Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Får inte igång Dolby Atmos på vissa filmer

66 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 mars 2016 - 14:13

Unregistered5cadbce0
  • Unregistered5cadbce0
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Jag har precis införskaffat en Onkyo TX-NR646 med både Dolby Atmos och DTS:X.

Som Bluray kör jag en Sony BDP 6500.

 

När jag stoppar i MadMax fury road så tänds Dolby True HD lampan och även den blå lampan för Dolby Atmos. Detsamma gäller för American Sniper.

 

Men, när jag stoppar i Transformers Age of extinction eller Terminator Genisys så vill inte Atmos-ljudet hoppa igång. 

 

Vad kan detta bero på? är det någon som har en förklaring till detta eller något bra tips jag kan prova?

 

Tack på förhand

 

 

Ett tillägg: min bror har en likadan reciever och han får samma resultat.


Redigerat av Unregistered5cadbce0, 07 mars 2016 - 14:13.


#2

Postad 07 mars 2016 - 14:15

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0

Uppdaterat FW ?

 

Och kolla så du stänger av Secondary Audio.. Vet inte hur man gör riktigt på den.. Men den spelar säkert upp ett av de andra Ljudspåren på de filmer som inte funkar


Redigerat av mikee, 07 mars 2016 - 14:15.


#3

Postad 07 mars 2016 - 14:49

Unregistered5cadbce0
  • Unregistered5cadbce0
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Uppdaterat FW ?

 

Och kolla så du stänger av Secondary Audio.. Vet inte hur man gör riktigt på den.. Men den spelar säkert upp ett av de andra Ljudspåren på de filmer som inte funkar

Ok, tack för svar, firmware är senaste, men secondary audio ska jag kolla upp  :)



#4

Postad 07 mars 2016 - 15:06

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

har  haft likande problem men bytte spelare så funkade det



#5

Postad 07 mars 2016 - 15:44

Unregistered5cadbce0
  • Unregistered5cadbce0
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

har  haft likande problem men bytte spelare så funkade det

Ok tack, ska prova via xboxone, men brorsan har en Panasonic bluray och han har samma problem



#6

Postad 07 mars 2016 - 16:11

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Tror inte xbox klarar Atmos.

#7

Postad 07 mars 2016 - 16:23

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Xbox One klarar ej  Atmos men ps3 och ps4 klarar det 



#8

Postad 07 mars 2016 - 16:48

semikbar
  • semikbar
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Jag kan vara helt fel ute här men i Transformers och Terminator är huvudljudspåret DTS har jag för mig

 

Om du ändrar i spelaren att den skall spela Dolby spåret så borde det fungera så att den spelar upp Atmos



#9

Postad 07 mars 2016 - 18:20

Unregistered5cadbce0
  • Unregistered5cadbce0
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Jag kan vara helt fel ute här men i Transformers och Terminator är huvudljudspåret DTS har jag för mig

 

Om du ändrar i spelaren att den skall spela Dolby spåret så borde det fungera så att den spelar upp Atmos

 

Du hade helt rätt!

 

Tack alla för svar, jag har nu lyckats lösa det! :-)

jag var tvungen att i blurayspelarens meny ställa in följande:

 

Dolby D compatible output till ON!

Då konverterar den DTS till Dolby Digital



#10

Postad 07 mars 2016 - 21:56

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Varför skulle du vilja konvertera DTS till Dolby Digital? Det kommer inte ge dig atmos-ljud.

Det han menade var att default ljudet är DTS och inte Dolby Atmos-spåret. Du måste alltså aktivt välja ljudspår i filmens menyer.

Redigerat av ekon, 07 mars 2016 - 21:56.


#11

Postad 08 mars 2016 - 08:02

Unregistered5cadbce0
  • Unregistered5cadbce0
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Varför skulle du vilja konvertera DTS till Dolby Digital? Det kommer inte ge dig atmos-ljud.

