Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PS3 Hårddisk byte...

317 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 06 augusti 2009 - 16:17

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Kanske tänker helt fel nu, men värmeutvecklingen borde ju till större delen bero på friktionen. Och ju snabbare någonting rör sig desto högre blir friktionen. Så att den bara drar 0,05% mer el är ju bra, men borde inte ha att göra allt för mkt med värmeutvecklingen.

Hoppas att gymnasie-fysiken lärde mig ngt :)


Tänker du på friktion för skivorna inuti så tänker du nog fel, tror den friktionen är rätt försumbar, att den skulle orsaka nämnvärd värme. Riktigt lättrullade grejer dom ju, inte i klass med låsta däck på torr asfalt.

Värmeutvecklingen i en hårddisk måste väl komma främst från motorn (kanske går att prata om friktion inuti motorn?) men hur mycket ström den tar/hur mycket energi den gör av med som i sin tur omvandlas till rörelseenergi och värmeenergi tror jag spelar huvudrollen.

..tror det är nu det är dax för någon att komma och tala om att vi båda har fel och att det egentligen funkar si och så :) hehe.

#102

Postad 06 augusti 2009 - 16:34

Unregisteredddb310e6
  • Unregisteredddb310e6
  • Mästare

  • 2 625 inlägg
  • 0
Indeed, dags för ngn kunnig att förklara hur det är :)

#103

Postad 06 augusti 2009 - 16:50

Yoshimitsun
  • Yoshimitsun
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Jo det är så att jag ska köpa en ny PS3 till min flytt och jag har spelat i över ett år på min broders nu.
Frågan är då om jag ska ge han min 80gb hårddisk och ta hans 40gb där alla mina PSN spel ligger eller går dem att kopiera över till den nya hårddisken?

T.ex Megaman 9 har jag delat av mig 4ggr av så jag kan väll inte ladda ner det i affären igen? Och Bionic: rearmed samt Pixeljunk: Monsters har jag på ett US konto som jag glömt lösenordet på så de komemr jag inte åt. Är jag helt körd och måste köpa om de spelen eller går det kopiera till den nya hårddisken?

#104

Postad 06 augusti 2009 - 17:16

casv
  • casv
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0

Jo det är så att jag ska köpa en ny PS3 till min flytt och jag har spelat i över ett år på min broders nu.
Frågan är då om jag ska ge han min 80gb hårddisk och ta hans 40gb där alla mina PSN spel ligger eller går dem att kopiera över till den nya hårddisken?

T.ex Megaman 9 har jag delat av mig 4ggr av så jag kan väll inte ladda ner det i affären igen? Och Bionic: rearmed samt Pixeljunk: Monsters har jag på ett US konto som jag glömt lösenordet på så de komemr jag inte åt. Är jag helt körd och måste köpa om de spelen eller går det kopiera till den nya hårddisken?


Det går tyvärr inte att koppla in din gamla HDD i den nya maskinen för allt som ligger sparat där är krypterat och är knutna till den gamla PS3 burken. Du behöver först göra så här: ha en extern USB HDD formaterat med FAT32 och gör en säkerhetskopia på den gamla PS3. Återställ säkerhetskopian i den nya PS3. (Rätta mig om jag har fel).

#105

Postad 06 augusti 2009 - 18:23

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

http://www.component.se/docs.php?id=64

känns som den där länken behövs läggas fram igen eftersom folk frågar samma sak om om igen..


Bra länk men en följdfråga, verkade så på texten men ville bara göra klart för mig att även save-filerna till alla olika spel hänger med backupen man gör (min blev på 19gig)?


Edit: (fick ett trevligt mail nyss) "Er order är nu på väg ifrån oss. Du kan spåra en försändelse genom att klicka på sändningsnumret."

Redigerat av HenkeEdge, 06 augusti 2009 - 18:24.


#106

Postad 06 augusti 2009 - 20:03

l2ickard
  • l2ickard
  • Mästare

  • 2 805 inlägg
  • 0
Ja alla sparfiler hänger med.

#107

Postad 07 augusti 2009 - 11:52

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Så vilken hårddisk ska man välja om man vill ha en 500GB.

