Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad mellan "filmbas" och "musikbas"?

380 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 01 mars 2012 - 00:33

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Modern metal har ju knappt några transienter att tala om! Det är ju komprimerad och limiterat bort.
Sen förstår jag inte ditt resonemang. Vem är det som säger man inte vill ha korrekt återgiven bas bara för man inte lyssnar på dubbeltramp? Felet är ju fortfarande där och det påverkar ljudet. Du kanske inte upplever det som ett problem men antagligen så kommer många andra uppleva det.

Argumentet verkar fortfarande vara någon form av lägre krav för en viss typ av ljud. Vilket är bara en preferens och inget som ger ett argument för att det är en skillnad mellan "filmbas" och "musikbas".

#102

Postad 01 mars 2012 - 13:57

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Modern metal har ju knappt några transienter att tala om! Det är ju komprimerad och limiterat bort.
Sen förstår jag inte ditt resonemang. Vem är det som säger man inte vill ha korrekt återgiven bas bara för man inte lyssnar på dubbeltramp? Felet är ju fortfarande där och det påverkar ljudet. Du kanske inte upplever det som ett problem men antagligen så kommer många andra uppleva det.

Argumentet verkar fortfarande vara någon form av lägre krav för en viss typ av ljud. Vilket är bara en preferens och inget som ger ett argument för att det är en skillnad mellan "filmbas" och "musikbas".


Varför kan inte du återge bas ner till DC om det finns på skivan ?
Vill du inte att det som spelas upp ska återges korrekt ?

#103

Postad 01 mars 2012 - 14:51

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0
Massor av roliga argument i den här tråden.

Undrar hur många som är medvetna om att begreppet "transienter" knappast går att använda när det gäller lågfrekvent bas, bl a för att stigtiden i sig är så förbenat lång (>100ms) att en konstruktion som inte hänger med där helt enkelt inte funkar att använda som sub.

Transientbegreppet som en del svänger sig med har i själva verket betydligt mer med övertoner att göra, och där ligger t o m den första utanför subbens eget arbetsområde vid hälften av de frekvenser som återges av densamma.

Kanske skjuter över målet en smula här, men tycker det är värt att påpeka att begreppsförvirring och felaktig terminologi gärna bidrar till att folk skyfflar skit på varandra i onödan... :)

#104

Postad 01 mars 2012 - 15:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Varför kan inte du återge bas ner till DC om det finns på skivan ?
Vill du inte att det som spelas upp ska återges korrekt ?

Vad har detta med "filmbas" och "musikbas" myten?

#105

Postad 01 mars 2012 - 21:45

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 1

Vad har detta med "filmbas" och "musikbas" myten?


Jag får väl citera dej lite för att sätta det i ett sammanhang så du förstår då.


Vem är det som säger man inte vill ha korrekt återgiven bas bara för man inte lyssnar på dubbeltramp? Felet är ju fortfarande där och det påverkar ljudet.


"Felet är där och det påverkar ljudet" gäller väl i så fall även bas ner till DC ? Kan du inte återge det fast informationen finns så kan du väl heller inte återge allt som spelas upp korrekt ?
Du väljer att inte göra det för att du inte tycker att du behöver det, för att du inte saknar något.

Precis samma gäller för en människa som bara lyssnar på smörmusik och tittar på romantiska komedier.
Den personen kan välja bort vissa delar av informationen för att den helt enkelt inte behöver den.
Då helt plötsligt är det inte alls speciellt svårt att förstå begrepp som "filmbas" eller "musikbas".

När jag fått en mini-DSP och förhoppningsvis fått fjutt på systemet som det ska kunna spela, då ska jag förhoppningsvis kunna spela hyfsat linjärt vid referens ner till kanske 5Hz.
Ska jag då påstå att din bas varken grejar film eller musik speciellt bra, då dom bara spelar ner till 16Hz, och att du missar flera oktaver och inte kan återge materialet korrekt ?

Alla har vi olika krav. Alla har vi olika smak. För min del är det inte svårt att förstå vad folk menar när dom skriver filmbas eller musikbas. Jag tycker att det är bra uttryck.
Däremot påstår jag inte annat än att en bra baslåda ska kunna spela upp allt den matas med bra.

#106

Postad 01 mars 2012 - 23:41

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Då helt plötsligt är det inte alls speciellt svårt att förstå begrepp som "filmbas" eller "musikbas".

