Navigon 7310
Startad av
oxe, apr 03 2009 10:47
288 svar i tråden
Skickat 03 april 2009 - 10:47
-
oxe
-
Användare
-
-
218 inlägg
Tja,
har läst lite om den här GPSen och den verkar intressant. Någon som har koll på när vi får se den i affären? Hur kommer den stå sig mot exempelvis TomTom 930T?
Hur funkar visningslägena på Navigons GPSer? En sak som jag gillar med TomTom är ju att man får så mycket information i displayen och framförallt att den visar hur fort man kör. Gör Navigon detta?
Mvh
David
Skickat 03 april 2009 - 13:42
oxe Apr 3 2009, 10:47 skrev:
Tja,
har läst lite om den här GPSen och den verkar intressant. Någon som har koll på när vi får se den i affären? Hur kommer den stå sig mot exempelvis TomTom 930T?
Hur funkar visningslägena på Navigons GPSer? En sak som jag gillar med TomTom är ju att man får så mycket information i displayen och framförallt att den visar hur fort man kör. Gör Navigon detta?
Mvh
David
Navigon 7310 börjar säljas om några veckor. I Tyskland kan man redan lämna en förhandsbeställning.
Visst är det en läcker modell med många funktioner, men det är svårt att jämföra 7310 med TomTom 930T
så länge det inte finns några recensioner. Tekniska specifikationer på resp. hemsidorna
ger endast grundläggande information.
Navigon's nyare modeller kunde vara lite vassare när det gäller hanteringen av Poi's,
men det beror alltid på vilka behov man har.
Men naturligtvis kan du välja visning av hastigheten.
/Franz
Skickat 03 april 2009 - 20:21
-
oxe
-
Användare
-
-
218 inlägg
Tack Franz,
då blir det nog inget impulsköp av 930T imorron utan jag lånar en 730T för trippen vi ska på i veckan istället och väntar ut Navigon 7310.
/D
Skickat 04 april 2009 - 16:35
Var på Dustins mässa vid Globen idag och passade då på att prata lite med Navigonfolket (och de övriga tillverkarna för övrigt). 7310 ska tydligen komma ut i handeln inom ett par veckor, sen visade det sig tydligen vara på gång en 8310 också som iaf jag inte hört talas om innan, och som ska vara det nya flaggskeppet. Denna hade dessutom en aktiv hållare (dvs där man inte behöver koppla in en jäkla massa sladdar varje gång) som dessutom såg rätt snygg ut, liksom gratisk Navigon Fresh Maps (nåja, "inkluderat i priset" iaf). Denna skulle komma ut i juni.
Skickat 09 april 2009 - 14:13
Är det någon som vet om 8310 kommer att ha en större skärm än 4.8", det skulle ju vara bra?
Sedan får man se vilken prisskillnad det är mellan 7310 och 8310.
Ser man hur mycket dom skulle ha för 8110 när den kom och kommer 8310 att ligga i detta prissegment så tror jag att 7310 kan vara ett bättre val, men vem vet vi får väl se när det kommer en närmare specifikation på 8310.
Skickat 21 april 2009 - 15:18
Nu har jag förbeställt en 7310 http://www.misco.se/...P_ItemId=650230
Känns bra, hoppas den kommer snart - nyfiken som man är.Navigon 7310.
Skickat 22 april 2009 - 23:24
kjelle11 Apr 21 2009, 16:18 skrev:
Är du inte nöjd med den så kan vi byta du får min 2110 max samt en penningsumma!
Det här inlägget har ändrats av RedMarathon 22 april 2009 - 23:25
Skickat 08 maj 2009 - 14:50
Hej igen
Nu har jag fått hem den efterlängtade 7310:an. Efter jobbet blir det till att skynda hem för att prata med den
Skickat 10 maj 2009 - 07:34
Som jag har sett det så är Navigon en ultimat GPS, ett stort plus i kanten är de billiga kartuppdateringarna!
Navigon 7210 visar ju en mängd info, tid till resmål, höjdskillnad, kilometer till resmål, medans det även går att få totalt avklarad ressträcka, avklarad tid under resan m.m.
Funderar dock på 7310 istället, dels för att den har cityview men även en massa andra finesser!
Priset på 7210 i butik ligger ju kring 2700kr, kan man få en 7310 för 3400kr så är det ett givet köp!!