Då menar jag praktiskt/kvailitetsmässigt/ljudmässigt före prismässigt, såvida det inte rör sig om tex. 300kr vs. 3000kr...

Måste fan byta nu!
Min sketna 40g är ständigt full och jag måste rensa så fort jag ska ladda ner nåt...

#108

Postad 07 augusti 2009 - 17:42

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0
Var nyss och hämtade min Seagate Momentus 500GB, nu blir det mekar-tajm :)

#109

Postad 07 augusti 2009 - 20:56

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0

Var nyss och hämtade min Seagate Momentus 500GB, nu blir det mekar-tajm :)


Tja!
Har du fått i disken?
Hur funkar det? Märker du någon skillnad på prestanda eller ljud?

Jag funderar själv på att köpa likadan disk imorrn så det vore trevligt om du har tid att svara så fort som möjligt! :blink:

#110

Postad 08 augusti 2009 - 11:54

Yoshimitsun
  • Yoshimitsun
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0

Det går tyvärr inte att koppla in din gamla HDD i den nya maskinen för allt som ligger sparat där är krypterat och är knutna till den gamla PS3 burken. Du behöver först göra så här: ha en extern USB HDD formaterat med FAT32 och gör en säkerhetskopia på den gamla PS3. Återställ säkerhetskopian i den nya PS3. (Rätta mig om jag har fel).


Okej, det låter ju både vettigt och logiskt. Tack för svaret.

#111

Postad 08 augusti 2009 - 17:15

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Tja!
Har du fått i disken?
Hur funkar det? Märker du någon skillnad på prestanda eller ljud?

Jag funderar själv på att köpa likadan disk imorrn så det vore trevligt om du har tid att svara så fort som möjligt! :)


Jobbar 24-timmar under hela denna helg så kan inte komma med så mycke feedback. Den sitter monterad men de ytterst lite jag har hunnit köra har jag inte märkt varken ljud eller prestanda, kan hända att den låter något mer var något tag när jag lade in backupen som den knattrade på lite (hårddisken) men svårt att jämföra tror aldrig jag har lagt örat mot konsolen tidigare (eller ~10cm därifrån). En meter ifrån hör jag inte någonting av min PS3.

Sen självklart vet jag att 500gig aldrig blir fullt så mycket när det är formaterat och klart, men det gjort och installerat ny firmware från USB sticka + att jag lagt in min backup på 19gig så var det under 400gig kvar då.
Kom då på att jag valde någon snabbformatering. Så tänkte göra om det och välja det andra valet bara för att prova, vilket verkar ta en J*vla tid (28 timmar stod det först) och det verkar det nog ta. 7 timmar kvar som det står nu.

Så kan faktiskt inte ge någon bra detaljerad info om det du undrar. Annars så finns det ju 500gig diskar som är några hundra billigare, tex WD har ju nån sen Samsung om jag inte minns fel och förstås Seagates 5200 spinnare.

Edit: De 7-timmarna gick något snabbare på slutet. 412/465gb står det är ledigt då jag nu bara har en grundprofil utan något alls installerat tycker det låter som OS:et tar mycket större plats än förr.
Syncade throphys nyss kunde inte höra något av HD:n fast lampan blinkade på som tusan där fram. Vet dock inte hur mycket den jobbar vid en sån.

Redigerat av HenkeEdge, 08 augusti 2009 - 21:40.


#112

Postad 08 augusti 2009 - 18:35

Bullit66
  • Bullit66
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Hej,
Alltså om man bytar hårddisken får man då med alla användarkonto som använder ps3an?
Eller det är bara det kontot man får med som man gör backupen på?

#113

Postad 08 augusti 2009 - 21:42

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0
Alla konton blir med lika så alla saves, demon och sånt med. Så vill man inte att det tar onödig plats på enheten man spar backupen till så kan man ju deleta demospel och sånt halvonödigt först.

#114

Postad 08 augusti 2009 - 23:01

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0
HenkeEdge

Okey, det e lugnt, fick inte tag på disken idag iaf :) Får beställa en på måndag.
Har du inte märkt någon skillnad på ljudet så är det nog ingen större skillnad.
Prestandan blir ju inte sämre, frågan är bara om den blir något märkbart bättre?
Ska det verkligen behöva ta över ett dygn att formatera disken?? ;)
Hur kör du när du formaterar den?

