Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp en vilrådande hifi amatör inför nästa uppgradering

57 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 april 2016 - 21:41

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Hej

 

Kör idag en uppsättning med 1par kef r100 och en kef r200c ihop med marantz sr7008 och har under en lägre tid dividerat med mig själv fram och till baka över olika konstellationer över nästa uppgradering. Tycker som sådan att 3.0 som jag använder mig av fungerar utmärkt för det jag använder högtalarna till däremot tycker jag att när jag lyssnar på cd saknar jag den precision som jag får när centern är med och hjälper till, tycker det känns som att det saknas lite kraft för att få kef r100 att blomma ut. Kef r100 är ju inte direkt några jättekrävande högtalare, inte lätt att förklara när det gäller ljud för andra om vad man eftersöker. Har spanat på förstärkare som har HT bypass dock faller inget mig i smaken och har sedan då tänkt i banorna kring ett effektsteg för som sagt ett effektsteg borde väl inte ändra ljudet som jag gillar utan mer bara ge mig det där sista lilla som jag saknar. Hur som helst bor jag ej i Sverige och har tittat lite på de butiker jag har till hands och även studerat tänkbar storlek som skulle kunna passa in eftersom det redan är tillräckligt fullt med elektronik som egentligen borde få en dedikerad hylla samt i relation till pris. Tycker sedan att det känns lite overkill att köra på hembioslutsteg när min reciver åtminstone klarar av att hantera sådant och tänker då att reciver kan hantera centern och det tänkbara steg frontarna. Det steg som jag hade kunnat ha tänkt mig är Naim Nap 100 eftersom jag gillar brittiskt dock har jag varit väldigt skeptiskt och spanat på lite svenskt för svenskt gillar jag med så länge det ser snygg ut. Pengarna för en Naim har jag redan däremot om jag vill ha något annat får det bli lite mer sparande och då funderar man är det verkligen värt att lägga mer än 12k för ett slutsteg. Sedan när det gäller kraft är jag mer som sådan att jag är ute efter kvalitet, vilket menas med att om det står 30w, låter bra och driver allt så föredrar jag det framför 1000 fuskwatt. Nu är jag inte helt insnöad på Naim om folk tror det utan jag försöker leta det som passar just mig. Alternativ mottages. Blev lång text, måste börja någonstans med tankarna. För er som har sett min tråd om kablar så blir det nog en beställning på chord.



#2

Postad 05 april 2016 - 14:54

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tvåkanalare med sub om du ändå inte skall ha hemmabio. Stereo gör sig bäst i 2.0 eller 2.1 kanaler utan någon "fake" centerkanal.

Handla begagnat om du vill ha bra grejer till vettigt pris. Börja med sub du kanske får det du saknar direkt med en sådan.



#3

Postad 05 april 2016 - 16:38

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Tvåkanalare med sub om du ändå inte skall ha hemmabio. Stereo gör sig bäst i 2.0 eller 2.1 kanaler utan någon "fake" centerkanal.

Handla begagnat om du vill ha bra grejer till vettigt pris. Börja med sub du kanske får det du saknar direkt med en sådan.

Kommer inhandla en sub. Har hittat en plats där jag kan få in något med måtten 50cmx40cm. Har bestämt mig för 2 saker, sub och ett slutsteg. Tanken som finns just nu är Naim Nap 100 (kan komma att ändras efter hand med tiden) och en REL Ti5, tror de kan passa mina önskemål. Recivern kommer vara kvar i hemmet eftersom jag vill ha dess funktionalitet däremot vet jag inte riktigt när jag kommer köpa surrondhögtalare. Kör musik med 2 kanaler inställt i recivern.


Redigerat av Buddaz12, 05 april 2016 - 16:41.


#4

Postad 05 april 2016 - 17:28

Unregistered71a682bb
  • Unregistered71a682bb
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0
Ta en titt på Rotel. De passar som hand i handsken till Kef och du har nog inga större svårigheter att hitta något beggat slutsteg som är riktigt prisvärt i din prisklass.

#5

Postad 05 april 2016 - 17:35

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Ta en titt på Rotel. De passar som hand i handsken till Kef och du har nog inga större svårigheter att hitta något beggat slutsteg som är riktigt prisvärt i din prisklass.

Har tittat lite på RB-1572. Det som är dilemmat med ett steg i en stor låda är att jag har inte plats, får gärna vara litet i själva formatet.Undersöker alla möjliga alternativ tills jag verkligen kommer beställa.



