Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyl på vintagesystem kontra modernt system

19 svar till detta ämne vinyllp vintage line level vsx-921 ion sx-636 dynavoice m-65 ex
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 mars 2015 - 15:54

Skallabank
  • Skallabank
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Hej på er alla musik och prylälskare!

Jag har sökt och läst en mängd trådar här, men inte hittat någon som riktigt kan svara på (eller ge ännu fler funderingar kring :)) det jag undrar. Om ni inte är intresserade av en mindre roman, så kan ni hoppa till slutet av inlägget, där kommer frågorna.

Det är som så här att jag för ca två veckor sedan blev ond på den digitala världen och blomman för dagen musiken så jag slog mig fram i källarförrådet och plockade fram vinylbacken och min gamla JVC. Väl uppe så blev jag ännu ondare på vintage uselhet, det visade sig att min skivspelare var tänkt att anslutas till ljudsystem modell "allt i en skitful svart kub". Adapter saknades alltså. Det visade sig också att pickupen såg ut som en nybörjarkurs i smidesteknik.

Det fick alltså bli ett besök till närmaste elektroniklada och jag hämtade en Ion Pure LP med tillhörande framtids USB-kabel. Detta var inte tänkt som en permanent lösning (om jag inte älskade den) utan mer en ilskehandling för att iaf få höra lite skönt gammalt knaster.

Väl hemma så fortsatte ilskan då försäljaraset påstod att RCA-kablar följde med. Det gjorde det inte. När jag väl fann ett par lediga så fick jag nästa lektion i vinylens plats i dagsläget. Line level. Det visade sig att denna skivspelare har inbyggd RIIA-stärkare. Som tur var så läste jag för ovanlighetens skull manualen, annars vet jag inte hur min gamla pärla hade tacklat ~1.5V rakt in i phonoanslutningen..

Efter några om och men så anslöts skivspelaren via AUX till en Pioneer SX-636 (tillverkad 1974) som i sin tur drev ett par gamla 3-vägs rockburkar, Pioneer CS-3030 (troligen från 90-talet, hittar ingen direkt info om dem. Tillverkade i Frankrike, 120W, känslighet 90dB, frekvens 45-20000Hz).

Det sprakade och det knakade, spelaren plockade upp ett oväsen då pickupen inte rör vinylen (motorlljud, lagerlljud..?) men så fort den slog ner så försvann det och jag började att flina för mig själv. Det var inte det bästa jag någonsin hört, men så här ska det fan låta tänkte jag!

Black Sabbath, Dio, Iron Maiden och Peter Tosh avverkades med stort nöje. Dessa högtalare är på pappret ganska tuffa för min stärkare (25W/kanal), men det fungerade. Burkarna var mer lättdrivna än man kunde tro. Då jag inte spelar för kvarteret utan bara för mig och mina närmsta grannar så åkte "Loudness" knappen in. Då vaknade det hela till liv ännu mer.

Det här var ett vinnande koncept, om det kan låta så här trevligt med en troligen usel (och framförallt modern) skivspelare genom AUX, hur kommer det då att låta när jag skaffar en gammal goding? Nästföljande dag åkte snickarbyxorna på och jag tillverkade ett hyllplan som skulle göra Martin Timell kanske inte grön, men åtminstonde lätt blåaktig av avund. Nå, det gick nu iaf att skjuta spelaren ut och in i TV-bänken. Detta för att min bättre hälft inte delar mitt intresse för synlig och lättillgänglig elektronik (men kanske mer för att skona skivspelaren ifrån onda makter, katter, damm och folk med dåligt omdöme/ölsinne).

Tyvärr så gick det inte att mörka ett par 3-vägshögtalare lika enkelt och då jag redan har fått gå igenom långa och svåra strider för att få ha mina golvare och subwoofern kvar, så blev situationen raskt ohållbar. Högtalarna måste bort.

Vad ska man då göra..? Jo, livet såväl som lägenhetsboende och kärlek är ofta en kompromiss. Jag tänkte att jag får väl helt enkelt ansluta vinylspelaren till min något mer moderna (bara 38 år yngre) AV-receiver och ta den smällen. Vem vet, kanske kan det trots allt låta bra, även om nu all form av vintage förutom själva skivorna har försvunnit ur bilden.

Så sagt och gjort, eftersom jag är ledig idag och är ensam hemma så åkte bänken fram och jag gav mig i kast med kablarna. Manualen till min receiver tyckte att jag skulle ansluta skivspelaren till CD-ingången och så blev det.

Förväntansfullt satte jag allt på sin plats och snurrade igång "Sabbath Bloody Sabbath". Resultatet var helt nya höjder ..... av besvikelse!

Det lät tunnt, baslöst, själlöst och alldeles för vasst. Jag fick vrida upp till volymnivåer som i vanliga fall är direkt hälsovådliga för att det skulle börja hända åtminstonde lite grann. Vad fan är det frågan om tänkte jag och började fundera på om RIIA-steget i skivspelaren var för klent eller om jag kanske lyckats koppla någonting fel..? Har jag rent av en defekt CD-ingång? Jag anlede min mest besvikna gubbmin och slog numret till Pioneers kundtjänst, men sansade mig något och kopplade in en CD-växlare (Pioneer PD-M603) för att höra vad som hände. Men det lät väl ungefär som det skulle. Förvisso behövde man även här dra upp lite högre på volymen för att det skulle bli det ljudtryck jag är van vid från högst digital streaming via Airplay men även vid Blu-ray avspelning.

Så nu sitter jag här i villrådighet och med funderingar på hur framtiden ska bli..

