Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TV-Spel + Projektor = ?

33 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 augusti 2006 - 03:36

Stan64
  • Stan64
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Har nu tittat på HS60, lämplig duk och diverse fästen och kablar. Ska bara kolla lite till med ekonomin och köper den troligen inom en vecka.

Men skon klämmer med responstiden.

Jag tänker så fort som möjligt gå över till SED och köper denna sålänge. Men är det riktigt outhärdligt?

Jag förstår att musikspel som kräver 16ms precision inte blir riktigt normalt spelbara i jämförelse med min gamla CRT-TV. Som nu är paj. =( Men finns det några exakta siffror från iom att bilden tas emot och visas på skärmen? Tar bildomvandlaren nån tid på sig? Sen har jag räknat ut att det tar 0,625ms för ljuset att färdas de 5 meter fram till duken, Så det går ju bra. Men resten då?

Det är bara ett exempel. De flesta spel är ju inte så krävande. Men man får vara petig. =)

Men allt som allt, hur är responstiden på denna, eller projektorer generellt?

#2

Postad 23 augusti 2006 - 04:38

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

Sen har jag räknat ut att det tar 0,625ms för ljuset att färdas de 5 meter fram till duken, Så det går ju

Känns som att du har räknat helt uppåt väggarna galet där. Borde vara något istil med 16.67 nanosekunder ('1.66666667 × 10-8') från proj till duk, sen samma tid tillbaka till ditt öga...

HS60 har 12 millisekunders responstid gray-to-gray. En panelresponstid som är fullt tillräcklig för allt material.

Vad beträffar slöheten med bilbehandligen som du är orolig över (?) så är min enda referens min receiver. Ingen A/V-sync krävs vid 576p komponentsignal från DVD-spelare.

Projektorn är GRYM och imponerar konstant! :D

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 23 augusti 2006 - 04:38.


#3

Postad 23 augusti 2006 - 04:49

Unregistered303410a0
  • Unregistered303410a0
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Ojojoj du har nog fått detta med projektor och tv-spel om bakfoten.....
Det finns INGET bättre alternativ om du vill spela med "feeling".
En projektor ger en grym bild om du har en bra projektor och bra anslutninger.
Tex om du kör Xbox 360 på en projje som är HD-ready i 720p så slår det de mesta andra.
Jag kan rekommendera att köpa en Epson TW600 i stället för Sony HS-60 om du vill ha den till tv-spel. Och då inte sagt att den är sämre på film. Epson har en grym ansilumen (1600) så du kan även spela och kolla på film i dagsljus om du skulle vilja de (dock mysigare på alla sätt med mörklagt) och den har även en grym skärpa. Den är 10000:- kr billigare än Sonyn så tänk över ditt köp!. Ha en bra dag // Bullen

#4

Postad 23 augusti 2006 - 09:56

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

  • 1 374 inlägg
  • 0
Kör Xbox360 på min BenQ 7800 (ej HD-ready) i 720p och det är FANTASTISKT.
Stjärnhimmel i Oblivion, Minigun från UH60 i GRAW, Storma byggnader i Stalingrad - COD2 och mosa lastbilar under mina fötter i Chromehounds.

Vill nu misshandla zombies med djupfryst kött i Dead Rising :D

Kan tillägga att jag kört Xbox vanlig på Proj, men det gillade jag inte. För mkt jaggies för min smak.

Redigerat av Unregisteredae4b07cd, 23 augusti 2006 - 09:58.


#5

Postad 23 augusti 2006 - 10:14

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Proj + TV-Spel det är grymt kul .

Om du inte har sett HS-60 jämnfört dom mot andra projar så bör du gjöra det . HS-60 är en mkt bra proj . Men för många kr mindre så har du Sanyo Z-4 Hitachi TX-200 Epson TW-600 & Panasonic 900 . Dessa fyra projar är inte lika bra som Sonyn men det skiljer inte mkt så det finns lite pengar tjäna där . Annars så har du Mitsubichi HC3000 som jag tycker är lite vassare än Sonyn men för samma peng .

#6

Postad 23 augusti 2006 - 11:23

ElMaco
  • ElMaco
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0

Sen har jag räknat ut att det tar 0,625ms för ljuset att färdas de 5 meter fram till duken, Så det går ju

Känns som att du har räknat helt uppåt väggarna galet där. Borde vara något istil med 16.67 nanosekunder ('1.66666667 × 10-8') från proj till duk, sen samma tid tillbaka till ditt öga...

