Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Asus Eee PC 901 *

1766 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus Eee PC 900 - 900MHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 8,03 (30) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 8,9" Atom N270 20GB SSD (Laptops (Bärbara datorer)) 6 8,62 (23) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 12GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 4 8,64 (10) Inga priser
Asus Eee PC 901GO - 1,6GHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 8,78 (8) Inga priser
4 relaterade trådar

#1401

Postad 04 oktober 2008 - 15:22

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlägg
  • 0

Nej jag vet och jag har intstallerat rätt drivrutiner. När det gäller felet med wlan så hittar den nätverk men kan inte ansluta till det. Vad gäller tangenter så får jag inte ställa in till svenska utan den hoppas tillbaka till engelska hela tiden och jag kan inte använda åäö.
Om ni har tips på någon icke legal lite-xp som fungerar med ALLT så får ni hemskt gärna PMa mig om ni inte vill prata olagliga kopior öppet!!

Tack!


Att du inte kan ansluta på WLAN:et är ju helt och hållet problemet från det är felinställt från din sida i sådana fall.

Om du ändrar till svenska och den automatiskt ändrar tillbaka till engelska kan du ju prova följande:

Gå in i Nationella inställningar och Språkinställningar välj språk sen väljer du information

kolla så standardinmatningsspråk är valt till Svenska- Svensk

då borde det fungera som det ska? För gissar på att du kör med en engelsk version?

Redigerat av Unregisteredbae06969, 04 oktober 2008 - 15:23.


#1402

Postad 04 oktober 2008 - 15:24

maclaes
  • maclaes
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Det brukar väl aldrig vara drivrutiner för wlan, tagentbord etc? Det är ju bara att du slänger över drivisarna på en USB-hdd eller USB sticka etc..


Det här är ett sätt att installera XP pro på eller XP home.

1.Boota xp prof på en extern cdspelare
2.Ta bort alla partitioner
3.Skapa partittion
3.Formatera med NTFS
4.Fortsätt installationen
5.Sätt i den medföljande cdskivan med drivrutiner om inte installationsprogrammet startar automatiskt läs texten utanpå cd skivan.
6.Installera serv.pack3 laddas ned från MS
7.Välj egenskaper på den här datorn, avancerat, inställningar, prestandaalternativ, virtuellt minne - ändra - välj ingen växlingsfil, aktivera och starta om.
byt ut 1gigs minnet mot en 2gigs. Fungerar utmärkt, det går bäst att surfa med Firefox.
Jag har via kontrollpanelen tagit bort alla progs som inte används internet explorer, outlook express etc. Raderat en del manuellt på cdisken då inte katalogerna försvinner via kontrollpanelen. Använder MS Office som fungerar snabbt och bra.
/maclaes
:wacko:

#1403

Postad 04 oktober 2008 - 16:11

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlägg
  • 0

Det här är ett sätt att installera XP pro på eller XP home.

1.Boota xp prof på en extern cdspelare
2.Ta bort alla partitioner
3.Skapa partittion
3.Formatera med NTFS
4.Fortsätt installationen
5.Sätt i den medföljande cdskivan med drivrutiner om inte installationsprogrammet startar automatiskt läs texten utanpå cd skivan.
6.Installera serv.pack3 laddas ned från MS
7.Välj egenskaper på den här datorn, avancerat, inställningar, prestandaalternativ, virtuellt minne - ändra - välj ingen växlingsfil, aktivera och starta om.
byt ut 1gigs minnet mot en 2gigs. Fungerar utmärkt, det går bäst att surfa med Firefox.
Jag har via kontrollpanelen tagit bort alla progs som inte används internet explorer, outlook express etc. Raderat en del manuellt på cdisken då inte katalogerna försvinner via kontrollpanelen. Använder MS Office som fungerar snabbt och bra.
/maclaes
:D


Varför citerade du mig för? :wacko: Jag vet hur man "gör" så ;)

#1404

Postad 04 oktober 2008 - 16:40

Lennart H
  • Lennart H
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Den här tråden växer så snabbt att man inte hinner läsa allt, så detta citat som jag hittade på nätet kanske inte är någon nyhet för er längre.

