Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mac Mini som mediacenter

1765 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Apple Mac Mini (2005) - 1,42GHz 512MB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 6,5 (1) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 8,6 (4) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 100GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 512MB 80GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 512MB 60GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 9 (4) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,83GHz DC 512MB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2007) - 1,83GHz DC 1GB 80GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 8,47 (14) Inga priser
Apple Mac Mini (2007) - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9,08 (12) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 4 8,82 (10) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 2GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 4 8,86 (6) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 4GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 4GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 8,33 (2) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,26GHz DC 2GB 160GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9,15 (12) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,53GHz DC 4GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9,4 (9) Inga priser
Apple Mac Mini (2010) - 2,4GHz DC 2GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 9 9,12 (25) Inga priser
Apple Mac Mini Server (2010) - 2,66GHz DC 4GB 1TB (Stationära datorer) 4 7,75 (3) Inga priser
Apple Mac Mini (2011) - 2,3GHz DC 2GB 500GB (Stationära datorer) 7 8,57 (22) Inga priser
Apple Mac Mini (2011) - 2,5GHz DC 4GB 500GB (Stationära datorer) 4 8,25 (7) Inga priser
12 relaterade trådar

#1

Postad 24 april 2005 - 18:09

Mokona
  • Mokona
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Då var min mac mini här.

Hittills har den inte haft så mycket problem, bara att ställa den i hyllan.


Så. Hur bestyckar man den på ett vettigt sätt?

För Surround-ljud: Griffin Firewave
TV-tuner: Elgato EyeTV Wonder
Fjärrkontroll då? Varför inte använda den inbyggda bluetooth-enheten och ett trådlöst tangentbord eller din mobiltelefon?

Jag har dock ett problem.

Nu har jag en tv, gammal grunka från början av 90-talet. Mitt problem är ju då följande.
Min tv har två scart-ingångar. Jag använder Apples DVI to Video adapter och kan då få antingen s-video eller composite ut. Med en standard composite och s-videoadapter till scart så kan jag alltså koppla in mac:en utan problem. På min tv har jag dock kass bild.

Med composite ser det ut som att färgdjupet är för lågt. Istället för gradienter blir det enfärgade fält. Med s-video blir bilden knivskarp i ntsc, men svartvit. I pal blir bilden grymt jobbig, färgerna flimrar något tokigt.

Vari ligger problemet? Hur kan jag fixa det? Måste jag köpa ny tv?


/Mokona

#2

Postad 24 april 2005 - 18:26

Unregisteredbe4a4c9c
  • Unregisteredbe4a4c9c
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Du måste ställa in på TVn att det är s-video-signaler som skickas till den, annars blir det precis som du beskriver.

#3

Postad 24 april 2005 - 18:55

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0
Rätta mig om jag har fel men jag vill minnas att Griffins firewire-grej inte skickar ut optiskt ljud utan är gjord för att kopplas analogt till förstärkare som tar emot sådana signaler. Jag tror inte heller den klarade dts.
Kolla in www.centerstageproject.com, de har en lista över 5.1-lösningar till mac mini.

Likaså är elgatos EyeTV wonder inte alltför rolig eftersom den är en analog tv-mottagare. Om du inte har kabeltv så har du inte mycket nytta av en sådan, bättre att skaffa en digitalbox från elgato i så fall. De har digitalboxar för parabol, kabel och boxer-mottagare.

Annars håller jag med föregående talare, du måste växla till s-video manuellt på tvn.

#4

Postad 24 april 2005 - 20:01

Mokona
  • Mokona
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Jag älskar er, ni fantastiska människor! Av någon anledning hade jag fått för mig att min tv anpassade sig till s-video automatiskt!

Jag menade sedan inte att mina lösningar var de mest fantastiska ;) Det var mest för att få igång en diskussion med likasinnade.


Jag har kabeltv, så det där med analoga sändningar är jag nog fast med. (Tittar väldigt sällan på tv annars.) Angående FireWave så är det tydligen "unpowered" utgångar, man måste alltså ha högtalare med inbyggda stärkare, alternativt 6 ingångar på sin stärkare.

Skall finnas fler breakoutbox-alternativ, var mest som sagt en början till en tråd :D .

#5

Postad 25 april 2005 - 07:20

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Mokona, vad finns det för HTPC-programvara till Mac Mini? Har du till exempel provat MPlayer OS X? Det skulle vara kul att höra mer om HTPC på Mac (har alltid varit Mac-frälst men tvingades överge den plattformen för mer än 10 år sedan)...

Redigerat av EmuMannen, 25 april 2005 - 07:20.