HS60 har 12 millisekunders responstid gray-to-gray. En panelresponstid som är fullt tillräcklig för allt material.

Vad beträffar slöheten med bilbehandligen som du är orolig över (?) så är min enda referens min receiver. Ingen A/V-sync krävs vid 576p komponentsignal från DVD-spelare.

Projektorn är GRYM och imponerar konstant! :D

<{POST_SNAPBACK}>


Har samma proj och håller med om att den imponerar mer och mer! :lol:

Ikväll blir det nog att man lirar lite Ninty nine nights!

100" är skön känsla :D

#7

Postad 23 augusti 2006 - 11:33

Stan64
  • Stan64
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Jag har spelat TV-spel på projektor och jag vet att det både är snyggt och underbart.

Jag pratar dock om precisionsspel. Om responstiden är 12ms och jag ska träffa en not på 16ms kommer jag ju hamna 12ms fel och måste trycka fel jämtemot bilden. Hur är det underbart?

Klart projektorn är helt grym där det inte krävs en sån sjuk timing. Jag kommer nog köra på HS60 iaf då kontrasten är så underbar. Och jag fick mitt svar på 12ms som säger att jag kommer förstöra träningen på just de spelen.

Jag försökte ingående förklara mig om vad som var problemet och hur det stod till med det. Jag frågade inte hur det var att spela spel eller om det såg bra ut. Sånt vet jag redan. Läs nogrannare.

#8

Postad 23 augusti 2006 - 12:24

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

Jag pratar dock om precisionsspel. Om responstiden är 12ms och jag ska träffa en not på 16ms kommer jag ju hamna 12ms fel och måste trycka fel jämtemot bilden. Hur är det underbart?

Finns det spel som kräver en precision av spelaren på 0.016 sekunder? Finns det överhuvudtaget någon som ens har en ynka liten möjlighet att komma i närheten av sådan reaktion?

:D

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 23 augusti 2006 - 12:25.


#9

Postad 23 augusti 2006 - 12:26

ElMaco
  • ElMaco
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0
Stan64: Så länge du inte är en Jedi så lär du inte ha problem.

#10

Postad 23 augusti 2006 - 22:50

Stan64
  • Stan64
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Beatmania har sina just greats på 16ms timing. Dansspelen har sina Fantastic/Marvelous i nästan samma nivå.

Det handlar ju inte om att reagera mot ett oväntat pip så man trycker i en följd som man läser. Svåra snabba låtar för fingrar innehåller över 20 tryck i sekunden.

Det kanske är svårt att förstå om man bara spelar vanliga spel.

Och här är nån som har 16ms i reaktionsförmåga som ni kallar det.
http://video.google....=lisu beatmania

Det är ju inte reaktionsförmåga, utan man läser ju ett mönster men ska ju trycka när noten är över syncstrecket. Är bilden efter musiken känns det hela konstigt.

Redigerat av Stan64, 23 augusti 2006 - 22:53.


#11

Postad 06 september 2006 - 14:29

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Ingen människa har en reaktionstid på 16 ms - det är omöjligt. Men ändå så förstår jag din oro och ditt problem. Alla millisekunder är givetvis av betydelse i ett precisionsspel oavsett vad man har för reaktionsförmåga så kommer ju latensen att adderas till reaktionstiden och därmed faller alla argument om att så små värden inte spelar någon roll.

Extra tydligt blir detta om man spelar fps sple över live mot en host som är långt borta; latensen i nätverket gör då att din xbox inte hinner uppdateras tillräckligt snabbt så att allt du ser har redan hänt. Fast då pratar vi om fördröjningar på mellan 100 - 250 ms, det säger sig självt att det blir svårt att träffa en motståndare om man alltid siktar på en punkt där han var för t ex 150 ms sedan.

Hur det är med musikspel har jag noll koll på men generellt kan man bara tjäna på att ha så lite fördröjningar som möjligt i alla led.

#12

Postad 07 september 2006 - 18:43

Sudde
  • Sudde
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Jag pratar dock om precisionsspel. Om responstiden är 12ms och jag ska träffa en not på 16ms kommer jag ju hamna 12ms fel och måste trycka fel jämtemot bilden. Hur är det underbart?

Finns det spel som kräver en precision av spelaren på 0.016 sekunder? Finns det överhuvudtaget någon som ens har en ynka liten möjlighet att komma i närheten av sådan reaktion?