Problemsystemet är: Ion Pure LP via RCA till CD på Pioneer VSX-921, Bi-Ampad till ett par Dynavoice M-65 EX via kabel av icke sytrådskvalitet. Det förekommer även en 8" subba av netonnet kvalitet.

-----------

Frågor:

Varför blir det såhär?

Hur har ni andra med liknande setup upplevt och tacklat saken? Är det bara jag som har sprungit på det här tunna tråkiga ljudet?

Jag vet och förstår att olika system låter olika, men hur fan är det möjligt att det kan skilja så extremt mycket? Skivspelaren är modern, förstärkaren och högtalarna är moderna. Den gamla förstärkaren är förvisso en pärla, men spelaren var ansluten via line level där också, så det borde inte vara RIIA-steget som brister. Om en modern skivspelare funkar till en vintage stärkare och ett par vintage talare, så borde den fan funka till moderna dito också.

Ljudet från CD, Blu-Ray, Mp3 via Airplay och PC på den här stärkaren med dessa högtalare är och har alltid varit bra (subjektivt såklart) så varför ska just vinylbiten faila?

Vad kan man vänta sig om jag skaffar en gammal pärla, någon form av mid/high end Pioneer eller JVC spelare, kör ett separat RIIA-steg och kör in i den moderna förstärkaren?

Den enda förbättringen är att då man sätter nålen över vinylskivan och spelaren börjar snurra, så överförs numera inget surr/bröl till högtalarna. Kanske är det någon av alla de trehundrasjuttielva digitala ljudförbättringsfunktionerna som kickat in i VSX-921?

Jag har lekt runt lite grann i inställningarna på förstärkaren och jag kunde ändra från digital till komponent under CD-ingången, men det blev ingen skillnad. Att byta runt mellan de olika fabriksequalizers som finns gör inte mycket för freden i mellanöstern heller.. Att manuellt ställa in det är inget jag besitter öron eller kompetens nog att göra.

Kablarna jag har använt är ett par långa (5m?) phono leads från Autoleads. De är längre än jag önskar, men de fungerade bra mellan skivspelaren och den äldre gentlemannaförstärkaren. Jag tror inte att felet ligger där.

Vad som återstår är väl att leka runt med olika inkoppling till förstärkaren, men detta är inget jag helst gör, om manualen säger "Kör på CD om du har ett RIIA" så ska det vara det som gäller. Alternativt får jag testa med en annan skivspelare, men då nästa investering var tänkt att bli en vintage för en lite större slant så känns det osäkert..

Jaja, där fick ni en ögonblicksbild av en vanlig dag för mig inom modern hifi :) Tacksam för svar, frågor, tips, idéer, idiotförklaringar och goda råd.


Redigerat av Skallabank, 09 mars 2015 - 15:55.


#2

Postad 09 mars 2015 - 17:21

Razorblade
  • Razorblade
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0

Kolla om du har ett pure direct läge eller liknande på din reciever. Det läget ska i teorin innebära att all "nästan all" dsp bypassas i den för att ge en renare signal från ansluten källa.

Värt att undersöka iaf.



#3

Postad 09 mars 2015 - 23:08

Skallabank
  • Skallabank
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Kolla om du har ett pure direct läge eller liknande på din reciever. Det läget ska i teorin innebära att all "nästan all" dsp bypassas i den för att ge en renare signal från ansluten källa.

Värt att undersöka iaf.

 

Tack för svar. Jo, Pure direct ska finnas, det har jag sprungit på innan.. Jag ska testa detta first thing i morgon.

 

Jag ska även testa att spela ett par andra skivor, kanske jag kan sträcka mig en bit in i 80-talet ;) Eventuellt överväger jag byte av genre också, jag skulle inte vara den första som har problem att spela upp hårdrock, men det jag hörde tidigare idag var fan under all kritik..

 

En annan vild teori som dök upp är att den skivan jag spelade upp är pressad 1973 och väldigt analog. I morgon får jag förhoppningsvis nypressade 180 grammare på posten, vem vet om inte nya skivor kan låta annorlunda i ett nytt system (nu menar jag inte slitage och ev. misshandel av de gamla fylleplattorna, det säger sig själv att sådant påverkar). Förvisso är även nya skivor analoga, men hur mycket mer digitalt har inte gått runt under tillverkningen av dessa s.a.s? Om någon nu förstår vad jag menar.. Skivorna som släpptes då kanske är mastrade och mixade för en helt annan utrustning än den som finns idag..?


Redigerat av Skallabank, 09 mars 2015 - 23:19.


#4

Postad 10 mars 2015 - 10:34

Unregistered6fd7a8a8
  • Unregistered6fd7a8a8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Nej inte fan är det inspelningen på dina gamla skivor som är boven - jag sätter min sista gamla femöring på att din moderna anläggning står för problemet.

 

Som jag fick det förklarat för mig så är dom nya recievers du kan köpa i handeln idag fullmatade med allsköns teknik för att kunna dekoda Dolby, TDX, SDH, ADHD, KSMB och allt annat man kan förkorta med bokstäver. Det betyder att man för att kunna sälja förstärkaren till en person med normal inkomst så måste man spara in på något och då drar man in på dom rena förstärkarfunktionerna.

I en äldre historia finns inte mycket av ljudprocess utan krutet ligger på att förstärka signalen till högtalarna vilket gör att dessa delar är av lite bättre kvalitet.

 

Jag hade förut en NAD reciever och ett par stora golvisar från Dali med tillhörande satteliter och centerhögtalare, men tröttnade på skräpet och bytte NAD recievern mot en äldre Denon ren stereostärkare med enbart loudness som mest avancerade funktion, surroundljudet åkte ut fortare än kvickt och in kom ett par mindre stativhögtalare från B&W samt en vinylsvarv från Thorens av äldre datum som jag piffade upp med nya kablar och lite annat smått och billigt fix.

