Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bra inspelad klassisk musik på cd

638 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 26 mars 2008 - 19:48

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Det var "Actus Tragicus" och det var särskilt Christ lag in Todes Banden BWV 4 som de spelade knasigt. Det är en av mina favoritkantater och jag har ganska många olika inspelningar av den. När man hört hur det bör låta så är det inte så kul med regelvidriga inspelningar. Det finns alltid utrymme för förbättring men om man tar sig an ett verk som redan har så många bra inspelningar så krävs det mer än att man sprallar till det.

#52

Postad 27 mars 2008 - 17:06

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Var på Åhléns cd-rea idag igen och köpte Vivaldi "In furore, laudate pueri e concerti sacri" för 79 spänn.

Sopran Sandrine Piau (bra röst)
Violin Stefano Montanari

Bolag: Naïve (Frankrike)

http://www.naiveclassique.com/

Mycket bra ljudkvalitet på den och även hög kvalitet på musik/sång. Har sett att Bokia i min stad har en hel del skivor från det bolaget. Kan vara värt att kolla in på någon bokhandel om man är intresserad. Fast det är dyrt såg jag, 200 kr styck.

Jag tycker ibland om sång inom klassiskt. Men då måste det vara hög ljudkvalitet för annars låter de höga tonerna illa.

Åhléns (i min stad) hade ytterligare ett ex av en skiva från "Naïve", Mozart tror jag. Ska nog dit imorron och köpa den också, 79 spänn är inte mycket för en bra kvalitetsskiva. Om jag köper den meddelar jag vad jag tyckte om den.

Köpte även en billig utgåva av Grieg "Peer Gynt suite" på Bokia. Bolaget heter Chandos (England). Riktigt bra ljud även på den för att vara 69 kronors skiva!

http://www.theclassi.....er=CHAN 10175

http://www.chandos.net/

#53

Postad 28 mars 2008 - 12:34

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Det var "Actus Tragicus" och det var särskilt Christ lag in Todes Banden BWV 4 som de spelade knasigt. Det är en av mina favoritkantater och jag har ganska många olika inspelningar av den. När man hört hur det bör låta så är det inte så kul med regelvidriga inspelningar. Det finns alltid utrymme för förbättring men om man tar sig an ett verk som redan har så många bra inspelningar så krävs det mer än att man sprallar till det.


Jo, det är ju sant!
Jag tycker också att Actus Tragicus väldigt höga tempi. Rätt skönt ibland, men grejen är ju att hitta en bra ballans mellan det viktiga och det kanske inte fullt så viktiga. Den ballansen har väl inte denna skiva alla gånger, även om jag ibland förstår han. Som jag tänker lägger han ju längre linjer än t.ex. Suzuki och ramar in detta med hans väldigt väldigt fina sopraner. Då krävs kanske högre tempo. Men det vore ju skönt om han ballanserade detta bättre. Annars är ju musikerna strålande. Men jag håller med dig, även om jag tycker att skivan har sina poänger.

Vilka är dina favoriter annars på Christ lag in todes banden?

#54

Postad 28 mars 2008 - 14:00

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Lovade att berätta vad jag tyckte om den andra skivan från "Naïve" som jag köpte idag på Åhléns-rean. Det är Mozart "Messe en ut mineur" med orkestern Accentus la chambre philharmonique. Även på den här skivan är Sandrine Piau med och sjunger. Det verkar vara en helfransk produktion.

Ljudkvalitén är även här riktigt bra! Musiken kanske inte tilltalar mig så mycket men jag får lyssna in mig mer, kanske en skiva som växer. Det är mycket körsång. Men skivan kostade inte mer än 49 kr så det var inga stora pengar. Den tidigare jag köpte från "Naïve" var musikaliskt bättre för min smak.

Köpte ytterligare de skivor från Deutsche Grammophon som fanns, bl a mer med Anne- Sophie Mutter och en med Karajan (Adagio heter den).

Skivorna med Anne- Sophie Mutter är verkligen påkostade med snygga fodral och gedigna häften. Klart prisvärt med 79 kr/st för de skivorna.

Tillägg: Mutters skivor kanske inte tilltalar alla, men som sagt, prisvärt på rea i alla fall.

Kanske det här kan hjälpa andra att hitta bland klassiska skivor, personer som liksom jag är "amatörer" inom klassiskt.


Chris Lymme:

Dan Laurin "fyra årstiderna"

Jag har svårt att göra en analys av skivan eftersom jag inte har den erfarenhet inom klassiskt som du har.

Men jag kan själv tycka att det är lite "snäll" inspelning när jag jämför med annat jag köpt på sistone. Skulle vara intressant att höra Dan Laurin i något annat sammanhang.

Redigerat av Ritsch, 28 mars 2008 - 15:47.


#55

Postad 28 mars 2008 - 20:19

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Dan Laurin "fyra årstiderna"
Men jag kan själv tycka att det är lite "snäll" inspelning när jag jämför med annat jag köpt på sistone. Skulle vara intressant att höra Dan Laurin i något annat sammanhang.


Det beror på blockflöjten. Själva ensemblen spelar mycket bra och jag skulle faktiskt ha velat höra inspelningen med en violinist. Blockflöjt har jag dock svårt för. Barocktvärflöjt låter mycket vackrare. Se om du hittar någon inspelning med Lisa Beznosiuk.

Jo, det är ju sant!
Jag tycker också att Actus Tragicus väldigt höga tempi. Rätt skönt ibland, men grejen är ju att hitta en bra ballans mellan det viktiga och det kanske inte fullt så viktiga. Den ballansen har väl inte denna skiva alla gånger, även om jag ibland förstår han. Som jag tänker lägger han ju längre linjer än t.ex. Suzuki och ramar in detta med hans väldigt väldigt fina sopraner. Då krävs kanske högre tempo. Men det vore ju skönt om han ballanserade detta bättre. Annars är ju musikerna strålande. Men jag håller med dig, även om jag tycker att skivan har sina poänger.