Det han menade var att default ljudet är DTS och inte Dolby Atmos-spåret. Du måste alltså aktivt välja ljudspår i filmens menyer.

Nej jag "vill" inte konverera DTS till Dolby Digital, halmgubbe där ;)   Men faktum kvarstår att jag endast får ut Atmos på just de filmerna om jag väljer den inställningen! (detta gäller alltså inte Mad Max fury road och American Sniper, de fungerar med båda inställningar)

 

Självklart väljer jag ljudspår i filmens meny, det finns dessutom bara 2 engelska ljudspår varav det ena är English descriptive audio 2.0 (tror jag skulle höra om det var det spåret)

 

Så är det någon som har någon rimlig förklaring till detta vore det kul att veta



#12

Postad 08 mars 2016 - 08:21

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Jag kan vara helt fel ute här men i Transformers och Terminator är huvudljudspåret DTS har jag för mig

Om du ändrar i spelaren att den skall spela Dolby spåret så borde det fungera så att den spelar upp Atmos


Det finns väl inget dts spår när det finns Atmos på dessa filmer ? Har man ingen Atmos förstärkare så blir det ju automatiskt dolby true HD eller tänker jag fel nu?

#13

Postad 08 mars 2016 - 08:34

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Nej jag "vill" inte konverera DTS till Dolby Digital, halmgubbe där ;)   Men faktum kvarstår att jag endast får ut Atmos på just de filmerna om jag väljer den inställningen! (detta gäller alltså inte Mad Max fury road och American Sniper, de fungerar med båda inställningar)

 

Självklart väljer jag ljudspår i filmens meny, det finns dessutom bara 2 engelska ljudspår varav det ena är English descriptive audio 2.0 (tror jag skulle höra om det var det spåret)

 

Så är det någon som har någon rimlig förklaring till detta vore det kul att veta

 

Alltså, du får inte Atmos genom att konvertera DTS till Dolby Digital, så det är inte därför det fungerar. Däremot kanske funktionen har någon annan obskyr effekt på hur din spelare hanterar ljudformaten, och att den helt enkelt måste vara satt till "ON" för att spelaren skall kunna mata ut Atmos-data från den aktuella skivan. Vilket såklart är jättekonstigt, men ibland tänker tillverkarna fel.

 

Det finns väl inget dts spår när det finns Atmos på dessa filmer ? Har man ingen Atmos förstärkare så blir det ju automatiskt dolby true HD eller tänker jag fel nu?

 

Enligt Discshop.se så finns det förutom ett Dolby Atmos spår även ett 5.1 DTS-HDMA spår på Terminator Genisys (huruvida det stämmer eller inte vet jag inte då jag inte äger en kopia av filmen). Så för att få Atmos måste man välja Dolby True-HD spåret och inte DTS spåret.

Men du har helt rätt i det andra du skriver.



#14

Postad 08 mars 2016 - 08:57

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Alltså, du får inte Atmos genom att konvertera DTS till Dolby Digital, så det är inte därför det fungerar. Däremot kanske funktionen har någon annan obskyr effekt på hur din spelare hanterar ljudformaten, och att den helt enkelt måste vara satt till "ON" för att spelaren skall kunna mata ut Atmos-data från den aktuella skivan. Vilket såklart är jättekonstigt, men ibland tänker tillverkarna fel.


Enligt Discshop.se så finns det förutom ett Dolby Atmos spår även ett 5.1 DTS-HDMA spår på Terminator Genisys (huruvida det stämmer eller inte vet jag inte då jag inte äger en kopia av filmen). Så för att få Atmos måste man välja Dolby True-HD spåret och inte DTS spåret.

Men du har helt rätt i det andra du skriver.

Nä det finns inget dts spår kollade precis ! Finns det ens någon film som har både dts HD master och dolby true HD eller Atmos ? Det hade ju varit märkligt då det är "konkurrenter" Det är väl antingen eller?

Redigerat av vinncent, 08 mars 2016 - 09:00.