#6

Postad 25 april 2005 - 11:14

Mokona
  • Mokona
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
MPlayer OS X har jag inte gett mig in i, föredrar nämligen själv VLC. VLC har fantastiskt smidiga interface-möjligheter och är man någorlunda begåvad i programmering så kan man även skriva egna. Jobbar själv på ett skin till ett telnet-interface för min handdator. Du kan också sätta upp ett web-interface om du tycker det är kul ;)

VLC fungerar också väldigt bra med Salling Clicker. Har du en mobiltelefon från sony ericsson så fungerar den enkelt som fjärrkontroll över bluetooth (även symbian och nokia har nu stöd, samt palm pilot. Har dock inte testat någon av dem). När man använder sig av kontrollerna för vlc får man en semitransparent osd som visar vad man gör. (som "paus", "toggling full-screen mode", "saving screenshot", "incoming call from..." osv.). På mobilen kan man bläddra mellan filer, starta eyetv (om man har det), bläddra mellan kanaler, spola, you name it. Lite coolt är det även att man kan se söktiden på filmen i mobilens display :D

Tycker det fungerar riktigt bra än så länge. Har dock inte gett mig på en surround-lösning ännu.

#7

Postad 25 april 2005 - 11:40

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Mokona, VLC har definitivt sina kvaliteter men hur är det med postprocessing i VLC? Det jag är intresserad av i MPlayer och andra spelare är just möjligheten till postprocessing...

#8

Postad 25 april 2005 - 13:24

Mokona
  • Mokona
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Bra fråga. Jag kan absolut ingenting om ämnet, men meddela vad du vill att jag skall testa så gör jag det ;) Har kopplat upp den mot en apple cinema display så jag kan definitivt urskilja kvalitetsskillnader.

Alternativen som finns (med de moduler till vlc som följer med som standard) är:
Bifogad fil  postproc.jpg   75,79K   8 Antal nerladdningar Bifogad fil  deinterlace.jpg   71,67K   5 Antal nerladdningar

/Mokona

Edit: av någon anledning blev det samma bild två gånger...

Redigerat av Mokona, 25 april 2005 - 13:28.


#9

Postad 25 april 2005 - 15:05

Unregistered34451
  • Unregistered34451
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Hej!

Vad tror ni om m-audio transit för att få ut digitalt 5.1-ljud? Kopplas till datorn via usb och har sedan en optisk utgång för att koppla till en förstärkare! Kolla in på Apple store under mac tillbehör och skapa musik!

Mvh

Christian

#10

Postad 25 april 2005 - 16:16

Mokona
  • Mokona
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Hej!

Vad tror ni om m-audio transit för att få ut digitalt 5.1-ljud? Kopplas till datorn via usb och har sedan en optisk utgång för att koppla till en förstärkare! Kolla in på Apple store under mac tillbehör och skapa musik!

Mvh

Christian

<{POST_SNAPBACK}>

Har inte hört något negativt om den, så jag antar att den är bra. Ett problem är ju dock att Minin bara har två usb-portar. I dagsläget har jag en av portarna kopplad till en 7-portars hub, men det borde ju vara 480 Mbit/s max till huben i sin helhet så hur går det om man har kopplat hårddiskar och liknande till den?

Griffin Firewave har ju fördelen att den går igenom firewire, vilket praktiskt sett brukar leda till högre prestanda. (Även om det på pappret är usb som har hastighetsfördelen så brukar det i verkligheten vara tvärtom)

/Mokona

EDIT:
Kollade föresten på Mplayer OS X. Tyvärr fungerade det riktigt dåligt. Programmet börjar med att krascha när jag öppnar en .mpg. Öppnar sedan en 3ivx och då är output-volymen oerhört låg. (reglagen var på max och jämfört med VLC var det en viskning)

Förstår inte varför. Borde vara bra och stabilt efter vad jag läst.

/Mokona

Redigerat av Mokona, 25 april 2005 - 16:36.


#11

Postad 26 april 2005 - 17:33

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0
VLC har mycket högre volym än både quicktime och mplayer. Ibland till och med lite för hög volym så man blir tvungen att dra ner den.

Mitt vlc har av nån anledning slutat spela upp divx-filmer annars har jag aldrig haft något problem med min version 0.7.2. Vlc 0.8.x däremot är en helt annan historia... tar 100% av processorn på samma film som 0.7.2 tar typ 30-40%. Helt värdelöst och innan os 10.3.8 även outhärdligt pga fläktarna i datorn...

Mplayers enda direkta fördel (förutom att jag nu måste ha det till divx) är att jag upptäckt att det är fruktansvärt snabbt på att spola framåt och bakåt i filmerna mha piltangenterna och att tangentbordskommandona i mplayer faktiskt fungerar till skillnad från vlcs motsvarigheter. I övrigt så är vlc (0.7.2) enl mig den klart bättre av de två.