Vilka är dina favoriter annars på Christ lag in todes banden?


Tyvärr har jag bara lyssnat på den en gång ännu eftersom jag retade mig redan på första stycket. Men jag ska naturligtvis ge den mer tid senare.

En annan kantat som jag är väldigt förtjust i är Ich habe genug BWV 82 i bassättning. Suzukis nya vol 38 har en bra version även om jag tycker att Richters med Fischer-Dieskau är vassare.

Redigerat av Unregistered1197, 28 mars 2008 - 20:23.


#56

Postad 28 mars 2008 - 20:46

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Tack för tipsen!
Jag har inte lyssnat så jättemycket på kantaterna tidigare, så det var kanon att få lite tips

#57

Postad 28 mars 2008 - 23:25

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Här är den för provlyssning:

http://www.amazon.co...i...045&sr=8-10

... och fyran dök upp igen, fast den versionen är ingen av de vassare. 82:an är dock riktigt bra.

Tyvärr finns det lite brus på de gamla analoga banden men sånt får man leva med ibland.

#58

Postad 29 mars 2008 - 17:07

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Chris Lymme:

Tycker du att orgelmusik med Bach är bra? Jag har hört Simon Preston från Lübecks katedral (har själv tittat in där en gång).

Jag tycker att det kan vara intressant att lyssna till ibland. Imponerande med alla toner från lägsta till högsta, låg och hög volym.

Det är den här som är från Lübeck tror jag:

http://www.amazon.co...boutThisProduct

Finns ytterligare en skiva med gruppen Arte De Suontori:

http://www.cdon.com/...tml?prod=594928

Kanske kan vara något?

Finns flera skivor med Dan Laurin på CDON, kanske någon/några är bättre än "fyra årstider".

T ex den här: http://www.cdon.com/...tml?prod=330666

#59

Postad 29 mars 2008 - 18:33

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
O, ja. Orgelmusik är riktigt mysig att lyssna till mörka vinterkvällar framför brasan.

Vår egen Hans Fagius är en mästare på Bachorgel.

#60

Postad 29 mars 2008 - 18:52

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
VIVALDI - FYRA ÅRSTIDERNA

Det är väl en av de mer kända verken inom klassiskt. Tänkte tipsa om en inspelning från 1999 av Anne- Sophie Mutter och Trondheims solister inspelat på Tivoli i Köpenhamn.

Den har fått blandade omdömen på Amazon men så är det ju, vissa gillar och andra gillar inte. Har man en ljudbild hur det ska låta från början kan det kanske bli helt fel att höra någon annan version.

Jag tycker att det är en "kraftfull" version med bra solist i Mutter. I alla fall kan den vanlige "Svensson" tilltalas av den här inspelningen. Passar nog bra till den som vill ha en handfull skivor med kända verk.

Tyvärr har varken CDON eller Ginza just den här skivan av Mutter, synd för den är intressant. Den borde i alla fall gå att beställa. Jag köpte den på Åhléns cd-rea så den borde finnas tillgänglig i Sverige. Bäst är nog att kolla eller fråga i en skivhandel i storstad.

Här kan man lyssna:

http://www.amazon.co...t...2529&sr=8-1

Jag vet, snygg tjej på framsidan. Men hon är gammal inom genren. Säljer väl ändå mer med sensuell helfigursbild än något neutralt.

Redigerat av Ritsch, 29 mars 2008 - 18:54.


#61

Postad 29 mars 2008 - 19:03

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Lyssna gärna här och jämför. Vad tycks?

http://www.amazon.co...t...3743&sr=1-2

#62

Postad 29 mars 2008 - 20:28

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Tycker att både den som du länkar till och Mutters låter bra fast på olika sätt. Det beror nog på vem man frågar. Jag personligen kan lyssna på båda versionerna utan problem.

Måste säga att vissa partier tycker jag bäst om på Dan Laurin med Arte Dei Suonatori där det låter "nytt". Är nöjd att jag köpte just den CD:n förut. Ska lyssna igenom den igen senare nu när jag hört Mutter och även lilte av den du länkade till.

Ska lägga till att Dan Laurin verkar gillar att improvisera en del. Jag har just nu lånat hem en av hans första skivor från 1987 och där har han med två spår märkt improvisation. Har kanske följt med lite under karriären?

Skulle tro att han försöker göra något nytt med fyra årstider. Om det sen låter bra eller inte är en smaksak.

Lyssnar lite på den just nu och det låter ju klart annorlunda jämfört med traditionella inspelningar!

OK, flöjten blir ganska ljus på sina ställen. I andra partier är det mer samspelt med övriga musiker.

Om det är någon som har skivan eller ska köpa den. Lyssna på spår 6 (Summer III - Presto). Där låter det nästan som "hårdrock" och flöjten är samspelt med övriga musiker.

Hm, jag har omvärderat den här skivan lite grann nu när jag återkommer till den. Känns mer intressant nu när jag kan jämföra med de andra versionerna! Men det är väl så intresse för klassiskt börjar kan jag tänka mig.

Redigerat av Ritsch, 29 mars 2008 - 20:57.


#63

Postad 29 mars 2008 - 21:55

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
En bra skiva som växer efter några lyssningar:

Vivaldi "In furore", "Laudate pueri" e concerto sacri. Skrev om den förut.

Riktigt bra sång av fransyskan Sandrine Piau. I mina amatör- öron finns det inga missar i sången och det låter vackert. Bra spelat av de italienska musikerna. Ljudkvaliten är mycket lyckad tycker jag. Själv tycker jag att det är toppklass.

Gillar man inte opera men ändå vill ha bra sång utan att det blir "skrikigt" så är det här en bra skiva.

Kanske går att hitta i välsorterade skivbutiker.

Går att lyssna här så får man uppfattning om det är något man själv gillar:

http://www.amazon.co...i...3909&sr=8-1

#64

Postad 29 mars 2008 - 23:20

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Om det är någon som har skivan eller ska köpa den. Lyssna på spår 6 (Summer III - Presto). Där låter det nästan som "hårdrock" och flöjten är samspelt med övriga musiker.


