Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rise of the Tomb Raider

523 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 13 augusti 2014 - 14:16

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

  • 3 147 inlägg
  • 0

Sa ju det. Jag sa ju det. Vad var det jag sa?

MS har inte stulit hela spelet från Sonyfans.


Dead Rising 3 kommer till PC om tre veckor och Ryse senare.

Men alla exklusiva spel kan ju inte bli icke-exklusiva, det vore fånigt.


Och när kommer det? Jag har svårt att tro att det finns en enda person i utvecklarteamet som knackar PS4-kod för Tomb Raider spelet just nu.

"It's a deal between us and our partners" Bra, men då kan ju SE gå ut med hur länge vi måste vänta, eller just det, de får ju inte heller säga ngt.
Det är skönt att det bara är tidsexklusivt, men det säger inget om huruvida vi som spelar på PS4 ngnsin kommer att få se den titeln utan bara att MS inte äger TR för alltid, SE kanske inte vill lägga ner tiden på att göra spelet till PS4 när MS mutdeal är slut.

Redigerat av simulacra, 13 augusti 2014 - 14:33.


#102

Postad 13 augusti 2014 - 14:29

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0

Och när kommer det? Jag har svårt att tro att det finns en enda person i utvecklarteamet som knackar PS4-kod för Tomb Raider spelet just nu.


För det skiljer ju så mycket på xb1 och ps4 numera? :D

#103

Postad 13 augusti 2014 - 14:37

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

  • 3 147 inlägg
  • 0

För det skiljer ju så mycket på xb1 och ps4 numera? :D


Ja, det är stor skillnad mellan Xbox och PS4 kodmässigt.

#104

Postad 13 augusti 2014 - 14:44

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 1

Jag har svårt att tro att det finns en enda person i utvecklarteamet som knackar PS4-kod för Tomb Raider spelet just nu.

Nyss trodde du inte att det skulle vara tidsexklusivt heller och vad sa jag?

Det nedan sa du om TR innan det släpptes (och nu är det ett av två spel du ser fram emot). Och även då försökte jag få dig att lyssna på mig.

Efter ha varit hypead som fan över det här spelet så är jag nu i det lägret där jag inte tänker köpa det alls, varför ska alla spel sluta med att man blir en kallblodig massmördare?

Har vi inte processeringskraft idag att simulera folk som blir skadade eller ger upp för att de helt enkelt inte vill dö? Eller är det så förbannat svårt att göra ett spel där fiender i princip är det enda hindret man har för att ta sig framåt?

Nej, jag hade hoppats att det här skulle vara ett äventyrsspel där människofiender var få, där miljöen var den största fienden och man kunde iaf ta sig runt dem istället för att rusa in och kombotömma ett magasin med 7.62 i den mindre armé som populerar ön.


Och angående utvecklingstiden säger jag att de utvecklar givetvis alla versionerna samtidigt, och väntar med att släppa till PS4 och PC på grund av ett avtal. Att utveckla först en version och sedan alla andra vore idiotiskt.

Men jag vet, du tror något annat.


Edit: Men va f...

Det är skönt att det bara är tidsexklusivt, men det säger inget om huruvida vi som spelar på PS4 ngnsin kommer att få se den titeln utan bara att MS inte äger TR för alltid, SE kanske inte vill lägga ner tiden på att göra spelet till PS4 när MS mutdeal är slut.


Lägga ner tiden? Du fattar väl att de gör spelet samtidigt. Varför skulle de inte göra det för att de har en tidsexklusivitet under JULEN 2015? Det är den enda deal de har med MS.

MS hindrar dem inte att utveckla en PS4-version samtidigt, de hindrar dem att släppa den samtidigt. Den versionen kommer redan att vara klar och komma senare. När vet jag inte, men innan nästa spel i TR kommer åtminstone. Det är helt självklart att de "orkar" lägga ner tid på att släppa spelet på den plattform det säljer bäst på, detta är ENBART för att de kan slå två flugor i en smäll - undvika konkurrensen med Uncharted och samtidigt få extra pengar av MS.

Redigerat av Zoiler, 13 augusti 2014 - 14:56.


#105

Postad 13 augusti 2014 - 14:53

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0
Känns som ett storm i ett vattenglas, sådana här saker händer hela tiden i industrin. I detta fall ett spel som några här gillade föregångaren till. Och nu när Eurogamer debunkat att spelet är exklusivt utan bara tidsexklusivt kan vi gå vidare.

Redigerat av Unregistered5deb0b1d, 13 augusti 2014 - 14:55.


#106

Postad 13 augusti 2014 - 14:55

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

  • 3 147 inlägg
  • 0

Nyss trodde du inte att det skulle vara tidsexklusivt heller och vad sa jag?

Det nedan sa du om TR innan det släpptes (och nu är det ett av två spel du ser fram emot). Och även då försökte jag få dig att lyssna på mig.



Och angående utvecklingstiden säger jag att de utvecklar givetvis alla versionerna samtidigt, och väntar med att släppa till PS4 och PC på grund av ett avtal. Att utveckla först en version och sedan alla andra vore idiotiskt.

Men jag vet, du tror något annat.


Ja, och folk säger saker dagligen som råkar vara sanna, om de har fel så håller de tyst för alltid och begraver hela uttalandet. Eller har du ngn bergsäker källa som ger dig information som du ändå inte får berätta?

