Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Företagstråd: Tele 2 (fd Com Hem AB) - Tv-relaterade frågor

5753 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#2451

Postad 05 april 2012 - 12:01

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

"Boxer bjuder svenska folket på betal-tv under perioden 6-20 april. Under den perioden kan alla som ser på tv via en vanlig antenn gratis se nästan 50 kanaler, varav 37 är betal-tv-kanaler som frivisas av Boxer. Det enda som krävs för att se alla kanaler är en tv-apparat och en tv-antenn. Något programkort eller abonnemang behövs inte."

Något för ComHem att ta efter? Man har ju en enorm potential eftersom över en miljon ComHem-hushåll inte är digital-tv-abonnenter!
Hur ska alla de som bara har analogt grundutbud annars kunna upptäcka den digitala tv-världen tänker ComHem? Inte kan man väl hoppas på att Judit & Judit ska ordna detta på egen hand? :)

Tror inte comhem känner dom behöver göra något sådant,om dom vill höja den "lilla" vinstmarginalen ytterligare inför nästa förmodande försäljning höjer dom bara paket o kortavgifter... har ju funkat galant senaste åren .Och den andel du pratar om betalar ju ialf på hyran för sina analoga skräp kanaler... ialf flesta av oss.

#2452

Postad 05 april 2012 - 13:22

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Tror inte comhem känner dom behöver göra något sådant,om dom vill höja den "lilla" vinstmarginalen ytterligare inför nästa förmodande försäljning höjer dom bara paket o kortavgifter... har ju funkat galant senaste åren .Och den andel du pratar om betalar ju ialf på hyran för sina analoga skräp kanaler... ialf flesta av oss.

Jo, självklart betalar alla ComHem-hushåll på ett eller annat sätt för sin anslutning till ComHems nät.
Här är gårdagens pressmeddelande med anledning av ComHems bokslut för 2011:
http://www.comhem.se...58/-/index.html

"De totala investeringarna i infrastruktur och tjänster uppgick under året till 734 miljoner kronor.
Lönsamhet är en förutsättning för att kunna fortsätta utveckla våra produkter och tjänster och därmed attrahera kunder på en allt mer konkurrensutsatt marknad. Vi fortsätter att investera 15-20 procent av omsättningen i vår verksamhet, säger Tomas Franzén."

ComHem försöker här tona ned betydelsen av sin rörelsemarginal på hela 46% genom att hänvisa till årets investeringar på 734 mkr. Om jag inte minns fel från kurserna i redovisning så tas investeringar från kassaflödet och kostnaden under investeringarnas livslängd kallas avskrivningar.
Självklart har ComHem glädje av sin goda lönsamhet då den genererar positivt kassaflöde som kan användas bl a för investeringar i nät och annan infrastruktur men årets rörelseresultat på 2098 mkr före avskrivningar bör ändå möjliggöra en hyfsad utdelning till BC Partners.
På investeringen 17 mdr vill BC Partners naturligtvis i slutänden tjäna mycket mer än de årliga utdelningarna från ComHem men det blir ju först när man säljer ComHem vidare till nästa "riskkapitalist" som naturligtvis kommer att sätta lönsamhetsribban ett snäpp högre för att få tillbaka sina pengar med råge osv.

Lämpligt att läsa och begrunda en gång till - BC Partners förhoppningar och mål med köpet av ComHem:
"Comhems icke-cykliska tillväxtprofil och starka plattform och infrastruktur borgar för fortsätt tillväxt, inte minst för investeringar inom digital-tv och höghastighetsbredband, säger Nikos Stathopoulos, Managing Partner i BC Partners i ett pressmeddelande."
http://www.dagensmed...icle3222508.ece
http://www.bcpartner...011/2011-07-21/

Redigerat av Unregistered558ade6e, 06 april 2012 - 09:33.


#2453

Postad 06 april 2012 - 08:47

Viz
  • Viz
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Grattis ComHem

Nu är vinstmarginal 46 %

Känns som ni kunder betalar för mycket … :D


Vart hittade du dem siffrorna? har aldrig gillar comhem men jag har desvärre inget annat val... fy fan när jag ser detta så vill jag säga upp alla mina abo.

#2454

Postad 06 april 2012 - 09:05

xrs99
  • xrs99
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Vart hittade du dem siffrorna? har aldrig gillar comhem men jag har desvärre inget annat val... fy fan när jag ser detta så vill jag säga upp alla mina abo.


http://www.comhem.se...50/-/index.html

#2455

Postad 06 april 2012 - 09:15

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
eller på svenska B)


http://www.comhem.se...58/-/index.html

Nu har april kommit o lite till undrar var alla nya kanaler är...vi blev väl ialf lovade en skräp hd kanal till vi inte ville ha

Redigerat av Unregistered40562de1, 06 april 2012 - 09:17.


#2456

Postad 06 april 2012 - 11:21

Brel
  • Brel
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Ljudsyncen på TV2 HD - Zzzzzzzz.....

#2457

Postad 06 april 2012 - 12:37

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

...
Under våren är också den efterfrågade barnkanalen Boomerang och TNT 7 HD på väg in i vårt utbud.
När det kommer till HD-kanaler är det viktigt för oss att ta in HD-kanaler som verkligen är just HD-kanaler. Än så länge finns det en del HD-kanaler på marknaden som sänder mycket lite HD-innehåll utan där det handlar om uppskalat SD-innehåll. Vi ser inte att det finns något stor mervärde för våra kunder för sådana kanaler. Vi vill kunna säga att de HD-kanaler vi har i vårt utbud är riktiga HD-kanaler och inget annat.

Frågan om Viasat Motor HD har vi under en längre tid tittat på och vi vet att det finns ett stort intresse för den hos vissa kunder. Dock är denna målgrupp mycket liten vilket gör att vi just nu avvaktar med att ta in denna kanal i vårt utbud. Viktigt att poängtera är att själva innehållet i kanalen finns i vårt utbud i form av Viasat Motor, HD-kanalen är enbart en spegling av den kanalen vi redan har.
...
Med vänlig hälsning
Johan Wester
Kundservice

Boomerang är ju redan igång - jag har den i mitt XL-paket tydligen. Länge sedan jag hade någon glädje av barnkanalerna dock.
TNT HD (man har tagit bort sjuan i namnet TNT7) verkar inte finnas i sinnevärlden ännu:
http://www.nonstop.t.../channels/hd_tv
http://www.tnt-tv.se/
Har någon sett ett datum då ComHem tänker sig att vi ska få glädje av denna efterlängtade kanal? :)
Den är säkert "en riktig HD-kanal" som ger oss kunder "mervärde" eftersom ComHem tycker den är värd att lansera.

För ordningens skull nämner jag ytterligare en gång de HD-kanaler som ComHem (ännu!) inte har i sitt utbud:
Kanal 5 HD, Viasat Motor HD, MTV Live HD, Eurosport 2 HD, Mezzo Live HD...
Dessutom har det ju tillkommit nya HD-kanaler vid lanseringen av Viasat Film men dessa finns f n tillgängliga bara för Viasats parabolkunder.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 06 april 2012 - 13:15.


#2458

Postad 06 april 2012 - 15:52

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Ja comhem är ju helt sinnesjuka,dom går ut månader innan o skryter om en kanal dom ska plocka in som inte ens typ finns...och är det en spegling av vanliga kanalen vill INGEN ha den...o sedan ha mage o inte ta in kanal 5 hd på de löjliga argument de kläckte ur sig och som dessutom alla andra stora distrubitörer redan lagt in.När min bindningstid går ut nästa år åker comhem ut sanna mina ord, det enda dom förstår är om vi alla hoppar av...för pengar förstår dom.

#2459

Postad 06 april 2012 - 16:27

Brel
  • Brel
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 1
Men vad? TNT HD är väl bara äkta HD, något annat är ju inte tänkbart för ComHem! Dessutom måste det ju vara massor som har efterfrågat den, annars tar ju inte ComHem in den! Men, frågan är ju, vad väntar dom på??? När får vi glädjas och förundras?