#115

Postad 08 augusti 2009 - 23:12

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0
Snabbformateringen gick mycket fortare och gjorde samma sak, så kör på den. Jag testade det andra valet bara för att. Den kunde ju lika gärna stå över natten och när man var på jobbet tyckte jag =)

#116

Postad 15 augusti 2009 - 10:41

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0
HenkeEdge
Jäkla vilket problem jag hade med att FAT32 formatera min 500gb externa disk i vista så jag kan använda den ihop med PS3an :(
Jag gav upp och kom på att jag kunde plugga in den externa disken till min laptop istället, där gick det på 2 röda ;)
Hemligheten med laptopen är att jag kör Ubuntu på den och kunde formatera med GParted som funkade kanon!
GParted går att köra på en windowsburk också, men då måste man bränna en CD med GParted Live och boota upp från den eftersom GParted är ett Linux program.
Länk till GParted Live för den intresserade: http://gparted.sourc....net/livecd.php

Jag fick inte välja vilken formateringstyp jag skulle göra när jag bytte disk i min ps3a, formateringen gick på en minut eller så.

Måste ju säga att det verkligen var smidigt att byta HDD i PS3an, gick på 1-2 min. :)
Det som tog tid var att backa upp min proppfulla PS3 på 40gb, det tog ca 1h och backupen blev 30gb stor.
Sen tog det lika lång tid att återställa PS3an med backupen.
Men innan jag kunde få igång PS3an och återställa backupen så var jag tvungen att installera systemprogrammet på nytt, så det kan vara bra att ha på disken/USBminnet som man gör backupen på.

Min återställning är snart klar, står och tuggar på 76% just nu!
Sen hoppas jag att PS3an ser likadan ut som innan HDD bytet, fast jag ska ha liiite mer utrymme ledigt då :)

Angående ljudet på nya HDDn så hör man nog den inte alls eftersom fläkten i PS3an inte är direkt diskret av sig!
Och vad som gäller prestandan så vet jag inte om det blir någon förbättring för jag är osäker på om PS3 kan dra nytta av att den nya HDDn är snabbare, så jag vet inte om man tjänar nåt på att ta en 7200rpm HDD istället för 5400rpm. Jag tror den nya disken kan vara något svalare (åtminstonde inte varmare) än den gamla disken för den drar något mindre ström fast den varvar mer.
Om man tänker på livslängden så kanske en 5400rpm kan leva längre än en 7200rpm pga varvtalet, men det har jag inte kollat upp så det är en ren gissning från min sida.

Edit!
Nu är jag klar med återställningen!
Men det jag tycker är jäkligt konstigt är att efter jag återställt PS3an så har jag bara 382gb ledigt, det innebär att återställningen tagit 83gb. Hur kan den göra det när backupen kommer från en 40gb disk?

Over and out!

Redigerat av THomaX, 15 augusti 2009 - 10:54.


#117

Postad 16 augusti 2009 - 17:20

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Edit!
Nu är jag klar med återställningen!
Men det jag tycker är jäkligt konstigt är att efter jag återställt PS3an så har jag bara 382gb ledigt, det innebär att återställningen tagit 83gb. Hur kan den göra det när backupen kommer från en 40gb disk?


Skrev något sådant jag med tidigare, min backup var ju bara på 19gig men när jag hade nya HD:n i och bara grund-user så verkade OS:et ta bra mycket mer plats än förrut. Man kan ju hoppas bara att det är ps3:an som inte riktigt håller koll när det gäller stora diskar.

Med min 40gigare så hade man 31gig ledigt iaf när operativsystemet och en "ny" user var installerad vad jag minns. Nu med 500gigaren blev det: 412/465gb.

Redigerat av HenkeEdge, 16 augusti 2009 - 17:22.


