Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bättre musik förr i tiden

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 juli 2014 - 10:28

Raikes
  • Raikes
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 1
Håller ni med mig om att musiken hade en helt annan klang förut? Det är konstgit med att house och dylikt blivit så stor när musken knappt har ett budskap längre. Annat var det förr i tiden då hade vi en annan kvalité. Saknar Bryan Adams och andra gamla godingar, hitta en lista från 69 ni kan kolla in också http://bit.ly/1oZDV0J. Hoppas ni håller med mig i mitt tänkade delvis iallafall.

#2

Postad 17 juli 2014 - 19:23

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 1
Jag skulle kanske inte valt just Bryan Adams som exempel på att musiken var bättre förr, med tanke på hur mycket bra musik det kom på 70- och 80-talet. Vilket budskap från Bryan saknar du i dagens musik?

Det är helt naturligt att man tycker det var bättre förr, det är för att det som sög är bortglömt. Det kom minst lika mycket skit på 60, 70, 80, 90 och 00 talet, men vi minns bara det som var bra. Det kommer vi att göra med 10-talet också.

#3

Postad 20 juli 2014 - 08:54

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Njae, kan inte påstå att det var bättre förr. Har haft musik som intresse sedan slutet av 80-talet och det som släpps idag tycker jag är minst lika bra, om inte bättre, än det som kom för 20-30 år sedan.
Håller med mikaels, det kommer alltid släppas mycket skit men det glöms snabbt av och det är russinen i kakan vi minns.

#4

Postad 20 juli 2014 - 11:13

Mooshie
  • Mooshie
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Trådskaparen verkar vara inne på mainstreammusik, sånt man helt enkelt hör i radio och tv. Enligt mig har den så gott som alltid varit skräp, vilken genre det än rör sig om. Gräv lite djupare, det skapas massor av bra grejer hela tiden och sedan internet kom in i bilden är det lättare att hitta än någonsin förr!

#5

Postad 20 juli 2014 - 15:17

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Nej. Håller man sig borta från "radioskvalet" så finns galet galet mycket bra musik idag.

#6

Postad 20 juli 2014 - 15:22

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

  • 946 inlägg
  • 3
klart musik var bättre förr! Alla klassiker är redan gjorda! house,techno o annan konstgjord skit är inte musik i mina öron,musik skapar man med hjärta,gitarr,bas & trummor! inte med en dator...

#7

Postad 20 juli 2014 - 15:29

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Jag föredrar helst musik med riktiga musiker. När man började blanda in datorer kunde ju varenda unge göra musik hemmavid. Det var en helt annan sak när det krävdes ett helt band eller en hel orkester samt riktiga proffesionella sångare. Jag vill helst inte kalla dagens datorbaserade musik som man slänger ihop på en halvtimma för musik och det är det nog ändå rätt många som kan hålla med mig om även om det har hänt en del possitivt med kvalitén på musiken och viss utrustning som har blivit bättre med åren som jag bara ser som ett plus :)

#8

Postad 20 juli 2014 - 21:48

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0
Jag lever efter devisen att den bästa låten inte skrivits ännu. Lyssnar uteslutande på alternativ musik, olika metalgenres, punk, rock'n'roll, garagerock, dvs allt som aldrig spelas på radion.

Senaste vinylplattan köpt är 180 grams pressning av Rolling Stones Let it Bleed, inspelad 1968, före det har det blivit några metalplattor från 2000-talet, nån postpunk från 1980, ett par Hellacopters och nån Blackmetal från slutet av 90-talet osv osv. Görs och har gjorts bra musik hela tiden. Men radio går inte att lyssna på över huvudtaget, bara skit. Enda undantaget p3 rock, förvisad till sen lördagstid. Och förresten spelas det ju knappt musik på radion oftast, bara en jävla massa tjatter och tyckande hit och tid..... Möjligtvis har TS rätt om man tänker på att radioskvalet höll bättre kvalitet förr men det finns så mycket därute men man måste ju vara aktiv och leta.

En annan teori till varför många tycker det var bättre förr är att många, många verkar sluta ta till sig nytt efter tretti typ utan lutar sig tillbaka till sena tonårens musik.....Tragiskt!!

#9

Postad 21 juli 2014 - 10:50

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
när det gäller just popskiten så är det ju bevisat att den var bättre förr :D
men där finns galet mycket bra musik om du tittar utanför den genren.

#10

Postad 21 juli 2014 - 11:45

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Jag tycker att det fanns mycket popmusik från förr som hade härliga melodier, och oftast var de att föredra framför dagens mer kommersiella musik. Dock finns det väldigt mycket bra musik som gjorts de senaste åren som aldrig spelas på kommersiella radiokanaler eller P3, så jag tycker absolut inte att musiken har blivit generellt sämre. Däremot har musiken från den ledande industrin blivit mer massproducerad och det är förstås tråkigt, men så har det nog mer eller mindre alltid varit.

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 21 juli 2014 - 11:45.