#6

Postad 05 april 2016 - 18:08

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Kommer inhandla en sub. Har hittat en plats där jag kan få in något med måtten 50cmx40cm. Har bestämt mig för 2 saker, sub och ett slutsteg. Tanken som finns just nu är Naim Nap 100 (kan komma att ändras efter hand med tiden) och en REL Ti5, tror de kan passa mina önskemål. Recivern kommer vara kvar i hemmet eftersom jag vill ha dess funktionalitet däremot vet jag inte riktigt när jag kommer köpa surrondhögtalare. Kör musik med 2 kanaler inställt i recivern.

Har du bestämt dig för att behålla receivern och har som mål att ha en hemmabio så skall du absolut köpa sub först och varför inte en lite större?



#7

Postad 05 april 2016 - 19:43

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Har du bestämt dig för att behålla receivern och har som mål att ha en hemmabio så skall du absolut köpa sub först och varför inte en lite större?

Försöker se de mått som passar. Någon dag har jag tänkt hembio fullt ut däremot fram tills det försöker jag hitta någon lösning som täcker ens behov bäst.

#8

Postad 06 april 2016 - 16:27

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Vad är bäst alternativ, hembiosteg eller stereosteg. Lutar lite mer att välja en REL Ti7 istället för 5:an, får plats om jag har uppfattat måtten riktigt.

#9

Postad 14 april 2016 - 19:10

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Vet ej om jag har missförstått angående Naim Nap 100 om hur det finns möjlighet att använda egna bankontakter och kablar, efter att ha läst manualen för Naim blev jag skeptisk över allt hittepå som beskrevs, därför började jag leta och hittade de 3 följande alternativen nedanför och vill härmed fråga om det är något bra. Storleken på stegen passar väldigt bra in där det skall placeras.

 

Quad elite stereo amp

Cyrus X Power

Roksan K2 power

 

 

Sub tror jag det landar på en REL Ti7 istället för 5:an, borde räcka till mina behov.



#10

Postad 24 april 2016 - 02:21

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Har svårt att bestämma mig. Gillar det rytmiska från min kombination Marantz/Primare/Kef, vilket gör mig fundersam över vad jag egentligen är ute efter, har tittat på en del alternativ och börjar fundera på ifall det är något mer i själva signalkällan som jag kanske kan ändra till det bättre, kanske någon ny signalkabel eller liknande. All favorit musik har jag på CD skiva och allt som heter "spotify" är nerlagt sedan länge. Tankar kring sub känns även det avlägset för mina behov även fast jag hade önskat mest vid film tittandet. Egentligen tror jag har kommit fram till att jag är rätt så nöjd även fast uppgraderingsdjävulen finns i baktankarna. Lyssnar mer på själva musiken än försöker analysera fel. Är lite inne på alternativet som "Mr blåtand" brukar rekommendera med andra ord något som har HT bybass med bra musikalitet.



#11

Postad 24 april 2016 - 21:26

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Om man inte vet vad som fattas och är osäker på vad man är ute efter så är mitt tips att sitta still i båten.

Försök att fokusera på något annat än vad som skall ändras i anläggningen men lyssna gärna på musik ändå.
Rätt vad det är så kommer man till klarhet men inte om man försöker pressa fram svaret.

 

Annars så står jag för att det gör större skillnad att få ett bra försteg (bättre än i en receiver) ihop med mer kraft i jämförelse med att bara hänga på ett slutsteg. Detta kan påverka hur dina högtalare upplevs inom sitt frekvensområde. Men om du skulle komma fram till att det är ett utökat frekvensområde neråt du vill ha så är det en sub som är medicinen. En sub kan göra väldigt stor skillnad. En del skivor blir något helt annat. 



#12

Postad 24 april 2016 - 23:36

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Om man inte vet vad som fattas och är osäker på vad man är ute efter så är mitt tips att sitta still i båten.
Försök att fokusera på något annat än vad som skall ändras i anläggningen men lyssna gärna på musik ändå.
Rätt vad det är så kommer man till klarhet men inte om man försöker pressa fram svaret.

Annars så står jag för att det gör större skillnad att få ett bra försteg (bättre än i en receiver) ihop med mer kraft i jämförelse med att bara hänga på ett slutsteg. Detta kan påverka hur dina högtalare upplevs inom sitt frekvensområde. Men om du skulle komma fram till att det är ett utökat frekvensområde neråt du vill ha så är det en sub som är medicinen. En sub kan göra väldigt stor skillnad. En del skivor blir något helt annat.

