Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Premiär för nya svenska slutsteget 3RD DJA:KEL

54 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
3RD Wave Audio DJA:KEL PA250.2 (Slutsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 14 april 2015 - 22:09

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 1
DJA:KEL kommer premiärspelas på Sweetspot mässan i Jönköping (rum 103)

I sin slutgiltiga version är nu DJA:KEL ett 2-kanaligt slutsteg med en generös effekt på hela 2x250W i 8ohm. Fastän effekt finns i överflöd så har den även en återgivning som normalt inte finns i prisklassen. DJA:KEL tål att jämföras med mångt mycket dyrare slutsteg ute på marknaden.

För våra DJA:KEL-slutsteg har vi valt att använda Bang & Olufsen`s slutstegsmoduler. Dessa moduler ger flera fördelar. Förutom kompakt format och hög verkningsgrad så har de ett ljud av mycket hög kvalité.
För anpassning av ingångsegenskaper och göra det möjligt att koppla in både XLR och RCA så har vi utvecklat en ingångsbuffer med senaste generation aktiva komponenter. Dessa tillsammans med lågbrusiga mostånd, omsorgsfull avkoppling samt switchar och reläer av hög kvalité ger ett rent och detaljerat ljud utan att vare sig lägga till eller dra ifrån något.


Ord.pris 11990:-


Web: www.3rd.se
Förbokning: www.mychifi.se


SPECIFIKATIONER:
Uteffekt @ 1 % THD + N : 2 * 250 w ( 8 ohm ) / 2 * 450 w ( 4 ohm )
Uteffekt @ 10 % THD + N : 2 * 300 w ( 8 ohm ) / 2 * 550 w ( 4 ohm )
Ingångar : XLR + RCA
Ingångsimpedans : 96kohm ( XLR ) / 48kohm; ( RCA )
Mått : 205 x 76 x 288 mm ( B x H x D inklusive fot)
Vikt : 3 kg
Standby strömförbrukning : 20 watt
Övrigt : LED full-ljusstyrka / nedtonade / av
Nätsladd från svenska Supra ingår

Redigerat av MYC AUDIO, 04 september 2015 - 07:48.


#2

Postad 15 april 2015 - 19:10

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Kan man få se lite mätningar på steget gärna 4 kantsvåg dist,sinusvåg vid vilken frekvens är disten mätt.



#3

Postad 15 april 2015 - 21:32

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Kan man få se lite mätningar på steget gärna 4 kantsvåg dist,sinusvåg vid vilken frekvens är disten mätt.

 

Datan är som följer:

450W @ 1% THD+N, 20Hz – 20kHz, 4Ω
121dBA dynamic range  
THD+N = 0.002% @ 1W (8Ω,1kHz, BTL-mode)
86,4 % total efficiency @ 250W, 8Ω
CCIF Intermodulation distortion = 0.0009%, 10W, 4Ω, 18.5kHz/1kHz
 
Får be att få återkomma med bilder ;)


#4

Postad 11 maj 2015 - 13:32

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Nån som har testat detta?



#5

Postad 11 maj 2015 - 16:34

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 1

Nån som har testat detta?

En normal vettig person med insikt i mät kurvor skulle rata detta steg att mätta vid 1 watt och 10 watt  ger låga dist siffror men vad händer när man pressar steget disten ökar lavinartat.



#6

Postad 11 maj 2015 - 16:40

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Nån som har testat detta?

 

Jag fick detta steg demat med Swanarna när jag köpte dem, gick och spela riktigt högt och rent. Bara och ta hem och prova. :) Såg att man kunde uppgradera till 2/500 i 8 ohm för 3000kr extra..



#7

Postad 11 maj 2015 - 16:42

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Hej!

 

Den enda vettiga vägen att gå när det gäller klass-d är Hypex ncore det är ett helt sinnessjukt bra steg!

 

är än idag det bästa steg jag hört.

 

mvh/micke



#8

Postad 11 maj 2015 - 19:44

Unregistered4d0a9886
  • Unregistered4d0a9886
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

En normal vettig person med insikt i mät kurvor skulle rata detta steg att mätta vid 1 watt och 10 watt  ger låga dist siffror men vad händer när man pressar steget disten ökar lavinartat.