#15

Postad 08 mars 2016 - 09:03

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Det är ju iaf väldigt onödigt att ha båda. Men vill filmbolaget köra på båda så kan dom. Finns ingen teknisk begränsning.



#16

Postad 08 mars 2016 - 09:06

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Jag har 700 bd och ingen har det ... Ganska säker på det!

#17

Postad 08 mars 2016 - 09:06

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Nä det finns inget dts spår kollade precis ! Finns det ens någon film som har både dts HD master och dolby true HD eller Atmos ? Det hade ju varit märkligt då det är "konkurrenter" Det är väl antingen eller?

Det finns iaf både DTS-HD Master samt Dolby Atmos på Mad Max-Fury Road samt The Martian. (Svenska utgåvor).

Finns säkert på fler filmer..

Redigerat av MikeVKR, 08 mars 2016 - 09:08.


#18

Postad 08 mars 2016 - 09:08

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Det finns iaf både DTS-HD Master samt Dolby Atmos på Mad Max-Fury Road samt The Martian. (Svenska utgåvor).

Finns säkert på fler filmer..


Helt fel! Du får nog kolla dina filmer innan du säger nåt! Mad Max har Atmos eller true HD om man inte har Atmos stärkare!

Martian har ett dts HD master spår men inget Atmos spår! Kollade precis !

Redigerat av vinncent, 08 mars 2016 - 09:17.


#19

Postad 08 mars 2016 - 09:16

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Enklast för TS borde väll vara att ställa blu-ray spelaren i bitstream och sedan bara välja lämpligt ljudspår i menyn på blu-ray skivan :)

#20

Postad 08 mars 2016 - 09:18

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Enklast för TS borde väll vara att ställa blu-ray spelaren i bitstream och sedan bara välja lämpligt ljudspår i menyn på blu-ray skivan :)


Ja och du borde kolla dina utgåvor innan du säger för mkt! Som sagt ... Vidhåller att jag aldrig sett en film med både och!

Redigerat av vinncent, 08 mars 2016 - 09:19.


#21

Postad 08 mars 2016 - 09:23

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Jag är säker på att jag sett nämnda filmer i DTS-HD Master. Men för säkerhets skull ska jag dubbelkolla när jag kommer hem ifrån jobbet :)

#22

Postad 08 mars 2016 - 09:24

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Jag är säker på att jag sett nämnda filmer i DTS-HD Master. Men för säkerhets skull ska jag dubbelkolla när jag kommer hem ifrån jobbet :)

Det behöver du inte ! Kollade precis åt dig!

Mad Max har Atmos/ true HD och Martian har dts HD master! Som sagt... Antingen eller!

Redigerat av vinncent, 08 mars 2016 - 09:27.


#23

Postad 08 mars 2016 - 09:33

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Vid närmare eftertanke så blandar jag kanske ihop The Martian med Everest :D

Hur som helst så ska jag dubbelkolla när jag kommer hem..

#24

Postad 08 mars 2016 - 09:35

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Vid närmare eftertanke så blandar jag kanske ihop The Martian med Everest :D

Hur som helst så ska jag dubbelkolla när jag kommer hem..

Det gör du med all sannolikhet! Everest har Atmos... fast inget dts spår!

Redigerat av vinncent, 08 mars 2016 - 09:55.


#25

Postad 08 mars 2016 - 09:39

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Du kanske har rätt men jag får återkomma när jag kollat..

#26

Postad 08 mars 2016 - 09:43

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Everest visar felaktigt på omslaget en dts HD master symbol men filmen har bara Atmos eller true HD spår! Är nog alldeles för mkt licenser och pengar inblandade för att en film skall få både och!

Redigerat av vinncent, 08 mars 2016 - 09:44.


#27

Postad 08 mars 2016 - 09:56

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Ja det lär ju kosta extra ifall man väljer att lägga både DTS och Dolby ljudspår på en skiva istället för att bara välja ett..