"--- Nyhet | Asus Eee PC är först och främst en surfdator och nu ska 901-modellen även ansluta till mobila bredband.
Asus har uppgraderat Eee PC 901 med teknik som man har valt att kalla för 3.75G. Teknikbeteckningen anspelar på att den lilla datorn har fått ett integrerat 3G-modem och ett sexcelligt batteri som ska ge drifttider på upp till 7,5 timmar. Det integrerade 3G-modemet stöder teoretiska överföringshastigheter på upp till 7,2 mergabit per sekund nedströms och 2 megabit per sekund uppströms.

I övrigt är den uppgraderade 901-modellen baserad på en Intel Atom-processor som backas upp av 1 gigabyte DDR2-minne. Lagringsenheten är en SSD på 16 gigabyte och dessutom erbjuder Asus kostnadsfritt 20 gigabyte lagringsutrymme på Eee Storage-webblagringstjänsten. Bildskärmen är den vanliga 8,9-tummaren och datorn har 802.11b/g/n Wi-Fi-gränssnitt och Bluetooth.

Någon gång i oktober ska Eee PC 901 med 3.75G finnas tillgänglig i svenska butiker med ett rekommenderat pris på 4 490 kronor inklusive moms. ----"

#1405

Postad 04 oktober 2008 - 17:56

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Om jag har förstått detta rätt så gör jag såhär:
Installerar ISO-filen av Ubuntu Eee på USB-stickan.
Sticker i USB:n när datorn är avstängd och startar sedan den.
Trycker på Escape tills jag kommer till bootmenyn?
Sedan får jag väl upp lite alternativ om vad jag ska göra?
Väljer den partitionen jag vill installera på.
Låter det installera. Hur länge ska det installera?
Sedan ska allt vara klart då?

#1406

Postad 04 oktober 2008 - 18:01

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlägg
  • 0

Om jag har förstått detta rätt så gör jag såhär:
Installerar ISO-filen av Ubuntu Eee på USB-stickan.
Sticker i USB:n när datorn är avstängd och startar sedan den.
Trycker på Escape tills jag kommer till bootmenyn?
Sedan får jag väl upp lite alternativ om vad jag ska göra?
Väljer den partitionen jag vill installera på.
Låter det installera. Hur länge ska det installera?
Sedan ska allt vara klart då?


Du låter installationsprogrammet gå tills det är klart(?)

#1407

Postad 04 oktober 2008 - 18:43

Unregistereddf23245e
  • Unregistereddf23245e
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Att du inte kan ansluta på WLAN:et är ju helt och hållet problemet från det är felinställt från din sida i sådana fall.

Om du ändrar till svenska och den automatiskt ändrar tillbaka till engelska kan du ju prova följande:

Gå in i Nationella inställningar och Språkinställningar välj språk sen väljer du information

kolla så standardinmatningsspråk är valt till Svenska- Svensk

då borde det fungera som det ska? För gissar på att du kör med en engelsk version?


Nej det är inte felinställt med wlanet, den säger att den hittar mitt trådlösa nät men när jag försöker söka fram det så hittas inget. Något är jävligt fel där. Fel nr 2 som dök upp nyss är att batteriindikatorn inte syns, istället syns bara symbolen som visar att nätsladden är ansluten fast den inte är det och jag kör på batteri :wacko: Någon som upplevt det felet?

Redigerat av Unregistereddf23245e, 04 oktober 2008 - 18:45.


#1408

Postad 04 oktober 2008 - 19:14

Spata
  • Spata
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0

Nej det är inte felinställt med wlanet, den säger att den hittar mitt trådlösa nät men när jag försöker söka fram det så hittas inget. Något är jävligt fel där. Fel nr 2 som dök upp nyss är att batteriindikatorn inte syns, istället syns bara symbolen som visar att nätsladden är ansluten fast den inte är det och jag kör på batteri :wacko: Någon som upplevt det felet?


Mitt wlan funkar klockrent. Men batteriindikatorn kommer bara fram när jag har lite kräm kvar..
Har du aktiverat wlanet genom att trycka Fn+F2? Är det krypterat? Skriver du rätt nyckel?
Hittar han nätverk så är det nog inge fel på dina drivrutiner, prova med en så enkel sak som att starta om routern så kan det lösa sig!

#1409

Postad 04 oktober 2008 - 20:55

Rayman
  • Rayman
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
ngn som kan hjälpa mig med boot.ini problemet? jag har bara 1 partion på den lilla disken där operativsystemet ligger så va ska de stå i boot.ini filen?

