Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz 7010 - TV-högtalarna har tagit över?

5 svar till detta ämne marantz
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 juli 2016 - 18:53

Tunnland
  • Tunnland
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Hej,

 

Har nyligen köpt en Marantz 7010 som jag kör tsm med ett par Canton Chrono 518.

Marantzen är kopplad ARC - ARC från förstärkare till TV och sen en nvidia shield (direkt in i förstärkaren). Nu idag när jag kom hem och satte igång allt, förstärkaren först och sen TVn (som vanligt) kopplas inte de passiva högtalarna på utan TVns högtalare används. Kollar jag via Shielden är det bara ljud från TV går jag dock antingen till internet radio eller bluetooth och spelar upp något spelas det både ur TV-högtalarna och ur Canton högtalarna(?!)

Stängde då av TVn med TV-fjärren, vilket också brukar stänga av förstärkaren men den här gången så såg det ut som att förstärkaren inte riktigt stängdes av, den blåa ringen runt displayen försvann men input namnet på displayen stod kvar fast i mycket lägre opacitet, tryckte då på Marantz-fjärkontrollens power knapp och då stängdes den av helt (standby). Satte på förstärkaren igen (TVn i standby) och försökte spela via Bluetooth, ringen som vanligtvis lyser blått lös inte men displayen visade "Blutooth" som input, connectade telefonen och spelade upp musik och efter ca 30 sec blev ringen blå och ljud kom ur Canton högtalarna, men sätter jag nu på TVn går TV högtalarna igång medans Canton fortfarande också spelar.

Har provat att starta om allt men utan lycka, det spelas antingen bara upp genom TVn (media player input) eller i båda (Internet radio och Bluetooth).

Nånting är riktigt off, vet inte vad det kan vara men känns som nån zongrej?
Har funkat bra fram tills idag.



#2

Postad 27 juli 2016 - 19:20

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0

Det kan inte vara så att du har uppdaterat din SR7010 i standby läge ? när du nu startat den igen så har SR7010 tappat sina inställningar. Ser allt bra ut ?

 

Såg också under Video->HDMI settings att det finns en inställning som heter HDMI Ljud UT.. Hur står den ?



#3

Postad 27 juli 2016 - 19:53

Tunnland
  • Tunnland
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Det kan inte vara så att du har uppdaterat din SR7010 i standby läge ? när du nu startat den igen så har SR7010 tappat sina inställningar. Ser allt bra ut ?

 

Såg också under Video->HDMI settings att det finns en inställning som heter HDMI Ljud UT.. Hur står den ?

 

Hmm, möjligt. Kommer ihåg att det var en firmware update strax efter jag satt upp allt (men har funkat efter att jag gjorde den för några dagar sen), satte igång den men tog sin tid så gick iväg kommer inte ihåg om TVn stängdes av mitt i allt pga strömsparsinställning eller inte. 

HDMI audio out står på AVR i grått, går inte att ändra
Video output på "Auto (Dual)"

 

Ändrar jag video output mellan "Auto (Dual)", Monitor 1 och Monitor 2 får jag följande resultat:
Bluetooth och Internet Radio:
Auto (Dual) spelas det på både TV och Canton samma med Monitor 1. Monitor 2 tappar TVn bildsignalmen ljud kommer från Canton.

Media Player: 
Auto (Dual) spelas det på bara på TVn samma med Monitor 1. Monitor 2 tappar TVn bildsignal och inget ljud alls.

 


Redigerat av Tunnland, 27 juli 2016 - 19:56.


#4

Postad 27 juli 2016 - 20:09

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0

Uppdaterade precis min brors 7010.. Den tappade inte inställningarna.

 

Han har ARC aktiverat med sin tv och hans HDMI Audio out står som TV.. Också gråmarkerad. ( Man kan ändra det om man slår av ARC )

Han har en likadan LG OLED som jag. LG B6V

Hans inställningar upp och ner i HDMI inställnings menyn. Funkar galant hemma hos honom. 

 

Auto Lipsync - Av

HDMI-ljud ut - TV

Videoutgång - TV

Videoutgång - Skärm 1

HDMI-styrning - PÅ

-ARC - på

-HDMI pass-through - på 

-Pass-through-källa - Senaste

-Byt till TV Audio - Av .............. Hur står denna ?

-Avstägning - ALLA

-Energibesparing - AV

-Smartmeny - AV

 

Kolla även att du inte har råkat dölja TV-Audio ingången i SR7010. Aktiverad för att sedan välja TVAUDIO knappen på fjärrisen

 

Lycka till nu.

 

//Mikee 


Redigerat av mikee, 27 juli 2016 - 20:14.


#5

Postad 27 juli 2016 - 20:40

Tunnland
  • Tunnland
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Uppdaterade precis min brors 7010.. Den tappade inte inställningarna.

 

Han har ARC aktiverat med sin tv och hans HDMI Audio out står som TV.. Också gråmarkerad. ( Man kan ändra det om man slår av ARC )

Han har en likadan LG OLED som jag. LG B6V

Hans inställningar upp och ner i HDMI inställnings menyn. Funkar galant hemma hos honom. 

 

Auto Lipsync - Av

HDMI-ljud ut - TV

Videoutgång - TV

Videoutgång - Skärm 1

HDMI-styrning - PÅ

-ARC - på

-HDMI pass-through - på 

-Pass-through-källa - Senaste

-Byt till TV Audio - Av .............. Hur står denna ?

-Avstägning - ALLA

-Energibesparing - AV

-Smartmeny - AV

 

Kolla även att du inte har råkat dölja TV-Audio ingången i SR7010. Aktiverad för att sedan välja TVAUDIO knappen på fjärrisen

 

Lycka till nu.

 

//Mikee 

 

Ah tusen tack! Tror det löste sig, TVn var inställd på TV och inte Hemmabio som ljud, helt missat att kolla de inställningarna. Fortfarande skumt att den ändrat av sig själv dock, får se om det upprepar sig. 
Dock är det fortfarande AVR som HDMI audio output i inställningarna, sätter jag HDMI kontroll till off och ändrar HDMI output till TV använder den TVns högtalare, så antar att AVR är rätt för mig.

Sidenot, Audio Lipsync, varför "av"?

 

EDIT: och ja TV audio var satt till på, satte den till av nu.


Redigerat av Tunnland, 27 juli 2016 - 20:42.


#6

Postad 28 juli 2016 - 06:20

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0

Har nog bara Audio lipsync till av för han har inga problem med Lipsync.

 

Mvh






Även taggad med marantz

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.