Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Matchande stärkare till Canton?

65 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 06 april 2014 - 09:39

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1

Varför blanda i andra canton modeller !
har du ens förstått vad boxen är tillför ?
Du börjar att prata Qvärde vet du ens vad Qvärde är ? Boxen ändrar inget Q värde då canton rcl är en basreflex högtalare.
Utan boxen är en integrerad del av delnings filtret så att det fungerar som ett 4 ordningens filter .
Boxens uppgift är att förstärka med 11db under 100hz ända ner till 30hz när bas ratten står i mitten läge bas ratten reglerar bara från 100 hz och neråt vid 30hz så reglerar ratten +- 3.5db vid 30hz i sitt ytter läge ,
Diskant ratten börjar på verka vid 5khz och vid 15 så påverkar den +- 3.5db med ratten i ytter lägen.
Vid 25hz så finns det ett subsonic filter som skär brant för att skydda bas elementen.

Op amparna som sitter i heter NE5532 du kan testa med OPA2604 i stället .


Du är lite skoj en regnig helg i all fall.

1. Jag har inte sagt emot dig vad gäller boxens påverkan annat än att den INTE är en del av delningsfiltret. Så när boxen höjer eller sänker frekvenser "i svep" så kallar du det delningsfilter? Intressant, jag skulle säga utveckling av loudness eller liknande, dvs signalprocess innan högtalare. Canton och andra tillverkare har givetvis fina namn och epitet för deras funktioner. Men det förtar inte vad det egentligen är.
2. Begrepp kring Q-värde, jag kanske har missförstått hela Pro Tools. ;) , SAW mfl.

Vi talar nog samma språk men du har valt att se det hela från delningsfiltret i högtalaren, jag ser denna diskussion som signal fram till högtalaren. <_<

Ds: jag har kikat på OPA2604 men inte bestämt mig än. Däremot så fick en OPA2604 kliva in för en gammal TL072, fungerade fint. Köpt fikabröd än? :rolleyes:

Redigerat av PML73, 06 april 2014 - 09:44.


#52

Postad 06 april 2014 - 12:45

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Du är lite skoj en regnig helg i all fall.

1. Jag har inte sagt emot dig vad gäller boxens påverkan annat än att den INTE är en del av delningsfiltret. Så när boxen höjer eller sänker frekvenser "i svep" så kallar du det delningsfilter? Intressant, jag skulle säga utveckling av loudness eller liknande, dvs signalprocess innan högtalare. Canton och andra tillverkare har givetvis fina namn och epitet för deras funktioner. Men det förtar inte vad det egentligen är.
2. Begrepp kring Q-värde, jag kanske har missförstått hela Pro Tools. ;) , SAW mfl.

Vi talar nog samma språk men du har valt att se det hela från delningsfiltret i högtalaren, jag ser denna diskussion som signal fram till högtalaren. <_<

Ds: jag har kikat på OPA2604 men inte bestämt mig än. Däremot så fick en OPA2604 kliva in för en gammal TL072, fungerade fint. Köpt fikabröd än? :rolleyes:

1. Jag med många är nog av samma tänk när det gäller filtret att det är med Boxen ett 4 ordningens delnings filter.

2 Begreppet Q värde är hur bandviden är på en frekvens http://en.wikipedia.org/wiki/Q_factor och det har inget med boxen att göra då den inte har något Q värde som går att ändra och att ändra en högtalares Q värde med elektronisk hjälp ger så lite om inte högtalaren har ett bra Q värde i från början men det gäller i högsta grad slutna kaviteter.

Jag har för mig att det är växelström som går genom hela kedjan .

#53

Postad 06 april 2014 - 14:15

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1

Jag har för mig att det är växelström som går genom hela kedjan .


:) humor, var är fikabrödet?

#54

Postad 06 april 2014 - 16:19

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

:) humor, var är fikabrödet?

Det blir inget fika bröd det tar för lång tid att komma till fjollträsk.

#55

Postad 06 april 2014 - 19:10

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Det blir inget fika bröd det tar för lång tid att komma till fjollträsk.


Haha, förstod att det låg något sådant i stövlarna. Häng på, bli tvåa. ^_^

#56

Postad 06 april 2014 - 19:43

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Haha, förstod att det låg något sådant i stövlarna. Häng på, bli tvåa. ^_^

Men jag kan höra av mig när jag kommer till träsket .
Så skall jag ta med lite god körmusik som jag med störta sanolighet kommer att få dina diskanter att skrika så det skär i öronen. :D

Redigerat av kalle12dussin, 06 april 2014 - 19:45.


