Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bluray VS Bluray

35 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 februari 2013 - 20:32

Unregisteredab243faa
  • Unregisteredab243faa
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Tjena allihopa! har en del funderingar kring bluray spelare. skratta inte nu men är det stor skillnad på dom? har precis startat upp min nya projektor Epson 6100. blev inte över förtjust. men efter ett grubblande så måtte det vara min blyray spelare som inte håller måttet. typ en sådanhttps://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=702716
funderar på att införskaffa en ny _https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=702716
kommer jag bli glatt överraskad?
visst ser jag skillnad mellan epson och min optoma hd 20 som jag hade innan men...
kalibrerings tips kanske?
kanske hade för höga förväntningar? det är ju en helt annan styrka i bilden men känns som nåt som fattas för att få det superbt!
tacksam för svar och tips. ps. anledningen till just den pioneer spelaren är att jag ev tänkt byta ut min anderssonR2 stärkare till nån pioneer.
Mvh

#2

Postad 04 februari 2013 - 20:36

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0
Tror snarare att det är valet av filmer eller inställningar som felar än att din nuvarande spelare inte håller måttet.

/Fredrik

#3

Postad 04 februari 2013 - 20:39

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 1
Spelaren skulle jag byta nästsist, kablarna sist

#4

Postad 04 februari 2013 - 21:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Skaffa dve och ta reda på vad som är fel

#5

Postad 04 februari 2013 - 21:28

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Tror knappast det är ngn skillnad på blurayspelare överhuvudtaget.

#6

Postad 04 februari 2013 - 21:31

Unregisteredab243faa
  • Unregisteredab243faa
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
men... kan det vara dålig hdmi kabel då? snackar om eftersläpningar i bild i hastiga rörelser... stort problem tycker jag..

#7

Postad 04 februari 2013 - 21:34

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Nej får du bild så är det inte kabeln.

Redigerat av Unregistereddc471864, 04 februari 2013 - 21:35.


#8

Postad 04 februari 2013 - 21:39

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

men... kan det vara dålig hdmi kabel då? snackar om eftersläpningar i bild i hastiga rörelser... stort problem tycker jag..

Låter som om antingen TVn eller spelaren (eller båda) har diverse "bildförbättringsfunktioner" påslagna. Testa att slå av dem, allihop.

#9

Postad 04 februari 2013 - 21:59

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Jag garanterar att HDMI-kabeln inte förorsakar eftersläpningar

#10

Postad 04 februari 2013 - 22:02

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Jag garanterar att HDMI-kabeln inte förorsakar eftersläpningar


Ja det är helt omöjligt. Fel på kabel yttrar sig i att man antingen inte får ngn bild alls eller att man får bitfel i bilden. Har stött på ett antal dåliga HDMI kablar så jag vet hur det ser ut ;)

#11

Postad 04 februari 2013 - 22:50

Unregisteredab243faa
  • Unregisteredab243faa
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
ok.. jag vet inte. har provat det ni sagt och tycker det blir efter släp.. kanske e jag som är för petig kanske...(?)
en annan fråga. ström kabeln som jag hade till min optomahd20 går den att andvända till epson 6100?
nojig efter allt jävla krångel med optoman.. har precis satt upp epsonen i taket.. så tjusigt så =)

#12

Postad 05 februari 2013 - 00:28

Unregisteredab243faa
  • Unregisteredab243faa
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
det löste sig..

#13

Postad 05 februari 2013 - 08:55

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Och det var inte kablarna eller spelaren ;)

#14

Postad 05 februari 2013 - 09:05

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

det löste sig..


Berätta gärna vad som var fel, lite fattigt för oss andra som läser tråden annars...

#15

Postad 05 februari 2013 - 09:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Tror knappast det är ngn skillnad på blurayspelare överhuvudtaget.

Jo det är det.
Men alla korrekt fungerande BD-spelare, där väldigt många behöver justerade inställningar för att nå dit, kan man kosta på sig att säga ger likvärdig bild.

