Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommer ni att uppgradera till Dolby Atmos?

666 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Onkyo TX-NR636 (Surroundförstärkare) 9 6,94 (17) Inga priser
Onkyo TX-NR838 (Surroundförstärkare) 8 7,5 (1) Inga priser
Onkyo TX-NR737 (Surroundförstärkare) 6 7 (4) Inga priser
Onkyo TX-NR3030 (Surroundförstärkare) 5 8 (2) Inga priser
Onkyo TX-NR1030 (Surroundförstärkare) 5 9 (4) Inga priser
Onkyo PR-SC5530 (Surroundförsteg) 4 7,5 (1) Inga priser
Yamaha RX-A3040 (Surroundförstärkare) 9 8,83 (5) Inga priser
Yamaha RX-A2040 (Surroundförstärkare) 7 (0) Inga priser
Marantz SR7009 (Surroundförstärkare) 7 8,5 (11) Inga priser
Marantz AV8802 (Surroundförsteg) 1 8,33 (2) Inga priser
Marantz AV7702 (Surroundförsteg) 5 7 (1) Inga priser
Pioneer SC-LX88 (Surroundförstärkare) 3 (0) Inga priser
Pioneer SC-LX78 (Surroundförstärkare) 1 (0) Inga priser
Pioneer SC-LX58 (Surroundförstärkare) 9 8 (2) Inga priser
Onkyo HT-RC660 (Surroundförstärkare) 1 6,5 (7) Inga priser
Onkyo SKH-410 (Surroundhögtalare) 4 7,5 (1) Inga priser
Integra DTR-70.6 (Surroundförstärkare) 1 (0) Inga priser
Onkyo TX-NR646 (Surroundförstärkare) 8 8 (13) Inga priser
Marantz AV8802A (Surroundförsteg) 1 8,75 (3) 24 990:-
Marantz AV7702 MKII (Surroundförsteg) 1 8,75 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Pioneer SC-LX79 (Surroundförstärkare) 1 8,5 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Sony STR-DN1080 (Surroundförstärkare) 7 7,29 (37) Inga priser
63 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 5 mån sedan
Arcam AV Receivers och AV Processor (1627 inlägg) 1 år sedan
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000 (791 inlägg) 1 år sedan
Sony KD-75XE9405 Dolby Atmos? (1 inlägg) 1 år sedan
Stora problem med Sony STR-DN1080 - tappar bild (2 inlägg) 3 år sedan
Yamaha RX-V685 eller annat? (9 inlägg) 3 år sedan
Onkyo 2014: TX-NR535, TX-NR636, TX-NR737, TX-NR838 (81 inlägg) 3 år sedan
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité (393 inlägg) 3 år sedan
Dilemma ang förstärkare till KEF R3 (8 inlägg) 3 år sedan
Felsöker aktiv sub i zon 2 (1 inlägg) 3 år sedan
Receiver med 2 hdmi ut och bra/enkel app? (0 inlägg) 4 år sedan
Marantz AV Receivers & AV Processor 2015 (178 inlägg) 4 år sedan
Någon som är kunnig på Marantz SR 7009? (6 inlägg) 4 år sedan
Hembioreceivers - Med musiken i fokus (115 inlägg) 4 år sedan
Kombinera gammalt & nytt 5.1 till t.ex. 7.1? (2 inlägg) 4 år sedan
Störigt problem med Sony TV till pc (16 inlägg) 5 år sedan
NU7105 4k? (2 inlägg) 5 år sedan
Vilken förstärkare av dessa 4 alternativ? (5 inlägg) 5 år sedan
Uppgradera till UHD/HDR stöd (4 inlägg) 5 år sedan
Onkyo AV Receivers 2015 (177 inlägg) 5 år sedan
Onkyo RZ720 eller Sony DN1080 (11 inlägg) 5 år sedan
Passthrough HD ljud genom TV HDMI ARC (13 inlägg) 5 år sedan
windows 10 problem hdmi arc Hjälp! (4 inlägg) 6 år sedan
Pioneer AV Receivers 2015 (85 inlägg) 6 år sedan
Yamaha RX-A2040 vs RX-A2050, dubbla effekten i 5 kanals drivning? (0 inlägg) 6 år sedan
Hjälp till början av ett nytt 5.1.2 (minst) system. (26 inlägg) 6 år sedan
Onkyo SKH-410 Atmos (9 inlägg) 7 år sedan
Söndrig Onkyo TX-NR609 - Laga eller 1250 kr? (19 inlägg) 7 år sedan
Hjälp mig hitta en bra AVR (musik, 4k-stöd)? (5 inlägg) 7 år sedan
Får inte igång Dolby Atmos på vissa filmer (66 inlägg) 7 år sedan
Får inte till ARC, LC46LE631E - Onkyo 636 (5 inlägg) 7 år sedan
Behöver tips på förstärkare till Dali Helicon MK2! (12 inlägg) 8 år sedan
Koppla sonos till Onkyo TX-NR646 (13 inlägg) 8 år sedan
Er expertis önsvärd till förstärkare (4 inlägg) 8 år sedan
vad är bäst av dessa? (7 inlägg) 8 år sedan
Onkyo TX-NR646 vs Marantz SR5010 (4 inlägg) 8 år sedan
Byta uppgradera bio reciver (31 inlägg) 8 år sedan
Hjälp för dolby atmos setup (35 inlägg) 8 år sedan
Ljudformat surround samt klangfråga (13 inlägg) 8 år sedan
funderar att skaffa atmosförstärkare (36 inlägg) 8 år sedan
Snabb fråga vilken skall jag välja (31 inlägg) 8 år sedan
Atmos vs 7.1 vs 5.1? Hmmm (6 inlägg) 8 år sedan
Onkyo TX-NR838 (7 inlägg) 8 år sedan
Yamaha RX-A810 vs Onkyo HT-RC660 (TX-NR636) (1 inlägg) 8 år sedan
Onkyo TX-NR838 vs Denon AVR2200 (1 inlägg) 8 år sedan
Marantz AV8802 (2 inlägg) 8 år sedan
Yamaha 08 vs Yamaha 15? (10 inlägg) 8 år sedan
Canton Chrono 609 DC vs Monitor Audio RX8 (5 inlägg) 9 år sedan
Marantz bioreceiver eller bioförsteg? (35 inlägg) 9 år sedan
Hembioreciver till Canton Ergo RC-L (6 inlägg) 9 år sedan
Yamaha RX-A3030 vs RX-A2040 ? (13 inlägg) 9 år sedan
Receiver runt 10K. 4 alternativ. Vilken ska jag välja? (15 inlägg) 9 år sedan
Lite köpråd & tips - (totalt okunnig om förstärkare & högtalare.) (7 inlägg) 9 år sedan
Problem. Bild genom HDMI, uppspelning av ljud från annan källa NET (ex spot (2 inlägg) 9 år sedan
Yamaha RX-1040/2040 7490:-/10990:- (6 inlägg) 9 år sedan
4K pass-through receiver (11 inlägg) 9 år sedan
Nån som köpt yamaha 1040/2040/3040 ännu? (71 inlägg) 9 år sedan
Onkyo NR636 vs NR727 (32 inlägg) 9 år sedan
Pioneer High-End 2014 på gång!!! (26 inlägg) 9 år sedan
Onkyo TX-NR1030 and TX-NR3030 AV receivers, flagship PR-SC5530 (6 inlägg) 9 år sedan
Yamaha rx-a3040 med DLS Flatbox och DLS M TWO med NAD c275bee (2 inlägg) 9 år sedan
Rotel Ra-12 mot Marantz SR-7009 (2 inlägg) 9 år sedan
Integra (358 inlägg) 9 år sedan

