Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd för ljudsystem till film&musik

37 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 april 2016 - 14:00

Unregisteredc9de82dc
  • Unregisteredc9de82dc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hej!

 

Efter ha suttit och lyssnat på musik med hörlurar för 500kr och sett på film med tvhögtalarna i 15år så har jag bestämt mig för att skaffa ett riktigt ljudsystem. Jag har ett litet vardagsrum på 19kvadrat och föredrar klart ljud före mycket bas. Receivern jag tänkt köpa är en Onkyo TX-NR646. Till denna har jag tittat på lite olika ljudsystem där jag tänkt börja med fronthögtalarna och sen bygga på med center och bakhögtalare längre fram.

 

Min första fråga är utifrån mitt perspektiv där jag föredrar rent och klart ljud före hög bas (jag spelar aldrig hög musik) till mitt lilla vardagsrum. Tanken är att det ska funka både till film och musik. Vad passar bäst egentligen att ha som fronthögtalare? Golv eller Stativ högtalare?

 

Det system jag intresserat mig för är DALI Zensor och Dynavoice. Vilket system är att föredra av dessa? Min budget för högtalare är till att börja med max 5000-6000kr. Med detta har jag tänkt antingen ett par Golvhögtalare eller 2 Stativhögtalare med Subbas.

 

Tips och råd tas gärna emot.

 

Mvh Christian



#2

Postad 29 april 2016 - 14:19

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Jag själv kör med stativ i ett litet rum, tycker golvarea i små rum känns som de inte blommar ut helt. Dali hade jag sagt, det kan bara du själv avgöra.

#3

Postad 29 april 2016 - 14:36

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Har själv Dali Zensor1 som surround och är nöjd , dom har ett mycket bättre ljud än Dali Consept 1 som jag hadde innan , zensor serien låter mer likt dom tidigare Dali Ikon som jag har som frontsystem.

Mitt tips är någon golvhögtalare från Zensor serien , även om du skulle köpa stativare så måste du antingen skaffa ett golvstativ till dom eller exempelvis hänga dom på väggen för att spara golvyta.

#4

Postad 29 april 2016 - 14:47

Unregisteredc9de82dc
  • Unregisteredc9de82dc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hej

 

Tack för svaren. Tyvärr har jag ingen möjlighet att lyssna av då närmaste butik ligger 35mil bort. Jo ifall det blir kompakta fram så blir det att hänga dem på väggen. Jag har även tittat på Canton GLE 490, Dynavoice DF6 också. Någon som har någon inblick i hur dessa står sig mot Zensor 5? alternativt Zensor 1 med en subbas.

 

Mvh Christian



#5

Postad 29 april 2016 - 17:33

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Du måste inte välja rent och klart ljud eller ok basåtergivning.

 

Varför många hifi-nissar i princip medvetet ratar "basigare högtalare" är väldigt sannolikt för att de har kassa rum. Basåtergivning blir alltså för den tekniskt ointresserade lite som ett lotteri, där allt för mycket kopplas till högtalare/elektronik.

 

Skälet kan alltså vara ok (man kanske hellre väljer bort bas än tar bumlig och dålig bas), men sämre utsträckning neråt gör inte högtalaren mer "hifi", det är snarare en slags gimpning som sen säljare har gjort business av. Det finns också gott om ekonomiska incitament att försöka snåla in på basåtergivningen eftersom det kräver mer av elementen och innebär även krav på större lådvolym, vilket ger mindre designfriheter.

 

 

Du säger också att du inte behöver bas, men faktum är att det är lite av en aha-upplevelse. Man vet inte vad man saknar förrän man upplevt det. Det är lite som svärtan på en OLED-tv (eller gammal Pioneer plasma, har jag hört...). Den ger ett fundament och kontrast i upplevelsen.

 

 

 

Skulle kikat på Elac Debut B6 om jag var du.


Redigerat av Unregisterede82735a2, 29 april 2016 - 17:33.


#6

Postad 29 april 2016 - 21:51

Unregisteredc9de82dc
  • Unregisteredc9de82dc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hej!