#2460

Postad 09 april 2012 - 10:08

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Undrar om det är fler som har dropouts på ljudet i samtliga kanaler som sänder Dolby Digitalljud. Här på Tågaborg i Helsingborg hoppar ljudet till ca var fjärde sekund. Det är gravt irriterande och förekommer alltså enbart på DD ljudspår. Det gäller såväl 2.0 som 5.1.
Ljudspåren på övriga kanaler flyter på utan störningar.

/Mats K

#2461

Postad 09 april 2012 - 15:12

Unregisteredd6fd98d2
  • Unregisteredd6fd98d2
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

Är det någon som har erfarenhet av ComHems kanalomläggning?
http://www.comhem.se...brev%20marsslut
Arbetet påbörjades för några månader sedan så några har väl fått sina kanalplatser och frekvenser ändrade.

Efter omläggningen fick jag stora problem med bilden på Viasat Fotboll HD, på 20min kunde bilden bli helt svart och ljudet försvinna 3gånger i 2s innan det sedan fungerade igen. Blev hänvisad att köpa en trippelskärmad kabel av Comhem men en sån har jag redan, fungerat utan problem i 3år minst. Kopplade i antennkabeln som kom med till min Humax hdpvr mellan vägguttaget och min antennkabel och problemet verkar nu vara löst.

edit: Fel verkar inte vara löst, under kvällen upprepade sig felet :(

Redigerat av Unregisteredd6fd98d2, 09 april 2012 - 20:08.


#2462

Postad 10 april 2012 - 14:11

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0

Felsökning pågår och vi arbetar för att lösa ljudproblemet på SVT2 HD.

Med Vänlig Hälsning
Patrick Norberg
Kundservice

Någon framgång? det är ruggiga ljudsynkproblem med Dolby ljudet på SVT2HD, helt ok med PCM.
Driftinformationen säger "Inga kända driftstörningar i ditt område"...

#2463

Postad 10 april 2012 - 15:07

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Någon framgång? det är ruggiga ljudsynkproblem med Dolby ljudet på SVT2HD, helt ok med PCM.
Driftinformationen säger "Inga kända driftstörningar i ditt område"...


Fick detta till svars ifrån Comhem den 5 april

Hej,

Ett antal kunder har kontaktat oss och påtalat samma problem och vi håller just nu på att felsöka problemet. Exakt när det kan vara löst kan vi dock inte svara på i dagsläget.



#2464

Postad 10 april 2012 - 18:01

greve12
  • greve12
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
När ska alla nya kanaler, som Comhem har lovat oss länge nu ,( hee hee HD utbudet växer ju ständigt)
enligt Comhem, men va är kanalerna då? in´ga konkreta svar på något o 3d kanalen som ska lanseras då enligt Comhem hmmm....m.m

#2465

Postad 10 april 2012 - 19:18

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

När ska alla nya kanaler, som Comhem har lovat oss länge nu ,( hee hee HD utbudet växer ju ständigt)
enligt Comhem, men va är kanalerna då? in´ga konkreta svar på något o 3d kanalen som ska lanseras då enligt Comhem hmmm....m.m

Den enda kanal dom lovat oss är en som typ inte finns än och ingen vill ha, tnt hd.Kanaler vi vill ha kostar pengar = tar av vinsten för comhems ägare = no deal.

#2466

Postad 11 april 2012 - 00:55

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

  • 1 592 inlägg
  • 0

Efter omläggningen fick jag stora problem med bilden på Viasat Fotboll HD, på 20min kunde bilden bli helt svart och ljudet försvinna 3gånger i 2s innan det sedan fungerade igen. Blev hänvisad att köpa en trippelskärmad kabel av Comhem men en sån har jag redan, fungerat utan problem i 3år minst. Kopplade i antennkabeln som kom med till min Humax hdpvr mellan vägguttaget och min antennkabel och problemet verkar nu vara löst.

Har samma problem på Viasat Fotboll HD som du.Det har aldrig krånglat tidigare.
Allt började för några veckor sedan,och det irriterar mig så mycket.
Vet inte vad jag ska göra,det känns ganska hopplöst att ringa Comhem.

#2467

Postad 11 april 2012 - 12:11

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

När ska alla nya kanaler, som Comhem har lovat oss länge nu ,( hee hee HD utbudet växer ju ständigt)
enligt Comhem, men va är kanalerna då? in´ga konkreta svar på något o 3d kanalen som ska lanseras då enligt Comhem hmmm....m.m

Antar att 3D-kanalen är HighTv 3D:
http://www.hightv.tv/
Den beskrivs hos Canal Digital som "den första kanalen i Sverige som visar 3D-sändningar 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan. Kanalen riktar sig till en stor målgrupp och har ett väldigt brett utbud av program. Här får du se filmer, serier, modeshower och resereportage, och allt som sänds är i 3D."
Vet inte om den är på ingång hos ComHem - finns än så länge bara hos Canal Digital och endast för deras parabolkunder.
Men den sänds otextad hos Canal Digital och finns enligt uppgift okodad på Astra så det är väl bara för ComHem att plocka ned och skicka vidare, eller?

#2468

Postad 11 april 2012 - 20:54

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
  • ....nja, finns en tråd om detta, och enl. den verkar då inte Comhem intresserad av att dra igång nån 3D-kanal.

Redigerat av Stagger Lee, 11 april 2012 - 20:59.


#2469

Postad 13 april 2012 - 10:07

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 1

Någon framgång? det är ruggiga ljudsynkproblem med Dolby ljudet på SVT2HD, helt ok med PCM.
Driftinformationen säger "Inga kända driftstörningar i ditt område"...

Fick detta till svars ifrån Comhem den 5 april


Hej,

Sedan igår förmiddag är detta problem åtgärdat genom justering av encoder lip sync på AC3 ljud.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

#2470

Postad 13 april 2012 - 12:05

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Hej,

Sedan igår förmiddag är detta problem åtgärdat genom justering av encoder lip sync på AC3 ljud.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice


Japp, kan intyga att det nu fungerar.
Tackar för detta.

#2471

Postad 13 april 2012 - 19:08

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
ja men va fan, nu e de ju kass på TV4.

edit. får väl tillägga att det kommer o går..........

Redigerat av Stagger Lee, 13 april 2012 - 19:13.


#2472

Postad 14 april 2012 - 11:39

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0
Jag konstaterar att jag betalar för en massa TV-kanaler som jag så gott som aldrig har tid o titta på....
Det minst dyra alternativet för TV hos Comhem är ju numera Medium 8 favoriter, Small togs ju bort.

Jag tittar egentligen nästan uteslutande på SVT1 eller 2 i HD. Vill man ha SVT1 o 2 i HD, så är man tvungen att ha Medium 8 favoriter. Fritt visas bara SVT1 o 2 i standardupplösning. Inte konstig att Comhem gör bra vinst...

Redigerat av Unregistered4e1812ee, 14 april 2012 - 11:40.


#2473

Postad 14 april 2012 - 11:53

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Jag konstaterar att jag betalar för en massa TV-kanaler som jag så gott som aldrig har tid o titta på....
Det minst dyra alternativet för TV hos Comhem är ju numera Medium 8 favoriter, Small togs ju bort.

Jag tittar egentligen nästan uteslutande på SVT1 eller 2 i HD. Vill man ha SVT1 o 2 i HD, så är man tvungen att ha Medium 8 favoriter. Fritt visas bara SVT1 o 2 i standardupplösning. Inte konstig att Comhem gör bra vinst...

SVT1 HD och SVT2 HD behöver inte pairas till box så man kan ju tycka att de skulle vara fria att se med en HD-box även utan programkort. Men skyldigheten att förse alla lägenheter med SVT1 och SVT2 gäller bara SD-kanalerna så det är naturligtvis inte så konstigt att ComHem kräver digital-tv abonnemang (minst 189+59 kr/mån) för tillgång till SVT HD. ComHem är ju inte kända för att skänka bort något...