#57

Postad 07 april 2014 - 04:57

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Men jag kan höra av mig när jag kommer till träsket .
Så skall jag ta med lite god körmusik som jag med störta sanolighet kommer att få dina diskanter att skrika så det skär i öronen. :D


Mycket trevligt. Ja körer har jag också spelat in. Är det kanske dåliga inspelningar du sitter på? RC-L bjuder bara på vad som petas in, inte mindre...

http://www.youtube.com/watch?v=USC_Qs7XGvQ :lol:

Redigerat av PML73, 07 april 2014 - 04:58.


#58

Postad 15 april 2014 - 22:36

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
Ikoma>> kul att du är nöjd med dina Sls,jag tycker dom är ok inte mer,men bara haft dom 2 dagar så är inte inspelade,nog därför jag upplever dom instängda speciellt centern

#59

Postad 16 april 2014 - 08:28

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Ikoma>> kul att du är nöjd med dina Sls,jag tycker dom är ok inte mer,men bara haft dom 2 dagar så är inte inspelade,nog därför jag upplever dom instängda speciellt centern

Där är inget skydd bakom gallret eller nåt? Burkigt ska de ju inte låta tycker jag, det är ju tvärtemot hur canton låter. Hade du sagt vasst hade jag tippat på att de inte var inspelade.
Låter de även burkigt om du kör pure direct?

Vill också tillägga att kalibrera med MCACC kräver mycket påläsning och man kan få väldigt varierade resultat. Det finns MYCKET att lära på den sidan.

Du kan ju utgå från denna guide:
http://www.avforums....r-mcacc.986641/
Bra guide om man är helt grön.

Redigerat av Unregistered1384, 16 april 2014 - 08:31.


#60

Postad 16 april 2014 - 13:19

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
Nej inget skydd bakom gallret:) nja alltså ljudet låter väldigt instängt speciellt från centern,nästan så man vill plocka bort den helt:/ men ska kolla upp mcacc kan vara det som spökar.sen fattar jag inte varför det knäpper till i högtalarna när jag byter ljudläge,dock inte alla ljudlägen:/

Redigerat av The 4 Rings, 16 april 2014 - 13:29.


#61

Postad 16 april 2014 - 17:53

ikoma
  • ikoma
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Ikoma>> kul att du är nöjd med dina Sls,jag tycker dom är ok inte mer,men bara haft dom 2 dagar så är inte inspelade,nog därför jag upplever dom instängda speciellt centern


Riktigt tråkigt att du inte känner dig nöjd. Kan inte känna igen mig i att dem skulle vara burkigt. Min klingade otroligt fint från första början och bara blommat ut ännu mer ipm att de blivit inspelade.

Frågan är ju om du fått något måndags ex. ??

Har du möjlighet att ta dig till en butik som har dessa i lager?? Så du får lyssna på något annat par och jämföra..

Att det knäpper till kan ju endast bero på stärkaren.. Kontakta ÅF tycker jag.

#62

Postad 16 april 2014 - 22:58

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Nej inget skydd bakom gallret:) nja alltså ljudet låter väldigt instängt speciellt från centern,nästan så man vill plocka bort den helt:/ men ska kolla upp mcacc kan vara det som spökar.sen fattar jag inte varför det knäpper till i högtalarna när jag byter ljudläge,dock inte alla ljudlägen:/

Kan det vara en ps3:a du använder när det knäpper till?

#63

Postad 17 april 2014 - 12:32

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
Nej ingen ps3 det är när jag väljer ljud på lx87

#64

Postad 24 april 2014 - 22:19

juan
  • juan
  • Forumräv

  • 823 inlägg
  • 0
Canton karat 795 dc med yamaha rxv3900 + ett nyinköpt parasound A 21 2x 250 watt. Låter overkligt bra. Lät bra redan före slutsteget men nu är det magiskt dessa 42 kg bjässar lever ut ordentligt

#65

Postad 25 april 2014 - 16:33

The 4 Rings
  • The 4 Rings
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
Låter härligt:) själv hoppas jag på att min Sls center ska börja leva ut,går sådär kan jag säga:( Inge tryck alls....

#66

Postad 09 december 2015 - 07:58

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Har en fundering till er som testat olika förstärkare till Canton Chrono:
Hur är Yamaha stärkare till Canton i förhållande till andra märken? Blir inte ljudet väldigt ljust och vasst med combon Yamaha-Canton?
Sneglar på en Aventage-modell men då de kostar en del och de inte finns att provlyssna någonstans så vill man gärna veta ljudideal innan.
Kan tänka mig att Yamaha är bra på detaljer, men vill inte få ett tunt och skrikigt ljud.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.