Jo, det är helt omöjligt att förstå eftersom, som vi redan tagit upp, inte stämmer.
Film har inte någon speciell bas som är annorlunda än musik. Jag har frågat efter argument för det men inga har kommit. Det som framförts är olika krav, men det har inget med basen på film eller musik att göra.
Så varför inte säga "black metal bas" och "death metal bas"? "Popbas".

#107

Postad 02 mars 2012 - 08:47

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 1

Jo, det är helt omöjligt att förstå eftersom, som vi redan tagit upp, inte stämmer.
Film har inte någon speciell bas som är annorlunda än musik. Jag har frågat efter argument för det men inga har kommit. Det som framförts är olika krav, men det har inget med basen på film eller musik att göra.
Så varför inte säga "black metal bas" och "death metal bas"? "Popbas".


Det är för att du är så förbannat vrång och inte VILL förstå.
Alla andra förstår.

#108

Postad 02 mars 2012 - 09:05

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Jo man kan ju dra det till sin spets och fortsätta lite som MKkarlsson säger

Dansbandsbas
Metalbas
Akustisk gitarrbas
Klassisk musik bas
Discobas
Electronic bas
Housebas
etc
etc

#109

Postad 02 mars 2012 - 09:10

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Glöm inte talbas! Jag vägrar lyssna på P1 om jag inte har en riktigt bra talbas!

Nej, men skämt åsido, som poängen säger så blir det ju faktiskt ganska absurt att dela upp bas i olika kategorier. Att vi har olika preferenser när vi ägnar oss åt film respektive musik är ju trots allt inte samma sak som att basen skulle prestera olika för respektive input, eller att det skulle vara någon skillnad på det...

Redigerat av B8, 02 mars 2012 - 09:10.


#110

Postad 02 mars 2012 - 11:12

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Det som möjligen skiljer sig är att basen i en film om det gäller som en effekt. Det är sällan man använder effektbas från film till musik. Men en bra subwoofer ska låta likadant oavsett om effekten kommer från en CD eller från en film. Det är mitt "krav".. :)

#111

Postad 02 mars 2012 - 11:47

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 1
popcorn tråd O.o

#112

Postad 02 mars 2012 - 11:59

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Alla mot en? Jag förstår vad du menar, Bakerman. :)

#113

Postad 02 mars 2012 - 12:31

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Det är för att du är så förbannat vrång och inte VILL förstå.
Alla andra förstår.

Nej, alla andra förstår inte. Eftersom det inte finns någon film eller musikbas, lika lite som det finns högstadiepunkpåfritidsbas.
En kille som bara ser på 40 och 50-tals filmer, han ska alltså ha en "filmbas"?

#114

Postad 02 mars 2012 - 12:43

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Ha ha.."högstadiebas". Det skulle vara roligt och gå in i en affär och kräva att subwoofern klarade det. Jag kan tänka mig att College-filmer innehåller sådan irriterande bas. Bra uttryck!

:D

#115

Postad 02 mars 2012 - 12:57

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 1
Karlsson, jag tror alla är mer eller mindre överens om att en 30hz ton i en film låter likadant som samma ton som spelas upp i ett musikspår på en musik-cd. Däremot så måste man ju faktiskt kunna generalisera lite, och det är ju just det jag varit inne på. För som jag tidigare nämnt så är det ju faktiskt inte så mycket av den musik som släpps idag (mig veterligen) som har djupbas under 30hz. Däremot så släpps det ju hela tiden filmer med djup bas och mycket baseffekter. Visst, jag kan hålla med om att film och musikbas inte alltid är det bästa sättet att uttycka det, men, de flesta förstår nog trots allt ändå vad man menar när man säger det. För en som köper ett LG system på elgiganten för 3000kr med en bas som mest mullrar nedåt 35-40hz så kan man kanske inte kalla det vare sig musik eller filmbas, men en person som köper ett sånt system skulle förmodligen inte ens fråga efter en musik eller filmbas, utan blir nöjd med något som dunkar och mullrar lite =) Vi som har lite koll, högra krav m.m vet ju dock oftast vad man är ute efter och då kan man kanske använda just de uttrycken.. ALLA bör dock vara överens om att en sub som går mycket djupt i basen samt spelar högre bastoner lika bra är en generellt sett bättre sub än en som bara spelar 30-200hz mycket bra..