Jag ångrar mig inte en sekund och vill jag lyssna på nåt digitalt från spotify stoppar jag bara in en kabel i stärkaren och in i den smarta telefonen så är det kirrat.

 

Kan tilläggas att skivspelaren är såpass snygg att frugan är tillfreds med att den står framme också, hon till och med köper vinylplattor numera.



#5

Postad 11 mars 2015 - 01:07

Skallabank
  • Skallabank
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Kolla om du har ett pure direct läge eller liknande på din reciever. Det läget ska i teorin innebära att all "nästan all" dsp bypassas i den för att ge en renare signal från ansluten källa.

Värt att undersöka iaf.

 

Pure direct gjorde ingen direkt skillnad tyvärr. Inte något annat läge heller för den delen. Men det var en bra tanke du kom med, jag tror att DSP kan vara inblandat på något vis och spökar.

 

 

Nej inte fan är det inspelningen på dina gamla skivor som är boven - jag sätter min sista gamla femöring på att din moderna anläggning står för problemet.

 

Som jag fick det förklarat för mig så är dom nya recievers du kan köpa i handeln idag fullmatade med allsköns teknik för att kunna dekoda Dolby, TDX, SDH, ADHD, KSMB och allt annat man kan förkorta med bokstäver. Det betyder att man för att kunna sälja förstärkaren till en person med normal inkomst så måste man spara in på något och då drar man in på dom rena förstärkarfunktionerna.

I en äldre historia finns inte mycket av ljudprocess utan krutet ligger på att förstärka signalen till högtalarna vilket gör att dessa delar är av lite bättre kvalitet.

 

[...]

 

Kan tilläggas att skivspelaren är såpass snygg att frugan är tillfreds med att den står framme också, hon till och med köper vinylplattor numera.

 

Jag tror i nuläget precis som du (utan att vara någon expert på det tekniska) att det är DSP, ADD, BPD, ASPD och dylika moderna ljud"förbättrings" och hanteringssystem som ligger bakom fiaskot jag upplever. Men allt annat jag har matat systemet med låter mysigt, innehållsrikt och har både tryck och omfång. Men då vinylspelaren är ny den också så borde den med prata på det digitala språket då den skickar signal in i stärkaren. Själva spelaren är säkert ett skitbygge i grunden, men det lät likförbannat bra då den fick mata min gamla SX-636. Med loudness inne förstås. Du kära loudnessknapp..

 

Personligen vill jag ha både och, ett framtidsystem med internet, airplay, 3D, OCD och GAD, samt ett hederligt gammalt analogt system med både själ och värdighet. Min fruga är dock inte lika förlåtande som din och innan vi flyttar så blir det svårt att få dessa audiodrömmar att uppfyllas. Vinylspelaren i sig hade hon nog kunnat acceptera om den placerades rätt, det finns många snygga modeller! Men det finns också onda, mörka krafter som kan drabba denna känsliga apparat om den står öppet och oskyddad.

 

Hälsa Uglúk om du ser honom!

 

I morgon är det inplanerat en provlyssning på högre volym, med de gamla snuskburkarna på den nya förstärkarens B-kanal.

 

Det kom lite godsaker med posten idag :)

 

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  01.JPG   207,93K   0 Antal nerladdningar


#6

Postad 11 mars 2015 - 13:33

Unregistered6fd7a8a8
  • Unregistered6fd7a8a8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Personligen vill jag ha både och, ett framtidsystem med internet, airplay, 3D, OCD och GAD, samt ett hederligt gammalt analogt system med både själ och värdighet. Min fruga är dock inte lika förlåtande som din och innan vi flyttar så blir det svårt att få dessa audiodrömmar att uppfyllas. Vinylspelaren i sig hade hon nog kunnat acceptera om den placerades rätt, det finns många snygga modeller! Men det finns också onda, mörka krafter som kan drabba denna känsliga apparat om den står öppet och oskyddad.

 

Hälsa Uglúk om du ser honom!

 

I morgon är det inplanerat en provlyssning på högre volym, med de gamla snuskburkarna på den nya förstärkarens B-kanal.

 

Det kom lite godsaker med posten idag :)

 

attachicon.gif01.JPG

 

 

Jag tror inte att skivspelaren i sig har så jättemycket med saken att göra, egentligen är det ju inte så mycket prylar i en vinylspelare.......mest en tallrik och en tonarm - MEN om du har inbyggt RIIA steg så blir det förstås lite fler saker.

Själv är jag sunt skeptisk mot "alltiett" prylar och vill har varje funktion för sig, min erfarenhet är att allt som är "inbyggt" tenderar till att vara av andra, tredje eller ännu vanligare sjuttonde klassens kvalitet.

T.ex var det en enorm skillnad att stoppa in ett externt RIIA steg jämfört med att använda förstärkarens inbyggda.

 

Min rekommendation är att om du inte kan byta något annat, byt då skivspelaren till en spelare utan något inbyggt steg, de äldre spelarna låter bra och ser bra ut och behöver inte kosta mycket alls.

 

Nästa steg om du nu vill ha både och vore väl att kliva upp ett par steg i reciever, för att hamna på en burk som levererar stereoljud i klass med en billig ren stereostärkare så måste du nog kliva upp ganska högt i prisklasserna är jag rädd - men där vet jag inte alls skall jag säga eftersom jag hoppat av bokstavsrejset för länge sedan, musik låter bäst i analog stereo ändå..

 

 

Ugluk har förresten sagt upp sig för en ny karriär i rättsväsendet, vi önskar honom all lycka men tvivlar på någon större framgång.



