Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fåtöljlösning för vardagsrum?

Inga svar i detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 april 2024 - 09:51

Filmälskarenn
  • Filmälskarenn
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Jag och min sambo har försökt skapa ett vardagsrum med tonvikten på film och musikupplevelsen, som kan ses på bilderna.

Stereosystemet begränsar kraftigt våra möbleringsmöjligheter på ett vis inrrdare kanske inte förstår, därför postar jag här.

Pga rygg- och nackbesvär kan jag inte nyttja soffan på bilden, min sambo har också svårt för den. Sitthöjden är fel med, så vi kan inte ha den kvar tyvärr, soffan var ett dyrt misdtag vi är ledsna över.

Vår ide är nu att fylla på med endast fåtöljer och det är väl det jag vill få feed back på. Vad tror forumets medlemmar om det? Jag tänker mig då minst tre, kanske fyra. Tre av dessa med främre benen på mattan placerade aningen ut från väggen soffan står mot nu. Minst två fåtöljer hamnar ju då inom sweat spoten för ljudet och ca tre meter från högtalarna.

Kan tillägga att vi har stor uteplats med lounge-grupp+matgrupp, så funktionen i vardagsrummet behöver mest vara just tv/musik. Vi har även tv i sovrummet om vi vill ligga ner och ha filmmys. Kommer det se tokigt ut att skippa soffa? Eventuellt kan man ha någon smalare bänk intill sidoväggen mittemot fönstrena också. Kanske ser det dumt ut med alla möbler riktade mot tvn?

På väggen bakom sittplatserna har jag funderingar på akustikpaneler eller ljuddämpande tavla, speciellt om soffan försvinner. Vilket är lämpligast då, att bara täcka nakna ytor på väggen med tunnare material(akustiktavla) eller behövs tjocka absorbenter för dom låga frekvenserna? Framför soffan tycker jag att basen låter bra faktiskt, kanske pga soffans absorberande effekt.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Filmälskarenn, 13 april 2024 - 10:00.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.