Redigerat av Mikael_80, 02 mars 2012 - 12:59.


#116

Postad 02 mars 2012 - 15:12

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Karlsson, jag tror alla är mer eller mindre överens om att en 30hz ton i en film låter likadant som samma ton som spelas upp i ett musikspår på en musik-cd.

Det tror jag faktiskt inte. Det verkar finnas många som tror att det är annorlunda "ljud" helt enkelt.


Däremot så måste man ju faktiskt kunna generalisera lite, och det är ju just det jag varit inne på. För som jag tidigare nämnt så är det ju faktiskt inte så mycket av den musik som släpps idag (mig veterligen) som har djupbas under 30hz. Däremot så släpps det ju hela tiden filmer med djup bas och mycket baseffekter.

Nej, varför ska man generalisera när säkert 99,9% av alla filmer inte har denna bas? Mer logiskt vore att generalisera åt andra hållet. Men varför generalisera och använda egna åsikter om olika krav i en diskussion med andra? Tänk om alla skulle börja ändra på innebörden på massa ord. Att för "pelle" så är ordet förstärkare samma som CD-spelare.

Som sagt, det bästa vore att sluta fortsätta med denna myten och istället förklara vad man är ute efter och vilka krav man har.

#117

Postad 02 mars 2012 - 19:42

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Nej, alla andra förstår inte. Eftersom det inte finns någon film eller musikbas, lika lite som det finns högstadiepunkpåfritidsbas.
En kille som bara ser på 40 och 50-tals filmer, han ska alltså ha en "filmbas"?


En kille som bara tittar på 40 och 50-talsfilmer är du, och en massa gubbar i 70-årsåldern, och dom flesta av dom har nog inte någon baslåda alls, utan tittar och lyssnar på sin 28" tjock-tv.

Det tror jag faktiskt inte. Det verkar finnas många som tror att det är annorlunda "ljud" helt enkelt.



Nej, varför ska man generalisera när säkert 99,9% av alla filmer inte har denna bas?


Nu får du väl för fan ge dej...
Skulle 99,9% av alla nysläppta filmer inte ha någon bas under 30Hz...?

#118

Postad 02 mars 2012 - 20:11

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

En kille som bara tittar på 40 och 50-talsfilmer är du, och en massa gubbar i 70-årsåldern, och dom flesta av dom har nog inte någon baslåda alls, utan tittar och lyssnar på sin 28" tjock-tv.


Nu får du väl för fan ge dej...
Skulle 99,9% av alla nysläppta filmer inte ha någon bas under 30Hz...?


+1 :)

Tron Legacy lär ju gå långt under 30Hz! Bara ett exempel mvh

Redigerat av film-fanatiker, 02 mars 2012 - 20:12.


#119

Postad 02 mars 2012 - 20:18

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Här finns en rätt bra lista med filmer som har bas som går under 30hz =)

http://www.hometheat...deep-bass-dmdb/

#120

Postad 02 mars 2012 - 20:39

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

En kille som bara tittar på 40 och 50-talsfilmer är du, och en massa gubbar i 70-årsåldern, och dom flesta av dom har nog inte någon baslåda alls, utan tittar och lyssnar på sin 28" tjock-tv.


Nu får du väl för fan ge dej...
Skulle 99,9% av alla nysläppta filmer inte ha någon bas under 30Hz...?

Igen, film betyder inte "de filmer som baker ser på". Film är ett medium som funnits i över 100 år. Och minst 99,9% av alla dessa filmer har ingen som helst infrabas. Stor del av dem har ytterst lite bas ens vid 30 hz.

Här finns en rätt bra lista med filmer som har bas som går under 30hz =)

http://www.hometheat...deep-bass-dmdb/

Om jag förstår det rätt så snackar vi om 270 filmer i denna listan. Det finns antagligen minst 3-4 miljoner filmer gjorda vilket gör att mina 0,1% är en grov överskattning av filmer med djupbas.

#121

Postad 02 mars 2012 - 20:46

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Om jag förstår det rätt så snackar vi om 270 filmer i denna listan. Det finns antagligen minst 3-4 miljoner filmer gjorda vilket gör att mina 0,1% är en grov överskattning av filmer med djupbas.