Jo, när det gäller framförallt italiensk barockmusik så lär dom ha haft en väldigt uttryck under barocken. Det finns vitnessmål om, jag tror det är Corelli som beskriver att när han spelar ett långsamt tempi så "blir han högröd i ansiktet och ögonen rullade". Så expressivt utryck i såväl långsamma som snabba satser är absolut inget nytt. Dessutom tror jag att musikerna har varit extremt medvetna vad de pysslade med.

Som ett exempel både på improvisation och uttrycksförmåga i italiensk stil, är här ett exempel av Corelli. Den mittersta raden är som det står noterat och den översta är ett exempel på hur man kan spela den (av Corelli):

Postad bild

Säger en del om deras uttryck...

Redigerat av Alban, 29 mars 2008 - 23:24.


#65

Postad 30 mars 2008 - 00:57

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Intressant läsning "Alban". När jag tänker på Italien är det temperament och hetsigt humör. Men det kanske är den bild som vi svenskar har av Italien.

För mig var det en nyhet men det finns en skivbutik på nätet som verkar ha bra sortiment inom klassiskt (även en del världlsmusik och jazz). BIS, Telarc, Harmonia Mundi och Proprius. Naxos finns förstås i utbudet. Ser även engelska Chandos.

Finns SACD.

www.naxos.se

Frakt 1-3 skivor 25 kr
Frakt 4 skivor eller fler 40 kr

Inga övriga kostnader tillkommer. Ska nog ta och beställa lite skivor där. Det finns betyg och recensionsutdrag. Även rekommendationer som en guide. Verkar bra vid första intrycket.

Skivpriserna är väl kanske något högre än t ex CDON men å andra sidan finns det en hel del utbud.

Redigerat av Ritsch, 30 mars 2008 - 00:59.


#66

Postad 05 april 2008 - 15:48

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat in mig en del på klassiskt nu, köpt ytterligare skivor på rea.

Nu i dagarna skulle dirigenten Herbert von Karajan fyllt 100 år. Väl värt att kolla in samlingar där han dirigerar. Det finns flera olika samlingsskivor. Anne- Sophie Mutter som jag nämnde tidigare är med på många inspelningar. Köpte en prisvärd dubbel-cd som heter "Romance" med lugna stycken för endast 79 kr. Bra ljudkvalitet från EMI Classics.

Tvärflöjt är fint att höra och det spelas både med orkester och t ex harpa. På BIS finns äldre inspelningar med Gunilla von Bahr och även nytt med Sharon Bezaly.

Handlade Gunilla von Bahr "Solflöjt 4" från BIS för 79 spänn, trevlig musik och ljudkvalitén är förvånansvärt bra med tanke på att inspelningen är 22 år gammal.

Man kan hitta mycket bra när det är rea bara man vet lite vad man ska titta efter. Min uppfattning är att t ex skivor från BIS ofta håller bra klass både för musiken och ljudet. Hittar man priser runt 70 - 80 kr är det oftast bra köp.

#67

Postad 05 april 2008 - 19:18

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Herbert von Karajan var nog den förste "basknarkaren".

Hans inspelningar av Beethovens symfonier är otroligt mäktiga och basiga.

Perfekt musik att spela för kompisen som tror att all klassisk muisk låtter tunnt och vasst.

#68

Postad 05 april 2008 - 21:37

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Karajan ska ju ha veckans konsert imorgon. Blir nog kul! :)

När jag var mindre lyssnade jag en del på honom - då gillade jag mer hans äldre inspelningar, från 60-talet och så. 80-tals inspelningarna tyckte jag bara var tråkiga och färglösa, med några få undantag.

#69

Postad 06 april 2008 - 11:11

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Mmm... själv tycker jag att Karajans 70-talsinspelningar är de bästa av två skäl. För det första är ljudkvalitén så bra den kan bli, i princip. För det andra hade han ännu inte gått in i den problematiska perioden på 80-talet då det mycket riktigt lät lite trist.

#70

Postad 06 april 2008 - 17:12

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Vill man har äldre inspelningar med bra ljudkvalitet och mer eller mindre kända stycken är det värt att kolla in EMI Classics som säljs i t ex större ICA- butiker. Ofta en för 59 kr och två stycken för 99 kr. Men det kan vara lite svårt att urskilja det som är bra. På baksidan står ofta kort recension på engelska som man kan gå lite efter. Det går ju också att titta vad som finns och sen gå hem och läsa på nätet och återkomma och köpa det som verkar bäst.

Köpte idag en "Bach Violin Concertos" med Itzhak Perlman, inspelning från tidigt 70- tal. Har lyssnat lite grann och det låter riktigt bra.

Jag ska nog köpa en eller ett par till som verkar bra vid något tillfälle.

Postad bild

Programmet med Karjan ska jag försöka se.

#71

Postad 07 april 2008 - 18:37

krikelin
  • krikelin
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Då var det dags för ett tips igen. Någon som vill tipsa om en bra inspelning av trollflöjten på cd.

Redigerat av krikelin, 07 april 2008 - 18:38.


#72

Postad 07 april 2008 - 18:44

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Här har du en riktigt bra inspelning med Karl Böhm och Berliner Philharmoniker:

http://www.amazon.co...%...0015&sr=8-6

En annan som är bra fast lite annorlunda är denna med John Eliot Gardiner:

http://www.amazon.co...e...0169&sr=8-1

Böhm har nog lite mer av den äkta Mozartkänslan.

Redigerat av Unregistered1197, 07 april 2008 - 18:48.


#73

Postad 07 april 2008 - 18:54

krikelin
  • krikelin
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Här har du en riktigt bra inspelning med Karl Böhm och Berliner Philharmoniker:

http://www.amazon.co...%...0015&sr=8-6

En annan som är bra fast lite annorlunda är denna med John Eliot Gardiner:

http://www.amazon.co...e...0169&sr=8-1

Böhm har nog lite mer av den äkta Mozartkänslan.