 

Givetvis är jag med på att bas är viktigt det med. Med det sagt så är jag ingen bas älskare som vill att fönstren vibrerar och soffan studsar men självklart behövs basen för helheten. Mitt vardagsrum är som sagt litet. Jag har faktiskt tittat på Elac Debut B6 lite smått också. De jag jag tittat en del på nu är B&W 686 S2, Dali Zensor 3, Dali Opticon LC samt Elac Debut B6. Något som vet hur dessa stativhögtalare står sig tillsammans med en sub mot tex Golvare som Canton GLE 490 samt Dynavoice DFE6?

 

Hur är det med placering av stativare kan man sätta dem på väggen eller är det stativ som gäller för bästa ljudet?

 

Tackar för alla som tagit sig tid att svara!

 

Mvh Christian



#7

Postad 30 april 2016 - 08:16

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

I princip alla stativhögtalare spelar bäst på ett par stativ.

Vill du ha högtalarna på väggen så köp ett par som är gjorda för att hängas på vägg istället. Det finns ganska många vägghögtalare att välja på idag och de är generellt mindre djupa än stativare och blir därför mycket snyggare på väggen.

 

Skall du ha anläggningen till film så kommer en sub att göra rätt stor skillnad oavsett vilka frontar du väljer, men du kommer att sätta frekvensdelningen på lite olika nivå beroende på vilka frontar du väljer. Vibrationer i inredningen är inte önskvärt hos någon och skulle du få problem med det så beror det mest troligt inte på subben. Det kan dock bero på hur du placerar den och ställer in den. Det finns också möjlighet att koppla bort den från golvet med anpassade dämp kuddar vilket brukar få tyst på vibrationer.



#8

Postad 30 april 2016 - 20:16

Unregisteredc9de82dc
  • Unregisteredc9de82dc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hej!

 

Tack för svaret. Jag har fastnat för DALI Zensor serien men har lite problem att välja om jag ska köra på Golv eller Stativ högtalare. Jag funderar på antingen Zensor 7 eller Zensor 3. Mitt vardagsrum är 19kvadrat med öppning till hall och till sovalkov som ej är inräknade i dessa 19kvadrat. Blir rummet för litet för att Zensor 7 ska komma till sin rätt?

 

Det är dessa alternativ jag funderar mellan

 

1. Zensor 7 golvare fram

2. Zensor 3 fram med subbas

3. Zensor 5 golvare fram.

 

Vad tror ni blir bästa alternativet för mig? jag bifogar bild på planlösningen i rummet.

 

b190391.jpg

 

Mvh Christian


Redigerat av Unregisteredc9de82dc, 30 april 2016 - 20:17.


#9

Postad 30 april 2016 - 22:04

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Jag föredrar lektor 2 framför zensor 1.

 

stativar att försöka lyssna på i den prisklasen är:

q acoustics 3020

acoustics energy 301

bsb alpha b1

lektor 2

 

Pioneer s-cn301-lr. låg spl men ska man inte spela högt är denna mycket prisvärd.



#10

Postad 30 april 2016 - 22:18

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Du måste inte välja rent och klart ljud eller ok basåtergivning.

 

Varför många hifi-nissar i princip medvetet ratar "basigare högtalare" är väldigt sannolikt för att de har kassa rum. Basåtergivning blir alltså för den tekniskt ointresserade lite som ett lotteri, där allt för mycket kopplas till högtalare/elektronik.

 

Skälet kan alltså vara ok (man kanske hellre väljer bort bas än tar bumlig och dålig bas), men sämre utsträckning neråt gör inte högtalaren mer "hifi", det är snarare en slags gimpning som sen säljare har gjort business av. Det finns också gott om ekonomiska incitament att försöka snåla in på basåtergivningen eftersom det kräver mer av elementen och innebär även krav på större lådvolym, vilket ger mindre designfriheter.

 

 

Du säger också att du inte behöver bas, men faktum är att det är lite av en aha-upplevelse. Man vet inte vad man saknar förrän man upplevt det. Det är lite som svärtan på en OLED-tv (eller gammal Pioneer plasma, har jag hört...). Den ger ett fundament och kontrast i upplevelsen.