<_<

<{POST_SNAPBACK}>


Du missförstår nog.

Om spelet t.ex. sänder en impuls varje sekund och du ska trycka på en knapp varje sekund så är det ju inte direkt så att du blir överraskad varje sekund , utan du är ju med på det. Fast för att det inte ska bli för enkelt att trycka nästan exakt, varje sekund så måste tåleransen vara väldigt liten för att det ska gå att få lite större poängskillnader i spelet, eller hur...

#13

Postad 09 september 2006 - 17:42

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
Igår var det spelkväll hemma hos polaren. forcefeedbackratt, pedalställ och colin Mcrae 4 laddat i PS2an. Lite öl på det så blev det en helkväll... måste testas!

#14

Postad 11 september 2006 - 05:59

Unregisterede50895c8
  • Unregisterede50895c8
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Har nu tittat på HS60, lämplig duk och diverse fästen och kablar. Ska bara kolla lite till med ekonomin och köper den troligen inom en vecka.

Men skon klämmer med responstiden.

Jag tänker så fort som möjligt gå över till SED och köper denna sålänge. Men är det riktigt outhärdligt?

Jag förstår att musikspel som kräver 16ms precision inte blir riktigt normalt spelbara i jämförelse med min gamla CRT-TV. Som nu är paj. =( Men finns det några exakta siffror från iom att bilden tas emot och visas på skärmen? Tar bildomvandlaren nån tid på sig? Sen har jag räknat ut att det tar 0,625ms för ljuset att färdas de 5 meter fram till duken, Så det går ju bra. Men resten då?

Det är bara ett exempel. De flesta spel är ju inte så krävande. Men man får vara petig. =)

Men allt som allt, hur är responstiden på denna, eller projektorer generellt?

<{POST_SNAPBACK}>

Detta överdrivna snack om responstid i allmänhet när det gäller musikspel tycker jag är lite fånigt. Det är en grej som många glömmer - musik har mer med LJUD att göra än med bild. Prova att stänga av ljudet på ett musikspel och du kommer upptäcka att det blir ganska svårt att spela. För att inte tala om meningslöst.
När man spelar ett musikspel så ser man på bilden vilka knappar man ska trycka in. Och man får visserligen en ungefärlig uppfattning om när dom ska tryckas in, ja... Men man ska inte trycka exakt när tonen på bilden visar det, utan man ska lyssna på musiken och gå efter rytmen. Om man inte gör det så har man fått det här med musikspel helt om bakfoten och spelar det på helt fel sätt.

Det här med att det tar en viss tid för ljuset att ta sig från projektorn till väggen...
Då ljusets hasighet är det snabbaste som någonsin finns och vi snackar om att ljuset ska ta sig bara några meter fram till din vägg, så är det bara fånigt att oroa sig över en sådan sak. Det går så fort så vi snackar om nanosekunder här eller ännu mindre, dvs en sån hastighet som en människa inte ens kan uppfatta. Troligtvis tar det längre tid för impulserna från ögat att nå hjärnan än vad det tar för projektorljuset att ta sig till väggen.
Men okej, eftersom du nu ändå tagit upp det så ska jag utveckla det lite mer:
OM man nu ska räkna ut hur lång tid det tar för ljuset att färdas till duken (vilket är helt onödigt att göra, men ändå), så måste man räkna x2. Du glömde att räkna med den tid det tar för ljuset att studsa på projektorns duk tillbaka till ditt öga. För du sitter väl inte 1 cm från duken? :P Först ska ljuset ta sig till duken från projjen, sedan tillbaka till ditt öga.
Men sedan så är ljudets hasighet väldigt mycket långsammare än ljusets hastighet. Så om projektorn skulle skicka ut en bild som är synkat med ljudet som går ut i dina högtalare med 100%-ig precision (omöjligt att uppnå, men vi föreställer oss det), så skulle bilden nå ditt öga långt före ljudet når dina ögon. På grund av att ljudet färdas mycket långsammare genom luften än vad ljus gör. Det tänkte du inte på, va? :lol:

Nä, för att vara realistiska här... Dom flesta är ingen superman utan vanliga människor. Och det finns vissa tidsskillnader som är så små så att dom inte ens går att uppfatta. Ljusets hastighet till duken är en av dom. Till och med ljudets hastighet till öronen i ett normalstort vardagsrum går inte att uppfatta. Du kommer inte att märka att ett musikspel synkar bättre om du spelar med hörlurar än om du spelar med högtalare uppställda 4 meter bort.