#51

Postad 19 juli 2014 - 18:11

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 3

Jaha...? Jag håller fortfarande kvar vid att det inte spelar någon roll hur många kanaler du har, om ljudteknikern som lagt spåret var kass. Förklara gärna varför jag ska många högtalare (9.1 typ?) i ett rum på 15-20 kvm. Speciellt som att det är ont om kommersiellt material med fler kanaler än 7.1 diskreta. Och så vitt jag vet, så vet ju ingen om Atmos slår igenom på konsumentsidan, vi vet ju än en gång att 3D blev en flopp (igen!!)


Va hålla stopp nu.. Jag håller helt med dig i att ljudteknikerns jobb är avgörande om det ska låta bra, men det är oavsett antal kanaler.
Visst går det att få ett fylligare och bättre ljud med flera högtalare och kanaler även i ett mindre rum runt 20kvm.
Men det är ju som alltid man måste ju fixa till akustiken i rummet först, men det gäller ju oavsett hur många eller få kanaler du kör.

Vissa gillar vad förstärkaren kan trolla med de kanaler den får från källan tex 7.1 och kan trolla om den till lite olika
"atmosfärer" till som i mitt fall 11.3... Jag upplever det som ett klart lyft i ljudbilden.

Vad menar du med att 3Dn floppade, är det 3Dfilm? Vad jag vet så den knappast floppat de flesta stora BDsäpp kommer ju även i 3DBD. Vissa filmer gillar jag väldigt mycket i 3D andra inte men jag skulle inte vilja vara utan det.

#52

Postad 19 juli 2014 - 19:11

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Va hålla stopp nu.. Jag håller helt med dig i att ljudteknikerns jobb är avgörande om det ska låta bra, men det är oavsett antal kanaler.
Visst går det att få ett fylligare och bättre ljud med flera högtalare och kanaler även i ett mindre rum runt 20kvm.
Men det är ju som alltid man måste ju fixa till akustiken i rummet först, men det gäller ju oavsett hur många eller få kanaler du kör.

