Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den respektfulla tråden om konkurrensen mellan konsolerna.

5639 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilken kommer sälja flest enheter åttånde konsolgenerationen? (312 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

#5251

Postad 12 augusti 2014 - 17:21

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 759 inlägg
  • 3

...men jag tycker, inte bara för att jag äger PS4, att Sonys sätt att göra business, inte bara i spelvärlden, är lite mer hedersamt än hur MS sköter sina.


Haha ja Sony är verkligen värda en applåd för sin marknadsstrategi som inte alls går ut på att försöka göra allt så surt för konkurrenterna som möjligt. Vill minnas att Sony snabbt som attan gjorde en reklamfilm där man kunde låna ut spel. Mycket fin gest av Sony?

Seriöst så bryr jag mig föga om TR är exklusivt eller inte. Nu däremot iom alla fjantiga kommentarer här samt hur butthurt alla verkar vara så hoppas jag verkligen att det dröjer innan det släpps på andra plattformar.

#5252

Postad 12 augusti 2014 - 17:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Haha ja Sony är verkligen värda en applåd för sin marknadsstrategi som inte alls går ut på att försöka göra allt så surt för konkurrenterna som möjligt. Vill minnas att Sony snabbt som attan gjorde en reklamfilm där man kunde låna ut spel. Mycket fin gest av Sony?


Haha, det visar ju bara på humor. Lanseringen av Xbox One var ju ett exempel på hur man inte ska göra...

http://www.youtube.com/watch?v=kWSIFh8ICaA

Redigerat av Ageve, 12 augusti 2014 - 17:29.


#5253

Postad 12 augusti 2014 - 17:27

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Vill minnas att Sony snabbt som attan gjorde en reklamfilm där man kunde låna ut spel. Mycket fin gest av Sony?

Det var ju mest på skoj. MS och Sony har en bra relation, de gratulerar ju varandra till diverse saker.

Det är värre med konsumenterna tyvärr, särskilt de som bara köper en konsol. En sån här sak blir värsta grejen.


Lanseringen av Xbox One var inte direkt den mest lyckade i världshistorien...

Det var MS mest lyckade lansering hittills i och för sig.

Tror du syftar på presentationen av den, för det var därefter de gjorde den videon.

Redigerat av Zoiler, 12 augusti 2014 - 17:30.


#5254

Postad 12 augusti 2014 - 17:30

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 759 inlägg
  • 0

Haha, det visar ju bara på humor. Lanseringen av Xbox One var inte direkt den mest lyckade i världshistorien...


Visar mer att dom fort ville spä på hatet som MS fick ta emot under den tiden. Ganska naivt att tro att Sony inte tog chansen att förödmjuka så mycket det gick.

#5255

Postad 12 augusti 2014 - 17:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Det var MS mest lyckade lansering hittills i och för sig.

Tror du syftar på presentationen av den, för det var därefter de gjorde den videon.


Jo, jag insåg att det kunde missuppfattas, och ändrade texten, men du hann före...

#5256

Postad 12 augusti 2014 - 17:52

walkiii
  • walkiii
  • Mästare

  • 3 023 inlägg
  • 0

Seriöst så bryr jag mig föga om TR är exklusivt eller inte. Nu däremot iom alla fjantiga kommentarer här samt hur butthurt alla verkar vara så hoppas jag verkligen att det dröjer innan det släpps på andra plattformar.


Och du kan inte förstå varför "vi" blir sura över en sån här sak?

#5257

Postad 12 augusti 2014 - 18:02

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Beror väl på villka ljudformat den klarar. Mkv kan ju vara allt från mono till hd-ljud.
Kommer den klara 24p t.ex det är ju en dealbreaker annars. Men kommer stödet så kommer väl updates inom tid.


Självklart sant men om den visar sig vara en fullgod mediamaskin skulle jag seriöst överväga att köpa en till vardagsrummet bara för det. Har inget där alls just nu.

#5258

Postad 12 augusti 2014 - 18:06

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Självklart sant men om den visar sig vara en fullgod mediamaskin skulle jag seriöst överväga att köpa en till vardagsrummet bara för det. Har inget där alls just nu.


Absolut, jag ser flickväns potentional i den ;-) nä man kan inte bara spela, du kan se på netflix och bla bla :-)

Nu äger jag redan en och vi är särbor, men ändå ;-)

Redigerat av SKIBBE, 12 augusti 2014 - 18:07.