Däremot... Ja, det är fördröjning i vissa projektorer tyvärr. Om man bara ska se på film på sin projektor så spelar det ingen roll, för de flesta moderna surround receivers kan man ställa in så att den väntar med att spela upp ljudet några millisekunder. Då blir det bättre läppsynk om det skulle vara några millisekunders fördröjning i projektorns bildhantering.
Tyvärr går ju inte detta att göra med TV-spel. För det kommer fortfarande bli den där fördröjningen från och med att du trycker på handkontrollen till att något händer på bilden, även om man ställer in ljudet i receivern att synka med bilden.
Så när man ska spela på en projektor är det en stor nackdel om projektorn har hög responstid. Men den fördröjning som man har i projektorn är också den enda fördröjning som är så pass stor så att man ens behöver tänka på det. Som sagt, ljusets hastighet är knappast ett problem. Skulle det vara det skulle det inte funka att spela med någon projektor :D

Någon kan ju rätta mig om jag har fel, men enligt min egen erfarenhet så har DLP projektorer i allmänhet högre responstid än LCD projektorer. Troligtvis beror det på att DLP projektorer jobbar digitalt och att all analog->digital konvertering, plus alla andra beräkningsalgoritmer, tar tid att utföra innan bilden kan tryckas ut på duk. Så ska man spela mycket så kanske det kan vara en bra idé att satsa på en LCD.
Annars kan man ju testa fördröjningen i projektorer ganska lätt. Ta med dig en liten CRT-TV till butiken med scart-ingång som stödjer RGB. Ta även med dig en konsoll, koppla in i lilla TVn i butiken genom RGB. Koppla samtidigt in t.ex en kompositkabel från samma TV-spel in i projektorn. Ställ lilla TVn framme vid duken. Ladda in ett spel. Titta båda bilderna samtidigt så gott det går, särskilt när det byter kameravinklar och byter från t.ex helt svart bild till en ganska ljus bild. Är det märkbart att alla kamerabyten och bildbyten sker några millisekunder före på TVn än på projektorn? Är det stor skilllnad? Testa med en annan projektor och jämför. Sålla bort dom projektorer som har högst responstid om du planerar att spela mycket på projjen. Om du hittar en projektor där du knappt märker någon skillnad mellan TVns och projektorns bildbyten så borde det vara en het kanditat för dig.

Detta test som jag beskrev måste göras med en CRT-TV, för det är ju egentligen den enda typen av TV som inte har någon märkbar fördröjning. Både plasma och LCD-TV är det ju fördröjning på, fast olika mycket beroende på modell förstås. Och just det, koppla helst genom RGB till CRT-TVn under detta test också, så trycks det ut direkt på bild istället för att en komposit-signal måste avkodas innan bilden kan ritas ut av elektronstrålarna.

Om det är så att man redan har en projektor som man inte vet hur bra den är för spel (dvs hur hög responstid den har) så kan man ju göra detta test. Man kanske kan tänka sig att det är meningslöst om man inte är på väg att köpa ny projektor, men det tycker jag inte att det är. För responstiden kan nämligen variera beroende på hur man kopplar in projektorn, och när man spelar kan man då välja att koppla den på bästa sätt.
Jag har t.ex en SP4805. Enligt tester så har jag kommit fram till att den tyvärr har en viss responstid på komposit, S-video och komponent-ingångarna... Ungefär 50-80 ms verkar det ligga på... :)
Däremot, om jag kör genom M1-DA ingången, så är det knappast någon märkbar skillnad i responstid mellan CRT-TV:n och projektorn. :D Det är alltså stor skillnad på vilken ingång man använder sig av på projektorn, så en rekommendation kan vara att genomföra detta test som jag pratat om (ifall en CRT-TV finns till hands), och samtidigt gå igenom dom olika ingångarna på sin projektor och kolla om responstiden ändras.
Man kan även testa att mata projektorn med olika typer av signaler för att se om responstiden ändras något. Högupplöst, lågupplöst... Men framför allt kanske om man har några spel som stödjer progressive scan. Detta blir svårt att jämföra med CRT-TVn eftersom sådana TVs ofta inte stödjer progressive. Men man kan ju alltid testa om man tycker att spelet svarar snabbare när man kör progressive. Projektorns de-interlacer är ju avslagen när den blir matad med progressive, så det är ju ett steg mindre i bildbehandlingen som behöver göras, vilket borde ta en aning kortare tid.

