Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur kan vintage Sansui ha bättre data än nya dyra förstärkare!

185 svar till detta ämne 70-tals förstärkare
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 april 2015 - 21:51

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 1

Undrar hur det är möjligt att en t ex Sansui au-919 kan ha så bra specifikationer.

Frekvensomfånget är ju hisnande 0-500 000 hz och väldigt låg dist mm mm.

 

Dessa 70 och vissa 80-tals modeller får otroligt bra omdömen på nätet. 

Skulle vara intressant om någon hifi tidning eller kanske en objektiv testare

ville göra jämförande tester med dessa och helt nya förstärkare i t ex ett prisspann

från 10 000 och uppåt.

 

Vad tror ni, är det någon som skulle våga testa dessa gamla vintagepärlor mot

fina märken som t ex Primare, Bladelius, Marantz, Lyngdorf, Nad, Denon mm mm.

 

 

 



#2

Postad 06 april 2015 - 22:15

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
500 000 hz...? En förstärkare för fladdermöss.

#3

Postad 06 april 2015 - 22:55

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Det står faktiskt 0-500 000 Hz i hifiengine. http://www.hifiengin...ui/au-919.shtml

Har inte sett något nytt som är i närheten av detta. 



#4

Postad 07 april 2015 - 16:46

UnBeliever
  • UnBeliever
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Spectrals förstärkare har oftast (alltid?) specar upp i MHz-området.

 

Exvis DMA-200S som är spelad till ±3 dB, DC-1.8 MHz  :o 

 

​Och det är specar som jag inte ser någon anledning att betvivla heller.

 

http://www.spectralaudio.com



#5

Postad 07 april 2015 - 16:51

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Vem behöver ett sådant frekvensomfång?

#6

Postad 07 april 2015 - 16:57

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 4

Vem behöver ett sådant frekvensomfång?


Kanske de kabeltroende med sina "guldöron"? ;)

#7

Postad 07 april 2015 - 17:21

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 2

Kanske de kabeltroende med sina "guldöron"? ;)

Helt klart en förstärkare för fladdermöss, delfiner och hundar.

#8

Postad 07 april 2015 - 19:32

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Ok, glöm frekvensomfånget, det var endast ett exempel på att mätvärdena kunde vara

ganska imponerade även på 70-talet. Det viktiga är hur bl a dessa Sansui levererar

musik,  tror att de åker åttor runt mycket nytt i prisklasser över 10 000. Den uppfattningen

har jag fått genom att läsa alla lyriska omdömen på nätet. Men givetvis borde jag se till

att lyssna själv också. 

 

Än en gång så vore det intressant med en seriös test av nya förstärkare och i detta fall

Sansui au-919.



#9

Postad 08 april 2015 - 10:07

Thompi9
  • Thompi9
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Undrar hur det är möjligt att en t ex Sansui au-919 kan ha så bra specifikationer.

Frekvensomfånget är ju hisnande 0-500 000 hz och väldigt låg dist mm mm.

 

Dessa 70 och vissa 80-tals modeller får otroligt bra omdömen på nätet. 

Skulle vara intressant om någon hifi tidning eller kanske en objektiv testare

ville göra jämförande tester med dessa och helt nya förstärkare i t ex ett prisspann

från 10 000 och uppåt.

 

Vad tror ni, är det någon som skulle våga testa dessa gamla vintagepärlor mot

fina märken som t ex Primare, Bladelius, Marantz, Lyngdorf, Nad, Denon mm mm.

Ska fatta mig kort dagens förstärkare / allt innom HIfi väg är det sämsta som någonsin skapats håller i 2-10 år istället för 10-25 år bara för att vi som konusmenter skall handla nytt. jag anser faktist att jag vill inte ha nytt det är bara skräp därav kanske det du frågade om att varför bla bla ... Jo det gjordes bättre steriogrejor förr. Helt klart 



#10

Postad 08 april 2015 - 17:37

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ska fatta mig kort dagens förstärkare / allt innom HIfi väg är det sämsta som någonsin skapats håller i 2-10 år istället för 10-25 år bara för att vi som konusmenter skall handla nytt. jag anser faktist att jag vill inte ha nytt det är bara skräp därav kanske det du frågade om att varför bla bla ... Jo det gjordes bättre steriogrejor förr. Helt klart 

Detta var ett ord och inga visor påstående som jag tycker är lite för onyanserat.