//najkks
Skickat 10 maj 2009 - 10:02
kjelle11 May 8 2009, 15:50 skrev:
Hej igen
Nu har jag fått hem den efterlängtade 7310:an. Efter jobbet blir det till att skynda hem för att prata med den 
Grattis!
Jag hoppas att du berättar lite om dina erfarenheter med 7310.
Det vore intressant att höra hur funktionen MyRoutes fungerar på svenska vägar,
eftersom ruttberäkningarna lär ha blivit bättre i den senaste MN-versionen.
/Franz
Skickat 10 maj 2009 - 15:45
Kuenring May 10 2009, 11:02 skrev:
Grattis!
Jag hoppas att du berättar lite om dina erfarenheter med 7310.
Det vore intressant att höra hur funktionen MyRoutes fungerar på svenska vägar,
eftersom ruttberäkningarna lär ha blivit bättre i den senaste MN-versionen.
/Franz
Jag skulle också vilja veta lite mer om ditt första intryck... positiva & negativa aspekter...
om den är lättanvända, smidig, enkel att plocka loss och bära med sig om man är i olika städer "på gång" m.m.
//najkks
Skickat 10 maj 2009 - 16:11
najksorn May 10 2009, 16:45 skrev:
Jag skulle också vilja veta lite mer om ditt första intryck... positiva & negativa aspekter...
om den är lättanvända, smidig, enkel att plocka loss och bära med sig om man är i olika städer "på gång" m.m.
//najkks
Jag har fortfarande min 2110max och kommer väl att behålla den ett tag till.
Tyvärr kan jag för närvarande inte bidra med en egen recension när det gäller 7310
eftersom jag använde den bara någon timme i Tyskland.
/Franz
Skickat 10 maj 2009 - 16:31
Har sett att många via prisjakt har 7310 för runt 3100 - 3300kr,
om nu 7210 kostar 2799kr i butik så blir ju 7310 ett givet köp med bara 600kr mer..
batteritiden är angiven till 4h på 7210, men endast 3h på 7310..
är det felskrivet på någon av dem, eller skiljer det verkligen en timme?
//najkks
Skickat 10 maj 2009 - 18:08
Hej igen - nu har jag testat den - inte mycket men ändå. La in ett litet ställe som heter Bornö-båtar, fick två vägar/alternativ att välja på. Himla käckt var, när jag skulle köra av E6:an kom filerna upp precis som vägarna ser ut i verklighet. Vi kom fram ända till båthallen (vet att många andra inte går ända fram, bl a Navman Mio och Sony. Enkelt att programera var man ska. Trevlig röst mm. Jag kommer att testa den ordentligt framöver och återkommer med utförlig beskrivning.
Skickat 10 maj 2009 - 21:53
kjelle11 May 10 2009, 19:08 skrev:
Hej igen - nu har jag testat den - inte mycket men ändå. La in ett litet ställe som heter Bornö-båtar, fick två vägar/alternativ att välja på. Himla käckt var, när jag skulle köra av E6:an kom filerna upp precis som vägarna ser ut i verklighet. Vi kom fram ända till båthallen (vet att många andra inte går ända fram, bl a Navman Mio och Sony. Enkelt att programera var man ska. Trevlig röst mm. Jag kommer att testa den ordentligt framöver och återkommer med utförlig beskrivning.
Hej
du får gärna testa att ställa in den på "gåendes" och knalla runt lite i centrum... har ju hört att det ska bli problem med att använda "gång-funktionen" pga. något som kallas "interpolerande position..", helt enkelt har det nåt att göra med att man i princip måste röra sig snabbare än 5km/h
det viktiga tycker jag är att den inte "halkar efter", så att det som gpsen visar inte alls överrensstämmer med den gata och position man står på irl.. sedan om det är en diff. på 25m gör inte lika mycket tycker jag.. klarar den det?
men om den nu skulle funka fint för din del när du knallar runt på stan, knappar in adresser och så.. då blir de köp! =)
//najkks
Edit:.. såg att misco inte hade den i lager längre, bra pris dock.. du körde väl med 8 kartuppdat. för 199kr också?
Edit:.. är det så att man inte kan ladda in POIs i den? hur är det med POI-warner, fungerar det till denna gps??
