Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ny förstärkare!

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 juni 2015 - 17:48

Brunkaren
  • Brunkaren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Hej!
Först vill jag säga att jag är väldigt ny inom det här, så ni får ha överseende :)

Nu när vi flyttat var jag sugen på ett hyfsat ljudsystem. efter att ha läst runt lite, slutade det med kef e305 -högtalare samt ett sony str-dn850.

 

Nu när jag skulle koppla in baslådan så fick jag knappt något ljud ur den. väldigt lågt bara, gick heller inte att göra några inställningar för den i menyn på tvn.

 

Jag läste som vanligt inte instruktionen, utan manlig som man är så behöver man ju ingen instruktion ;) på förstärkaren, sitter det två honor som heter "subwoofer out"

på min baslåda finns en hona som heter "line input".

Jag gick och köpte en kabel, som delar sig. alltså en hane på ena sidan och två hanar på andra. 

nu när jag i efterhand inte fick något ljud ur baslådan började jag kolla på manualen lite.

enligt den ska man ha en mono-sladd och bara ansluta ena honan på slutsteget.

 

Kan jag ha förstört eller kortslutit någonting? eller behöver jag bara köpa en ny korrekt kabel för att få det att fungera?

 

tacksam för alla svar då jag är newb :)



#2

Postad 21 juni 2015 - 19:16

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Är det en y-kabel så skulle ja för enkelhetens skull vända på den så du har den sidan med en kontakt i receivern och där kopplar du lämpligen in den i den av dina subbutgångar som är längst till vänster (förmodligen den som räknas som sub1) du har en 7.2 receiver vilket innebär att du har två utgångar som skall gå till olika subbar du kan alltså ansluta 2 st) och i den andra änden låter du bara bli att koppla in den ena av de två kontakterna som du har där till LFE ingången.

 

Du kan ju börja med att göra detta. Sedan varför du inte får något ljud kan bero på andra orsaker också som att du inte har någon utställd nivå på subutgången t.ex. Man skall alltid definiera hur speaker system ser ut i en mångkanalsreceiver. I bland görs detta automatisk om man kör en auto kalibrering. Annars får man manuellt gå in och definiera högtalarsystemet.


Redigerat av Blåtand, 21 juni 2015 - 19:20.


#3

Postad 21 juni 2015 - 19:36

Brunkaren
  • Brunkaren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Jo precis, det är en y-kabel jag har! 
just ja, jag tänkte inte på att förstärkaren var för två basar.. 
men jag kan inte ha förstört baslådan pga detta va? Hela systemet är inte klart än, har inte fått upp de bakre två högtalarna än.

skulle bara testa lite spotify med de tre jag ställt upp plus basen.
vilken är lfe-ingången?
När jag koppla in sånt här för många år sedan, var iof med mycket billigare grejer.. så var allting mycket enklare, jag fick igång allting direkt..



#4

Postad 21 juni 2015 - 21:04

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag har ju inte alls haft med din modell av bas att göra och hittar inga bra bilder på nätet.
Jag ser på de bilder jag får upp enbart vanliga högtalarterminaler vilket tyder på högnivåanslutning. Är det ingen aktiv bas som strömförsörjs från vägguttag?

 

Är det en nätsladd till den så borde det finnas en eller två lågnivåingångar. Mest troligt en och då bör detta vara en LFE ingång.



#5

Postad 21 juni 2015 - 23:06

Brunkaren
  • Brunkaren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Jo det är en högnivåanslutning, samt en separat strömkälla.
Läste mycket gott om detta system, därför jag valde det :) Är lite jobbigt nu när det kommer till väggmontering dock..



#6

Postad 21 juni 2015 - 23:41

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0

Verkar som det finns en lågnivåingång på undersidan som är rödmärkt! Koppla in där om du inte redan gjort det! Och sedan är det som sagt bra om du berättar hur switcharna och reglagen är ställda på subben samt om och hur du har konfigurerat subben i receivern?!?



#7

Postad 22 juni 2015 - 07:18

Brunkaren
  • Brunkaren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

jo under subben finns bara en ingång förutom strömkällan. Den ingång är rödmärkt.
Jag lyckades aldrig komma åt subben när jag konfigurera recivern.. kom bara åt de högtalarna jag kopplat in.
Var förmodligen för att jag koppla fel med sladden.. ska byta ut den till en vanlig sladd idag..



#8

Postad 22 juni 2015 - 20:19

Brunkaren
  • Brunkaren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Var och köpte rätt sladd idag. får mer ljud ur basen nu, men kan fortfarande inte göra inställningar för den på menyn för recivern..



#9

Postad 23 juni 2015 - 09:09

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Har du kört en kalibrering utan att den hittar subben, är det de du säger eller har du inte alls provat att kalibrera?

 

Om inte redan gjort kalibering så prova att göra detta. Om det finns något volymreglage på subben så sätt detta på minst halv effekt innan du börjar.
Saknas reglag så är det tänkt att fungera utan och då behöver du inte göra någonting med detta.

 

Hittar den inte subben då du kör kalibrering så prova att göra en manuell speaker setting.



#10

Postad 28 juni 2015 - 20:47

Brunkaren
  • Brunkaren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Så, nu har jag äntligen kopplat in hela systemet, dragit sladdar och hängt upp högtalare! allting vart superbra, nu när jag kör 5.1 så gick det att ställa in bas och allting! ljudet låter superbra!
Men en ny fråga nu :) Om jag ska köra med en laptop vid tvn för att streama film.. då ska jag koppla in den via hdmi rakt till tvn va? för jag kör ju hdmi out från reciver till tvn.. eller tänker jag fel nu? för när jag kopplar in bärbara direkt till en hdmi-port i recivern, fick jag ingen bild..



#11

Postad 28 juni 2015 - 22:51

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0

Har du valt rätt ingång på receivern och tvn?



#12

Postad 30 juni 2015 - 21:06

Brunkaren
  • Brunkaren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

hdmi-in på tvn, hdmi-out på recivern.. fick ljud och bild på ps4an.. men inte när jag skulle köra med datorn.. ska testa lite mer senare



#13

Postad 30 juni 2015 - 22:53

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0
Du kanske inte talat om för datorn att ljudet skall skickas ut via HDMI



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.