Vissa gillar vad förstärkaren kan trolla med de kanaler den får från källan tex 7.1 och kan trolla om den till lite olika
"atmosfärer" till som i mitt fall 11.3... Jag upplever det som ett klart lyft i ljudbilden.

Vad menar du med att 3Dn floppade, är det 3Dfilm? Vad jag vet så den knappast floppat de flesta stora BDsäpp kommer ju även i 3DBD. Vissa filmer gillar jag väldigt mycket i 3D andra inte men jag skulle inte vilja vara utan det.

Ditt rum har 11.3, jag ska testa att köra 7.3 med mitt nya XTZ Cinema PLUS mina gamla 99.26or, så 9.3. 6 surrar bak i mitt rum på 25 kvm är enough, möjligtvis att man kan sätta höjdkanaler fram den dag det finns diskreta kanaler.

Men att ha denna mängd högtalare i ett normalt rum blir för mycket, hur stort är ditt biorum? 40-50 kvm? OCH som jag sa tidigare, ljudmixarna på Blu-ray är i många fall skitdåligt gjorda, finns många gånger DVDer med bättre surround. Standarden blir knappast högre för att Dolby Atmos kommer med 3D-placering...

Att konsumenterna inte är lika förtjusta i 3D som tv-tillverkarna och filmbolagen är väl knappast en nyhet? Nyhetens behag vet du, kolla om 5 år så får vi se om att det är så hett - eller om det bara är en plojgrej som kommer att vara vissa entusiaster till glädje. För 10 år sedan förutspådde alla förståsigpåare att DVD kommer att helt ersättas av Blu-ray. Är väl som så istället att DVD är ett större format idag än Blu-Ray om jag inte missminner mig?

#53

Postad 19 juli 2014 - 21:46

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 1
Jag håller med dig att på vissa bdfilmer önskar/förväntar man sig bättre ljud. Men jag tycker att dom flesta blu-rayutgåvorna håller bättre ljudkvalité än de flesta dvder jag känner till. Men som vi båda är inne på så handlar nog det mer om hur mycket kunskap/matreal ljudteknikern har att jobba med.

Mitt biorum är strax över 54kvm. Så visst kan jag sprida ut högtalarna lite mer än på tex 25kvm.
Vi får se vad som händer i framtiden, jag kommer med ganska stor säkerhet att uppgradera till Dolby Atmos
när det det finns filmer som stödjer det fullt ut att köpa.

Jag har inte köpt en dvd på många år, inte sen ps3an släpptes faktiskt. Men vanliga Svensson som inte sitter med projektor eller biopaket köper kanske dvd fortfarande. Så är det nog.

Jag tror inte att det spelar någon roll om vi väntar 5år eller 50år till så kommer det vara lika som idag
entusiasterna är dom som köper det senaste dyrt och testar.... sen hakar de vanliga dödliga på...

Jag köper alltid 3Dutgåvan på blu-ray om det finns en sån, mest för att ha den. Men kan mycket väl välja att kolla 2Dutgåvan oxå pga bättre bild. Jag tror att med tiden så ersätter nog bdn dvdn.

#54

Postad 19 juli 2014 - 23:38

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 5

Att jämföra med en kommersiell biograf ger jag ingenting för, eftersom det i de flesta fall låter skit både i fråga om kvalitet och surroundeffekt!
Och det är inte för kompisarna som jag ska bygga ett dedikerat rum ;-)

Nä, skämt åsido. Jag är också av den åsikten att den inte finns några skrivna regler. Dock är jag allergisk mot påståenden om att fler högtalare och fler kanaler automatiskt är bättre.

Spelar ingen roll om det ofta låter skit i kommersiell biograf, vad jag menar är att ljudmixen är gjord för att återges med flera ljudkällor. Fler kanaler däremot är oftast sämre än så länge, tycker jag.
Vad menar du med att det inte är kompisarna du bygger rum för? Är det ett svar på att det inte fungerar med 2-3 sittrader?
Vi använder nog vår hemmabio på olika vis, jag ersätter traditionella biobesök med den. Ikväll hade jag och min fru våra föräldrar här och såg "Hundraåringen", eftersom vi alla ville se den när den kom på bio, men kom överens om att vi skulle göra en grej av den när den kom på hyrfilm istället. Lite hämtmat och en öl på altanen i eftermiddagssolen, och när vi kände för det så gick vi in och startade igång rullen. Då krävs det lite mer än en central fåtölj i sweetspot för att alla ska vara nöjda...

#55

Postad 19 juli 2014 - 23:52

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Jag håller med dig att på vissa bdfilmer önskar/förväntar man sig bättre ljud. Men jag tycker att dom flesta blu-rayutgåvorna håller bättre ljudkvalité än de flesta dvder jag känner till. Men som vi båda är inne på så handlar nog det mer om hur mycket kunskap/matreal ljudteknikern har att jobba med.