Eftersom det än idag finns firmor som använder samma teknik när det bygger sina grejer som för 30 årsedan så är detta generalla påstående inte sant.

 

Sedan finns det så många fler aktörer och olika målgrupper idag. Om du pratar om teknikspeckade multikanalare så håller jag med de är inte tänkta att hålla i 25 år. Tror inte köparen har tänkt att ha den så länge heller.

 

De 70 och 80-tals förstärkare som finns kvar än idag är i mångt om mycket det som tillhörde gräddan då...Luxman, Accuphase osv.
De mesta från den tiden är sedan länge borta. Alltså, allt var inte bra förr.

 

Minns att farsan som inte var någon extrem stereotok på 70-talet betalade närmare 10ksek för sin anläggning och den finns kvar än idag.
Men vad motsvarade det beloppet i dagens penningvärde?

Det är åtskilliga månadslöner. Det samma gällde då man skulle köpa TV på den tiden, det var saker man fick spara till.

Skall du jämföra kvalite förr och nu så bör du kanske jämföra med det lite bättre segmentet idag.

Den som köper en förstärkare för vad det kostar att hämta hem några kassar mat på ICA kanske inte kan kräva att det håller för evigt.
Det finns en koppling mellan pris och kvalite... även om många väljer att blunda för detta faktum.
Sedan är det för den saken inte sagt att allt som är dyrt är bra.


Redigerat av Blåtand, 08 april 2015 - 17:41.


#11

Postad 08 april 2015 - 17:48

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

10 tkr i mitten av sjuttitalet är ungefär två ganska bra månadslöner, före skatt.



#12

Postad 09 april 2015 - 10:41

Unregistered71a682bb
  • Unregistered71a682bb
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0

Det du tycker låter bra är bra - för dig. Pryltokeriet är subjektivt, jag har gjort det bästa köpet och alla andra måste fatta det. Framför allt måste jag övertyga mig själv om att jag inte köpt fel saker. Så är det ofta på nätet och både tidningars och nätportalers testare blir allt fegare när det kommer till att såga produkter, eller åtminstone hänga ut dem som mindre prisvärda. Dem är rädda om annonsörerna, vilket sker på bekostnad av läsarna. Dessutom ska vi vara mer politiskt korrekta, vänligare och artigare rent generellt och det är ju elakt att säga att något är dåligt. Då är det bättre att inte testa produkten alls. Eller är det så att skillnaderna är mindre i dag, det finns inte lika många ruttna äpplen på butikshyllorna i dag som på den gamla onda tiden?

 

Gamla förstärkare kan låta riktigt bra, dock åldras kondensatorer, en del torkar helt och dem låter inte längre som de gjorde när dem var nya. Oxid bildas och vridpotentiometrar slits mekaniskt och åldras. Oftast brukar det betyda att grejerna får ett mjukare ljud med åren. Det tycker många är behagligt. jag tror inte Sansuin låter lika bra idag som den gjorde när den var ny, liksom att high-endfyndet från det tidiga 90-talet Rotel RHB-10 inte heller är lika bra idag som då. Jag vill inte säga vad som är rätt eller fel, men några saker kan ändå konstateras vara fakta.

 

Det har alltid fuskats med effektsiffror och annat som tillverkarna har använt för att framstå som bättre än konkurrenterna. Vad som varit relevant har varit upp till tidningarna att försöka reda ut för att vägleda oss konsumenter. 0,5 MHz låter ju bra, men eftersom människan (ung, fullt frisk) knappt hör över 20 kHz låter det mest som marknadsföring. De flesta vuxna nordbor hör knappt något över 16 kHz. Dessutom är det få högtalare som erbjuder någorlunda frekvensåtergivning över 20 kHz, då var dem än färre. Med tanke på att det under dem sammanfattande specifikationerna för Sansuin står att frekvensomfånget är 20 Hz -20 kHz känns de 0,5 MHz som något för marknadsförarna.