Det är bara att testa sig fram och se vad som fungerar bäst, men om man är på gång att köpa en ny projektor så bör man nog testa responstiden ordentligt innan man gör sitt projektorval.

Jag tycker däremot absolut inte att detta med responstider i projektorer ska vara en anledning att inte alls spela på projektor. Alla som spelar på plasma- och LCD-TVs har ju samma problem i så fall. Antar att det är därför CRT-monitorer till datorer och CRT-TVs brukar anses vara gejmer-TVs/monitorer :lol: Det är ju många counterstrike-spelare t.ex som kör på gamla CRT-monitorer för att dom behöver det för att uppnå total precision och göra fler kills.
Men ofta när man spelar TV-spel så spelar man inte spel som behöver SÅ hög precision. Även om jag kopplar min PS2 genom komponent till projektorn så blir bara responstiden ett problem vid musikspel, flipperspel och Socom. Vanliga racingspel, shoot em up, plattformsspel eller annat går hur bra som helst på projektor. Känslan att spela på en projektor är helt annorlunda än att spela på en CRT-TV dessutom.
Så man ska absolut inte dra sig för att spela på projektor. Bara om man ska spela riktiga högprecisionsspel på en projektor med riktigt hög responstid.
Och att projektorn har hög responstid går ju som sagt att komma ifrån om man är på gång att köpa en ny projektor, då man kan prova detta ordentligt i butiken innan man gör sitt köp och välja en projektor med låg responstid istället.

Edit: felskrivning

Redigerat av Unregisterede50895c8, 11 september 2006 - 06:09.


#15

Postad 12 september 2006 - 13:13

javlar
  • javlar
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
James-varför-skriva-ett-tio-raders-inlägg-Bomb!

#16

Postad 14 september 2006 - 12:23

Stan64
  • Stan64
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
James, tack för ett vettigt svar.

Att ha 16ms i reaktionsförmåga går ju som sagt inte. Och det finns musikspel som kräver at tdu fäljer bilden då du skapar själva musiken när du spelar. Då är ljudet uteslutet, inte helt men det är viktigare att kolla på skärmen.

Jag hade ju innan jag bestämt mig valt att inte spela extrem-timing-spel på projektorn utan nöjer mig med nöjesspel och spel som fungerar. jag undrade bara lite lätt ungefär vad timingen låg på.

Tack för upplysningen av hur snabbt ljuset färdas. :)

Jag har nu köpt projektorn och testat lite själv. Fördröjningen märks ganska bra i spel som Mario Golf där du ska tajma en mätare då den når topp och botten. Musikspel där man följer ljud går bra, och de där man inte följer ljud går sämre. Fightinglir måste man nog undvika för att inte bli sämre när man tränar.

Som sagt, jag är sketnöjd. men väntar till SED med att spela alla genres seriöst på digitala apparater. Nu måste jag bara hitta en billig CRT nästa år. Då min 34" dog.. =)

#17

Postad 22 september 2006 - 22:15

Unregisterede50895c8
  • Unregisterede50895c8
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

James-varför-skriva-ett-tio-raders-inlägg-Bomb!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skriver ett vettigt inlägg som har med ämnet att göra. Är du inte intresserad av att läsa det, så läs det inte då.
Att däremot skriva ett kort inlägg enbart i syfte att kritisera någon annan användares sätt att skriva inlägg, DET däremot är meningslöst....
Vad sägs om att skriva något som har med ämnet att göra, eller strunta i att skriva över huvud taget?

#18

Postad 22 september 2006 - 22:51

Unregisterede50895c8
  • Unregisterede50895c8
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Stan64,
Ledsen om jag verkar petig här, men musikspel handlar ju inte om att ha en viss reaktionsförmåga. Det tror jag nog någon annan i ett tidigare inlägg skrev också, att man blir ju inte överraskad vid varje ny ton. Man trycker ju bara tonerna i sin följd. Som t.ex "tam di dam ta dam", det blir ju inte "tam HJÄLP! di OOJ! dam AHH! ta AARGHH dam AIIIAHH!" :lol:
Nä.. musikspel handlar snarare om rytmik och timing än reaktion :D