#2474

Postad 14 april 2012 - 12:15

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0
Vet inte om det är någon nyhet men jag såg att ComHem nu erbjuder tv, bredband och telefoni via fiber eller Stadsnät i några orter i Sverige (fn Göteborg, Malmö, Falun, Härnösand och Lund) beroende på fastighetens förutsättningar:
http://www.comhem.se...60/-/index.html
Intressant dels för att öppna nät är framtiden, dels för att de som nu får möjlighet att ansluta sig till ComHem via fiber eller Stadsnät inte längre behöver välja mellan Viasat eller Canal Digital.
Hoppas att utbyggnaden av öppna nät fortsätter i den takt som fastighetsägarnas avtal med kabel-tv operatörerna löper ut!
Förmodar att ComHem inte har för avsikt att släppa den marknaden utan tänker bygga upp en stark position även när det gäller triple-play tjänster (sk Com Bo) i fibernät och Stadsnät.

#2475

Postad 14 april 2012 - 17:51

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Jag konstaterar att jag betalar för en massa TV-kanaler som jag så gott som aldrig har tid o titta på....
Det minst dyra alternativet för TV hos Comhem är ju numera Medium 8 favoriter, Small togs ju bort.

Jag tittar egentligen nästan uteslutande på SVT1 eller 2 i HD. Vill man ha SVT1 o 2 i HD, så är man tvungen att ha Medium 8 favoriter. Fritt visas bara SVT1 o 2 i standardupplösning. Inte konstig att Comhem gör bra vinst...

Kan hålla med det är numera löjligt dyrt för så få kanaler.

#2476

Postad 15 april 2012 - 00:24

Brel
  • Brel
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Alternativet med Small-Paketet + HD-Paketet var attraktivt förut men nu är ju HD-Paketet ointressant tillsammans med Medium 8 favoriter. Får jag ingen bra deal när mitt nuvarande abb med 6 månader gratis på Medium 8 Favpriter går ut så säger jag som ComHem att det inte finns ngt intresse från min sida att förlänga. Playkanaler är mera intressant att betala för, då kan jag oxå kasta ut tv:n så slipper jag 200:- i SVT-Avgift från Radiotjänst.

Redigerat av Brel, 15 april 2012 - 00:25.


#2477

Postad 15 april 2012 - 10:05

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 1
Jag vill hellre ha en bråkdel av alla dessa kanaler, men i HD, 3D och 5.1 ljud.
Alldeles för många kanaler sänder dummerjönsprogram. Dessutom sänder kanalerna samma serier i något som liknar korseld. Det är bara för mycket. Ovan på detta så invaderas tv rummet av reklam som nästan kväver tittaren.

Vad beträffar HD kanaler så finns de flesta från HD paketet även i det största programpaketet. Undantaget är några få kanaler. Där diskvalificerar HD paketet sig själv. Vill man sedan ha Viasats och Canal Plus HD kanaler tvingas man abonnera för ytterliggare en rejäl slant för att få tillgång till dem även om man enbart vill ha HD kanalerna.

Känns som att kvalitet är på tillbakagång. Inga nya HD kanaler....inga 3D kanaler.....kommer något nytt så är det ännu en tretton på ett dussinkanal vars utbud jag kan matcha när jag sitter och skiter. Behövs inte fler skräpkanaler. Comhem påminner om en gödselspridare.

Tyvärr, Comhem, men denna utveckling är inte bra. Jag måste såga pågående stiltje längs era fotknölar, ty mångfald i kanaler finns i ett överflöd och nu upplever vi baksidan av myntet som innebär brist på teknisk kvalitet. Ni fokuserar på ert vinstintresse så jag har inga större förhoppningar om någon förändring. Era ägares girighet först och sedan smulorna till den stora massan som pumpar in pengar till er. Inte bra :angry:

#2478

Postad 15 april 2012 - 16:19

slaka22
  • slaka22
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
En undran man har, Hur motiverar Comhem den stora prisskillnanden
mellan Canaldigital familjepaket där HD kanalerna ingår 229kr och erat XL paket förvisso ingår en del HD kanaler 349kr, plus 129kr HDpaket, en skilnad på 249kr/månad.
Ett svar från ansvarig kanske?

#2479

Postad 15 april 2012 - 16:57

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

En undran man har, Hur motiverar Comhem den stora prisskillnanden
mellan Canaldigital familjepaket där HD kanalerna ingår 229kr och erat XL paket förvisso ingår en del HD kanaler 349kr, plus 129kr HDpaket, en skilnad på 249kr/månad.
Ett svar från ansvarig kanske?

Utan att föregripa ett (eventuellt) svar från ComHem kan jag lämna följande synpunkter på en del av problematiken.
Jag har sagt upp mitt HD-paket i samband med att XL-abonnemanget fick 9 HD-kanaler. HD-paketet ger nu för tiden väldigt lite för pengarna om man har XL (det är alltså enbart Discovery HD Showcase, Animal Planet HD, Silver HD, Wild TV HD och Nat Geo Wild HD som tillkommer). Det är bara den förstnämnda kanalen som jag saknar - har dock ganska många "HD-soluppgångar" från denna kanal inspelade på min uppgraderade Humax HDPVR. :)
Är man intresserad av en eller två av dessa HD-kanaler kan man köpa till dem för 29 kr/mån istället för att betala 129 kr för alla fem. Den möjligheten kanske jag utnyttjar en dag.
HD-paketet borde för övrigt replikeras i syskonabonnemanget - det vore en enkel ändring för ComHem som kanske skulle få en och annan att behålla sitt HD-paket.
Jag tror för övrigt att HD-paketet mest kom till för att de abonnenter som hade Small-abonnemang skulle få en bonus. För 49 + 129 = 178 kr/mån blir det ju en prisvärd kombination. Det var säkert en hel del som blev digital-tv-kunder på så sätt.
Nu har nyteckningen av Small dock upphört eftersom ComHem säger att intresset är litet numera. Varför kan man ju undra eftersom Small + HD-paket gav drygt 20 digitala kanaler varav 14 i HD däribland TV3 HD och TV4 HD.
TV3 HD är inte ens valbar i Medium 8 Favoriter så jag begriper inte varför det inte skulle finnas intresse längre att teckna sig för Small + HD-paketet. Den som vill ha TV3 HD får nu välja XL-paketet för 349 kr/mån (+ kortavgift 59 kr/mån) eller Medium 8 Favoriter + HD-paketet för 318 kr/mån (+ kortavgift).
Viss skillnad mot 178 kr/mån om man så säger.
Man kan ju undra om ComHem verkligen vill att fler ska teckna digital-tv abonnemang eller om ComHem tycker att dessa kunder mest är till besvär. Det finns en miljon hushåll i "ComHem-hus" som fortfarande bara har analogt grundutbud genom fastighetsägarens avtal!
Men ComHem har gett uttryck för andra åsikter som jag har svårt att begripa mig på - t ex den om Viasat Motor HD som inte heller anses nödvändig eftersom kanalen har en lågupplöst version redan. Märkligt resonemang år 2012 då vi alla vill ha fler HD-kanaler och ComHem verkar mest spjärna emot och ducka för kundernas önskemål.

Edit: Lagt till kortavgift enl påpekande (se nedan).

Redigerat av Unregistered558ade6e, 16 april 2012 - 07:41.


#2480

Postad 15 april 2012 - 17:53

Brel
  • Brel
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Du glömde att kortavgiften tillkommer på Medium 8 + HD Paketet. Så den korrekta summan är 377:- istället för 178:- för Small + HD. Eller Small och ett antal separat kanaler.

#2481

Postad 15 april 2012 - 18:51

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Du glömde att kortavgiften tillkommer på Medium 8 + HD Paketet. Så den korrekta summan är 377:- istället för 178:- för Small + HD. Eller Small och ett antal separat kanaler.

Ja den ska också med, naturligtvis. Tack för påpekandet.
Jag tänkte att kortavgiften var densamma för XL och Medium 8 Favoriter så det var därför som jag inte tog med den men i jämförelsen med gamla Small + HD-paketet ska den tas med eftersom Small endast kostade kortavgiften per månad.
Just nu finns dessutom ett erbjudande för nya kunder att vid 18 månaders bindningstid slippa de 6 första månadsavgifterna på Medium 8 Favoriter. Det säger nog en del om att ComHem överskattat kundernas betalningsvilja när man tog bort Small-paketet som kunderna enligt ComHem hade litet intresse för. Kanske problemet är att nyteckningen är dålig överhuvud taget när det gäller digital-tv? Att då fördubbla priset på billigaste jämförbara abonnemang är till synes en märklig strategi.
Ska antalet individuella digital-tv-abonnemang öka måste man nog börja stänga av de analoga näten i snabbare takt och möjliggöra för öppna nät istället. Jag tror att ComHem har goda förutsättningar att locka till sig kunder i öppna nät bl a eftersom man kan erbjuda film- och sportpaket från både Viasat och Canal+ samt många HD-kanaler som förhoppningsvis snart blir flera. (Se mitt inlägg ovan ang fiber och Stadsnät).