 

 

Datan är som följer:

450W @ 1% THD+N, 20Hz – 20kHz, 4Ω
 ....

 

;)



#9

Postad 11 maj 2015 - 20:01

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

Här är en konkurrent ;) Bel Canto REF500S 34990:-

http://www.hembiocon...reo/REF500S.htm

 

Steget ovan använder samma moduler, så det är nog bara att inse att vi talar om prispressade prylar. 


Redigerat av kalenen, 11 maj 2015 - 20:18.


#10

Postad 11 maj 2015 - 20:28

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

;)

Det är mycket det finns steg som mäter bättre men med dyrare prislapp det är var man sätter ribban på sitt lyssnande.

Sen finns alltid beg marknaden.



#11

Postad 11 maj 2015 - 20:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

 

Steget ovan använder samma moduler, så det är nog bara att inse att vi talar om prispressade prylar. 

 

 

och även inse att priset är riktigt bra, sett till vad det presterar :)


det är var man sätter ribban på sitt lyssnande.

 

 

Det är ganska hög ribba som räcker till för de flesta..



#12

Postad 12 maj 2015 - 05:29

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

och även inse att priset är riktigt bra, sett till vad det presterar :)


 

Det är ganska hög ribba som räcker till för de flesta..

Gillar man dist så är steget ypperligt. 1% är för högt på ett modernt steg .

om man jämför med ett steg byggt på 90 talet  som har 0.03% dist vid thd 20.20000Hz  så kan man fråga vart har utvecklingen tagit vägen.



#13

Postad 12 maj 2015 - 07:31

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Hittade lite mer info på annat forum: "När det gäller effekten så har jag inte siffrorna för 10 kHz, men däremot är effekten strax under 200 watt per kanal (någonstans runt 180-190 watt) i 8 ohm vid 1 kHz och 6.67 kHz med 0.01% THD+N"

 

Låter som det kan spela på bra utan att dista trots allt, 180-190 W är väl helt ok vid 0,01% eller?



#14

Postad 12 maj 2015 - 17:01

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 1

Gillar man dist så är steget ypperligt. 1% är för högt på ett modernt steg .

 

 

Vilket steg under 10" gäller då som är nytt?


  så kan man fråga vart har utvecklingen tagit vägen.

 

 

Kan du säkert googla fram :)


 

Låter som det kan spela på bra utan att dista trots allt, 

 

 

Tycker jag att man kunde :)



#15

Postad 12 maj 2015 - 17:29

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Vilket steg under 10" gäller då som är nytt?

Typ de flesta Välbyggda klass AB-förstärkare lär väl totalt utklassa detta steg, i alla fall vad gäller dist som mätvärden på pappret. Att lyssna på hur det verkligen låter är ju dock aldrig fel...
Exempelvis:http://www.stereophi...er-measurements

Nya AB-konstruktioner i samma prisklass är nog generellt inte sämre.

Mäta effekt med dist på 1% THD är trams!
... Men som iMats påpekat så kanske 180-190 watt hade varit ett snyggare och mer trovärdigt sätt att ange effekten.

Redigerat av hampestampe, 12 maj 2015 - 17:35.


#16

Postad 13 maj 2015 - 03:55

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

  • 555 inlägg
  • 0

Typ de flesta Välbyggda klass AB-förstärkare lär väl totalt utklassa detta steg, i alla fall vad gäller dist som mätvärden på pappret. Att lyssna på hur det verkligen låter är ju dock aldrig fel...
Exempelvis:http://www.stereophi...er-measurements

Nya AB-konstruktioner i samma prisklass är nog generellt inte sämre.

Mäta effekt med dist på 1% THD är trams!
... Men som iMats påpekat så kanske 180-190 watt hade varit ett snyggare och mer trovärdigt sätt att ange effekten.

 

Totalt utklassa dessa steg... hmmm... :/

 

1% THD ger väl oavsett en bild av hur kraftfullt detta steg är. Visst, man kan ange 200w 8ohm vid THD <0,01% vilket får ses som lågt.

 

Vi kan nog lämna den där effektbiten, ja stegen är kraftfulla, även vid mycket låg distorsion. 

 

De här modulerna sitter i betydligt dyrare konstruktioner världen över. Att The Absolute Sound kan utdela "best sound of CES 2013 award" till ett system där ett par bang&olufsen asx levererar kraften säger väl något, eller?

