Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektorval- Epson vs Infocus.

21 svar i tråden

Skickat 29 juli 2012 - 22:10

Hej
Jag ska börja skaffa mig en projektor och hittat två begagnade projektorer till bra pris. Däremot vet jag inte riktigt vad jag ska välja, den ena har starkare ljusyrka och kontrast medan den andra och bättre upplösning osv.

Dessa är projektorena:

Epson EMP- TW 700 (2900 kr)
http://www.prisjakt....kt.php?e=134590

Infocus IN80 (5000 kr)
http://www.prisjakt....kt.php?e=337170

Någon ide?
Tänker nog slå till på någon av dem, men vet inte vilken riktigt... Antar att Infocusen är något överlägsen, men pga DLP:n så kan det bli lite problem att få upp den i vår källare (avståndet till duken). det är mycket att tänka och kunna jämföra, pris/prestanda/funktioner. :)

Otroligt tacksam för svar!

Skickat 30 juli 2012 - 08:28

Som sagt det är väldigt mycket att ta hänsyn till, sin egen åsikt om bilden, vilka förutsättningar du har i rummet, duken, bildstorlek mm
Dessa parametrar känner du bara själv till skulle jag svara skulle jag sätta in dessa projar i min "miljö" och svaret skulle vara för dig ointressant .

Det är som Marcus på The rock säkert skulle säga :) du frågar om du skal köpa en skåpbil eller en ferrari, vilken som passar ditt liv vet ingen

Skickat 30 juli 2012 - 09:01

Jag kan snart pensionera mig för snart vet alla redan vad jag ska skriva ändå, ha ha. :D

Men det är rätt som Biomax säger. Det är två väldigt olika projektorer som du frågar om och det är omöjligt för någon annan att svara för vilken som passar dig bäst.

Som du själv har räknat ut så kommer IN80 att ha en överlägset bättre bild på de flesta parametrar. Men den har några viktiga minus såsom att den kan vara svårplacerad, med litet zoomomfång och fast offset på ca 38%. Detta kräver ett ganska långt rum, för stor bild, samt en relativt hög takhöjd. Dessutom är IN80 inte en av de tystaste modellerna på marknaden. En gammal TW700 är dock inte knäpptyst den heller, får man anta.

Så mitt tips är att ta reda på om du kan, för det första, kan du placera en IN80 överhuvudtaget i ditt rum? Därefter behöver du ta reda på om du stör dig på RBE(regnbågseffekter/färgflimmer) och ljudnivån? Funkar detta för dig så är IN80 troligen bästa valet för dig, om du tycker det är värt merkostnaden.

Annars kan en gammal TW700 vara en trevlig maskin att börja med som förstaprojektor. Tänk bara på att den har organiska LCD paneler så beroende på hur långt tid den har rullat och hur den är körd så kanske panelerna är på väg att ge upp.

Det går att fynda projektorer, men det kräver också att man har en viss insikt. Tyvärr är det oftast nybörjare som letar begagnat och det finns också många som blir lurade eller köper helt fel. Så ska du köpa begagnat så försök att lära dig så mycket som möjligt först.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Det här inlägget har ändrats av Marcus_TheRock 30 juli 2012 - 09:03

Skickat 30 juli 2012 - 09:31

Tack för fina svar!
Jo, jag ska nog kolla upp modellerna lite noggrannare, vet att man kan kolla på Infocus IN80 på Hifipunkten, och annars är det bara prova produkten innan man köper :)

Om In80 är bättre än tw700, är det extrema skillnader, märker mandel tydligt?

Skickat 30 juli 2012 - 09:34

Bildmässigt bättre, för övrigt gäller billiknelsen, kör du en ferrari i terräng, behöver den inte vara bättre än en skåpbil

Skickat 30 juli 2012 - 13:18

Stämmer! Vad skulle ni själva valt, finns det några andra övervägelser att inte välja epsonen?

Skickat 30 juli 2012 - 13:23

På den frågan måste jag svara ingen av dessa,så din fråga ger dig inte så mkt hjälp

Skickat 30 juli 2012 - 13:27

Var får du angivit pris ifrån på epson? Begagnad jämfört med en ny infocus?

Skickat 31 juli 2012 - 22:31

Kolla in IN80 om du kan. Den är ju hur mycket bättre som helst än en TW700. Och vilket pris sedan :blush:
Är verkligen folk så känsliga för RBE? tror inte det kan vara många procent. Möjligtvis när det var x2 spinn på färghjulet.
Och klarar man av det, så är det väldigt svårt att gå över till "the dark side" (faktiskt sant, då det "lägret" presterar bättre svärta ;)
DLP har ju den fördelen att så fort lampan är slut, sätt in en ny och projektorn blir som ny. Inga paneler eller dylikt som slits ned med tiden.