Tack Chris jag har aldrig handla annat än från Cdon och liknande. Nu tänker jag prova att handla från Amazon förklara gärna lite enkelt hur jag gå tillväga.

#74

Postad 07 april 2008 - 18:57

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Enklast är väl om du betalar med kort på Amazon.

Du kan dock söka på CDON för de brukar faktiskt ha de flesta skivorna fast de är lite dåligt katalogiserade så man kan får leta runt ett tag innan man hittar.

Testa på Bengans.se också, de har en stor katalog.

Länken till Amazon var mest för att du skulle kunna provlyssna på skivorna.

Gardinerinspelningen finns på Ginza för 289 kr, vilket är ett bra pris:
http://www.ginza.se/...mp;artnr=165794

Redigerat av Unregistered1197, 07 april 2008 - 21:58.


#75

Postad 07 april 2008 - 19:37

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Kalastips du har fått från Chris! Kan bara skriva under.

René Jacobs håller på att spela in Mozart operor och dom låter väldigt trevligt! Dock finns inte trollflöjten - jag tror man vågar säga Än. Så om några år kanske det kommer en kalasinspelning om du vill vänta?

#76

Postad 08 april 2008 - 11:00

krikelin
  • krikelin
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Enklast är väl om du betalar med kort på Amazon.

Du kan dock söka på CDON för de brukar faktiskt ha de flesta skivorna fast de är lite dåligt katalogiserade så man kan får leta runt ett tag innan man hittar.

Testa på Bengans.se också, de har en stor katalog.

Länken till Amazon var mest för att du skulle kunna provlyssna på skivorna.

Gardinerinspelningen finns på Ginza för 289 kr, vilket är ett bra pris:
http://www.ginza.se/...mp;artnr=165794

Tack Chris hittade Gardinerinspelningen på Cdon för 249:- så den fick det bli.

#77

Postad 08 april 2008 - 12:27

Unregistered49577949
  • Unregistered49577949
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Har inte läst så mkt i själva tråden.. förutom att folk rekommenderar Bach osv..
Usch säger jag bara..

Jag gillar inte denna Alltför klassiska musik om man säger så.. Den känns.. gammal på nåt sätt.

Jag föredrar Yanni.
En grekisk kompositör som är bosatt i england.

Lovar er.. något skönare har ni sällan hört.

Yanni - Nostalgia (Live), är bland det skönaste som någonsin har spelats in på cd.
Rekommenderas verkligen.

Är det något du undrar gällande Yanni och hans låtar är det bara o slänga iväg ett pm!
Ha de!


Ps: Hittade början på Nostalgia.
http://www.legalsoun...567416&__cid=92

Ps2: Hittade en bit av låten då den precis kommer igång..
Varsågod och NJUT!!!
http://amazinggr.ime...anni_nostalgia/

Redigerat av Unregistered49577949, 08 april 2008 - 12:38.


#78

Postad 08 april 2008 - 17:08

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Minns när de visade Trollflöjten med Håkan Hagegård på tv, det måste ha varit på 70-talet. Mina föräldrar tittade men jag såg bara bitvis.

I början av programmet om Karjan som visades på tv nyligen spelade de en snutt ur Trollflöjten, det lät bra.

Det är bra att det finns artister som Yanni och Vanessa Mae som alternativ till de "tyngre" klassiska inspelningarna. De spelar väl i viss mån även kända klassiska stycken fast i modern tappning. Jag har ingen större koll men Linda Lampenius spelar väl lite allt möjligt, lite som Vanessa Mae kan jag tänka mig. För min del är jag inte intresserad av den musiktypen. Möjligen andra som experimenterar som t ex Jacques Loussier Trio (jazz) som spelar t ex Bach och Vivaldi.

Jag gav Yanni en chans och lyssnade. Men nej, inte min smak. Det är för mycket pop för att vara klassisk musik. Men smaken är ju som tur är olika och det är bra att det finns olika sorters musik och artister.

Är det någon som köpt billiga skivor från EMI Classics? Jag var iväg och köpte några till och de flesta är riktigt bra. Köpte några med kompositörer som jag hört talas om men inte hört så mycket av som Mahler och Brahms. Det är väl mer sentida kompositörer och det tilltalar mig en hel del. Mahler tycker jag i vissa delar låter som "filmmusik" med mycket variationer. Den med Brahms är violinsonater med Anne- Sophie Mutter (violin) och Alexis Weissenberg (piano), också bra. Mutter spelar fint i många inspelningar tycker jag.

Bra att ha lite variation och sådant som är modernare än t ex Bach och Vivaldi. Jag hade inte så stor koll förut och då trodde jag att allt lät mer eller mindre likadant (överdriver lite). Nu när jag lyssnat en del så finns det ju stora variationer.

Ljudkvalitén är riktigt bra på alla EMI Classics jag köpt (7 st). Det känns mer som de skulle kunna kosta 159 kr än 59 kr.

Tips är att söka på Amazon och läsa recensioner innan köp. Man får en del bra info om ljudkvalitet ibland och hur stycket spelas.

Redigerat av Ritsch, 08 april 2008 - 17:09.


#79

Postad 08 april 2008 - 17:35

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Har inte läst så mkt i själva tråden.. förutom att folk rekommenderar Bach osv..
Usch säger jag bara..

Jag gillar inte denna Alltför klassiska musik om man säger så.. Den känns.. gammal på nåt sätt.

Jag föredrar Yanni.
En grekisk kompositör som är bosatt i england.

Lovar er.. något skönare har ni sällan hört.


Varför rekommenderar du new age musik för tanter i en tråd om klassisk musik?

#80

Postad 08 april 2008 - 19:32

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Här är riktig klassiskt musik som kan passa de som tycker att klassisk musik låter "gammalt". Jag tycker sådana här lugna stycken är vackert att lyssna på då och då. Skönt i alla fall när man ska varva ner och som bakgrundsmusik.

Méditation från operan Thaïs av Massenet

Ta fram näsduken och gråt en skvätt...