#12

Postad 27 april 2005 - 06:57

Mokona
  • Mokona
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Gusax, vad har du för mac? Något liknande problem (med processorbelastning) har jag inte haft med senaste versionen av vlc.

#13

Postad 28 april 2005 - 17:20

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0

Gusax, vad har du för mac? Något liknande problem (med processorbelastning) har jag inte haft med senaste versionen av vlc.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har en G5-a, 2x2 GHz så det är inget tröskverk direkt... Men 0.8.x tar all ledig processorkraft på samma film som 0.7.2 "bara" tar typ 30 - 40 % (mpeg2 både 720p och 1080i). Jag vet inte om det krävs lika mycket processorkraft på dvd, jag har inte brytt mig om att prova ;)

Men det kan vara så att mitt vlc är lite stört också. Något man speciellt kan tänka sig nu när det helt plötsligt inte spelar divx längre.

Redigerat av gusax, 28 april 2005 - 17:21.


#14

Postad 29 april 2005 - 08:48

Mokona
  • Mokona
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Ja, det låter inte riktigt som mitt vlc... Om jag var du skulle jag ladda hem igen. Hur tror du att video-playback kommer påverkas av Tiger? CoreImage kanske hjälper till på något sätt?

#15

Postad 04 maj 2005 - 09:42

Unregisterede4ad32dd
  • Unregisterede4ad32dd
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Gusax, kan inte du beskriva din setup steg för steg? Jag är nyswitchad och funderar på om en minimac-lösning inte skulle vara optimal för mitt vardagsrum.

#16

Postad 05 maj 2005 - 11:25

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0

Ja, det låter inte riktigt som mitt vlc... Om jag var du skulle jag ladda hem igen. Hur tror du att video-playback kommer påverkas av Tiger? CoreImage kanske hjälper till på något sätt?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kör Tiger nu och jag märker ingen direkt prestandaökning i vlc faktiskt men vlc är ju rätt o-optimerat så...

Jo mitt vlc är helt stört men jag har inte orkat fixa det eftersom jag använt Eyetv-programmet för att se på film och iTele för att se på tv. Men sen jag lade in tiger så funkar inte dolby digital i eyetv längre så nu kan jag likväl köra vlc lite tills eyetv uppdateras...
Sen vågar jag inte rensa allt med vlc heller eftersom jag har lyckats fula till vlc så att det spelar upp filmen i fullskärm på den sekundära skärmen och kör de-interlacing samtidigt. Det är tydligen någon bugg i vlc som gör att man inte kan byta skärm och köra filter på en gång men den har jag fått bort på något sätt. Och eftersom datorn har kraft så det blir över så vill jag inte riskera att tappa fullskärm+deinterlace genom att kasta allt och uppgradera till 0.8.x...

CoreImage skulle säkert kunna hjälpa till men vad jag förstår så kan det främst användas som bildförbättrare än för att avlasta processorn.
Sen är vlc gjort för att kunna portas mellan olika system så jag tror inte de är alltför heta på att hårdkoda in CoreImagefilter tyvärr.

Jag tror dock inte det dröjer så länge innan någon som kan programmera också tänker tanken på att det nu borde gå skitlätt att göra ett filter motsvarande ffdshow till mac med hjälp av CoreImage ;)

Gusax, kan inte du beskriva din setup steg för steg? Jag är nyswitchad och funderar på om en minimac-lösning inte skulle vara optimal för mitt vardagsrum.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag är lite osäker på vad du menar med setup... menar du den jag kör med här och nu eller en setup passande mac mini?
Nu har jag en G5-a med tvkort i (WinTV nova-t för boxer) och kör iTele (www.defyne.org/dvb) för att kolla på tv (svt + tv4) och datorn är kopplad till hemmabion och projektorn.

Hade jag haft en mac mini och velat se betal-kanaler (samt varit gjord av pengar :lol: ) så hade jag skaffat en eyetv-digitalbox med kortläsare till. Obs! svindyrt!

Om du bara har vanlig tv så hade jag faktiskt hellre skaffat en dreambox + dvdspelare än mac mini + eyetv. Mycket billigare och dreamboxen kan göra allt mac minin kan om ditt enda mål med den är att se på tv. Dessutom blir det bättre bild eftersom dreamboxen har rgb-scart, mac mini har bara s-video :huh:
Har du projektor däremot så är mac mini att föredra för att du kan koppla den med dvi till projektorn. Det blir MYCKET bättre bild på projektorn om bilden får gå digitalt hela vägen.

#17

Postad 05 maj 2005 - 21:00

Unregisterede4ad32dd
  • Unregisterede4ad32dd
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Oklart ställd fråga, det medges.

