Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Betongbunker

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 maj 2015 - 22:52

Benjalez
  • Benjalez
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Jag har sett en del trådar om betongbunkrar här på forumet, men inte fått svar på alla mina frågor så försöker här:

 

Har en 3.5x5 meter betongbunker i källaren samtliga 4 väggar är av beting likaså tak plus golv för tillfället då jag håller på att renoverar..

 

Nu vill jag veta hur mycket pengar jag skall lägga på att skapa ett så bra rum ljudmässigt som möjligt. 

 

Ska lira ett par Canton Chronos SL 570.2 med en 555.2 center och ergo 640 som surround. Jag har egentligen en budget på 50 000 för hela källaren vilket betyder 10 000 i ljudreglering kanske...

 

Men alla tips mottages gärna, hur mycket gör det att sänka taket med hjälp av gipsskivor, kan det var värt att göra?

 

Kan det vara värt att regla upp samtliga väggar med gips? eller räcker det med 2 väggar?

Värt att sätta upp ett stort skynke på ena kortväggen osv?

 

Har planerat att sätta upp lite små mattor i taket eventuellt och kanske några på väggen med, men hur mycket är det värt att lägga ner?

 

Tack på förhand grabbar!



#2

Postad 20 maj 2015 - 12:18

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Nu vill jag veta hur mycket pengar jag skall lägga på att skapa ett så bra rum ljudmässigt som möjligt. 

 

Omöjligt att säga, beror på om du köper färdigt eller bygger själv. Och vilka frekvenser du faktiskt har problem med, ju lägre desto större "moteld".

 

 

Men alla tips mottages gärna, hur mycket gör det att sänka taket med hjälp av gipsskivor, kan det var värt att göra?

 

Jag skulle hellre använda riktiga akustikplattor. Gips kommer inte att dämpa högre frekvenser/förstareflexer och sänker du inte rejält mycket med öppningar och isolering bakom så dämpar det ingen bas heller.

 

 

Kan det vara värt att regla upp samtliga väggar med gips? eller räcker det med 2 väggar?

Värt att sätta upp ett stort skynke på ena kortväggen osv?

 

 

 

Samma som ovan egentligen. Skynket (lite beroende på material) kommer bara att dämpa de absolut högsta frekvenserna vilket troligen inte ens är fördelaktigt.

 

Satsa på riktiga akustikplattor istället. Köp färdiga eller bygg själv.

 

 

Har planerat att sätta upp lite små mattor i taket eventuellt och kanske några på väggen med, men hur mycket är det värt att lägga ner?

 

Mattor har ungefär samma effekt som skynket. Skippa det om det enbart handlar om att akustikbehandla.



#3

Postad 20 maj 2015 - 17:30

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

"Nu vill jag veta hur mycket pengar jag skall lägga på att skapa ett så bra rum ljudmässigt som möjligt."

Bli inte förvånad om det blir upp till 100.000 kronor. Om du köper proffs-hjälp vill säga. 



#4

Postad 20 maj 2015 - 18:06

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Man kan ju också ta proffshjälp och säga ungefär hur mycket man är beredd att lägga, så får proffset helt enkelt anpassa sig efter budget och göra det bästa av situationen. Men det skulle jag inte rekommendera, det blir pengar du inte får igen om du vill få till det bättre någon gång i framtiden.

 

Du skulle också kunna titta runt i gallerierna hos dom som tagit proffshjälp för att leta efter mönster och jämföra rummen med ditt eget och komma fram till lite slutsatser gällande vad du borde göra med ditt. Om du väljer det sättet får du dessutom läsa på om akustik för att förstå vad åtgärderna egentligen åtgärdar. Men det skulle jag inte rekommendera om du inte vill lägga ner väldigt mycket tid och en del pengar utan att vara säker på att det kommer funka.

 

Jag tror däremot att du kommer ganska långt på vägen genom att dämpa förstareflexer och täcka golvet med tjocka mattor. De elaka basresonanserna blir ett större problem för dig. Antingen får du bygga en gigantisk dämplåda eller så får du göra som jag och skaffa massa basar varav du ställer några längs bak i rummet som du fördröjer och fasvänder. Rekommenderas lite halvt.

 

Mitt mest konkreta tips är att du kontaktar en akustiker och be om en uppskattning av hur mycket det skulle kosta totalt och sen sparar ihop till den summan medan du lever med äckliga basresonanser ett tag.