Just för tillfället har jag inte bestämt mig för något utöver lite nya kablar bara för att stilla begäret. Bas är inte direkt min medicin, föredrar hellre att det låter bra i röster än massa dunk även fast jag förstår vad du menar. Har inte riktigt hittat just den rätta förstärkaren för mitt ändamål. Tittade lite på Arcam, tycker bara arcam är så dyra, hade kunnat tänkt mig en Arcam i silver bara för snygghetsfaktorn, tittade på Marantz integrerade och hos Marantz hade jag kunnat tänkt mig pm14 fast allt för dyrt. Om man hittar något utav intresse så känns det som man måste betala minst 20k bara för att få något man vill ha. Tycker om att lyssna på musik vissa dagar och andra dagar är det mer tv som gäller, vill ha ut Max utav båda världar.

Redigerat av Buddaz12, 24 april 2016 - 23:37.


#13

Postad 25 april 2016 - 18:35

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Om man inte vet vad som fattas och är osäker på vad man är ute efter så är mitt tips att sitta still i båten.

Försök att fokusera på något annat än vad som skall ändras i anläggningen men lyssna gärna på musik ändå.
Rätt vad det är så kommer man till klarhet men inte om man försöker pressa fram svaret.

 

Annars så står jag för att det gör större skillnad att få ett bra försteg (bättre än i en receiver) ihop med mer kraft i jämförelse med att bara hänga på ett slutsteg. Detta kan påverka hur dina högtalare upplevs inom sitt frekvensområde. Men om du skulle komma fram till att det är ett utökat frekvensområde neråt du vill ha så är det en sub som är medicinen. En sub kan göra väldigt stor skillnad. En del skivor blir något helt annat. 

Kanske bäst att citera så att du ser att man är aktiv.

 

Suttit och funderat på om en Quantum QK1 AC eller ett renodlat strömfilter skulle kunna hjälpa. Även spanat på om man skulle testa en annan RCA kabel, sitter för närvarande en Nordost Wirewizard. Har svårt att se vilka förstärkare som har HT.


Redigerat av Buddaz12, 25 april 2016 - 18:43.


#14

Postad 25 april 2016 - 19:28

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0
Strömfilter och kablage gör ju ingen större skillnad på totalen utan är mer av karaktären finputsning anser jag.
Är du nöjd med resten men tror att där finns lite till att krama ur grejerna så kanske det kan vara något med ett nätfilter.
Särskilt då om du tror att du har någon form av problem med strömmen, då kan man få en skillnad i kvalité genom en renare signal men i övrigt ingen påverkan.
Du kan påverka soundet betydligt mer om du lägger pengarna på något annat. 
    Angående hur du kan hitta förstärkare med HT:   Du kan söka på prisjakt.nu, kategori stereoförstärkare. Välj fler sök kriterier och markera Analog RCA (HT/processor-in).
Detta bör ge en hel del träffar på aktuella förtärkare med HT-bypass.
  Sedan finns en sammanställd lista men den saknar många bland annat senare modeller hos Bladelius vilket är en oförlåtlig brist :) 

http://www.audiophil...rosessorinngang



#15

Postad 25 april 2016 - 20:55

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Strömfilter och kablage gör ju ingen större skillnad på totalen utan är mer av karaktären finputsning anser jag.
Är du nöjd med resten men tror att där finns lite till att krama ur grejerna så kanske det kan vara något med ett nätfilter.
Särskilt då om du tror att du har någon form av problem med strömmen, då kan man få en skillnad i kvalité genom en renare signal men i övrigt ingen påverkan.
Du kan påverka soundet betydligt mer om du lägger pengarna på något annat. 
    Angående hur du kan hitta förstärkare med HT:   Du kan söka på prisjakt.nu, kategori stereoförstärkare. Välj fler sök kriterier och markera Analog RCA (HT/processor-in).
Detta bör ge en hel del träffar på aktuella förtärkare med HT-bypass.
  Sedan finns en sammanställd lista men den saknar många bland annat senare modeller hos Bladelius vilket är en oförlåtlig brist :) 

http://www.audiophil...rosessorinngang

 

Intressant lista, vissa alternativ är inte direkt något man bara betalar hur som helst. Det billigaste alternativet går loss i min rådande valuta för motsvarande 12k SEK.