Anledningen till att jag frågar är just att jag funderar på att skaffa projektor, och min nuvarande dvd-spelare lirar i fel division där. Då tänker jag glatt att jag kan ju skaffa en MacMini o köra som multimediacenter hemma. Dock kommer jag nog att köra tv som vanligt så länge (vanlig analog tv, helt enkelt). MiniMacen får dels leverera 5.1-ljud digitalt till min stärkare och dvi till projektorn. Dessutom kommer jag att strömma musik via iTunes till AirPort Express som får leverera optisk signal till min förstärkare. (Och anledningen till att jag vill ha det trådlöst är att jag ofta jobbar på min iBook, då är det smidigt att bara byta fönster o välja.)

Så det jag måste ha ut ur Minin är alltså dvi (no problemo) och 5.1. Dessutom är det en bonus om jag kan skicka en bild till tv:n, om barnen ska slökolla på film och jag inte vill bränna projektorlampa mitt på ljusa eftermiddagen för deras skull. Dessutom borde man väl kunna använda tv:n som skärm i största allmänhet?

Riskerar man synkproblem med ljud/bild?

Jag fattade först nu att du inte kör Mini, men om du har svar eller idéer i alla fall så blir jag glad ;)

#18

Postad 06 maj 2005 - 10:05

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0

Oklart ställd fråga, det medges.

Anledningen till att jag frågar är just att jag funderar på att skaffa projektor, och min nuvarande dvd-spelare lirar i fel division där. Då tänker jag glatt att jag kan ju skaffa en MacMini o köra som multimediacenter hemma. Dock kommer jag nog att köra tv som vanligt så länge (vanlig analog tv, helt enkelt). MiniMacen får dels leverera 5.1-ljud digitalt till min stärkare och dvi till projektorn. Dessutom kommer jag att strömma musik via iTunes till AirPort Express som får leverera optisk signal till min förstärkare. (Och anledningen till att jag vill ha det trådlöst är att jag ofta jobbar på min iBook, då är det smidigt att bara byta fönster o välja.)

Så det jag måste ha ut ur Minin är alltså dvi (no problemo) och 5.1. Dessutom är det en bonus om jag kan skicka en bild till tv:n, om barnen ska slökolla på film och jag inte vill bränna projektorlampa mitt på ljusa eftermiddagen för deras skull. Dessutom borde man väl kunna använda tv:n som skärm i största allmänhet?

Riskerar man synkproblem med ljud/bild?

Jag fattade först nu att du inte kör Mini, men om du har svar eller idéer i alla fall så blir jag glad  ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kan ju försöka :-) Jag hade också gärna haft en mac mini fastsatt i taket bredvid projektorn...
Eftersom minin bara har en skärmkontakt så måste du dra ur projektorn och koppla in tvn om du vill köra även på den och det kanske är lite omständigt att växla sladd hela tiden.
Airport express vet jag ger synkproblem och den klarar heller inte 5.1-ljud (från mplayer eller vlc) så den får du nog släppa tyvärr. Vill du ha 5.1-ljud från minin så blir det nog till att skaffa ett usb-ljudkort som heter M-audio transit usb. Kostar runt tusenlappen så det svider ju lite :huh:
Det funkar däremot med vlc så du kan få ut 5.1-ljud från dvdfilmer.
Apples dvdspelare ger riktigt dålig bild faktiskt så ska du använda projektor rekommenderar jag verkligen att du använder vlc istället.

Slutsatsen i mitt tycke blir faktiskt att en mac mini-lösning med 5.1 är ganska dyr ändå. Säg att du köper en dvdspelare med dvi/hdmi-utgång (som även klarar divx) istället, då har du ju egentligen precis samma lösning som med minin.

#19

Postad 06 maj 2005 - 10:37

Unregisterede4ad32dd
  • Unregisterede4ad32dd
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
OK, tack för det! Det gör det lite lättare att fundera ;)

#20

Postad 06 maj 2005 - 18:45

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0
Jag får lov att revidera mitt omdöme av apples dvdspelare lite upptäckte jag precis...

I dvdspelaren som följer med Tiger så kan man välja Fönster > Videofärg från menyraden och där slå av deinterlacing (kallad avsammanflätning). Gör man det så blev faktiskt bilden lite bättre än innan. (Apples deinterlacer är ju helt verkningslös ändå så varför man ska ha den på över huvudtaget är för mig en gåta.)

Dock tycker jag fortfarande vlc ger skarpare bild men skillnaden är inte lika gigantisk som den var i panther (förutsatt att man slår av "avsammanflätningen" då).