Anne-Sophie Mutter http://www.youtube.c...h?v=v5lTNsf4ujc
Danny Takagi (bra men okänd för mig) http://www.youtube.c...h?v=J1OgwqqgVmo
Sarah Chang http://www.youtube.c...h?v=ObxzdawhM-8
Janine Jansen http://www.youtube.c...h?v=m2yyNSUoe3E
Nathan Milstein http://www.youtube.c...h?v=mXuzLRVi6qk
Maxim Vengerov http://www.youtube.c...h?v=992s2aH2kmI

och till slut en ung "lärling" http://www.youtube.c...h?v=6QcgIyFKaN8

Redigerat av Ritsch, 08 april 2008 - 19:33.


#81

Postad 09 april 2008 - 00:37

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jojje: Det lät kanske inte som nåt i min smak men jag lyssnar gärna på hela låten och ger det en chans i alla fall. :)

#82

Postad 09 april 2008 - 07:06

Unregistered49577949
  • Unregistered49577949
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Varför rekommenderar du new age musik för tanter i en tråd om klassisk musik?



Har du ens lyssnat på Yanni?
All hans musik är inte New Age.

#83

Postad 09 april 2008 - 11:26

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Jag har hört Yanni. Det är inte klassisk musik. Hans största målgrupp sägs vara medelålders kvinnor.

Starta gärna en ny tråd om Yanni men han hör inte på något sätt hemma i en tråd om klassisk musik.

Redigerat av Unregistered1197, 09 april 2008 - 11:34.


#84

Postad 09 april 2008 - 11:31

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Här är riktig klassiskt musik som kan passa de som tycker att klassisk musik låter "gammalt". Jag tycker sådana här lugna stycken är vackert att lyssna på då och då. Skönt i alla fall när man ska varva ner och som bakgrundsmusik.

Méditation från operan Thaïs av Massenet

Ta fram näsduken och gråt en skvätt...


Mmm... det är också gränsfall ... lite smetigt, kletigt och smörigt.

Vill gärna visa vad Milstein kan, här i Bach solopartitor
http://www.amazon.co...a...6947&sr=8-7

Sedan finns det smäktande musik som inte är smetig:
http://www.amazon.co...M...7013&sr=1-3

#85

Postad 10 april 2008 - 04:17

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0

Mmm... det är också gränsfall ... lite smetigt, kletigt och smörigt.

Vill gärna visa vad Milstein kan, här i Bach solopartitor
http://www.amazon.co...a...6947&sr=8-7

Sedan finns det smäktande musik som inte är smetig:
http://www.amazon.co...M...7013&sr=1-3


Jag kan berätta att Herbert von Karajan har spelat in Medidation från Thais av Massenet. Smaken är olika och alla gillar inte den romantiska stilen. Men det ÄR fortfarande klassisk musik. Inte någon variant av Yanni :D

Lägger också till det här:

Har lyssnat på dina exempel. Den första låter bra och bitvis smäktande beroende på vilken preferens man har. Bach är ju en annan tidsepok än Massenet (och andra sentida kompositörer), det är en annan stil.

Jag gillar Bach, har lyssnat in mig på t ex Brandenburgkonserterna och Bach violinkonserter. Låter riktigt bra och ger mycket mersmak.

Jag är inget stort "fan" av just Massenet. Han är väl bara känd för just "Meditation" vad jag vet.

Milstein har för hård ton för just MIN smak, jag poängterar min för alla tycker olika. Han tolkar väl det som han tror sig att musiken skulle låtit på den tiden. Och där finns ju inget rätt eller fel.

Den har ju fått bra användarbetyg och det visar ju också att folk tycker olika när det gäller musik.

OK, jag vet att jag la in länk till Milstein tidigare men jag la in många för att ha exempel, att det inte bara skulle vara tjejer.

Angående Yanni så är väl han inspirerad av klassisk musik och gör något som säljer till en viss kundgrupp. Jag tycker inte heller att det tillhör en tråd som handlar om traditionellt klassiskt. Jag har i alla fall inte sett Yannis skivor under kategorin klassiskt.

Om det är bra eller dåligt kan bara den som lyssnar avgöra.

För att inte ha någon skev uppfattning så har jag lyssnat lite på cdon av Yanni. Och det jag nu hört är INTE klassisk musik. Kan istället katalogiseras som "easy listening".

Redigerat av Ritsch, 10 april 2008 - 17:33.


#86

Postad 10 april 2008 - 16:43

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

  • 1 868 inlägg
  • 0
Chris vet du om Herbert von Karajan gjorde några tolkningar av Grieg?

Sedan kan du rekommendera en version av no5 som Karajan har gjort.

#87

Postad 10 april 2008 - 17:48

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
http://www.amazon.co...o...5909&sr=8-1

Men Lymme vet kanske vilken som är bäst (inte bara med Karajan).

Jag gillar också Grieg så jag tar tacksamt emot tips.

Kanske finns någon inspelning med nordisk orkester (norsk rentav) som är bra?

Köpte den här för 69 spänn: http://www.theclassi.....er=CHAN 10175 (går att lyssna). Det är med Ulster Orchestra i Belfast.

Väl värd pengarna tycker jag om du springer på den. Inspelningen är väl inte toppklass men duger för rea-pris.

Redigerat av Ritsch, 10 april 2008 - 18:06.


#88

Postad 10 april 2008 - 20:20

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Om du menar Pär Gynt så finns följande
http://www.amazon.co...o...4737&sr=8-1

och med esa pekka:
http://www.amazon.co...-...4846&sr=1-1

Karajans 70-talsinspelning av Beethovens 5:e är den bästa och här får du också pastoralen och nian:
http://www.amazon.co...s...4897&sr=1-3

Om du menade Mahlers femma så är detta klassikern över alla andra:
http://www.amazon.co...a...5145&sr=1-2

Ritsch, Karajan spelade in en fauns eftermiddag också eftersom det var sånt som sålde på 70-talet. Om du har fastnat för klassisk musik skulle jag tipsa dig att försöka ge dig in på lite mer abstrakta och utmanande saker. Börja gärna med Mozart, t.ex. hans pianokonserter som är mycket renodlad musik men ända ganska lättlyssnad. En dag kanske du har turen att känna den absoluta renheten och glädjen i Bach kontrapunktiska stämmor.