Det jag gillar med min setup är det musikaliska/rytmiska ljudet däremot tycker jag det blir lite för återhållsamt vid musiklyssning vet inte riktigt vad det beror på. För närvarande är favorit artist Pistol Annies med låten Smokin pills. Tycker själva högtalarna gör väldigt bra i från sig i mellanregistret/diskanten med pigg bas, det är bara det att drar man upp volymen lite känns det som recivern inte riktigt hänger med i svängarna. Medan när jag kör film/tv känns det helt annorlunda som att där jobbar allt hur fint som fina fisken. Får tänka vidare.



#16

Postad 25 april 2016 - 23:32

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Kan tänka mig att avvakta till en Bladelius samtidigt som även Naim är lockande i form av till exempel en nap 100, mycket på grund av priset. Gillar brittiskt i hifi samt svenskt i övrigt, Båda känns ändå som rätt så exklusiva märken, tror som sådan att det jag söker är något som passar mina behov för att lyssna på musik med bra kvalitet utan att tänka på bristerna. Kommer ta alla möjliga förslag i beaktande innan jag ens kommer så långt att jag köper något. Tänker som sådan att 18-20k är Max plus lite utrymme för kablar för att koppla in godsakerna.

#17

Postad 26 april 2016 - 15:19

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Inte vet jag men tycker det låter som du redan har kablar som är bra nog i förhållande till resten.

Tror helt enkelt att du liksom många före dig konstaterat att en receiver sällan är lika bra på musik som på film och det är bara att svälja, det är så.

Som jag ser det finns det bara en väg framåt som avhjälper det du upplever som ett problem och det är en bra tvåkanalsförstärkare.

Men köp inte oprovat utan testa och konstatera själv om det gör vad du vill för ljudet innan köp.

 

Har du möjlighet tycker jag också att du skall lyssna på dina högtalare när det får lite extra basstöd, tyckte själv att jag inte saknade någon bas men det var fram tills jag testade att koppla in den jag har nu.



#18

Postad 26 april 2016 - 18:26

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Inte vet jag men tycker det låter som du redan har kablar som är bra nog i förhållande till resten.

Tror helt enkelt att du liksom många före dig konstaterat att en receiver sällan är lika bra på musik som på film och det är bara att svälja, det är så.

Som jag ser det finns det bara en väg framåt som avhjälper det du upplever som ett problem och det är en bra tvåkanalsförstärkare.

Men köp inte oprovat utan testa och konstatera själv om det gör vad du vill för ljudet innan köp.

 

Har du möjlighet tycker jag också att du skall lyssna på dina högtalare när det får lite extra basstöd, tyckte själv att jag inte saknade någon bas men det var fram tills jag testade att koppla in den jag har nu.

Tror det blir enbart en ny hdmi kabel och kanske prova en sådan strömkapsel.

Hade varit fint med en sub, däremot vet jag inte ens vart jag skall placera suben.

Rent ekonomiskt och storleksmässigt hade jag nog velat köpa något i stil med Naim Nap 100, fast på den här punkten är det ännu ej bestämt, tänker inte pusha fram svaret utan avvaktar och ser vad som känns rätt, stereoförstärkare eller slutsteg.



#19

Postad 27 april 2016 - 11:21

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Tittat lite på roksan, det enda problemet är att butiken som säljer märket, ligger inte direkt i närheten. Butiken som säljer har en kandy K2 power för ca 8k, tycker för priset låter det väldigt bra.

#20

Postad 28 april 2016 - 23:03

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Skulle vilja prova Naim, däremot förstår jag inte riktigt om Naim godtar egna högtalarkablar eller måste det vara något speciellt. Annars spar jag nog till Marantz MM8077 eller MM7055 känns också intressant.



#21

Postad 29 april 2016 - 09:12

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Vad menar du med att de inte skulle godta? Kommer de hem till dig och hämtar sakerna om använder annat än det de rekommenderar?

#22

Postad 29 april 2016 - 09:54

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

Vad menar du med att de inte skulle godta? Kommer de hem till dig och hämtar sakerna om använder annat än det de rekommenderar?

Tror Buddaz misstolkat någon text där Naim marknadsfört sina egna kablar.
Naim funkar med alla kabelfabrikat under förutsättning att det är byggda utifrån en standard och är av rätt typ.