#21

Postad 06 maj 2005 - 20:21

mho
  • mho
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Mokona, vad finns det för HTPC-programvara till Mac Mini? Har du till exempel provat MPlayer OS X? Det skulle vara kul att höra mer om HTPC på Mac (har alltid varit Mac-frälst men tvingades överge den plattformen för mer än 10 år sedan)...

<{POST_SNAPBACK}>


EmuMannen, MythFrontend finns ju med fullt stöd för MacOS X, bara att ställa en
backend i skrubben och ha den finna lilla Mac minin som frontend! :)

/MHo

#22

Postad 08 maj 2005 - 12:04

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0
På www.centerstageproject.com håller de på med att fixa till en htpc-programvara speciellt för mac mini.

Det verkar rätt lovande faktiskt men den är ju inte färdig än tyvärr :-(

Finns lite bilder på GUI-t här men jag vet inte om det verkligen kommer se ut så eller om de bara provar lite i photoshop.
http://centerstagepr...ead.php?tid=603

#23

Postad 09 maj 2005 - 13:36

Mokona
  • Mokona
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

På www.centerstageproject.com håller de på med att fixa till en htpc-programvara speciellt för mac mini.

Det verkar rätt lovande faktiskt men den är ju inte färdig än tyvärr :-(

Finns lite bilder på GUI-t här men jag vet inte om det verkligen kommer se ut så eller om de bara provar lite i photoshop.
http://centerstagepr...ead.php?tid=603

<{POST_SNAPBACK}>

Om jag skall vara helt ärlig känns det som att de är ute och cyklar. Det enda som behövs är ju egentligen bara en lågupplöst gui-frontend med genvägar till olika applikationer och/eller kataloger. De verkar mest lägga energi på en massa screen candy och alldeles för lite tid på att skapa en beta. Fjoll och färg kan man lägga in i efterhand.

#24

Postad 23 maj 2005 - 01:22

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Nu finns det en beta att ladda ner.....

nån som har testat?

http://centerstageproject.com/

#25

Postad 23 maj 2005 - 06:56

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

  • 1 411 inlägg
  • 0
Angående mplayer: Om ni laddar ner tar bollarna och kompilerar själv blir resultatet mycket bättre.

VLC 0.81 Jag kör den bla på g4 1,25 utan att den tar speciellt mycket processorkraft- även med post processing och deinterlacing på.


Mvh

#26

Postad 02 mars 2006 - 17:44

kave
  • kave
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Nu är det dags för Mac mini som HTPC. Jag har precis beställt en Dual Core mac mini. Jag har tröttnat på min AMD sempron 3000 som hackar emellanåt. Jag kör på min PowerBook 15" just nu mot Sanyo Z3 och det fungerar klockrent. Native upplösning finns där direkt, inget micklande med upplösningar osv. VLC, EyeTV med Terratec T2. Allt fungerar. Denna Terratec har i princip aldrig fungerat felfritt med mina två windowsmaskiner som alla har mer ram och bättre gfx kort. Linux orkar jag inte med att sitta och strula med.
Frågan är nu bara om man vågar beställa en Elgato EyeTV310 med cam modul för att se på Canal Digitals kanaler. Någon som vet om det fungerar?

#27

Postad 03 mars 2006 - 15:07

matli01
  • matli01
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Jag har också planer på att införskaffa en mac mini och använda den som HTPC, kör mac och pc hemma och tror bl.a. att frontrow skulle bli riktigt grymt till TVn. Finns många fördelar som jag ser det.

Billigt
Snyggt
Tyst
Litet

Det jag egentligen undrar över är hur man kan fixa så digitalTV fungerar til lden, måste fixa ngn typ av DVB-C box eller liknande, jag kör comhem digitalTV. Så med andra ord måste ett kort in i den också. Fråga två är om grafikkortet kan skicka pixelmappat till TVn, har en Hyundai Q320 som jag ibland kör mot min PC, då med 1:1 mapping 1360*768, vore ju bra om man får till den upplösningen från macen till TVn också.

#28

Postad 03 mars 2006 - 20:52

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0

Jag har också planer på att införskaffa en mac mini och använda den som HTPC, kör mac och pc hemma och tror bl.a. att frontrow skulle bli riktigt grymt till TVn. Finns många fördelar som jag ser det.

Billigt
Snyggt
Tyst
Litet

Det jag egentligen undrar över är hur man kan fixa så digitalTV fungerar til lden, måste fixa ngn typ av DVB-C box eller liknande, jag kör comhem digitalTV. Så med andra ord måste ett kort in i den också. Fråga två är om grafikkortet kan skicka pixelmappat till TVn, har en Hyundai Q320 som jag ibland kör mot min PC, då med 1:1 mapping 1360*768, vore ju bra om man får till den upplösningen från macen till TVn också.