Men seriöst Karlsson.. med de argumenten så är det ju svårt att överhuvudtaget argumentera för en subwoofer, eller? =) Hur som.. listan jag länkade till är ju trots allt filmer som faktiskt väldigt många tittar/tittat på. Det är svårare att göra samma lista med musik..

#122

Postad 02 mars 2012 - 20:49

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Men seriöst Karlsson.. med de argumenten så är det ju svårt att överhuvudtaget argumentera för en subwoofer, eller? =) Hur som.. listan jag länkade till är ju trots allt filmer som faktiskt väldigt många tittar/tittat på. Det är svårare att göra samma lista med musik..

Nej, varför det? Det bara bevisar hur dumt resonemanget är att dela upp det i "filmbas" och "musikbas" när det istället handlar om olika krav, inte på vilket medium man ska använda.

Redigerat av MKarlsson74, 02 mars 2012 - 20:50.


#123

Postad 02 mars 2012 - 20:56

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Nej, varför det? Det bara bevisar hur dumt resonemanget är att dela upp det i "filmbas" och "musikbas" när det istället handlar om olika krav, inte på vilket medium man ska använda.


Jag håller med om att det är dumt att dela upp subbar i filmsub och musiksub, en bra sub ska klara både och eftersom basen ofta är densamma i film och musik, dock så förstår jag att folk faktiskt använder de uttrycken..

#124

Postad 02 mars 2012 - 21:12

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Snälla Förstår verkligen inte hur ni kan säga att 99,9% av all film inte skulle innehålla frekvenser under 30Hz. Var kommer uppgifterna från isåfall? Nä verkligheten är långt ifrån sådan! Punkt slut, vänligt men bestämt :)

mvh

#125

Postad 02 mars 2012 - 21:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jag håller med om att det är dumt att dela upp subbar i filmsub och musiksub, en bra sub ska klara både och eftersom basen ofta är densamma i film och musik, dock så förstår jag att folk faktiskt använder de uttrycken..

Men ett felaktigt användande bör man påpeka. Så kan folk lättare förstå varandra.


Snälla Förstår verkligen inte hur ni kan säga att 99,9% av all film inte skulle innehålla frekvenser under 30Hz. Var kommer uppgifterna från isåfall? Nä verkligheten är långt ifrån sådan! Punkt slut, vänligt men bestämt :)

mvh

Har du något som bevisar motsatsen?

Sen tror jag få verkar förstå vad som behövs i form av ljudtryck och därmed antal element, för att verkligen märka av infrabas (och inte bara en massa dist). Ytterst få på forumet har dessa resurser skulle jag gissa.

#126

Postad 02 mars 2012 - 21:42

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Men ett felaktigt användande bör man påpeka. Så kan folk lättare förstå varandra.



Har du något som bevisar motsatsen?


Nu frågade jag ju faktiskt. Då anser jag det barnsligt att ställa samma fråga tillbaka, tar det som ignorance från ditt håll!

Nu frågade jag ju faktiskt. Då anser jag det barnsligt att ställa samma fråga tillbaka, tar det som ignorance från ditt håll!


Är det bara jag som känner igen stilen på TS eller? har läst ett gäng trådar där han har hållit på likadant om olika saker...

#127

Postad 02 mars 2012 - 21:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Nu frågade jag ju faktiskt. Då anser jag det barnsligt att ställa samma fråga tillbaka, tar det som ignorance från ditt håll!

Som jag sa, den listan Mikael länkade till hade, vad jag kunde se, 270 titlar. Med tanke på att det finns miljoner av filmer så blir det extremt få som har djup bas då.
Vi kan ju räkna med att de första 70 åren så fanns det ingen eller en handfull titlar med någon basenergi under 30hz. Skulle även tror att nästan de flesta titlar mellan 1980-95 också har dåligt med djupbas. I det stora hela så är det ett fåtal stora titlar från de senaste, kanske 15 åren, som främst har detta.

Så om det finns runt 2 miljoner filmer, så skulle det krävas att 20 000 filmer hade djupbas om vi ska snacka 1%. De flesta "djupbaslistor" har ett fåtal hundra filmer i dem. Så vart finner du resten?

#128

Postad 02 mars 2012 - 21:49

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Men ett felaktigt användande bör man påpeka. Så kan folk lättare förstå varandra.