Att folk med högtalare för hundratusentals kronor, sitter med steg baserade på asx, är väl också en indikation på att något har hänt inom utvecklingen av klass d.

 

Tror helt klart att ett AB-steg i samma prisklass får det svårt, de har inte direkt en fördel med sin tyngre och mer kostsamma konstruktion.



#17

Postad 29 maj 2015 - 15:55

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0

Det är lätt hänt att dribbla med siffror, men i slutänden är det ju hur det låter som räknas. Och jag kan intyga att slutsteget låter förbannat bra. :) Den som någonsin mätt upp sitt lyssningsrum skulle lätt kunna dra slutsatsen av den kurvan att allt kommer att låta rent för jävligt, men så är inte fallet eller hur? Även mitt kraftigt akustikreglerade rum uppvisar en kurva som inte är optimal på något vis, men skillnaden mellan det rummet och ett vanligt vardagsrum är sanslöst stor. Och mäter jag upp mitt vardagsrum i stället så är kurvan så bedrövlig att jag skulle ha svårt att sova om nätterna om jag hade min stora anläggning där. Jag ser dessutom inga problem med de kurvor som ASX2-modulerna presterar, vid normal till hög volym med högtalare som har en normal känslighet kommer distorsionen ligga på väldigt låga nivåer.

 

Det tenderar att alltid bli mer sådana här diskussioner så fort klass D är inblandat, även jag var en motståndare till klass D en gång i tiden. Numera kan jag inte tänka mig att gå tillbaka till någon klass AB-konstruktion av flera skäl, där de främsta är att konstruktionerna blir stora och otympliga, och jag personligen har inte hört något AB-steg som jag föredrar framför de klass D-konstruktioner jag kört med de senaste åren i jämförbar prisklass. Men egentligen tycker jag det är ointressant om det är A, AB, D, H, T eller något annat, det viktiga för mig är att det låter bra. Det som är extra trevligt med klass D är att grejerna kan stå på utan att lyssningsrummet blir som en bastu sommartid, ska man dessutom ha stereon i vardagsrummet så slipper grejerna blir alltför dominerande om det nu skulle vara ett problem i vissa hushåll.



#18

Postad 29 maj 2015 - 16:05

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
För övrigt vill jag poängtera att jag är delägare i 3RD Wave Audio så det inte blir några missförstånd kring det. :-)

#19

Postad 29 maj 2015 - 16:44

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Då får jag gratulera till första produkten Doom med vänner. Jag blir nyfiken måste jag erkänna, dessutom strömsnåla vilket är bra för framtiden. Får försöka provas snart till hösten.
Grattis hur som
Mikael

#20

Postad 30 maj 2015 - 11:46

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Blir det fler återförsäljare? Skulle vara intressant att lyssna på den där men Borlänge är lite långt från Småland. Myc har väl iofs buy and try men inte helt glad i att ligga ute med pengarna.

#21

Postad 30 maj 2015 - 12:01

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

 Myc har väl iofs buy and try men inte helt glad i att ligga ute med pengarna.

 

 

Hur ska man annars kunna handla om man inte tar det på faktura?



#22

Postad 30 maj 2015 - 12:18

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Hur ska man annars kunna handla om man inte tar det på faktura?


Tänkte mest på att låna från butik och testa hemma. Faktura har jag inte funderat på, hade bara kortbetalning i huvet.

#23

Postad 30 maj 2015 - 12:41

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Tänkte mest på att låna från butik och testa hemma. Faktura har jag inte funderat på, hade bara kortbetalning i huvet.

 

 

Hur många "seriösa" hifi  handlare ger den möjligheten till kunderna? Kan bara tala för min egen del och nöjd kund i focus gäller fullt ut med MycHifi :) Hade jag behövt mera kraft hade jag inhandlat det stora (2'500 8ohm), onödigt just nu som man bor..



#24

Postad 30 maj 2015 - 12:53

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Nu är inte jag med, finns det flera versioner av steget eller är det fler modeller på G?

#25

Postad 30 maj 2015 - 13:09

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Nu är inte jag med, finns det flera versioner av steget eller är det fler modeller på G?