Det här inlägget har ändrats av najksorn 10 maj 2009 - 22:12
Skickat 10 maj 2009 - 22:50
Hej
Jag har sett att många efterfrågar att kunna ladda in POIs i sina GPSer. Vad ska det vara bra för? Vad använder ni det till? Kan man t. ex. ladda in sin adressbok?
Skickat 10 maj 2009 - 22:53
ansgar May 10 2009, 23:50 skrev:
Hej
Jag har sett att många efterfrågar att kunna ladda in POIs i sina GPSer. Vad ska det vara bra för? Vad använder ni det till? Kan man t. ex. ladda in sin adressbok?
Jag tänkte på poi-warner som man kan köpa för ca. 300kr,
då "flaggar" gpsen för alla intressanta ställen som man valt att den skall visa under färden!
typ, hotell, mackar, mcdonalds, sportevenemang, turistbyråer, m.m.
//najkks
Edit:.. frågan är nu bara om poi-warner funkar till Naigon 7310?
samt vet någon om 7310 har hörlursutgång?
och.. funkar röststyrningen även om enheten inte sitter i laddare/bil-fäste?
funkar röststyrningen så att jag säger tex. "Malmö, badhus" - så hittar den möjliga badhus i malmö?
eller måste jag säga "malmö, adressen dit jag vill hitta...", krångligare så jag hoppas inte det är så ?
Det här inlägget har ändrats av najksorn 10 maj 2009 - 23:25
Skickat 13 maj 2009 - 00:59
najksorn May 10 2009, 23:53 skrev:
Jag tänkte på poi-warner som man kan köpa för ca. 300kr,
då "flaggar" gpsen för alla intressanta ställen som man valt att den skall visa under färden!
typ, hotell, mackar, mcdonalds, sportevenemang, turistbyråer, m.m.
//najkks
Det där finns i orginal i programvaran. Jag tror att man köper POI-warner för att kunna ladda in sina egna POIs.
Och då kanske man kan ladda in adressboken - fast till vännerna hittar man ju ändå!
Skickat 13 maj 2009 - 14:59
Hej,
Kul att höra att någon har fått hem sin 7310. Själv beställde jag en från Navigon 5/5, och det stod tydligt
på deras shop att leveranstiden var 1-3 dagar. Nu en dryg vecka senare har jag fortfarande inte fått någon
navigator. Jag har försökt förtvivlat att få något besked från Navigon, men bara hamnat hos deras call center.
Ingen där tycks veta något om status eller leveranstid, trots att jag faktiskt har betalt apparaten.
Börjar betvivla att det finns något seriöst företag bakom, när man inte ens kan leta upp ett telefonnummer
till någon som vet något. Call center-funktionen tillhör ju inte ens Navigon.
Hoppas Navigon läser detta inlägg och ger någon förklaring....
Skickat 13 maj 2009 - 21:21
emmen May 13 2009, 15:59 skrev:
Hej,
Kul att höra att någon har fått hem sin 7310. Själv beställde jag en från Navigon 5/5, och det stod tydligt
på deras shop att leveranstiden var 1-3 dagar. Nu en dryg vecka senare har jag fortfarande inte fått någon
navigator. Jag har försökt förtvivlat att få något besked från Navigon, men bara hamnat hos deras call center.
Ingen där tycks veta något om status eller leveranstid, trots att jag faktiskt har betalt apparaten.
Börjar betvivla att det finns något seriöst företag bakom, när man inte ens kan leta upp ett telefonnummer
till någon som vet något. Call center-funktionen tillhör ju inte ens Navigon.
Hoppas Navigon läser detta inlägg och ger någon förklaring....
Trist att höra, men hur kommer de sig att du beställde från just Navigon?
callcentret är ju garanterat "anställt" av företaget för att ta emot klagomål, problem m.m.
själv funderar jag på att beställa från misco eller liknande!
//najkks
Skickat 13 maj 2009 - 22:22
Jag beställde från Navigon eftersom den fanns på lager och skulle levereras inom 1-3 dagar,
enligt deras shop. Ingen internetbutik annars verkar ha den på lager.
Nu börjar jag tröttna och kikar istället på Garmin 765t, som ju faktiskt verkar riktigt trevlig - och den finns!