#7

Postad 11 mars 2015 - 15:14

BosnianX
  • BosnianX
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0

Jag har upplevt exakt samma sak som Skallabank, det lät rent ut sagt förjävligt. Jag hade min spelare kopplad till en Denon reciever. Jag köpte separat RIAA och det blev lite bättre men fortfarande var ljudet under all kritik. Eftersom jag har tröttnat på hembio, så valde jag att sälja all elektronik och köpte ren 2-kanalig förstärkare. Det blev en beggad S.A.T Amplifix och skillnaden blev som dag och natt. Det går inte jämföra med Denonen. S.A.T Amplifix spelar sönder den. Ljudet är fantastikt. Sen har S.A.T Amplifix möjlighet att höja nivå på utgången så den matchar t.ex cd-spelaren. 

 

Min rekommendation är om du har möjlighet testa en ren förstärkare. Jag blev kär på nytt i musiken och i mina högtalare som jag har haft sen 12år tillbaka. 



#8

Postad 11 mars 2015 - 16:06

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Jag har upplevt exakt samma sak som Skallabank, det lät rent ut sagt förjävligt. Jag hade min spelare kopplad till en Denon reciever. Jag köpte separat RIAA och det blev lite bättre men fortfarande var ljudet under all kritik. Eftersom jag har tröttnat på hembio, så valde jag att sälja all elektronik och köpte ren 2-kanalig förstärkare. Det blev en beggad S.A.T Amplifix och skillnaden blev som dag och natt. Det går inte jämföra med Denonen. S.A.T Amplifix spelar sönder den. Ljudet är fantastikt. Sen har S.A.T Amplifix möjlighet att höja nivå på utgången så den matchar t.ex cd-spelaren. 

 

Min rekommendation är om du har möjlighet testa en ren förstärkare. Jag blev kär på nytt i musiken och i mina högtalare som jag har haft sen 12år tillbaka. 

Samma här fast utan vinyl,



#9

Postad 12 mars 2015 - 04:54

Skallabank
  • Skallabank
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Ny dag och nya besvikelser!

 

Att koppla på de gamla högtalarna på den moderna stärkarens B-kanal gjorde inte mycket nytta.. Det låter dock något bättre, men fortfarande illa. Reggae låter bättre än hårdrock, man kan faktiskt ana lite bas!

 

Smått grinig så beslutade jag att testa den inte så troliga teorin om gammal/ny vinylskiva. Grinigheten utbyttes till aktiv bitterhet när jag ser att den fabriksnya Raubtierskivan jag nyss fått hade något j*vla spill på sig, i stil med lim. Dessutom hade den en trasig label. Jag vet inte om det är lim eller någon sommarjobbare som spillt någon sås, men oavsett så var det ingenting jag ville utsätta pickupen för (det är redan illa nog att utsätta den för Raubtier).

 

Den aktiva bitterheten utbyttes till lätt vansinne när jag öppnar Maidens första LP och ser att den tamigfan är REPAD! Rejäla repor, i stil med att någon fyllkaja har tappat nålen och drabbats av akut Parkinson när han skulle lyfta upp den.

 

All den här skiten får mig att minnas varför jag ställde ner hela vinylsamlingen från första början.. Det är åt **** för mycket problem och svagheter med mediet. Men visst, när det väl funkar så..

 

 

Jag tror inte att skivspelaren i sig har så jättemycket med saken att göra, egentligen är det ju inte så mycket prylar i en vinylspelare.......mest en tallrik och en tonarm - MEN om du har inbyggt RIIA steg så blir det förstås lite fler saker.

Själv är jag sunt skeptisk mot "alltiett" prylar och vill har varje funktion för sig, min erfarenhet är att allt som är "inbyggt" tenderar till att vara av andra, tredje eller ännu vanligare sjuttonde klassens kvalitet.

T.ex var det en enorm skillnad att stoppa in ett externt RIIA steg jämfört med att använda förstärkarens inbyggda.

 

Min rekommendation är att om du inte kan byta något annat, byt då skivspelaren till en spelare utan något inbyggt steg, de äldre spelarna låter bra och ser bra ut och behöver inte kosta mycket alls.

 

Nästa steg om du nu vill ha både och vore väl att kliva upp ett par steg i reciever, för att hamna på en burk som levererar stereoljud i klass med en billig ren stereostärkare så måste du nog kliva upp ganska högt i prisklasserna är jag rädd - men där vet jag inte alls skall jag säga eftersom jag hoppat av bokstavsrejset för länge sedan, musik låter bäst i analog stereo ändå..

 

 

Ugluk har förresten sagt upp sig för en ny karriär i rättsväsendet, vi önskar honom all lycka men tvivlar på någon större framgång.

 

Jag börjar mer och mer misstänka skivspelaren ändå faktiskt.. Eller åtminstonde signalen i den. Min gamla stärkare har dubbelt så låg känslighet på AUX än vad min nya har på CD.. Vad den här vinylspelaren skickar ut vet jag inte pga usla specifikationer ifrån företaget ifråga.. Jag tror alltså att det skiljer för mycket mellan vad spelaren skickar ut och den nivå som stärkarens line level Men jag tror att jag är något på spåret här!

 

Om denna nya teori stämmer så finns det ju fortfarande hopp om det hela, eftersom jag tänkt skaffa en äldre vinylspelare. Nackdelen blir ju förstås att jag då behöver en extern RIAA-stärkare och jag är inte helt sugen på det.

 

Någon ny stärkare blir det inte fören den nuvarande går sönder (vilket iofs inte lär dröja alltför länge med tanke på all den digitala SKIT som sitter i den). Och jag tycker som du, musik låter bäst i analog stereo. Därför slutar det här högst troligen på något vis med två separata system, men det blir då utrymmes och husefridsproblemen som får lösas. Att baka in allt i ett tror jag inte på.