#118

Postad 24 augusti 2009 - 08:48

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

  • 3 008 inlägg
  • 0
Så nu har ja beställt en Seagate 500GB`s som ska in i veckan :D

#119

Postad 15 oktober 2009 - 10:01

Unregisteredd4082cd4
  • Unregisteredd4082cd4
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag har en playstation 3 - 40 GB.
Jag har den senaste firmware i den, nu har jag läst att många har problem att byta disk i 40 GB varianten.
Hur ska jag göra? Vad ska jag köpa? Vad måste man tänka på?
Kan jag bara strunta i att spara något på disken om jag vill det och bara sätta i den nya?
Jag har läst att firmware sparas på disken på något sätt kan det ställa till det?

Någon som har erfarenhet av 40 GB varianten av PS3 och hårddisk byte, tydligen så är det INTE samma som
60 GB varianten och 80 GB varianten.
Jag funderar på att köpa denna disken:
http://www.komplett....aspx?sku=343402

Någon som kan hjälpa mig med förslag och lösningar?

#120

Postad 15 oktober 2009 - 10:10

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

  • 3 008 inlägg
  • 0
Jag har bytt på min 80gb`s. Gjorde back up o skit på extern hdd.
Sen när ja satte i 500gb`s disken så va ja tvungen o boota från ett USB minne med senaste firmware på.
Sen va de bara o återställa back up`en o de funka klockrent.

Härom veckan så hjälpte jag min kompis att byta hdd i hans 40gb`s disk.
Gjorde back up på samma externa hdd och sen när ja bytte till en ny 500gb`s disk i den så
funka den direkt utan att behöva använda USBminnet. De va bara o köra återställning direkt.
Fick välja mellan de 2 säkerhetskopiorna som låg på externa disken.
Funka lika smidigt den gången. Så du behöver nog inte oroa dig.

#121

Postad 15 oktober 2009 - 14:28

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Jag har en playstation 3 - 40 GB.
Jag har den senaste firmware i den, nu har jag läst att många har problem att byta disk i 40 GB varianten.
Hur ska jag göra? Vad ska jag köpa? Vad måste man tänka på?
Kan jag bara strunta i att spara något på disken om jag vill det och bara sätta i den nya?
Jag har läst att firmware sparas på disken på något sätt kan det ställa till det?

Någon som har erfarenhet av 40 GB varianten av PS3 och hårddisk byte, tydligen så är det INTE samma som
60 GB varianten och 80 GB varianten.
Jag funderar på att köpa denna disken:
http://www.komplett....aspx?sku=343402

Någon som kan hjälpa mig med förslag och lösningar?


Jag och flera andra i denna tråd har väl bytt i våra 40-gigare, vilket inte är något problem.
Men när du ändå är på G är det inte lika bra att satsa på en 500GB på engång :)

#122

Postad 15 oktober 2009 - 14:35

Unregisteredd4082cd4
  • Unregisteredd4082cd4
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Vad rekommenderar ni att man ska köpa för 500 disk då? och var är den billigast att beställa?
Har ni några bra länkar?

Måste man ta backup eller är det bara att kasta i den nya disken och installera om spelen?

#123

Postad 15 oktober 2009 - 20:54

Unregisteredd4082cd4
  • Unregisteredd4082cd4
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag köpte nämligen en begagnad PS3 - 40 GB,
hårddisken i den låter "plonk" dock väldigt tyst då och då...
detta kan väl inte vara normalt? Vad säger ni andra?

#124

Postad 17 oktober 2009 - 13:42

Spy666
  • Spy666
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Har precis bytt till en WD Scorpio blue 250 GB 2,5" Sata disk men kommer inte längre än till att den vill förbereda för uppdatering ,räknar upp till 99% och sen händer det inge mer?
Blev lika när den skulle formatera disken, räknade upp till 99% sen hängde den sig. Väntade bra länge på att det skulle hända nått men, NADA.......Startade då om den manuellt. Verkar som att den känner av att den är formaterad efersom den inte vill formatera när man startar upp den!
Har ni nå tips? :)

#125

Postad 19 oktober 2009 - 13:47

Spy666
  • Spy666
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Ingen som har nån ide? :lol:

#126

Postad 22 oktober 2009 - 00:07

Yoshimitsun
  • Yoshimitsun
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Jag har köpt en slim, har spelat på min brors Phat 40gb innan.