#28

Postad 08 mars 2016 - 10:25

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Görs ingen svensk film som behöver Atmos !😜

#29

Postad 08 mars 2016 - 10:44

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Nä det finns inget dts spår kollade precis ! Finns det ens någon film som har både dts HD master och dolby true HD eller Atmos ? Det hade ju varit märkligt då det är "konkurrenter" Det är väl antingen eller?

 

Hittade faktiskt en: "Close Encounters ..." har både MA och True.

På DVD var det vanligare att man kunde välja DD/DTS.



#30

Postad 08 mars 2016 - 10:51

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Hittade faktiskt en: "Close Encounters ..." har både MA och True.
På DVD var det vanligare att man kunde välja DD/DTS.

Har du kollat i en spelare ellergår du efter fodralet?

Läste precis en recension att det stämmer! Verkligen ovanligt!

Redigerat av vinncent, 08 mars 2016 - 10:55.


#31

Postad 08 mars 2016 - 10:54

Unregistered5cadbce0
  • Unregistered5cadbce0
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Enklast för TS borde väll vara att ställa blu-ray spelaren i bitstream och sedan bara välja lämpligt ljudspår i menyn på blu-ray skivan :)

Ja du kan ha en poäng där, för min blurayspelare lämnar endast 2 alternativ: PCM eller Auto. Eftersom Dolby Atmos fungerar på Madmax och American Sniper i läge Auto så tog jag för givet att läge Auto är detsamma som Bitstream, men så är kanske inte fallet? 

Borde ens Atmos starta om den inte kan skicka bitstream?

 

Tack för all input   :) Jag ska sätta mig ikväll och göra en mer grundlig genomgång, kanske ta lite bilder och posta så det blir lite lättare att förklara.

 

Men lite intressant är det att brorsan har en likadan reciever men en  Pansonic blurayspelare, och får exakt samma fenomen på samma filmer?


Redigerat av Unregistered5cadbce0, 08 mars 2016 - 11:07.


#32

Postad 08 mars 2016 - 10:55

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Japp! Kollade i spelaren först, vet att det kan stå fel ibland.



#33

Postad 08 mars 2016 - 10:56

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Verkligen ovanligt!! Undrar om vi kan hitta fler?😀 Såg för övrigt Inside out i går och den gav i från sig ett dts HD hi res...... Undrar vad skillnaden är på det och master?

Redigerat av vinncent, 08 mars 2016 - 10:58.


#34

Postad 08 mars 2016 - 11:04

Unregistered5cadbce0
  • Unregistered5cadbce0
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Alltså, du får inte Atmos genom att konvertera DTS till Dolby Digital, så det är inte därför det fungerar. Däremot kanske funktionen har någon annan obskyr effekt på hur din spelare hanterar ljudformaten, och att den helt enkelt måste vara satt till "ON" för att spelaren skall kunna mata ut Atmos-data från den aktuella skivan. Vilket såklart är jättekonstigt, men ibland tänker tillverkarna fel.

 

 

Enligt Discshop.se så finns det förutom ett Dolby Atmos spår även ett 5.1 DTS-HDMA spår på Terminator Genisys (huruvida det stämmer eller inte vet jag inte då jag inte äger en kopia av filmen). Så för att få Atmos måste man välja Dolby True-HD spåret och inte DTS spåret.

Men du har helt rätt i det andra du skriver.

Ja jag börjar misstänka att min bluray kan vara trollet i detta.

tack för input :)



#35

Postad 08 mars 2016 - 11:45

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0

Verkligen ovanligt!! Undrar om vi kan hitta fler? Såg för övrigt Inside out i går och den gav i från sig ett dts HD hi res...... Undrar vad skillnaden är på det och master?

Högre maxbitrate för DTS-HD Master Audio jämfört med DTS-HD High Resolution Audio.