#5259

Postad 12 augusti 2014 - 21:14

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 2
http://www.theverge....-playstation-4s

utifall att ingen har länkat något om detta så har sony passerat 10 miljoner enheter, och det är en enormt imponerande bedrift i sig. med tanke på hur deras hemmamarknad ser ut så blir det bara än mer imponerande. 10 miljoner enheter på... är det nio månader nu (frågetecken). det är riktigt riktigt bra!

#5260

Postad 12 augusti 2014 - 22:20

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 4
MS och Sony är ju lika goda kålsupare båda två. Att tro att Sony skulle vara ett företag med andra värdering och högre moral säger nog mer om hur lite man vet om företagen ifråga. Skulle tippa på att samma personer tyckte Bill Gates var djävulen själv och se vad han gör nuförtiden...

#5261

Postad 12 augusti 2014 - 22:40

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Haha ja Sony är verkligen värda en applåd för sin marknadsstrategi som inte alls går ut på att försöka göra allt så surt för konkurrenterna som möjligt. Vill minnas att Sony snabbt som attan gjorde en reklamfilm där man kunde låna ut spel. Mycket fin gest av Sony?


Jag skrev lite mer hedersamt. Inte Mycket. Det är skillnad det ;)

#5262

Postad 12 augusti 2014 - 23:45

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Och sen drog du till med det är om att Uncharted skulle vara kopia på Gears och att "alla" sagt det. Var fick du det ifrån? Bara drog till med något och trodde vi skulle gå på det?

#5263

Postad 12 augusti 2014 - 23:49

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 1

MS och Sony är ju lika goda kålsupare båda två. Att tro att Sony skulle vara ett företag med andra värdering och högre moral säger nog mer om hur lite man vet om företagen ifråga.

Fast, det är ju inte som att de båda är ondskefulla direkt. De köper exklusivitet och lägger upp parodivideor liksom, helt harmlöst :)

EA är inte heller ondskefulla jämfört med de riktigt störda företag som finns, men inom spelvärlden förstoras allt på ett oproportionerligt sätt så att de vinner worst company 4 år i rad.

#5264

Postad 13 augusti 2014 - 06:59

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0

Fast, det är ju inte som att de båda är ondskefulla direkt. De köper exklusivitet och lägger upp parodivideor liksom, helt harmlöst :)

EA är inte heller ondskefulla jämfört med de riktigt störda företag som finns, men inom spelvärlden förstoras allt på ett oproportionerligt sätt så att de vinner worst company 4 år i rad.

Vänta nu, var skrev jag att de var ondskefulla? ;)

Blir intressant att se om Sony följer efter med mkv-stöd förresten. MS ville ju göra en mediamaskin bla genom kinect men nu när den är (delvis) avknoppad behövde de något ytterligare som kryddar maskinen vilket blev det som nästan alla efterfrågat; mkv. Skulle tippa på att sony avvaktar och ser om de påverkar försäljningen men hoppas de följer efter pronto.

#5265

Postad 13 augusti 2014 - 07:25

Unregistered9be4fd25
  • Unregistered9be4fd25
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 2
Annars är ju Sony, enligt mig, ofta väldigt arroganta i sina uttalanden.

"The PlayStation 3 is a computer. We do not need the PC." (Phil Harrison, 2007)

"Microsoft does not concern us. Microsoft is not a technology company."(Nobuyuki Idei, Sony chief corporate adviser, 2007)

"If you can find a PS3 anywhere in North America that's been on shelves for more than five minutes, I'll give you 1200 bucks for it." (Jack Tretton on the PS3 launch, 2007)

"It’s probably too cheap…" (Ken Kutaragi on the $599 PS3, 2007)

”The idea of a handheld rivalry with Nintendo is an irrelevance. Those formats don't appear in our planning. It's not a fair comparison; not fair on them, I should stress." (Phil Harrison, 2007)

”Xbox is 1.5, the PS is more than what I was expecting, so it's 3.5. That's the difference." (Ken Kutaragi explains the difference between the PS3 and 360, 2005).