#23

Postad 29 april 2016 - 10:00

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Tror Buddaz misstolkat någon text där Naim marknadsfört sina egna kablar.
Naim funkar med alla kabelfabrikat under förutsättning att det är byggda utifrån en standard och är av rätt typ.

Det är just det svar jag försöker leta efter. Om man aldrig haft naim innan så är det inte lätt att förstå vad som gäller och inte gäller när texterna som skrivs i manualer kan ibland vara rena grekiskan. Är Nordost 2flat ihop med dali Lux

#24

Postad 29 april 2016 - 13:18

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Tror Buddaz misstolkat någon text där Naim marknadsfört sina egna kablar.
Naim funkar med alla kabelfabrikat under förutsättning att det är byggda utifrån en standard och är av rätt typ.

Tänkte mig Nait 5i eller Nap 100. Fick senast klämma lite på en Nap100 och tidigare en SuperNait, även nu senast jag var på mässa i samma butik för andra gången fick jag lyssnat på Nap 300 med Focal Sopra. Eftersom jag vart gång träffar på samma representant för dess återförsäljare och fått bekräftat att Naim är bra, tänkte jag som sådan varför inte prova och mina Kef är ju inte direkt tröga att driva utan ju finare elektronik högtalarna får desto bättre återger Kef bra ljud. Samtidigt har jag en REL sub i tankarna, om jag köper en Nap 100 har jag över till annat. Nap 100 är tydlivis billigare än Nait 5i. Även funderat på om man skulle kunna koppla en dac mellan cd och receiver så att cd spelaren blir bara ren transport.

Redigerat av Buddaz12, 29 april 2016 - 13:20.


#25

Postad 29 april 2016 - 13:22

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Det har ingen betydelse vilka högtalarkablar du använder, bry dig inte om det. Du betalar för namnet och utseende.



#26

Postad 03 maj 2016 - 15:13

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Funderar över hur står sig de 50w som anges för Naim Nap 100. Tror jag vill bygga en anläggning med dedikerade små kvalitets steg och enbart ha Marantz SR7008 som försteg tills jag hittar något annat. Även tittat lite på Rotel RB-1552mk2 ifall jag får plats och det skulle vara en bättre start att bygga vidare till drömmen. Provat att spela lite högt med musik och då känns det som recivern inte gör något bra jobb medan kör jag mer normalt och låg volym då låter det väldigt fint. Tittat lite på förstärkare med HT dock inget som direkt har fallit en i smaken. Planen blir att uppgradera med ett "steg" i slutet av nästa månad. 



#27

Postad 03 maj 2016 - 17:53

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Spara pengarna till sommaren, då kommer Peachtree Audio  med modellen Nova300. 

Verkar vara en intressant maskin ur alla avseenden.

 

http://www.peachtree...r-with-dac.html



#28

Postad 03 maj 2016 - 18:51

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Spara pengarna till sommaren, då kommer Peachtree Audio med modellen Nova300.
Verkar vara en intressant maskin ur alla avseenden.

http://www.peachtree...r-with-dac.html

Tror det var den modell jag såg häromdagen i min närmaste butik. Butiken vill ha 20k för maskinen.

 

Tydligen var det Nova 150.


Redigerat av Buddaz12, 03 maj 2016 - 19:11.


#29

Postad 03 maj 2016 - 18:53

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Spara pengarna till sommaren, då kommer Peachtree Audio  med modellen Nova300. 

Verkar vara en intressant maskin ur alla avseenden.

 

http://www.peachtree...r-with-dac.html

 

Det är väl klass D (ICEPower)? Jag skulle hellre köpa svensk AB teknologi, Holographic Audios lilla försteg o slutsteg är för kvaliteten rätt billigt. Om man klarar sig med 50 Watt (8 Ohm) är det i mitt tycke ett riktigt bra köp för stereo. Har själv nyss köpt försteget och är mycket nöjd.



#30

Postad 03 maj 2016 - 19:11

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Det är väl klass D (ICEPower)? Jag skulle hellre köpa svensk AB teknologi, Holographic Audios lilla försteg o slutsteg är för kvaliteten rätt billigt. Om man klarar sig med 50 Watt (8 Ohm) är det i mitt tycke ett riktigt bra köp för stereo. Har själv nyss köpt försteget och är mycket nöjd.

Har hört Bel Canto som ofta är klass D teknik och märket gör inte bort sig.