#11

Postad 21 juli 2014 - 14:44

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0
Haha, tompa76 och Hifi_Perra, ni låter som era föräldrar gjorde när Beatles och Stones kom, elektriska instrument räknades inte heller som riktiga en gång i tiden ;). Bara dunka dunka i radion, som folk brukade säga.

"musik skapar man med hjärta,gitarr,bas & trummor" Så när Peter Gabriel turnerade häromåret med sin New Blood Orchestra, no guitars and no drums, bara en symfoniorkester, så var det inte längre musik?

Och vad säger ni om analoga syntar, spelar t ex Depeche Mode riktig musik, men inte Avicii? Varför skulle det vara 'riktigare' att fysiskt klippa i ett band jämfört med att klippa det digitalt i datorn? Lika lite som man blir författare för att man byter pennan och papper mot Word så blir man musiker bara för att man installerar ProTools på datorn, det är fortfarande skapandet som är grejen, inte verktygen.

Är det verkligen så att det måste vara svårt att göra musik för att det ska bli bra? Jag tycker tvärtom att syntar och datorer gjort det möjligt för folk med idéer att skapa saker de kanske inte kunde skapat tidigare, för de saknade tekniken för de verktyg som fanns då. Brian Eno är ju ett skolexempel på hur man kan skapa intressant och bra musik utan att egentligen vara musiker.

Redigerat av mikaels, 21 juli 2014 - 14:46.


#12

Postad 21 juli 2014 - 15:17

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Med tanke på att "förr" är några hundra års produktion och "nu" är senaste året eller så är det kanske inte så konstigt att det mesta bra gjordes förr...

#13

Postad 21 juli 2014 - 15:24

xarl
  • xarl
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
finns sjukt mycket bra musik idag men också sjukt mycket dåligt, det som förvånar mig mest är hur stor den "oäkta" musik genren är, rena smörjan... ingen själ alls, plast är ett bra ord

Redigerat av xarl, 21 juli 2014 - 15:24.


#14

Postad 21 juli 2014 - 23:28

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Vi vet ju inte hur det kommer bli senare och vad som kommer att ges ut under den närmsta tiden. Framtidens musik har god potential att bli bättre om independentbolagen får större inflytande i musikindustrin. Jag tror att det görs mer bra* musik idag under loppet av ett år än vad som gjordes under loppet av fem år under 50-talet till exempel.

* = Givetvis finns det ingen objektivitet subjektivitet så det är högst individuellt hur bra musiken är. Däremot har all musik objektiva egenskaper, men det säger förstås inget om kvalité.

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 21 juli 2014 - 23:29.


#15

Postad 18 februari 2015 - 16:34

Hulkar
  • Hulkar
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Jag har funderat lite på detta. Jag tror nog att musiken som görs idag är bättre än förr. 



#16

Postad 18 februari 2015 - 18:00

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Idag kan vem som helst göra musik utan större summor. Naturligtvis lägger de inte ner mycket pengar på mastring vilket återspeglar sig i kvaliteten. Volymkriget, som funnits längre än man tror tog rejäl fart på nittiotalet. Efter det så börjar kvaliteten på ljudet sjunka.

 

Jag är förvånad att en del ungdomar inte hör hur illa en del musik låter. På jobbet så får jag ibland spela upp musik som låter som en rasp som gnider mot en glasruta (ryser). Man ser att volymen går upp i rött på mastervolymen på mixerbordet :)

 

Det spelar ingen roll att man sänker ingångs-gain. Det distar som en arg katt.



#17

Postad 18 februari 2015 - 18:46

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Kan bara hålla med!! Detta är något som berör mig mycket. Jag fattar inte hur fan sådan skit över huvud taget kan sälja. Jag själv har alltid haft en strävan efter att ta reda på grunden i musiken och vart allt en gång började, vem som gjorde vad och när? Själv anser jag att musik är en form av resa och en utveckling som aldrig tar slut! Och jag håller även med att på nittiotalet hände något som jag inte heller kan förstå "vad"! Är snart 40 och äger utan tvekan 5000  album. Inte 2% som är gjorda på 2000 talet av dessa, säkert 40% är äldre än vad jag är. Men som sagt, alla får tycka vad dom själva vill, och är man nöjd med tre ackord så inte mig emot. Tragiskt bara att så mycket bra musik faller i glömska, men det är ju bara min åsikt....                                                                                                               Måste bara tillägga att, Det görs ju fortfarande "bra" musik och det finns ju självklart mängder med superduktiga musiker som vet vad dom sysslar med. Fast grunden till mycket av det som spelas idag lades för ganska många år sedan...


Redigerat av Mr Floyd Pink, 18 februari 2015 - 19:10.


#18

Postad 19 februari 2015 - 19:39

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Tror skillnaden ligger i att det blivit lättare att bli kändis utan talang. Man kan inte skriva texter, komponera musik, spela instrument, men man har en ok sångröst och bra marknadsföring via idol tex. Kollar man dom skivor som säljer bra i Sverige är det oftast skit. Men kollar man förbi det finns det massor med bra musik gjord sista åren. Men artisternas karisma kommer nog aldrig bli som förr. Nu är det mer polerad yta istället för galenskap och divalater, mycket tråkigare.