 

 

Jag har upplevt exakt samma sak som Skallabank, det lät rent ut sagt förjävligt. Jag hade min spelare kopplad till en Denon reciever. Jag köpte separat RIAA och det blev lite bättre men fortfarande var ljudet under all kritik. Eftersom jag har tröttnat på hembio, så valde jag att sälja all elektronik och köpte ren 2-kanalig förstärkare. Det blev en beggad S.A.T Amplifix och skillnaden blev som dag och natt. Det går inte jämföra med Denonen. S.A.T Amplifix spelar sönder den. Ljudet är fantastikt. Sen har S.A.T Amplifix möjlighet att höja nivå på utgången så den matchar t.ex cd-spelaren. 

 

Min rekommendation är om du har möjlighet testa en ren förstärkare. Jag blev kär på nytt i musiken och i mina högtalare som jag har haft sen 12år tillbaka. 

 

 

Skönt att man inte är ensam iaf.. När du kopplade in ett RIAA-steg, hade du då koll på signal ut/in och känslighet och matchade steget till vinylspelaren och förstärkarens nivåer? Eller körde du bara på första bästa steg? Notera att jag knappt har koll på det här, men som jag skrev till herr Grishnac här ovan så är den senaste teorin att det hela kommer från ett signal/nivåproblem.

 

Jag kan mycket väl tänka mig att den gamla Denonen fick skämmas! Jag har ju testat med en "ren" förstärkare, det är egentligen den jag vill driva systemet med, men det går fan inte i nuläget..

 

Samma här fast utan vinyl,

 

Vill du utveckla..?


Redigerat av Skallabank, 12 mars 2015 - 04:55.


#10

Postad 12 mars 2015 - 08:01

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Ok, inte exakt samma problem som TS då övriga källor låter ok.

 

De två hemmabioburkar jag ägt har låtit riktigt tråkigt till musik oavsett inställningar och källa. Mycket bättre ljud även med små billiga två-kanalare.



#11

Postad 12 mars 2015 - 08:55

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Kan bara instämma med BosnianX och ottovonkopp; det är mycket få hemmabio- receivers som låter bra när det spelas 2-kanal, man måste upp en bit i prisklasserna för att en AV- receiver ska kunna prestera bra även när det spelas musik.

 

Skallabank; för att vara helt ärlig så tror jag inte att den skivspelare du har köpt håller riktigt kvalitetsmässigt. Många av originalpressarna av t.ex. Black Sabbaths skivor är förbaskat välljudande med fin tung bas, tror inte att en Pure LP kan förmedla allt detta välljud ut till högtalarna och vidare till dina öron. Mitt tips är att du testar med en annan skivspelare innan du helt dömer ut vinylformatet. Om du vill köpa nytt; kika på Pro-Ject och deras utbud, finns där ett par modeller med inbyggt RIAA och USB om du tvunget måste ha dessa features inbyggda i skivspelaren. Pro-Ject Essential II Phono USB eller Pro-Ject Debut Carbon Phono USB är två av dessa modeller som du kanske skulle kunna titta på. På begagnatfronten har du skivspelare från t.ex. Rega, Thorens och Dual som är värda att kolla in men då måste du skaffa ett externt RIAA- steg alternativt använda en förstärkare/receiver med inbyggt RIAA.

 

Mitt tips är att du skippar att spela vinyl genom din AV- receiver, du har en gammal fin klenod i form av Pioneer SX-636 i dina ägor- använd den i stället. Du skriver själv att det låter bra om du spelar musik genom SX-636 så varför inte använda den? I denna borde dessutom ett hyfsat MM- RIAA vara inbyggt, testa gärna hur pass bra detta RIAA- steg är om du har möjlighet.

 

Glöm aldrig bort; vinyl är kul och låter förbaskat bra om man ger den hyfsade förutsättningar. :)


Redigerat av GyroSE, 12 mars 2015 - 09:37.


#12

Postad 12 mars 2015 - 21:04

Skallabank
  • Skallabank
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Ok, inte exakt samma problem som TS då övriga källor låter ok.

 

De två hemmabioburkar jag ägt har låtit riktigt tråkigt till musik oavsett inställningar och källa. Mycket bättre ljud även med små billiga två-kanalare.

 

Aha, då är jag med lite mer. Men du var alltså inte nöjd, oavsett vilken källa? Streaming, iPryl, CD.. Inget?

 

I mitt fall är jag ju nöjd med musiken annars, iaf från CD och MP3 samt internetradio (bara den sista funktionen gör det värt att behålla denna stärkare, jättefint integrerad och något helt otroligt vilket utbud det finns).

 

Har du något super high end system för 2 kanal? Alltid svårt det här med ljud, det jag tycker låter bra på min gamla sx-636 eller min framtidsförstärkare kanske hade fått dig att kräka :) Men oavsett preferens så utfärdar jag kräkgaranti om du hade hört vad jag hör i detta nu från vinylen.

 

Kan bara instämma med BosnianX och ottovonkopp; det är mycket få hemmabio- receivers som låter bra när det spelas 2-kanal, man måste upp en bit i prisklasserna för att en AV- receiver ska kunna prestera bra även när det spelas musik.