Om MS t ex har köpt rättigheterna under 3 år så kan du slå dig i backen på att de inte kommer att slösa utvecklare på en PS4 version

Och jag står för det jag sa om TR, de bitarna ÄR irriterande och jag använde aldrig kombos i spelet just därför, däremot var karaktären välutvecklad och storyn bra, framförallt var pacingen och kontrollen i spelet samt svårighetsnivån perfekt anpassad. Spelet blev helt enkelt bättre än summan av sina delar för mig. Precis som Uncharted 1 vilket ND imo förändrade till det sämre i uppföljarna.

Du hade inte en chans att veta hur jag skulle känna för det spelet när jag väl fick det i handen, de delarna som störde mig då stör mig även nu, på samma sätt som att jag störde mig på att demot för Uncharted 1 var värdelöst och onödigt svårt. Bara för att du säger "jag tror att det kommer att bli bra" så kanske inte JAG kommer att tro att det blir bra, jag har ogillat många av de spel och filmer som anses som mästerverk eftersom jag helt enkelt inte tycker om dem, det är vad personlig smak innebär, jag tänker ju knappast tvinga mig till att gilla ngt bara för att alla andra gillar det.

Redigerat av simulacra, 13 augusti 2014 - 15:09.


#107

Postad 13 augusti 2014 - 15:09

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Om MS har köpt rättigheten under 3 år

Men nu har de inte det. De har köpt rättigheterna under julhelgen. Vad snackar du ens om?

Eller har du ngn bergsäker källa som ger dig information som du ändå inte får berätta?

Nej. Men jag lyssnar däremot extra på folk som tenderar att ha rätt när jag har fel i ett ämne. Jag lyssnar alltså på andra.

Och vad gäller TR så sa du att du inte skulle köpa det alls och det gjorde du. Det är allt jag säger, du reagerar ofta impulsivt och säger saker som sedan inte händer eller stämmer. Det är din posthistorik jag går efter, inget jag hittar på.

Och nu när Eurogamer debunkat att spelet är exklusivt utan bara tidsexklusivt kan vi gå vidare.

Man tycker det. Men HUR LÄNGE!?

Redigerat av Zoiler, 13 augusti 2014 - 15:14.


#108

Postad 13 augusti 2014 - 15:15

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0

Men nu har de inte det. De har köpt rättigheterna under julhelgen. Vad snackar du ens om?

Bra, 4 dagar kan man ju ta

#109

Postad 13 augusti 2014 - 15:25

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Bra, 4 dagar kan man ju ta

Holiday 2015. Men du skulle ju bojkotta ;)

Håller med, bojkott på TR hädanefter



#110

Postad 13 augusti 2014 - 15:27

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Inte för 4 dagar, det gällde om det inte alls kommer till PS4

#111

Postad 13 augusti 2014 - 15:31

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

  • 3 147 inlägg
  • 2

Och vad gäller TR så sa du att du inte skulle köpa det alls och det gjorde du. Det är allt jag säger, du reagerar ofta impulsivt och säger saker som sedan inte händer eller stämmer. Det är din posthistorik jag går efter, inget jag hittar på.


Ja, för att den här industrin har i princip gått åt **** under de senaste 10 åren. Du hittar säkert inlägg där jag varit extremt förväntansfull för ett spel som jag sedan ogillat vilket har hänt betydligt fler ggr än jag köpt spel som jag tidigare sa att jag inte ville ha, i min mening kom det bra 4 riktigt bra spel under den förra generationen.

DX:HR var besvikande
U2/U3, känslan av ett äventyr försvann delvis eftersom man hoppade runt så mkt mellan olika platser och vissa sektioner var omöjliga att klara av i samma takt som resten av spelet.
Alla AC, alldeles för tradiga och på senare tid ofokuserade
Splinter Cell, förstört av hela den förra generationens inriktning
Ghost Recon, samma sak där även om det senaste var bra tidvis
Rainbow 6, blev en actionröjare
Flygsimmar ska vi inte prata om hur det har blivit, den genren hankar sig fram
Arkham City, detta ständiga kringflackande och komboberoende fick mig att tröttna mot slutet och sen kom arbete och andra saker ivägen
Väldigt få av de bästa spelen som finns kvar från 2001-03 existerar idag.

Det som är kvar och jag minns är Arkham Asylum, U1, Journey och Tomb Raider, och det är spel som dem som jag vill ha fler av.

Spelen har blivit så jäkla enformiga och spelarna idag vill inte ha spel som är kortare än 10 timmar vilket gör att jag som har anant att göra under större delen av året inte har tid att spela igenom dem.

Du beter dig mest som en Mr. High and Mighty, hela den här historien har varit en jäkla blunder av MS och SE som de hade kunnat undvika om de bara varit öppna om vad fasen som gäller, det är inte svårt att berätta i klartext om spelet är exklusivt eller inte. Har du information i klartext som säger hur länge dealen gäller får du gärna dela med dig, annars gissar du precis som alla andra.

Redigerat av simulacra, 13 augusti 2014 - 15:35.


#112

Postad 13 augusti 2014 - 15:43

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

  • 1 298 inlägg
  • 0

Nån som kommer på nått annat bra?