Mitt biorum är strax över 54kvm. Så visst kan jag sprida ut högtalarna lite mer än på tex 25kvm.
Vi får se vad som händer i framtiden, jag kommer med ganska stor säkerhet att uppgradera till Dolby Atmos
när det det finns filmer som stödjer det fullt ut att köpa.

Jag har inte köpt en dvd på många år, inte sen ps3an släpptes faktiskt. Men vanliga Svensson som inte sitter med projektor eller biopaket köper kanske dvd fortfarande. Så är det nog.

Jag tror inte att det spelar någon roll om vi väntar 5år eller 50år till så kommer det vara lika som idag
entusiasterna är dom som köper det senaste dyrt och testar.... sen hakar de vanliga dödliga på...

Jag köper alltid 3Dutgåvan på blu-ray om det finns en sån, mest för att ha den. Men kan mycket väl välja att kolla 2Dutgåvan oxå pga bättre bild. Jag tror att med tiden så ersätter nog bdn dvdn.

Jo, men nu är ju grejen den att även om entusiasterna köper 3D och Blu-ray, så har inte vanliga Svenssons gjort det. 3D-tv får ju alla nästan som köper tv idag, men mediat är ju betydligt mer svårsålt än DVDerna...

Bättre ljudkvalitet, ja! Men nu var det mixningen jag menade.

#56

Postad 20 juli 2014 - 00:06

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Spelar ingen roll om det ofta låter skit i kommersiell biograf, vad jag menar är att ljudmixen är gjord för att återges med flera ljudkällor. Fler kanaler däremot är oftast sämre än så länge, tycker jag.
Vad menar du med att det inte är kompisarna du bygger rum för? Är det ett svar på att det inte fungerar med 2-3 sittrader?
Vi använder nog vår hemmabio på olika vis, jag ersätter traditionella biobesök med den. Ikväll hade jag och min fru våra föräldrar här och såg "Hundraåringen", eftersom vi alla ville se den när den kom på bio, men kom överens om att vi skulle göra en grej av den när den kom på hyrfilm istället. Lite hämtmat och en öl på altanen i eftermiddagssolen, och när vi kände för det så gick vi in och startade igång rullen. Då krävs det lite mer än en central fåtölj i sweetspot för att alla ska vara nöjda...

Det är ett svar på att det i 9 fall av 10 är jag själv som ser film, den 10e gången är även frun eller kompisarna där. Jag använder/kommer att använda mitt biorum (som ej är påbörjat än i någon annan form än att jag reglat upp ett golv) till att:

1: ersätta biobesök eftersom bild och ljud är dyngdåligt på kommersiell biograf, i kombination med högt pris.

2. Spela musik på HÖG ljudnivå tillsammans med polare och en whiskey.

3. Spela tv-spel.

4. Klämma en tv-serie.

Jag har varken tiden eller jätteintresset för att göra mitt rum helt akustiskt korrekt, vad jag vet efter att ha varit på åtskilliga hemmabio-butiker är att det i många fall låter dåligt jämfört med min provisoriska bio, trots sjuttioelva högtalare och en prislapp som många gånger är på fel sida 100 000 krs strecket! Så jag är lite skeptisk till allt nytt utan vill se att det etableras och gör ett bestående intryck först...

Grundtanken med Atmos verkar bra, men i slutändan är det ju upplevelsen i jämförelse med tidigare upplevelser som avgör om det är en hit. Det går liksom inte att uppfinna hjulet flera gånger...skillnaden mellan VHS och DVD är väl en sådan där milstolpe som inte kommer att hända om 10 år precis. Finns en begränsning i vad människan kan uppleva, men så länge folk köper allt nytt så är ju företagen glada ;-)

#57

Postad 20 juli 2014 - 06:41

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 1

Grundtanken med Atmos verkar bra, men i slutändan är det ju upplevelsen i jämförelse med tidigare upplevelser som avgör om det är en hit. Det går liksom inte att uppfinna hjulet flera gånger...skillnaden mellan VHS och DVD är väl en sådan där milstolpe som inte kommer att hända om 10 år precis.

Nästa milstople har redan hänt, den var inte dvd->bluray utan dvd->streaming. Vilket ifs inte är en milstople i "kvalite" så mycket som tillgänglighet och smidighet

Redigerat av jn82, 20 juli 2014 - 07:09.