#2482

Postad 16 april 2012 - 09:40

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 0

En undran man har, Hur motiverar Comhem den stora prisskillnanden
mellan Canaldigital familjepaket där HD kanalerna ingår 229kr och erat XL paket förvisso ingår en del HD kanaler 349kr, plus 129kr HDpaket, en skilnad på 249kr/månad.
Ett svar från ansvarig kanske?

Utan att föregripa ett (eventuellt) svar från ComHem kan jag lämna följande synpunkter på en del av problematiken.
Jag har sagt upp mitt HD-paket i samband med att XL-abonnemanget fick 9 HD-kanaler. HD-paketet ger nu för tiden väldigt lite för pengarna om man har XL (det är alltså enbart Discovery HD Showcase, Animal Planet HD, Silver HD, Wild TV HD och Nat Geo Wild HD som tillkommer). Det är bara den förstnämnda kanalen som jag saknar - har dock ganska många "HD-soluppgångar" från denna kanal inspelade på min uppgraderade Humax HDPVR. :)
Är man intresserad av en eller två av dessa HD-kanaler kan man köpa till dem för 29 kr/mån istället för att betala 129 kr för alla fem. Den möjligheten kanske jag utnyttjar en dag.
HD-paketet borde för övrigt replikeras i syskonabonnemanget - det vore en enkel ändring för ComHem som kanske skulle få en och annan att behålla sitt HD-paket.
Jag tror för övrigt att HD-paketet mest kom till för att de abonnenter som hade Small-abonnemang skulle få en bonus. För 49 + 129 = 178 kr/mån blir det ju en prisvärd kombination. Det var säkert en hel del som blev digital-tv-kunder på så sätt.
Nu har nyteckningen av Small dock upphört eftersom ComHem säger att intresset är litet numera. Varför kan man ju undra eftersom Small + HD-paket gav drygt 20 digitala kanaler varav 14 i HD däribland TV3 HD och TV4 HD.
TV3 HD är inte ens valbar i Medium 8 Favoriter så jag begriper inte varför det inte skulle finnas intresse längre att teckna sig för Small + HD-paketet. Den som vill ha TV3 HD får nu välja XL-paketet för 349 kr/mån (+ kortavgift 59 kr/mån) eller Medium 8 Favoriter + HD-paketet för 318 kr/mån (+ kortavgift).
Viss skillnad mot 178 kr/mån om man så säger.
Man kan ju undra om ComHem verkligen vill att fler ska teckna digital-tv abonnemang eller om ComHem tycker att dessa kunder mest är till besvär. Det finns en miljon hushåll i "ComHem-hus" som fortfarande bara har analogt grundutbud genom fastighetsägarens avtal!
Men ComHem har gett uttryck för andra åsikter som jag har svårt att begripa mig på - t ex den om Viasat Motor HD som inte heller anses nödvändig eftersom kanalen har en lågupplöst version redan. Märkligt resonemang år 2012 då vi alla vill ha fler HD-kanaler och ComHem verkar mest spjärna emot och ducka för kundernas önskemål.

Edit: Lagt till kortavgift enl påpekande (se nedan).


Hej,


I Digital-tv Extra Large ingår i dagsläget 71 kanaler, varav 9 kanaler som sänder i HD-kvalité. Priset för detta paket är 349:-/månad + kortavgift 59:-/månad = 408:-/månad.

Sedan kan man tycka att priset i sig för kanalerna kan vara en skillnad mot andra operatörer, men det är viktigt att kolla på vad man som ingår i abonnemang förutom ett antal kanaler man kan kolla på ”live”.

Tidigare har vi lanserat en On Demand-tjänst som gör det möjligt att kunna se program som man missat och starta om program som man kan missat sändningstiden för. När vi lanserade denna tjänst kostade det 10:-/månad för varje kanal man önskade starta om, även om man redan betalade för kanalen i sitt programutbud. Denna tjänst blev väldigt populär men det var inte vid denna tid enkelt att förstå kostnader och vilket tillägg man behövde göra för att kunna se nyttja tjänsten för det abonnemang man då hade. Under början av 2011 gjorde vi dock en förändring. Kunder som hade Medium 8 Favoriter, Large eller Extra Large kunde tidigare lägga till Play-abonnemang för 10:-/månad, totalt 7 Play-abonnemang fanns tillgängliga. Det vi gjorde under början av 2011 var att öppna upp för våra kunder att, utan ytterligare kostnad och tillägg, få tillgång till samtliga 7 Play-abonnemang som vi då erbjöd.

Idag erbjuder vi 16 Play-abonnemang i Extra Large, utan ytterligare kostnad, om man har en Motorola On Demand-box från oss. Det krävs ingen bredbandsuppkoppling för att nyttja denna tjänst, däremot ett modem som ingår kostnadsfritt vid köp av Motorola On Demand-box, om man inte redan idag har modem som stödjer tjänsten.

Jämför oss gärna med våra konkurrenter tillsammans med ovanstående samt lägg där till att vi erbjuder 6 olika digitalboxar eftersom att vi tycker att det är otroligt viktigt med valmöjligheter.

HD-paketet med spegling mot syskonabonnemang skulle vara en väldigt trevlig lösning. Ingen skulle bli nöjdare än oss om vi hade möjligheten att, till ett rimligt pris, erbjuda denna spegling. Att spegla HD-kanaler till ett syskonabonnemang kräver dels rättigheter men kan även tillföra ytterligare kostnader som skulle behöva läggas antingen på abonnemang eller i form av en speglingstjänst med tillhörande kostnad.

Digital-tv Small hade ett lågt intresse och därför valde vi att sluta nyförsälja paketet, men de kunder som redan har Digital-tv Small i dagsläget behåller det tillvidare. Det är inte ovanligt att man tar bort abonnemang som inte talar till den stora massan. Ett exempel är att vi tidigare hade Bredband med hastigheten 0,5 Mbit men valde att sluta sälja denna eftersom att vi inte såg något intresse för en sådan låg tjänst, genom att mindre och mindre kunder beställde tjänsten.


Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

#2483

Postad 16 april 2012 - 10:40

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

...
Idag erbjuder vi 16 Play-abonnemang i Extra Large, utan ytterligare kostnad, om man har en Motorola On Demand-box från oss. Det krävs ingen bredbandsuppkoppling för att nyttja denna tjänst, däremot ett modem som ingår kostnadsfritt vid köp av Motorola On Demand-box, om man inte redan idag har modem som stödjer tjänsten.

Följdfråga:
Jag har Bredband 200 och alltså ett Netgear CG3100 modem/router dvs det modem som On demand-boxen kräver.
Finns det möjlighet att antingen ansluta ytterligare ett modem specifikt till boxen (och alltså behålla bredbandets modem/router/WiFi vid sidan av) eller ansluta Motorola-boxen via trådlös brygga till befintligt bredbandsmodems WiFi?
Att jag frågar beror på att mitt Netgear-modem nu har flera enheter anslutna med nätverkskablar för maximal hastighet och det på en plats ganska långt ifrån där min tv och digitalboxarna mm finns.
Man ska väl erbjudas en bra lösning för On demand även om man redan har ComHems bredband? Alla får ju betala för ett modem i priset för Motorola-boxen.
Annars verkar det som att det är bättre med ett annat bredband än ComHems så man får ett Netgear-modem bara för On demand-boxen...

Jämför oss gärna med våra konkurrenter tillsammans med ovanstående samt lägg där till att vi erbjuder 6 olika digitalboxar eftersom att vi tycker att det är otroligt viktigt med valmöjligheter.