<{POST_SNAPBACK}>



Kolla in denna här tråden , de länkar till ett prog som ser lovande ut!!!

Postad bild

Nån med Mac kanske kan testa!! :huh:

#29

Postad 04 mars 2006 - 08:44

mope
  • mope
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Tror faktiskt inte man behöver DisplayConfigX för nya Mac Mini, citerar från apple.com:

"Check the resolution: Many TVs will display a variety of resolutions when attached to Mac mini. Find a resolution that is closest to the native resolution of the display, typically 640x480 for standard definition TVs, 720x480 or 848x480 for EDTVs, 1280x720 or 1366x768 for 720P HDTVs, and 1920x1080 for 1080i HDTVs."

Är själv i valet och kvalet mellan att bygga en "traditionell" HTPC eller köpa nya Mac Mini.

#30

Postad 04 mars 2006 - 14:26

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0

Tror faktiskt inte man behöver DisplayConfigX för nya Mac Mini, citerar från apple.com:

"Check the resolution: Many TVs will display a variety of resolutions when attached to Mac mini. Find a resolution that is closest to the native resolution of the display, typically 640x480 for standard definition TVs, 720x480 or 848x480 for EDTVs, 1280x720 or 1366x768 for 720P HDTVs, and 1920x1080 for 1080i HDTVs."

Är själv i valet och kvalet mellan att bygga en "traditionell" HTPC eller köpa nya Mac Mini.

<{POST_SNAPBACK}>


DisplayConfigX ska man inte behöva på nyare macar - det finns mängder av konstiga upplösningar att välja bland.
Enda gången man behöver det programmet är om datorn eller skärmen kommunicerar dåligt så att skärmen inte talar om för datorn vilka upplösningar den klarar eller datorn inte fattar vad skärmen/den platta tvn säger. Då kan man manuellt behöva lägga in en upplösning med DisplayConfigX. Men som sagt, alla standardupplösningar ska inte vara några problem. Datorn brukar fatta vilka upplösningar skärmen klarar av när man kopplar in skärmen.

#31

Postad 04 mars 2006 - 14:32

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0

Jag har också planer på att införskaffa en mac mini och använda den som HTPC, kör mac och pc hemma och tror bl.a. att frontrow skulle bli riktigt grymt till TVn. Finns många fördelar som jag ser det.

Billigt
Snyggt
Tyst
Litet

Det jag egentligen undrar över är hur man kan fixa så digitalTV fungerar til lden, måste fixa ngn typ av DVB-C box eller liknande, jag kör comhem digitalTV. Så med andra ord måste ett kort in i den också. Fråga två är om grafikkortet kan skicka pixelmappat till TVn, har en Hyundai Q320 som jag ibland kör mot min PC, då med 1:1 mapping 1360*768, vore ju bra om man får till den upplösningen från macen till TVn också.

<{POST_SNAPBACK}>


Det finns ju Elgato Eye-tv som funkar till comhem. Eller så kan du köpa en dreambox, det funkar också. (jag har en dreambox själv) Elgato är dock i dagsläget mycket smidigare än min högst manuella dreamboxlösning men elgatos programvara saknar helt epg och kanallistan har typsnitt i storlek 14 som inte syns på avstånd :-(

Tänk på att du måste använda s-video för att koppla minin till din tv om du har en vanlig dumburk - så du får inte lika bra bild som om du hade haft en "riktig" digitalbox + dvdspelare anslutna med rgb-scart.

#32

Postad 06 mars 2006 - 14:53

kave
  • kave
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0

Det jag egentligen undrar över är hur man kan fixa så digitalTV fungerar til lden, måste fixa ngn typ av DVB-C box eller liknande, jag kör comhem digitalTV. Så med andra ord måste ett kort in i den också. Fråga två är om grafikkortet kan skicka pixelmappat till TVn, har en Hyundai Q320 som jag ibland kör mot min PC, då med 1:1 mapping 1360*768, vore ju bra om man får till den upplösningen från macen till TVn också.

<{POST_SNAPBACK}>

Om du läser mitt inlägg ovanför ditt eget så har du svar på alla frågorna.
1. Den skickar utan problem 1280x720 till min projje, vilket XP inte klarar utan joxande.
2. Elgato tillverkar produkter du kopplar in i datorn via FireWire som ska klara DVB-C.

#33

Postad 06 mars 2006 - 15:09

didrik
  • didrik
  • Veteran

  • 1 740 inlägg
  • 0
hur är det med prestandan för nya mac mini, jag menar dual core i all ära men hur är det med grafikkortet? klarar den av att spela upp 720p/1080i utan att hacka? hur fungerar ffdshow med den osv?