Bayonetta 2.
Blev ett JÄVLA liv när det blev WiiU exklusivt

#113

Postad 13 augusti 2014 - 15:50

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
Jag har ingen insyn men fåår fråga sig:

- hur hamnade Final Fantasy till att bara vara PS under en tid och inte till Nintendo som hade det innan?

- varför tog det så lång tid för GTA att gå multi och varför försvann det från PC?

Som sagt, vad gjorde att dessa ändrade plattform?

Säg inte att Sony har kastat pengar men utan tvekan har där säkert funnits någon form av finansiell uppbackning från Sony. Det är inte alltid rena pengar vi pratar om ( kan vara lägre licens, marknadsföring, utvecklingsstöd m.m)



#114

Postad 13 augusti 2014 - 15:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 003 inlägg
  • 0

Phil Spencer förtydligar och förklarar, spelet är tidsexklusivt men hur länge går han inte in på:

http://www.eurogamer...ign=socialoomph


Det är ju bra att han förtydligar det, men samtidigt jämför han med Dead Rising 3 och Ryse, som kommer till PC, men inte PS4.

#115

Postad 13 augusti 2014 - 15:58

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

  • 1 298 inlägg
  • 0

Jag har ingen insyn men fåår fråga sig:

- hur hamnade Final Fantasy till att bara vara PS under en tid och inte till Nintendo som hade det innan?

- varför tog det så lång tid för GTA att gå multi och varför försvann det från PC?

Som sagt, vad gjorde att dessa ändrade plattform?

Säg inte att Sony har kastat pengar men utan tvekan har där säkert funnits någon form av finansiell uppbackning från Sony. Det är inte alltid rena pengar vi pratar om ( kan vara lägre licens, marknadsföring, utvecklingsstöd m.m)


Inte riktigt 100 men det släpptes väl flera FF till Gameboy under den tiden.

Gällande FF7 (Även de övriga FF-spelen under PSX-eran) så har jag för mig att problemet med N64 var lagringsutrymmet, max 64MB.

EDIT: Visst köps det rättigheter till höger och vänster. Tycker personligen att MS borde ha skött det lite snyggare. Istället för att förvirra, kunde de lika gärna ha sagt "First on Xbox" eller liknande. Sen att CD går ut med en press release om att det inte är en timed medan mycket pekar på att det just är det gör inte saken bättre.

Redigerat av ROCA, 13 augusti 2014 - 16:01.


#116

Postad 13 augusti 2014 - 16:37

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Du beter dig mest som en Mr. High and Mighty, hela den här historien har varit en jäkla blunder av MS och SE som de hade kunnat undvika om de bara varit öppna om vad fasen som gäller, det är inte svårt att berätta i klartext om spelet är exklusivt eller inte. Har du information i klartext som säger hur länge dealen gäller får du gärna dela med dig, annars gissar du precis som alla andra.

Jag gissar ja. Skillnaden är att jag baserar mina gissningar på någonting. Du reagerar i ilska och påverkas av detta personligt.

I början var jag osäker på om det skulle vara tidsexklusivt eller inte. Sen kom det fram mer och mer info, det visade sig att det är Square Enix som distribuerar det och de ordade det försiktigt som Holiday 2015. Snacket var att det skulle vara tidsexklusivt. Har man varit med förr så känner man igen historien. Till slut var jag så säker på att det skulle vara tidsexklusivt att jag rent ut framhöll det som att det vore sant, och det visade det sig också vara. Men det var först efter att jag underbyggt min gissning med starkare och starkare bevis.

Du däremot lyssnade ju inte på det, du pratade om att varför kommer inte Ryse och "det där zombiespelet" till andra plattformar. Något som de redan gör. Du pratar om tre års exklusivitet som ingen har nämnt nånstans, vart fick du det ifrån ens? Du kollar inte upp fakta innan du uttalar dig och du utgår inte från fakta i dina gissningar.

Att de inte skulle ha börjat koda på PS4 nu, vart får du det ifrån? Hur drar du den slutsatsen, vad baserar du den på? Det är inte ett normalt arbetsförfarande att göra så, man utvecklar samtidigt, det finns inget som hindrar dem att göra det. Avtalet med MS gäller lanseringen, inget annat, inte utvecklingsprocessen.

Så visst gissar jag som alla andra, men skillnaden i hur man kommer fram till sin teori är helt avgörande. Hade du kommit med sunda argument så hade jag lyssnat på dem också, men du har inte underbyggt dem med någonting annat än att "MS är MS" och måste vara ondskefulla, för att du är förbannad och irriterad.

Din reaktion till den här historien känns för övrigt rätt märklig när du säger att du hade tänkt köpa en XB1. Hade du verkligen tänkt det så hade du inte påverkats alls.


Edit: Tänk logiskt nu, om du var Square Enix, och du har en deal med MS att släppa exklusivt Holiday 2015 på XB1, skulle du då arbeta på som vanligt och ha en PS4-version redo, eller skulle du bara göra XB1-versionen och av vilken anledning då? Resonera dig fram liksom, tänk inte bara negativt, tänk objektivt vad som är bäst och mest sannolikt.

Bayonetta 2.
Blev ett JÄVLA liv när det blev WiiU exklusivt

Inte samma sak, Bayo 2 hade inte funnits om inte Nintendo backade dem.