#1410

Postad 04 oktober 2008 - 21:17

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

  • 2 184 inlägg
  • 0
Någon som har fått syn på en 901 på mediamarkt?
Mediamarkt är billiga med Acern så man tycker ju det vore desamma med 901:an.

#1411

Postad 04 oktober 2008 - 23:56

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

  • 376 inlägg
  • 0

Någon som har fått syn på en 901 på mediamarkt?
Mediamarkt är billiga med Acern så man tycker ju det vore desamma med 901:an.

Var på mediamarkt i Malmö igår och dom har bara 900 för 2990 kr

#1412

Postad 05 oktober 2008 - 12:12

newberg
  • newberg
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Hallå,
Är ny på det är här med linux och ubuntu. Har en eee som jag kör ubuntu-eee på.
Första gången jag kopplade upp mig på mitt trådlösa nätverk hemma så funkade det alldeles utmärkt. Men efter det har jag inte lyckats komma in på det igen?
Det går utmärkt att köra trådbundet från routern, och jag har även kommit in på andra trådlösa nätverk på andra ställen.. Så jag förstår inte varför det helt plötsligt inte vill fungera längre?
Nämnas kan att jag har wpa2 kodning, men det ställde jag in första gången jag anslöt och det funkade då ju...

Någon som har nån idé eller som varit med om nåt liknande?
Om ni ska skriva att jag ska koda i terminalen så uppskattar jag utförliga förklaringar, då jag som sagt är helt ny på ubuntu.

#1413

Postad 05 oktober 2008 - 14:11

maclaes
  • maclaes
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

ngn som kan hjälpa mig med boot.ini problemet? jag har bara 1 partion på den lilla disken där operativsystemet ligger så va ska de stå i boot.ini filen?


Så här skall det stå om du har en partition och startar på den. Även om du hade haft 2-3 partitioner så ser boot.ini ut så här, det är bara om du installerar på någon annan partition eller disk som det skiljer sig.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

\maclaes :)

#1414

Postad 05 oktober 2008 - 14:34

unoo
  • unoo
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Har nyss installerat ubuntu eee.

Men jag kan inte sätta i ett minneskort eller usb minne och ladda filer från det , det står att jag inte har behörighet.
Hur löser jag detta? Så jag har behörighet till allt.

#1415

Postad 05 oktober 2008 - 15:41

Ades
  • Ades
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Är det någon som vet vars och om det i sverige går att köpa en större SSD än 12/16 GB.. ?

#1416

Postad 05 oktober 2008 - 15:47

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlägg
  • 0

Är det någon som vet vars och om det i sverige går att köpa en större SSD än 12/16 GB.. ?


Finns SSD upp till 250GB ju

#1417

Postad 05 oktober 2008 - 15:54

Ades
  • Ades
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Finns SSD upp till 250GB ju


jag vet.. men det är väl 2.5" på dom..

jag letar specifikt till 901..

#1418

Postad 05 oktober 2008 - 16:10

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlägg
  • 0

jag vet.. men det är väl 2.5" på dom..

jag letar specifikt till 901..



Vad har jag missat? Alla SSD är 2,5"? eee pc 901 kör väl på 2,5" SSD diskar dom med? :S

#1419

Postad 05 oktober 2008 - 16:23

Ades
  • Ades
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Vad har jag missat? Alla SSD är 2,5"? eee pc 901 kör väl på 2,5" SSD diskar dom med? :S


det gör den inte

#1420

Postad 05 oktober 2008 - 16:59

roz
  • roz
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
köpte nyss svart 901 från inet med nån tyg grej som jag kan ha den i, de rekommenderade den!

hur långt tid tar det innan jag får den från inet? har läst att de har snabb leveranstid, eller?

fanns tydligen 12 i lager eller nått :)

#1421

Postad 05 oktober 2008 - 17:08

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlägg
  • 0

köpte nyss svart 901 från inet med nån tyg grej som jag kan ha den i, de rekommenderade den!

hur långt tid tar det innan jag får den från inet? har läst att de har snabb leveranstid, eller?

fanns tydligen 12 i lager eller nått :)


Du lär få den på tisdag eftermiddag.

#1422

Postad 05 oktober 2008 - 18:48

unoo
  • unoo
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Blir snart tokig!!!!! Ingen brukar svara mej här heller men nu vill jag ha svar!!


Har installerat ubuntu eee. Har fått det mesta att funka men inte webcameran. läste guiden och utfört den som de stod var länk till tidigare här men fungerade inte. Det står nått om drivrutiner och att man ska installera nått nytt men inget händer.