#5

Postad 21 maj 2015 - 17:17

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Säg att du reglar upp två eller fler väggar, då bör du göra sandwich av gips med Green Glue emellan. Detta används primärt för ljudisolering men får även effekten av basfälla när basfrekvenser omvandlas till värmeenergi. Går också att göra i taket men blir mycket jobb. Lättare tror jag är att gå all-in med basfällor i alla hörn från golv till tak. Även hörnen mellan vägg och tak runt om i rummet kan användas. Frågan är hur massiva du kan tänka dig att göra för takhöjden kan antagligen begränsa storleken för hörnen vägg/tak. GIKs Soffit är på 43 x 43cm och är effektiv en bit under 50Hz. Gör du större kan du ta djupare.

 

GIK använder Ecosetillverkad mineralull från Knauf. Det som lämpar sig för basfällor är Knauf Space Roll med flödesmotstånd kring 5k Rayls/m. Enligt EU-direktiv får isolering ej understiga detta värde. Annan fluffig mineralull funkar naturligvis också men kan vara mindre trevlig att arbeta med och sämre för luften i rummet etc. Tillverkning har jag sett med ställningar i trä som fylls med isolering och täcks med tyg eller fiberduk. De som oroar sig för överabsorption av diskant använder kraftpapper men tapet skulle också funka. Det går även att använda kartonger om man hittar rätt format/storlek som dessutom borde vara lätt att få upp i vägg/tak-hörnen.

 

Perfektionisten kanske gör både och... 

 

https://www.youtube.com/watch?v=5_S3LyUTD4A

 

Bifogad fil  40vs60vs80cm 5k Rayls per m.jpg   125,49K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Unregistered77a7e886, 21 maj 2015 - 17:24.


#6

Postad 21 maj 2015 - 18:54

Benjalez
  • Benjalez
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Stort tack för alla svaren, jag har fått en liten idé om vad jag behöver göra med rummet.

 

Bland annat slänga upp ett par sådana här: http://www.ljudfokus...-mm-svart/5139/ i taket och på väggen. 

 

Alternativt bygga ihop akustikplattor själv.

 

Träreglar + tyg som släpper igenom luft + mineralull om jag förstått det rätt? 1x1 meter är det ett bra mått?  Behöver väl 2 bakom fronterna, 2 på sidorna och 1 bakom soffan?

 

Bör man vara orolig för mineralullen? 

Hört att det kanske inte är så bra att vistas för mycket nära detta..

 

Lär väl strunta i skynke då utan det kommer bli e fet matta på golvet iallafall, taket får jag se om jag orkar sänka med gips.. Om det nu knappt gjorde någon skillnad ändå..


Redigerat av Benjalez, 21 maj 2015 - 19:35.


#7

Postad 21 maj 2015 - 22:05

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Taket tycker jag du kan bry dig minst om, till att börja med. I alla fall om du fyller på bra med mattor. :)



#8

Postad 22 maj 2015 - 00:23

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 1

Du borde kunna fixa till hela ditt rum för ungefär 50K både akustik- och inredningsmässigt, inklusive matta på golvet. (Möbler oräknat) Om du planerar väl och tänker till i förväg, alltså. (Mitt rum, en betongbunker på 4,20x7,86x2,10 m kostade totalt 51K, rubb som stubb; reglar, plywood, brädor, isolering, skruv, akrylfog, 180 m VP-rör och högtalarkabel, armaturer, färg och heltäckningsmatta. Visserligen 2010 men ditt rum är mindre.)

 

Den där så kallade "absorbenten" från Ljudfokus och gipsskivor mot betongtaket hör inte till god planering i förväg. Tvärtom är det goda exempel på ren kapitalförstöring som inte tillför något positivt överhuvudtaget ljudmässigt.

 

Kolla in diagrammet Epinephrine lade in. Det är visserligen en simulering men visar ändå vad det handlar om.

 

40 cm tjock isolering, placerad nära vägg ger ca 0,5 i absorbtionsfaktor vid ca 33-34 Hz. 0,5 betyder en halvering. Kanske det låter mycket (?), det är det inte. Om 50% av energin i i ljudvågen vid 34 Hz omvandlas till värme på väg genom den resistiva absorbenten motsvarar det 3 dB sänkning. En ytterligare halvering från 0,5 skulle betyda att du adderar 0,25 till 0,5 = 0,75 i absorbtionskoefficient. Det motsvarar 6 dB. Dina 5 m i rumslängd motsvarar en 1:a längdresonans på ca 34 Hz ... Du kommer få stora resonansproblem i din betongbunker, troligen med toppar någonstans i krokarna av 15-20 dB. 2,5 cm tjock absorbent är totalt verkningslös mot basresonanserna! Som väggplacerad är den som effektivast vid dryga 3000 Hz och det är inte diskanten du ska spilla krut och pengar på.