 

Ja det finns två versioner, dock ej på hemsidan.. Man får nog kontakta dem angående det kraftigare :)



#26

Postad 30 maj 2015 - 13:16

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0

Ja det finns två versioner, dock ej på hemsidan.. Man får nog kontakta dem angående det kraftigare :)


Tack Micke, har du ett hum om priset på den med mer muskler?

#27

Postad 30 maj 2015 - 13:20

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Tack Micke, har du ett hum om priset på den med mer muskler?

 

Javisst Micke! Skickar PM till dig, inte riktigt säker på om priset gäller ännu :)



#28

Postad 30 maj 2015 - 13:23

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0

Javisst Micke! Skickar PM till dig, inte riktigt säker på om priset gäller ännu :)

Tack Micke!

#29

Postad 30 maj 2015 - 14:29

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Hur många "seriösa" hifi  handlare ger den möjligheten till kunderna?


Har lånat grejer från två butiker i Växjö utan att betala först. Finns nog en hel del som gör så, tror jag. Kollade in Myc lite närmare och det går ju just nu köpa räntefritt, kanske kan lösa det på det viset. Ska kontakta dom och höra om lite alternativ.

Den starkare versionen kostar 3000:- extra enligt Myc. Tror inte jag behöver det men det är ju lite lockande :-)

#30

Postad 30 maj 2015 - 19:14

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Hej hifivänner!

 

Vi har faktiskt 2st låne-ex av DJA:KEL, båda är utlånade och just nu är det en handfull i kö. För vår säkerhet skapas en passiv faktura.

Smidigt med låne-ex då de redan är fullt inspelade och det är bara att koppla in och anvjuta sin musik.

 

Sen kan man såklart köpa ett ex direkt om man inte vill vänta :)

 

VH

//Rickard


Redigerat av MYC AUDIO, 30 maj 2015 - 19:16.


#31

Postad 31 maj 2015 - 18:38

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Om ni börjar bygga ett 3-kanaligt steg så kommer era försäljningssiffror öka markant, även jag kommer köpa ett isf.

 

3-kanaler = fronten i flerkanal, sen kan man utöka med så många 2-kanalare man har högtalare till, perfekt!

 

 

Så se till att få fram en 3-kanalare nu.

 

Mvh

 

WB



#32

Postad 31 maj 2015 - 22:49

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0

Då får jag gratulera till första produkten Doom med vänner. Jag blir nyfiken måste jag erkänna, dessutom strömsnåla vilket är bra för framtiden. Får försöka provas snart till hösten.
Grattis hur som
Mikael

 

Tack så mycket, vi har utvecklat produkten sen 2013 i flera interna revisioner för att verkligen optimera prestandan på buffertsteget. Vi tror stenhårt på produkten och är själva mycket nöjda med ljudet!



#33

Postad 31 maj 2015 - 22:52

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0

Om ni börjar bygga ett 3-kanaligt steg så kommer era försäljningssiffror öka markant, även jag kommer köpa ett isf.

 

3-kanaler = fronten i flerkanal, sen kan man utöka med så många 2-kanalare man har högtalare till, perfekt!

 

 

Så se till att få fram en 3-kanalare nu.

 

Mvh

 

WB

 

Det är en idé som vi diskuterat, och vem vet i framtiden. Jag ser personligen en poäng med att driva center + bakkanaler med en potent 3-kanalsförstärkare och sen kanske ha något ännu kraftigare till frontarna om man behöver det. Det är inte alla som behöver mer än 2x250 w i fronten förstås men har man hårt dämpat rum och gillar att spela extremt högt, så visst. :)


Redigerat av d00m, 31 maj 2015 - 22:52.


#34

Postad 01 juni 2015 - 08:13

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
Ja, hade inte varit fel, iom den extremt stora bristen på 3-kanaliga slutsteg.

För egen del så driver jag helst LCR med 3-kanaliga steget för identisk drivning i fronten, och till surr och surr back, atmos etc så blir det receivern eller för dem delen 2-kanaliga steg.

När kan detta finnas, om ni kör?

#35

Postad 01 juni 2015 - 08:44

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0

Ja, hade inte varit fel, iom den extremt stora bristen på 3-kanaliga slutsteg.

För egen del så driver jag helst LCR med 3-kanaliga steget för identisk drivning i fronten, och till surr och surr back, atmos etc så blir det receivern eller för dem delen 2-kanaliga steg.