Skickat 14 maj 2009 - 00:05
emmen May 13 2009, 23:22 skrev:
Jag beställde från Navigon eftersom den fanns på lager och skulle levereras inom 1-3 dagar,
Nu börjar jag tröttna och kikar istället på Garmin 765t, som ju faktiskt verkar riktigt trevlig - och den finns!
Garmin, hmm.. problem med deras, om man går vägen genom att köpa kartor i butik eller via nätet - är ju att en enda kartuppdatering ofta kostar runt 700 - 900kr, medans Navigon å andra sidan erbjuder inte mindre än 8st uppdateringar över 2års tid (en per kvartal) för samma summa!
Där kan vi snacka försäljningsargument!
Kollade faktiskt Garmin själv med, en med lite mindre skärm... men dels var den klumpigare än 7310,
dels hade den mycket mindre finesser och funktioner - men det som vägde över var kartpriserna!
//najkks
Skickat 14 maj 2009 - 17:59
emmen May 13 2009, 23:22 skrev:
Jag beställde min från fyndbörsen och fått svar att den skickas idag så du får nog din endera året också
Skickat 14 maj 2009 - 21:40
Tja, det där med kartorna till Garmin stämmer dock inte. Man kan köpa en livstidlicens
för 1190:- och då har du kvartalsvisa uppdateringar varje år så länge du vill. Det tycker
jag smäller ganska högt.
Garmin verkar också ha betydligt snabbare satellituppdatering och så ansluter laddkabeln
i hållaren och inte i enheten. Sen är det ju då enkelheten förstås....
Skickat 15 maj 2009 - 00:25
emmen May 14 2009, 22:40 skrev:
Tja, det där med kartorna till Garmin stämmer dock inte. Man kan köpa en livstidlicens
för 1190:- och då har du kvartalsvisa uppdateringar varje år så länge du vill. Det tycker
jag smäller ganska högt.
Garmin verkar också ha betydligt snabbare satellituppdatering och så ansluter laddkabeln
i hållaren och inte i enheten. Sen är det ju då enkelheten förstås....
Vilket alltså innebär att du måste ha med hållaren för att ladda den?
om man är ute på resa då, det är ju isf. smidigare att bara kunna ladda via tex. USB!
//najkks
Skickat 15 maj 2009 - 23:57
Jamen självklart finns det också en USB-port i navigatorn :-o
Hur som helst, nu verkar det som om Navigon har vaknat! Min 7310 har lämnat lagret och är just nu i Danmark!
Leverans väntas på måndag, bara 2 veckor efter beställning - och det skulle ta 1-3 dagar!
Hoppas nu bara att den var värd att vänta på...
Återkommer....
Skickat 16 maj 2009 - 05:46
emmen May 16 2009, 00:57 skrev:
Jamen självklart finns det också en USB-port i navigatorn :-o
Hur som helst, nu verkar det som om Navigon har vaknat! Min 7310 har lämnat lagret och är just nu i Danmark!
Leverans väntas på måndag, bara 2 veckor efter beställning - och det skulle ta 1-3 dagar!
Hoppas nu bara att den var värd att vänta på...
Återkommer....
Tråkigt med strulet du fått uppleva.
Hoppas du blir nöjd med navigatorn och att detta på något sätt kan kompensera din väntetid, jag vet själv om man beställer något så är man ju otålig och vill ha produkten snarast!
Tycker själv att Garmins display är supertråkig jämfört med Navigons!
Det här inlägget har ändrats av RedMarathon 16 maj 2009 - 05:49
Skickat 16 maj 2009 - 11:38
dragonen May 14 2009, 18:59 skrev:
Jag beställde min från fyndbörsen och fått svar att den skickas idag så du får nog din endera året också 
Jag vill bara nämna att jag nu fått min 7310a och även provat den en sväng. Det var en angenäm upplevelse. Återkommer när jag provat lite av finesserna. Blev lite konfunderad när den kom hem utan manual och utan CD och beskrivning till hur man skulle göra. Den enda beskrivningensom var med var på hur man skulle montera hållaren.
Jag to USB kabeln laddade in den i dator och navigator och vips där fanns allting. Fick ta ut manualen (75 sidor) på skrivaren för att kunna orka läsa den. Hade jag inte haft någon datorvana så tror jag att jag hade gått bet för det framgick inte hur man skulle starta upp allt som fanns på microkortet. Det vore inte fel om Navigon skickade med en beskrivning hur man skall komma igång.