Redigerat av Zoiler, 13 augusti 2014 - 16:48.


#117

Postad 13 augusti 2014 - 16:53

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0
Aftonbladet skriver att det bara är tidsexklusivt, därav har då sanningen förkunnats....;-)

Tycker för övrigt att det är bra att det inte släpps en massa nya spel som man köper och som ändå bara blir liggande för att man lirar fpsmultiplayer....;-)

#118

Postad 13 augusti 2014 - 16:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Aftonbladet skriver att det bara är tidsexklusivt, därav har då sanningen förkunnats....;-)

:D skönt

Redigerat av pacman, 13 augusti 2014 - 16:55.


#119

Postad 13 augusti 2014 - 17:05

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Texten som alla har utgått från var väl något i stil med "exclusive on Xbox One holidays 2015"?

Den texten är ju inte fel och med ledning av endast en sån text (eller liknande) så anar man ju redan där att det är tidsexklusivt.

#120

Postad 13 augusti 2014 - 17:30

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Texten som alla har utgått från var väl något i stil med "exclusive on Xbox One holidays 2015"?

Den texten är ju inte fel och med ledning av endast en sån text (eller liknande) så anar man ju redan där att det är tidsexklusivt.

Japp, men de sa inte så från början på konferensen, vilket har lett till all förvirring och hat.

#121

Postad 13 augusti 2014 - 17:30

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

  • 1 115 inlägg
  • 0

Fast nu gör de ju både och i och för sig, det går att göra både och. Det är inte som att de pengarna som de lägger på Tomb Raider var öronmärkta och reserverade för ett nytt IP om det inte hade gått till TR. MS har pengar, problemet är snarare att hitta vettiga utvecklare som kan göra ett bra AAA-spel, som inte redan är tagna eller upptagna, däri ligger begränsningen. Det finns inte obegränsat med duktiga utvecklingsteam.

Jo, alltså ur ett strategiskt perspektiv så är det ju givetvis rätt. Min kommentar var väl bara ur konsument/gamerperspektiv. Ser inte fördelen med att en multiplattformsspelserie blir exklusiv (om än tidsbegränsat). Hade hellre sett fler nya, intressanta och lockande IP, som skulle få mig sugen på en krysslåda. :)

#122

Postad 13 augusti 2014 - 17:52

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Japp, men de sa inte så från början på konferensen, vilket har lett till all förvirring och hat.

OK. Jag såg inte konferensen, så vet inte hur de uttryckte sig där.

#123

Postad 13 augusti 2014 - 18:17

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Texten som alla har utgått från var väl något i stil med "exclusive on Xbox One holidays 2015"?

Den texten är ju inte fel och med ledning av endast en sån text (eller liknande) så anar man ju redan där att det är tidsexklusivt.


Vart kan man läsa detta som du skriver? finns det bekräftat att det bara är holiday 2015? isåntfall är det ju en pissimissisippi och jag kan gå och lägga mig utan sömnsvårigheter ikväll :)

Själv utgick jag från uttalandet som Darrell Gallagher på CD gick ut med efter konferensen.

Han skrev iaf såhär: "As you may have seen, we’ve just announced that Rise of the Tomb Raider, coming Holiday 2015, is exclusively on Xbox. We consider all of you to be the lifeblood of Tomb Raider and the work we do at Crystal. I’d like to give you some insight into this decision, and why we feel this is the very best thing for the Tomb Raider sequel we’re creating at the studio."

detta, ifall man inte har annan information, kan bara tolkas som att det är exklusivt till xbox, inte ens tidsexklusivt, och definitivt inte "holiday 2015 tidsexklusivt".

#124

Postad 13 augusti 2014 - 18:37

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Du läser det inte rätt. Det kommer holidays (= jul, ungefär) 2015 och är då exklusivt. Det säger ingenting alls om hur länge det är exlusivt.

#125

Postad 13 augusti 2014 - 18:44

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0

Du läser det inte rätt. Det kommer holidays (= jul, ungefär) 2015 och är då exklusivt. Det säger ingenting alls om hur länge det är exlusivt.


Nej jag tycker nog Strandh läste det helt rätt med tanke på kommatecknen.

#126

Postad 13 augusti 2014 - 18:48

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Vart kan man läsa detta som du skriver?

På förra sidan i den här tråden bland annat, det är bekräftat av Phil Spencer. Ditt citat är gammalt.

#127

Postad 13 augusti 2014 - 19:10

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Nej jag tycker nog Strandh läste det helt rätt med tanke på kommatecknen.

Det han skrev, ja. Jag trodde det var mitt citat han tolkade. Tydligen är mitt citat (om än inte ordagrant) nyare. Då var ju det gamla fel och att det tolkades så förstår jag (om citatet är korrekt, med kommatecknen på rätt ställe).

#128

Postad 13 augusti 2014 - 19:12

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

  • 3 147 inlägg
  • 0

Jag gissar ja. Skillnaden är att jag baserar mina gissningar på någonting. Du reagerar i ilska och påverkas av detta personligt.