Nu vill jag ha allt på 40GB till min nya slim, men jag fasen inte hur jag ska gå tillväga.
Jag testade att formatera min externa HDD till datorn(USB), jag valde 128kilobyte eller vad det nu var man fick välja(menas vad?).

Sen stoppa jag i USB kontakten till PS3an, tryckte på Säkerhetskopiera->säkerhetskopiera igen(?)-<sen står det att jag ska sätta i masslagringsenhet i sparminnet. Vad menas med det? Gör jag nånting fel? Hur gör man egentligen för att få över allt till den nya PS3an?

Jag har som sagt:
2 PS3or
1 extern hårddisk

#127

Postad 22 oktober 2009 - 08:16

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Jag har köpt en slim, har spelat på min brors Phat 40gb innan.

Nu vill jag ha allt på 40GB till min nya slim, men jag fasen inte hur jag ska gå tillväga.
Jag testade att formatera min externa HDD till datorn(USB), jag valde 128kilobyte eller vad det nu var man fick välja(menas vad?).

Sen stoppa jag i USB kontakten till PS3an, tryckte på Säkerhetskopiera->säkerhetskopiera igen(?)-<sen står det att jag ska sätta i masslagringsenhet i sparminnet. Vad menas med det? Gör jag nånting fel? Hur gör man egentligen för att få över allt till den nya PS3an?

Jag har som sagt:
2 PS3or
1 extern hårddisk


Den externa hårddisken måste vara formaterad som FAT32

#128

Postad 22 oktober 2009 - 08:20

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Tycker det är ganska fascinerande hur en sak som står i instruktionsboken till PS3:an kan bli en 5 sidor lång tråd...:rolleyes:

#129

Postad 22 oktober 2009 - 19:16

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Tänkte köpa mig en 320g 5400 http://www.komplett....aspx?sku=492742 eller bör man lägga till ett par hundringar för att få en 7200 snurra? Teoretiskt sett bör den ju vara snabbare men är det märkbart i praktiken?

Redigerat av jdaniels, 22 oktober 2009 - 19:21.


#130

Postad 22 oktober 2009 - 21:11

Yoshimitsun
  • Yoshimitsun
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0

Den externa hårddisken måste vara formaterad som FAT32


Jag har gjort det, trodde jag skrev med det i förra inlägget. Får dock välja på en massa kilobytes, vet inte vad de står för riktigt.

#131

Postad 22 oktober 2009 - 21:58

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Tänkte köpa mig en 320g 5400 http://www.komplett....aspx?sku=492742 eller bör man lägga till ett par hundringar för att få en 7200 snurra? Teoretiskt sett bör den ju vara snabbare men är det märkbart i praktiken?


Nej.

Förutom att den blir varmare förstås.

Om det skall märkas nån skillnad i hastighet så är det om du kopierar typ 40gig, och det är inte många sekunder det skiljer.
Om den bara skall ladda spel och liknande så märker du ingen skillnad alls.

#132

Postad 23 oktober 2009 - 01:57

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0

Tycker det är ganska fascinerande hur en sak som står i instruktionsboken till PS3:an kan bli en 5 sidor lång tråd...:)


Står det på papper så räknas det inte, måste läsas på en datorskärm för att det ska vara sant.

"Fascinerande" var annars ett intressant ordval, hade personligen kört på "skrämmande".

#133

Postad 23 oktober 2009 - 02:25

relg
  • relg
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0

Tänkte köpa mig en 320g 5400 http://www.komplett....aspx?sku=492742 eller bör man lägga till ett par hundringar för att få en 7200 snurra? Teoretiskt sett bör den ju vara snabbare men är det märkbart i praktiken?


Nej!

För bruk i en PS3 blir 7200rpm bara varmare, inte snabbare.

#134

Postad 23 oktober 2009 - 13:36

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Står det på papper så räknas det inte, måste läsas på en datorskärm för att det ska vara sant.

"Fascinerande" var annars ett intressant ordval, hade personligen kört på "skrämmande".


Står väl bara där om hur man fysiskt skruvar ur och sätter i en annan och inte om att man behöver firmware på usb-sticka eller liknande för att underlätta installation etc.