#16

Postad 05 februari 2013 - 13:31

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Tycker det är smått fascinerande hur mycket som skiljer och hur mycket man måste pilla med dem för att ens komma nära liknande bild. Sony BDP-S370/Oppo BD85se/panasonic BDT320/Asus BDS-700 och PS3 ger inte alls samma bild.

När det gäller oppo asusen och panasonicen åtminstone så går det nog komma rätt nära referens i alla fall då de har helt okej justeringsmöjligheter. Speciellt Asusen går att tweaka rejält. Sonyn har färgfel som nog är svåra att komma runt och PS3n är det nog något fuffens med :)

#17

Postad 05 februari 2013 - 18:56

Unregisteredab243faa
  • Unregisteredab243faa
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Ber om ursäkt. menade att jag löste kabel bekymmret själv.
vill fortfarande ha bättre bild. pacman. vad tror du om pioneeren då ?;) måste för tusan va bättre än den philips jag har.

#18

Postad 05 februari 2013 - 23:02

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0
Eftersläpningar har med din tv att göra, eller möjligtvis mastringen på blu-ray skivan.

#19

Postad 05 februari 2013 - 23:20

Unregisteredab243faa
  • Unregisteredab243faa
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
kör med en sprillans ny epson 6100.!?
har provat en hel del olika bluray filmer....

#20

Postad 05 februari 2013 - 23:21

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Tycker det är smått fascinerande hur mycket som skiljer och hur mycket man måste pilla med dem för att ens komma nära liknande bild. Sony BDP-S370/Oppo BD85se/panasonic BDT320/Asus BDS-700 och PS3 ger inte alls samma bild.

När det gäller oppo asusen och panasonicen åtminstone så går det nog komma rätt nära referens i alla fall då de har helt okej justeringsmöjligheter. Speciellt Asusen går att tweaka rejält. Sonyn har färgfel som nog är svåra att komma runt och PS3n är det nog något fuffens med :)


Skumt då är det spelarna som gör massa fuffens med signalen. Om spelarna hade skickat ut signalen utan att göra ngt med den så borde alla spelare varit snarlika väl? Som jag fattat det så är det stort sett samma chip i alla spelare eller?

#21

Postad 06 februari 2013 - 02:13

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

kör med en sprillans ny epson 6100.!?
har provat en hel del olika bluray filmer....

du gick från en dlp som inte lider av eftersläpningar till en lcd som gör det en del av tekniken, rörelse hanteringen är mycker bättre på dlp drabbas inte av rörelseoskärpa..

Redigerat av jimjans, 06 februari 2013 - 02:17.


#22

Postad 06 februari 2013 - 08:48

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 0

Skumt då är det spelarna som gör massa fuffens med signalen. Om spelarna hade skickat ut signalen utan att göra ngt med den så borde alla spelare varit snarlika väl? Som jag fattat det så är det stort sett samma chip i alla spelare eller?


Det är väl just det som är problemet, att vissa spelare har inbyggda bildförbättringar som inte går att stänga av. Jag vet av egen erfarenhet att det var stor skillnad att byta från min gamla Panasonic spelare (som jag aldrig var nöjd med) till Oppo BDP-95. Panasonicen hade en "överskarp" bild som ledde till att bilden kändes onaturlig och absolut ej filmlik och jag fick aldrig ordning på detta. Dessutom så var det väldigt ofta problem med att det flimmrande i fina detaljer i bilden som t ex när folk hade ringbrynjor och liknande på filmer. Så det var säkert något automatiskt skärpefilter som alltid var påslaget. På min Oppo så känns bilden naturlig och det är väldigt sällan problem med flimmrande bild vid findetaljer.

Dessutom så kunde inte min gamla Panasonic hanterna filmer som bilden lagrats i 24 fps och inte 23.976 fps som är det vanliga. Alla filmer kodade i 24 fps hackade i bilden med jämna mellanrum på Panasonicen. Tyvärr så är många europeiska filmer lagrade i 24 fps så det var ett **** att se dessa filmer med Panasonicen.

Så visst är det skillnad på Blu-ray spelare.