#58

Postad 23 juli 2014 - 21:17

omartint
  • omartint
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Yamaha to Equip New Receivers with Dolby Atmos Surround Sound

http://www.soundandv...-surround-sound

#59

Postad 09 augusti 2014 - 13:07

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Dolby Atmos whitepaper mm, nya modeller kommer nu till IFA 2014: http://www.chromapur...d=117&type=news

#60

Postad 09 augusti 2014 - 13:26

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 1
Har varit och kollat lite på infällbara högtalare i taket...... Det är ju inte läge än på flera år men det är ju bra och vara ute i tid ;)

#61

Postad 09 augusti 2014 - 14:55

omartint
  • omartint
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 1

Har varit och kollat lite på infällbara högtalare i taket...... Det är ju inte läge än på flera år men det är ju bra och vara ute i tid ;)


Kul. Du har ju verkligen ett gediget bygge, så synd om du inte också skulle ligga i framkant med Atmos! :)

#62

Postad 09 augusti 2014 - 15:19

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Här finns Prisjakts utbud av 400 styckna takhögtalare; https://www.prisjakt...v_pop#prodlista

#63

Postad 09 augusti 2014 - 17:16

omartint
  • omartint
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Dolby Atmos for the Home Theater

Bifogad fil(er)



#64

Postad 09 augusti 2014 - 17:24

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0
Vad finns det för media som stöder den nya normen.

#65

Postad 09 augusti 2014 - 17:39

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Fel.

Redigerat av Unregistered39429, 09 augusti 2014 - 17:41.


#66

Postad 09 augusti 2014 - 19:40

omartint
  • omartint
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Vad finns det för media som stöder den nya normen.


I dagsläget; inga vad jag vet.

Till höst kommer det på BD. Har inte hela listan, men kan tippa på att de biofilmer som släppts för Atmos kommer att bli starka kandidater att först släppas på BD.

För närvarande är det följande biofilmer som finns för Atmos.

#67

Postad 10 augusti 2014 - 08:35

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

I dagsläget; inga vad jag vet.

Till höst kommer det på BD. Har inte hela listan, men kan tippa på att de biofilmer som släppts för Atmos kommer att bli starka kandidater att först släppas på BD.

För närvarande är det följande biofilmer som finns för Atmos.

Det är för bio hur länge kommer det att ta innan det når konsumenterna .

#68

Postad 10 augusti 2014 - 09:17

omartint
  • omartint
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Det är för bio


Ja?

Det stämmer det - var precis det jag skrev (se ovan inlägg du citerar av mig).

hur länge kommer det att ta innan det når konsumenterna .


?

Se ovan inlägg du citerar av mig (repetition här om du inte orkar läsa föregående inlägg igen; de börjar att släppas på BD till hösten).

Det finns mig veterligen inte mer exakta uppgifter än så för närvarande. Sorry.

Kommer däremot säkert mer precisa uppgifter om olika datumsläpp efter hand.

Redigerat av omartint, 10 augusti 2014 - 09:37.


#69

Postad 10 augusti 2014 - 09:40

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 1
Uppgraderar till det när jag har ett dedikerat rum och det finns BD:er med atmos.

#70

Postad 10 augusti 2014 - 09:42

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Dolby Atmos for the Home Theater


Trevligt, jag skummade igenom dokumentet, det mest intressanta tyckte jag var att standarden stödde 24 högtalare i öronhöjd och 10 i taket som max, samt informationen om att det är uppbyggt som objekt-ljud ovanpå ett 9.1 system. Det ger ju lite information om hur man ska tänka om sitt system.

I dagsläget verkar ju de recievers som stödjer standarden vara ganska låsta till ett fåtal fixa kombinationer, men lite längre fram kan man väl tänka sig att de blir mer kapabla. Då får man fundera på hur många högtalare man ska ha och var de ska befinna sig, de nio i grunden känns väl som minimum då, men är det de vanliga 7.1 + front wide eller är de extra i taket, eller något helt annat? Nästa fråga blir såklart hur många högtalare man ska ha i sitt rum beroende på storlek för att få optimal precision i de objekt-baserade ljuden. Jag kan tänka mig att man vill ha dem jämnt spridda i 360 grader runt lyssningspositionen och på positioner som sammanfaller med de korrekta för de nio grundkanalerna.

Mer information hade varit kul så att man kan fortsätta planera sitt framtida drömrum ;)

#71

Postad 10 augusti 2014 - 10:31

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
En till sak jag funderade på är väl om det inte bör bli så att surround kanalerna då bör vara direkt strålande i framtiden, istället för diffusa, ifall man ska kunna lokalisera objekt även i bakre halvan av rummet. Eller behöver man kanske några surround kanaler som är diffusa för "ambient" ljud kombinerat med direktstrålande för objekt-kanalerna? Eller ambient kanske kan lösas genom att köra ljudet genom flera direkta bakkanaler istället

#72

Postad 10 augusti 2014 - 10:48

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Ja?

Det stämmer det - var precis det jag skrev (se ovan inlägg du citerar av mig).



?

Se ovan inlägg du citerar av mig (repetition här om du inte orkar läsa föregående inlägg igen; de börjar att släppas på BD till hösten).

Det finns mig veterligen inte mer exakta uppgifter än så för närvarande. Sorry.