Ok allt verkar fungera perfekt än så länge.
Skickat 16 maj 2009 - 15:25
dragonen May 16 2009, 12:38 skrev:
Jag vill bara nämna att jag nu fått min 7310a och även provat den en sväng. Det var en angenäm upplevelse. Återkommer när jag provat lite av finesserna. Blev lite konfunderad när den kom hem utan manual och utan CD och beskrivning till hur man skulle göra. Den enda beskrivningensom var med var på hur man skulle montera hållaren.
Jag to USB kabeln laddade in den i dator och navigator och vips där fanns allting. Fick ta ut manualen (75 sidor) på skrivaren för att kunna orka läsa den. Hade jag inte haft någon datorvana så tror jag att jag hade gått bet för det framgick inte hur man skulle starta upp allt som fanns på microkortet. Det vore inte fel om Navigon skickade med en beskrivning hur man skall komma igång.
Ok allt verkar fungera perfekt än så länge.
Shit.. jag som tänkte beställa av fyndlagret jag med, i mail skrev de till mig att "inga saker de säljer är uppackade och sedan ompackade" (dvs begagnade)
men nu när du inte fått med ens en manual så börjar man ju undra.. manualen är A och O för en gps ju..
måste nog få ytterligare bekräftan på att en manuel verkligen medföljer innan jag beställer!
vad mer fick du i paketet? hållare, usb-laddare, 4gb minneskort?
har hört om folk som fått en "kupong" som ger en snygg gratis hållare till gpsen, fick du med den?
//najkks
Skickat 16 maj 2009 - 18:02
najksorn May 16 2009, 16:25 skrev:
Shit.. jag som tänkte beställa av fyndlagret jag med, i mail skrev de till mig att "inga saker de säljer är uppackade och sedan ompackade" (dvs begagnade)
men nu när du inte fått med ens en manual så börjar man ju undra.. manualen är A och O för en gps ju..
måste nog få ytterligare bekräftan på att en manuel verkligen medföljer innan jag beställer!
har hört om folk som fått en "kupong" som ger en snygg gratis hållare till gpsen, fick du med den?
//najkks
Den var absolut inte ompackad utan allt ligger på microkortet som sitter i Navigatorn. Att manualen också finns där är nog bra eftersom det underlättar för Navigon att alltid hålla den aktuell. Man kan ju läsa den på datorn om man orkar. Enklare med en papperskopia, därför tog jag ut den. Ja, jag fick en gratis snygg hållare som man beställer från Navigon med en rabattkod. Det har jag gjort och allt var gratis inkl frakten. 4 GB minneskort, hållare, datorkabel och cigarettändarkabel fanns med. Kartorna ligger redan på kortet.
Idag har jag prövat de mesta finesserna. Fungerar över förväntan. Röststyrningen perfekt redan i första försöket. Inger omfrågande från GPS'en. Tre förslag på färdvägar och det bästa som förslag nummer ett. TMC har jag inte kunnat testa eftersom det inte varit några trafikhinder än. Klar och tydlig röst berättar i rätt tid när man skall svänga och vilken gata man kommer in på. Volymen höjer man och sänker med rösten också om man vill. Än så länge en kanonprodukt. Har inte testat bluetooth än heller men vet inte om jag skall använda den. Fyndbörsen fungerar alltid väldigt bra tycker jag och just nu billigast. Hittar nummer på adresser som inte min gamla GPS Navman ICN 530 hade. Än inga missar.
Skickat 16 maj 2009 - 18:23
najksorn May 16 2009, 16:25 skrev:
//najkks
Vill du studera manualen i förväg, så hittar du den här:
http://navigonde.custhelp.com/cgi-bin/navi...amp;p_topview=1
Klicka sedan på svenska flaggan.
/Franz
Det här inlägget har ändrats av Kuenring 16 maj 2009 - 18:23
Skickat 16 maj 2009 - 23:29
När det gäller manualen finns den också att ladda ner från Navigons web, under "Support/FAQ", så vill man
börja plugga innan Navigatorn kommer så... och det kan ju som sagt dröja lite ;-)
Väntar fortfarande...
Skickat 17 maj 2009 - 17:50
Någon som vet om biltullarna finns med och om den tar hänsyn till dessa i beräkningarna ?