För att begreppet "musik" ska få användas så måste vissa saker finnas med i ljudet:
1. Rytmik
2. Toner i olika tonhöjder och längder på ett strukturerat sätt.
Annars skulle man kunna säga att ljudet från en gatuborr är musik, men det är det ju inte då det bara är oljud.
Jag vet inte riktigt vad du menar när du skriver "skapa musiken", för på TV-spel så finns det inga såna spel så vitt jag vet? Eller jo, Music 2000 då kanske, där skapar man musik. Men när vi snackar vanliga musikspel som PaRappa the Rapper, Um Jammer Lammy, Guitar Hero, Donkey Konga, Dance Dance Revolution osv... Då är det ju musikens rytmik man ska lyssna på mest, även om man ofta blir lurad att "se" rytmiken på bilden. Men bilden ska man ju bara använda som en referens till vilka toner som ska spelas, NÄR dom ska spelas hörs däremot på rytmiken... även om man tar hjälp av bilden.
Jämför med en pianist t.ex. Han har noterna framför sig när han spelar ett stycke som han går efter, och han läser efter noterna hur allt ska spelas. Men pappret säger inte till honom när han ska trycka och inte trycka. Pianisten vet när tonen ska tryckas in i förhållande till stycket, för det läser han ut av pappret... Men exakt när i tiden (klockslag) tonen ska tryckas står inte. Men pianisten vet ändå, för han hör det på musiken och vet att just den tonen kommer efter den där förra tonen, och men rytmen i kroppen så blir det precis rätt timing.
(Förresten, jag skulle vilja se musiker som Yngwie Malmsteen bli överraskad varje gång han spelar en ton, HAHAHA, det skulle vara nåt alltså :lol: :lol:)

:lol: Jag upplyste egentligen inte om hur snabbt ljuset färdas eftersom jag inte kan den siffran i huvudet, utan jag informerade bara vilken roll den faktorn har vid beräknande av fördröjningen i en projektor... dvs ingen. Men det var så lite så :P :o

Är projektorn en LCD eller DLP? (orkar inte kolla upp, hehe)
Som du säger, spel där mätare går fram och tillbaka kräver ju ganska mycket precision så dom blir nog inte så lätta att spela på en projektor eller annan bildvisare som har lite fördröjning. Flipperspel har jag själv märkt att det inte går så bra, man har ju inget ljud att gå efter heller när det gäller golf och flipper utan bara grafiken. Så det blir svårt. Inte lätt att hålla på och trycka före det ser ut som att man måste göra det.
Fightingspel har jag däremot inte haft några som helst problem med. Virtua Fighter 4 tycker jag är ett spel som passar klockrent på projektor, faktiskt.
Men det är klart... har man, som jag, testat sig fram till att en av projektorns ingångar nästan inte har någon fördröjning så kan man ju spela lite vad som helst... :D

Vad är det som säger att det inte kommer bli någon fördröjning i SED baserade apparater? Dom är ju inte släppta än så det är ju svårt att testa det...?
Bra idé att skaffa ny CRT, i alla fall om du gejmar mycket. CRT är alla gejmers favvo-TV. För det mesta iaf... ;) Jag brukar lira mest på min 28" CRT i vardagsrummet, men kör på projektorn lite då och då när jag känner för det samt spelar ett spel där fördröjningen inte spelar någon roll. (Jag har inte hunnit köpa en konverter än så att jag kan koppla in PS2:an in den "snabba" ingången på projektorn).

#19

Postad 09 oktober 2006 - 12:11

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Blir det ngn skillnad i responstid om man kopplar en PS2 eller om man kopplar en Xbox360..? Är komponent snsbbsre än andra kopplingar?

Har xbox360 och funderar även jag på HS60!

//Daniel

#20

Postad 09 oktober 2006 - 17:40

Unregisteredbca7ae6e
  • Unregisteredbca7ae6e
  • Lärjunge

  • 490 inlägg
  • 0
(komponent) snabbare och snabbare... det klarar högre upplösning än typ s-video komposit scart osv

/Daniel

#21

Postad 09 oktober 2006 - 18:13

kellogger
  • kellogger
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0

Och här är nån som har 16ms i reaktionsförmåga som ni kallar det.
http://video.google....=lisu beatmania

Det är ju inte reaktionsförmåga, utan man läser ju ett mönster men ska ju trycka när noten är över syncstrecket. Är bilden efter musiken känns det hela konstigt.

