Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur smidigast driva takhögtalare? (och prisvärt)

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 april 2016 - 12:07

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0

Jag har takhögtalare i 5 rum och på altanen, dvs totalt 12 högtalare och 6 zoner.

 

Fram till idag så har jag kört 6st Chromecast Audio och en Dayton Audio MA1240a, vilket har fungerat klockrent (även om det är ett tungt åbäke).

 

Idag så verkar dock förstärkaren ha kastat in handduken, ingen respons alls när man startar den. Så då börjar jag fundera på alternativ.

 

Drömmen vore såklart att köra Sonos Connect Amp (har en Sonos bar och sub till tvn och gillar det skarpt). Det skulle dock hamna på 32 000kr (hos HiFi-klubben), vilket känns för dyrt då vi i praktiken inte använder det speciellt mycket.

 

Ett annat alternativ är att köpa en ny Dayton, men de ligger även de rätt högt, ca 8000kr, plus då att jag är tveksam till kvalitén då min gått sönder efter drygt 3 år.

 

Ett annat alternativ, om man ska bredda sina tankar lite, är att köpa 6st billigare stereo-förstärkare via kina och eBay (tex http://www.ebay.com/...bkAAOSwzgRWyrzm). Då hamnar man runt en tusenlapp, och skulle någon gå sönder så är det billigt att byta ut en.

 

Vad säger ni? Har ni några åsiker eller andra tips?

 

 

 



#2

Postad 17 april 2016 - 12:27

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

Kolla först noga vad som kan vara trasigt i din Dayton.
Kolla alla säkringar, öppna locket känn efter om det luktar bränt någonstans och gör en okulärbesikning av allt som verkar misstänkt. Kall lödningar är ganska vanligt förekommande om det är hålmonterade kort. Är det ytmonterat se om du kan se tendenser att kortet gått varmt någonstans. Brukar kunna bli en lite mörkare nyans på kortet kring komponenten om så är fallet.

Hittar du inget se om du hittar service för dessa inom sverige och försök luska ut om det finns någon särskilt vanligt förekommande problem med dessa och vad det i så fall kostar att reparera detta, de vill sällan ange detta då de vill få in grejerna och felsöka först men om du kollar runt lite på Google och hittar information om kända fel kan du slänga iväg lite ledande frågor.

 

Är det ett enkelt fel kan du kanske komma undan med en tusenlapp.



#3

Postad 17 april 2016 - 12:30

Gonk
  • Gonk
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 1

Kan inte vara svårt att laga för någon som har lite koll. Ser ut att vara ett enkelt och okomplicerat bygge när man tittar på bilder på insidan. Det är troligen en säkring eller diodbrygga som har gått sönder.



#4

Postad 17 april 2016 - 12:31

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0

bra tips! har grävt ur den från förrådet och sladdharvan, så får jag ta och öppna upp den sen och se om det syns något uppenbart.

 

har nog misshandlat den lite, då jag haft en strömbrytare (z-wave) som slår på och av den när någon chromecast spelar, kanske tar på den stackaren.

såg nu när jag letade runt att man faktiskt kan lösa det genom en trigger-ingång istället, så jag hoppas man kan skaka liv i den igen :)



#5

Postad 19 april 2016 - 17:27

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0

Säkringen är hel (om det inte finns flera), och jag kan inte se några tecken på skador.

9jdV3te.jpg



#6

Postad 19 april 2016 - 19:46

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Köp ett gäng billiga t-amps från ebay istället för en dyr multikanalare och fortsätt köra med chromecast. Så lite som de kostar kan du ha ett par i reserv.

 

Behöver du inte olika musik i olika rum kan du ju byta ut chromecast mot en sonos för att mata förstärkarna.



#7

Postad 20 april 2016 - 05:29

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Ja det lutar lite åt det.
Funderade först på en sonos inne och en ute (ev en separat i sovrummet) men tveksam om de orkar driva allt.

#8

Postad 20 april 2016 - 05:47

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Varför skulle de inte det om du bara matar förstärkarna med dem?



#9

Postad 20 april 2016 - 18:23

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0

Isf Sonos Connect:Amp, jag köper inte vanliga Connect och sen en förstärkare efteråt.



#10

Postad 20 april 2016 - 18:29

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0

Tycker mig höra ett ytterst svagt klickande från den var 10-15s när man kopplar in den, men annars ingenting.

Kan inte se att säkringen är trasig, men det kanske inte skadar att byta ut den ändå? Kan inte se att det skulle finnas flera



#11

Postad 20 april 2016 - 20:37

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Vad jag förstår finns det andra märken som lagt till chromecast audio i deras produkter.
Annars är qualcomm allplay också bättre än sonos.

#12

Postad 20 april 2016 - 21:12

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Isf Sonos Connect:Amp, jag köper inte vanliga Connect och sen en förstärkare efteråt.

 

Om du var rädd för att en sonos amp inte orkade driva allt så är väl en ren connect + flera förstärkare en utmärkt idé?

 

 

Kan inte se att säkringen är trasig, men det kanske inte skadar att byta ut den ändå? Kan inte se att det skulle finnas flera

 

Glassäkringar kan vara luriga. De kan se hela ut fast de är trasiga. Det är en så liten kostnad att testa att det vore dumt att inte göra det.



#13

Postad 21 april 2016 - 16:12

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0

Bytte säkringen, men tyvärr utan resultat. Så den får nog anses som död. :(

 

Vad jag förstår finns det andra märken som lagt till chromecast audio i deras produkter.
Annars är qualcomm allplay också bättre än sonos.

 

Säkerligen. men har redan Sonos till tvn och gillar att det är enhetligt och enkelt (samma app).

 

Om du var rädd för att en sonos amp inte orkade driva allt så är väl en ren connect + flera förstärkare en utmärkt idé?

 

Samma som ovan, enkelheten är viktig och kan jag slippa förstärkar-stegen så gör jag gärna det.

Ska jag ha förstärkare inblandat så kör jag hellre på Chromecast eftersom det är mer prisvärt.



#14

Postad 21 april 2016 - 16:31

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Samma som ovan, enkelheten är viktig och kan jag slippa förstärkar-stegen så gör jag gärna det.

Ska jag ha förstärkare inblandat så kör jag hellre på Chromecast eftersom det är mer prisvärt.

 

Ok, ska inte tjata på dig men jag ser inte riktigt hur det skulle bli krångligare med några externa steg än med det inbyggda (annat än just vid installationen då). För jag gissar att förstärkaren redan stått undanstoppad i något skåp där det inte skulle göra något med lite extra "skrot".

 

Men jag kom just på ytterligare ett alternativ. Beroende på hur många högtalare du har och hur du kan tänka dig att låta dem "samspela" så kan det ju går att seriekoppla respektive parallellkoppla dem till en enda Sonos amp för att hålla impedansen inom rätt område. Lite volym i de individuella högtalarna förlorar du ju men det kanske inte gör något.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.