Jo, jag har hört mycket negativt om digitalboxar över huvud taget oberoende av leverantör.
Det ComHem saknar är en On demand-box med inbyggd HD PVR (gärna minst 1TB hdd) och varför inte WiFi också. Vi lever nu år 2012 så alla lösningar borde vara möjliga.

HD-paketet med spegling mot syskonabonnemang skulle vara en väldigt trevlig lösning. Ingen skulle bli nöjdare än oss om vi hade möjligheten att, till ett rimligt pris, erbjuda denna spegling. Att spegla HD-kanaler till ett syskonabonnemang kräver dels rättigheter men kan även tillföra ytterligare kostnader som skulle behöva läggas antingen på abonnemang eller i form av en speglingstjänst med tillhörande kostnad.

Jag förstår att det inte bara är för ComHem att bestämma detta på egen hand.
Dock blev alla mina kanaler från Canal+ speglade utan förändring av syskonabonnemangets pris och jag saknar motsvarande möjlighet för Viasat, HD-paketet och tillvalskanalerna. Naturligtvis förstår jag att priset skulle påverkas men det är lösningen på problemet jag är ute efter, inte att få allt utan extra kostnad.
Tror faktiskt ComHem skulle tjäna på detta så en del skulle tycka att det inte längre lönar sig att mixtra för att få kanalerna på flera tv-apparater utan att betala för sig. :)

Digital-tv Small hade ett lågt intresse och därför valde vi att sluta nyförsälja paketet, men de kunder som redan har Digital-tv Small i dagsläget behåller det tillvidare. Det är inte ovanligt att man tar bort abonnemang som inte talar till den stora massan. Ett exempel är att vi tidigare hade Bredband med hastigheten 0,5 Mbit men valde att sluta sälja denna eftersom att vi inte såg något intresse för en sådan låg tjänst, genom att mindre och mindre kunder beställde tjänsten.
...

Jag respekterar vad ComHem säger om att det fanns lågt intresse för nyteckning av Small-abonnemanget. Ensamt tillförde naturligtvis Small-abonnemanget bara ett programkort som möjliggjorde tillvalstjänster, tillvalskanaler och tillvalspaket. Genom att åtta digitala kanaler blev fria 2010 var det måhända många som inte längre förstod varför de skulle betala 49 kr/mån för det som var gratis och då får väl ComHem ta på sig skulden för att man inte marknadsförde möjligheterna med ett digital-tv-abonnemang bättre till kunderna...
Å andra sidan kan jag inte förstå varför det är svårt att sälja ett abonnemang som Small tillsammans med HD-paketet för 188 kr/mån när det tydligen ska gå så mycket lättare att få kunder att nyteckna Medium 8 Favoriter med färre HD-kanaler (bl a inte TV3 HD) för 248 kr/mån.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 16 april 2012 - 12:11.


#2484

Postad 16 april 2012 - 12:47

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 1
Ta upp ondemand tjänsten igen som om det vore en guds gåva från er är bara dumt för oss som sitter på hdpvr... kom igen när ni fixat ondemand med hdpvr tills dess kan ni vara tysta med snacket tack,tills dess fortsätter vi betala för den iom era ständigt höjda paketkostander där ni så snällt "bakat" in den.Oj glömde visst "kortavgiften"... försvara gärna dess gigantiska höjningar senaste åren...
Oj glömde visst eran uteblivna hd satsning... inga nya kanaler senaste 13 månaderna och ingen kanal 5 hd som alla andra opertörer redan har... bah varför försöker vi ens, vi är som repiga skivor som upprepar samma mantra hela tiden, men inget lär bita på riskkapitalisterna.

Redigerat av Unregistered40562de1, 16 april 2012 - 12:54.


#2485

Postad 16 april 2012 - 13:26

Unregisteredad8d67ff
  • Unregisteredad8d67ff
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Hej,


I Digital-tv Extra Large ingår i dagsläget 71 kanaler, varav 9 kanaler som sänder i HD-kvalité. Priset för detta paket är 349:-/månad + kortavgift 59:-/månad = 408:-/månad.

Sedan kan man tycka att priset i sig för kanalerna kan vara en skillnad mot andra operatörer, men det är viktigt att kolla på vad man som ingår i abonnemang förutom ett antal kanaler man kan kolla på ”live”.

Tidigare har vi lanserat en On Demand-tjänst som gör det möjligt att kunna se program som man missat och starta om program som man kan missat sändningstiden för. När vi lanserade denna tjänst kostade det 10:-/månad för varje kanal man önskade starta om, även om man redan betalade för kanalen i sitt programutbud. Denna tjänst blev väldigt populär men det var inte vid denna tid enkelt att förstå kostnader och vilket tillägg man behövde göra för att kunna se nyttja tjänsten för det abonnemang man då hade. Under början av 2011 gjorde vi dock en förändring. Kunder som hade Medium 8 Favoriter, Large eller Extra Large kunde tidigare lägga till Play-abonnemang för 10:-/månad, totalt 7 Play-abonnemang fanns tillgängliga. Det vi gjorde under början av 2011 var att öppna upp för våra kunder att, utan ytterligare kostnad och tillägg, få tillgång till samtliga 7 Play-abonnemang som vi då erbjöd.

Idag erbjuder vi 16 Play-abonnemang i Extra Large, utan ytterligare kostnad, om man har en Motorola On Demand-box från oss. Det krävs ingen bredbandsuppkoppling för att nyttja denna tjänst, däremot ett modem som ingår kostnadsfritt vid köp av Motorola On Demand-box, om man inte redan idag har modem som stödjer tjänsten.

Jämför oss gärna med våra konkurrenter tillsammans med ovanstående samt lägg där till att vi erbjuder 6 olika digitalboxar eftersom att vi tycker att det är otroligt viktigt med valmöjligheter.

HD-paketet med spegling mot syskonabonnemang skulle vara en väldigt trevlig lösning. Ingen skulle bli nöjdare än oss om vi hade möjligheten att, till ett rimligt pris, erbjuda denna spegling. Att spegla HD-kanaler till ett syskonabonnemang kräver dels rättigheter men kan även tillföra ytterligare kostnader som skulle behöva läggas antingen på abonnemang eller i form av en speglingstjänst med tillhörande kostnad.

Digital-tv Small hade ett lågt intresse och därför valde vi att sluta nyförsälja paketet, men de kunder som redan har Digital-tv Small i dagsläget behåller det tillvidare. Det är inte ovanligt att man tar bort abonnemang som inte talar till den stora massan. Ett exempel är att vi tidigare hade Bredband med hastigheten 0,5 Mbit men valde att sluta sälja denna eftersom att vi inte såg något intresse för en sådan låg tjänst, genom att mindre och mindre kunder beställde tjänsten.


Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Idag erbjuder vi 16 Play-abonnemang i Extra Large det är redan program som har varit sända .så det är inte relevant .man ska inte framställa det som att det är något man inte kan se i live eller i en inspelningsbar box .vilket man faktiskt kan och man kan inte se alla program i en ondemand box .och med program menar jag amerikanska serier och filmer som visas på svt.tv3.kanal5

#2486

Postad 16 april 2012 - 13:32

Unregisteredad8d67ff
  • Unregisteredad8d67ff
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Följdfråga:
Jag har Bredband 200 och alltså ett Netgear CG3100 modem/router dvs det modem som On demand-boxen kräver.
Finns det möjlighet att antingen ansluta ytterligare ett modem specifikt till boxen (och alltså behålla bredbandets modem/router/WiFi vid sidan av) eller ansluta Motorola-boxen via trådlös brygga till befintligt bredbandsmodems WiFi?
Att jag frågar beror på att mitt Netgear-modem nu har flera enheter anslutna med nätverkskablar för maximal hastighet och det på en plats ganska långt ifrån där min tv och digitalboxarna mm finns.
Man ska väl erbjudas en bra lösning för On demand även om man redan har ComHems bredband? Alla får ju betala för ett modem i priset för Motorola-boxen.
Annars verkar det som att det är bättre med ett annat bredband än ComHems så man får ett Netgear-modem bara för On demand-boxen...