<{POST_SNAPBACK}>


jag kan ju med all säkerhet säga att han spelat det där "beatet" massvis med gånger och nötat in kombinationerna. skulle han spela ett "beat" för första gången skulle han aldrig få 200 nånting "greats" . att några millisekunder hit och dit skulle göra nån skillnad är orimligt. inte en människa avgöra på 10 ms om noten är precis på syncstrecket. man vänjer sig vid att när man trycker där så blir det great sedan om det är exakt på strecket eller om man ser det några ms senare/tidigare så kan du inte avgöra skillnaden, men man kan lära sig när man ska trycka.

#22

Postad 14 oktober 2006 - 18:35

Unregisterede50895c8
  • Unregisterede50895c8
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
10 ms kan göra stor skillnad.
Jag har en projektor med ca 15-20 ms responstid. När en av mina kompisar kom över till mig och tog med sig Guitar Hero så klarade hon inte ens av 5 sekunder i början på låten när hon skulle spela det på projektor, trots att hon spelat igenom låten massa gånger hemma på sin CRT TV. Jag kopplade då genast om mitt PS2 från projektorn till min CRT TV och så fick hon prova igen och då gick det genast mycket bättre.
Så har man lärt sig att nästan gå mer efter bilden än ljudet på musikspel så kan det göra en jäkla skillnad kan jag lova.

#23

Postad 14 oktober 2006 - 21:55

Shunon
  • Shunon
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
På min tycker jag inte det är spelbart med projektorn man får ont i ögonen pga ghosting.
Enda som är spelbart tennis, doa4. vad ligger responstiden på sanyo Z3?

#24

Postad 23 oktober 2006 - 13:06

Unregisterede50895c8
  • Unregisterede50895c8
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Jag tror att det är svårare att ta reda på responstiden på projektorer än på LCD monitorer eller TVs, då det inte brukar stå i de tekniska specifikationerna för projektorer. Antar att man får testa själv genom att jämföra med en TV bredvid som man vet inte har någon responstid, t.ex en CRT TV.

#25

Postad 29 februari 2012 - 14:34

Fredrik-J92
  • Fredrik-J92
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
:)

Redigerat av Fredrik-J92, 29 februari 2012 - 14:34.


#26

Postad 29 februari 2012 - 18:28

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

:)


Haha veckans bästa trådlyft? :D

#27

Postad 29 februari 2012 - 18:31

zxcv
  • zxcv
  • Forumräv

  • 750 inlägg
  • 0
WTH?

#28

Postad 12 augusti 2014 - 12:11

MrJ1981
  • MrJ1981
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Vad skulle rekomenderas till en biogrotta där det spelas mycket fps spel. För ungefär 15kr, nytt eller begagnat.
Har kollat mycket på hw50es, men det tycks ju va bedragarnas favorit på blocket.

#29

Postad 12 augusti 2014 - 12:25

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 1
Får inte så mycket för 15 kr idag, tyvärr. ;) :P

#30

Postad 12 augusti 2014 - 12:37

MrJ1981
  • MrJ1981
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Jag har märkt det, men det kanske dyker upp en glad själ här som ska uppgradera eller nått.
Tänkte lite på med vilka som har minst inputlag, så man kan hålla ögonen öppna på blocket.

#31

Postad 12 augusti 2014 - 13:05

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0
15k kr eller 15000kr blir nog bättre :D

#32

Postad 12 augusti 2014 - 13:07

MrJ1981
  • MrJ1981
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Jo, 15000kr blir definitivt bättre.... Glömde några nollor där kanske. Hahaha

#33

Postad 12 augusti 2014 - 15:06

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Vad skulle rekomenderas till en biogrotta där det spelas mycket fps spel. För ungefär 15kr, nytt eller begagnat.
Har kollat mycket på hw50es, men det tycks ju va bedragarnas favorit på blocket.

Sony HW-serie beg eller om du har tur en Sony VW-serie beg. Låg input lag i game mode. Bra svärta och allmänt trevlig bild. Utmärkta för spel (utom senaste VW500ES som verkar ha fått högt lagg, men den lär du inte hitta för 15k).

#34

Postad 12 augusti 2014 - 18:27

MrJ1981
  • MrJ1981
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Funderar på hw40es.... Ska köra ner till the rock och kolla på en, man blir lite nervös när det är så många falska annonser ute.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.