 

 

 

Skulle kikat på Elac Debut B6 om jag var du.

jag föredrar mer neutralt ljud än mycket bas.

Har haft tre olika subar aldrig fått någon aha-upplevelse. Min erfarenhet är att sub tillför mer tilltagen bas, lite som att skruva upp bas kontrollen. Min musik är inte heller riktad mot djupbas. lyssnar på radio musik samt all rock musik.



#11

Postad 30 april 2016 - 22:35

emanuelmakhoul
  • emanuelmakhoul
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Du är inte sugen på ett par vita KEF R100? Har ett par vita i obruten förpackning för 7000.

#12

Postad 01 maj 2016 - 08:51

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Hej!

 

Givetvis är jag med på att bas är viktigt det med. Med det sagt så är jag ingen bas älskare som vill att fönstren vibrerar och soffan studsar men självklart behövs basen för helheten. Mitt vardagsrum är som sagt litet. Jag har faktiskt tittat på Elac Debut B6 lite smått också. De jag jag tittat en del på nu är B&W 686 S2, Dali Zensor 3, Dali Opticon LC samt Elac Debut B6. Något som vet hur dessa stativhögtalare står sig tillsammans med en sub mot tex Golvare som Canton GLE 490 samt Dynavoice DFE6?

 

Hur är det med placering av stativare kan man sätta dem på väggen eller är det stativ som gäller för bästa ljudet?

 

Tackar för alla som tagit sig tid att svara!

 

Mvh Christian

Det är en blandning av placering av högtalare och dig själv som kommer skapa det "bästa" ljudet. Och sedan ska vi inte prata om vad akustiken kan göra. Gosse, om du visste hur mycket den påverkar din uppfattning av ljudet ... :)



#13

Postad 01 maj 2016 - 09:11

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

jag föredrar mer neutralt ljud än mycket bas.

Har haft tre olika subar aldrig fått någon aha-upplevelse. Min erfarenhet är att sub tillför mer tilltagen bas, lite som att skruva upp bas kontrollen. Min musik är inte heller riktad mot djupbas. lyssnar på radio musik samt all rock musik.

 

Ska inte deraila den här tråden med någon slags predikan, men en liten replik:

 

Neutralt ljud innehåller precis den mängd bas som finns på inspelningen. Jag förespråkar inte mycket bas, utan god basåtergivning. "Dör" återgivningen vid kanske 40-50 hz (inte ovanligt) så tappar du information. Med rockmusik kanske inte särskilt mycket, så visst, det är i viss mån beroende av vad man lyssnar på. Men som jag skrev så är bas krångligt eftersom rummet påverkar mer. Så man kan tvingas välja bort lågbas eftersom det låter grötigt och bumligt, om man inte tänker försöka förstå exakt vad problemet är (sub/rum/placering/kalibrering) och/eller inte kan åtgärda det.



#14

Postad 01 maj 2016 - 09:46

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Du måste inte välja rent och klart ljud eller ok basåtergivning.

Varför många hifi-nissar i princip medvetet ratar "basigare högtalare" är väldigt sannolikt för att de har kassa rum. Basåtergivning blir alltså för den tekniskt ointresserade lite som ett lotteri, där allt för mycket kopplas till högtalare/elektronik.

Skälet kan alltså vara ok (man kanske hellre väljer bort bas än tar bumlig och dålig bas), men sämre utsträckning neråt gör inte högtalaren mer "hifi", det är snarare en slags gimpning som sen säljare har gjort business av. Det finns också gott om ekonomiska incitament att försöka snåla in på basåtergivningen eftersom det kräver mer av elementen och innebär även krav på större lådvolym, vilket ger mindre designfriheter.


Du säger också att du inte behöver bas, men faktum är att det är lite av en aha-upplevelse. Man vet inte vad man saknar förrän man upplevt det. Det är lite som svärtan på en OLED-tv (eller gammal Pioneer plasma, har jag hört...). Den ger ett fundament och kontrast i upplevelsen.



Skulle kikat på Elac Debut B6 om jag var du.