”The Xbox - again, I can't come up with one word to fit. You need a word that describes something that lacks longevity.” (Kaz Hirai. 2009)

"We don't provide the 'easy to program for' console that [developers] want, because 'easy to program for' means that anybody will be able to take advantage of pretty much what the hardware can do, so then the question is what do you do for the rest of the nine-and-a-half years?" (Kaz Hirai. 2009)

Det finns en hel del andra exempel på deras, så här i efterhand, humoristiska uttalanden. http://www.neogaf.co...ad.php?t=485754

MS har säkert också sagt en del opassande saker, men kan inte hitta någon bra compilation ;). Nått som jag kommer ihåg på rak arm är Mattricks uttalande om backwards compability på Xbone.

"I would like my car to fly and make me breakfast, but that’s an unrealistic expectation." - Jack Tretton (Gällande backwards compability på PS3)
VS
"If you're backwards compatible, you're really backwards," - Don Mattrick

Tycker ändå att Sony tog kakan även där.

Redigerat av Unregistered9be4fd25, 13 augusti 2014 - 07:34.


#5266

Postad 13 augusti 2014 - 08:26

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Den där snubben som uttalade sig om always-on och något om en dammsugare var väl inte helt hundra kanske.

#5267

Postad 13 augusti 2014 - 10:43

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0
Alla som såg Sonys presskonferens vet att de hade gått om exklusiva spel men nischade sig mer åt indie-scenen.

#5268

Postad 13 augusti 2014 - 14:16

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0

"It’s probably too cheap…" (Ken Kutaragi on the $599 PS3, 2007)

Fast just det där stämmer ju - den såldes för billigt av sony. Sen att den var för dyr för gemene man är en annan sak... ;)

#5269

Postad 13 augusti 2014 - 14:45

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 1

Sen att den var för dyr för gemene man är en annan sak... ;)

Patetiska peasants som bara har ett jobb.

#5270

Postad 13 augusti 2014 - 15:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

http://www.theverge....-playstation-4s

utifall att ingen har länkat något om detta så har sony passerat 10 miljoner enheter, och det är en enormt imponerande bedrift i sig. med tanke på hur deras hemmamarknad ser ut så blir det bara än mer imponerande. 10 miljoner enheter på... är det nio månader nu (frågetecken). det är riktigt riktigt bra!


Va fasen, postar man en sån nyhet i den här tråden måste man ju ha med:
“History has shown us that the first company to reach 10 million in console sales wins the generation battle" - Don Mattrick

#5271

Postad 13 augusti 2014 - 16:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag ber om ursäkt, läste inte allt. Speciellt inte sånt där självgott svammel som det fanns en bunt citat av här i tråden. Det kommer att bita dom i röven...

#5272

Postad 25 augusti 2014 - 14:18

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0
Lite kul är det när det blir ett jävla liv att PSN ligger nere. Med tanke på allt gnäll angående Xbox always online eller vad det kallades för.
Tydligen viktigt med online hela tiden :)

(jag vet att det inte är samma sak. Tyckte bara det var lite kul. Spelar själv på PS4 och vill så klart att allt ska funka felfritt.)

#5273

Postad 25 augusti 2014 - 15:24

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

(jag vet att det inte är samma sak.

Det var spelare som kastades ur singleplayerspel. Såna som spelade The Last of Us i singleplayer och så kunde de inte spela mer.

Men det är för att de köpt digitalt förstås, så det är inte riktigt samma sak som MS vision att det skulle hända samma sak om man köpt det på skiva.

Redigerat av Zoiler, 25 augusti 2014 - 15:24.


#5274

Postad 25 augusti 2014 - 15:41

rob08
  • rob08
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Det var spelare som kastades ur singleplayerspel. Såna som spelade The Last of Us i singleplayer och så kunde de inte spela mer.

Men det är för att de köpt digitalt förstås, så det är inte riktigt samma sak som MS vision att det skulle hända samma sak om man köpt det på skiva.


Jag förstod som att det endast var de spelare som inte spelade på sin "Primary" PS4 som blev utkastade. Jag själv märkte inte av PSN avbrottet när jag spelade TLOU (digital version) mer än att ett meddelande kom upp till vänster som stod att jag blivit utloggad från PSN.

#5275

Postad 25 augusti 2014 - 16:01

WarpGuN
  • WarpGuN
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
hotline miami och the swapper fungerade ej för mig i går, fast andra psn spel gick o köra.

Redigerat av WarpGuN, 25 augusti 2014 - 16:01.