#23

Postad 06 februari 2013 - 09:28

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Misstänkte det var ngt sånt. Att de inte kan låta signalen vara ifred :)

#24

Postad 06 februari 2013 - 15:07

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Handlar om att de helt enkelt använder olika chipsets och tweakar dem olika. Oppo kör sina tricks också.

Det här med att bluray spelare inte gör någon skillnad beror nog på att många teoretiserar med att det ska inte va någon skillnad. Typ önsketänkande att de bara ska spotta ut referenssignal :P

#25

Postad 06 februari 2013 - 15:32

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Misstänkte det var ngt sånt. Att de inte kan låta signalen vara ifred :)


Klart dom inte kan låta signalen vara i fred. Då kan dom inte sätta massa fina klistermärken med logotyper på lådan, och då säljer dom inte bra på mediamarkt.

#26

Postad 06 februari 2013 - 21:59

Unregisteredab243faa
  • Unregisteredab243faa
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Jimjams: hade samma problem med dlp :-(
Stör mig. måste kunna gå att åtgärda! har ju fått tipset om hdmi kablar i butiker. hemmabio proffs har ju lagt ut videos om tester där experter jämförde billiga och dyra. det var ju marginella skillnader enligt dom.... aaarrgh!

#27

Postad 06 februari 2013 - 23:11

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Ok nej jag bara tänkte att det kunde vara så ser nämligen eftersläpningar på de flesta lcd lcos projjar ser minst på sony, jvc var bedrövliga.

#28

Postad 10 februari 2013 - 21:45

Unregisteredab243faa
  • Unregisteredab243faa
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen hittat problemet! prövade alla möjliga saker. byta hdmi. 1080i,1080p/24hz.. ja allt det där.
kopplade in ett PS# o då var det inga problem :) så det VAR den förbannade bluray spelaren som spökade.
jaja skönt att man lyckas ibland. mvh

#29

Postad 12 februari 2013 - 14:02

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Skumt då är det spelarna som gör massa fuffens med signalen. Om spelarna hade skickat ut signalen utan att göra ngt med den så borde alla spelare varit snarlika väl? Som jag fattat det så är det stort sett samma chip i alla spelare eller?

Alla spelare måste per definition göra något med signalen (chroma upsampling) innan den skickas ut vilket kan ske på flera olika sätt eftersom standarden endast sätter krav på att det ska ske, inte hur det sker. Lägg sedan till att många spelare väljer att påverka signalen utöver detta med gammabehandling, nivåjustering, klippning av nivåer, skärpefilter etc. och det kan skilja sig en hel del.

Effekten blir dock av förklarliga skäl mindre synbar ju mer TV:n i fråga är flippad i inställningar. Kör du en Oppo 83/93/95 (vilka gör allting rätt) mot en TV med kartong/butiksinställningarna så är det försumbara skillnader mellan spelarna. :)

#30

Postad 01 mars 2013 - 13:25

Axel.F
  • Axel.F
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Är det någon som kan reda ut om det idag (år 2013) är lönt att investera i en dyrare BD-Spelare? Eller kan man spela vidare på sin PS3:a som tidigare? Om funktioner som bättre analog del, uppskalning m.m. inte är av vikt, finns det då någon annan anl att byta ut sin PS3:a? Det har ju debatterats i rätt så många år nu om dyrare spelare verkligen ger nåt mervärde framför en PS3:a (i ren bildkvalité på en Blue-Ray film) och nästan alltid kommer man för eller senare fram till att det gör det inte. Jag fattar också att vill man ha bättre bilduppskalning till sina gamla dvd:er, bättre analog del (analoga 7.1 utgångar också för den delen) eller dubbla HDMI ut m.m. så räcker inte PS3:an, helt ok, men... Om man inte behöver allt detta utan bara är ute efter en spelare som laddar skivor hyffsat fort och ger bra bild ?! räcker det då? eller finns där andra anl idag att dumpa sin PS3?