SNÄLLA HJÄLP MEJ! Hur gör jag för att få det att funka?

#1423

Postad 05 oktober 2008 - 19:05

newberg
  • newberg
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Blir snart tokig!!!!! Ingen brukar svara mej här heller men nu vill jag ha svar!!


Har installerat ubuntu eee. Har fått det mesta att funka men inte webcameran. läste guiden och utfört den som de stod var länk till tidigare här men fungerade inte. Det står nått om drivrutiner och att man ska installera nått nytt men inget händer.


SNÄLLA HJÄLP MEJ! Hur gör jag för att få det att funka?


Har du provat det här? Det funkade för mig iaf.
sudo echo 1 > /proc/acpi/asus/camera

Annars kanske du måste installera drivisar. gör så här då:
1. Get subversion (a way to manage code between many people on a single project).

sudo aptitude install subversion

2. Use subversion to get the latest version of the video driver.

svn co svn://svn.berlios.de/linux-uvc/linux-uvc/trunk linux-uvc

3. Compile the driver we just got.

cd linux-uvc
sudo make
sudo make install

4. Insert the compiled driver into the kernel and load it.

sudo modprobe -r uvcvideo
sudo mv /lib/modules/$(uname -r)/ubuntu/media/usbvideo/uvcvideo.ko /lib/modules/$(uname -r)/ubuntu/media/usbvideo/uvcvideo.ko.original
sudo cp uvcvideo.ko /lib/modules/$(uname -r)/ubuntu/media/usbvideo/uvcvideo.ko
sudo modprobe uvcvideo

#1424

Postad 05 oktober 2008 - 19:54

unoo
  • unoo
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Har du provat det här? Det funkade för mig iaf.
sudo echo 1 > /proc/acpi/asus/camera

Annars kanske du måste installera drivisar. gör så här då:
1. Get subversion (a way to manage code between many people on a single project).

sudo aptitude install subversion

2. Use subversion to get the latest version of the video driver.

svn co svn://svn.berlios.de/linux-uvc/linux-uvc/trunk linux-uvc

3. Compile the driver we just got.

cd linux-uvc
sudo make
sudo make install

4. Insert the compiled driver into the kernel and load it.

sudo modprobe -r uvcvideo
sudo mv /lib/modules/$(uname -r)/ubuntu/media/usbvideo/uvcvideo.ko /lib/modules/$(uname -r)/ubuntu/media/usbvideo/uvcvideo.ko.original
sudo cp uvcvideo.ko /lib/modules/$(uname -r)/ubuntu/media/usbvideo/uvcvideo.ko
sudo modprobe uvcvideo




Ja , har testat det två gånger men inget resultat. Vad är en kernel? och hur får jag filen dit?
(ny på det här med linux)

#1425

Postad 05 oktober 2008 - 19:57

newberg
  • newberg
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Vet inte riktigt vad det är.. också ny på linuxskiten. Men du får den dit om du gör som står i steg 4.

#1426

Postad 05 oktober 2008 - 19:58

unoo
  • unoo
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt vad det är.. också ny på linuxskiten. Men du får den dit om du gör som står i steg 4.


vad är "compiled drive" då?

Redigerat av unoo, 05 oktober 2008 - 19:58.


#1427

Postad 05 oktober 2008 - 20:11

newberg
  • newberg
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Drive är ju drivrutinen du precis laddat ner. och den är väl då compiled, vilket kanske betyder "ihopsamlad"?

#1428

Postad 05 oktober 2008 - 20:39

unoo
  • unoo
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Drive är ju drivrutinen du precis laddat ner. och den är väl då compiled, vilket kanske betyder "ihopsamlad"?


laddar jag ner drivrutinern genom att skriva dessa kommandon?

#1429

Postad 05 oktober 2008 - 20:46

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0
Glöm inte aktivera kameran i biosen också! disable är default.

när det gäller behörighet för att kunna använda minnessticka i ubuntu-eee se mitt inlägg tidigare i tråden. du måste vara superuser för att det ska fungera (admin räcker alltså inte...)

#1430

Postad 05 oktober 2008 - 20:51

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Glöm inte aktivera kameran i biosen också! disable är default.

när det gäller behörighet för att kunna använda minnessticka i ubuntu-eee se mitt inlägg tidigare i tråden. du måste vara superuser för att det ska fungera (admin räcker alltså inte...)