I början var jag osäker på om det skulle vara tidsexklusivt eller inte. Sen kom det fram mer och mer info, det visade sig att det är Square Enix som distribuerar det och de ordade det försiktigt som Holiday 2015. Snacket var att det skulle vara tidsexklusivt. Har man varit med förr så känner man igen historien. Till slut var jag så säker på att det skulle vara tidsexklusivt att jag rent ut framhöll det som att det vore sant, och det visade det sig också vara. Men det var först efter att jag underbyggt min gissning med starkare och starkare bevis.

Du däremot lyssnade ju inte på det, du pratade om att varför kommer inte Ryse och "det där zombiespelet" till andra plattformar. Något som de redan gör. Du pratar om tre års exklusivitet som ingen har nämnt nånstans, vart fick du det ifrån ens? Du kollar inte upp fakta innan du uttalar dig och du utgår inte från fakta i dina gissningar.

Att de inte skulle ha börjat koda på PS4 nu, vart får du det ifrån? Hur drar du den slutsatsen, vad baserar du den på? Det är inte ett normalt arbetsförfarande att göra så, man utvecklar samtidigt, det finns inget som hindrar dem att göra det. Avtalet med MS gäller lanseringen, inget annat, inte utvecklingsprocessen.

Så visst gissar jag som alla andra, men skillnaden i hur man kommer fram till sin teori är helt avgörande. Hade du kommit med sunda argument så hade jag lyssnat på dem också, men du har inte underbyggt dem med någonting annat än att "MS är MS" och måste vara ondskefulla, för att du är förbannad och irriterad.

Din reaktion till den här historien känns för övrigt rätt märklig när du säger att du hade tänkt köpa en XB1. Hade du verkligen tänkt det så hade du inte påverkats alls.


Edit: Tänk logiskt nu, om du var Square Enix, och du har en deal med MS att släppa exklusivt Holiday 2015 på XB1, skulle du då arbeta på som vanligt och ha en PS4-version redo, eller skulle du bara göra XB1-versionen och av vilken anledning då? Resonera dig fram liksom, tänk inte bara negativt, tänk objektivt vad som är bäst och mest sannolikt.


Bevis? Bevis är oemotsägbara, jag har inte läst ngra "bevis" för att det verkligen kommer till PS4 inom en vettig tidsrymd, du pratar om 4 dagar vilket är ännu mindre troligt än 3 år, exakt när under den kommande perioden from nu till släppet ska SE få berätta att det även kommer till PS4? Då kommer ingen som ville spela TR att gå och köpa en Xbox så varför skulle MS inte hålla på hela spelet tills dess att det var DOA på Xbox?

Om MS har skjutit till pengar för att hjälpa till med utvecklingen och inte bara tar kostnaden för marketing, licensiering och låter dem finnas på Marketplace utan kostnad samt lite annat smått och gott så skulle de mkt väl kunna ställa det kravet.

CD kanske inte ville ta det kravet men efter påtryckning från SE's erkänt dåliga styrelse som beter sig ungefär som skivbolagen på 80-talet som signade 10 band och lät det enda framgångsrika finansiera allihop så kände de sig tvungna.
Hela den här historien är oerhört märklig, TR är ingen system seller, men ändå så tycker både MS och SE att det är värt det att försöka utmåla TR som ett exklusivt spel för vadå?


Det enda hållet det pekar mot nu är att Xbox inte blir den enda plattformen som får TR men vad vi sett hittills så är det bara ett enda Xboxspel som är på väg till PS4an och det är Garden Warfare, Ryse eller Zombiespelet som jag inte kan komma ihåg vad der heter är inte på väg. Om CD har full kontroll över utvecklingsarbetet av TR så kommer de att göra allt de kan för att släppa det så fort de kan, det är inte CD jag misstror här utan MS och SE, 2 st företag där ett faktiskt har betett sig svinigt och/eller idiotiskt.

Jag kan vända på din fråga, om du vore MS skulle inte du göra allt för att vinna den här konsolgenerationen, de har inte sålt så bra som de ville och har haft PR-problem av och till och de behöver en killer app som inte är en remake. Hur de kom fram till att TR var ett bra val vet jag inte men jag tror att det var för att de flesta som faktiskt spelade det gillade det väldigt mkt i kombination med att det inte var megastort och ägdes av ett företag som gärna tar chansen att få in lite cash.
Jag kan tänka mig att de har frågat EA om Mirrors Edge 2 och kanske även Ubi med The Division eftersom i alla fall ME var en sleeper hit och TD är i princip gamingvärldens nya darling, det senare har MS redan köpt DLC-exklusivitet till men att de sa nej eftersom de sitter i en finansiell säker sits och SE ojar sig över pengar eftersom de verkar förvänta sig att sälja mer än de har.

Och jag sa att jag funderade på att köpa en Xbox eftersom det verkar som om MS verkar bredda sig och ta in spel som inte är multiplayershooters, inte att jag skulle, jag har ingen vidare lust att behöva signa upp mig för en till speltjänst där jag måste skapa konto där alla namnen är upptagna och jag måste lära mig ett helt nytt system och ny kontroll, jag har nog med problem att träffa rätt knappar som det är :)

#129

Postad 13 augusti 2014 - 19:13

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

På förra sidan i den här tråden bland annat, det är bekräftat av Phil Spencer. Ditt citat är gammalt.