Har två Panasonicplasmor och din liknelse är mycket bra. :)
Rätt installerat skall en sub klippa till när det verkligen finns ett djupbasimnehåll. Och vad mysigt det blir då. Oftare till film än musik kanske, men lika svårt att leva utan som att få till. :)

#15

Postad 01 maj 2016 - 11:26

Unregisteredc9de82dc
  • Unregisteredc9de82dc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hej!

 

Tack för alla svar! :) någon som har någon input på vilken typ av högtalarsetup jag ska välja rörande min planlösning ? Blir Zensor 7orna för stora? Är zensor 3orna + sub bättre alternativ?

 

Mvh Christian



#16

Postad 01 maj 2016 - 11:59

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Stativ+subb skulle jag valt

#17

Postad 01 maj 2016 - 14:23

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
Är det mest musik så hade jag kört på zensor 7 golvarna
Har lyssnat På dessa och dom låter mycket bra för pengarna
Hade jag varit i denna prisklass och skulle köpa nya högtalare så hade det förmodligen blivit dali zensor 7. Jag hade valt golvhögtalare framför stativhögtalare alla dagar i veckan då du får ut en större ljudbild,bättre bastryck och möjlighet till att spela högre än med en stativhögtalare. Men vi är alla olika vad vi föredrar för ljud du kommer att få mer ljudkvalitet i en stativhögtalare för samma pengar men inte samma spelglädje kan jag tycka iallafall

Redigerat av Andreas3200, 01 maj 2016 - 14:23.


#18

Postad 01 maj 2016 - 14:28

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
Tror inte rummet är för litet för dali zensor 7. Har själv ett lyssningsrum med öppen planlösning till hallen och använder b&w 683 s2

#19

Postad 01 maj 2016 - 15:01

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Är det mest musik så hade jag kört på zensor 7 golvarna
Har lyssnat På dessa och dom låter mycket bra för pengarna
Hade jag varit i denna prisklass och skulle köpa nya högtalare så hade det förmodligen blivit dali zensor 7. Jag hade valt golvhögtalare framför stativhögtalare alla dagar i veckan då du får ut en större ljudbild,bättre bastryck och möjlighet till att spela högre än med en stativhögtalare. Men vi är alla olika vad vi föredrar för ljud du kommer att få mer ljudkvalitet i en stativhögtalare för samma pengar men inte samma spelglädje kan jag tycka iallafall

Du kan få ut samma egenskaper med en stativhögtalare, skillnaden ligger mer i själva elementvalen samt att det kräver mer utrymme för en stor högtalare att komma till sin rätta potential. Sedan hur starkt man spelar avgör mer när ens egna hörsel reagerar på att något låter för högt troligtvis vid en minimum på säkert 90db, vilket är högre än vad man tror. Ljudbilden som du försöker nämna förstår jag inte riktig vad som menas. Om du menar att det låter bättre vid hög volym så håller jag inte riktig med dig.

#20

Postad 01 maj 2016 - 18:08

Unregisteredc9de82dc
  • Unregisteredc9de82dc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hej!

 

Nu spelar jag ju aldrig högt och har inte möjlighet till det heller i lägenhet. Det enda jag är ute efter är att få bästa möjliga ljud på normal volym. Det jag är osäker på och som är orsaken till att jag inte beställt än är om det innebär Zensor 3 eller Zensor 7 för min lägenhet.

 

Mvh Christian



#21

Postad 01 maj 2016 - 18:49

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Bara inne på zensor serien? Du har ju stativaren OPTICON 2 som är i samma prisklass som zensor 7

#22

Postad 01 maj 2016 - 19:09

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Hej!

 

Nu spelar jag ju aldrig högt och har inte möjlighet till det heller i lägenhet. Det enda jag är ute efter är att få bästa möjliga ljud på normal volym. Det jag är osäker på och som är orsaken till att jag inte beställt än är om det innebär Zensor 3 eller Zensor 7 för min lägenhet.

 

Mvh Christian

 

Köp så stora stativare du har råd med så blir ljudet lite mer stort. Själv har jag PA-högtalare hemma. Eller ska vi vara rättvisa så är det en tillverkare av PA-högtalare (JTR) som tror att högtalarna också duger till film.