Kommer däremot säkert mer precisa uppgifter om olika datumsläpp efter hand.

jag kanske inte förtydligande mig hur många bolag släpper under hösten att det bara skall släppas på BD är inget som säger vilka som hakar på trenden i höst.

#73

Postad 10 augusti 2014 - 11:01

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
DTS håller tydligen på med något de kallar Multidimensional Audio (MDA) också, förhoppningvis behöver man inte välja utan att deras högtalar placeringar är ungefär samma som för Atmos

http://stereos.about...s-On-Report.htm

Several companies are pushing the idea of surround-sound systems with more than 7.1 channels of sound, otherwise known as immersive audio. You may have heard a lot about -- and probably actually heard -- Dolby Atmos, which has been used in close to 100 movies and is currently installed in more than 300 theaters worldwide. There's also the Barco Auro-3D system, which is in about 150 theaters and to date has been used on more than 30 movies. Behind the scenes in the movie production community, though, a consortium of pro audio companies, coordinated largely by Dolby competitor DTS, has been pushing a different idea: Multi-Dimensional Audio, or MDA.


Redigerat av jn82, 10 augusti 2014 - 11:02.


#74

Postad 10 augusti 2014 - 11:50

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 1
http://blog.dolby.co...tions-answered/

If this is not a channel-based system, why are there predefined speaker positions?
Because Dolby Atmos is new to home theater, we defined a few “reference” speaker configurations to ensure that early customers could have a great experience while having the option to keep most of the equipment they already have.
Among those reference setups are the 5.1.2 configuration, which involves adding two ceiling or Dolby Atmos enabled speakers to a traditional 5.1 system, and the 7.1.4 configuration, which starts with a traditional 7.1 system and adds four ceiling or Dolby Atmos enabled speakers.
But we believe this is just the beginning. Because the Dolby Atmos object-based audio system is so adaptable, you can use many other speaker configurations. No matter what system you build, the Dolby Atmos format and system will adapt itself to output the best audio experience possible



#75

Postad 11 augusti 2014 - 17:26

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0
Formatet som kommer efter Atmos lär väl lägga till högtalare i golvet (golvhögtalare får en ny innebörd höhö). Men sen är frågan vad de ska hitta på. :)

#76

Postad 11 augusti 2014 - 19:03

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Luktgenerator var ju lite på G för ett tag sen... Det fanns att beställa i USA förut sen fick man ladda den till vissa filmer..
Det var jag lite sugen på... Jag har iaf dragit fram rör i taket för ev styrningar samt påstick i ventilationen
om det skulle komma någon bra lösning på just luktgenerator ;)

Sen väntar jag på att D-Boxstolarna ska komma ner lite i pris... Har kollat på dem för några år sen och även nu för någon månad sen var vi och provade dem... Men att uppgradera min bio med D-box stolar ladande på 1.4 mille...
Något frun inte tyckte var okej. Hon sa efter typ 2minuter nej det här fixar inte jag, jag mår bara illa.
Själv tycker jag det är riktigt häftigt funderar på att bara uppgradera den främre raden.... till att börja med....
Jag börjar även bli mer och mer sugen på Atmos nu får det komma lite matreal så man kan uppgradera lite...

Redigerat av Unregisteredd27f924d, 11 augusti 2014 - 20:37.


#77

Postad 11 augusti 2014 - 21:42

omartint
  • omartint
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 2

Men att uppgradera min bio med D-box stolar ladande på 1.4 mille...
Något frun inte tyckte var okej. Hon sa efter typ 2minuter nej det här fixar inte jag, jag mår bara illa.


Ha,ha, underbart!

Du är en sann entusiast och bionörd, men jag kan faktiskt förstå din fru. :D

Redigerat av omartint, 11 augusti 2014 - 21:43.


#78

Postad 11 augusti 2014 - 21:49

omartint
  • omartint
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

DTS håller tydligen på med något de kallar Multidimensional Audio (MDA) också, förhoppningvis behöver man inte välja utan att deras högtalar placeringar är ungefär samma som för Atmos

http://stereos.about...s-On-Report.htm


Intressant! Kul att det kommer lite mer objekt/3D-baserade system. Bra med konkurrens till Dolby så att de inte är ensamma om detta.

#79

Postad 22 augusti 2014 - 10:13

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
En liten sammanfattning av nuvarande status för Atmos hemma:
http://www.audioholi...ome-theater-101

#80

Postad 26 augusti 2014 - 11:22

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Lite mer läsning om Dolby Atmos: http://www.ljudochbi...mos-i-hemmabion

#81

Postad 29 augusti 2014 - 16:38

omartint
  • omartint
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Eye on Atmos: 15 Minutes with Dolby’s Brett Crockett

http://www.soundandv...-brett-crockett

#82

Postad 01 september 2014 - 15:18

ONKYO_Sverige
  • ONKYO_Sverige
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 3
Hej,
Just nu finns Onkyo TX-NR3030 för demo med Dolby Atmos hos Hembiobutiken i Sundbyberg. Detta är våran flaggskeppsmodell 2014/2015 och receivern är uppkopplad 7.1.4 med högtalare från Miller Kreisel & Speakercraft. (7 st Surround. 1 Subwoofer. 4 st in-ceiling)
Åk dit och upplev Dolby Atmos!