Sant, dock säger han väl bara att det är tidsexklusivt. Ingenting om hur länge. Eller har jag missat något? Hoppas på en riktig redogörelse med förklaringar som inte går att tolkas på olika sätt så att denna sopa kan redas ut en gång för alla. :)

#130

Postad 13 augusti 2014 - 19:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag vart glad när jag hörde att det bara rör sig om en timed exclusive. Har blivit riktigt sugen på Tomb Raider sedan spelet som kom... 2013?

#131

Postad 13 augusti 2014 - 19:30

walkiii
  • walkiii
  • Mästare

  • 3 023 inlägg
  • 1
tidsexklusivt spel gör mig inte så mycket. Iaf inte den här typen av spel. Skillnad om t ex bf4 hade blivit exklusivt i 3 månader. Då hade jag blivit galen. haha

#132

Postad 13 augusti 2014 - 19:43

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Bevis? Bevis är oemotsägbara, jag har inte läst ngra "bevis" för att det verkligen kommer till PS4 inom en vettig tidsrymd, du pratar om 4 dagar vilket är ännu mindre troligt än 3 år

Meh :D

Jag pratar såklart inte om fyra dagar, det är ju Benkke som försöker göra sig lustig (antog jag i alla fall, nu när du tror att jag menar fyra dagar så blir jag osäker). Jag pratar om Holiday 2015, jag översätter det till julhelgen, men ni måste väl förstå vad de menar? Julen 2015, vintern 2015. Det innefattar väl typ från november till februari eller whatever. Julsäsongen? Det finns många spel som släpps Holiday 2015, inklusive detta för de har inte satt något datum, tror ni då att det innefattar inom fyra dagar =P?

Sen är det inte klart hur lång tid det tar innan de släpper det på andra system, de säger bara att under "julen" 2015 så kommer det bara finnas på XB1. Så då vet vi att det kan komma när som helst efter det. 6-12 månader är min gissning, men det kan vara tidigare också.

exakt när under den kommande perioden from nu till släppet ska SE få berätta att det även kommer till PS4?

Flera månader efter det har släppts, när de utannonserar det skulle jag gissa på. Står säkert i avtalet att de inte får säga det innan. Vilket är anledningen till att de uttrycker sig så försiktigt.

CD kanske inte ville ta det kravet men efter påtryckning från SE's erkänt dåliga styrelse som beter sig ungefär som skivbolagen på 80-talet som signade 10 band och lät det enda framgångsrika finansiera allihop så kände de sig tvungna.

Om CD har full kontroll över utvecklingsarbetet av TR så kommer de att göra allt de kan för att släppa det så fort de kan

CD har inget att säga till om, MS går direkt till SE med detta. CD gör sedan som SE säger. Det är SE som äger TR-licensen och betalar CD för att göra det.

TR är ingen system seller, men ändå så tycker både MS och SE att det är värt det att försöka utmåla TR som ett exklusivt spel för vadå?

7 miljoner såld är jättemycket, det är ett dragplåster.

MS gör detta för att, ja det är ju självklart.

SE gör det antagligen för att inte behöva gå upp mot UC4 och för att de fått pengar av MS. Men om det är smart eller inte återstår att se. Well, det är inte som att vi lär få reda på det eftersom vi inte känner till avtalet.

Jag kan vända på din fråga, om du vore MS skulle inte du göra allt för att vinna den här konsolgenerationen, de har inte sålt så bra som de ville och har haft PR-problem av och till och de behöver en killer app som inte är en remake. Hur de kom fram till att TR var ett bra val vet jag inte men jag tror att det var för att de flesta som faktiskt spelade det gillade det väldigt mkt i kombination med att det inte var megastort och ägdes av ett företag som gärna tar chansen att få in lite cash.

Well, det hade varit trevligt om du svarade på min fråga först istället för att ställa en motfråga. Men du menar att MS skulle stoppa SE från att få utveckla spelet samtidigt till andra plattformar? Det hade SE aldrig gått med på, de behöver de andra plattformarna senare. MS kan aldrig betala så mycket att det väger upp all försäljning från övriga plattformar.

Hade det varit MS som publicerade spelet hade det varit en annan femma, för de kan lätt betala CD mer än SE gör. Men nu är det SE och då är det solklart att de gör alla versioner, släpper X1-versionen exklusivt enligt avtalet och släpper sedan till övriga plattformar inom något år åtminstone.

Sant, dock säger han väl bara att det är tidsexklusivt. Ingenting om hur länge. Eller har jag missat något? Hoppas på en riktig redogörelse med förklaringar som inte går att tolkas på olika sätt så att denna sopa kan redas ut en gång för alla. :)

Deras avtal är Holiday 2015 säger han ju. Läs resten av inlägget för närmare förklaring.

Edit: Om det fortfarande är oklart:

MS: So, what, exactly, is that deal?
"I have Tomb Raider shipping next holiday exclusively on Xbox.

"We're saying what we said on stage," said Spencer. "In Holiday 2015, Rise of the Tomb Raider will be exclusive to Xbox. That's the comment.


Så då förstår man ju att avtalet är Holiday 2015, annars hade de sagt något annat. När SE sedan bestämmer sig för att släppa det till PC/PS4 vet vi inte, men det är ju upp till dem att släppa det när de tror att de tjänar mest pengar på det (dvs inte för sent).