Jo, jag har hört mycket negativt om digitalboxar över huvud taget oberoende av leverantör.
Det ComHem saknar är en On demand-box med inbyggd HD PVR (gärna minst 1TB hdd) och varför inte WiFi också. Vi lever nu år 2012 så alla lösningar borde vara möjliga.


Jag förstår att det inte bara är för ComHem att bestämma detta på egen hand.
Dock blev alla mina kanaler från Canal+ speglade utan förändring av syskonabonnemangets pris och jag saknar motsvarande möjlighet för Viasat, HD-paketet och tillvalskanalerna. Naturligtvis förstår jag att priset skulle påverkas men det är lösningen på problemet jag är ute efter, inte att få allt utan extra kostnad.
Tror faktiskt ComHem skulle tjäna på detta så en del skulle tycka att det inte längre lönar sig att mixtra för att få kanalerna på flera tv-apparater utan att betala för sig. :)


Jag respekterar vad ComHem säger om att det fanns lågt intresse för nyteckning av Small-abonnemanget. Ensamt tillförde naturligtvis Small-abonnemanget bara ett programkort som möjliggjorde tillvalstjänster, tillvalskanaler och tillvalspaket. Genom att åtta digitala kanaler blev fria 2010 var det måhända många som inte längre förstod varför de skulle betala 49 kr/mån för det som var gratis och då får väl ComHem ta på sig skulden för att man inte marknadsförde möjligheterna med ett digital-tv-abonnemang bättre till kunderna...
Å andra sidan kan jag inte förstå varför det är svårt att sälja ett abonnemang som Small tillsammans med HD-paketet för 188 kr/mån när det tydligen ska gå så mycket lättare att få kunder att nyteckna Medium 8 Favoriter med färre HD-kanaler (bl a inte TV3 HD) för 248 kr/mån.

det var ju samma kanaler som du kunde se utan programkort så det är inte konstigt
och tv3,kanal5 tv7 borde ha ingått som hos andra operatörers bas abonnemang .man att lägga ner ett abonnemang är inget skäl till att höja priset kraftigt på andra abonnemang

#2487

Postad 16 april 2012 - 13:55

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

det var ju samma kanaler som du kunde se utan programkort så det är inte konstigt
och tv3,kanal5 tv7 borde ha ingått som hos andra operatörers bas abonnemang .man att lägga ner ett abonnemang är inget skäl till att höja priset kraftigt på andra abonnemang

Visst, när ComHem för drygt två år sedan öppnade upp åtta fria digitalkanaler för alla som hade ComHems nät och en godkänd box
http://www.comhem.se...20/-/index.html
blev det ett pedagogiskt problem att förklara varför kunderna ändå skulle ha ett programkort för 49 kr/mån och ett eget digital-tv-abonnemang dvs Small eller större.
Eftersom uppenbarligen Small-abonnemanget förlorat sin attraktionskraft som inkörsport till det digitala smörgåsbordet med tillvalspaket, tillvalskanaler och tillvalstjänster så får man anta att antingen finns inget intresse för digital-tv-abonnemang hos den stora massan av boende i ComHem-hus eller också vill man lägga ut mer pengar och skaffa sig något av de större grundabonnemangen dvs Medium 8 Favoriter, Large eller XL.
Jag är inte helt övertygad om att det finns något sug efter digital-tv hos många boende i ComHem-hus. Varför skulle annars en miljon hushåll där fortfarande bara sitta med analogt grundutbud (samt eventuellt de fria digitala kanalerna)?
(Jag vet att det finns fall där fastighetsägaren svarar för digital-tv-abonnemanget och de boende har ett visst antal digitala betalkanaler t ex TV3 och Kanal 5 utan egna abonnemang.
Dessutom är det naturligtvis så att det ibland finns boende med parabol, ip-tv eller digitalt marknät i ComHem-hus. Grundtanken måste dock vara att om fastigheten är ett ComHem-hus - och de boende alltså debiteras en kostnad för nätet - så är det den vägen som de boende förväntas få sitt behov av tv-kanaler tillgodosett. Andelen hushåll med eget digital-tv-abonnemang i ComHem-hus är idag endast 38%).

Redigerat av Unregistered558ade6e, 16 april 2012 - 14:05.


#2488

Postad 16 april 2012 - 14:16

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 0

Ta upp ondemand tjänsten igen som om det vore en guds gåva från er är bara dumt för oss som sitter på hdpvr... kom igen när ni fixat ondemand med hdpvr tills dess kan ni vara tysta med snacket tack,tills dess fortsätter vi betala för den iom era ständigt höjda paketkostander där ni så snällt "bakat" in den.Oj glömde visst "kortavgiften"... försvara gärna dess gigantiska höjningar senaste åren... Oj glömde visst eran uteblivna hd satsning... inga nya kanaler senaste 13 månaderna och ingen kanal 5 hd som alla andra opertörer redan har... bah varför försöker vi ens, vi är som repiga skivor som upprepar samma mantra hela tiden, men inget lär bita på riskkapitalisterna.


Hej,


Vi gör ett antal prisförändringar på några av våra tv-paket med ambitionen att vidareutveckla marknadens bästa tv-erbjudande med nya kanaler och nya tjänster. Förändring i priserna på den här typen av tjänster är inget konstigt. Exempelvis Medium 8 Favoriter har sedan tidigare kostat 159:-/månad och har inte prisändrat på sex år, därför var det naturligt att nu se över priset på det abonnemanget och många fler. Denna liksom övriga förändringar är resultatet av de bedömningar vi har gjort av marknaden. Att vi som kommersiell aktör då och då ser över våra produkter, tjänster och priser är helt naturligt. Vi är trygga i att vi har en av Sveriges bästa tv-tjänster med ett mycket brett utbud och stor valfrihet för våra kunder. Vi anser fortsatt att vi har mycket konkurrenskraftiga priser.

Sedan kan man ställa sig frågan, vad får man som kund ut av prisförändringar vi gjort? Som jag skrev i föregående stycke har Medium 8 Favoriter kostat 159:-/månad och har inte prishöjts på sex år. I Medium 8 Favoriter har man tidigare kunnat välja in 8 vanliga digitala kanaler ur utbud på ca 100 kanaler. För några år sedan lanserade vi ett nytt abonnemang som då fick heta Medium 8 Favoriter HD, priset för detta abonnemang var 199:-/månad och det gav möjligheten att tillsammans med vanliga digitala kanaler kunna välja in HD-kanaler med betydligt bättre bildkvalité. Detta paket, Medium 8 Favoriter HD, blev inte så populärt bland våra kunder vilket gjorde att vi omvärderade och valde att sluta sälja Medium 8 Favoriter HD. Kunderna såg dock möjlighet i att kunna få välja in HD-kanaler som en av sina 8 favoriter vilket gjorde att vi öppnade upp så att våra kunder som abonnerade på Medium 8 Favoriter för 159:-/månad kunde välja in HD-kanaler, för detta tog vi inte ut några ytterligare avgifter och man behöll samma pris sedan tidigare. Sammanfattningsvis hade vi tidigare Medium 8 Favoriter för 159:-/månad utan möjlighet att välja HD-kanaler, vi lanserade Medium 8 Favoriter HD för 199:-/månad men valde senare att sluta sälja detta abonnemang men lät kunder med Medium 8 Favoriter, utan ytterligare kostnader, välja in HD-kanaler i sitt abonnemang.

Som jag skrev i tidigare inlägg lanserade vi en On Demand-tjänst. När vi lanserade denna tjänst kostade det 10:-/månad för varje kanal man önskade starta om, även om man redan betalade för kanalen i sitt programutbud och totalt 7 Play-abonnemang fanns tillgängliga. Det vi gjorde under början av 2011 var att öppna upp för våra kunder att, utan ytterligare kostnad och tillägg, få tillgång till samtliga 7 Play-abonnemang som vi då erbjöd. Sammanfattningsvis lanserade vi en tjänst med 7 Play-abonnemang där kostnaden var 10:-/månad per Play-abonnemang, men vi valde att lägga in dessa Play-abonnemang utan ytterligare kostnad för våra kunder, priset 159:-/månad för Medium 8 Favoriter behöll man.