 

När jag fick hem dem så bytte jag ut en högtalare från det gamla systemet och satte dit den stora. Jisses vilken skillnad det blev i ljudet. Ljudet blev mycket större. Det gamla systemet (Atlantic Technology 250 någonting) står hemma och bara väntar på att någon ska köpa dem för en billig penning.



#23

Postad 01 maj 2016 - 19:57

Unregisteredc9de82dc
  • Unregisteredc9de82dc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hej!

 

Jo jag har ju tittat på Opticon men är osäker på hur mycket skillnad det är i ljudet som en vanlig dödlig som jag skulle märka. Någonstans går ju gränsen för vad jag märker av i ljudkvalite kontra kostnad. 8000 känns saftigt också med tanke på att kablage och sånt tillkommer. Sen vet jag inte om Onkyo TX-NR646 gör dem rättvisa heller. 7300 som zensor 7orna kostar är redan på gränsen på vad jag vill ge för ett par högtalare. Är det någon som lyssnat på både Zensor 3 och Opticon 2 och hört hur stor skillnad det är i ljudet för att motivera dubbla priset?

 

Mvh Christian



#24

Postad 01 maj 2016 - 20:03

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Har ej hört dom, men eftersom zensor 7 och opticon ligger i samma prisklass så föreslog jag dom! Annars finns ju Dynaudio DM som jag själv har och är väldigt nöjd!

#25

Postad 01 maj 2016 - 21:43

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Hej!

Nu spelar jag ju aldrig högt och har inte möjlighet till det heller i lägenhet. Det enda jag är ute efter är att få bästa möjliga ljud på normal volym. Det jag är osäker på och som är orsaken till att jag inte beställt än är om det innebär Zensor 3 eller Zensor 7 för min lägenhet.

Mvh Christian

Du kan inte gå fel med varken zensor 3 eller 7 båda är mycket bra högtare i just den prisklassen du får ut lika bra ljud från zensor 3an som 7an men zensor 7an har en djupare bas.

#26

Postad 01 maj 2016 - 23:14

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Hej!

Jo jag har ju tittat på Opticon men är osäker på hur mycket skillnad det är i ljudet som en vanlig dödlig som jag skulle märka. Någonstans går ju gränsen för vad jag märker av i ljudkvalite kontra kostnad. 8000 känns saftigt också med tanke på att kablage och sånt tillkommer. Sen vet jag inte om Onkyo TX-NR646 gör dem rättvisa heller. 7300 som zensor 7orna kostar är redan på gränsen på vad jag vill ge för ett par högtalare. Är det någon som lyssnat på både Zensor 3 och Opticon 2 och hört hur stor skillnad det är i ljudet för att motivera dubbla priset?

Mvh Christian

Skillnaden mellan en billig högtalare för någon tusen och låt oss säga en högtalare för 100k är hur registret återges från de lägsta upp till de högsta tonerna. När man kommer upp till en viss prisnivå och därefter handlar det mer om själva ens egna ljud ideal och mindre om det är bra eller dåligt eftersom alla fabrikat har sin egen säregna ideal om hur ljudet skall låta. Dali har sin styrka i toppen utav registret, speciellt om du lyssnar på de lite dyrare dali med banddiskant och jämför mot zensor kommer du höra skillnaden även fast banddiskant återger viss frekvens som kan vara svår att uppfatta med en gång eftersom alla hör inte lika bra plus att hörseln förändras även i variation till ens ålder. Det lättaste är att ta en låt som du känner igen och hört många gånger, sedan provar du med olika högtalare och då kommer du börja förstå att ljud är en hel vetenskap. På ett forum finns det alltid många som förespråkar det ena eller det andra, försök inte lyssna så mycket utan tänk utifrån vad just du vill ha, det är du själv som skall leva med högtalarna och ingen annan. Ett annat tips är att försöka lyssna så mycket som möjligt, finns det inte möjlighet så köp utifrån någon butik med bra rykte om återköp med mera så kan du alltid lämna tillbaka eller helt enkelt få prova på innan köp. Själv föredrar jag små högtalare med påkostade element i mindre rum än en stor otymplig och stygg högtalare.