Redigerat av Zoiler, 13 augusti 2014 - 20:01.


#133

Postad 13 augusti 2014 - 20:30

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Polygon: Tomb Raider's Xbox exclusivity likely means more sales, higher profits

#134

Postad 13 augusti 2014 - 20:41

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0
Clickbait =P

..Tänkte jag när jag såg Polygon, men makes sense.


Det här lär inte stämma dock:

Let's assume a market of 100 people, because the math is easy. Maybe 25 people will only own the Xbox One. Maybe 25 people will only own the PS4. It's also very possible that 50 of those people own both consoles. "So it's not that they're cutting off half their market; they may only be cutting off 25 percent," Zatkin said.

The number of lost sales is only about the customers who only own the PS4, and that number is smaller than you think once you take into account customers who own both systems.

50 % äger inte båda konsolerna just nu, det är på tok för högt. Flest procent äger PS4. Större chans att man köper en Wii U + PS4/XB1 än PS4 + XB1.

Men kontentan av artikeln är ju sann, SE skulle aldrig gjort det om de inte trodde de kunde tjäna på det, och att MS gör det är ju uppenbart.

Redigerat av Zoiler, 13 augusti 2014 - 20:50.


#135

Postad 13 augusti 2014 - 21:47

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Den delen om andelen som äger respektive konsol, respektive som äger båda, verkar vara skev, ja. Inte en chans att hälften dubbeldippar redan och fler äger uppenbarligen PS4 än One.

Redigerat av SC-Zap, 13 augusti 2014 - 21:48.


#136

Postad 13 augusti 2014 - 23:01

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

hela den här historien har varit en jäkla blunder av MS och SE

Snarare tvärtom. MS och SE har gjort exakt det som alla bolag gjort länge. Detta händer hela tiden på varje presskonferens, jag har svårt att se problemet förutom om starkt ogillar ett företag och deras konsol.

#137

Postad 14 augusti 2014 - 07:00

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 2
simulacra kan du inte lugna dig lite nu. Det köps och ibland stuls hemligheter mellan företag hela tiden. Finns väl ingen bransch eller större företag som är ett undantag.

Här har du lite alternativ istället.

1. Vi på forumet går ihop och skickar en krona var och köp dig en Xone så kan du sluta å gnäll.
2. Köp spelet sedan och sluta gnäll om det.
3. Bojkotta alla företag och sluta gnäll.
4. Sluta gnäll.

#138

Postad 14 augusti 2014 - 07:06

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Jag tror inte att Rise of TR släpps till någon annan konsol möjligen PC.

Om ni läser både CD och Spencers announcement och intervju då prata CD om att man får spela andra TR spel till andra konsoler. I Spebcer intervju pratar han om TR franchisen inte spelet Rise of TR. Han säger att att de inte köpt rättigheterna till hela TR och att vad som kommer hända med TR vet han inte. Han betonar dock att de köpt rättigheterna till TR för en tid framåt men vill inte säga hur länge. Angående just spelet Rise of the TR verkar det som att det kommer bli exklusivt för Xbox, och det släpps julen 2015. Att det skulle vara tidsexklusivt endast julen 2015 är bara era egna tolkningar. Och jag förstår att flera blir upprörda över att det inte kommer till sin konsol, jag skulle gärna spela Bloodbourne.

#139

Postad 14 augusti 2014 - 07:12

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Här har ni intervjun eller samtalet:

"When people want me to say, can you tell us when or if it's coming to other platforms, it's not my job," Spencer told Eurogamer. "My job is not to talk about games I don't own. I have a certain relationship on this version of Tomb Raider, which we announced, and I feel really good about our long term relationship with Crystal and Square.

"I get the reaction I see. If I'm a PlayStation person all of a sudden I feel like, the franchise has gone. I didn't buy the IP. I didn't buy the studio. It's not mine. Where this thing will go over time, just like Dead Rising or Ryse, we'll see what happens with the game. I don't own every iteration of Tomb Raider.

"I don't own them building Tomb Raider on other platforms. I can't talk about the franchise that way. I can talk about the deal I have."

So, what, exactly, is that deal?

"I have Tomb Raider shipping next holiday exclusively on Xbox. It is Xbox 360 and Xbox One. I'm not trying to fake anybody out in terms of where this thing is. What they do with the franchise in the long run is not mine. I don't control it. So all I can talk about is the deal I have. I don't know where else Tomb Raider goes."

Is there a time limit on the exclusivity period?

"Yes, the deal has a duration. I didn't buy it. I don't own the franchise."

Can you tell us how long the duration is?

"No. It's not because I'm trying to be a headfake on anybody. It's a deal between us and the partner. People ask me how much did we pay. There are certain things I'm just not going to talk about because it's a business deal between us and them. Obviously the deal does have a duration. I didn't buy the IP in perpetuity."

#140

Postad 14 augusti 2014 - 07:22

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 759 inlägg
  • 1

hela den här historien har varit en jäkla blunder av MS och SE som de hade kunnat undvika om de bara varit öppna om vad fasen som gäller, det är inte svårt att berätta i klartext om spelet är exklusivt eller inte.