 

I butiken jag jobbade extra i på 80-talet var vi försiktiga med effektsiffror. Det hände ofta att någon kund ville ha en Pioneer eller Yamahaförstärkare med höga effektsiffror då just dessa två brukade se bra ut på papper. Inte sällan på 2x150 Watt medan maskinerna inte drog mer effekt från elnätet än säg 200 Watt. Med tanke på att ingen förstärkartillverkare har fått Nobelpriset i fysik tvivlar jag på att dem hade löst världens energikris...  Så höga att det inte gick ihop när man jämförde med Rotel, Nad och andra. Sansuin det länkas till ser dock seriös ut. Men om den i dag ger mer kraft och dynamik än en tvåkanals Rotel med jämförbar effekt, säg RA-1570, är jag tveksam till. Men det skulle vara kul med ett sådant test. Att även jämföra Hifi & musiks referensförstärkare från paketen de hade då med dagens skulle kunna bli både intressant och genant. Personligen tror jag vinylspelare och högtalare åldras bäst, givet att dem senares kantgummi vårdats med glycerol.

 

I dagsläget är det få tillverkare av hemmabioförstärkare som anger effekten med samtliga kanaler drivna. Rotel gör det medan många av deras japanska kollegor bara anger effekten med en kanal driven. Distorsionen anges vanligen vid högre THD än för tillverkarnas rena tvåkanalsförstärkare. Skillnaden kan bli väldigt stor, inte för att effektstegen i sig behöver var sämre men för att nätdelen inte alltid kan leverera lika många ampere till samtliga kanaler samtidigt. Vore den inte det skulle inte så många hitta kreativa sätt att uppge hög effekt.

 

Det fuskas även nu och till och med bland dem tunga namnen, behöver jag säga mer än Lexicons försök att maskera en Oppo Blu-rayspelare?

 

Det är vanskligt att jämföra vad saker kostade förr och nu. På mitten av 80-talet var prisskillnaden mellan en Salora och en B&O 26" TV mindre än en LG och B&O 46" TV idag. Vilka slutsatser kan vi dra av det? Är B&O mindre, lika eller mer prisvärt än för 30 år sedan? Gamla IBM PC kostade runt 50 000 kr under 80-talets första hälft Ericssons första släpbara mobiler var inte heller billiga, gör det dem bättre än dagens?



#13

Postad 09 april 2015 - 22:48

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Tack för ett uttömmande svar Mouton. Jag har uppfattat att om man byter kondensatorer i gamla förstärkare

så ska ljudet i princip vara oförändrat mot när den var ny. Övriga komponenter (förutom rör) ska mer eller

mindre vara åldersbeständiga.

 

Jag är medveten om att denna Sansui kostade mycket pengar i slutet av 70-talet, men min kärnpunkt var 

(även om jag har varit otydlig) att lägger man ut 10 till 20 000 idag på en ny förstärkare (kanske mycket mer),

är man då säker på att denna ska ge mer välljud än en helt genomgången och varsamt renoverad Sansui au-919

som brukar ligga på mellan 4 och 7 000. Förstärkare är väl allmänt ingen raketvetenskap, utan bygger på hög-

kvalitativa komponenter i sunda kretslösningar. (Sansuin var mitt exempel, finns många fler).

 

Men som sagt, de flesta av er är mer kunniga i detta ämne än jag, därav min nyfikenhet.



#14

Postad 10 april 2015 - 09:11

Unregistered71a682bb
  • Unregistered71a682bb
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0

Begagnat ger alltid mest ljud för pengarna, sedan är frågan hur gammalt begagnat du ska titta på. Kanske går det att jämföra med bilar? Problemet i dag är att du endera hamnar hos fina butiken som bara har nytt eller begbutiken som bara har begagnat. Vilket råd du får beror alltså nästan uteslutande på vart du går. Enklast är väl att låna hem något eller några intressanta objekt för att se vad du tycker ger dig mest för pengarna?

 

Kanske är Sansuin en sann pärla som står sig bra mot dagens förstärkare. Kanske är Rotels RC-870/RB-870BX kombo mer prisvärd då den är ca 10-12 år yngre. Hela begagnatmarknaden är så oförutsägbar att det inte direkt går att generalisera vad du måste ge för något nytt för att motsvara något begagnat. Pris, skick och framför allt modell som är till salu varierar ju från dag till dag. Förslagsvis identifierar du ett par intressanta objekt och försöker testa dem för att sedan ringa in vad du vill ha. Ebay är intressant om du vet vad du letar efter.