Hur enable:ar man webkameran?

Och hur gör man så man är superuser?

Redigerat av Unregistered9c595cc7, 05 oktober 2008 - 20:52.


#1431

Postad 05 oktober 2008 - 21:07

newberg
  • newberg
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Är det någon som haft strul med sitt w-lan? Jag stängde av det med fn+f2. Nu kan jag inte sätta igång det igen. Den blåa lampan lyser i någon sekund sen slocknar den och systemet hänger sig. startar om datorn å provar igen, men fortfarande samma skit. Jävligt irriterande att inte kunna surfa med den!

#1432

Postad 05 oktober 2008 - 22:02

Sunbringer
  • Sunbringer
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Jag tjackade en PC901 i fredags med Linux som operativsystem. Det första jag testade var att lira upp lite videofiler från ett usb-minne. Alla filmer funkade utan att behöva ladda codecs eller installera VLC eller nått, så det var en positiv överaskning. Däremot hackade det en hel del.


1: Jag testade att lägga in en videofil på hårddisken och spela upp därifrån istället, och det flöt bättre, men fortfarande lite hackigt. Vad kan man göra för att slippa det?

2: Jag har varit grymt skeptisk till Linux, men det verkar oerhört omständigt att behöva ägna flera timmar åt att fixa med att ta bort det och lägga in XP. Vad jag har läst på tråden så verkar de flesta tycka att Linuxvarianten man får med i burken suger i feta mängder. Vad är det som suger så hårt med det? (Har inte hunnit testa så mycket ännu)

3: Kan det vara på grund av operativsystemet som videouppspelningen hackar? Skulle XP och VLC få det att rulla smidigare?

4: Om rådet skulle vara att göra sig av med allt som heter Linux i den här burken och lägga in XP, är det någon som vet nån schysst butik eller motsvarande i 08-området som kan tänkas göra det för en rimlig peng?

#1433

Postad 06 oktober 2008 - 00:03

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

köpte nyss svart 901 från inet med nån tyg grej som jag kan ha den i, de rekommenderade den!

hur långt tid tar det innan jag får den från inet? har läst att de har snabb leveranstid, eller?

fanns tydligen 12 i lager eller nått :P


jag beställde från inet.se med..och jag fick min mindre än 20 timmar efteråt.. :)
jag har rekommenderat flera stycken här sen dess att köpa därifrån bara pga det,och sen att deras support var väldigt tillmötesgående innan jag beställde(svarade på alla frågor osv)

#1434

Postad 06 oktober 2008 - 01:45

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Jag tjackade en PC901 i fredags med Linux som operativsystem. Det första jag testade var att lira upp lite videofiler från ett usb-minne. Alla filmer funkade utan att behöva ladda codecs eller installera VLC eller nått, så det var en positiv överaskning. Däremot hackade det en hel del.


1: Jag testade att lägga in en videofil på hårddisken och spela upp därifrån istället, och det flöt bättre, men fortfarande lite hackigt. Vad kan man göra för att slippa det?

2: Jag har varit grymt skeptisk till Linux, men det verkar oerhört omständigt att behöva ägna flera timmar åt att fixa med att ta bort det och lägga in XP. Vad jag har läst på tråden så verkar de flesta tycka att Linuxvarianten man får med i burken suger i feta mängder. Vad är det som suger så hårt med det? (Har inte hunnit testa så mycket ännu)

3: Kan det vara på grund av operativsystemet som videouppspelningen hackar? Skulle XP och VLC få det att rulla smidigare?

4: Om rådet skulle vara att göra sig av med allt som heter Linux i den här burken och lägga in XP, är det någon som vet nån schysst butik eller motsvarande i 08-området som kan tänkas göra det för en rimlig peng?