Varför skulle MS vilja berätta i detalj om deras deal? Med tanke på hur upprörd du är så finns det nog ganska många som kan tänka sig köpa en X1 om spelet är exklusivt. Hade dom presenterat exakt hur länge ett spel kommer vara exklusivt så förlorar dom ju hela grejen med att locka fler köpare eftersom folk då vet om det är värt att vänta eller inte. Att gå ut med exakt information för att göra Er, gnälliga PS4-ägare nöjda tror jag inte står på MS agenda riktigt.

#141

Postad 14 augusti 2014 - 07:37

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Spela roll om det kommer senare till PS4. Då hinner de fixa allt som är trasigt på X1-versionen. Sen kommer de säkert fucka upp och X1-släppet blir till julen 2016 eller något. Julen 2016 kommer X1 slim kosta kaffepengar så är man otålig kan man ju passa på att köpa en X1 TR-bundle då. :P

#142

Postad 14 augusti 2014 - 07:41

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 2
Jävla soppa. Varför kan man inte vara tydlig från början vad som gäller? Idioter.

#143

Postad 14 augusti 2014 - 10:09

Unregisteredcda6a4d1
  • Unregisteredcda6a4d1
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Tydliga med vad? Tidsexklusivt, sen hur länge är väl självklart att man håller tyst om. Dom vill att du ska köpa en X1 för att spela, borde vara glasklart?

#144

Postad 14 augusti 2014 - 10:28

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Tydliga med vad? Tidsexklusivt, sen hur länge är väl självklart att man håller tyst om. Dom vill att du ska köpa en X1 för att spela, borde vara glasklart?


De sa för ngn dag sen att det ENDAST skulle släppas till One. Sedan dess har de ändrat sig.

#145

Postad 14 augusti 2014 - 10:31

Unregistered32bcdf95
  • Unregistered32bcdf95
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 1

De sa för ngn dag sen att det ENDAST skulle släppas till One. Sedan dess har de ändrat sig.


Det var communityn som tolkade att det endast skulle släppas till One.

#146

Postad 14 augusti 2014 - 10:40

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Det var communityn som tolkade att det endast skulle släppas till One.


Som sagt tillbaka till mitt ursprungsinlägg. De var grymt otydliga. Verkar som de lärt sig av Microsoft som inte heller vet vafan de håller på med.

#147

Postad 14 augusti 2014 - 10:44

walkiii
  • walkiii
  • Mästare

  • 3 023 inlägg
  • 0
http://youtu.be/QPOa6QrMRpQ

#148

Postad 14 augusti 2014 - 11:24

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 759 inlägg
  • 0

De sa för ngn dag sen att det ENDAST skulle släppas till One. Sedan dess har de ändrat sig.


Tittade man på konferensen så sa dom inget om att spelet ENDAST skulle komma till One. Däremot sa dom att det var exklusivt Xbox Holiday 2015.

Som jag skrev innan, varför måste dom vara så detaljerade? Vi som är MS kunder skiter väl i hur länge det är exklusivt. Varför dom ska ge information till icke-kunder är helt orimligt att ens tycka.

#149

Postad 14 augusti 2014 - 11:28

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Han betonar dock att de köpt rättigheterna till TR för en tid framåt

Det har de inte, de har en deal på den versionen av TR. De har inte köpt rättigheterna för franchisen ens för en stund. I så fall skulle inte det andra spelet (coop-spelet för 4 spelare) komma på andra plattformar.

I have a certain relationship on this version of Tomb Raider

So, what, exactly, is that deal?

"I have Tomb Raider shipping next holiday exclusively on Xbox

Is there a time limit on the exclusivity period?

"Yes, the deal has a duration. I didn't buy it. I don't own the franchise."


Det är liksom inga krusiduller, de säger det rakt ut.



Som jag skrev innan, varför måste dom vara så detaljerade? Vi som är MS kunder skiter väl i hur länge det är exklusivt. Varför dom ska ge information till icke-kunder är helt orimligt att ens tycka.

För att icke-kunder är potentiella kunder och man vill bredda ens kundbas? Man kan ju inte behandla icke-kunder som luft, särskilt inte i detta fallet när det gäller ett spel som tidigare kom på icke-kundernas konsol. Då köper de aldrig en Xbox. Square Enix är dessutom inblandade och de vill gärna inte vara helt hatade när de sedan släpper på övriga plattformar.

En förklaring var nödvändig för PR:s skull annars hade det bara blivit värre och värre. Man kan inte bara ignorera PR och enbart göra befintliga kunder nöjda om man vill lyckas som företag.


Samma sak kan appliceras på Kinect och alla andra saker de hade för sig som de sedan ändrade. Deras kunder var nöjda med allt det där, de tyckte det var bra. Men de kan ju inte sitta och vara nöjda med det, de lyssnar på icke-kunderna och släpper en Kinectfri Xbox. Ingen bransch handlar om att enbart blidka existerande kunder, man måste tänka på potentiella kunder.

Redigerat av Zoiler, 14 augusti 2014 - 11:38.


#150

Postad 14 augusti 2014 - 11:35

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
Eftersom de redan har erfarenhet på båda plattformarna så borde hela spelet ligga i ett utvecklingsutförande på PS4.

1 år senare som "Game-of-the-year Edition" känns ganska troligt.

Aja tråkigt att behöva vänta.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.