Ok, lite intryck såhär långt:
Jag har precis suttit och jämfört genom att köra Uncharted 2 via Playstation 3, sen vidare till filmen Inception och Toy Story 3. Hade båda apparaterna på samtidigt och körde spelet i båda, samtidigt, och sen filmerna. Det jag har kommit fram till hittills är:
Panasonic är utan tvekan en bättre skärm när TV-Spel ska köras. Nu har jag iofs bara testat med Uncharted men det var så tydlig skillnad att ingen tvekan fanns. Frugan kunde bara hålla med. En mjukare bild och lite mer "förlåtande" om ni förstår vad jag menar. Samsungen hade en ljusare och kallare bild. Den var inte alls lika mjuk och lite mer grov och nästan "yxig". Haha, här använder jag uttryck som jag knappt ens själv förstår
Inställningar! Du kan ju göra inställningar till oändlighet och du kan bla. justera just den "kalla bilden" och yxigheten beror med största sannolikhet på de olika bildförbättringsteknikerna som du troligen inte justerat optimalt. FInns många bra "proffssajter" som delat med sig av sina inställningar (bla. lagt ut dessa på Facebook). En plasma är dock i grunden mer mjuk i bilden men det visste du säkert redan.
Panasonic vs. Samsung: 1 - 0
När jag sen satte in Inception kunde man märka att svärtan i Panasonic är bättre Man ser fler detaljer där Samsung bara visar svart. Rörelsen i bilden är densamma, ingen skillnad alls där. Färgerna är på något vis varmare i Panasonics skärm också.
Har du Samsungen rätt inställd? Enligt proffstestare så kan man knappt urskilja några skillnader mellan just dessa modeller (rätt inställda).
Panasonic vs. Samsung: 2 - 0
Sen var det dags för Toy Story 3. Här är jag lite kluven. Bilden är varmare i Panasonic, färgerna är lite mjukare och helt enkelt mysigare. Men Samsung har en klart skarpare skärm. Bilden är kritallklar på ett märkbart vis. Inte överlägset men klart märkbart. Samtidigt så verkar inte Samsungs skärm hänga med lika bra i svängarna. I vissa snabba scener, t.ex. när kameran panorerar över ett gräsfält eller i öppningsscenen där det finns mycket detaljer i alla små stenar på marken, då blir Samsungen lite grötig i botten av skärmen, precis som att den inte hinner med. Men i lugna scener verkar bilden i Samsungen vara lite mer följsam. Panasonic har en lite mer flimrig bild. Det kanske beror på inställningarna (som allt annat) och jag är ju ingen expert.
Så här får båda skärmarna en poäng vardera.
Hänga med i svängarna? Klart den gör! Kolla så du har rätt inställningar...(tex bildförbättringsfunktionerna)
Panasonic vs. Samsung: 3 - 1
Så långt har jag kommit i mitt bildtestande. Imorgon ska jag försöka hinna med att testa hur bilden är i mörkare filmer, typ Batman som ni föreslog. Men det finns andra aspekter än bara bilden:
Samsung är ju lite billigare, en tusenlapp för att vara exakt. Man får med en Galaxy Pad på 5 tum som man eventuellt kan sälja för en tusenlapp på Tradera (har sett att många har gjort det). Då är skillnaden genast 2000:- Här plockar Samsung 1 poäng (om man nu ska ta hänsyn till allt).
...det skiljer också 4 tum...eller ja, kanske 10 tum om man tar med de stora kanterna runt skärmen

. Sen får du väl med två par 3D-glasögon (kanske följer med VT-30 också?)
Panasonic vs. Samsung: 3 - 2
Men, och detta är ett stort MEN, Panasonic känns utan tvekan mer välbyggd än Samsungs TV. Panasonic är tung, rejäl, skärmen är helt i glas och det är en fröjd att vrida den i rätt läge. Inte ett ljud, bara ren och skär ingenjörskonst. Samsungen å andra sidan känns plastig och skör. Visst, en väldigt snygg TV men den förlorar lite på att den är så plastig.
HUR kan du uppleva D8005 som plastig? Den har ju aluminiumram och sen är det "glaset" i skärmen, thats it på framsidan. Baksidan har ett plasthölje ja...men det har alla TV idag. Har i alla fall aldrig sett något annat. D8005 är ju designad just för att vara lätt och minimalt med ram runt skärmen och inte minst tunn och om det känns plastigt vet jag inte...?! Det är ju tänkt att den ska kunna hänga som en tavla på väggen (bokstavligt talat).
Panasonic vs. Samsung: 4 - 2
Säger bara en sak....CLOUDING!!!
Du har fått ett måndagsex...tyvärr gör dom ganska många sådana och det är synd att dom släpper ut dom från fabrik. Får du ett korrekt ex så kommer du aldrig märka av detta (om du inte sitter i ett kolsvart rum och verkligen "försöker" se det. Det kommer i alla fall aldrig påverka ditt TV-tittande. Jag tycker du ska lämna tillbaka den och ta ett nytt ex för att göra den "rättvisa". Det är synd att man ska behöva göra så men men...
Panasonic vs. Samsung: 5 - 2
Samsungen är energisnålare, vilket egentligen inte spelar någon roll men om man nu ska ta upp allt man kommer på så...
Typ 50% energisnålare (särskilt kalibrerad). Använder man den mkt så gör det faktiskt lite skillnad (om inte annat mot miljön).
Panasonic vs. Samsung: 5 - 3
Så än så länge verkar det luta mot att det blir Panasonic. Men jag har ett tag till på mig, inte lönt att stressa fram ett beslut. Men vet någon om Clouding är någonting som blir värre eller bättre med tiden?
Bra TV båda två (även om jag lämnade min VT-30 för D8005). Du kommer bli nöjd vilken av dom du än tar. Spelar du mkt så kan nog VT-30 vara ett snäpp vassare. Jag spelade inte så mkt på den (och inte på D8005 heller nu) men den var nog lite lite bättre. Rätt inställd kan jag dock inte säga att det var någon stor skillnad som hade påverkat valet av TV.
Och vad tycker ni om mina funderingar och upptäckter ovan? Verkar jag ha gjort några vettiga observationer eller är det helt uppåt väggarna? Brukar LED apparaterna vara mer kristallklara i bilden? Och något som förvånade mig var att Panasonicen verkade mer flimrig i lugna partier. Ska inte en plasma vara mer följsam än en LCD/LED i rörelser? Har jag gjort någon felinställning?
Jag är kräsen men inte så att jag (som en del här i forumet) ligger på knä framför TVn i ett kolsvart rum och försöker hitta så många fel som möjligt (ja, jag kanske överdriver något men inte så mkt

). Vid normalt TV-tittande (SD/DVD/Blu-ray) och rätt inställda apparater tycker jag att D8005 vann. Lägger man därtill att jag är lite soft för design och snygga saker + alla andra funktioner (tex smart TV som faktiskt är riktigt bra nu och har enorm potential) så var det en knockout seger för D8005. Men men...smaken är olika och vi har alla olika preferenser så vad du än väljer så blir du nöjd - det är två av de bästa TV som du kan köpa nu (med en "normal" budget i all fall).
P.S. surfplattan som följer med är faktiskt inte så dum som fjärrkontroll - framförallt när man använder smart-TV. Sen kan du ju så klart ladda ner Samsungs fjärrapp till både Android och Ifån.
P.S 2. Kolla gärna in de inställningar som HDTVtest har för såväl D8005 och VT-30. Dom har lagt ut dem på Facebook (sök på HDTVtest).

Lycka till med valet!
Ha en bra kväll alla!