 

Det mesta som har hänt på förstärkarsidan är att fler funktioner på förförstärkarsidan har tillkommit. På hemmabiosidan är utvecklingstakten smått löjlig och frågan är om den verkligen gynnar oss konsumenter. Det drar uppmärksamheten ifrån det som kanske egentligen är viktigast och dyrast att tillverka, effektförstärkaren och lockar in konsumenten i ett evigt uppgraderingsekorrhjul. Men visst, det är leksaker och nya leksaker är kul, det finns dock alltid annat kul att köpa med. Tillverkare som Arcam och Rotel tar "löjliga överpriser" för sina grejer jämfört med Yamaha, Pioneer, Onkyo, Denon med flera. De har ju jämförelsevis så få finesser, men dem har lagt pengarna där det räknas så i mitt tycke är dem kanske minst lika prisvärda.

 

Förstegen har givetvis kortare livslängd i hemmabiosammanhang än slutstegen. På effektförstärkarsidan har det främst handlat om ökad verkningsgrad och minskade produktionskostnader även om saker som dämpningsfaktor, kanalseparation, signal-/brusförhållande och stigningsfaktor långsamt blir generellt bättre ligger många, många, långt fler än tillverkarna vill erkänna av dagens hemmabioförstärkare även i de lite högre prisklasserna efter tvåkanalsförstärkare med både 15 och 25 år på nacken.

 

Men, nyckelfrågan är att hitta det som låter bra för dig. Jag har själv provpensionerat en nästan tio år gammal Rotel hemmabioförstärkare till förmån för en på pappret mycket vassare och modernare Onkyo (även den beggad). Onkyon låter inte lika bra på musik, har inte samma djup i ljudbilden, som även är lägre och saknar lite av Rotelns klarhet i rösterna. Men den låter bra, kanske tillräckligt bra. På film låter dem ganska lika, lite mindre morr i botten på högre volym på Onkyon, även om det räcker till och ljudbilden är faktiskt större vid låga och normala volymer. Onkyon hanterar både 3D, de nya ljudformaten och har dubbla utgångar så jag behöver inte längre koppla om något för att kunna använda "allt" till både TV och projektor. Skillnaden finns där på musik, men det är bara jag i hushållet som märker den, dem andra ser bara fördelarna. Så vem vet vilken jag behåller. :)



#15

Postad 11 april 2015 - 00:37

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Jag är nöjd med det jag har idag som är en 25 år gammal Onkyo Integra a8800 digital. Tror ändå att denna

Sansui au-919 skåpar ut det mesta av nytt och gammalt (inkl. min egen).



#16

Postad 11 april 2015 - 08:58

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag är nöjd med det jag har idag som är en 25 år gammal Onkyo Integra a8800 digital. Tror ändå att denna
Sansui au-919 skåpar ut det mesta av nytt och gammalt (inkl. min egen).

Har en Sugden A21A från -89. Började tillverkas 1967 och har egentligen inte ändrats så mycket sedan dess. I stort sett har man bytt transistorer i germanium mot kisel och gått från 10 till 20W, och köper man en idag får man för de dryga 20k lite stabilare låda.
Har själv fortfarande inte hört något bättre. Och en lite rolig grej fick jag höra när jag lämnade den på service. Under den dryga månad de hade den i väntan på svårhittad omkopplare lyssnade de och olika kunder på den, och oavsett hur svindyra prylar man hade var alla lika överens om att detta var något av det bästa man hört.
Så inte mycket nytt under solen i denna bransch. :)

#17

Postad 11 april 2015 - 16:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Ska fatta mig kort dagens förstärkare / allt innom HIfi väg är det sämsta som någonsin skapats håller i 2-10 år istället för 10-25 år bara för att vi som konusmenter skall handla nytt. 

 

Nej, det stämmer inte alls.

 

På 1970-talet var en månadslön på 3000kr inte ovanligt.

 

En förstärkare för 3000kr då, motsvarar (om man bara ser till priset) en för 25-30000kr idag.

 

Att det finns många dåliga produkter för några få tusenlappar idag, är inte relevant i sammanhanget.

 

Mitt Rotel RB-1080 är 17 år gammalt nu. Det säljs fortfarande (RB-1582, nytt chassi och nytt namn men samma steg). Menar du att steget som säljs nu är värdelöst medans det gamla håller mer än 17 år?