 

För att behålla så mycket volym som möjligt i ditt lilla rum är det smartare att bygga helmholtzabsorbenter och/eller spaltabsorbenter än resistiva absorbenter, dom stjäl mindre utrymme. Behåll också så mycket takhöjd som möjligt, stor rumsvolym är alltid att föredra framför en mindre rumsvolym. 



#9

Postad 24 maj 2015 - 00:40

Benjalez
  • Benjalez
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

 

 

Kolla in diagrammet Epinephrine lade in. Det är visserligen en simulering men visar ändå vad det handlar om.

 

 

Jag är inte direkt superhaj på det där så förstår tyvärr inte mycket av det, finns det något sätt att förklara diagrammet på  ett enkelt vis så hade jag vart supertacksam. 

 

Det jag förstår är i princip att strecken i diagrammet är 3 olika tjocklekar av absorbenter, men det där med frekvens har jag aldrig förstått riktigt. Du förstår hur noob jag är..

 

 

 

 

 

Kolla in diagrammet Epinephrine lade in. Det är visserligen en simulering men visar ändå vad det handlar om.

 

40 cm tjock isolering, placerad nära vägg ger ca 0,5 i absorbtionsfaktor vid ca 33-34 Hz. 0,5 betyder en halvering. Kanske det låter mycket (?), det är det inte. Om 50% av energin i i ljudvågen vid 34 Hz omvandlas till värme på väg genom den resistiva absorbenten motsvarar det 3 dB sänkning. En ytterligare halvering från 0,5 skulle betyda att du adderar 0,25 till 0,5 = 0,75 i absorbtionskoefficient. Det motsvarar 6 dB. Dina 5 m i rumslängd motsvarar en 1:a längdresonans på ca 34 Hz ... Du kommer få stora resonansproblem i din betongbunker, troligen med toppar någonstans i krokarna av 15-20 dB. 2,5 cm tjock absorbent är totalt verkningslös mot basresonanserna! Som väggplacerad är den som effektivast vid dryga 3000 Hz och det är inte diskanten du ska spilla krut och pengar på.

 

För att behålla så mycket volym som möjligt i ditt lilla rum är det smartare att bygga helmholtzabsorbenter och/eller spaltabsorbenter än resistiva absorbenter, dom stjäl mindre utrymme. Behåll också så mycket takhöjd som möjligt, stor rumsvolym är alltid att föredra framför en mindre rumsvolym. 

 

 

Återigen, supertack för att du tar dig tid, men det är ren Franska för mig och jag läste Tyska i skolan :(

 

Det jag förstår är att jag skippar sänkningen av taket iallafall, och hoppar absorbenterna från ljudfokus för att istället lägga pengar på att försöka få basen att fungera på bästa sätt i rummet? Och att jag inte skall minska rummets volym genom att bygga ut mina 4 betongväggar med gips och isolering utan låta rummet vara så stort det kan

 

Återigen, jag förstår litegrann av det du skriver och anar vad du menar med vissa saker, men  jag är verkligen inte haj på detta med ljud, men stort tack för att du försöker hjälpa mig :)

 


Redigerat av Benjalez, 24 maj 2015 - 00:44.


#10

Postad 24 maj 2015 - 12:40

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0
Jag kan försöka förenkla lite av vad adhoc sa.
 
 

Du borde kunna fixa till hela ditt rum för ungefär 50K både akustik- och inredningsmässigt, inklusive matta på golvet. (Möbler oräknat) Om du planerar väl och tänker till i förväg, alltså. (Mitt rum, en betongbunker på 4,20x7,86x2,10 m kostade totalt 51K, rubb som stubb; reglar, plywood, brädor, isolering, skruv, akrylfog, 180 m VP-rör och högtalarkabel, armaturer, färg och heltäckningsmatta. Visserligen 2010 men ditt rum är mindre.)


Här antar jag att det inte behövs så mycket förenkling. Men, om du lägger 50.000 på enbart rummet kan du få till det riktigt bra.
 

Den där så kallade "absorbenten" från Ljudfokus och gipsskivor mot betongtaket hör inte till god planering i förväg. Tvärtom är det goda exempel på ren kapitalförstöring som inte tillför något positivt överhuvudtaget ljudmässigt.

Tro inte det blir bra om du köper färdiga aborbenter och sätter lite varstans. Det enda du gör då är att slösa pengar.
 

Kolla in diagrammet Epinephrine lade in. Det är visserligen en simulering men visar ändå vad det handlar om.
 