1. Installera något annat operativ! Hade själv samma problem.
2. Bla just videofilsuppspelningen och att det som linuxsystem sett är väldigt begränsat. Plus att det kändes väldigt segt. Om du absolut ska köra linux så välj istället någon ubuntuvariant, tex Ubuntu EEE.
3. Hade själv en vit 20 GB 901;a med Xandros där all video hackade och där jag upplevde att operativet var väldigt slött. Installerade XP istället och nu flyter allt. Kan tom köra vissa hd-videor, tex house i 720p utan några problem med ryckighet eller släpande video(cpu-belastning dock upp till 90%!).
4. Enklaste gör det själv-installationen är nog inte att göra som i många guider där man först anvder nlite och bantar xp, utan att istället först installera ett vanligt xp och sen göra justeringar efter installtionen med ett program som heter "xplite". Fast det första du ska göra efter en installation, om du inte har expanderat till 2 gigabyte ram-minne, är att lägga växlingfilen på det andra inbyggda ssd-minnet (d:). Har du 2 gig så kan du pröva att ta bort växlingsfilen helt, såvida du inte ska köra några minneskrävande aplikationer (knappast på en EEE va?).
Installerar du från ett sd-card, så går installationen snabbare(XP;S installationsprogram använder bara usb 1.1, vilket är superslött) och så verkar det som att en del har problem med att boota upp från usb-stickor, vilket du kanske då slipper.

Följ alltså den generella guiden för att lägga xp på en usb-sticka men lägg den på ett sd-kort. En kortläsare kostar 99 kronor och till en sån kan du köpa hur många sd-cards som helst, jämfört med ett begränsat usb-minne vilket du ändå kan ha nytta av i andra sammanhang(digitalkameror, allmän dataöverföring/transport mm).
Kom ihåg att vid installationen av xp så du rensa partitionerna på första hårddisken (ssd;n( så att du bara har en kvar. Står iofs i guiderna, men det brukar vara ett vanligt fel.

Redigerat av Magnus909, 06 oktober 2008 - 01:53.


#1435

Postad 06 oktober 2008 - 03:42

roz
  • roz
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

jag beställde från inet.se med..och jag fick min mindre än 20 timmar efteråt.. :)
jag har rekommenderat flera stycken här sen dess att köpa därifrån bara pga det,och sen att deras support var väldigt tillmötesgående innan jag beställde(svarade på alla frågor osv)


sweet som fan!
köpte du tyg-grejen med? e den bra dålig?

#1436

Postad 06 oktober 2008 - 09:21

Spata
  • Spata
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0

sweet som fan!
köpte du tyg-grejen med? e den bra dålig?


kommer inte den med i kartongen?

#1437

Postad 06 oktober 2008 - 11:50

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Den här tråden växer så snabbt att man inte hinner läsa allt, så detta citat som jag hittade på nätet kanske inte är någon nyhet för er längre.

"--- Nyhet | Asus Eee PC är först och främst en surfdator och nu ska 901-modellen även ansluta till mobila bredband.
Asus har uppgraderat Eee PC 901 med teknik som man har valt att kalla för 3.75G. Teknikbeteckningen anspelar på att den lilla datorn har fått ett integrerat 3G-modem och ett sexcelligt batteri som ska ge drifttider på upp till 7,5 timmar. Det integrerade 3G-modemet stöder teoretiska överföringshastigheter på upp till 7,2 mergabit per sekund nedströms och 2 megabit per sekund uppströms.

I övrigt är den uppgraderade 901-modellen baserad på en Intel Atom-processor som backas upp av 1 gigabyte DDR2-minne. Lagringsenheten är en SSD på 16 gigabyte och dessutom erbjuder Asus kostnadsfritt 20 gigabyte lagringsutrymme på Eee Storage-webblagringstjänsten. Bildskärmen är den vanliga 8,9-tummaren och datorn har 802.11b/g/n Wi-Fi-gränssnitt och Bluetooth.

Någon gång i oktober ska Eee PC 901 med 3.75G finnas tillgänglig i svenska butiker med ett rekommenderat pris på 4 490 kronor inklusive moms. ----"

Ingen nyhet för mig iaf, skrev om denna nyhet några inlägg tidigare :)

I USA och England etc. rätt snart, i Sverige 2015....
Räkna inte med att den är tillgänglig före jul för oss svenskar om ASUS tänker fortsätta med sin prioriteringspolicy.

Har inte kollat upp det men om man sitter med en "original-901" antar jag att det fortfarande är dongel som gäller, dvs man kan inte få sin dator uppgraderad. Korrekt?

Se citatet ovan, enligt det så ska det vara svensk release i oktober men det tar man ju med en nypa salt förstås. Dock undrar jag om någon har hört om denna modell är på g hos någon butik?

#1438

Postad 06 oktober 2008 - 13:03

MultiMike
  • MultiMike
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Hur enable:ar man webkameran?

Och hur gör man så man är superuser?