 

Det måste du mena eftersom du skriver "allt"...
 

Problemet är snarare att det säljs så mycket billig elektronik idag. En receiver med alla funktioner man kan önska sig för 3000kr låter som ett kap, men när den går sönder efter 2-3 år blir kunden förbannad och klagar på skitkvalitet.

 

edit: Angående frekvensomfång så säger 500 000 Hz och liknande inget om förstärkarens prestanda. Alla helanaloga förstärkare har ett frekvensomfång som går långt över det hörbara. På Sansui au-919 gäller specen förövrigt endast slutsteget (-3dB).


Redigerat av Ageve, 11 april 2015 - 16:47.


#18

Postad 11 april 2015 - 17:35

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Nej, det stämmer inte alls.

På 1970-talet var en månadslön på 3000kr inte ovanligt.

En förstärkare för 3000kr då, motsvarar (om man bara ser till priset) en för 25-30000kr idag.

Att det finns många dåliga produkter för några få tusenlappar idag, är inte relevant i sammanhanget.

Mitt Rotel RB-1080 är 17 år gammalt nu. Det säljs fortfarande (RB-1582, nytt chassi och nytt namn men samma steg). Menar du att steget som säljs nu är värdelöst medans det gamla håller mer än 17 år?

Det måste du mena eftersom du skriver "allt"...

Problemet är snarare att det säljs så mycket billig elektronik idag. En receiver med alla funktioner man kan önska sig för 3000kr låter som ett kap, men när den går sönder efter 2-3 år blir kunden förbannad och klagar på skitkvalitet.

edit: Angående frekvensomfång så säger 500 000 Hz och liknande inget om förstärkarens prestanda. Alla helanaloga förstärkare har ett frekvensomfång som går långt över det hörbara. På Sansui au-919 gäller specen förövrigt endast slutsteget (-3dB).

Något som är slående är hur relativt mycket dessa prylar kostade förr, och hur hade man råd?Tag en tv som exempel, kostade i säkert närmre 25 år ca. 7-10000kr för en normalstandard typ 28". Under den tiden var inflationen kraftig, ofta runt 10%.
En gissning är att vi konsumerar väsentligt mera och flera olika varor och tjänster idag än då, så utrymmet för att köpa tex en tv var kanske helt enkelt lika stort då som nu, det förhållandevis högre priset tiil trots. :)

#19

Postad 11 april 2015 - 18:54

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Tack för all info, det är alltid intressant att få ny kunskap och insikt . Typiskt att

"laddie 15" skulle nämna Sugden A21A, nu blir jag sug(d)en på att testa denna

också. Risken är väl att det finns många högkompetenta förstärkare där ute

som har några år på nacken, utan förhoppningsvis en astronomisk prislapp. :rolleyes:


Redigerat av jbl l65a, 11 april 2015 - 18:56.


#20

Postad 11 april 2015 - 23:33

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Tack för all info, det är alltid intressant att få ny kunskap och insikt . Typiskt att
"laddie 15" skulle nämna Sugden A21A, nu blir jag sug(d)en på att testa denna
också. Risken är väl att det finns många högkompetenta förstärkare där ute
som har några år på nacken, utan förhoppningsvis en astronomisk prislapp. :rolleyes:

Finns mycket godsaker och ofta för väldigt lite pengar. Hifi har ofta kass andrahandsvärde men desto högre bruksvärde så att säga. :)

#21

Postad 15 april 2015 - 20:55

Unregistered142c6c5d
  • Unregistered142c6c5d
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0

Mycket intressant läsning ! Vill bara tala lite FÖR att kika efter en äldre hemmabioreciever. Det finns maskiner som är sisådär 10-12 år gamla med effekt som kör åttor runt dagens. Men där är ju såklart inte alla de senaste formaten, där sitter inga hdmi, och det är väldigt lite lull-lull. Om man kan svälja att det är en fler-kanalare så KAN man göra riktiga fynd, som dessutom spelar riktigt bra i 2-kanal. Och dessutom ofta med pre-out på alla kanaler så det är lätt att bygga vidare med slutsteg. Jag har aldrig, om kommer nog aldrig, förstått vintage grejen... Visst, lite nostalgi med en härlig gammal 80-tals Sony eller liknande, men just hysterin som medföljer och hatet mot allt modernt kan jag inte förlika mig med. För mig är det som att köpa en Amazon och hata alla som köper XC-90, det är bara skräp, det var bättre förr....