40 cm tjock isolering, placerad nära vägg ger ca 0,5 i absorbtionsfaktor vid ca 33-34 Hz. 0,5 betyder en halvering. Kanske det låter mycket (?), det är det inte. Om 50% av energin i i ljudvågen vid 34 Hz omvandlas till värme på väg genom den resistiva absorbenten motsvarar det 3 dB sänkning. En ytterligare halvering från 0,5 skulle betyda att du adderar 0,25 till 0,5 = 0,75 i absorbtionskoefficient. Det motsvarar 6 dB. Dina 5 m i rumslängd motsvarar en 1:a längdresonans på ca 34 Hz ... Du kommer få stora resonansproblem i din betongbunker, troligen med toppar någonstans i krokarna av 15-20 dB. 2,5 cm tjock absorbent är totalt verkningslös mot basresonanserna! Som väggplacerad är den som effektivast vid dryga 3000 Hz och det är inte diskanten du ska spilla krut och pengar på.

Det finns olika sätt att dämpa (absorbera). Ett sätt är att låda ljudet gå genom ett material som genom att det tvingas röra på sig gör om ljudet till värme. Ljudet -> rörelse -> värme. Det kallas resistiv abosrption. För att dämpa på det här sättet måste ljudvågen till viss del gå genom materialet. Bastoner har en lång våglängd och därför behöver resistiva absorbenter vara överdrivet tjocka om dom ska dämpa bas.

Om du bara har denna typ av absorbenter i rummet dämpar du bara diskanten och basen kommer därför att framstå som ännu mer odämpad i jämförelse. (Det vill du inte.) Som tur är finns det andra sätt att absorbera på: 

För att behålla så mycket volym som möjligt i ditt lilla rum är det smartare att bygga helmholtzabsorbenter och/eller spaltabsorbenter än resistiva absorbenter, dom stjäl mindre utrymme. Behåll också så mycket takhöjd som möjligt, stor rumsvolym är alltid att föredra framför en mindre rumsvolym.

Helmholtzarbsorbenter är mycket mer platseffektiva om man vill dämpa en särskild frekvens, och det är precis vad man vill i basen. Det största sättet rummet påverkar ljudet i basen är nämligen att skapa resonanser och utsläckningar, alltså att det blir starkare eller svagare beroende på var i rummet du är. En helmholtzabsorbent är en låda som har samma resonans som den man vill dämpa. Den stjäl energi från rummet till lådan kan man säga. För att den ska vara effektiv vid frekvensen du kommer ha mest problem med behöver du göra den i alla fall 1000 liter stor och med öppningen nära ett hörn för att bli så effektiv som möjligt.

________


Blev det lite klarare?

(Jag kan tillägga att jag utbildar mig till lärare i franska, vilket blev lite extra kul med tanke på vad du sa.)

Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 24 maj 2015 - 12:44.


#11

Postad 25 maj 2015 - 08:42

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Jag tror inte att jag lagt mer än 25-30k på mitt rum inkl akustikerhjälp. Då hade jag en av de bästa ETC:erna akustikern hade sett när han var upp för en månad sedan och hjälpte mig ställa in frontarna.

Så det behöver inte kosta en förmögenhet.



#12

Postad 25 maj 2015 - 14:39

Benjalez
  • Benjalez
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Jag kan försöka förenkla lite av vad adhoc sa.
 
 

Här antar jag att det inte behövs så mycket förenkling. Men, om du lägger 50.000 på enbart rummet kan du få till det riktigt bra.
 
Tro inte det blir bra om du köper färdiga aborbenter och sätter lite varstans. Det enda du gör då är att slösa pengar.
 
Det finns olika sätt att dämpa (absorbera). Ett sätt är att låda ljudet gå genom ett material som genom att det tvingas röra på sig gör om ljudet till värme. Ljudet -> rörelse -> värme. Det kallas resistiv abosrption. För att dämpa på det här sättet måste ljudvågen till viss del gå genom materialet. Bastoner har en lång våglängd och därför behöver resistiva absorbenter vara överdrivet tjocka om dom ska dämpa bas.

Om du bara har denna typ av absorbenter i rummet dämpar du bara diskanten och basen kommer därför att framstå som ännu mer odämpad i jämförelse. (Det vill du inte.) Som tur är finns det andra sätt att absorbera på: 
Helmholtzarbsorbenter är mycket mer platseffektiva om man vill dämpa en särskild frekvens, och det är precis vad man vill i basen. Det största sättet rummet påverkar ljudet i basen är nämligen att skapa resonanser och utsläckningar, alltså att det blir starkare eller svagare beroende på var i rummet du är. En helmholtzabsorbent är en låda som har samma resonans som den man vill dämpa. Den stjäl energi från rummet till lådan kan man säga. För att den ska vara effektiv vid frekvensen du kommer ha mest problem med behöver du göra den i alla fall 1000 liter stor och med öppningen nära ett hörn för att bli så effektiv som möjligt.