Milsteins inspelning av Bachs solopartitor för violin är i min mening den bästa inspelningen någonsin av ett soloinstrument (om man inte räknar piano). Du kan också höra Bachs storhet som kompositör eftersom styckena är flerstämmiga trots att de spelas på ett instrument. Milstein gjorde inspelningen i 70-årsåldern när han hade ett helt liv av violinspelande bakom sig och det är en styrkedemonstration av en verklig mästare. Det handlar om att träffa den rena och oförfalskade musiken. Om man har invändningar mot denna inspelning så betyder det bara att man har en mycket lång väg kvar att gå.

Redigerat av Unregistered1197, 10 april 2008 - 20:45.


#89

Postad 13 april 2008 - 11:20

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Har lyssnat på dina exempel. Den första låter bra och bitvis smäktande beroende på vilken preferens man har. Bach är ju en annan tidsepok än Massenet (och andra sentida kompositörer), det är en annan stil.

Jag gillar Bach, har lyssnat in mig på t ex Brandenburgkonserterna och Bach violinkonserter. Låter riktigt bra och ger mycket mersmak.

Jag är inget stort "fan" av just Massenet. Han är väl bara känd för just "Meditation" vad jag vet.

Milstein har för hård ton för just MIN smak, jag poängterar min för alla tycker olika. Han tolkar väl det som han tror sig att musiken skulle låtit på den tiden. Och där finns ju inget rätt eller fel.

Den har ju fått bra användarbetyg och det visar ju också att folk tycker olika när det gäller musik.


Oj, nu är vi inne på det tunga arteleriet :)

För mig så är Milsteins inspelningar oerhört starka inspelningar och jag tror det var Milstein (men jag kan ha fel) som menade att man måste spela dessa ibland och de var som balsam för själen. Men det är ju också musik som - i varje fall för mig tar tid att komma in i. Man måste ge det tid helt enkelt och liksom hitta dom. Så kanske skulle du köpa dom och lyssna igenom samma partita varje dag nån vecka, så ska du se att du kommer att häpna över vad du kommer att upptäcka. Men lyssna aldrig på en hel skiva eller så, det fixar i varje fall inte jag. På tok för starkt för det.
Jag har precis skaffat även Kremers inspelningar och håller på att skola in dom i öronen. Det är lite svårt, för att jag upplever just nu i samma storhet som i Milstein, fast jag vet ju att är det någon i dag som har intellekt att göra dom rättvisa så är det Kremer. Så jag vet att det är bra, även om jag inte har upptäckt det än :D
Så vill du sätta dig in i dessa så rekomenderar jag dig att skaffa Milstein först och sen fortsätt kanske med Oleg Kagan (som jag vet att många gillar, även om jag inte satt mig in i dom själv) och kanske Kremer.

Annars så fälj Chris råd att börja med Mozart om du känner dig ny på området och vill komma i lyssnandet på ett bra sätt. Man lägger bra grunder för öronen där.
Men även fransk sekelskiftsmusik har ju bra substans (även om det inte ligger på samma plan som Bach). Karajans Fauns Eftermiddag och Havet mm. är faktiskt en av de få inspelningar från Karajans -80 tal som jag tycker är riktigt bra. Ravels Daphnis och Chloê som finns på skivan är ju ett höjdarverk, med otrolig orkestrering!
Kanske är värt ett köp? :P

#90

Postad 13 april 2008 - 23:00

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Jo, den är ju en ganska bra inkörsport till klassisk musik:
http://www2.deutsche...amp;per_page=10

En fördel med Ravel och Debussy är ju att många moderna filmkompositörer är kraftigt inspirerade av dem. Många av styckena låter färför lite grann som soundtracks, vilket gör att steget inte blir så långt för en ovan modern lyssnare.

Fast man har ju hört faunens eftermiddag så många gånger att det vänder sig i magtrakten när man hör flöjten.

Redigerat av Unregistered1197, 13 april 2008 - 23:08.


#91

Postad 16 april 2008 - 10:11

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Jop, filmmusik är nog en rätt bra inkörsport för många och det är väl en stor mix bland stilar. Den har ju även stark anknytning till senromantiken, som Mahler mm. Kortgold som väl är en av de som la grunden är ju dessutom elev till Mahler. :)

haha, jo och den kommer ju igen rätt många gånger :)
Men Ravels pianoverk och pianokonserter (framförallt vänsterhandkonserten) är ju annars verk som kanske inte är så lättsmälta alla gånger. Riktigt fin musik faktiskt!

Redigerat av Alban, 19 april 2008 - 07:57.


#92

Postad 19 april 2008 - 01:22

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Jag har gärna olika typer av musik för olika stunder. Det är dumt att hacka ner på något för det kan passa vid något tillfälle.

Det finns väldigt mycket att upptäcka och det kommer att ta tid.

Köpte ett "gäng" med Naxos- skivor och lite annat för någon vecka sen. Många var bra både när det gäller musiken och ljudkvalitén. Det verkar som att Naxos har en hel del okej inspelningar men även vissa som håller hög klass. Priset är ju riktigt bra, 49 - 69 kr styck. Då kan man köpa många olika.

Några skivor med Mozart var med i högen av skivor så det lyssnar jag in mig på.

Tipset som Chris Lymme länkade till är bra, Solveigs sånger med Grieg.

Några billiga alternativ:

http://www.amazon.ca...g...1079&sr=1-5

(jag har köpt den men inte på Amazon utan i vanlig skivaffär)

Finns även en på Naxos med Peer Gynt och Solveigs sånger som fick bra betyg i senaste Hifi & Musik. Jag har inte köpt eller hört den.

http://www.musicweb-...ieg_8570236.htm

Carl Orff "Carmina Burana" har jag hört talas om för länge sen. Köpte nyligen en inspelning från slutet av 60- talet som var förvånansvärt bra när det gäller ljudet. Ska förmodligen köpa en modernare med bättre ljudkvalitet.