 

Skallabank; för att vara helt ärlig så tror jag inte att den skivspelare du har köpt håller riktigt kvalitetsmässigt. Många av originalpressarna av t.ex. Black Sabbaths skivor är förbaskat välljudande med fin tung bas, tror inte att en Pure LP kan förmedla allt detta välljud ut till högtalarna och vidare till dina öron. Mitt tips är att du testar med en annan skivspelare innan du helt dömer ut vinylformatet. Om du vill köpa nytt; kika på Pro-Ject och deras utbud, finns där ett par modeller med inbyggt RIAA och USB om du tvunget måste ha dessa features inbyggda i skivspelaren. Pro-Ject Essential II Phono USB eller Pro-Ject Debut Carbon Phono USB är två av dessa modeller som du kanske skulle kunna titta på. På begagnatfronten har du skivspelare från t.ex. Rega, Thorens och Dual som är värda att kolla in men då måste du skaffa ett externt RIAA- steg alternativt använda en förstärkare/receiver med inbyggt RIAA.

 

Mitt tips är att du skippar att spela vinyl genom din AV- receiver, du har en gammal fin klenod i form av Pioneer SX-636 i dina ägor- använd den i stället. Du skriver själv att det låter bra om du spelar musik genom SX-636 så varför inte använda den? I denna borde dessutom ett hyfsat MM- RIAA vara inbyggt, testa gärna hur pass bra detta RIAA- steg är om du har möjlighet.

 

Glöm aldrig bort; vinyl är kul och låter förbaskat bra om man ger den hyfsade förutsättningar. :)

 

För jäkligt egentligen, hur kan det komma sig att de inte duger till stereo..? Slutstegen ska det ju inte vara några fel på och prestandan finns där ju till annat..

 

Jag tror heller inte att denna skivspelare håller. Inte det minsta faktiskt. Vad får man liksom för 1000:- när det dessutom ska vara kryddat med USB och mjukvara? Men det är fortfarande märkligt (enligt mig) hur tusan det kan låta bra på SX-636 från samma skivspelare som just nu står och provocerar mig med sitt missljud.

 

En "ny" kommer ju att komma, men jag undrar hur en erkänt bra skivspelare från storhetstiden kommer att låta på den moderna stärkaren, när den befintliga låter som locket till organiskttunnan en julieftermiddag. Som du skriver, så är det få hemmabioreceivers som presterar på 2-kanal. Men du tror att det iaf kan bli bättre med en ordentlig skivspelare?

 

Har du några teorier om hur det kan komma sig att den funkar på den gamla förstärkaren? Min egen teori är att det har med känsligheten att göra, då den gamla stärkaren har betydligt högre känslighet. Det som kommer ut ur den nya låter sjukt. Det känns som att signalen blir fel redan vid ingången.

 

Tack för tipset om nya och begagnade märken! :) Någon med USB, Firewire eller HDMI blir det definitivt inte. Jag vill inte ha det ens en gång.. Det blir nog till sist en bättre begagnad utan RIAA, för då har man ju möjligheten att ansluta den till vad man nu vill, även om lågnivåingång saknas.

 

Jo, självklart är det det bästa tipset egentligen, "Ok, du har nåt som låter bra och nåt som låter som skit. Lösning: använd det som låter bra". Och det hela lär väl sluta det där, men det är den lilla detaljen att det inte finns plats till ytterligare högtalare i rummet (beroende på vem man frågar). Därför tänkte jag kompromissa genom att koppla in spelaren på de nya och efter det så har jag retat mig på hela saken. Det hela handlar till stor del nu om att jag vill förstå varför det blir såhär. Jag vill inte bara göra som kanske de flesta hade gjort och "jaja, det lät som skit, då provar vi nåt nytt" utan jag vill lära mig något av det också. Jag är inte alls tekniskt insatt i HIFI och vill väl inte bli det heller egentligen, men lite vill jag haja iaf.

 

Hur menar du att jag skulle testa RIAA-steget i 636an? Det gör jag gärna :)

 

Nej, jag tänker inte döma ut formatet, jag gillar det. Men jag blev lite trött igår när det ska komma defekta skivor, trilskande förstärkare, statiska skivor och lite till.. Formatet har ju sina nackdelar, det tar en jäkla plats, är ömtåligt, kostar en hel del osv osv.. Men du har rätt, vinyl är kul :)

 

Synd bara att ju roligare det blir och ju mer man lär sig, desto dyrare tenderar det att bli också, både i samlingen och i utrustningen :)



#13

Postad 13 mars 2015 - 09:05

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

 

 

För jäkligt egentligen, hur kan det komma sig att de inte duger till stereo..? Slutstegen ska det ju inte vara några fel på och prestandan finns där ju till annat..

 

Jag tror heller inte att denna skivspelare håller. Inte det minsta faktiskt. Vad får man liksom för 1000:- när det dessutom ska vara kryddat med USB och mjukvara? Men det är fortfarande märkligt (enligt mig) hur tusan det kan låta bra på SX-636 från samma skivspelare som just nu står och provocerar mig med sitt missljud.

 

En "ny" kommer ju att komma, men jag undrar hur en erkänt bra skivspelare från storhetstiden kommer att låta på den moderna stärkaren, när den befintliga låter som locket till organiskttunnan en julieftermiddag. Som du skriver, så är det få hemmabioreceivers som presterar på 2-kanal. Men du tror att det iaf kan bli bättre med en ordentlig skivspelare?

 

Har du några teorier om hur det kan komma sig att den funkar på den gamla förstärkaren? Min egen teori är att det har med känsligheten att göra, då den gamla stärkaren har betydligt högre känslighet. Det som kommer ut ur den nya låter sjukt. Det känns som att signalen blir fel redan vid ingången.

 

Tack för tipset om nya och begagnade märken! :) Någon med USB, Firewire eller HDMI blir det definitivt inte. Jag vill inte ha det ens en gång.. Det blir nog till sist en bättre begagnad utan RIAA, för då har man ju möjligheten att ansluta den till vad man nu vill, även om lågnivåingång saknas.

