Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny HU - Några alt?

25 svar i tråden
Alpine iDA-X300 (Bil-multimedia huvudenheter) 0 10 (1) Inga priser
Sony CDX-GT50UI (Bil-multimedia huvudenheter) 0 0 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

Skickat 07 september 2008 - 18:12

Tjena!

Nu är det äntligen dags att köpa en HU.

Men jag har klämt lite på några HUs av olika märken och upptäckt att alla är väldigt plastiga och jag vill alltid ha kvalitetskänsla på prylarna.
Men det verkar bara vara att acceptera.

Hur som helst, jag har en iPod Classic på 160gb som jag ska spela musiken från för jag hatar CD skivor och cd växlare och allt vad det heter.
Sen ska den driva 2st 4" koaxialer resten driver jag på slutsteg.

Funderar på en Sony GT50UI
http://www.digiswe.c...cd-mp3-usb.html

Eftersom det ingår adapter för iPod och Sony är ett bra märke i allmänhet.
Så som jag ser på saken är att om jag skaffar annan hu behöver jag betala ~500kr för iPod adapter så sonyn är ganska billig.
Sist jag kollade på hu så kostade den ~2000kr så jag tycker den är ganska så billig.

Min MAX budget är 1500kr
Ska sitta i en Volvo 360GLT

Men vilka andra alternativ har jag?
Någon med erfarenhet av Sonyn?

Skickat 07 september 2008 - 19:03

Du vill inte ha något plastig men din maxbudget är på 1500kr... Du får inga dunderprylar som andas superkvalité för det priset.
Jag skulle inte köpa Sonys HU's. Inget vidare...

Det låter som du skulle kunna trivas med en Alpine IDA-X300

Skickat 07 september 2008 - 19:15

Jo visst konflikterar mitt pris med kvalitet? :)
Men har man ingen inkomst så är det bara så.
Problemet var att HUs för 5k+ känns lika plastiga.

Alpinen ser fin ut men får man med iPod adapter?

Skickat 07 september 2008 - 19:49

Skippa en helg på krogen och köp en bättre H/U än de du tittar på :)

Skickat 07 september 2008 - 20:08

Kul argument men jag går inte på krogen :)
Det har man inte råd med på bara studiebidrag ;)

Men de även om jag lägger ut större pengar så får jag inte så mycket mer för pengarna.
Då ska man lägga ut 3-4k+ vilker är sjukt mycket för en hu.

Så nej 1,5k får räcka.

Har inte så mycket andra dyra komponenter i stereon.

Xplod XM1252GTR -2ch
Postad bild

MTX THS652
Postad bild

Ska även skaffa 4" högtalare att montera i originalfästena fram, men det får pga budgetbrist bli 2st Visaton koax.

Skickat 07 september 2008 - 20:37

Jo, visst du gör du exakt som du vill, men vill man bara ha en bruksmaskin som skall låta utan att man bryr sig så mycket om hur det låter kan du köpa vad som helst. Det är inte bara fronten som är av bättre kavlité på en dyrare spelare...

Jag går också på studiebidrag, men jag jobbar ändå. Det kan alla göra, så det är inte ett argument som håller :)

Lägger du ut en tusenlapp till så får du inte en front av guld och ädelstenar, däremot så får du ett ljud som är bättre, och det är väl det som är vitsen!?

1500kr var max och du använde inga CD-skivor... Vad är då felet med Alpine iDA-X300 för 1400 som jag länkade till?

Det här inlägget har ändrats av jollek 07 september 2008 - 20:39

Skickat 07 september 2008 - 20:44

Inget fel alls på den :D
Det lutar nu mest åt den faktiskt :)

Har mailat Digiswe för att försäkra mig om att det ingår iPod kabel.
Har nyss mailat Alpine för att försäkra mig om den kommer fungera med min iPod Classic.

Det står nämligen i manualen att den bara fungerar med iPod 5g eller äldre.
Annars verkar det som en väldigt bra HU.

Jag bryr mig garanterat om kvalitet på ljudet men så skaffar jag mer gärna bättre slutsteg och högtalare när jag har råd. Det finns inte bara bilstereo i mitt liv utan jag vill även skaffa mig en laptop men det får bli till sommaren.

Men man får skaffa vad man har råd med ;)

EDIT:
Men nu blev man ju nästan brydd, visar sig att den saknar lågnivå ut ;)
Jaha back to sonyn då :D

Det här inlägget har ändrats av Josasp 07 september 2008 - 20:52

Skickat 07 september 2008 - 21:19

Jo, kika upp att den stödjer din iPod. Det ingår itne en kabel, utan den måste du köpa till separat... omkrig 500kr tror jag det kostar.

Tanka manualen här: http://www.alpine-electronics.se/index.php...search=iDA-X300

Dock är jag säker på att den har minst EN lågnivåutgång!