Baserat på allt ovanstående så har vi således haft priset 159:-/månad för Medium 8 Favoriter, trots alla ovanstående förändringar till ett värde av 110:-/månad. Nu väljer vi att göra en prishöjning med totalt 40:-/månad, fördelat 30:-/månad på Medium 8 Favoriter som nu kommer att kosta 189:-/månad och kortavgiften som höjs med 10:-/månad från 49:-/månad till 59:-/månad.

Utöver allt ovanstående kommer vi att vidareutveckla med nya kanaler och tjänster har vårt utbud av kanaler har växt från 80 till 150 under de senaste åren och det har kommit våra kunder tillgodo i såväl färdiga paket och som i enskilda valbara kanaler, vilket jag delvis beskrivit ovan. Vi har också lagt till Play och HD-kanaler i alla våra paket, vilket jag beskrev ovan. De senaste nyheterna vi har presenterat är Tv Com Hem och TV4 News. Under våren kommer även Boomerang och TNT 7 HD in i vårt utbud tillsammans med att vi kan presentera ännu en kanal i On Demand – TV11.

När det gäller kortavgiften så är den en del i den totala prisbilden för vårt tv-erbjudande. Höjningen ger oss intäkter som vi kan använda för att fortsätta utveckla marknadens bästa tv-erbjudande. Sedan tidigare har vi debiterat kortavgiften en gång per halvår, vilket våra kunder har haft synpunkter kring. I samband med att vi höjde priset för kortavgiften lyssnade vi på våra kunders önskemål om att övergå till månadsdebitering, vilket nu även gör det enklare att få en bra bild över månadskostnaden för våra tv-abonnemang.

Sedan tycker vi inte om att försvara, utan mer förklara vilka förändringar vi gjort och vilka kostnader som är kopplade till förändringarna. Hoppas att detta kan ge lite förståelse kring prishöjningarna som vi gjort. Kan även applicera detta på Digital-tv Medium samt Large som har prishöjt under åren men samtidigt fått många nyheter, som exempelvis HD-kanaler som ingår i priset, precis som för Medium 8 Favoriter, samt Play-abonnemang, precis som för Medium 8 Favoriter.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

#2489

Postad 16 april 2012 - 14:37

Unregisteredad8d67ff
  • Unregisteredad8d67ff
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
http://www.e24.se/an...arg_3361525.e24
analys av comhem av ekonomi 24
Comhem täljer guld på den svenska kabel-tv-marknaden, som bolaget dominerar fullständigt. Detta trots en utskälld kundtjänst och att andra bolag ofta har modernare teknik
Enligt övervakningsmyndigheten Post- och telestyrelsen, PTS, har Comhem en marknadsandel på 68 procent av de anslutna kabel-tv-hushållen i Sverige
Det är en klart högre andel än marknadsledaren har på andra områden. Närmast kommer Telia Soneras andel av de fasta samtalstjänsterna, där andelen varit stadigt sjunkande under flera år.
En försäljning på 1 krona ger med andra ord en vinst på nära 50 öre på ebtida-nivå, siffror som det krävs en enastående produkt och/eller en fantastisk ställning på marknaden för att nå.
I Comhems fall är det den senare parametern som är förklaringen. Bolagets teknik, som bygger på Telias gamla kablar för analog tv, är sämre än nya lösningar som fibernät. Och det är anmärkningsvärt att ett företag som har branschens mest utskällda kundservice kan nå den här typen av lönsamhet; Comhem parkerar stadigt i botten på både Svensk kvalitets- index och andra företags mätningar av kundnöjdhet.


Men tack vare sin storlek har Comhem ett lysande förhandlingsläge både gentemot leverantörerna, tv-bolagen, och gent-emot kunderna, som låses in via avtal som fastighetsägaren sluter.
Post- och telestyrelsen varnar i en rapport för att kollektiv-anslutning av tv-tjänster med ett större basutbud gör det svårt för Comhems konkurrenter. Och om fastighetsägarna kollektiv-ansluter hyresgästerna till triple-play, kabel-tv, bredband och telefoni ”skulle förutsättningarna för ökad konkurrens och kundrörlighet försämras ytterligare”

Comhem ville nyligen dessutom köpa konkurrenten Canal Digitals kabelverksamhet från Telenor. Men där sa konkurrensmyndigheterna stopp, Comhem har redan en för stark position.
Comhem har under 2000-talet varit en guldgruva för ägarna
och de köpte upp konkurrenten ups

Men frågan är hur länge bolagets ägare kan fortsätta tälja guld med kniv.
Branschgränserna suddas ut alltmer. Både Telia och det Telenorägda Bredbandsbolaget utmanar via bredband. Telia har här hittat ett närmast unikt läge som uppstickare på den svenska marknaden.
Både Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna arbetar dess- utom för att det ska finnas betydligt fler så kallade öppna nät för bredband och tv. Därmed kan flera olika leverantörer slåss om kunderna.
Framöver väntar nya stora tekniska förändringar. Telia Soneras vd Lars Nyberg sa nyligen till E24 att han tror att en miljon svenskar kommer att titta på tv enbart via mobilen 2025.
Redan i dag har många kunder i så kallade Comhem-hus betydligt större möjligheter att byta till en annan leverantör, som Telia eller Bredbandsbolaget, än vad de är medvetna om.
Och konkurrenterna lär ha en hel del enkla poäng att hämta hem

#2490

Postad 16 april 2012 - 14:39

greve12
  • greve12
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Ja men Kanal5 HD varför ingen kanal5 hd? vad är problemet, tjänar Comhem för lite på att ta in den eller är det lågt intresse för kanalen kanske??
inga svar om denna kanal bara att vänta o åter vänta som vanligt utan något svar.... :(

#2491

Postad 16 april 2012 - 14:52

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Hej,



När det gäller kortavgiften så är den en del i den totala prisbilden för vårt tv-erbjudande. Höjningen ger oss intäkter som vi kan använda för att fortsätta utveckla marknadens bästa tv-erbjudande.


Tack för att ni slutligen medger att era "kortavgifter" inte är något annat än dolda avgifter för något helt annat än vad vi leds att tro, när ni döper det just "kortavgifter" tror vi det har något med korten och kryptering att göra... eller inte vi smarta här men gemene man,nu vet vi sanningen.

#2492

Postad 16 april 2012 - 14:55

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0
Ang artikeln på e24 daterad 4 april, se mina kommentarer här:
https://www.minhembi...dpost&p=3551972

#2493

Postad 16 april 2012 - 14:55

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 0

Följdfråga:
Jag har Bredband 200 och alltså ett Netgear CG3100 modem/router dvs det modem som On demand-boxen kräver.
Finns det möjlighet att antingen ansluta ytterligare ett modem specifikt till boxen (och alltså behålla bredbandets modem/router/WiFi vid sidan av) eller ansluta Motorola-boxen via trådlös brygga till befintligt bredbandsmodems WiFi?
Att jag frågar beror på att mitt Netgear-modem nu har flera enheter anslutna med nätverkskablar för maximal hastighet och det på en plats ganska långt ifrån där min tv och digitalboxarna mm finns.
Man ska väl erbjudas en bra lösning för On demand även om man redan har ComHems bredband? Alla får ju betala för ett modem i priset för Motorola-boxen.
Annars verkar det som att det är bättre med ett annat bredband än ComHems så man får ett Netgear-modem bara för On demand-boxen...



Vi erbjuder inte att sända ut flera modem till våra kunder, om de inte har två bredbandsabonnemang samt fler än ett uttag. Däremot vet vi att vissa kunder har använt sig av någon form av repeater för att ansluta trådlöst till befintligt modem, men exakt hur det fungerar, vilken utrustning som krävs och hur man konfigurerar är dock inget vi kan svara på. Kanske någon i detta forum har erfarenhet kring detta som du kan få ta del av?


Jo, jag har hört mycket negativt om digitalboxar över huvud taget oberoende av leverantör.
Det ComHem saknar är en On demand-box med inbyggd HD PVR (gärna minst 1TB hdd) och varför inte WiFi också. Vi lever nu år 2012 så alla lösningar borde vara möjliga.



Vem vet vad framtiden har att komma med vad gäller nya produkter, vi utvärderar ständigt nya möjlighet att leverera tv. Om en sådan digitalbox kan komma att lanseras i framtiden kan vi dock inte kommentera i dagsläget.