 

Har enbart tillgång till Holographic via beställning, så det blir mycket kludd ifall jag vill ha en sådan. Har annars tittat på en Cyrus X Power


Redigerat av Buddaz12, 03 maj 2016 - 19:14.


#31

Postad 03 maj 2016 - 21:14

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Spara pengarna till sommaren, då kommer Peachtree Audio med modellen Nova300.
Verkar vara en intressant maskin ur alla avseenden.

http://www.peachtree...r-with-dac.html

Känns lite overkill med dac eftersom jag är nog mer ute efter effekdelen, använder enbart cd till musik. Vad tror du om en cyrus.Peach ser fin ut däremot vet jag inte om jag är bered på att betala 20k+

#32

Postad 04 maj 2016 - 14:43

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Känns lite overkill med dac eftersom jag är nog mer ute efter effekdelen, använder enbart cd till musik. Vad tror du om en cyrus.Peach ser fin ut däremot vet jag inte om jag är bered på att betala 20k+

Tänkte detta kanske var precis vad du är ute efter i ett snyggt smidigt utförande.

Massor av effekt, mycket mer effekt än de apparater du själv flaggat upp. Du får ett riktigt bra inbyggt försteg och den har HTB. Att du får en vad jag förstått riktigt bra inbyggd DAC kan väl inte vara ett problem?

 

Tycker det låter som den fixar allt det du funderat över, dessutom är den liten, lätt och blir inte varm.
Perfekt för den som inte har mycket plats mao, vilket du ju också använt som argument för små enheter.

 

Tycker du inte denna enhet är i alla fall lite intressant så undrar jag om du menar något av vad du säger och om du någon gång kommer att komma till skott.


Redigerat av Blåtand, 04 maj 2016 - 15:20.


#33

Postad 04 maj 2016 - 15:48

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Tänkte detta kanske var precis vad du är ute efter i ett snyggt smidigt utförande.
Massor av effekt, mycket mer effekt än de apparater du själv flaggat upp. Du får ett riktigt bra inbyggt försteg och den har HTB. Att du får en vad jag förstått riktigt bra inbyggd DAC kan väl inte vara ett problem?

Tycker det låter som den fixar allt det du funderat över, dessutom är den liten, lätt och blir inte varm.
Perfekt för den som inte har mycket plats mao, vilket du ju också använt som argument för små enheter.

Tycker du inte denna enhet är i alla fall lite intressant så undrar jag om du menar något av vad du säger och om du någon gång kommer att komma till skott.

Det är intressant dock tror jag priset kommer ligga allt för högt, min närmaste butik har angett 20k för Nova 150 vilket är den mindre modellen. Använder hdmi till det mesta förutom cd som körs med RCA därför känns dac lite sådär oanvändbart för mina behov när det enbart är optiskt/coax/USB. Problemet är att det står först en resa på agendan vilket medför till att steget får vänta lite. För tillfället är det cyrus som står högst upp på listan, tyckte cyrus såg bra byggd ut och effekten på cyrus var helt ok.

Redigerat av Buddaz12, 04 maj 2016 - 15:55.


#34

Postad 14 maj 2016 - 21:19

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Någon som hört Quad Artera stereo amp.

#35

Postad 02 juni 2016 - 23:19

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Tror ni det vore dumt att avfärda en Primare A34.2 för 10k. Har mer sneglat på Naim Nap 100. Äger redan en Primare cd22 som jag funderar på att byta ut så fort jag bara hittar något intressant. Finns annat som frestar väldigt mer än Primare. Eller skall man istället helt enkelt byta CD spelare. Gav inte mer än 6k för min CD22 så det är inte direkt någon förlust för min del. Någon som har några vettiga idéer.



#36

Postad 03 juni 2016 - 11:47

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Om det är lite värme du vill åt så kanske denna kan vara något. Jag har inte hört den själv men blir mer och mer intresserad desto mer jag läser om den.



#37

Postad 04 juni 2016 - 00:18

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Om det är lite värme du vill åt så kanske denna kan vara något. Jag har inte hört den själv men blir mer och mer intresserad desto mer jag läser om den.

Mer börjat titta på en ny cd spelare istället med PCM chip. Känns lite som att nästa steg jag kommer ta med cd uppgradering är man inne på riktig fin rigg inte för att det jag har idag är dåligt utan det känns som man har blivit kräsen. Tror jag har bestämt mig lite att det lutar mot att prova naim, är lite inne på Nap 100/155 serien. Vet ännu bara inte riktigt när det blir av, lite andra prioriterade planer som ligger lite högre upp på listan. Tror jag hoppar Klas d även fast jag vet att klass d håller väldigt ok kvalitet.