Du behöver inte vara superuser. Ta bara bort raden med "cdrom" i /etc/fstab filen.

#1439

Postad 06 oktober 2008 - 13:38

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Du behöver inte vara superuser. Ta bara bort raden med "cdrom" i /etc/fstab filen.

Vart ligger /etc/fstab? Går man in på lokal disk eller något sådant?

#1440

Postad 06 oktober 2008 - 14:16

andreas_sat
  • andreas_sat
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Jag tjackade en PC901 i fredags med Linux som operativsystem. Det första jag testade var att lira upp lite videofiler från ett usb-minne. Alla filmer funkade utan att behöva ladda codecs eller installera VLC eller nått, så det var en positiv överaskning. Däremot hackade det en hel del.


Jag har också haft en del problem med filmhack på min 901:a. Installerade iofs Win XP på min vita Linuxburk.
Xvid/DVD-iso hackar ibland på auto-powersaving. (funkar bra på highperf o uppåt)
720p med CoreAVC-codec funkar bra på auto-powersaving.

Känns ju lite konstigt att 720p flyter på bra när Xvid hackar trots att jag spelar upp båda via trådlösa nätverket från en annan burk via utdelad mapp. Har även provat att kopiera ner xvid lokalt men tyckte den hackade lika då om jag inte skruvade upp till high performance läget.

VLC hackar mycket mer än vad Media Player Classic gör. Vet inte vad detta beror på men misstänker att det har med nå codec att göra. Kör CCCP.

#1441

Postad 06 oktober 2008 - 14:38

Ades
  • Ades
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Jag tror inte det har med datorn att göra... VLC 0.9.2 funkar så ###### dåligt.. Dom flesta videos hackar till och från på min P4 3.4 GHz 2 gig ram.. Versioner innan 0.9.2 funkade till 99.99% felfritt..

#1442

Postad 06 oktober 2008 - 14:52

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

VLC hackar mycket mer än vad Media Player Classic gör. Vet inte vad detta beror på men misstänker att det har med nå codec att göra. Kör CCCP.


Det har att göra med att VLC inte förlitar sig på någon "yttre" codec utan allt görs i mjukvaran i VLC, vilket belastar cpu;n ytterligare.
Jag upplever inga som helst problem med några videoformat i xp. Har iofs bara testat två houseavsnitt i 720p och dom fungerade felfritt med flyt, allt xvid är 100%!
Har du sett till att inte ha någon växlingsfil på c:, så att inte den spökar?

Redigerat av Magnus909, 06 oktober 2008 - 14:52.


#1443

Postad 06 oktober 2008 - 14:55

Ades
  • Ades
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Det har att göra med att VLC inte förlitar sig på någon "yttre" codec utan allt görs i mjukvaran i VLC, vilket belastar cpu;n ytterligare.
Jag upplever inga som helst problem med några videoformat i xp. Har iofs bara testat två houseavsnitt i 720p och dom fungerade felfritt med flyt, allt xvid är 100%!
Har du sett till att inte ha någon växlingsfil på c:, så att inte den spökar?


Har inge växlingsfil för tillfället.. har även prövat att flytta den till olika hårddiskar.. har inte märkt någon skillnad

#1444

Postad 06 oktober 2008 - 15:00

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Har inge växlingsfil för tillfället.. har även prövat att flytta den till olika hårddiskar.. har inte märkt någon skillnad

Just ja! Glömde att nämna att codecen jag kör med är enbart ffdshow. Den skulle tydligen fungera väldigt bra på eeen och jag la alltså inte in någon stor codecpack. Den stödjer också h264, experimentellt säger man, men det fungararade även på de 720p jag testade. Kör med mediplayer classic. Har också någon polsk player, som jag inte minns namnet på nu(min eee står på laddning). Den kör jag för att köra lite förskutna undertexter o sånt, vilket jag inte fixar med classicplayern.
Korrigering: ffdshow är egentligen också en codecpack, men inte lika lika stor som de andra.
(FFDSHOW is a DirectShow decoding filter for decompressing DivX, XviD, H.264, FLV1, WMV, MPEG-1 and MPEG-2, MPEG-4 movies. It uses libavcodec from ffmpeg project for video decompression, postprocessing code from mplayer to enhance visual quality of low bitrate movies, and is based on original DirectShow filter from XviD, which is GPL'ed educational implementation of MPEG4 encoder)

Redigerat av Magnus909, 06 oktober 2008 - 15:05.