#22

Postad 16 april 2015 - 20:59

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Håller inte med dej där Jöjje, jag upplever att många är mycket mer skeptiska till vintage hifi.

Hysteri och hat mot nytt är väl knappast i majoritet. Jag hade gärna köpt helt nya grejor om jag

hittat "bang for the buck". Har själv grejor som är från 25 år till nästa 40 år gamla, tycker inte

de låter sämre än nyare hifi, detta är givetvis min högst subjektiva åsikt.



#23

Postad 17 april 2015 - 06:41

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Jag håller med Jöjje en hel del, för mig er en pryls cykler så här.
Ny, beg, skräp/skrot, vintage. Lite tillspetsat men....

#24

Postad 17 april 2015 - 06:49

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

OMD28, kan du beskriva detta lite tydligare, för jag fattar tyvärr ingenting???



#25

Postad 17 april 2015 - 07:07

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Det jag menar är att vintage är ett ord som på något vis ska symbolisera att gamla avdankade saker är " fina"
Först är en pryl ny sedan blir den begagnad därefter gammal skrot och sedan antingen återvunnen eller vintage😀😀

Det är samma sak med mycket, bilar går från gammal rishög till veteranbil.

Många gamla slitna saker är inte slitna utan de har " patina "

#26

Postad 17 april 2015 - 08:36

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

OK, då förstår jag. För min del och i de forum jag läst om bl a dessa Sansui, är det ytterst få som 

dissar nyare elektronik eller höjer upp sk vintage när det inte finns en orsak. Som exempel så

är det många märken av både dyr och billig 60-70-80 tals hifi som döms ut fullständig p g a

undermåligt ljud. Det jag tycker är intressant och viktigt är hur dessa presenterar musik, samt

att de håller en bra byggkvalité. 



#27

Postad 17 april 2015 - 08:52

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

OK, då förstår jag. För min del och i de forum jag läst om bl a dessa Sansui, är det ytterst få som 
dissar nyare elektronik eller höjer upp sk vintage när det inte finns en orsak. Som exempel så
är det många märken av både dyr och billig 60-70-80 tals hifi som döms ut fullständig p g a
undermåligt ljud. Det jag tycker är intressant och viktigt är hur dessa presenterar musik, samt
att de håller en bra byggkvalité.


Då är vi helt på samma linje, det jag syftar på är i största allmänhet, och ibland ser man annonser på gamla reciever ( 2-kanal ) som folk vill ha tusentals kronor för fast de inte är så bra.
Sedan finns det väldigt många äldre prylar som är riktigt bra, men de har sällan eller aldrig varit ner och vänt i kategorin gammalt skräp.

En vän till mig har ett gammalt Yamaha slutsteg som låter hur bra som helst och verkar kunna driva vad som helst.

http://www.magnatmus...uM/?page_id=344

http://www.thevintag...a-MX-10000.html

#28

Postad 17 april 2015 - 09:38

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Oj, det slutsteget skulle jag vilja sätta tänderna i, fantastiskt snyggt och extremt fina värden.

Undrar hur högt man får gå upp i dag för att matcha Yamaha MX-10000 i ren ljudkvalité.

Slutsteget är nästan 30 år gammalt men helt tidlöst i designen. :)  :)


Redigerat av jbl l65a, 17 april 2015 - 09:43.


#29

Postad 17 april 2015 - 10:08

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Oj, det slutsteget skulle jag vilja sätta tänderna i, fantastiskt snyggt och extremt fina värden.
Undrar hur högt man får gå upp i dag för att matcha Yamaha MX-10000 i ren ljudkvalité.
Slutsteget är nästan 30 år gammalt men helt tidlöst i designen. :) :)

Det är bara att köpa ett på eBay 😀😀😀😀

http://www.ebay.com/...Id=300424556393

Har sett billigare ibland men som lägst 6000 Euro.

Redigerat av OMD28, 17 april 2015 - 10:08.


#30

Postad 17 april 2015 - 10:32

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Tyvärr inte i min prisnivå, känns mer överkomligt med en Sansui au-919 som kan gå för

4-10 000 kr. 