 

Jo, självklart är det det bästa tipset egentligen, "Ok, du har nåt som låter bra och nåt som låter som skit. Lösning: använd det som låter bra". Och det hela lär väl sluta det där, men det är den lilla detaljen att det inte finns plats till ytterligare högtalare i rummet (beroende på vem man frågar). Därför tänkte jag kompromissa genom att koppla in spelaren på de nya och efter det så har jag retat mig på hela saken. Det hela handlar till stor del nu om att jag vill förstå varför det blir såhär. Jag vill inte bara göra som kanske de flesta hade gjort och "jaja, det lät som skit, då provar vi nåt nytt" utan jag vill lära mig något av det också. Jag är inte alls tekniskt insatt i HIFI och vill väl inte bli det heller egentligen, men lite vill jag haja iaf.

 

Hur menar du att jag skulle testa RIAA-steget i 636an? Det gör jag gärna :)

 

Nej, jag tänker inte döma ut formatet, jag gillar det. Men jag blev lite trött igår när det ska komma defekta skivor, trilskande förstärkare, statiska skivor och lite till.. Formatet har ju sina nackdelar, det tar en jäkla plats, är ömtåligt, kostar en hel del osv osv.. Men du har rätt, vinyl är kul :)

 

Synd bara att ju roligare det blir och ju mer man lär sig, desto dyrare tenderar det att bli också, både i samlingen och i utrustningen :)

 

Tror komponenterna du har i din AV- receiver funkar bra när det ska spelas flerkanal men att den inte fungerar helt optimalt när du ska köra 2- kanal med skivspelaren som ljudkälla. Vet inte hur pass mycket en nyinvestering i en skivspelare skulle göra för ljudet med tanke på att din AV- receiver redan nu uppvisar sådana brister. Testa ändå gärna att låna hem en skivspelare från butik eller om du känner någon som har en för att höra hur det låter om man lyfter upp kvaliteten på ljudkällan några snäpp.

 

SX-636 är dedikerad för 2- kanalsljud och kommer ju faktiskt från eran då vinylen fortfarande var kung så det är inte så konstigt att den låter bra när du kopplar ihop den med skivspelaren. Testa, om det är möjligt, att koppla ur det inbyggda RIAA- steget i skivspelaren och koppla sen skivspelaren direkt till Phono- ingången på SX-636. Observera att du måste se till att vara säker på att RIAA- steget på skivspelaren verkligen går att stänga av eller om det går att koppla förbi det på något sätt. Undvik detta test om det inte går att koppla bort RIAA- steget, att köra med två RIAA- steg efter varandra är inte direkt hälsosamt för vare sig SX-636 eller RIAA- steget i spelaren.

 

Att det låter så bra med din gamla klenod inkopplad kan möjligen bero på det du själv skriver; skillnader i känsligheten.

 

Bra att du inte dömer ut formatet. Om du köper hem defekta nypressade skivor så ska du alltid reklamera dem, det händer även mig om även väldigt sällan och då kör jag alltid reklamation. Ibland har man otur och får med en repig eller skev skiva hem men så var det även under tiden då vinylen regerade i skivdiskarna. Många glömmer tyvärr bort detta...


Redigerat av GyroSE, 13 mars 2015 - 09:13.


#14

Postad 16 mars 2015 - 10:19

Unregistered6fd7a8a8
  • Unregistered6fd7a8a8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Tror komponenterna du har i din AV- receiver funkar bra när det ska spelas flerkanal men att den inte fungerar helt optimalt när du ska köra 2- kanal med skivspelaren som ljudkälla. Vet inte hur pass mycket en nyinvestering i en skivspelare skulle göra för ljudet med tanke på att din AV- receiver redan nu uppvisar sådana brister. Testa ändå gärna att låna hem en skivspelare från butik eller om du känner någon som har en för att höra hur det låter om man lyfter upp kvaliteten på ljudkällan några snäpp.

 

SX-636 är dedikerad för 2- kanalsljud och kommer ju faktiskt från eran då vinylen fortfarande var kung så det är inte så konstigt att den låter bra när du kopplar ihop den med skivspelaren. Testa, om det är möjligt, att koppla ur det inbyggda RIAA- steget i skivspelaren och koppla sen skivspelaren direkt till Phono- ingången på SX-636. Observera att du måste se till att vara säker på att RIAA- steget på skivspelaren verkligen går att stänga av eller om det går att koppla förbi det på något sätt. Undvik detta test om det inte går att koppla bort RIAA- steget, att köra med två RIAA- steg efter varandra är inte direkt hälsosamt för vare sig SX-636 eller RIAA- steget i spelaren.

 

Att det låter så bra med din gamla klenod inkopplad kan möjligen bero på det du själv skriver; skillnader i känsligheten.

 

Bra att du inte dömer ut formatet. Om du köper hem defekta nypressade skivor så ska du alltid reklamera dem, det händer även mig om även väldigt sällan och då kör jag alltid reklamation. Ibland har man otur och får med en repig eller skev skiva hem men så var det även under tiden då vinylen regerade i skivdiskarna. Många glömmer tyvärr bort detta...

 

 

En reciever för surround innehåller en hel massa komponenter för att avkoda digitala format, dessutom finns en hel massa tekniska finesser som HDMI utgångar, rumskorrigering och annat inbyggt - det kostar en hel del vilket också själva förstärkardelen gör, för att inte apparaterna skall rusa iväg i pris så måste man kompromissa någonstans och då gör man ofta det på själva förstärkaren. En receiver som presterar bra som ren 2-kanals förstärkare är ganska mycket dyrare än en ordinär receiver.

Man kan ju komplettera med ett eller två separata slutsteg för att kompensera.