Så att det har blivit en flersidig tråd är ju inte jättekonstigt ändå. Men en sak jag faktiskt har blivit förvånad/"smått faschinerad" över är dom som undrar om inte garantin ryker på deras PS3:or om dom byter hårddisken. (Borde ju inte tipsats om det i manualen isåfall).

#135

Postad 01 december 2009 - 18:35

aguhi
  • aguhi
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0
Tänkte sätta in en 500GB i min ps3a, men eftersom min externa hårddisk har gått sönder så har jag några frågor. Fungerar alla externa hårddiskar till PS3an? Räcker det med att den är formaterad till FAT 32? Fungerar en extern som får strömmen genom USB?

https://www.prisjakt...kt.php?p=241067

Har kikat på den, men läste att FAT 32 inte kunde föra över filer större än 4 GB, vilket känns lite b. Är det någon som kan bekräfta det? Hade nämligen tänkt lägga över .mkv konverterade filer på ps3an och vissa av dem blir större än 4 GB.

#136

Postad 01 december 2009 - 19:13

vvv
  • vvv
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

Tänkte sätta in en 500GB i min ps3a, men eftersom min externa hårddisk har gått sönder så har jag några frågor. Fungerar alla externa hårddiskar till PS3an? Räcker det med att den är formaterad till FAT 32? Fungerar en extern som får strömmen genom USB?

https://www.prisjakt...kt.php?p=241067

Har kikat på den, men läste att FAT 32 inte kunde föra över filer större än 4 GB, vilket känns lite b. Är det någon som kan bekräfta det? Hade nämligen tänkt lägga över .mkv konverterade filer på ps3an och vissa av dem blir större än 4 GB.

det stämmer att man inte kan lägga in större filer än 4gb på en fat 32 disk, vilket gör hela denna iden väldigt omständig man får splitta .mkv osv. men tänk också på att du inte kan få mer än 2 kanaligt ljud när du spelar upp saker från hdd.
alla externa diskar ska funka, har dock inte testat en som får ström genom USB så kan inte svära på att de funkar

#137

Postad 01 december 2009 - 20:07

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0

Nej!

För bruk i en PS3 blir 7200rpm bara varmare, inte snabbare.


Byte av hårddisk kan öka hastigheten nämnvärt.


http://www.youtube.c...h?v=2_ieXPLWJmE

#138

Postad 01 december 2009 - 22:20

Zebra
  • Zebra
  • Lärjunge

  • 434 inlägg
  • 0

Byte av hårddisk kan öka hastigheten nämnvärt.


http://www.youtube.c...h?v=2_ieXPLWJmE


I klippet jämförs en solidstate-hd jämfört med den vanliga som kommer med en ps3:a. Solidstate är mer en framtidsgrej eftersom en sån på 250 gb går lös på kring 4000 kr.

#139

Postad 02 december 2009 - 07:29

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0
Iofs sant att man inte skall blanda ihop äpplen och päron (Hdd och SSD) men vid detta byte så minskade installationstiden på Solidstate-driven.

Så har man pengarna så kan man helt klart skära ner tider med en sådan ny SSD-hårddisk, jämnförelsevis med vanliga magnetiska hårddiskar (HDD).

#140

Postad 02 december 2009 - 08:44

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

  • 3 008 inlägg
  • 0
Fan polaren lämnade in sin trasiga 40gb och fick ut en "ny" Slim istället.
En skruv satt så ###### hårt att vi inte fick loss den på hårddisk släden.
Till slut hade va haft sönder gängorna i själva huvudet så ingen mejsel passa alls.
De sluta med att han satt i min soffa tillsammans med hårddisk släden plus min gamla
hederliga metallsåg och såga bort skiten :)

Vi kom på efteråt att ja skulle filmat när han satt där o såga, för att
sedan göra en Youtube film om hur smidigt de är att byta hårddisk i en PS3 slim ;) :)

#141

Postad 06 december 2009 - 16:13

Unregistered5023707e
  • Unregistered5023707e
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Nu har jag bytt HDD.

Köpte denna HDD

FIxade en sticka med senaste mjukvaran och tog en backup.
Hade inga som helst problem med att skruvarna satt för hårt eller att de blev runddragna.
Efter att jag satt i min nya HDD försökte jag uppdatera mjukvaran, men det visade sig att senaste versionen 3.10 var kvar.