 

DTS-HD High Resolution Audio, Maxbitrate: Blu-ray 6 Mbps, HD DVD 3 Mbps

 

DTS-HD Master Audio, Maxbitrate: Blu-ray 24,5 Mbps, HD DVD 18 Mbps

 

För hela jämförelsen se länken till Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/DTS-HD

 

Sedan så verkar det finnas filmer som är mixade i DTS-HD Master Audio 5.1 istället för 7.1! Men det är väl för att man har valt att bara använda sex ljudspår istället för åtta helt enkelt.



#36

Postad 08 mars 2016 - 12:44

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
DTS HD High res är inte lossless, men ändå bättre än vanlig DTS som fanns på DVD. Egentligen helt värdelöst eftersom det alltid finns plats för lossless-ljud. Kanske såg du den på svenska? Barnfilmer med många ljudspår i olika språk kan jag förstå om de inte kan ha alla i lossless.

#37

Postad 08 mars 2016 - 14:29

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

DTS HD High res är inte lossless, men ändå bättre än vanlig DTS som fanns på DVD. Egentligen helt värdelöst eftersom det alltid finns plats för lossless-ljud. Kanske såg du den på svenska? Barnfilmer med många ljudspår i olika språk kan jag förstå om de inte kan ha alla i lossless.


Såg den med det engelska ljudspåret!

Redigerat av vinncent, 08 mars 2016 - 14:57.


#38

Postad 08 mars 2016 - 16:03

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Urkasst av dom att inte ha huvudljudspåret i lossless.

#39

Postad 08 mars 2016 - 16:16

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Urkasst av dom att inte ha huvudljudspåret i lossless.


Det står HD master 7.1 på omslaget! Men då stämmer kanske inte det! Som sagt ibland blir det fel på omslagen

#40

Postad 08 mars 2016 - 21:31

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

 Finns det ens någon film som har både dts HD master och dolby true HD eller Atmos ? Det hade ju varit märkligt då det är "konkurrenter" Det är väl antingen eller?

 

Mitt exemplar av Legend (UK) har 2.0 LPCM, 5.1 dts Master HD Audio, 7.1 dts HD Master Audio och Dolby ATMOS. Så visst finns det.



#41

Postad 09 mars 2016 - 07:37

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Mitt exemplar av Legend (UK) har 2.0 LPCM, 5.1 dts Master HD Audio, 7.1 dts HD Master Audio och Dolby ATMOS. Så visst finns det.


Jajamen...det har vi ju redan konstaterat några inlägg upp.... Men väldigt ovanligt är det! Då har vi två filmer nu då!;)

Redigerat av vinncent, 09 mars 2016 - 07:41.


#42

Postad 09 mars 2016 - 09:24

Unregistered5cadbce0
  • Unregistered5cadbce0
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Problemet löst! Yayyy :) Jag vill tacka alla i den här tråden, ni är otroligt duktiga och hjälpsamma!

 

Nu har jag gjort en grundlig genomgång av blurayspelaren och kan konstatera att efter ha rannsakat mig själv, kommit fram till följande:

 

Jag gjorde 2 ändringar i inställningar samtidigt (hade förträngt det), Konvertering DTS till Dolby Digital till ON, samt, Audio Mix Setting till OFF.

Audio Mix Setting till OFF var den inställning som löste problemet (inte konverteringen som ni så snällt påpekade :) )

Den inställningen gör: Outputs the primary audio only. Om den står på ON vilket är default, så mixar den interactive och secondary audio med primary.

 

Nu fungerar samtliga Bluray med Atmos.

 

Åter igen Tack så mycket för hjälpen, ni är grymma! :)  :)

 

ps. båda filmerna (Transformers och Terminator) har 2 ljudspår på engelska: English Dolby Atmos och English Audio Description


Uppdaterat FW ?