________


Blev det lite klarare?

(Jag kan tillägga att jag utbildar mig till lärare i franska, vilket blev lite extra kul med tanke på vad du sa.)

 

Haha ja det var lite lustigt faktiskt :)

 

Jo det blev lite enklare att förstå hur det hänger ihop. Jag kommer i första hand läsa på lite om Helmholtzarbsorbenter och sedan kolla runt lite på nätet var man hittar dessa för en bra peng..

 

Planen är att köpa iallafall 2 stycken och ställa dessa i hörnen bakom soffan, skulle ljudet låta ok efter detta så kanske jag nöjer mig med detta. 

 

Jag har även hört att man bör sätta absorbenter bakom frontarna, men det är som sagt onödigt i mitt rum vad jag förstått.

 

Stort tack för tipsen och förenklingarna



#13

Postad 25 maj 2015 - 15:33

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Som någon sade så börja med basabsorbenter först. De kommer ta störst plats och göra störst nytta. Men mest hjälp får du om du tar det lugnt och läser mycket om akustik. Det är krångliga grejer. Det finns nog en hel del tillverkare som utnyttjar att det är så krångligt och så gör de undermåliga produkter.

 

https://www.youtube....=6&spfreload=10

 

Här har du en hel del intervjuer av en akustiker. Om grejorna han säljer är bra vet jag inte, men det är intressant att lyssna på. :)



#14

Postad 25 maj 2015 - 17:29

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Som någon sade så börja med basabsorbenter först. De kommer ta störst plats och göra störst nytta. Men mest hjälp får du om du tar det lugnt och läser mycket om akustik. Det är krångliga grejer. Det finns nog en hel del tillverkare som utnyttjar att det är så krångligt och så gör de undermåliga produkter.

 

https://www.youtube....=6&spfreload=10

 

Här har du en hel del intervjuer av en akustiker. Om grejorna han säljer är bra vet jag inte, men det är intressant att lyssna på. :)

haha ironiskt att rummet dom sitter i i videon har äckligt jobbig efterklang och att en som jobbar med ljud inte lyckas få till bättre ljudupptagning.  Ännu roligare blev det när jag spolade lite i videon på måfå och det första jag hörde var "to me it's like talking to god" :D



#15

Postad 17 augusti 2015 - 16:25

Benjalez
  • Benjalez
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Då har jag äntligen påbörjat bygget av min hemmabio. Några frågor såhär i början

 

Rummet är ett vanligt rum i källaren, 5x3 meter och betong i tak, golv och väggar.

 

Taket är sänkt och färdigt redan.

 

Ska börja med plåtreglarna på väggen och har fått tips att inte ha dessa mot betongväggen utan 2-3 cm ut från vägg, är det att föredra att isolera mellan betong och gips? tänker mineralull och en slags duk mellan isoleringen och betongen isåfall. Detta är enbart ljudmässigt tänk från min sida, om det gör stor skillnad, annars kan det kvitta. 

 

Plåtreglar var det ja, är ingen snickare så behöver verkligen all hjälp jag kan få. På golvet ligger redan en platonmatta och golvspån uppe på denna, så min fundering är hur jag enklast och bäst lägger "syllen" eller plåtregeln mot golv och tak.

 

Om jag nu riktar väggen, och börjar med att lägga den regeln som skall vara mot golvet runt om i rummet, bör man då ha den mot betonggolvet, eller skall jag fästa den i det redan lagda golvet? Eftersom så som jag har förstått det, skall golvet andas med hjälp av platonmattan, och då bör man väl fästa regeln på betonggolvet och ha 3-4 cm mellan golvet och "syllen" på golvet?

 

För på så sätt kan jag med enkelhet få plats med både OSB och gips och ha 1-2 cm mellan färdig vägg och golv när jag sedan sätter den ventilerade golvlisten. Tänker jag rätt här nu, eller gör man på annat sätt?

 

För om jag gör såhär så kommer golvet kunna ventileras iallafall, eftersom jag sätter plåtregeln på betonggolvet och tvingar luften från golvet att gå upp via den ventilerade listen och ut. 

 

Dock blir ju väggen ett problem eftersom jag med plåtregeln på golvet och i taket stänger inne luften i väggen om ni förstår mig.

 

Hoppas att få hjälp med detta eftersom jag så snart som möjligt vill påbörja detta, och helst vara 100 procent säker på att jag gör rätt så jag slipper riva upp allt vid ett senare tillfälle :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.