#5276

Postad 25 augusti 2014 - 20:54

Unregistered9be4fd25
  • Unregistered9be4fd25
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Det var spelare som kastades ur singleplayerspel. Såna som spelade The Last of Us i singleplayer och så kunde de inte spela mer.

Men det är för att de köpt digitalt förstås, så det är inte riktigt samma sak som MS vision att det skulle hända samma sak om man köpt det på skiva.


Men MS DRM-policy var väl en check-in var 24:e timma, ej konstant som vi idag har på PS4?

Anledningen till att MS skulle köra samma procedur på fysisk media var väl den att tanken var att man skulle kunna installera spelen från skivan och sedan lira helt utan skiva, nu fungerar ju den fysiska skivan som en typ av DRM. (Var ju så även på PC, back in the day)

Redigerat av Unregistered9be4fd25, 25 augusti 2014 - 20:55.


#5277

Postad 26 augusti 2014 - 12:22

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0
Engelska topplistan ger lite intressant information om till vilken konsol folk köpte Diablo 3: Ultimate Evil Edition.

Data compilers Chart Track offer a few interesting infobits on the new chart leader, including that the top platform for sales was PS4 with 47 percent of the share. The PS4 version sold more than last year's original Xbox 360 release, but only around 500 units more. Xbox One took 32 percent of the share, Xbox 360 13 percent this time around, and PS3 8 percent.



#5278

Postad 26 augusti 2014 - 14:49

Unregistered9be4fd25
  • Unregistered9be4fd25
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Engelska topplistan ger lite intressant information om till vilken konsol folk köpte Diablo 3: Ultimate Evil Edition.


Låter ju inte så dåligt för Xbone, men med tanke på vilken marknad det är så är det inte speciellt bra.
Likvärdig chart i andra EU områden skulle sannolikt peka på en mycket större andel Diablo köpta på PS4.

MS gör sig bra som underdog hittills, snart dyker min Nordic day one ner i brevlådan så skall bli kul att ställa konsolerna mot varandra på samma setup :)

#5279

Postad 04 september 2014 - 07:15

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Finns det nån app för HBO på nån av de nya konsolerna?

#5280

Postad 08 september 2014 - 10:46

Unregistered35582
  • Unregistered35582
  • Lärjunge

  • 353 inlägg
  • 0
Kan nån som har både Xbone och PS4 ge en någorlunda objektiv information om skillnaden i upplevelsen?
Jag har varit instääld på xbone men lästa att fler spel på PS4 kommer i 60fps än på xbone och det känns viktigt för mig.
Såg även att spakarna på PS4 slits väldigt snabbt, är det ett problem eller löser men det lätt?

#5281

Postad 08 september 2014 - 11:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag har nog spelar i ett par hundra timmar, mina spakar är hela. Helt hela. Kan vara en viss gummibatch. Går att sätta extragummi på

#5282

Postad 08 september 2014 - 11:52

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0
Helt hela till ps4an även här. Har även vant mig vid kontrollern även om jag skulle sätta klart minus för batteritiden och kvalitetskänslan då triggers knarrar.

#5283

Postad 08 september 2014 - 12:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0
50-60h här, och än så länge är spakarna hela.

Angående skillnader mellan konsollerna, så är den största prestandan. GPUn i PS4 är ca 50% snabbare, men skillnaden i spelprestanda är troligtvis större eftersom den har GDDR5. Xbone har ett litet ESRAM som ska kompensera för den dåliga minnesbandbredden, men det räcker inte...

edit: Tappade bort ett ord (mobilforumet...)

Redigerat av Ageve, 09 september 2014 - 21:39.


#5284

Postad 08 september 2014 - 12:37

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

kvalitetskänslan då triggers knarrar.

Håller med, min ena låter ordentligt. Går att fixa dock, borde göra det.

https://www.youtube....h?v=XJBkFnZ-pBY

Finns andra metoder också.

#5285

Postad 08 september 2014 - 12:39

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0
Batteritiden på handkontrollerna är sjukt låg till ps4, det är ett stort minus! Måste ha 2 för att kunna spela en hel kväll! ingen ordning alls!

#5286

Postad 08 september 2014 - 12:54

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Köper du en konsol ut efter villken som ser snyggast ut (spel) så skaffa dig en pc. Konsolen bör väljas ut efter exclusiva titlar, tjänster, tillbehör och i många fall vaddina vänner har så att man kan spela tillsamans.