 

Och kolla så du stänger av Secondary Audio.. Vet inte hur man gör riktigt på den.. Men den spelar säkert upp ett av de andra Ljudspåren på de filmer som inte funkar

Du hade ju lösningen all along! Tack för det, jag visste bara inte hur jag hittade inställningen :)



#43

Postad 09 mars 2016 - 11:09

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0


ps. båda filmerna (Transformers och Terminator) har 2 ljudspår på engelska: English Dolby Atmos och English Audio Description

:)

Ja fast inget dts spår vilket det var någon i tråden som påpekade! Viktigt att det blir klarlagt innan folk klagar hos butiker där de köpt filmerna !😀

Redigerat av vinncent, 09 mars 2016 - 11:10.


#44

Postad 09 mars 2016 - 11:21

Unregistered5cadbce0
  • Unregistered5cadbce0
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Ja fast inget dts spår vilket det var någon i tråden som påpekade! Viktigt att det blir klarlagt innan folk klagar hos butiker där de köpt filmerna !

Helt korrekt!



#45

Postad 09 mars 2016 - 12:42

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0

Problemet löst! Yayyy :) Jag vill tacka alla i den här tråden, ni är otroligt duktiga och hjälpsamma!

 

Nu har jag gjort en grundlig genomgång av blurayspelaren och kan konstatera att efter ha rannsakat mig själv, kommit fram till följande:

 

Jag gjorde 2 ändringar i inställningar samtidigt (hade förträngt det), Konvertering DTS till Dolby Digital till ON, samt, Audio Mix Setting till OFF.

Audio Mix Setting till OFF var den inställning som löste problemet (inte konverteringen som ni så snällt påpekade :) )

Den inställningen gör: Outputs the primary audio only. Om den står på ON vilket är default, så mixar den interactive och secondary audio med primary.

 

Nu fungerar samtliga Bluray med Atmos.

 

Åter igen Tack så mycket för hjälpen, ni är grymma! :)  :)

 

ps. båda filmerna (Transformers och Terminator) har 2 ljudspår på engelska: English Dolby Atmos och English Audio Description


Du hade ju lösningen all along! Tack för det, jag visste bara inte hur jag hittade inställningen :)

No problemas.. :) Bara glad att det löste sig för dig, så du kan NJUTA av dina ATMOS rullar :)



#46

Postad 09 mars 2016 - 14:05

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0

Får man hoppa in?

Efter att ha läst tråden har jag fått bryderiet ,jag har Onkyo 838 och Panasonic Bdt500 bluray..Onkyo ska ha Atmos,men jag får ju indikering TrueHd på display ..och Dolby Atmos på Tv skärmen.Har jag då Dolby Atmos eller "bara"TrueHd..filmen är Terminator Genisys .Digitala utgångar på BD är Bitstream..



#47

Postad 09 mars 2016 - 14:39

Unregistered5cadbce0
  • Unregistered5cadbce0
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Får man hoppa in?

Efter att ha läst tråden har jag fått bryderiet ,jag har Onkyo 838 och Panasonic Bdt500 bluray..Onkyo ska ha Atmos,men jag får ju indikering TrueHd på display ..och Dolby Atmos på Tv skärmen.Har jag då Dolby Atmos eller "bara"TrueHd..filmen är Terminator Genisys .Digitala utgångar på BD är Bitstream..

På 646:an lyser truehd symbolen, men även en blå diod som indikerar Atmos.



#48

Postad 09 mars 2016 - 15:09

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0

Aha ,sån blå diod har inte min 838..utan indikeringen får jag på Tv skärmen om jag trycker på knappen Movie/Tv på fjärren .Tack för svaren



#49

Postad 09 mars 2016 - 18:08

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Aha ,sån blå diod har inte min 838..utan indikeringen får jag på Tv skärmen om jag trycker på knappen Movie/Tv på fjärren .Tack för svaren


Tvn visar bara vad som finns på skivan så det är inte konstigt att den visar Atmos men om stärkaren "bara" visar true HD så är det nog det du lyssnar på!

#50

Postad 09 mars 2016 - 20:25

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Han menar att förstärkaren visar atmos via sin OSD, så det borde absolut vara atmos han hör.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.