Skickat 18 maj 2009 - 09:47
Trille May 17 2009, 18:50 skrev:
Någon som vet om biltullarna finns med och om den tar hänsyn till dessa i beräkningarna ?
Avgiftsbelagda vägar är med men jag tror inte att det påverkar tidsbeäkning eftersom det ju är marginell tidsspillan.
Skickat 19 maj 2009 - 12:53
-
dfgh
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Är skyddspåsen som följer med ( http://www.navigon.com/site/se/sv/products...ion/navigon7310 ) något att ha eller bör man ha tjockare fodral?
Brukar ni lämna fästet synligt i bilen eller kastar ni ner deti handskfacket? En del säger att tjuvar knackar rutan bara man har ett fäste. å andra sidan, de finns idioter i dag som knackar rutan för inget..... på verkar det försäkringar och sånt om man lämnar fästet monterat?
Skickat 19 maj 2009 - 14:34
dfgh May 19 2009, 13:53 skrev:
Är skyddspåsen som följer med ( http://www.navigon.com/site/se/sv/products...ion/navigon7310 ) något att ha eller bör man ha tjockare fodral?
Brukar ni lämna fästet synligt i bilen eller kastar ni ner deti handskfacket? En del säger att tjuvar knackar rutan bara man har ett fäste. å andra sidan, de finns idioter i dag som knackar rutan för inget..... på verkar det försäkringar och sånt om man lämnar fästet monterat?
Jag har inget hunnit köpa gpsen ännu, men förbeställde ett riktigt nice läder-fodral med "snäppfäste"
görläckert, smidigt och perfekt om man vill ha gpsen skyddad när man tar den med sig!
skulle inte ge mycket för påsen de skickar med
//najkks
Skickat 19 maj 2009 - 14:51
dfgh May 19 2009, 13:53 skrev:
Är du rädd om dina saker, så köp en riktig läderväska.
Fästet ska helst plockas bort när du lämnar bilen.
Gäller kanske mera när man reser runt på kontinenten.
"Specialister" känner igen hållarna och vet, vilken GPS som
sitter i dem.
Kolla vad ditt försäkringsbolag säger.......
Kör du mest med din egen bil, så köp en fästanordning/hållare för
instrumentpanelen. GPS:en sitter mycket stabilare där, dessutom
når du den bättre och ikoner mm syns tydligare.
/Franz
Skickat 19 maj 2009 - 18:55
Kuenring May 19 2009, 15:51 skrev:
Är du rädd om dina saker, så köp en riktig läderväska.
Fästet ska helst plockas bort när du lämnar bilen.
Gäller kanske mera när man reser runt på kontinenten.
"Specialister" känner igen hållarna och vet, vilken GPS som
sitter i dem.
Kolla vad ditt försäkringsbolag säger.......
Kör du mest med din egen bil, så köp en fästanordning/hållare för
instrumentpanelen. GPS:en sitter mycket stabilare där, dessutom
når du den bättre och ikoner mm syns tydligare.
/Franz
Hur går det då med satelliterna?
Skickat 20 maj 2009 - 09:26
dragonen May 19 2009, 19:55 skrev:
Hur går det då med satelliterna?
Satellitsignalen är lika bra vid placering på instrumentpanelen.
Vissa bilar har metallbelagda vindrutor och då blir signalen dämpad (svag).
I så fall bör man ansluta en extern antenn oavsett var GPS:en placeras.
/Franz
Skickat 20 maj 2009 - 22:32
Alltså, fick min 7310 igår efter mycket strul och lååååång leveranstid.
Det verkar som om den uppfyller mina flesta förväntningar - men...
Väldigt lång tid för att hitta satelliter, men å andra sidan väldigt snabb när det gäller att välja ny rutt,
om man avviker från den föreslagna.
Stand-by vid "ingen ström" fungerar bra, men när man startar bilen igen (=ström tillbaka) så startar ej navigatorn utan man måste trycka på "on-knappen". Ska det vara så? Enligt manualen ska den starta så fort strömmen kommer tillbaka.
Det verkar vara en mycket bra navigator annars....
Skickat 25 maj 2009 - 15:56
Jag har nu hunnit testa 7310'an lite bättre. Både ros och ris tycker jag. Min jämförelse är Navman ICN 530.