Jag gillar t ex Brahms "Ungerska danser" och Lalo "Symphonie Espagnole". När det är lite andra tongångar och bra rytm.

Ungerska danser med Brahms finns förstås i många utföranden. En billig skiva har Chandos Classics "Complete Hungarian Dances" med Londonsymfonikerna och Neeme Järvi. Bra pris och god musik. Men det finns säkert andra skivor som också är bra.

Man måste inte köpa på Amazon, länkar är mest till för att lyssna. Det flesta skivorna finns i skivbutiker på stan eller på nätet.

Här kan man lyssna på Ungerska danser på Chandos Classics: http://www.amazon.co...n...569&sr=8-13

Har lyssnat lite mer på Milstein på Amazon och jag kan nu tycka att det är bättre än tidigare. Förmodligen för att jag matats med klassiskt under några veckor. Det går att ändra uppfattning. Just nu känns det ändå som att det finns annat som är mer värt för mig att höra än just Milstein. Kan väl vara värt att återkomma till honom senare.

#93

Postad 19 april 2008 - 12:03

barrman
  • barrman
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Var på en demo som AudioNord höll i, då spelades denna skiva. Så antingen var Audio Physics burkarna abnormt bra på att gräva fram hela orkestern eller så håller den här inspelningen väldigt hög kvalité. Förmodligen så var båda bra på sina saker. Googlar man på RR-70 HDCD så verkar många ha denna som referens.
Stravinski lämnar ingen oberörd med sin oerhört dramatiska musik ...


Bifogad fil  RR_70s.jpg   10,7K   0 Antal nerladdningar

http://referencereco...m/Minnesota.asp


Inspelningens beteckning:
RR-70 HDCD

#94

Postad 20 april 2008 - 20:22

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Riktigt bra inspelning av Carmina Burana av Carl Orff för intresserade:

http://www.amazon.co...-...8534&sr=8-5

Bra ljud trots att den är inspelad 1966 (remaster 2001). Man får även ett stycke med Stravinsky på köpet.

Finns på Ginza för 59 kr, ett fynd för det priset!

Sök på: "Carmina Burana Fruhbeck De Burgos Rafael" och klicka sen på den som kostar 59 kr. Omslaget har en hund på framsidan och det står "EMI classics".

#95

Postad 21 april 2008 - 21:45

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Generellt sett måste jag varna för EMI Classics. Ljudbilden är ofta grötig och distorderad, inte alls som de kvalitativa bolagen (Deutsche, Decca, Hyperion, Harmonia, BIS etc). Dessutom ger de ut många trista, gammalmodiga inspelningar som inte alls håller måttet konstnärligt sett.

Som sagt tycker jag att vi ska hålla oss till ämnet, nämligen välinspelad klassisk musik, inte bara slumpmässiga skivor som man hittar på rea.

#96

Postad 22 april 2008 - 12:58

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Generellt sett måste jag varna för EMI Classics. Ljudbilden är ofta grötig och distorderad, inte alls som de kvalitativa bolagen (Deutsche, Decca, Hyperion, Harmonia, BIS etc). Dessutom ger de ut många trista, gammalmodiga inspelningar som inte alls håller måttet konstnärligt sett.

Som sagt tycker jag att vi ska hålla oss till ämnet, nämligen välinspelad klassisk musik, inte bara slumpmässiga skivor som man hittar på rea.


Jo, men deras nyare inspelningar är ju faktiskt helt okej!
Dom har ju flera spännande musiker, bland annat har dom ju pianogeniet Leif-Ove Andsnes.

Men de äldre budgetserierna så finns det godbitar, men överlag så håller jag med dig om dessa.

#97

Postad 22 april 2008 - 19:16

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0

Generellt sett måste jag varna för EMI Classics. Ljudbilden är ofta grötig och distorderad, inte alls som de kvalitativa bolagen (Deutsche, Decca, Hyperion, Harmonia, BIS etc). Dessutom ger de ut många trista, gammalmodiga inspelningar som inte alls håller måttet konstnärligt sett.

Som sagt tycker jag att vi ska hålla oss till ämnet, nämligen välinspelad klassisk musik, inte bara slumpmässiga skivor som man hittar på rea.


Har för mig att jag läste i en annan tråd att du skrev att du hellre lyssnar på god musik än att ljudkvalitén prompt måste vara på topp. Det går inte riktigt ihop för mig. Men det kanske är olika beroende på musikstil.

Tycker att det är att generalisera att sätta likhetstecken med Deutsche Grammophon, Decca, BIS osv och säga att det är kvalitativt. De har säkert också en och annan dålig inspelning i sina kataloger som folk blir besvikna på, framförandet och/eller dålig ljudkvalitet.

Jag kan inte låta bli att konfrontera för jag tycker att det är en riktig sågning att skriva "Som sagt tycker jag att vi ska hålla oss till ämnet, nämligen välinspelad klassisk musik, inte bara slumpmässiga skivor som man hittar på rea".

För övrigt har jag i mina senaste inlägg inte tagit slumpmässiga skivor som jag rekommenderar. Jag har lyssnat igenom samtliga skivor noga som jag rekommenderat i senaste inläggen. Alla tre som jag rekommenderat har jag själv lyssnat igenom upp till 5 ggr från början till slut.

Jag står för att jag rekommenderat Carmina Burana från EMI Classics och två skivor med verk av Grieg från Chandos Classics. Skulle tro att den mest inbitne klassiske lyssnaren skulle uppskatta de skivorna trots att de hittades i rea- backen! Att ljudet inte är 100% genom hela skivan med några få övertoner i sången för den ena Chandos- skivan tycker jag inte är skäl nog för att inte köpa den. Skulle rekommendera den även om den kostade betydligt mer.