#31

Postad 17 april 2015 - 11:04

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Tyvärr inte i min prisnivå, känns mer överkomligt med en Sansui au-919 som kan gå för
4-10 000 kr.


Inte min prisnivå heller tyvärr

#32

Postad 17 april 2015 - 12:50

Unregistered142c6c5d
  • Unregistered142c6c5d
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0

Vintage har blivit en trend, och det är inte bara inom HI-FI. Det är möbler och allt... Men jag förstår ändå grejjen för dom dom håller på med det, men att förkasta allt nytt och modernt och ju rent fel.



#33

Postad 17 april 2015 - 13:00

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Vissa saker var bättre förr, vissa inte. TV-apparater från typ, 80-talet var inte bättre... :P



#34

Postad 17 april 2015 - 18:53

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Typexempel på att t.ex. samma fabrikat kan vara bra respektive dåligt under olika perioder finns det gott om, så man måste veta vad man 

skall sikta på om man letar vintage.

 

Några typexempel på fabrikat som bytt ägare och därmed fokus under åren är Luxman som tillverkade bland det bästa förstärkarna som fanns på marknaden fram till ett ägarbyte i slutet på 80-talet sedan var det lite hårt men "skräp i ett antal år" nu är man tillbaka på toppen efter ett antal år.

Samma hände med QLN och Micromega, Micromega är kanske inte på samma topp som man var på 90-talet men man har repat sig efter ett antal riktiga magplask. QLN är tillbaka med besked efter att ha tillverkat en del billig skrot under en lång rad av år.


Redigerat av Blåtand, 17 april 2015 - 18:55.


#35

Postad 17 april 2015 - 20:33

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Jag förkastar definitivt inte allt som är nytt, har däremot inte ekonomiska resurser att

köpa högklassigt nytt, därför är välljudande vintage mer anpassat till min egen plånbok.

 

Finns det andra som gör det, så tycker jag också att de är fel ute Jöjje.


Redigerat av jbl l65a, 17 april 2015 - 20:35.


#36

Postad 18 april 2015 - 19:01

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Det är knappast i begreppen kring marknadsföring som visar kvalitet i det långa loppet. I så fall skulle alla än använda nittiotalets Nokiamobiler.  :)

 

Det är faktiskt intressant hur t ex Sansui´s apparater faktiskt kan låta fint idag. Speciellt tänker jag då på Receivers och tuners. Deras design på radiomottagare var grym. Minns att min fars gamla Sansui 350A radiodel lät bättre än min första bänkCDspelare. Vilken var helt omöjlig att vara nöjd på. Detta trots att jag ville använda CD...  :lol:  Nu har jag en gammal AU-555 och en TU-666 som jag ska koppla till hornhögtalarna som ramlar in snart. De kommer att ligga på ca 103dB. Så kraften kommer att räcka till alla dagar.  :)  :wub:  :)



#37

Postad 18 april 2015 - 23:10

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Spännande, skulle själv vara sugen på en sådan kombo med hornhögtalare, är det möjligen

ett par Klipschhorn modell äldre, de brukar väl ligga på 100-110dB. :rolleyes:  :)



#38

Postad 19 april 2015 - 00:57

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Spännande, skulle själv vara sugen på en sådan kombo med hornhögtalare, är det möjligen

ett par Klipschhorn modell äldre, de brukar väl ligga på 100-110dB. :rolleyes:  :)

 

Kul att intresse finns. Det är ett par Hedlundhorn, finns annan tråd "hornhögtalare".  :)

Bifogad fil(er)


Redigerat av PML73, 19 april 2015 - 00:59.


#39

Postad 19 april 2015 - 01:07

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Lite Vivid Audio stuk på dom där :D



#40

Postad 19 april 2015 - 06:15

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Hört talas om dessa sporadiskt, väldigt häftiga och vad jag förmodar ovanliga.

Någon gång i en inte allt för avlägsen framtid vill jag testa något likande. 

 

Vill tillägga att jag kommer att följa din tråd om hedlundhornet med stort intresse. :)


Redigerat av jbl l65a, 19 april 2015 - 06:29.