- röststyrningen fungerar förvånadsvärt bra. Mycket enklare när man skall åka någonstans eller höja eller sänka volymen.
- text to speach (rösten talar om vilken gata man skall åka in på tex) fungerar också bra även om uttalet ibland har lite i övrigt att önska
- tre förslag på resvägar är lite kul om man vill alternera sig. Används antagligen inte så ofta. Man vill ju välja den bästa resvägen men ibland kan man ju ha en annan uppfattning vad som är bäst och då är det ju smidigt att man är överens med GPS'en om resväg
- reality view pro är en bra idé men är inte riktigt sann. Det är inte foto av hur avfarten ser ut utan en tänkt bild av avfarten. Skylten som i verkligheten kan vara blå ser på bilden ut som grön. Orterna kan vara omkastade mm men med lite fatasi är det nog ändå en hjälp.
- föreslår ibland en lite, vad jag tycker , tokig väg. Kanske en inställningssak men jag tvivlar. Inga stora omvägar men kanske inte den mest naturllga vägen.
- många varningsskylar/hastighetsgränser är inte uppdaterade. Visar dom annars trevligt och varnar med satt limit när man överträder snyggt utan att störa
- Mycket sämre display an Navman där gatornas namn mm tydligt kunde läsas. Här är allt så smått att det finns ingen anledning att låta GPSén visa dom. Man måste stanna och nästan ta fram förstoringsglas.
- Mycket sämre kontrast än Navman. Vid solljus mycket dåligt. Dom borde sälja solskärmar
- Mycket sämre bild från sned vinkel. Passageraren ser numer ingen bild alls. Med Navman perfekt bild.
- De POI som är lagrade är långt ifrån tilräckliga och kan endast sökas om man vet vilken ort de tillhör. Skall du till en golfbana kan du inte mata in banans namn utan måste först veta vilken ort som den antagligen ligger i. Väldigt störande eftersom man inte alltid vet vilket ort som är närmast. Dessutom saknas tom vissa golfbanor vilket borde vara självklara POI i databasen - märkligt tycker jag. Det jag gillar är att bensinmackarna har logga på sig så man ser vilket bensin dom säljer.
- jag skulle till Åsundsholm herrgård för mat, övernattning och golf. Ett välkänt ställe utanför Ulricehamn. Hur jag än försökte hitta det som POI som golfklubb, hotell eller restaurang på alla orter i närheten Borås, Ulricehamn, ÅSunden eller Gällstad hittades ingen POI (dvs jag fick söka 12 gånger för att vara säker). Jag gick in på internet och där fanns koordinaterna. Dom gick bra att lägga in. När man sen kom dit visade det sig att på kartan kom en POI flagga upp som hette Åsundsholm den stog dock mitt i vattnet?? Jag skrev till Navigon att man borde kunna söka alla POI i databasen som man gör med resmål men fick svaret att det går inte. Punkt slut. Detta är nog det sämsta hittills med GPSén. Hur skall man få in nya och hur skall då hitta dom.
Det här inlägget har ändrats av dragonen 25 maj 2009 - 16:00
Skickat 25 maj 2009 - 21:54
Kollade lite på tex. prisjakt på denna modell
Navigeringsområde: fordon
innebär detta att man INTE kan plocka loss gpsen och promenera runt i nya städer för att hitta rätt??
//najkks
Skickat 25 maj 2009 - 22:05
najksorn May 25 2009, 22:54 skrev:
Kollade lite på tex. prisjakt på denna modell
Navigeringsområde: fordon
innebär detta att man INTE kan plocka loss gpsen och promenera runt i nya städer för att hitta rätt??
//najkks
Man kan ange fart i inställningar. Tex bil, cykel eller fotgängare för att kunna navigera till fots.
Skickat 26 maj 2009 - 18:37
Efter lite fundering så köpte jag en sån här idag isf en Garmin 765T, mest för att jag redan hade en Garmin och tyckte det kunde vara kul att pröva något nytt. Har dock knappt hunnit starta den än. Något som är lite märkligt är att fartkameravarning, CityView 3D och Panorama View 3D alla beskrivs som att de ingår i köpet, men ändå kommer de upp som saker man kan köpa i Navigons program. Hur är det eg. med detta? Är det uppdateringstjänsten som säljs eller grundfunktionen?