När kan detta finnas, om ni kör?

 

Som sagt, det är bara något vi diskuterat så jag törs inte svara på det. DJA:KEL är en ren dual mono-konstruktion, d.v.s. det är i princip två monosteg i samma låda med separata buffertsteg. Så det är ingen stor grej att bara lägga till en till kanal. Det är däremot ganska stora kostnader förenat med att ta fram ett chassie i ett annat format och vi lär köpa in ganska många från fabriken.



#36

Postad 01 juni 2015 - 09:06

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
Jag förstår, och hoppas på en lösning framöver.

#37

Postad 04 juni 2015 - 11:13

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 1

Skön läsning. Funderar på att uppgradera till processor och slutsteg i framtiden.



#38

Postad 17 juni 2015 - 09:24

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Står nu på väntelistan för att testa slutsteget, ska bli kul. Kommer jämföras med en Hegel H80 som jag är väldigt nöjd med och som försteg kommer DSPeaker Antimode användas.



#39

Postad 17 juni 2015 - 09:53

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0

Står nu på väntelistan för att testa slutsteget, ska bli kul. Kommer jämföras med en Hegel H80 som jag är väldigt nöjd med och som försteg kommer DSPeaker Antimode användas.

 

Det ska bli intressant att läsa om dina lyssningsintryck. :)



#40

Postad 09 augusti 2015 - 19:56

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Skulle vara spännande med lite interiörbilder, är det något vettigt power-supply? Pratas om B&O-moduler och ingångssteg bara...



#41

Postad 09 augusti 2015 - 21:02

Unregistered5eafd1cc
  • Unregistered5eafd1cc
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Ingen som har några intryck?

#42

Postad 17 augusti 2015 - 21:48

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0

Skulle vara spännande med lite interiörbilder, är det något vettigt power-supply? Pratas om B&O-moduler och ingångssteg bara...

 

Ursäkta sent svar så här i semestertider. Äldre generationer av B&O's moduler fanns med och utan PSU, den senaste generationen finns enbart med integrerat optimerat PSU. Oavsett om modulerna funnits med eller utan PSU så håller den väldigt hög klass och det är tveksamt om det hade varit värt merkostnaden att utveckla/optimera en egen om man ser till hur det hade påverkat utpriset. Vi har extremt snäva marginaler idag, i synnerhet med dollarkursen som rusat. Och vi vill hålla så lågt pris som det bara går för att kunna erbjuda mer än konkurrenterna för det priset. De komponenter vi använder håller osedvanligt hög nivå i denna prisklass, allt från brytare till kondensatorer etc. Interiörbilder lovar jag att vi fixar så fort vi får lite tid över så håll ut. :)



#43

Postad 02 september 2015 - 21:59

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Låter riktigt musikalisk och väldigt mjukt och detaljerat. Helt otroligt kraftfulla 3kg.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Audio One, 02 september 2015 - 22:01.


#44

Postad 02 september 2015 - 22:02

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Ännu en bild på 3RD DJA:KEL

Bifogad fil(er)



#45

Postad 13 september 2015 - 21:38

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Har nyligen haft hem den där dja:keln och lyssnat på den i två veckor. Det har varit en trevlig tid… :-) Tänkte skriva några ord om min upplevelse. Har inte gjort några direkta A/B jämförelse då det är en del att koppla om. Inte heller några blindtester och detta är helt enkelt min subjektiva upplevelse. Att få ner upplevelsen i text är däremot inte helt lätt…

 

Har annars en Hegel H80 och resten i kedjan är en Mac Mini som sköter musik och film, Dspeaker Antimode 2.0 sköter baskorrigering, högtalare är Dynaudio X16 + två subbar, BK Elec XLS200. Subbarna kör jag via högnivå och låter Antimoden hantera basen från 80 Hz rakt av, dvs även basen i Dynaudio, och det gör den väldigt bra. Då Antimoden även fungerar som försteg har tanken varit lite att jag lika väl skulle kunna ha ett slutsteg i stället för Hegeln och när Dja:keln dök upp så såg den väldigt intressant. Gillar små prylar :-)

Jag började med att bara köra högtalarna utan att korrigera basen alls. Det låter helt ok men är man van vid en massa information under 40 Hz så låter det inte så kul. Blev ganska snabbt att jag kopplade in basarna. Det där är givetvis en vanesak och hade jag lyssnat vidare utan basarna hade jag nog vant mig ganska snabbt.

