Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

EKK kabel till högtalaren...?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 oktober 2004 - 22:58

kim93
  • kim93
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Hej.
Jag har hört att man kan andvända Vanlig EKK kabel som högtalarekabel?? Nu undrar jag om det är någon här som vet eller har provat detta. Jag har precis köpt min första hemmabioannläggning en Denon 1804, audio pronova sub, koda sattelithögtalare. Men nu behöver jag en massa meter högtalarekabel och då undrar jag om man kan köra med EKK kabel eller går det lika bra att ex köpa Biltemas högtalarekablar. Plånboken är lite tom just nu och om jag skall gå på dom i affären så kommer det snart kosta lika mycket som min hela annlägning. och det har jag liksom inte riktigt råd med just nu. Så nu är jag jätteintreserat att få höra av någon som har testat valiga EKK kabel och vilken, tjocklek osv. Jag har även hört att man kan fläta kabel... gör man det med en EKK kabel med? Hur i såfall. Mina frågor kan kanske låta dumma men kan man inte så mycket så får man ju prova att ta reda på det via forumet här. Jag tänker inte köpa högtalare kablar för 100 kronnor metern om det verkligen inte behövs.... Och hela min annläggning är ju ingen proffs saker. Så snälla kom med tips eller förslag.

Tackar Kim

#2

Postad 23 oktober 2004 - 23:21

Unregistered30592
  • Unregistered30592
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
Har själv kört med EKK 1,5kvm solida ledare till mina JBL E90 och det funkade utmärkt.Körde bi-wire med EKK kabeln.Sen har jag även provat att ta 2 st ledare och tvinnat ihop dom med en tång och kört ihop den in i en banan.Det som é lite jobbigt är ju att de är lite brötiga att pilla med för de är ju rätt så stela men det går ju.
Sen funkar biltemas högtalarkabel bra den med så det är upp till dig vad du vill ha.
Har för mig att EKK:n kostade runt 90:- för 10 meter(4stledare)

#3

Postad 24 oktober 2004 - 21:11

kim93
  • kim93
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Har själv kört med EKK 1,5kvm solida ledare till mina JBL E90 och det funkade utmärkt.Körde bi-wire med EKK kabeln.Sen har jag även provat att ta 2 st ledare och tvinnat ihop dom med en tång och kört ihop den in i en banan.Det som é lite jobbigt är ju att de är lite brötiga att pilla med för de är ju rätt så stela men det går ju.
Sen funkar biltemas högtalarkabel bra den med så det är upp till dig vad du vill ha.
Har för mig att EKK:n kostade runt 90:- för 10 meter(4stledare)

Hej.
Vad menar du med en ekk som har 4 ledare.?? Det där med att du körde bi-wire med kablarna, vad menas med det??hur gör man?
Kim

#4

Postad 24 oktober 2004 - 21:33

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hejsan ;)

Kör du på EKK eller Biltemas kablar, åtminstone för nu så du kommer igång utan att bli ruinerad <_< Ett råd är dock att se till att de kontakter du skaffar sitter ordentlig (både på kablarna och i högtalarna/förstärkarna).

När du vant dig vid ljudet i din anläggning så kan du ju alltid låna hem lite olika "märkes kablar" och se om du upplever en förbättring. Om inte, så har du sparat många sköna slantar och kan lugnt leva vidare med de kablar du har. Låter de lånade kablarna bättre så är du en erfarenhet rikare och får då ta ställning till om det är värt priset.

Biwiring kallas det när man från samma förstärkare drar dubbla uppsättningar kablar till högtalaren, en för de lägre frekvenserna och en för de högre. Högtalarna måste vara konstruerade för detta genom att ha dubbla uppsättningar kontakter. Detta tror jag är överkurs för dig just nu och något du kan återkomma till senare om du är nyfiken.

#5

Postad 25 oktober 2004 - 21:55

kim93
  • kim93
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Hejsan :wub:

Kör du på EKK eller Biltemas kablar, åtminstone för nu så du kommer igång utan att bli ruinerad :) Ett råd är dock att se till att de kontakter du skaffar sitter ordentlig (både på kablarna och i högtalarna/förstärkarna).

När du vant dig vid ljudet i din anläggning så kan du ju alltid låna hem lite olika "märkes kablar" och se om du upplever en förbättring. Om inte, så har du sparat många sköna slantar och kan lugnt leva vidare med de kablar du har. Låter de lånade kablarna bättre så är du en erfarenhet rikare och får då ta ställning till om det är värt priset.

Biwiring kallas det när man från samma förstärkare drar dubbla uppsättningar kablar till högtalaren, en för de lägre frekvenserna och en för de högre. Högtalarna måste vara konstruerade för detta genom att ha dubbla uppsättningar kontakter. Detta tror jag är överkurs för dig just nu och något du kan återkomma till senare om du är nyfiken.

Tack tomas.
Ja det blir nog Biltemas lite tjockare kabel till att börja med så att jag kan få komma igång med hemmabion.... Sen skall jag göra som du säger längre fram testa mig fram. Just nu så skall jag försöka hitta bra digital koaxialkabel eller vad det nu heter till förstärkaren och en till sattelitboxen...så det dröjer någ till helgen inan det är daggs....skall bli skit skoj.
Ha det gott.

Kim



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.