Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bättre ljud från hemmabioförstärkare?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 juli 2015 - 02:20

RB86
  • RB86
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Tja!

Jag har dammsugit Internet för svar på denna fråga, men det verkar fanimig snudd på omöjligt, så jag försöker här istället.

 

Läget är följande:

Jag har en hemmabioreceiver (Denon AVR X-3000) som jag kör alla mina komponenter (TV, CD, vinyl och trådlös streaming) från. Praktiskt. Smidigt. Men låter lite sisådär enligt min mening.

 

Jag vill att mina två fronthögtalare ska låta riktigt, riktigt bra när jag spelar musik. Det är trots allt det som min anläggning används till 90 procent av tiden.

 

Lösningen till detta verkar (av Internet att döma) vara att köpa till ett slutsteg eller en integrerad tvåkanalsförstärkare av högre kvalité än hemmabioreceivern (jag sneglar på en Hegel H80) och sedan koppla in tvåkanalaren via receiverns pre-out.

 

Internet ger många svar. Det låter oss till exempel veta att Maldivernas BNP steg med 30 miljoner dollar mellan 1990 och 1991. Men just mina frågor hittar jag verkligen inga svar på... här kommer frågorna!

 

1. Om jag köper exempelvis en Hegel H80, och kopplar till hemmabioreceivern, funkar den då bara som slutsteg? Eller fungerar den även som försteg om jag kopplar in den via receiverns pre-out?

 

2. Jag har stativhögtalare (B&W 686 S2) som är i behov av en subwoofer för att få bra tryck. Kommer detta vara genomförbart när jag spelar musik? Hegeln har ju ingen subwooferutgång.

 

3. Om Hegeln bara fungerar som slutsteg - kommer jag då få någon höjning av ljudkvalitén? Eller blir den enda effekten att jag kan spela högre (vilket jag inte behöver)? Kort sagt: är det bortkastade pengar att lägga 12 000 på en förstärkare som jag ändå inte får ut max av?

 

4. Är jag ute och cyklar och har missuppfattat hur allt fungerar, eller ställer jag relevanta frågor? Detta är nästan det viktigaste. Jag har verkligen ingen aning om hur pre-out fungerar eller hur jag ska tackla problemet. Allt jag vet är att jag vill ha kvar min hemmabioreceiver av praktiska skäl, men vill att frontarna ska låta bättre när jag spelar musik. Och då krävs även att subwoofern fungerar. Kan ni hjälpa mig?

 

PS. Det ÄR killen som skrivit brevet som undrar. DS.



#2

Postad 03 juli 2015 - 04:30

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

När du menar bättre ljud, vad avser du då? Högre volym, bättre bas, renare? Förstärkaren är inte den starkaste i gänget direkt. Och ljudet är garanterat lite tillbakadraget jämfört med dyrare alternativ. Försteget i din Denon kommer att diktera vilkoren för den eventuella stärkare du köper. Är ljudet redan intetsägande blir det egentligen bara mer/högre av samma kaka. Eventuell kanske du kan testa några av Arcams äldre(alpha) slutsteg, de är det ruskig fart i. Personligen hade jag testat med byta ut högtalarna först.  :blush: Kanske t o m blir billigare.  :)  



#3

Postad 03 juli 2015 - 08:21

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

1. Tanken är att den ska fungerar som slutsteg när du kollar på film\tv och som stereo när du lyssnar på musik. Det förutsätter att du kopplar din musik-källa till stereostärkaren.

 

2. Tror dina högtalare kommer att låta bättre med en stereostärkare så du kanske inte känner ett behov av sub. Den senaste H80 har pre-out har jag för mig och den kan du använda till en sub. Vill du använda samma sub till musik och film behöver du en sub med både LFE och lågnivå ingång. Går säkert att lösa på andra sätt också.

 

3. Det kan nog bara du svara på genom att testa. Jag kan bara "tro" att du får bättre ljud till musik.

 

H-80 har en så kallad hemmabioingång. Använd den för koppla ihop den med pre-out på biostärkaren.


Redigerat av Unregisteredc082866f, 03 juli 2015 - 09:11.


#4

Postad 03 juli 2015 - 11:53

RB86
  • RB86
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

PML73 och ottovonkopp // Tack för svaren!

 

Det märkliga är ju att det verkar vara ganska få som har det här problemet. Alltså att de vill använda en hemmabioreceiver som "kontrollcentral" men vill att själva ljudbehandlingen (hela behandlingen, inte bara effektförstärkningen) ska skötas av en tvåkanalsförstärkare när de lyssnar på musik.

 

Har ni själva haft detta dilemma? Och hur har ni löst det? :)



#5

Postad 03 juli 2015 - 12:21

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

PML73 och ottovonkopp // Tack för svaren!

 

Det märkliga är ju att det verkar vara ganska få som har det här problemet. Alltså att de vill använda en hemmabioreceiver som "kontrollcentral" men vill att själva ljudbehandlingen (hela behandlingen, inte bara effektförstärkningen) ska skötas av en tvåkanalsförstärkare när de lyssnar på musik.

 

Har ni själva haft detta dilemma? Och hur har ni löst det? :)

Har precis samma dilemma i min rigg men har också löst problemet.

Jag har högre krav vid musiklyssning än för film.

För frontarna gäller därför:

 

Musik: signalkälla huvudsakligen dator (USB) men även BluRayspelare (digital Coaxial) alla digitala strömar går till en DAC och sedan vidare analogt till min tvåkanalsförtärkare och sedan till Frontarna.
Här används då bara ett par linjeningångar som hänger ihop med dacen på vilken jag kan skifta signalkälla.

 

Film: signalkälla dator eller Bluray men här via HDMI till min processor. För att driva frontarna används här min integrerade förstärkare i Surround mode (HT-bypass) den blir i detta läget ett renodlat slutsteg eftersom försteget i den integrerade kopplas förbi genom ett knapptryck på fjärren. Processorn är försteget och alla kalibreringar och övrigt ljudkorrektioner olika format och annat hanteras därför av processorn. "blir precis samma sak om du inte har en processor utan en receiver."

 

Man vinner i kvalite för både stereo och film men för stereo gör det absolut störst skillnad.

 

Mitt råd om du tycker H80 ligger i rätt prisklass att även titta vad som finns begagnat för samma pengar.
Då kan du få mer för pengarna.


Redigerat av Blåtand, 03 juli 2015 - 12:24.


#6

Postad 03 juli 2015 - 12:41

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

PML73 och ottovonkopp // Tack för svaren!

 

Det märkliga är ju att det verkar vara ganska få som har det här problemet. Alltså att de vill använda en hemmabioreceiver som "kontrollcentral" men vill att själva ljudbehandlingen (hela behandlingen, inte bara effektförstärkningen) ska skötas av en tvåkanalsförstärkare när de lyssnar på musik.

 

Har ni själva haft detta dilemma? Och hur har ni löst det? :)

 

 

Jag gav helt enkelt upp och sålde av hela rasket och köpte en ljudlimpa med avtagbara\trådlösa surrar istället. Så nu har jag gott om plats för valfri stereoanläggning.

 

För mig funkade det inte med både bioljud och musik i vardagsrummet. För dyrt och komplicerat. Kanske blir det ett dedikerat biorum i framtiden.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.