Skickat 27 maj 2009 - 14:47
Jaha efter mycket om och men har jag nu köpt denna gps. Men när jag kopplar in den till datorn får jag inte upp någon enhet. Har läst manualen och gjort som det står. Måste man ladda upp den först innan man kan ansluta den till datorn?
I displayen så visar den att den är ansluten till datorn.
Glöm detta inlägg, jag hade inte stuckit in usb kabeln tillräckligt långt.......
Det här inlägget har ändrats av Madmaxtiger 27 maj 2009 - 15:17
Skickat 27 maj 2009 - 15:55
Har försökt finna svar på följande fråga, utan att lyckas...
om jag kopplar in hörlurar, eller lurar med handsfree till gpsen,
kan jag då röststyra den / få vägdirektiv via lurarna - om jag tar med den ut på en sightseeing-tur i staden?
//najkks
Skickat 27 maj 2009 - 18:57
Madmaxtiger May 27 2009, 15:47 skrev:
Jaha efter mycket om och men har jag nu köpt denna gps. Men när jag kopplar in den till datorn får jag inte upp någon enhet. Har läst manualen och gjort som det står. Måste man ladda upp den först innan man kan ansluta den till datorn?
I displayen så visar den att den är ansluten till datorn.
Glöm detta inlägg, jag hade inte stuckit in usb kabeln tillräckligt långt.......
Råkade faktiskt ut för precis samma sak! Först trodde jag att USB kontakten på GPS:en var av riktigt dålig kvalite, sen insåg jag att den faktiskt var det motsatta, man ska fortsätta trycka in kontakten även när det börjar ta emot lite, ung som på ett hörlursuttag.
Har fortfarande inte haft möjlighet att testa GPSen i bilen, men jag måste säga att röststyrningen faktiskt imponerar. Kräver ingen träning eller så, eller att man talar löjligt tydligt. Drog till med "Ödeshög" bara för att testa ett svårt och väldigt svenskt ord, och den fixade det på första försöket. Även ord som "Fatburskvarnsgatan" gick på första försöket. Dock bara testat i tysta miljöer än så länge, dvs inte i bilen med däcksljud osv.
Skickat 27 maj 2009 - 19:53
Kan nu tillägga att jag har testat gps´en i min bil. Och jag har en Ford Focus med el uppvärmd framruta. Inga problem alls, den hittar satelliterna utan problem. Var lite fundersam själv om man var tvungen att köpa en extern antenn.
Skickat 28 maj 2009 - 06:25
improwise2 May 26 2009, 19:37 skrev:
Efter lite fundering så köpte jag en sån här idag isf en Garmin 765T, mest för att jag redan hade en Garmin och tyckte det kunde vara kul att pröva något nytt. Har dock knappt hunnit starta den än. Något som är lite märkligt är att fartkameravarning, CityView 3D och Panorama View 3D alla beskrivs som att de ingår i köpet, men ändå kommer de upp som saker man kan köpa i Navigons program. Hur är det eg. med detta? Är det uppdateringstjänsten som säljs eller grundfunktionen?
Kollar man på specifikationen på Navigons hemsida så står det att dom grejerna ska ingå. Så är det som du säger, att man måste betala extra för dom tjänsterna så tycker jag det är rätt fult av Navigon att marknadsföra att dom finns i GPS:en. Det är ju några av dom funktionerna som ger plus i kanten för just 7310:an.
Skickat 28 maj 2009 - 11:49
Så där, då har man konfigurerat så att mobiltelefonen och gps pratar med varandra. Fick det inte att funka först, men det berodde som vanligt på skit bakom spakarna. Hade glöm att sätta mobilen på synlighet. Testade att ringa min mor (närmre 70år), jag hörde henne klart och tydligt, men jag var tvungen att vända gpsen mot mig för att hon skulle höra mig klart och tydligt. Någon annan som har upplevt samma sak? Är en av faktorerna därför jag köpte denna gps.
Sen var det ju perfekt att man kunde hämta hela telefonlistan rakt in i gpsen.
1 användare läser den här tråden
Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0
Svara på citerade inlägg Rensa
-
- Minhembio forum
- → Hemma
- → Mobiltelefoni & GPS
-
Forumets regler (klicka här)
|
-
-
-
-
-
Hydra 6
radiuz
2013-05-18 23:07:55
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|