Skickat 01 augusti 2012 - 08:39

RBE tror jag precis som du säger är överdrivet ialla fall på nyare projar, på äldre projar var svärtan på DLP överlägsen Lcd,gäller dock inte riktigt längre

Skickat 01 augusti 2012 - 13:00

Visa inläggDuddits 31 juli 2012 - 22:31 skrev:

Kolla in IN80 om du kan. Den är ju hur mycket bättre som helst än en TW700. Och vilket pris sedan :blush:
Är verkligen folk så känsliga för RBE? tror inte det kan vara många procent. Möjligtvis när det var x2 spinn på färghjulet.
Och klarar man av det, så är det väldigt svårt att gå över till "the dark side" (faktiskt sant, då det "lägret" presterar bättre svärta ;)
DLP har ju den fördelen att så fort lampan är slut, sätt in en ny och projektorn blir som ny. Inga paneler eller dylikt som slits ned med tiden.

Att IN80 är en bättre proj än TW700 rent bildmässigt råder det ju ingen tvekan om. Men att säga att DLP generellt ger bättre svärta gäller ju definitivt inte längre. Idag regerar ju LCOS och jag tycker även LCD gått om DLP, åtminstone i "konsument-klassen". Idag ska ju inte panelerna heller slitas på LCD på samma sätt som de äldre, om det stämmer vet jag dock inte då jag endast hade min TW5000 i c:a 1200 tim.

Sen kan du ju få damm i DLP också. Jag hade tidigare en Mitsu HC3100 där det skedde och minns jag inte fel hade du samma fel i en tråd på Component.

Skickat 01 augusti 2012 - 19:39

Jo, omm det blir projektorer av dessa blir det IN80! Problemet är med avståndet,vi har bara ca4.15 m emellan, och tänker ha 104" 16:9... :(

Skickat 02 augusti 2012 - 10:10

Visa inläggosla0106 01 augusti 2012 - 19:39 skrev:

Jo, omm det blir projektorer av dessa blir det IN80! Problemet är med avståndet,vi har bara ca4.15 m emellan, och tänker ha 104" 16:9... :(
Det går inte, som du redan har förstått. Men om det gick så hade den stora offseten förmodligen ställt till det för dig också. För att få bildens underkant 80cm från golv så skulle projektorns lins behöva vara ca 2,6m över golv, dvs du hade behövt en takhöjd på minst 2,7m.

Så det är bara till att kolla på annan modell eller köra mindre bild.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Skickat 06 augusti 2012 - 19:08

Visa inläggMarcus_TheRock 02 augusti 2012 - 10:10 skrev:

För att få bildens underkant 80cm från golv så skulle projektorns lins behöva vara ca 2,6m över golv, dvs du hade behövt en takhöjd på minst 2,7m.

Moderna maskiner har något som kallas keystone som korrigerar detta, och jag kan lova dig att 90% av användarna skulle inte se skillnad på en film som rullar med keystone på eller av.

Givetvis vet du redan detta, men kanske inte alla nybörjare!

Det här inlägget har ändrats av maximm 06 augusti 2012 - 19:09

Skickat 06 augusti 2012 - 19:33

Nu tror att Marcus är bekant med moderna projar och denna funktion.) Köper man full hd proj så är jag nog ganska övertygad om att man vill ta del av denna upplösning utan att låta en del försvinna via keystone, då skulle man kunna säga varför köpa full hd proj säkert 90 procent av alla nybörjare ser nog ingen skillnad på hdready o full hd, det finns alltid en proje som passar i rummet utan att behöva förvränga bilden... om man letar o läser på

Skickat 06 augusti 2012 - 21:44

Så du skulle hellre ta en TW700 utan keystone än en IN80 med keystone? Tycker inte ens projektorerna går att jämföra bilden på sinsemellan, TW700 är en relik i jämförelse.

Det här inlägget har ändrats av maximm 06 augusti 2012 - 21:44

Skickat 06 augusti 2012 - 22:04

Läs igen inte ett ord i mitt inlägg anger eller jämför 2 olika projar, jo jag är medveten om att det är dessa 2 projar det talas om i tråden, men mitt inlägg gäller keystone och dess inverkan på bilden oavsett modern eller äldre proj... och antagligen skulle 90% av
nybörjare inte se skillnad på ovan nämnda projar utan att få de jämförda samtidigt .. men hur många gör en sådan jämförelse

Skickat 06 augusti 2012 - 22:07

Håller inte med. Jag har väldigt svårt att se att någon skulle välja TW700 över IN80 efter att ha sett båda, sida vid sida eller inte.

