Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo TX-NR616

8 svar till detta ämne Onkyo TX-NR616
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 augusti 2015 - 10:52

kristofer82
  • kristofer82
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Hej.

 

Jag har en Onkyo TX-NR616 som fungerar bra men jag behöver lite inställningshjälp, tror jag.

Jag har kopplat Xbox 360 och PS3 till den. Bilden fungerar men ljudet blir inte 5,1.

 

Det står PCM I displayen och det låter som det är 2,0?!?

 

I inställningarna på båda konsolerna är satta till HDMI ut och Dolby Digital.

 

Vet någon hur man gör på ett barnsäkert sätt? - Typ steg för steg.

 

 

Jag har kollat manualen men det står så jäkla mycket grekiska där :)

http://www.eu.onkyo....TX-NR616_Sv.pdf

 

Tack

 

/Kristofer



#2

Postad 31 augusti 2015 - 11:32

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Tryck på "movie/tv" tills det står multichanel eller direct så länge dina prylar skickar rätt signal så ska direct-mode spela upp exakt vad som kommer in utan påverkan alls (eq/volym osv)

En fördel är ju att manuellt välja det läget du föredrar på varje ingång i setup-menyn för de olika källorna (ljudtyp)

Heter "listning mode preset" och är meny 5. Där kan du välja vad dts eller t.ex 2kanals ljud ska använda för preset. Kag föredrar (stereo) då det använder dynamiskEQ vid 2kanals ljud. För mina surround käller kör jag straight decode (som använder dynamisEQ också) annars finns direct eller för musik "pure mode" där onödiga komponenter stängs av i recivern som display och annat

I manualen förklaras vad dom olika presets gör.

Redigerat av SKIBBE, 31 augusti 2015 - 11:40.


#3

Postad 31 augusti 2015 - 14:18

Mangy
  • Mangy
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Vissa PCM källor kommer ut i 2.0 direkt. Så verkar det iaf. Då brukar jag slå på Pro Logic Movie så får man flerkanaligt ljud.

#4

Postad 02 september 2015 - 12:23

Unregistered71a682bb
  • Unregistered71a682bb
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0

Innan du gräver ned dig i förstärkarens manual, kolla så du faktiskt får in 5.1-ljud till den.

 

Tryck på Display-knappen, under volymratten några gånger. Då visar den just det du behöver veta på TV:n och förstärakrens display. Där ser du vald ingång, upplösning på bildsignal, ljudformat på vad som matas in i förstärkaren och vad den matar ut. Om det där står att du får in tvåkanalsljud får du gräva bland inställningarna till dina konsoler för att få ut rätt ljudformat. Om det däremot står att ingående signal är 5.1 får du brottas lite till med manualen.



#5

Postad 18 april 2016 - 18:08

BOLLING3R
  • BOLLING3R
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Jag har märkt att kör jag Xbox one genom förstärkaren så blir det sämre bild eller färg än när jag kopplar direkt till teven. Märks när man startar upp och ser Xbox loggan.

 

Kör jag genom förstärkaren så är det typ mörkgröna pixlar i övre hörnen och utan förstärkaren är det jämn färg och typ mjukare nyanser mellan det mörkgröna och ljusgröna.

 

Borde inte det bli samma eftersom man kör pass through ? Hur gör jag om man vill köra Xboxen direkt till teven med hdmi och optiskt till Onkyo 616 och få 5.1 ljud ?

 

På teven kan man välja dolby digital eller pcm och nåt annat är satt på bitstream.



#6

Postad 18 april 2016 - 18:12

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Använder du samma hdmi i tven när du prövar?

Men låter konstigt att den skall påverka bilden i bypass läget?

För att köra optisk från xboxen är det bara välja dts i xboxen och koppla in i recivern. Sen välja vilken knapp/ingång som skall spela de optiska, förslagsvis "game"

Stänga av ljudet på tven (om du inte redan har högtalarna på off)

Xboxen skickar över hdmi och optisk samtidigt. (Jag kör mina lurar över optiskt, och har ljud i recivern och lurarna samtidigt)

Redigerat av SKIBBE, 18 april 2016 - 18:27.


#7

Postad 18 april 2016 - 22:20

BOLLING3R
  • BOLLING3R
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Använder du samma hdmi i tven när du prövar?

Men låter konstigt att den skall påverka bilden i bypass läget?

För att köra optisk från xboxen är det bara välja dts i xboxen och koppla in i recivern. Sen välja vilken knapp/ingång som skall spela de optiska, förslagsvis "game"

Stänga av ljudet på tven (om du inte redan har högtalarna på off)

Xboxen skickar över hdmi och optisk samtidigt. (Jag kör mina lurar över optiskt, och har ljud i recivern och lurarna samtidigt)


Hdmi kabeln från förstärkaren har jag kopplat från Xboxen till teven för att testa kabeln.

Det var bara vid uppstart man såg det iaf på min tv. Jag såg det eftersom Xbox support sida rekommendera att man direkt kopplade. Jo tyckte också det va konstigt eftersom den är satt som hdmi through. Den krånglade som fan förr innan jag uppdaterade förstärkaren.


Som exempel startade Mad Max Fury HD 5.1 från Samsungs Netflix app och kopplat en optisk kabel från tv till förstärkaren och enbart optiskt ljud från teven.

Då på movie tv kan jag välja all channel stereo , Full mono , Theater Dimension , Direct , Mono , PL2 Movie , Neo 6 , Thx Cinema och Tv logic.

På teven kan jag välja format för digital ljudutmatning PCM eller Dolby Digital.

Ändrade till Dolby Digital då fick jag fram Dolby D i displayen på förstärkaren.

Nu låter det ok hittade display knappen då står det 5.1 FS:48khz

#8

Postad 19 april 2016 - 21:02

Unregistered71a682bb
  • Unregistered71a682bb
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0
Har du valt Direct i meny 4-5, så förstärkaren inte gör något annat med bilden från din Xbox? HDMI through i meny 7-2 innebär bara att förstärkaren skickar ljud och bild vidare även när den är avstängd.

#9

Postad 20 april 2016 - 17:19

BOLLING3R
  • BOLLING3R
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Den var satt på game med det blev ingen skillnad med Direct angående uppstarts bilden på Xboxen.

Bra att du tipsade så det blev Direct iaf. Förstärkar menyn är inget jag kollar i ofta.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.