Nåväl att lägga tillbaka min Backup gick smidigt om än tidskrävande.

Slutsats har nu en 500 GB HDD istället för min gamla 60 HDD och kan fortsätta fylla upp disken :unsure:

#142

Postad 12 december 2009 - 21:05

aguhi
  • aguhi
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0
Har satt i en 500 gb i min ps3a nu men när jag startade så kom det upp en svart skärm där det stod att jag skulle lägga in den nya mjukvaruuppdateringen. Gjorde detta genom att ladda ner 3.15 och lade in den på ett USB-minne under PS3-UPDATE. Men när jag testade igen så hittade ps3an inte något. Vad är felet? Tacksam för svar.

EDIT: Måste ha varit nå skumt med mitt usb minne, fungerade när jag tog externa hårddisken, båda är dock i Fat 32.

Redigerat av aguhi, 12 december 2009 - 21:25.


#143

Postad 13 december 2009 - 17:55

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Har satt i en 500 gb i min ps3a nu men när jag startade så kom det upp en svart skärm där det stod att jag skulle lägga in den nya mjukvaruuppdateringen. Gjorde detta genom att ladda ner 3.15 och lade in den på ett USB-minne under PS3-UPDATE. Men när jag testade igen så hittade ps3an inte något. Vad är felet? Tacksam för svar.


Tanka ner samma version som du hade installerat tidigare så fungerar det säkerligen. Eller sätt i den gamla hårddisken igen, uppdatera till 3.15 på den och testa igen så kommer det också att funka.

EDIT: Hade visst löst sig, läste inte hela inlägget innan man svarade =)

Redigerat av HenkeEdge, 13 december 2009 - 17:57.


#144

Postad 07 januari 2010 - 12:25

Unregistered47dd50e5
  • Unregistered47dd50e5
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Fick nyligen en Samsung spinpoint hm160hc 8M 5400rpm 2.5 " från brorsan(tidigare använt den i en mediaserver)
Hur som helst, tänkte byta min krökfulla 40 giggare i PS3:an mot den men insåg efter lite slit att taggarna där hdd ska sättas in är olika.

Lite närmare bilder på hårddisken : http://www.goharddri...ctCode=G02-0031
Är det fel hdd för PS3:an?

#145

Postad 07 januari 2010 - 12:37

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0
Det där är en P-ATA-disk, det ska vara en S-ATA.

#146

Postad 07 januari 2010 - 17:02

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0
HUr funkar det med trophies och saves på spel när man byter HDD? Försvinner allt (eller ja, ligger kvar på den andra hårddisken)?

#147

Postad 07 januari 2010 - 17:27

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

  • 1 272 inlägg
  • 0
Saves försvinner om du inte gör en backup innan.

Trophies lagrar på Playstation Network, så de finns kvar.

#148

Postad 07 januari 2010 - 19:12

Unregistered5023707e
  • Unregistered5023707e
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Angående Trophies behöver du synca med server innan du byter HDD.
Vilket du gör från Trophies i din konsoll.

#149

Postad 07 januari 2010 - 19:14

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0
Tackar för svar :blink:

#150

Postad 07 januari 2010 - 20:28

Unregisteredddb310e6
  • Unregisteredddb310e6
  • Mästare

  • 2 625 inlägg
  • 0

Angående Trophies behöver du synca med server innan du byter HDD.
Vilket du gör från Trophies i din konsoll.

Du kommer även få synca efter att du har bytt HDD. Då kommer du se alla dina trophies igen, MEN när du startar ett spel där du tagit trophies före bytet, så kommer den tappa infon om dessa trophies och visa 0% igen. Det funkar så här:
1. Du startar ett spel du inte spelat sen du bytte HDD.
2. Poff, alla tagna trophies i det spelet försvinner och det står 0% i listan.
3. Du syncar igen och alla trophies är tillbaks som det var innan.
(4. Om du inte syncar igen så kommer du kunna ta tropies, som du redan har, en gång till. Men det är ju ganska meningslöst :D)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.