#83

Postad 01 september 2014 - 15:40

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Hej,
Just nu finns Onkyo TX-NR3030 för demo med Dolby Atmos hos Hembiobutiken i Sundbyberg. Detta är våran flaggskeppsmodell 2014/2015 och receivern är uppkopplad 7.1.4 med högtalare från Miller Kreisel & Speakercraft. (7 st Surround. 1 Subwoofer. 4 st in-ceiling)
Åk dit och upplev Dolby Atmos!


När kommer TX-NR5030?

#84

Postad 01 september 2014 - 20:38

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0

Hej,
Just nu finns Onkyo TX-NR3030 för demo med Dolby Atmos hos Hembiobutiken i Sundbyberg. Detta är våran flaggskeppsmodell 2014/2015 och receivern är uppkopplad 7.1.4 med högtalare från Miller Kreisel & Speakercraft. (7 st Surround. 1 Subwoofer. 4 st in-ceiling)
Åk dit och upplev Dolby Atmos!


Det är klart lockande... Kommer det några förstärkare med flera kanaler snart?
Hur högt i tak har ni i demorummet?

#85

Postad 01 september 2014 - 20:54

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Jag var hos hembiobutiken i lördags då dom hade öppning av sin nya butik.
Det fanns ett M&K system som var 7.1.4 och ett procellasystem som var 5.1.
De spelade iron man 3, scenen i slutet då de är plattformen och alla hans prototyper kommer flygandes.

Det var dock lite problem med förstärkarna och app-styrningarna till dom men de spelade iaf upp bägge systemen.
Jag fick känslan av att takhögtalarna inte användas, alternativt de valde något ljudprogram som inte nyttjade takhögtalarna.
Om atmos nu användas så var det en besvikelse i den filmen, för procellasystemet var så galet mycket bättre.
Jag gillade förvisso inte M&K-systemet ljudkaraktär så de tankarna kanske satte sig för långt in i tankarna.

Men tyckte de sa att det inte finns några filmer än med atmosljud-inspelningar. Utan de filmer som presenterats enbart varit för biovisning?

Man ska nog avvakta några veckor innan man besöker dom, om man vill få ett ordentligt test av atmos.
Så de får en ärlig chans att spela in systemet och justera in det på ett korrekt sätt.
Kändes som de fått stressa fram för att få klart biorummet till öppningen.

Som svar på din fråga biobygget. Från sittplats till tak var det cirka 2m.

#86

Postad 02 september 2014 - 08:42

ONKYO_Sverige
  • ONKYO_Sverige
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
@OMD28: Det kommer ingen 50-serie i år, det är TX-NR3030 som är flaggskeppsmodellen. Försteget PR-SC5530 däremot kommer att släppas under oktober månad.

@baconaboo: Jag vet att dom hade svårt att få till inställningarna för Dolby Atmos till en början, så det är mycket möjligt att du aldrig fick uppleva det då in-celing högtalarna var inaktiva till en början. Nu skall det fungera fullt ut däremot :)

Ang filmer med Dolby Atmos så finns det redan hundratals färdiga filmer som kommer under Q4, många nya filmer mixas i Dolby Atmos samt att många klassiker kommer ges ut i ny utgåva.

Receivern som Hembiobutiken har i Sundbyberg kommer skickas till Göteborgsbutiken för att visas i deras biorum under den helgen som Arken-mässan arrangeras. :)

#87

Postad 02 september 2014 - 16:57

omartint
  • omartint
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

@OMD28: Det kommer ingen 50-serie i år, det är TX-NR3030 som är flaggskeppsmodellen. Försteget PR-SC5530 däremot kommer att släppas under oktober månad.


Kommer flaggskeppsmodellen med Audyssey rumskorrigering, eller har ni slutat med deras lösningar för gott?

#88

Postad 03 september 2014 - 05:58

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0

Jag var hos hembiobutiken i lördags då dom hade öppning av sin nya butik.

Som svar på din fråga biobygget. Från sittplats till tak var det cirka 2m.


Tack för det...

#89

Postad 03 september 2014 - 13:32

ONKYO_Sverige
  • ONKYO_Sverige
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Kommer flaggskeppsmodellen med Audyssey rumskorrigering, eller har ni slutat med deras lösningar för gott?

Hej,
Det kommer vara AccuEQ i TX-NR1030 och TX-NR3030.

#90

Postad 19 september 2014 - 16:59

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 751 inlägg
  • 2
Transformers: Age of Extinction 2014 skall vara med Atmos om det nu stämmer ?
Är sugen på det nu.