#34

Postad 06 mars 2006 - 15:37

UA322
  • UA322
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Skall fungera bra med 1080p enligt http://www.99mac.se/

#35

Postad 06 mars 2006 - 22:09

mope
  • mope
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Finns det något sätt att göra DVD-spelaren i den regionsfri via mjukvara liknande AnyDVD?

Lite av en dealbreaker om man ska ha den till HTPC.

#36

Postad 07 mars 2006 - 07:18

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

Skall fungera bra med 1080p enligt http://www.99mac.se/

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, men det är viktigt att poängtera att det endast gäller modellen med Core Duo. Det framgår också av artikeln från Ars Technica (finns också på http://www.99mac.se ) att Core Solo inte klarar HD-material.

Redigerat av Andreas, 07 mars 2006 - 07:20.


#37

Postad 07 mars 2006 - 10:05

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Nja, de sa väl att i lugna filmer så går 720p att spela utan framedrops ;)

#38

Postad 08 mars 2006 - 09:25

Crater
  • Crater
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag är skitsugen på (nya) Mac mini som en HTPC. Är det någon som har testat den nya? Duger inte FrontRow som HTPC programvara? As smidigt med fjärren och snyggt är det också!

#39

Postad 08 mars 2006 - 09:32

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

Nja, de sa väl att i lugna filmer så går 720p att spela utan framedrops :)

<{POST_SNAPBACK}>

Fast det känns inte riktigt som den klarar kraven om man måste låsa in sig på lugna filmer :)

#40

Postad 08 mars 2006 - 19:00

1UP
  • 1UP
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Nja, de sa väl att i lugna filmer så går 720p att spela utan framedrops :)

<{POST_SNAPBACK}>

Fast det känns inte riktigt som den klarar kraven om man måste låsa in sig på lugna filmer :D

<{POST_SNAPBACK}>



Om man väljer DualCore så bore man väl klara sig?

Hur troligt är det att man kommer att ha en TV som klarar (har tillräcklig upplösning) 1080p inom en rimlig framtid?

#41

Postad 09 mars 2006 - 14:48

matli01
  • matli01
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
om duo klarar 1080p fint så spelar det ju ändå ingen roll. en PC har man ju generellt inte speciellt länge, kanske 5 år om man räknar högt, inte speciellt troligt att det finns en bättre standard än 1080p inom den tidsramen. Dessutom kommer man mest köra 720p.

#42

Postad 14 mars 2006 - 19:42

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0
Man får ju hoppas att 1080p håller sig som standard långt in i framtiden, blir dyrt att hålla på att byta tv/projektor.

#43

Postad 15 mars 2006 - 21:02

Webban
  • Webban
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Hej,

Har länge funderat på bygga en HTPC men inte blivit av och har läst en del här på prisjakt.

Nackdelen med bland annat Origenae DIGN HV5 lådan som jag funderat på är att den blir så jäkla stor. Läste om någon (glömt bort vem det var) som hade kortat av sin låda och det såg jäkligt nice ut men kräver en hel del jobb.

Surfade runt lite idag och kom in på Apple hemsida, http://www.apple.com/se/macmini/ , där jag hittade en klockren lösning med en grym design, så som ni andra redan gjort ;).

Jag tänkte koppla bildsignal och ljud via min förstärkare, Denon 3806, med DVI-HDMI och Toslink och därifrån till projektor och LCD. Verkar inte var några problem med 5.1 och DVI-HDMI vad jag förstått?
Det finns dock ett par nackdelare, hårdisken är ganska liten och inte speciellt snabb samt att bygga ut när eventuell Blue-ray/HD-DVD kommer ej är möjligt. Skulle gärna vilja ha digital TV-kort med kortläsare och WLAN, någon som har förslag på bra ideér för att lösa det? Har en Netgear 108Mbit router och skulle gärna vilja ha ett Netgear 108Mbit nätverkort till MiniMac:en för att komma från 54Mbit WLAN som kan ge hackningar när man streamar 1080i filmer.

Någon som provat nya MiniMac och testat köra bland annat 1080i eller 720p? Övriga ideér om för och nackdelar för Mac som HTPC kontra PC som HTPC är välkomna.

Tack på förhand.
/Johan

#44

Postad 16 mars 2006 - 00:02

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
Jag är oxå sugen på denna burk, men jag har inte lyckats/orkat klura ut om det finnns nåt frontend ännu som stödjer EPG och inspelning genom denna ännu.... Sen är den liite dyr tycker jag, jag vet att den inte är det egentligen men då jag har en burk (PC) så tar det mot att slänga ut runt 7000kr! ;)

Det finns olika lösningar för Mac'en vad gäller DVB tex :

DVB-T med Ci

DVB-C med Ci

DVB-S med Ci

Dessa kort verkar vara mkt bra, i samma klass som FireDVT för windows, nått svagt minne om att nån nämnde ett samarbete...