Har du något som bevisar motsatsen?

Sen tror jag få verkar förstå vad som behövs i form av ljudtryck och därmed antal element, för att verkligen märka av infrabas (och inte bara en massa dist). Ytterst få på forumet har dessa resurser skulle jag gissa.


Infrabas va fan ursäkt mig men 30Hz är inte infrabas!

Som jag sa, den listan Mikael länkade till hade, vad jag kunde se, 270 titlar. Med tanke på att det finns miljoner av filmer så blir det extremt få som har djup bas då.
Vi kan ju räkna med att de första 70 åren så fanns det ingen eller en handfull titlar med någon basenergi under 30hz. Skulle även tror att nästan de flesta titlar mellan 1980-95 också har dåligt med djupbas. I det stora hela så är det ett fåtal stora titlar från de senaste, kanske 15 åren, som främst har detta.

Så om det finns runt 2 miljoner filmer, så skulle det krävas att 20 000 filmer hade djupbas om vi ska snacka 1%. De flesta "djupbaslistor" har ett fåtal hundra filmer i dem. Så vart finner du resten?


270filmer är ganska lite i gämförelse med min filmsamlig på ca2000 filmer

#129

Postad 02 mars 2012 - 21:54

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Nu ska jag göra det jag gillar mest, se film på vita duken i min biogrotta. Med mitt 9.2 system :)

Redigerat av film-fanatiker, 02 mars 2012 - 21:55.


#130

Postad 02 mars 2012 - 21:56

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Om man inte räknar film effekter så har de flesta filmer med instrumenten:

Tuba
Harpa
Piano
Orgel
Kontrabas
Piano
Synt
osv

Stora möjligheter att innehålla bas toner under 30 Hz.

Så vill man kunna återge de flesta instruments hela frekvens omfång (då helst gärna utan för mycket dist) så behövs det en hel del marginaler även under 30 Hz.
En riktigt bastant orgel kan (om jag minns rätt) återge toner ned till 16 Hz.

Film/musik sub vara eller icke vara, är en subjektiv bedömning, som nog kommer mynna ut till ingenting, då det inte verkar finnas några fasta utgångs punkter.

#131

Postad 02 mars 2012 - 21:56

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Om vi skulle göra en poll om hur många som slår på en gammal 40 eller 50-talsfilm, och hur många som slår på en film som nyligen släppts när det är filmkväll på fredag eller lördagkvällen så gissar jag att över 90% tittar på filmer som är MAX två år gamla.
Sen slår man givetvis på en gammal goding då och då. Dom gamla godingarna i gemene mans ögon är nog sällan innan 1980. Tänk Die hard och dödligt vapen.
I dom filmerna som släpps idag är det inte alls speciellt ovanligt med bas under 30Hz.

Givetvis handlar denna tråden om att folk kompromissar. Gemene man har oftast inte råd att lägga ut kanske 50+ tusenlappar som det kostar att få till en riktigt högkvalitativ bas, utan medelSvensson köper kanske en baslåda för runt 5000, och då är det nog ofta en ganska stor investering som måste planeras.

Har man 5000 kronor att spendera (om tanten tillåter) så får man kompromissa. Då får man välja vad man är ute efter.
Vi har grejer att välja mellan. Det är snabbheten på basen (transientsvar och sammanlagd grupplöptid), ljudtrycksförmåga, och djupbas.
Gemene man kan välja två av dom, och välja bort den tredje.
Vill man ha alla tre kostar det mycket pengar.
Då får dom välja vad som är viktigast.

Det som är kul i den här tråden är att herr Karlsson som själv startade den inte själv uppfyller kraven som han själv ställer.
Personligen hamnar jag tydligen inom dom riktlinjerna han ställer.
Jag spelar högre, djupare, snabbare, och med lägre dist än vad han gör.
Med hans egna uppställda krav är det bara jag och Komorok på detta forum som möter hans krav.

#132

Postad 02 mars 2012 - 21:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Infrabas va fan ursäkt mig men 30Hz är inte infrabas!



270filmer är ganska lite i gämförelse med min filmsamlig på ca2000 filmer

Hur många av dessa finner vi i "djupbas" listorna?


Om vi skulle göra en poll om hur många som slår på en gammal 40 eller 50-talsfilm, och hur många som slår på en film som nyligen släppts när det är filmkväll på fredag eller lördagkvällen så gissar jag att över 90% tittar på filmer som är MAX två år gamla.