#41

Postad 19 april 2015 - 11:56

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Kul att intresse finns. Det är ett par Hedlundhorn, finns annan tråd "hornhögtalare". :)

Finns några data? Med tanke på hornets längd borde vi väl snacka "riktig" fullregister, och hornets mynning måste ju motsvara typ 15" eller nåt. Skall alltså kunna skicka på fett med pulver också. :)

#42

Postad 19 april 2015 - 12:03

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Man säljer en Sansui AU-9900 på HiFi torget, det syns på bilden att man hade höga ambitioner även med denna modell.

Men frågan är om den är bättre än en begagnad Tyr 2 eller Hegel som man kan få för samma pengar?
 

 

#43

Postad 19 april 2015 - 12:59

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Håller med ovanstående kommentar.

 

 

Inte så förtroendegivande högtalar kontakter.

 

143270-sansui_au9900_integrated_amplifie



#44

Postad 19 april 2015 - 15:22

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

 

Man säljer en Sansui AU-9900 på HiFi torget, det syns på bilden att man hade höga ambitioner även med denna modell.

Men frågan är om den är bättre än en begagnad Tyr 2 eller Hegel som man kan få för samma pengar?
 

 

 

Vad är det som gör Hegel eller Bladelius så bra det finns bättre saker att köpa om man kommer till renodlade slutsteg.



#45

Postad 19 april 2015 - 16:38

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Vad är det som gör Hegel eller Bladelius så bra det finns bättre saker att köpa om man kommer till renodlade slutsteg.

Vem har pratat om slutsteg?

AU-919 & AU-9900 är båda integrerade förstärkare.

 

Jag nämnde dessa som två fabrikat som har något nyare modeller som hamnar på ungefär på samma pris begagnat.
Det står sig båda hyfsat bra med dagens mått. Jag skulle kunnat rabblat upp ett 10-tal fabrikat till men det kändes liksom onödigt.
Men att jämför slutsteg med integrerade blir ju lite som äpplen och bananer så jag menade naturligtvis integrerade förstärkare.



#46

Postad 19 april 2015 - 19:50

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Att gamla förstärkare från Japan har/hade grym spec kan givetvis också bero på att japanerna var ledande på transistortillverkning så de bästa varianterna hölls inom landet och deras export fick då bli andra klassens produkter för att inte kunna konkurrera med den inhemska produktionen av hifiprylar. Klart som korvspad.  :)



#47

Postad 19 april 2015 - 21:42

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Att Sansuin inte har "förtroendegivande högtalarkontakter" beror på att den dels är från

mitten/slutet av 70-talet och dels att kabelhysterin inte existerade på den tiden, då var

i princip alla kablar för hemhifi skosnören.  :blink:

 

Sen så var inte (enligt det jag läst) exporten av japansk elektronik  andra klass produkter

snarare tvärtom, dessa modeller skulle konkurrera fullt ut med europeisk och amerikansk

hifi. T ex Sansui au-919 och ännu finare som au-20000 mm mm. fanns även här och på

den amerikanska marknaden.   ^_^


Redigerat av jbl l65a, 19 april 2015 - 21:44.


#48

Postad 20 april 2015 - 04:15

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Att Sansuin inte har "förtroendegivande högtalarkontakter" beror på att den dels är från

mitten/slutet av 70-talet och dels att kabelhysterin inte existerade på den tiden, då var

i princip alla kablar för hemhifi skosnören.  :blink:

 

Sen så var inte (enligt det jag läst) exporten av japansk elektronik  andra klass produkter

snarare tvärtom, dessa modeller skulle konkurrera fullt ut med europeisk och amerikansk

hifi. T ex Sansui au-919 och ännu finare som au-20000 mm mm. fanns även här och på

den amerikanska marknaden.   ^_^

 

 

Vad jag syftade till var att amerikanska och europeiska tillverkare inte fick tillgång till de bästa halvledarprodukterna från Japan. Utan det som exporterades var sådant som Japansk industri kunde låta andra tillverkare av hifi försöka göra något av. Detta handlar alltså inte om själva receivers, förstärkare utan om transistorerna.  :)



#49

Postad 20 april 2015 - 15:04

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Ok, fattade inte det! :unsure:


Redigerat av jbl l65a, 20 april 2015 - 15:08.


#50

Postad 20 april 2015 - 15:15

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte om man ska gråta efter spilld mjölk.

Har själv haft en Sansui på 70 talet.

Men vi pratar om prylar som är typ 40 år gammla....





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.