Spelupplevelsen väger många gånger upp 720p vs 792p eller 900p vs 1080p.
30 vs 60fps är en annan femma, där börjar det kännas.
Men på last gen 30fps så orka dem knappt hålla det stabilt. Sänks frame capen till 30 på next gen kan de lika gärna vara att den klarar 50fps som lägst. Så det är stabila 30. Stor skillnad det också för spelupplevelsen.

Lirade tombraider på one som ska vara capat för 30 märktes inte. Sen jämför med dead island för 360 som inte går över 30fps och upplevs som väldigt segt i mina ögon.

#5287

Postad 08 september 2014 - 14:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Lirade tombraider på one som ska vara capat för 30 märktes inte.


Klart det märks...

Testa det på PS4, sen kommer du att lida av hur hackigt det är i 30 fps. Det sjunker förövrigt under 30 ibland på Xbone...

Redigerat av Ageve, 08 september 2014 - 14:29.


#5288

Postad 08 september 2014 - 14:37

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Köper du en konsol ut efter villken som ser snyggast ut (spel) så skaffa dig en pc.

Man kan väl anta att han redan funderat på om han ska skaffa PC eller konsol. FPS är viktigt för honom så han vill ha den konsol som ger högst framerate överlag, det behöver väl inte innebära att han är ute efter en PC? Det är inte samma pris eller upplevelse.

Men det som brukar skilja konsolerna åt är upplösningen. Frameraten är som vi kan se i denna tabell för det allra mesta samma. Sen hur jämnt det flyter är en annan femma.

#5289

Postad 08 september 2014 - 15:48

WarpGuN
  • WarpGuN
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
Visst är det skillnad mellan 30/60fps men oftast tänker jag inte på det :) så länge det är stabil framerate är de la okej.

Redigerat av WarpGuN, 08 september 2014 - 15:48.


#5290

Postad 08 september 2014 - 20:47

Unregistered9be4fd25
  • Unregistered9be4fd25
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Visst är det skillnad mellan 30/60fps men oftast tänker jag inte på det :) så länge det är stabil framerate är de la okej.


Stabil framerate > hög framerate.. Jag tycker det märks mer om något är 60 fps med dips än locked 30 :)

#5291

Postad 08 september 2014 - 23:37

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 2

Klart det märks...

Testa det på PS4, sen kommer du att lida av hur hackigt det är i 30 fps. Det sjunker förövrigt under 30 ibland på Xbone...

Jag märkte inte av det och jag brukar vara känslig på sånt.

Har du spelat Tomb Raider på One, Ageve (eller något alls på One)?

#5292

Postad 09 september 2014 - 07:26

mBr
  • mBr
  • Mästare

  • 3 024 inlägg
  • 0
Man märker det man vill ;)

Varför skulle han jämföra om han inte testat?

#5293

Postad 09 september 2014 - 08:27

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 3

Köper du en konsol ut efter villken som ser snyggast ut (spel) så skaffa dig en pc.

Håller inte helt med. "Snygg grafik" handlar om mer än 3D renderingsprestanda och väldigt många av de, imo, "visuellt mest intressanta", spelen finns/kommer bara till konsol.

Sure man kan på pc ösa på med hur många pixlar och mega AF och jada, jada som helst, spelar ingen roll, konsol första parts-utvecklarna kommer komma med visuella upplevelser som inte går att få på pc.

Ur ett strikt bildkvalitetsmässigt perspektiv är PC att föredra (eller om man jämför muliplat-titlar), förstås, men som sagt, grafik handlar om mer än så. Och givetvis finns det en stor grad av subjektivitet här.

Ang diskussionen ovan så är det så att man är blind om man inte ser skillnad på 30 och 60 fps men huruvida man upplever 30 fps som störande är förstås en annan fråga. :)

#5294

Postad 09 september 2014 - 11:00

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Har du spelat Tomb Raider på One, Ageve (eller något alls på One)?


Testa det på PS4 som sagt. Om du sen spelar det på Xbone och inte märker någon skillnad så vinner du en ankpress.

Jag har klarat spelet 3ggr på PC och en gång på PS4, och sett till enbart fps så upplevs det nästan lika bra på PS4 som med mitt GTX 780.

