Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Konstigt sprak i höger högtalare när man höjer eller sänker volymen

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 april 2016 - 13:39

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
Har märkt att min högra högtalare sprakar ibland när jag höjer volymen eller sänker oftast är det vid kl 9 eller så men ljudet låter helt normalt även i den högra högtalaren kan det bero på kabeln kanske för hör ingen förvrängning eller missljud från någon av högtalarna på hög volym trots spraket.
Glömde bort att det är en förstärkare tråd

#2

Postad 14 april 2016 - 14:39

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Är det en gammal förstärkare med mekaniskt volymreglage? Dvs av potientiometertyp? Visserligen borde det då spraka i båda högtalarna, men det är en tanke. Alternativt har du något glapp en tex en lödning någonstans i den väg som signalen går till den högra högtalaren.

jag skulle dock börja med att skifta höger/vänster kanal för att se om felet följer med. Då vet du om det är högtalare eller förstärkare som felet ligger i. Lossa kablarna i högtalaränden för att helt kunna utesluta om felet ligger i högtalaren.



#3

Postad 14 april 2016 - 15:03

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
Det är en nad c375bee förstärkare demoex köpte den förra året på sommaren med ett par b&w 683 s2 högtalarna är ju inte mer än 10 månader gamla hur gammal förstärkaren är vet jag ej.
Får kolla vad som år fel. Ljudet låter bra från låg till hög volym
Bara lite irriterande att det sprakar. Men där är inget sprak i högra högtalaren om jag pausar musiken och höjer

#4

Postad 14 april 2016 - 15:27

kecke
  • kecke
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Har du kollat att alla kablar är ok insatta, även högtalarkabeln?



#5

Postad 14 april 2016 - 17:46

Unregistered71a682bb
  • Unregistered71a682bb
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0
Det låter som gammal ohederlig potentiometeroxid.
 
Vrid snabbt ett 20-30-tal gånger på volymratten på mellan 8-10. Sprakar det mindre? På den gamla onda tiden brukade det lösa problemet när grejerna blev äldre. Nu har du garanti kvar och bör låta butikens verkstad lösa det genom att byta de defekta komponenterna.
 
Att skifta högtalare lär bara flytta problemet till den vänstra högtalaren, men det är inte slöseri med tid att göra det innan du går tillbaka till butiken och får problemet löst på riktigt. Det kan vara andra komponenter som inte är helt hundra med, så nöj dig inte om du får tyst på sprakandet genom att vicka på volymratten själv. Har Volymratten börjat oxidera på så kort tid lär oxiden komma tillbaka ganska snabbt igen.



#6

Postad 15 april 2016 - 08:07

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
Tack för tipset få prova detta och se om det hjälper annars kommer jag kontakta butiken i Lund där jag köpte den det var ju ett demo ex så vet inte hur länge eller hur mycket den har använts i butik. Och det knaster ljudet kommer inte alltid och inte all musik som jag spelar och kommer spraket så är det alltid vid minst kl 9-10 på volym oftast kl 10-12 det knastrar endast vid ökning eller minskning av volymen när man väl har ökat till en önskad volym är där inget knaster. Det är ju inget jätte knaster som jag stör mig på jätte mycket. Men vill ändå försöka lösa det
Har en nästintill 20-30 år gammal Yamaha stereo förstärkare som jag använde innan till mina b&w 683 s2 innan jag skaffade nad c375. Yamahan är specad till 2x75 watt halva effekten på nadens effekt men tyvärr så gick det steget i sönder på yamahan en bra bit innan köpte högtalaren där sitter nu ett steg på 2x40-50 watt
Märkte aldrig något knaster i den. Dock så knaka det till i diskanten redan vid typ kl 9 och sänkte direkt. Så vågar inte testa och koppla om till min Yamaha eftersom den orkar inte driva högtalarna så bra. Och när spraket kommer fram på naden är det ganska hög volym som aldrig yamahan skulle kunna klara med dom b&w 683 s2 jag har. Så det går inte riktigt att jämföra yamahan med naden eftersom det skiljer sig så mycket på kraften och strömstyrkan. yamanan slog ju ofta ifrån speciellt om man vrider på basrelaget. Hade jag haft en annan relativt kraftfull förstärkare hade jag kunnat testa om det är förstärkaren som är felet. Men yamahan slår ifrån eller tappar kontrollen långt innan man hör spraket på naden

Redigerat av Andreas3200, 15 april 2016 - 08:16.


#7

Postad 15 april 2016 - 08:58

stefunge
  • stefunge
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Du har redan fått bra tips och jag vill bara stärka teorierna med att jag hade samma typ av problem med min c372 när jag styrde den med en philips multifjärr som inte blev bra kalibrerad och höjde/sänkte med väldigt små steg åt gången, vilket gjorde att det tillslut blev oxid. Försvann genom att vrida min-max på volymkontrollen ngr gånger - glöm inte att stänga av stärkaren först bara, alt se till att inga ingångskällor skickar signal ;)

Mvh

#8

Postad 15 april 2016 - 11:39

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

 

Det låter som gammal ohederlig potentiometeroxid.
 
Vrid snabbt ett 20-30-tal gånger på volymratten på mellan 8-10. Sprakar det mindre? På den gamla onda tiden brukade det lösa problemet när grejerna blev äldre. Nu har du garanti kvar och bör låta butikens verkstad lösa det genom att byta de defekta komponenterna.
 
Att skifta högtalare lär bara flytta problemet till den vänstra högtalaren, men det är inte slöseri med tid att göra det innan du går tillbaka till butiken och får problemet löst på riktigt. Det kan vara andra komponenter som inte är helt hundra med, så nöj dig inte om du får tyst på sprakandet genom att vicka på volymratten själv. Har Volymratten börjat oxidera på så kort tid lär oxiden komma tillbaka ganska snabbt igen.

 

Sprakar det fortfarande i samma högtalare efter skifte så är det ju inte poten utan något annat.

Det skumma är att det borde spraka i båda högtalarna om det vore vridpoten.



#9

Postad 17 april 2016 - 21:59

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
Tack för alla tips kommer att prova olika åtgärder men är tyvärr iväg kommer inte hem från 2 veckor ungefär

Redigerat av Andreas3200, 17 april 2016 - 22:00.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.