#15

Postad 01 april 2015 - 14:58

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

Först måste jag tacka TS för ett par skratt - tack vare hans roliga beskrivningar av sina upplevelser.

 

Ber om ursäkt om jag lånar tråden lite men har lite liknande funderingar kring detta.

 

Jag är sugen på att eventuellt skaffa en LP spelare (kanske en Pro Ject för runt 4000:-)

Som jag förstått i tråden så lär inte det inbyggda RIAA steget i min receiver vara mycket att glädjas åt utan får skaffa ett separat isåfall.

Kanske kan Pro Ject Phono Box II vara lämpligt att börja med.

 

Min anläggning består av

Receiver - Yamaha RX-V773

Slutsteg till frontarna - Rotel RB-1572

Frontar - B&W 683

 

Så kraft finns men vad tror ni - kommer jag få en liknande upplevelse som TS har trots att jag isåfall skaffar ett separat RIAA samt att kraft finns i och med slutsteget?

Tänker ifall receivern ändå blir en flaskhals på något sätt?



#16

Postad 02 april 2015 - 08:00

Unregistered6fd7a8a8
  • Unregistered6fd7a8a8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Först måste jag tacka TS för ett par skratt - tack vare hans roliga beskrivningar av sina upplevelser.

 

Ber om ursäkt om jag lånar tråden lite men har lite liknande funderingar kring detta.

 

Jag är sugen på att eventuellt skaffa en LP spelare (kanske en Pro Ject för runt 4000:-)

Som jag förstått i tråden så lär inte det inbyggda RIAA steget i min receiver vara mycket att glädjas åt utan får skaffa ett separat isåfall.

Kanske kan Pro Ject Phono Box II vara lämpligt att börja med.

 

Min anläggning består av

Receiver - Yamaha RX-V773

Slutsteg till frontarna - Rotel RB-1572

Frontar - B&W 683

 

Så kraft finns men vad tror ni - kommer jag få en liknande upplevelse som TS har trots att jag isåfall skaffar ett separat RIAA samt att kraft finns i och med slutsteget?

Tänker ifall receivern ändå blir en flaskhals på något sätt?

 


 

 

 

Jag tror att du med ett separat RIAA steg kommer få ett riktigt bra ljud med det, Rotel steget bör kompensera väl för eventuella förluster i recievern.

 

Om du tänkt lägga 4000:- på en skivspelare så hade jag nog letat bland begagnade Rega eller Thorens spelare på blocket snarare än att köpa en ny Pro-ject, den här t.ex hade jag nog slagit till på:  http://www.blocket.s...413889.htm?aw=1


Redigerat av Unregistered6fd7a8a8, 02 april 2015 - 08:01.


#17

Postad 02 april 2015 - 08:16

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

Jag tror att du med ett separat RIAA steg kommer få ett riktigt bra ljud med det, Rotel steget bör kompensera väl för eventuella förluster i recievern.

 

Om du tänkt lägga 4000:- på en skivspelare så hade jag nog letat bland begagnade Rega eller Thorens spelare på blocket snarare än att köpa en ny Pro-ject, den här t.ex hade jag nog slagit till på:  http://www.blocket.s...413889.htm?aw=1

 

Tack för ditt svar!

Det låter ju lovande  :)

 

Även tack för tipset på spelaren - tyvärr är det lite långt att åka för mig. (bor i Småland)

Men man kan ju titta vidare på blocket och Hifimagasinet efter ett fynd.

 

Föredrar du Rega & Thorens framför Pro-Ject?



#18

Postad 02 april 2015 - 13:42

Unregistered6fd7a8a8
  • Unregistered6fd7a8a8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Tack för ditt svar!

Det låter ju lovande  :)

 

Även tack för tipset på spelaren - tyvärr är det lite långt att åka för mig. (bor i Småland)

Men man kan ju titta vidare på blocket och Hifimagasinet efter ett fynd.

 

Föredrar du Rega & Thorens framför Pro-Ject?

 

 

Det är bara personlig preferens, helst av allt skulle jag köpa en Linn LP12 men ekonomin tillåter inte sådana utsvävningar tyvärr men därefter skulle jag nog lägga mina pengar på något av dom etablerade märkena och gärna begagnat eftersom man kan få lite bättre modeller för lite mindre pengar där. Vinylspelare är ju inte något som blir direkt omodernt heller så man kan ju köpa en spelare med några år på nacken utan att den är sämre en nyare modeller.

 

Det viktigaste i en vinylspelare är ju precision i lager och tillverkningskvalitet samt material och förstås en bra motor som drar jämt, men det är inga större tekniska utvecklingar som bland förstärkare och recievers t.ex. En bra skivspelare som är 20 år gammal är fortfarande en bra skivspelare allt som oftast.



#19

Postad 25 april 2015 - 16:08

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Ni som har gått över från hemmabio-förstärkare till rena analoga förstärkare och upplevt en klar föförbättring va kostade övergången?

#20

Postad 05 maj 2015 - 12:37

Unregistered6fd7a8a8
  • Unregistered6fd7a8a8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Ni som har gått över från hemmabio-förstärkare till rena analoga förstärkare och upplevt en klar föförbättring va kostade övergången?

 

 

Köpte en Denon ren stereoförstärkare för 800:- och en skivspelare för en femhundring.....   Högtalare hade jag redan och sålde eftersom dom var lite för stora och köpte ett par mindre men bättre istället så det gick på ett ut.

 

Så 1300:- då, men sedan får man ju för sig att uppgradera allt eftersom så det har väl tillkommit kanske 3000:- sedan dess i pickup och RIIA kostnader.






Även taggad med vinyllp, vintage, line level, vsx-921, ion, sx-636, dynavoice, m-65 ex

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.