#27

Postad 02 maj 2016 - 07:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Zensor är otroligt bra både som golvare och stativare. Stämmer säkert att man kan få till en stativ/sub setup så att det låter som en större högtalare, men lätt är det inte. Min erfarenhet är annars att golvaren oftast ger ett större och matigare ljud, medan stativaren oftast ger bättre precision och liv lite högre upp i registret. Lite två olika naturer kan man säga, där det helt enkelt gäller att välja vilken kompromiss som passar en bäst.

 

Lägg inte många öre på kablar i första hand, det kan du göra när du har pengar över att lägga på "feelgood".



#28

Postad 02 maj 2016 - 07:54

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Rent logiskt borde en större högtalare ge matigare ljud. Det var den slutsatsen jag kom fram till -och fick bevisat när jag bytte mitt system till större högtalare. Det är inte så att jag skyr små högtalare. Det är bara det att jag gillar när det låter lite mer maffigt. Framför allt ville jag inte ha små fjuttiga 6-tums mellanregister. Nej..de vara bara 3 tum när jag tänker efter. Så jag satsade på 8-tummare. Lika bra att satsa ordentligt på en gång. Jag ångrar mig inte. :)



#29

Postad 02 maj 2016 - 09:26

Unregisteredc9de82dc
  • Unregisteredc9de82dc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hej!

 

Tack för alla svar :) Är det någon som hört både Zensor 3 och Opticon 2 och kan ge sitt omdöme om skillnaden mellan de 2? Sitter och funderar om det är värt det för mig att lägga det dubbla och köpa Opticon 2 eller om det bara är pengar i sjön.

 

Mvh Christian



#30

Postad 02 maj 2016 - 11:01

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Det är rätt lätt att höra skillnad på högtalare även på låg ljudvolym. Så åk till hifiklubben och lyssna på zensor7 och opticon2. Den som du tycker låter bäst är helt enkelt den bästa för dig. I den prisklassen och om du vill ha golvare lyssna på system audio saxo 30.

Förstår dock inte varför du tittar på så stora högtalare om du ändå inte spelar högt.

#31

Postad 03 maj 2016 - 20:17

Unregisteredc9de82dc
  • Unregisteredc9de82dc
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Men jag har bestämt mig för att det blir stativare. Väljer lite mellan DALI Zensor 3 och DALI Opticon 2 då jag haft DALI tidigare och gillar deras ljud. Dock har jag ingen aning om hur stor skillnad det är mellan Zensor 3an och Opticon 2 för att motviera dubbla priset. Är det någon som hört båda och kan beskriva hur stor skillnad det är mellan dem ?

 

Mvh Christian



#32

Postad 04 maj 2016 - 05:47

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Men jag har bestämt mig för att det blir stativare. Väljer lite mellan DALI Zensor 3 och DALI Opticon 2 då jag haft DALI tidigare och gillar deras ljud. Dock har jag ingen aning om hur stor skillnad det är mellan Zensor 3an och Opticon 2 för att motviera dubbla priset. Är det någon som hört båda och kan beskriva hur stor skillnad det är mellan dem ?

Mvh Christian

Opticon 1 är kanske å andra sidan också bättre än Zensor 3. och den ligger ju på ca 2000kr. mer.
Eller så upplever just du inte Opticon alls bättre än Zensor. Finns bara att lyssna, ingen teknisk specifikation, reklam, eller rekommendation kan styra dina egna öron.
Men Opticon 6 var ju i mitt tycke ena vackra skapelser. Skrapa en trisslott. :)

Om du gillar Dali, och inte räds lite äldre prylar, så kolla in Dali Grand Coupe. En andlöst vacker stativare som lirade i elitserien när det begav sig. Skäms säkert inte för sig än idag, och borde gå att få för några få tusenlappar.

Redigerat av laddie15, 04 maj 2016 - 06:16.


#33

Postad 04 maj 2016 - 06:24

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Det är rätt lätt att höra skillnad på högtalare även på låg ljudvolym. Så åk till hifiklubben och lyssna på zensor7 och opticon2. Den som du tycker låter bäst är helt enkelt den bästa för dig. I den prisklassen och om du vill ha golvare lyssna på system audio saxo 30.