#38

Postad 12 juni 2016 - 08:23

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Efter att jag tog in min h80 för gästspel som låg i garderoben tror jag att jag kommer spara till något riktigt fint. Marantz behövde hjälp. Centern fick sig en skjuts i rätt riktning. Funderar skarpt på en Bladelius.

Någon som vet om det är en ny Bladelius tyr på ingång, ser att Thor, Saga och Frej är nya. Eller skall man titta på något annat med HT fast i den lite högre 20k klassen. Kan tänka mig att sträcka till Max 25k och köpa en liten dac till cd spelaren så cd spelaren kan få en ny mordern da/ad att jobba.

Redigerat av Buddaz12, 12 juni 2016 - 11:41.


#39

Postad 18 juni 2016 - 17:38

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Kommit fram till 3 alternativ, vilket kan verka smartas. Primare A34.2 i svart för 10k eller spara till en av följande Bladelius Frej / Naim Nap 155xs. De sistnämnda kostar runt 20k fast då blir det inte köp förrän till hösten medan Primare är tillfälligt nersatt i pris. Om det är klass A/AB/D spelar inte så stor roll, vill ha något snyggt och lätt med gedigen kvalitet. Har provat h80 nu ett tag och är inte direkt.

#40

Postad 19 juni 2016 - 02:48

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Funderar på att klicka hem en Primare a34.2 i svart för 10k, har cd22 i svart som jag är väldigt nöjd med, frågan är om det är ett bra alternativ. Vet redan att Primare har bra byggkvalitet frågan är bara om det passar ihop med Kef R serien. Blir lite miss match i färger när receiver är i silver, köpte på rea och då fanns inte svart, vet redan angående fasen så det skall inte vara några problem på den punkten. Kan ej lyssna innan köp eftersom det finns nog enbart via online köp, har en butik i närheten som har i22 framme fast de säljer mer SA/MA/Dynaudio.

Redigerat av Buddaz12, 19 juni 2016 - 02:54.


#41

Postad 19 juni 2016 - 19:54

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Skulle behöva hjälp utav någon kunnig om vilken utav följande hade varit självklara valet. Har svårt att välja. Primare A34.2 eller Naim Nap 100. Primare är på rea medan naim är på ordinarie pris, kommer handla lokalt, hade nästan bestämt mig för Naim nu när Primare finns till bra pris så har även det kommit upp som ett tänkbart alternativ. Tänker beställa i morgon.

#42

Postad 20 juni 2016 - 17:23

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Svarar mig själv. Haha
Skämt å sido funderar som sådan att rent placeringsmässigt är Naim Nap 100 det jag letar efter medan estetiskt och nersatt pris så seglar Primare a34.2 upp på toppen utav listan. Var och klåpade lite snabbt på en I22 dock han jag inte lyssna. I22 borde ju kunna ge mig ett hum om hur det kan komma att låta dock hade de mest bara högtalare från MA.

#43

Postad 20 juni 2016 - 17:58

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Svarar mig själv. Haha
Skämt å sido funderar som sådan att rent placeringsmässigt är Naim Nap 100 det jag letar efter medan estetiskt och nersatt pris så seglar Primare a34.2 upp på toppen utav listan. Var och klåpade lite snabbt på en I22 dock han jag inte lyssna. I22 borde ju kunna ge mig ett hum om hur det kan komma att låta dock hade de mest bara högtalare från MA.

 

Jag hade en Primare pre 32 och ett A34.2 innan jag köpte min Marantz PM11S3 låter helt ok inte mer tycker jag är inte värt 20k som det kostar nytt men för 10k är det helt klart värt 



#44

Postad 20 juni 2016 - 18:31

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag hade en Primare pre 32 och ett A34.2 innan jag köpte min Marantz PM11S3 låter helt ok inte mer tycker jag är inte värt 20k som det kostar nytt men för 10k är det helt klart värt

Köpte min cd22 för 6k och det var ett kap, i vanliga fall kostar cd22 11k. Jag ser att de flesta svenska butiker vill ha 20k, nu när min lokala butik säljer loss för 10k så finns det med i tanken. Har Marantz sr7008 som receiver och behöver avlasta det hela till front. Naim har varit i blickfånget, försökt läsa på så mycket det går och ändå inte blivit riktigt klok på om det är värt att slå till. Känner att över 20k för ett steg är lite för saftigt även fast man skulle kunna ha råd. Svårt som räven. Har som sagt nästan varit nära att köpa Naim eftersom andra saker har kommit före så har jag inte riktigt vågat köpa.