Du inser hur dumt detta låter va? Film är film oavsett om du bara ser nya filmer.


Det som är kul i den här tråden är att herr Karlsson som själv startade den inte själv uppfyller kraven som han själv ställer.

Vilka krav ställer jag och är det några jag själv vill ha?

#133

Postad 02 mars 2012 - 22:03

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Jag håller helt med dig bakerman i ditt resonemang, man måste kompromissa med något när man inte har råd med det ultimata. I mitt fall så valde jag dubbla subbar från XTZ, då jag hört mycket gott om dem. Visst de går inte djupast men duger åt mig och mitt rum. Men de går hyfsat lågt iallafall, men inte lika lågt som dina hehe. Vore konstigt isåfall hehe. ha en bra kväll nu mvh

#134

Postad 02 mars 2012 - 22:09

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Du inser hur dumt detta låter va? Film är film oavsett om du bara ser nya filmer.



Vilka krav ställer jag och är det några jag själv vill ha?


Nej, det är inte alls dumt. Om 99% av befolkningen tittar på nya filmer, och 1% tittar på gamla filmer, så måste väl ändå dom där 99 procenten vara det vi utgår ifrån när vi snackar om vad man behöver för bas ?

Ditt krav är att man ska kunna återge det som spelas upp på skivan oavsett vad det är.
Allt annat är enligt dej en kompromiss.
Du uppfyller inte själv dom kraven.

#135

Postad 02 mars 2012 - 22:12

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0

Har man 5000 kronor att spendera (om tanten tillåter) så får man kompromissa. Då får man välja vad man är ute efter.


Prioriteten ligger då på:
1. Köp det du vill för den summa du vill och säg "hej då" till frugan...
2. Behåll frugan och köp subb och kompromissa med henne om vad som accepteras.



PS.
Det är inte därför jag är singel tror jag iaf :ph34r:

Edit:
bakerman22, du har helt rätt att alla "svensson" måste kompromissa.
Men det är inte bara svensson som måste det... Det är långt kvar till Fabio för mig iaf...
http://www.youtube.c...h?v=jtVnhJ6U5GY

Redigerat av Unregistered25ca2af0, 02 mars 2012 - 22:19.


#136

Postad 02 mars 2012 - 22:14

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Hur många av dessa finner vi i "djupbas" listorna?



Du inser hur dumt detta låter va? Film är film oavsett om du bara ser nya filmer.



Vilka krav ställer jag och är det några jag själv vill ha?


Din poäng är?

Jag kollade upp ett par av sidorna på länken i tråden om djupbasfilmer de jag orkade läsa igenom äger jag...

Prioriteten ligger då på:
1. Köp det du vill för den summa du vill och säg "hej då" till frugan...
2. Behåll frugan och köp subb och kompromissa med henne om vad som accepteras.



PS.
Det är inte därför jag är singel tror jag iaf :ph34r:


+1 :)

Redigerat av film-fanatiker, 02 mars 2012 - 22:14.


#137

Postad 02 mars 2012 - 22:16

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Prioriteten ligger då på:
1. Köp det du vill för den summa du vill och säg "hej då" till frugan...
2. Behåll frugan och köp subb och kompromissa med henne om vad som accepteras.



PS.
Det är inte därför jag är singel tror jag iaf :ph34r:


Fast alla lämnar kanske inte tanten för en jävla baslådas skull...
Om det argumentet skulle hålla så skulle ju herr Karlsson vara oskuld...

#138

Postad 02 mars 2012 - 22:18

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Nej, det är inte alls dumt. Om 99% av befolkningen tittar på nya filmer, och 1% tittar på gamla filmer, så måste väl ändå dom där 99 procenten vara det vi utgår ifrån när vi snackar om vad man behöver för bas ?

Det är inte 1% som kollar på gamla filmer. Nu är du bara inskränkt över din egen smak. Världen är stor och de flesta har bredare smak än så. Bara för du gillar pölsa betyder inte att alla andra gör det.
-De flesta har mycket bredare smak än så.
-De flesta lyssnar inte på de nivåer som behövs för att märka av 20 hz.
-De flesta har inte prylar som fixar detta på ett bra sätt.