Jag förstår att det inte bara är för ComHem att bestämma detta på egen hand.
Dock blev alla mina kanaler från Canal+ speglade utan förändring av syskonabonnemangets pris och jag saknar motsvarande möjlighet för Viasat, HD-paketet och tillvalskanalerna. Naturligtvis förstår jag att priset skulle påverkas men det är lösningen på problemet jag är ute efter, inte att få allt utan extra kostnad.
Tror faktiskt ComHem skulle tjäna på detta så en del skulle tycka att det inte längre lönar sig att mixtra för att få kanalerna på flera tv-apparater utan att betala för sig. :)



Just speglingen av Canal+ till syskonabonnemang är ett exempel där vi har avtal/rättigheter. För Viasat finns det en speglingstjänst som heter Viasat Syskon för 99:-/månad, utöver kostnad för syskonabonnemanget, som gör att kanaler i exempelvis Viasat Premium speglas till syskonabonnemanget. Vi strävar efter att göra det så enkelt och förståligt som möjligt och här kanske vi har förbättringspotential, jag förstår din synpunkt och tar den vidare.


Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

#2494

Postad 16 april 2012 - 15:01

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

Ja men Kanal5 HD varför ingen kanal5 hd? vad är problemet, tjänar Comhem för lite på att ta in den eller är det lågt intresse för kanalen kanske??
inga svar om denna kanal bara att vänta o åter vänta som vanligt utan något svar.... :(


det där har pratas om tidigare... vanliga förklaringen är förhandlingar. kanal5 vill ha ett pris för kanalen comhem vill ha den billigare tex de drar helt enkelt inte helt rakt det är lika med alla förhandlingar av nya kanaler ett bra exempel är kanalen boomerang som nyligen kom till comhems utbud det va 4 år sen de sa att den skulle komma sen va det snacka om förhandlingar osv

#2495

Postad 16 april 2012 - 15:06

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Tack för att ni slutligen medger att era "kortavgifter" inte är något annat än dolda avgifter för något helt annat än vad vi leds att tro, när ni döper det just "kortavgifter" tror vi det har något med korten och kryptering att göra... eller inte vi smarta här men gemene man,nu vet vi sanningen.

Dold avgift är det inte - vi vet att avgiften är 59 kr/mån. Viktigt att alla nya kunder får rätt upplysning av kundtjänst om att denna avgift på 708 kr/år kommer till på abonnemangsavgiften!
Att avgiften går in i ComHems kassa tillsammans med andra intäkter står klart. Vad kortavgiften (eller krypteringsavgiften som en del operatörer kallar den) exakt är avsedd att täcka har mindre betydelse för oss kunder. Vi förväntar oss ingen redovisning av kostnaderna och vi begriper att det inte är en debitering till självkostnadspris. Självklart finns det kostnader för program, säkerhet, nät och distribution men vi har också sett att ComHem tar ut avgifter från oss kunder som ger ett rejält överskott.

#2496

Postad 16 april 2012 - 15:06

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 0

Ja men Kanal5 HD varför ingen kanal5 hd? vad är problemet, tjänar Comhem för lite på att ta in den eller är det lågt intresse för kanalen kanske??
inga svar om denna kanal bara att vänta o åter vänta som vanligt utan något svar.... :(


Hej,

Vi har skrivit om detta tidigare, tråkigt att du inte sett det.

Sammanfattningsvis har det tidigare handlat om en innehållsfråga då vi inte riktigt visste vad kanalen skulle visa. Just nu ligger frågan i förhandling och när det gäller förhandlingar så kan vi aldrig kommentera när/hur/om kanaler lanseras förrän det är till 100 % klart och informationen finns på vår hemsida.

Vi förstår att andra här i forumet inte uppskattar svaret om förhandlingar men det är tyvärr där det ligger och vi kan inte kommentera mer än så, vi hoppas på förståelse kring detta.


Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

#2497

Postad 16 april 2012 - 15:08

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 1

det där har pratas om tidigare... vanliga förklaringen är förhandlingar. kanal5 vill ha ett pris för kanalen comhem vill ha den billigare tex de drar helt enkelt inte helt rakt det är lika med alla förhandlingar av nya kanaler ett bra exempel är kanalen boomerang som nyligen kom till comhems utbud det va 4 år sen de sa att den skulle komma sen va det snacka om förhandlingar osv

Mjo att alla andra kan komma överns men inte comhem är väl ett tecken på att comhem vill höja vinstmarginalen från fjuttiga 46% till säg 50 nästa år.Tror att skräpkanalen ingen vill ha som knappt existerar (tnthd) blir den enda nya hd kanal vi lär se innan nästa vår... det blir ett överväldigande utvecklande som dom så fint kallar det på comhem på en ny hd kanal på 2 år woopie.

#2498

Postad 16 april 2012 - 15:11

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

...
Just speglingen av Canal+ till syskonabonnemang är ett exempel där vi har avtal/rättigheter. För Viasat finns det en speglingstjänst som heter Viasat Syskon för 99:-/månad, utöver kostnad för syskonabonnemanget, som gör att kanaler i exempelvis Viasat Premium speglas till syskonabonnemanget. Vi strävar efter att göra det så enkelt och förståligt som möjligt och här kanske vi har förbättringspotential, jag förstår din synpunkt och tar den vidare.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Just. Jag kollade vid något tillfälle på Viasat Syskon men tyckte det var för dyrt i förhållande till min nytta. Får se om jag skaffar en On demand-box istället för min Humax CXHD-5000. Om jag vid sidan av min Humax HDPVR har en On demand-box skulle det bli intressant både med Syskonabonnemang och Viasat Syskon.
Dessutom:
Vore tacksam för svar ang min fråga ovan om On demand-boxen och Netgear-modemet.


#2499

Postad 16 april 2012 - 15:11

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Dold avgift är det inte - vi vet att avgiften är 59 kr/mån. Viktigt att alla nya kunder får rätt upplysning av kundtjänst om att denna avgift på 708 kr/år kommer till på abonnemangsavgiften!
Att avgiften går in i ComHems kassa tillsammans med andra intäkter står klart. Vad kortavgiften (eller krypteringsavgiften som en del operatörer kallar den) exakt är avsedd att täcka har mindre betydelse för oss kunder. Vi förväntar oss ingen redovisning av kostnaderna och vi begriper att det inte är en debitering till självkostnadspris. Självklart finns det kostnader för program, säkerhet, nät och distribution men vi har också sett att ComHem tar ut avgifter från oss kunder som ger ett rejält överskott.

Att kalla något kortavgift fast det inte är det, utan ett sätt att tjäna mer pengar? ok då tänker vi inte lika..Tror du inte att det är en strategi för att kunna höja på flera ställen istället för bara höja paketpriset?Trodde du va smartare än så
Inte länge sedan vi diskuterade detta då det kom upp i flera artiklar runt på nätet :
http://www.aftonblad...icle14602531.ab

Redigerat av Unregistered40562de1, 16 april 2012 - 15:16.


#2500

Postad 16 april 2012 - 15:21

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

  • 1 877 inlägg
  • 0

Att kalla något kortavgift fast det inte är det, utan ett sätt att tjäna mer pengar? ok då tänker vi inte lika..Tror du inte att det är en strategi för att kunna höja på flera ställen istället för bara höja paketpriset?Trodde du va smartare än så

Du tycker alltså att jag ska tycka att det är fel med "kortavgift". OK. Visst - den borde heta något annat - kabelavgift kanske?
Hur vet man för övrigt ComHems kostnader för XL-paketet t ex? Eller för HD-paketet?
Kanske där också finns dolda avgifter? Det blir i alla fall pengar över någonstans...
Det enda sättet man som kund kan avgöra om en kostnad är värd att betala är den nytta man själv har av sitt abonnemang och vilka möjligheter som finns att byta operatör eller säga upp abonnemang eller delar därav.
Är det något man verkligen ska ondgöra sig över är det kollektivanslutningen till operatörsbundna nät. Först när näten blir operatörsneutrala och öppna kan det bli en verklig konkurrens om utbud, tjänster och priser!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.