Redigerat av Buddaz12, 20 juni 2016 - 18:37.


#45

Postad 21 juni 2016 - 14:12

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Var och lyssnade lite kort på en Primare i22 ihop med en SA mantra golvare. Gillade det flera gånger framför Hegel som de hade inkopplad till SA högtalarna. Bytte tillbaka i hemmet med enbart min Marantz receiver och det låter ljusår bättre än Hegel, helt annant musikaliskt driv. Vette fasiken börjar nästan tro att Hegel är för människor som vill ha platt och livlöst ljud, Marantz är flera gånger öppnare. Tänk så fel man kan ha innan man provar ordentligt. Ok, då är frågan vart hittar man något som låter som Marantz fast med lite mer kraft under huven.

#46

Postad 21 juni 2016 - 16:45

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Var och lyssnade lite kort på en Primare i22 ihop med en SA mantra golvare. Gillade det flera gånger framför Hegel som de hade inkopplad till SA högtalarna. Bytte tillbaka i hemmet med enbart min Marantz receiver och det låter ljusår bättre än Hegel, helt annant musikaliskt driv. Vette fasiken börjar nästan tro att Hegel är för människor som vill ha platt och livlöst ljud, Marantz är flera gånger öppnare. Tänk så fel man kan ha innan man provar ordentligt. Ok, då är frågan vart hittar man något som låter som Marantz fast med lite mer kraft under huven.

 

En Marantz PM-11S3 låter jäkligt bra måste jag säga och den har kraft så det räcker 



#47

Postad 21 juni 2016 - 19:32

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

En Marantz PM-11S3 låter jäkligt bra måste jag säga och den har kraft så det räcker

Glöm att jag betalar dem pengarna, finns säker på beg marknaden orkar bara inte ge mig in i det utan kommer köpa från butik. Upp till Max 20k kan jag sträcka mig och jag ville nog hellre ha ett slutsteg än integrerad.

#48

Postad 02 juli 2016 - 17:25

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Då är man kanske på gång. Vad kan vara bäst Naim eller Primare. Priset på Primare är väldigt bra medan Naim ser väldigt slimad ut. Någon som har lite pros/cons om de båda. Tänker mig de som jag redan har nämnt sedan tidigare post.

#49

Postad 11 juli 2016 - 15:06

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Har möjlighet att införskaffa ett steg rätt så snart för Max 11k. Funderar frenetiskt över bästa alternativ utifrån det utbud jag har tillgängligt. För att göra en lång historia kort, orkar inte besöka butiker med dryga försäljare. Primare a34.2 står rätt högt i kurs eftersom priset är nersatt frågan är bara vad man kan bli nöjd med när man har produkten i hemmet, gillar min nuvarande cd22 från Primare, är inte främmande för att ha något annat. Tittat på rotel, parasound, roksan och naim. Svårt val, det skall passa till mina Kef, spelar en hel del cd och ibland musik från youtube för att hitta nytt. Det är just till musik som jag har tänkt mig i första hand.

#50

Postad 11 juli 2016 - 15:38

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Var och lyssnade lite kort på en Primare i22 ihop med en SA mantra golvare. Gillade det flera gånger framför Hegel som de hade inkopplad till SA högtalarna. Bytte tillbaka i hemmet med enbart min Marantz receiver och det låter ljusår bättre än Hegel, helt annant musikaliskt driv. Vette fasiken börjar nästan tro att Hegel är för människor som vill ha platt och livlöst ljud, Marantz är flera gånger öppnare. Tänk så fel man kan ha innan man provar ordentligt. Ok, då är frågan vart hittar man något som låter som Marantz fast med lite mer kraft under huven.

 

 

Lyssnade du på Hegel samtidigt som Primare? Känner inte alls igen din beskrivning av Hegel som platt och livlöst, tycker att min H80 spelar rena motsatsen. När jag köpte Hegeln så jämförde jag även med Primare i22 och Rotel 1570 (tror jag...). Hegel och Primare spelade väldigt lika och jag hade svårt att höra skillnad.

 

Kan du inte låna hem grejer och lyssna hemma med dina Kef?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.