Och givetvis analoga varianter.... ;)

#45

Postad 17 mars 2006 - 09:49

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0
På lediga stunder håller jag faktiskt på med en EPG i form av en widget till Dashboard kallad Xmltv
Bifogad fil  framsidaplast.png   70,19K   262 Antal nerladdningar

För närvarande är den en ren EPG men jag har tänkt att i mån av tid bygga ut den så att man kan byta kanal genom den och schemalägga inspelningar och liknande.
Det finns även en annan ren EPG från www.tvinfo.se så just på EPG-fronten är det rätt stabilt faktiskt.

Själv har jag en dreambox 500T ansluten via Wlan och bortsett från de i dagsläget omständiga kanalbytena och manuella inspelningarna så funkar allt i princip felfritt ihop. Det som är kvar är ju att automatisera de två.

Det finns också några "riktiga" programvaror i olika stadie av utveckling som alla verkar sikta att bli nästan fullständiga htpc-lösningar. (Front Row, CenterStage och MacMediaCenter tror jag de heter.) Personligen nöjer jag mig dock när jag har en fungerande lösning för att kunna använda minin som en TiVo.

#46

Postad 17 mars 2006 - 10:36

ralnar
  • ralnar
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

...Det finns dock ett par nackdelare, hårdisken är ganska liten och inte speciellt snabb samt att bygga ut när eventuell Blue-ray/HD-DVD kommer ej är möjligt. ...

<{POST_SNAPBACK}>

Har beställt en Mac Mini, och tänker skaffa en extern FW-hårddisk. Lacie och Iomega har hårddiskar i samma design som Mac Mini. man ställer bara Macen ovanpå disken, så får man ett snyggt litet torn. En del diskar funkar även som hubb med extra FW/USB-portar.

#47

Postad 17 mars 2006 - 17:15

Webban
  • Webban
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

...Det finns dock ett par nackdelare, hårdisken är ganska liten och inte speciellt snabb samt att bygga ut när eventuell Blue-ray/HD-DVD kommer ej är möjligt. ...

<{POST_SNAPBACK}>

Har beställt en Mac Mini, och tänker skaffa en extern FW-hårddisk. Lacie och Iomega har hårddiskar i samma design som Mac Mini. man ställer bara Macen ovanpå disken, så får man ett snyggt litet torn. En del diskar funkar även som hubb med extra FW/USB-portar.

<{POST_SNAPBACK}>


En USB disk var oxå min tanke och såg även att Mac har en snygg lösning med en extra enhet som man kan köpa. Hade dock inte varit fel med en större intärn HD men det begränsas väl av att det är 2.5" och inte 3.5" disk. Förstår dock inte varför dom bara har 5400 rpm diskar när det finns 7200 rpm?

#48

Postad 18 mars 2006 - 04:10

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0
5400 diskar utvecklar mindre värme, förbrukar mindre ström och låter mindre.... ;)

#49

Postad 22 mars 2006 - 08:51

kave
  • kave
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
"New Macs connecting to HDTVs: they just work
ow, I know, it's a cliche, but it never ceases to amaze me how true it can be. I have been connecting computers to HDTVs that don't support PC resolutions for years. I have even written about the challenges here at HDBeat. Well today I connected my MacBook pro to my HDTV via DVI for the first time and I am here to tell you: it just works.If you have ever tried to connect a PC to a HDTV that only accepts 1080i you know how challenging it can be. If you are one of the lucky ones that has a HDTV that supports PC resolutions, than you just won't understand. If you are not so lucky, software has to be installed and tweaked, drivers might need to be updated or changed. You might get VNC working in advanced to help you out, when things go wrong.
"
Gott o slippa allt micklande.

Hehe, läs mer på:
http://www.hdbeat.co...they-just-work/

#50

Postad 24 mars 2006 - 11:53

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0
Några tips för nya Mac mini i hemmabiosammanhang:

Köp enbart modellen med dubbla processorer, dvs Core Duo. Det är ett måste om man vill köra HD material på ett bra sätt. Det tar mycket kraft av processorerna att dekoda H.264 i HD-upplösning och det tar även mycket kraft att skala upp eller ner i dessa upplösningar.

Mycket bra HD-material finns här: QuickTime-trailers

En annan sak som förbättrar prestandan kraftigt är mycket RAM, grafikkortet utnyttjar det vanliga RAMet så 1GB är minimum - helst 2GB. Minnesmodulerna ska också monteras i identiska par (512+512 eller 1GB + 1GB).

(Den gamla Mac minin med G4-processor klarar inte av HD-material alls och är alltså inget alternativ.)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.