Förstår dock inte varför du tittar på så stora högtalare om du ändå inte spelar högt.

 

Stora högtalare låter inte sämre för att de spelar med lägre volym.



#34

Postad 04 maj 2016 - 06:52

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Stora högtalare låter inte sämre för att de spelar med lägre volym.

Håller med. Men det finns ganska många högtalare som börjar låta bra först när man skruvar upp lite. Och ett par större högtalare riskerar att få större problem med rummet när man spelar starkare.
Nu anser ju förvisso trådskaparen att han inte spelar så starkt, men det där beror väldigt mycket på mängden dist. Man kan bli förvånad hur starkt man faktiskt spelar med vissa högtalare. Och omvänt finns det ju en del man inte kan skruva upp innan öronen ber om nåd. :)

#35

Postad 04 maj 2016 - 07:19

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Stora högtalare låter inte sämre för att de spelar med lägre volym.

Självklart. Men dom tar större plats.

#36

Postad 04 maj 2016 - 14:46

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Om du ändå kommer ha sub till stativarna och är ute efter att maximera "välljudet", inte att spela starkt etc. Så kan det ju vara vettigt att gå på en mindre stativare ur en dyrare serie. I ditt fall då Opticon 1 istället för Zensor 3. Såg nu att dom säljer någon "Andra sortering" av Opticon 1 på klubbens hemsida, vet inte vad det innebär men kanske värt att kolla upp. Du har kanske koll på det men bifogar en länk.

https://www.hifiklub...mpakthogtalare/

#37

Postad 04 maj 2016 - 16:33

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0

Om du ändå kommer ha sub till stativarna och är ute efter att maximera "välljudet", inte att spela starkt etc. Så kan det ju vara vettigt att gå på en mindre stativare ur en dyrare serie. I ditt fall då Opticon 1 istället för Zensor 3. Såg nu att dom säljer någon "Andra sortering" av Opticon 1 på klubbens hemsida, vet inte vad det innebär men kanske värt att kolla upp. Du har kanske koll på det men bifogar en länk.

https://www.hifiklub...mpakthogtalare/



Bra resonerat tycker jag!

#38

Postad 04 maj 2016 - 19:09

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Instämmer i det mattiask säger. En av flera möjliga anledningar till att köpa just stativare är att man i vissa avseenden får högre kvalité för samma pengar. Egentligen finns det inga rätt och fel och så gott som alla som uttalat sig har rätt i de som sägs och det är inga motsägelser i påståendena heller. Men vi har alla olika behov och förutsättningar.

I bland saknar jag den släggan som kan finnas i en golvhögtalare men jag väljer just nu att köra små stativare istället.

Anledningen är att jag bedömer förtjänsterna vara större än förlusterna. Sedan skall man inte heller ha för mycket förutfattade meningar i dessa sammanhang. Det finns en hel del små högtalare som kan överaska. Har tidigare varit väldigt skeptisk till sub i stereosammanhang men har ändrat uppfattning totalt sedan några år. Bestämde mig för att testa och det blev en totalomvändning. Då det fungerat så bra ser jag idag ingen större anledning att köpa stora golvare i små till medelstora rum, det är förmodligen enklare att få stativare att lira bra med en sub än att få till stora golvare. I alla fall om man inte är beredd att låta högtalarna ta över hela rummet.   

 

Sedan det där med oron att man skall köpa något onödigt dyrt som man inte har förmåga att tillgodogöra sig.

Hör du ingen skillnad så är det bortkastat och då skall du inte lägga ut pengar på det dyrare alternativet.

Men det är inte alls säkert att skillnaden mellan två högtalare ligger på så höga frekvenser att man behöver ha särskilda guldöron för att höra skillnaden.

Personligen anser jag att mellanregistret och uppdelningen mellan elementen spelar störst roll för totalupplevelsen.

Det kan gå hur djupt eller högt som helst men hänger inte ljudet ihop och det svänger om musiken så är det ganska ointressant och kasst.


Redigerat av Blåtand, 04 maj 2016 - 19:11.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.