Ditt krav är att man ska kunna återge det som spelas upp på skivan oavsett vad det är.

Nej, det är inte alls mina krav.


Allt annat är enligt dej en kompromiss.

Nej.

Du uppfyller inte själv dom kraven.

Jag uppfyller de krav i bandbredd som jag själv har, utan problem.


Din poäng är?

Jag kollade upp ett par av sidorna på länken i tråden om djupbasfilmer de jag orkade läsa igenom äger jag...

Min poäng är att av de 2000 filmerna så är det få som har någon "hurt locker" bas, eller liknande.

#139

Postad 02 mars 2012 - 22:22

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag uppfyller de krav i bandbredd som jag själv har, utan problem.



Tillslut har du det där.
12 små ord som besvarar topics frågeställning.

Schack matt.

#140

Postad 02 mars 2012 - 22:23

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Tillslut har du det där.
12 små ord som besvarar topics frågeställning.

Schack matt.

Va? Exakt vad har detta med tråden att göra?

#141

Postad 02 mars 2012 - 22:27

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Va? Exakt vad har detta med tråden att göra?


Allt!

#142

Postad 02 mars 2012 - 22:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Allt!

Förklara.

#143

Postad 02 mars 2012 - 22:28

mbquart
  • mbquart
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
För att uttala sig som du gör i tråd efter tråd så vill jag veta några saker: vad har du för erfarenheter. Vad har du för setup. Har du jobbat inom ljud.

#144

Postad 02 mars 2012 - 22:33

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 1
För att döda tråden en gång för alla så tar vi herr Karlssons bevingade ord till oss och reflekterar över vad han själv skrev och tänker på topic.
Där har vi det slutgiltiga svaret.
All annan diskussion är rent ordbajs från Karlsson för att försöka ta sej ur klaveret han trampade i.

Jag lämnar denna tråden nu. Det känns slutgiltigt och inget mer att diskutera.


Jag uppfyller de krav i bandbredd som jag själv har, utan problem.




#145

Postad 02 mars 2012 - 23:07

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jag lämnar denna tråden nu. Det känns slutgiltigt och inget mer att diskutera.

Ja, om du inte kan förklara vad det har med tråden att göra så är det nog bäst så.

#146

Postad 03 mars 2012 - 00:24

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Personligen förstår jag varför många ser skillnad på sub till film och musik. Det beror helt enkelt på olika krav, tycke och smak och resurser, som redan nämnts. Många filmfantaster är nog föga intresserade av tonalitet och torr bas, medan en hifi-entusiast verkligen inte nöjer sig med att en sub mullrar och kan skaka om ett helt rum som verkar vara viktigt för "filmnördar".

Och denna myten har jag ganska väl dödat. Hittills så har ju inget argument framkommit som ger stöd för dessa påståenden om "filmbas" och "musikbas".

#147

Postad 03 mars 2012 - 00:34

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Var "dödade" du den myten?

Vad är det för myt du pratar om? Förklara.

Redigerat av Faprod, 03 mars 2012 - 00:36.


#148

Postad 03 mars 2012 - 00:39

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Var "dödade" du den myten?

Vad är det för myt du pratar om? Förklara.

Det står i tråden, bara läsa den. Sen kan du framföra något argument emot det.

#149

Postad 03 mars 2012 - 01:34

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Nej, Karlsson....det står inte någonstans förklarat vad av det JAG skrev som var en myt, så jag vill att du förklarar vad du menade.

Sedan vill jag ha en förklaring för vad de menar med "döda" denna myt. Det har du heller inte förtydligat än.


*Edit*

Stavfel

Redigerat av Faprod, 03 mars 2012 - 01:35.


#150

Postad 03 mars 2012 - 01:41

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Nej, Karlsson....det står inte någonstans förklarat vad av det JAG skrev som var en myt, så jag vill att du förklarar vad du menade.

Sedan vill jag ha en förklaring för vad de menar med "döda" denna myt. Det har du heller inte förtydligat än.


*Edit*

Stavfel

Nja, det står ju det flera gånger. Att det skulle vara speciella krav för just film och speciella för just musik. Det gör det inte. Både film och musik kan ställa exakt samma krav på basen. Just därför är det fel att namnge något som "filmbas" eftersom det säger precis inget alls vad det verkligen är.
Det finns bara olika krav, oavsett om det är film eller musik.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.