#1445

Postad 06 oktober 2008 - 18:33

eddiiie
  • eddiiie
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej

Behöver någon "reservdelar" till en 901-a?

Har en svart 901 (windows versionen) som blivit vattenskadad. Svensksåld och använd 2 veckor.
Ca 3 cl vatten slank in i datorn. Har inte en aning vad som är kortslutet. Hårdisken (12gb) är fungerande eftersom den början bota windows när man startar men en "blå skärm" flashar till och sen startas burken om. Jag har därför inte en aning vad som är skadat.

Fick en ny på drulle försäkringen och säljer däför den gamla skadade UTAN BATTRERI OCH NÄTDEL.
Pris: 500kr

Skicka mail om någon är intresserad [email protected]

Och påminn mig att inte låta sambon leka med datorn i framtiden!!! :-S

#1446

Postad 06 oktober 2008 - 19:24

Walo
  • Walo
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
I min nya 901 EEE med XP så finns ju Windows förinstallerat.
Jag kollade bara för skoj skull vilket produktnyckel som låg i maskinen med hjälp av
Magical Jelly Bean Keyfinder - http://magicaljellybean.com/keyfinder/
Det var en helt annan produktnyckel än den som finns på maskinen!
Kanske inte så konstigt... Vem orkar installera tusentals datorer med varsin nyckel :-)
Troligen så har vi alla som har original-installerat XP samma nyckel i vår maskiner...
Sedan sitter det en unik nyckel på undersidan av maskinen.
Kan det vara så?
Nyckeln som ligger i min EEE ser ut så här:
(Har dock maskat bort delar av nyckeln, tycker inte om att sprida mina licenser,
om just denna nyckel ändock är "min" :blush:)

Från Magical Jelly Bean Keyfinder:
---
Microsoft Windows XP
Home Edition
xxxxx-xxxxx-BFDCC-xxxxx-xxxPD

Windows Information
Microsoft Windows XP
Service Pack 3
Registered Owner: Tony
Registered Organization:

---

// Tony

#1447

Postad 06 oktober 2008 - 19:45

Lennart H
  • Lennart H
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Det har att göra med att VLC inte förlitar sig på någon "yttre" codec utan allt görs i mjukvaran i VLC, vilket belastar cpu;n ytterligare.


Det där tror jag du har hittat på själv. Varför skulle en yttre codec belasta cpu:n mindre. En codec är väl ändå bara ett program som läser komprimerad data. Om det programmet är "yttre" eller integrerat i mjukvaran i VLC kan väl inte spela någon roll, det handlar väl snarare om hur välskrivet det är.

Varför inte prova inställningarna i VLC istället.

#1448

Postad 07 oktober 2008 - 08:03

perstromgren
  • perstromgren
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Vart ligger /etc/fstab? Går man in på lokal disk eller något sådant?


På ditt språk hade det troligen varit "C:\etc\fstab", dvs i filen "fstab" i mappen "etc" i roten på disken som maskinen bootar från. Bättre?

Per.

#1449

Postad 07 oktober 2008 - 10:05

andreas_sat
  • andreas_sat
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Det har att göra med att VLC inte förlitar sig på någon "yttre" codec utan allt görs i mjukvaran i VLC, vilket belastar cpu;n ytterligare.
Jag upplever inga som helst problem med några videoformat i xp. Har iofs bara testat två houseavsnitt i 720p och dom fungerade felfritt med flyt, allt xvid är 100%!
Har du sett till att inte ha någon växlingsfil på c:, så att inte den spökar?


Jag kör med en 256mb pagefil på en ramdrive (har 2gb ram), upplevde en stor prestanda ökning då i flera program jämfört med att köra helt utan pagefil. Hur som helst så påverkade inte detta xvid, det har hackat hela tiden i powersave-läget. I VLC (0.9.2) hackar det så mycket att det inte går att kolla på, i MPC hackar det någon gång ibland bara men det är ändå lite störande :D Samma på dvd-isos.

Åter igen, känns skumt att 720p flyter på 100% när xvid/iso hackar.

Kanske får prova mickla lite med codecsinställningarna för att få xvid att flyta på fint, eller helt enkelt köra på highperformance-läget.

#1450

Postad 07 oktober 2008 - 12:55

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Jag får min dator imorn.

Redigerat av Unregistered9c595cc7, 07 oktober 2008 - 18:46.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.