Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sennheiser HD-600 vs. HD-650

60 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 13 november 2009 - 10:17

henmyr
  • henmyr
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Jag funderar på att köpa Sennheiser 600 eller 650, har inte bestämt vilken modell ännu men undrar över några saker,

1. Är lurarna identiska rent utseendemässigt och är det nån märkbar skillnad på att bära dom? Sitter dom lika hårt och är reglagen lika på båda modellerna?

2. Sett att flera byter ut originalkablen till 600:an och undrar mest varför, är den dålig på nåt vis?

3. Ni som har haft möjlighet att testa båda modellerna, tycker ni att det är nån märkbar skillnad på lurarna rent ljudmässigt och isåfall, vad är det som sticker ut mest?


1. De har lite olika färg. hd600 har ett spräckligt utseende medan HD650 är mer jämngrå. Jag har bara köpt använda så vet ej hur de sitter från början.

2. Vet ej. Har inte bytt.

3. Jag hade först en äldre modell av HD650, men tyckte den var för basig och överlag för varm. Nu har jag HD600 istället och har inte problem med basen och tycker att mellanregistret och diskanten är mer neutrala och klara. Jag föredrar helt klart HD600, men det bästa är nog att du lyssnar själv. Köper du begagnat så kan du dessutom köpa båda först och jämföra själv. När du sedan hittar den du tycker bäst om kan du antingen sälja den andra eller sälja båda två och köpa en helt ny om du hellre vill ha det.

Värt att tänka på är att Sennheiser gjorde en förändring av modellerna för cirka två år sedan, vilket enligt vissa har påverkat ljudet. De nya ska vara mindre basiga och varma (men ändå Sennheiser), så tänk på det om du köper begagnat (de gamla är helt svarta inuti, eller nåt vitt kan det finnas) när man tittar genom gallret medan de nya är mycket vitare/silvrigare. Jag har bara testat de äldre modellerna av båda.

#52

Postad 13 november 2009 - 16:08

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
OK, tack så mycket för svaret henmyr :(

Det lutar åt HD-600 just nu, mest på grund av prislappen. Att lyssna & testa dom innan man köper hade varit kanonbra men vet ej var man skulle kunna göra detta, finns Sennheiser lurarna hos mediamarkt tex?
Är också nyfiken på hur dom är vid långtids lyssning, känns lurarna fortfarande bekväma att ha på sig efter tex 1 -2 timmars lyssning tycker du?

Redigerat av Mentos, 13 november 2009 - 16:09.


#53

Postad 14 november 2009 - 13:44

henmyr
  • henmyr
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

OK, tack så mycket för svaret henmyr ;)

Det lutar åt HD-600 just nu, mest på grund av prislappen. Att lyssna & testa dom innan man köper hade varit kanonbra men vet ej var man skulle kunna göra detta, finns Sennheiser lurarna hos mediamarkt tex?
Är också nyfiken på hur dom är vid långtids lyssning, känns lurarna fortfarande bekväma att ha på sig efter tex 1 -2 timmars lyssning tycker du?


Jag har som sagt inte testat dem nya, det är möjligt att de klämmer åt kring huvudet ganska mycket. Detta kan man åtgärda genom att sätta en kudde mellan dem över natten, och sedan öka och öka storleken tills man tycker de känns bra. Gör inte för mycket för snabbt dock då de kan gå sönder. De HD650 jag hade satt ganska löst men var väldigt väldigt behagliga. De H600 jag har nu sitter lite hårdare men fortfarande behagligt.

Jag har inga problem att ha dem på mig länge.

#54

Postad 02 oktober 2010 - 22:01

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Nån som vet ifall HD-650 lurarna finns på MediaMarkt?

#55

Postad 03 oktober 2010 - 22:05

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
mediamarkt har sennheiser i sortimentet, men det är olika från butik till butik vilka som har just denna mer exklusiva modell hemma. Dock har alla butiker möjlighet att ta hem dom.

#56

Postad 05 november 2010 - 22:33

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Kollade med min lokala MediaMarkt om dem hade 650:an men icke, dock kunde de beställas hem men tyvärr till ett alltför högt pris. Så det blev ett köp från Cyberphoto istället, får troligtvis hem dom i början på nästa vecka. Ser verkligen fram emot dessa lurar :)

#57

Postad 07 november 2010 - 20:59

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Sett att ganska många använder hörlursförstärkaren X-Can V3 till dessa lurar och undrar bara ifall det blir nån nämnvärd skillnad på ljud mellan den förstärkaren och att koppla dem till en hemmabio förstärkare?