I The Last of Us Remastered (som ligger stabilt på 60 fps) kan man välja att låsa till 30. Det blir som väntat en hackig upplevelse som tar fokus från spelet eftersom det är irriterande. Man får inte glömma att ju skarpare/mer högupplöst rörlig bild är, desto känsligare är ögonen för låg fps.

Jag har inte spelat på Xbone, men den är inte på något sätt unik när det gäller hur 30 fps i 1080p upplevs. Det är visserligen ganska unikt att Xbone klarar 1080p, men Tomb Raider är välgjort och bra optimerat på alla plattformar.

#5295

Postad 09 september 2014 - 11:13

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Du har alltså inte spelat på One, varför är jag inte förvånad?

Man märker det man vill ;)

Varför skulle han jämföra om han inte testat?

Som framgår av hans svar så har han inte testat på One.

#5296

Postad 09 september 2014 - 11:58

mBr
  • mBr
  • Mästare

  • 3 024 inlägg
  • 0
Men han har ju jämfört 30 och 60 iaf. Och som han sa så är det nog inget unikt med x1 och alla utan du märker skillnad på 30 och 60...

Som jag skrev så märker man det man vill ;)

#5297

Postad 09 september 2014 - 12:05

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 1
Det är ju uppenbarligen inte bara jag, ens här i tråden. Sån icke-argumentation är inte ens värd att ta på allvar. Kom igen när ni spelat One-versionen.

#5298

Postad 09 september 2014 - 12:33

mBr
  • mBr
  • Mästare

  • 3 024 inlägg
  • 3
Så du menar på fullaste allvar att 30 på X1 är som 60 på allt annat?
Du hör ju själv hur det låter hoppas jag...

#5299

Postad 09 september 2014 - 12:34

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Alla märker väl skillnad på 30 och 60 fps? SC-Zap menade väl att han inte märkte några framedrops på Xone versonen av TR?

Sen om man stör sig eller inte på 30 fps är en annan fråga.

Redigerat av beat_strandh, 09 september 2014 - 12:35.


#5300

Postad 09 september 2014 - 12:42

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0
Här är ett objektivt test från DF, de märker tydlig skillnad när versionerna ställs bredvid varandra.

Our early look at performance revealed a startling gap between the next-gen platforms, with PS4 commanding a massive frame-rate advantage, while Xbox One even managed to drop below the 30fps mark under load. For the most part, on the PS4 we see frame-rates regularly fluctuating between 40-50fps depending on the complexity of the scene, with exploration in highly detailed areas with lots of effects responsible for the drop in performance. On the flipside, the game manages to hit 60fps pretty solidly in locations that have fewer effects at work, and in the more scripted action sequences where the rendering load is more predictable.

But despite the inconsistency in the PS4 experience, we still feel it's the preferable buy. During combat - a key element in the game - we see the Xbox One drop down to the mid 20s, with the PS4's higher frame-rate offering a clear advantage in both smoothness and response, despite the fluctuations - the bottom line is that the differences between 40-50fps on the PS4 are far less of an issue than, say, the 24-30fps drops incurred by the Xbox One.

That said, when exploring more complex locations filled with heavier effects work, the more consistent frame-rate provided by Xbox One has some advantages - motion has less judder during fast camera pans and more hectic moments, while the controls feel more stable. This is most obvious when the PS4 hovers between the 40-45fps mark, but once we reach metrics closer to 60fps, the inconsistent frame-rate is no longer a problem, and we get a smooth and fluid gameplay experience that the Xbox One simply cannot match. When PS4 operates at the full 60fps, it's a superb experience - but its performance drops are in no way as damaging to the experience as they are on the Microsoft platform.


Alla märker väl skillnad på 30 och 60 fps? SC-Zap menade väl att han inte märkte några framedrops på Xone versonen av TR?

Ja, det är ju så han måste mena. Men å andra sidan sa han att han inte märkte av "hacken" som förekommer i 30 fps jmft med 60 fps, vilket man ändå borde göra.

Om Ageve spelar X1-versionen så kommer han uppleva det som trögare, han kan få samma effekt genom att cappa spelet i datorn till 30 fps, klart han märker skillnad. Om Zap testar PS4/PC så kommer han uppleva det som att det flyter bättre i en direkt jämförelse. Något annat är otänkbart om man normalt sett kan se skillnad.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.