Även skivan med Brahms från Chandos som jag tipsat om tidigare är väldigt trevlig att lyssna på framförd av London symfoniorkester och Neeme Järvi som dirigent.

Står även för att jag rekommenderade en skiva med Vivaldi från franska bolaget Naive, ett spännande bolag som ingen annan nämnt tidigare. Men jag hittade den skivan i rea- back för 79 kr och då blev den väl automatiskt dålig med otillräckligt ljud och det är ju till råga ett bolag som inte är känt :-)

Man måste också se ur olika folks perspektiv. Vissa är nybörjare och vill ha kanske 10 skivor direkt för att lyssna in sig på. De har inte råd eller vågar lägga uppåt 2 000 kr på en musikstil de inte vet om de tycker om. De kanske räcker med 700 kr totalt till en början. Medan andra inte nöjer sig med vad som helst.

Mina tips visar att det åtminstone går att få fyra skivor för 59 - 69 kr som både har bra ljud och är fina att lyssna på. Både och billiga och bra, vad mer kan begära?

Jag drar mig ur den här tråden nu eftersom det inte tillför mig något längre.

#98

Postad 25 april 2008 - 18:32

krikelin
  • krikelin
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Har för mig att jag läste i en annan tråd att du skrev att du hellre lyssnar på god musik än att ljudkvalitén prompt måste vara på topp. Det går inte riktigt ihop för mig. Men det kanske är olika beroende på musikstil.

Tycker att det är att generalisera att sätta likhetstecken med Deutsche Grammophon, Decca, BIS osv och säga att det är kvalitativt. De har säkert också en och annan dålig inspelning i sina kataloger som folk blir besvikna på, framförandet och/eller dålig ljudkvalitet.

Jag kan inte låta bli att konfrontera för jag tycker att det är en riktig sågning att skriva "Som sagt tycker jag att vi ska hålla oss till ämnet, nämligen välinspelad klassisk musik, inte bara slumpmässiga skivor som man hittar på rea".

För övrigt har jag i mina senaste inlägg inte tagit slumpmässiga skivor som jag rekommenderar. Jag har lyssnat igenom samtliga skivor noga som jag rekommenderat i senaste inläggen. Alla tre som jag rekommenderat har jag själv lyssnat igenom upp till 5 ggr från början till slut.

Jag står för att jag rekommenderat Carmina Burana från EMI Classics och två skivor med verk av Grieg från Chandos Classics. Skulle tro att den mest inbitne klassiske lyssnaren skulle uppskatta de skivorna trots att de hittades i rea- backen! Att ljudet inte är 100% genom hela skivan med några få övertoner i sången för den ena Chandos- skivan tycker jag inte är skäl nog för att inte köpa den. Skulle rekommendera den även om den kostade betydligt mer.

Även skivan med Brahms från Chandos som jag tipsat om tidigare är väldigt trevlig att lyssna på framförd av London symfoniorkester och Neeme Järvi som dirigent.

Står även för att jag rekommenderade en skiva med Vivaldi från franska bolaget Naive, ett spännande bolag som ingen annan nämnt tidigare. Men jag hittade den skivan i rea- back för 79 kr och då blev den väl automatiskt dålig med otillräckligt ljud och det är ju till råga ett bolag som inte är känt :-)

Man måste också se ur olika folks perspektiv. Vissa är nybörjare och vill ha kanske 10 skivor direkt för att lyssna in sig på. De har inte råd eller vågar lägga uppåt 2 000 kr på en musikstil de inte vet om de tycker om. De kanske räcker med 700 kr totalt till en början. Medan andra inte nöjer sig med vad som helst.

Mina tips visar att det åtminstone går att få fyra skivor för 59 - 69 kr som både har bra ljud och är fina att lyssna på. Både och billiga och bra, vad mer kan begära?

Jag drar mig ur den här tråden nu eftersom det inte tillför mig något längre.

Jag tycker att du är lite väl kritisk i detta inlägg. att du tänker dra dig ur tråden tycker jag är synd eftersom du bjuder på bra rekommendationer och det tycker jag även att Chris gör. Att ni har olika åsikter tycker jag är bra.

Redigerat av krikelin, 25 april 2008 - 18:33.


#99

Postad 25 april 2008 - 21:07

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Står även för att jag rekommenderade en skiva med Vivaldi från franska bolaget Naive, ett spännande bolag som ingen annan nämnt tidigare. Men jag hittade den skivan i rea- back för 79 kr och då blev den väl automatiskt dålig med otillräckligt ljud och det är ju till råga ett bolag som inte är känt :-)


Självklart känner jag till naïve. Min ljudmässigt absolut sämsta CD är Hopkinson Smiths inspelning av Bachs lutverk på naïve. Brusnivån är så hög att man får misstänka att skivan är ett aprilskämt eller att ingen lyssnade på skivan innan den släpptes.

#100

Postad 25 april 2008 - 23:57

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Men snälla!

Varför inte lite ödmjukhet?! Hur kul är det att ha en klassisk musiktråd där bara proffs ska uttala sig?
Jag lyssna gärna på Ritsch tips och jag litar på att en skiva han gillar faktiskt har något att säga. Och gör den inte det är det väl inte värre än att jag köpt en skiva som jag inte förstår mig på, på ett tips från en kännare? Man kan ju själv avgöra vad man tycker är relevant och inte i en tråd. Sen tycker jag att det är kul att se vilka skivoren förhoppningsvis nyvunnen älskare av klassisk musik väljer.

Vad det gäller Navie så tror jag flera av oss här känner till det. Hur det hänger ihop med Opus 111 har nog andra här koll på bättre än jag, men vissa inspelningar finns märkta som både Naive och Opus 111. Naive/Opus111 är ett spännade skivbolag med flera intressanta musiker, som Chrisophe Rousset, Rinaldo Alessandrini mfl. och mina skivor har alltid varit välproducerade. Faktiskt har jag hört just Ritches skiva och den är inte alls dum. För min del vet jag inte om jag skulle betala fullpris för den, men det är väl en smaksak. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.