#31

Postad 01 mars 2013 - 13:58

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Är det någon som kan reda ut om det idag (år 2013) är lönt att investera i en dyrare BD-Spelare? Eller kan man spela vidare på sin PS3:a som tidigare? Om funktioner som bättre analog del, uppskalning m.m. inte är av vikt, finns det då någon annan anl att byta ut sin PS3:a? Det har ju debatterats i rätt så många år nu om dyrare spelare verkligen ger nåt mervärde framför en PS3:a (i ren bildkvalité på en Blue-Ray film) och nästan alltid kommer man för eller senare fram till att det gör det inte. Jag fattar också att vill man ha bättre bilduppskalning till sina gamla dvd:er, bättre analog del (analoga 7.1 utgångar också för den delen) eller dubbla HDMI ut m.m. så räcker inte PS3:an, helt ok, men... Om man inte behöver allt detta utan bara är ute efter en spelare som laddar skivor hyffsat fort och ger bra bild ?! räcker det då? eller finns där andra anl idag att dumpa sin PS3?


Nej!

#32

Postad 02 mars 2013 - 09:59

Axel.F
  • Axel.F
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Nej!

:)

#33

Postad 02 mars 2013 - 10:05

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Ifall PS3:n motsvarar de praktiska krav du nämner kan du utan problem fortsätta med den. Andra spelare som exempelvis Oppo:s spelare kommer att kunna sätta ett par parametrar rätt i fråga om bilden jämfört med PS3 men det kräver att du är ute efter att optimera bildkedjan intill perfektion.

Redigerat av Ringblixt, 02 mars 2013 - 10:06.


#34

Postad 02 mars 2013 - 10:06

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Är det någon som kan reda ut om det idag (år 2013) är lönt att investera i en dyrare BD-Spelare? Eller kan man spela vidare på sin PS3:a som tidigare? Om funktioner som bättre analog del, uppskalning m.m. inte är av vikt, finns det då någon annan anl att byta ut sin PS3:a? Det har ju debatterats i rätt så många år nu om dyrare spelare verkligen ger nåt mervärde framför en PS3:a (i ren bildkvalité på en Blue-Ray film) och nästan alltid kommer man för eller senare fram till att det gör det inte. Jag fattar också att vill man ha bättre bilduppskalning till sina gamla dvd:er, bättre analog del (analoga 7.1 utgångar också för den delen) eller dubbla HDMI ut m.m. så räcker inte PS3:an, helt ok, men... Om man inte behöver allt detta utan bara är ute efter en spelare som laddar skivor hyffsat fort och ger bra bild ?! räcker det då? eller finns där andra anl idag att dumpa sin PS3?


PS3 an är en bra bluray uppspelare men jag tycker den låter för mycket. Mina två och de PS3 Slim (ej nya slim) jag hört hos bekanta låter alla lite för mycket för min smak.

Är en anledning till att skaffa en annan spelare. Och det behöver nog inte vara en dyr spelare för att få ner ljudnivån. Min gamla Pioneer låter ingenting men tar för lång tid på sig att starta skivorna.

/Fredrik

#35

Postad 02 mars 2013 - 13:46

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Jag bytte min PS3, dels för oljudet den förde, och dels för att den inte gick att göra regionsfri. Men jag hade inga problem med den. Faktum är att jag tycker OPPON är segare att starta filmen. En massa tramsiga "Hello" när spelaren startar upp kan jag vara utan. Oppon är däremot många snäpp tystare och regionsfri.

#36

Postad 03 mars 2013 - 04:02

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0
Finns många små skillnader mellan bdspelare. Största skillnaden är djup i bilden.

Rent generellt så är panasonics spelare riktigt trevliga och dom jag rekommenderar till alla.
Och med tanke på att dyra bd spelare knappt existerar längre så kan man lika gärna köpa den absolut bästa, det kommer ändå inte vara särskilt mycket pengar!

Min bd50 kostade 6000:- ny
Min hd-dvd xe-1 kostade 10.000:- och det finns inget i närheten av den byggkvalitén idag! Bara ta på den är grymt! Granitstycke!

Angående rörelseoskärpa på dlper som nämdes kan jag säga att dlper har massor med rörelseoskärpa och är pga deras dithering inte särskilt bra på att visa snabba rörelser!
Dock yttrar det sig inte som eftersläpningar utan mer suddiga rörelser o svårt att hänga med i bilden.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.