Efter att ha sett filmen, så nu får man fixa några Atmos högtalare.

Redigerat av Taggis, 23 september 2014 - 14:52.


#91

Postad 23 september 2014 - 14:46

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Hej,
Det kommer vara AccuEQ i TX-NR1030 och TX-NR3030.


Trist att man nedgraderat till AccuEQ (av hårdvaruskäl som jag förstått det, inte nog med CPU-kraft för både XT32/Pro samt Atmos). Inte nog med att man tog bort XT32 från 828, nu finns det inte ens till flaggskeppen. Att man dessutom kunde skaffa Pro-licens till dom var ju ytterligare en anledning till att köpa de större förstärkarna.

Hur nöjd jag än må vara med min Onkyo så får det nog bli en Denon eller dylikt framöver som kan erbjuda både Atmos och XT32/Pro-licens.

#92

Postad 23 september 2014 - 15:46

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 1
The Grid här på forumet har ju uppdaterat ;)
Grym bio!

#93

Postad 24 september 2014 - 10:49

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Jag är dock lite skeptisk till takhögtalare, det kanske kan göra lite skillnad i större biorum men känns mest som det kommer göra liiite mer utfyllnad av ljudbilden.

#94

Postad 24 september 2014 - 21:59

omartint
  • omartint
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Trist att man nedgraderat till AccuEQ (av hårdvaruskäl som jag förstått det, inte nog med CPU-kraft för både XT32/Pro samt Atmos). Inte nog med att man tog bort XT32 från 828, nu finns det inte ens till flaggskeppen. Att man dessutom kunde skaffa Pro-licens till dom var ju ytterligare en anledning till att köpa de större förstärkarna.

Hur nöjd jag än må vara med min Onkyo så får det nog bli en Denon eller dylikt framöver som kan erbjuda både Atmos och XT32/Pro-licens.


Håller med 100%. Är väldigt nöjd med mina nuvarande Onkyo, men nästa gång som jag uppgraderar till en lite dyrare förstärkare så blir det Denon, Marantz eller någon annan tillverkare som förutom Atmos och pre-out även har XT32. Är inte heller så övertygad av, eller begeistrad i, Pioneers MCACC eller Yamahas YPAO (och verkar vara många här på forumet med liknande erfarenheter), men Onkyos AccuEQ är nog sämst i klassen av all rumskorrigering som finns ute just nu (kanske det kan utvecklas och så sakteliga bli lite bättre på sikt).

#95

Postad 25 september 2014 - 08:18

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Sen skall man väl dock inte hänga upp sig allt för mycket på rumskorrigering heller. Det finns andra saker så som högtalarens placering som gör otroligt mycket mer skillnad än XT32. De flesta vill kunna trycka på en knapp och sedan skall boxen automatiskt fixa ljudet till det bättre..i min erfarenhet är det inte så. Man kommer otroligt långt med ett måttband, dB-mätare och mycket tålamod. Audyssey har sin plats men jag hade inte testat det förrän resten var perfekt inställt.

#96

Postad 25 september 2014 - 08:25

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Jag har ett fullt akustikbehandlat rum och har testat det mesta med placering och delningar i detta med hjälp av öron samt REW med kalibrerad mick.

XT32 gör ett grymt jobb främst för basområdet men även för surroundljudet. Helst bör man köpa sig en Pro-förberedd förstärkare så kan man låta bli att korrigera vissa kanaler som front och center om de redan fungerar bra. Då får man även begränsa lite hur mycket Audyssey får jobba.

Näe, AccEQ är ett riktigt skräp.

#97

Postad 25 september 2014 - 10:48

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag har ett fullt akustikbehandlat rum och har testat det mesta med placering och delningar i detta med hjälp av öron samt REW med kalibrerad mick.

XT32 gör ett grymt jobb främst för basområdet men även för surroundljudet. Helst bör man köpa sig en Pro-förberedd förstärkare så kan man låta bli att korrigera vissa kanaler som front och center om de redan fungerar bra. Då får man även begränsa lite hur mycket Audyssey får jobba.

Näe, AccEQ är ett riktigt skräp.


Pro-förberedd verkar vara vettigt. Köper att det kan vara bra om man har värstingvarianten men min poäng var väl att det ibland känns som att folk glömmer det grundläggande. I ditt fall verkar det inte vara så :)

#98

Postad 28 september 2014 - 22:42

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

  • 1 038 inlägg
  • 2
En paneldiskussion som pågick under Cedia-mässan. Har ni 43 minuter över så kan ni kolla in den här videon :)

Redigerat av smellymarq, 28 september 2014 - 22:42.


#99

Postad 29 september 2014 - 17:22

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Firmware till Dolby Atmos för Onkyo TX-NR636 mfl släpptes idag: http://www.uk.onkyo....ml?sort=0=

#100

Postad 29 september 2014 - 17:39

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
http://www.uk.onkyo....ers-120189.html



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.