Redigerat av Mentos, 07 november 2010 - 21:01.


#58

Postad 11 november 2010 - 00:55

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Fick mina HD-650 hörlurar idag och har lyssnat lite med dom under kvällen, helt fantastiska lurar som låter underbart och dom sitter väldigt skönt :)

Skulle dock behöva en förlängningskabel då den medföljande inte riktigt räcker till när jag kopplar till hemmabio förstärkaren, tips på nån sådan mottages gärna?

#59

Postad 11 november 2010 - 10:10

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Då Sennheiser inte gör oroginalkablar för HD 650 som är längre än 3M får du köpa någon tredjepartsförlängning. Jag använder 2M av Profigolds sådan till mina ATH-ES7 eller Alessandro MS-1i när jag ligger i soffan. Har lyssnat ordentligt med och utan och har inte märkt den minsta förändring i ljudet så den verkar helt ok för pengarna (billig enligt mig). Den har rejält gummerat kabel samt störningsfilter i båda ändar. Det är dock 3.5mm kontakter, vet inte om det spelar roll för dig.

Den heter PROI3602
https://www.prisjakt...kt.php?p=385238

Jag hittade den billigare än nätpriserna i en stor butik här i umeå, så kolla dom större aktörerna i din stad om du inte vill beställa från nätet.

#60

Postad 11 november 2010 - 13:06

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Då Sennheiser inte gör oroginalkablar för HD 650 som är längre än 3M får du köpa någon tredjepartsförlängning. Jag använder 2M av Profigolds sådan till mina ATH-ES7 eller Alessandro MS-1i när jag ligger i soffan. Har lyssnat ordentligt med och utan och har inte märkt den minsta förändring i ljudet så den verkar helt ok för pengarna (billig enligt mig). Den har rejält gummerat kabel samt störningsfilter i båda ändar. Det är dock 3.5mm kontakter, vet inte om det spelar roll för dig.

Den heter PROI3602
https://www.prisjakt...kt.php?p=385238

Jag hittade den billigare än nätpriserna i en stor butik här i umeå, så kolla dom större aktörerna i din stad om du inte vill beställa från nätet.


Tack för tipset :) Ska kolla upp denna kabeln och se om den finns här hemma lokalt först.

#61

Postad 09 september 2011 - 09:56

Tyrox
  • Tyrox
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Sett att ganska många använder hörlursförstärkaren X-Can V3 till dessa lurar och undrar bara ifall det blir nån nämnvärd skillnad på ljud mellan den förstärkaren och att koppla dem till en hemmabio förstärkare?


Hej!

Jo jag vet att det är på tok för länge sedan och mest troligt försent men kanske kan det hjälpa någon? Detta trots att jag själv inte är superinsatt i ämnet och har endast mycket begränsad kunskap, återger mera vad andra har förklarat för mig samt mina egna lyssnarintryck.

Du nämner Musical Fidelity´s X-Can (V3 men gäller oavsett version), jag kan iofs bara tala för mig själv då vi alla har olika smak men herrejösses vilken skilllnad den stärkaren gjorde ihop med 650 för min del! Lyften verkligen fram massor av detaljer igenom hela registret som jag inte ens hade hört på vissa skivor tidigare, jag gillar iofs X-can men vilken för 650 passande lurföstärkare som helst (som håller viss klass menar jag såklart) gör under för ljudbilden och kan inte på några sätt överhuvud taget jämföras direkt mot en hemmabio recievers 6.3 uttag, biorecievern är ju först och främst är tillverkad för andra ändamål men agerar som en allround produkt som inte är bäst inom något områende egentligen men kan lite av allt. Dels är ju en vettig lurstärkare uppbyggd med bra högkvalitativa komponenter som matchar varandra väl. Saknar dessutom störande videokretsar och dylikt, men kraften är ju också rätt anmärkningsvärd då lurarna får ett helt annat liv i sig. HD 650 har 300 Ohm impedance om jag inte missminner mig?

Finns många variationer och prisklasser etc.., men rent generellt så gör lossless/dac/lurstärkare/HD650 gör imm stor skillnad jämfört med lossless/bioreciever/HD650, jag menar att alla kan höra den skillnaden direkt!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.