 

Nå, hur låter det? Jo tack, bara bra! Jämfört med Hegeln, som jag för övrigt är väldigt nöjd med, så höjdes nivån ett snäpp. Det första jag reagerade på var att Dja:keln spelade hårdare. Inte i negativ bemärkelse utan att det var lite mer svung i musiken. Attack kanske är ett bättre ord? Mina övriga första intryck var att den spelar lite mer detaljrikt och luftigt. Intryck som jag för höll i sig under dessa två veckor. Kom på mig själv flera gånger att jag spelade högt, högre än jag brukar göra i alla fall. Nu är jag inte den som spelar så jättehögt iofs men det känns som den spelar mindre ansträngt och mer rent vid lite högre volymer. 

Innan jag packade ihop allt för att skicka tillbaka kopplade jag återigen bort subbarna och lyssnade utan korrigering av basen. Denna gång började jag med lite lugnare akustisk musik för att vänja mig lite utan den djupaste basen och sedan kopplade jag Mac Minin direkt till Hegeln för direkt jämförelse. Mina intryck av Dja:keln står sig och den spelade mer detaljrikt och luftigt, diskanten är väldigt trevlig och basen tajtades upp. Helt klart ett trevligt steg! Ingen fel på Hegeln heller, fortfarande nöjd med den trots det lilla besöket i bakhuvudet...

 

Nå, skulle jag kunna leva med detta steg? Absolut!

Prisvärt? Definitivt!

Köpte jag det då? Nä… Trots att introduktionspriset lockade väldigt mycket valde jag att vara förnuftig. Det är egentligen högtalarna som står i tur att uppgraderas och jag hade precis köpte en robotgräsklippare och en ny macbook så jag kände att jag fick ta det lite lugnt. När det blir dags för något nytt på förstärkarfronten är dock Dja:keln högintressant!

 

Tack Myc och 3rd Wave Audio för lånet! Hade varit trevligt att få göra affär men det kommer fler tillfällen :-)



#46

Postad 14 september 2015 - 08:23

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0

iMats: Kul att du gillar vårt slutsteg, alltid kul att höra/läsa när någon upplever ljudet lika bra som vi själva gör. :)



#47

Postad 14 september 2015 - 15:59

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Jo, jag gillade verkligen det där slutsteget. Inte bara för ljudkvaliteten utan just formatet, alltid kul med små prylar som låter stort. Nu råkade det bli ett par nya högtalare beställda idag så nästa uppgradering blir väl förstärkaren antar jag...

 

Bifogad fil  DSC_2393.jpg   60,19K   0 Antal nerladdningar



#48

Postad 14 september 2015 - 23:20

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0

Ett par Dynaudio Focus 160? :) Tyckte mig läsa något i en annan tråd. Jag kan ju berätta att en av våra kollegor på 3RD Wave Audio är stor fan av Dynaudios högtalare och faktiskt har ägt ett par Focus 140 en gång i tiden, senare ett par Contour S3.4 och nu kör han Aurelia. Dynaudio funkar fint ihop med DJA:KEL. ;)



#49

Postad 15 september 2015 - 07:10

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Precis! Har varit sugen på dom länge nu och haft span efter begagnade ett bra tag. Nu när dom säljs ut till bra pris var det ju inte mycket att tveka om. Visst funkar Dynaudio och DJA:KEL ihop, väldigt bra till och med. Båda upplever jag som neutrala så det gör väl saken lättare  :)



#50

Postad 15 september 2015 - 08:36

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0

Precis! Har varit sugen på dom länge nu och haft span efter begagnade ett bra tag. Nu när dom säljs ut till bra pris var det ju inte mycket att tveka om. Visst funkar Dynaudio och DJA:KEL ihop, väldigt bra till och med. Båda upplever jag som neutrala så det gör väl saken lättare  :)

 

Focus-serien är riktigt fina högtalare, du kommer nog bli nöjd! Dynaudio generellt trivs väldigt bra med mycket effekt och därav upplever jag att klass D är en trevlig lösning ihop med dem. Och jag håller med om det du skriver om att de är neutrala, precis som steget.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.