Nu har jag inte sett TW700 sen den släpptes, men vad jag minns gick den snarare att jämföra med min gamla trotjänare MT400, och är det fortfarande så har den ingen chans.

Skickat 06 augusti 2012 - 22:07

Skulle mitt val vara att jag måste använda keystone på nämd proje skulle jag utan tvekan valt en annan proje som passade mina förutsättningar utan att jag behöver välja bort upplösning, men eftersom keystone finns är vi alla olika och tillverkarna säljer naturligtvis på denna möjlighet med

Skickat 06 augusti 2012 - 22:10

Tycker det är tråkigt att många verkar vara så rädda för keystone. När man pratar upplösning hör man ofta att de flesta inte ser skillnad på 720 och 1080, men när någon (jag) drar in keystone så börjas det givetvis tjafsas om några pixlar hit eller dit. Givetvis får man artefakter från skalningen, men med de undersökningar jag gjort på min 80" duk som jag ser på ca 3.5 avstånd kan jag inte se någon skillnad i kvalitet när en film rullar. Givetvis ser man det på testbilder och på text från datorn.

Skickat 06 augusti 2012 - 22:39

Visa inläggmaximm 06 augusti 2012 - 22:10 skrev:

Tycker det är tråkigt att många verkar vara så rädda för keystone. När man pratar upplösning hör man ofta att de flesta inte ser skillnad på 720 och 1080, men när någon (jag) drar in keystone så börjas det givetvis tjafsas om några pixlar hit eller dit. Givetvis får man artefakter från skalningen, men med de undersökningar jag gjort på min 80" duk som jag ser på ca 3.5 avstånd kan jag inte se någon skillnad i kvalitet när en film rullar. Givetvis ser man det på testbilder och på text från datorn.

Rädd kanske är lite fel ord , snarare att man vill göra en installation så bra som möjligt o få valuta av sina val och prioriteringar, när man nu kan göra en installation utan att förvränga bilden, varför göra det ? tar lika lång tid att göra det "rätt" då slipper man tänka tanken senare " blir det någon "försämring". Hemmabio intresset hos många är så mkt mer än att "bara" få en bild man gillar att gå på djupet med detaljer och uppskattar känslan av att vara noggran, men som sagt vi är alla olika. skillnaden på 720 och 1080 är ganska stor MEN bara på kortare avstånd, dvs högre upplösning gör att du kan sitta närmre med bibehållen känsla av upplösningen, på längre avstånd kan inte ögat uppfatta skillnaden, helt rätt... och på "bara" 80 på 3,5 nä där tror jag inte du lär se så väldigt stor skillnad, när jag började med första projen 1995 hade den VGA upplösning körde VHS på en 130 tums duk ! men satt på 7 meters avstånd, då var bilden ok, inga synliga pixlar, på 3 meter så det för jävligt ut

Skickat 07 augusti 2012 - 23:43

Ok, lite off-topic med keystone diskussion i den här tråden, kan jag tycka. Så rättelse i ledet.

Visa inläggosla0106 01 augusti 2012 - 19:39 skrev:

Jo, omm det blir projektorer av dessa blir det IN80! Problemet är med avståndet,vi har bara ca4.15 m emellan, och tänker ha 104" 16:9...
Måste du ha just 104" då? Gå ner till 90"(om det nu funkar, det vet jag inte) och välj IN80 istället.
Jag skulle helt klart gå ner till 90" om jag därmed fick den bättre IN80. Jag har haft både en X10 och en IN80. Var tvungen att sälja den för ett par år sedan, men suget kom tillbaka rätt snabbt(en gång proj, alltid proj) och då blev det en Epson TW-3200 och det var lite av ett "nerköp". Jag visste dock innan köpet att jag inte skulle få samma "punch" i bilden men min ekonomi tillät inte mer än så, just då.
Om valet stod mellan 104" och en TW-700 eller en 90" med IN80 så väljer iaf jag mindre bildyta alla dagar i veckan. (Flytta dig närmare duken) :)

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • crills
    2013-05-23 17:26:52
  • crills
    2013-05-23 17:25:41
  • Kaffe-alien
    Schonning
    2013-05-23 17:09:12
  • Airplay !
    epkjhal
    2013-05-23 12:58:54
  • Teknikhörnan inne på kontoret
    epkjhal
    2013-05-23 11:30:46
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.