#19

Postad 19 februari 2015 - 19:59

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 1

Kunde inte sagt det bättre själv. Var kanske lite väl extrem i mitt uttalande! Skaffade Jose Gonzalez senaste i förgår. Och den va lika grym som det han tidigare släppt under 2k-talet. :)



#20

Postad 19 februari 2015 - 22:16

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Precis, vart är vägen på värld? Datorer och grejer? Nej, tacka vet jag lyra! Och varför är det ingen som skriver episka stycken på hexameter längre!? Det var musik för själen det!



#21

Postad 19 februari 2015 - 23:27

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0

Visst görs det bra musik men som sagts tidigare, inget som dyker upp på radio direkt,

Däremot så verkar många försöka göra så välproducerade låtar idag att de blir tråkiga.

Inget i musiken som överraskar och detta gäller definitivt mainstream-musiken.

 

Många band/grupper som jag hittat senaste åren har varit via film och tv-musik.

Tycker det har blivit svårare att hitta det man gillar även om man utnyttjar funktioner som ex, "om du gillade detta så kanske du gillar även det här".

 

Skulle inte heller skylla på datorer, det är bara ett verktyg.

Skit kommer att låta som skit oavsett om det är en dator eller mungiga man använder.



#22

Postad 19 februari 2015 - 23:53

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0

Tycker absolut att det var bättre förr, men det var en helt annan spelplan. The Beatles förändrade allt.



#23

Postad 26 februari 2015 - 23:19

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0

Jag tror jag får hjärntumör om jag hör flow ridas nya låt igen.



#24

Postad 27 februari 2015 - 13:48

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Ha ha. Ja, visst va det bättre förr. Det enda man kunde klaga på va väl brister i produktion och sämre studioteknik. Och om möjligt vilka droger, Lsd, tjack, eller röka producenterna gick på? Fast det går ju nästan att höra ändå. Och om det inte "lät" bättre än det gör idag, så är det definitivt roligare att lyssna på. B)



#25

Postad 27 februari 2015 - 14:38

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det var bättre förr. Förra årets "song of the year" var ju ett plagiat av Tom Pettys låt från 1989. B)



#26

Postad 27 februari 2015 - 14:51

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Och Led Zeppelin, Stairway To Heaven blev för femtioelfte gången framröstad till bästa låt genom tiderna! :rolleyes:



#27

Postad 27 februari 2015 - 14:58

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Like a rolling stone, nr 1 i denna lista.

http://www.rollingst...l-time-20110407


Redigerat av Buddypresley, 27 februari 2015 - 14:59.


#28

Postad 27 februari 2015 - 15:13

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Se där, kul att se att det rör lite på sig i topplistorna! Ja vi måste väl tillägga att dessa uttalanden vi gör är med vissa reservationer. Själv håller jag med om att Bobban är en ikon.



#29

Postad 27 februari 2015 - 17:41

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 1
Det var också bättre i Wien i slutet av 1700 talet

#30

Postad 27 februari 2015 - 18:05

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Det var också bättre i Wien i slutet av 1700 talet

Där lades grunden till det mesta jag lyssnar på. Även om jag personligen inte är mycket längre tillbaks än Billie Holiday.



#31

Postad 02 mars 2015 - 09:44

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Ja något sånt här med. Gillar en hel del pre rock n roll som Country och RnB och blues och mycket jazz såklart

#32

Postad 02 mars 2015 - 10:37

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Själv seglade jag in lite på Bluegrass. Anledningen va att jag fick upp ögonen för ett Alternativband som heter 16 Horsepower i slutet av 90talet. Kan varmt rekomendera dom till dig, budwhite. En blandning av nästan allt du skrev, utom jazz.



#33

Postad 03 mars 2015 - 17:44

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0

Detta summerar dagens musik ganska bra, även de föräldralösa tonåringarna idag.

 

https://www.youtube.com/watch?v=wlC-uR7TnyM



#34

Postad 03 mars 2015 - 19:51

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Detta summerar dagens musik ganska bra, även de föräldralösa tonåringarna idag.

 

https://www.youtube.com/watch?v=wlC-uR7TnyM

Detta var ju helt fantastiskt! Det kan absolut inte vara ironi. Nej, ironi är det definitivt inte.

 

(Detta exempel ger en inblick i det svåra med ironi – att både sändare och mottagare måste dela social kontext och värdegrund för att ironi ska förstås som just ironi och inte någonting seriöst och därmed antingen bra eller dåligt beroende på om värdegrunden delas av sändare och mottagare eller inte. Tihi.)



#35

Postad 03 mars 2015 - 20:21

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Tacka vet jag Hendrix och grabbarna. Dom spelade så både fingrarna och strängarna glödde. Och räckte inte det för att guran skulle börja brinna så hällde dom på tändvätska och brände upp den på kemisk väg istället..





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.