Skickat 07 september 2008 - 21:22

Jo en dvs en mono sub utgång.
Sen om ingen iPod kabel ingår så går den bort för mig eftersom jag inte är beredd att lägga ut 1300kr+500 för en hu utan låg ut.

Varför en hu är låg prio för mig är eftersom jag har kört utan hu nu hela sommaren och det har fungerat superbra.
Men nu har jag en volvo360 som har plats för en HU, vilken min Viva inte hade så nu skulle jag vilja ha en hu.

Det här inlägget har ändrats av Josasp 07 september 2008 - 21:24

Skickat 07 september 2008 - 21:31

Jo, du köper den produkten som du anser passar dina behov. Har provat Sony's ett par spelare och Alpine har avsevärt bättre kvalité både fysiskt och ljudmässigt. Nått billigare kan jag inte rekommendera för jag vet att det i regel är skit man får om man går undder 1500kr.

För övrigt satt föregångaren till den Sony-HU du länkade till i min bil förut. Inget vidare för pengarna, men den spelade skivor.
Varför inte billigaste Alpine då + kabel då? Det är betydligt roligare upplevelse än Sonyn iaf.

iPod-kabeln kostar inte 500kr, utan 250krs såg jag. Klart prisvärt med tanke på vad den kan göra :)

Skickat 07 september 2008 - 21:40

Jo men den saknar lågninvå, då kan jag inte koppla den till något av mina slutsteg.
Eller jo iofs så har sony-steget high-in men då får jag en kvalitetsförsämring vad jag har förstått.

Jag har kört hela sommaren med min iPod via en egen tillverkad iPod docka med volymkontroller, så det är vad jag har som referens.
Jag vill som sagt ha en hu som spelar bra via lågnivå eftersom jag driver allt mitt ljud via rca och lågninvå.
För kvaliten på ljudet bestäms av mina slutsteg tillsammans med högtalare.

Visst om ljudet på HUn är dåligt så drar det med sig hela anläggningen men ljudet kan knappast vara sämre än direkt från min iPod.
Hade gärna skaffat en alpine så är väldigt besviken (och sur) på att dom inte kunde slängt in lågnivå på x300.

Den Alpinen är nämligen helt värdelös eftersom jag inte kan koppla på något av mina slutsteg eller framtida slutsteg för annat än bas.

Skickat 07 september 2008 - 21:50

Lever på studiebidrag jag med, men snart har jag ändå ett framsystem för 1695:- i bilen, jag har redan en H/U som när jag köpte den gick på ofantliga 3500, har sedan (nuvarande) framsystem, baslåda och slutsteg för nämre 5500

Skickat 07 september 2008 - 21:57

Josasp Sep 7 2008, 22:40 skrev:

Hade gärna skaffat en alpine så är väldigt besviken (och sur) på att dom inte kunde slängt in lågnivå på x300.
Då får du gå upp i prisklass. De större iPod-modellerna har flera utgågnar men dom kostar också mycket mer.

Är du helt säker på att den endast har sub ut? I manualen finns beskrivet hur dom kopplar in en stereoförstärkare för att driva ett framsystem/höger-vänster på IDA-X300 :) Jag tycker du skall forska lite id et där... =)

Problemet är inte att folk har för lite pengar när dom köper grejer utan att dom har för höga förväntningar, Professorn =)

Det här inlägget har ändrats av jollek 07 september 2008 - 22:01

Skickat 07 september 2008 - 22:02

Ser nu att den har för framsystem, stog på sista sidan.

Lite jobbig manual eftersom den är för x200 och x300 som är ganska olika.

Jo nu står det mellan Sonyn och alpinen får se vilken det blir, men alpinen har betydligt bättre skärm men kostar då mer.

Skickat 07 september 2008 - 22:05

Josasp Sep 7 2008, 23:02 skrev:

Ser nu att den har för framsystem, stog på sista sidan.

Lite jobbig manual eftersom den är för x200 och x300 som är ganska olika.

Jo nu står det mellan Sonyn och alpinen får se vilken det blir, men alpinen har betydligt bättre skärm men kostar då mer.
För priskillnaden får du 100ggr mer hos Alpinen, det vågar jag lova! Jag hör stor skillnad mellan en Sony och en Alpine i samma prisklass av dem jag provat. Sen får man ju alltid mer för ytterligare en tusenlapp, och ytterligare en tusenlapp... Men, Jag skulle gå på Alpinen, alla dagar i veckan!

Skickat 07 september 2008 - 22:07

Ok digiswe ser inte ut att ha någon kabel på sidan, inte heller nämns det någon kabel.

Var får jag då tag i kabeln som billigast?

Skickat 07 september 2008 - 22:10

BRL har kabeln!
Alpine KCE-422i heter den. Beror lite på vart du bor, vart du skall köpa kabeln.
(Dock kanske den ingår vid närmare eftertanke... Men jag tror inte det då det itne gör det i någon av Alpines enheter)

Det här inlägget har ändrats av jollek 07 september 2008 - 22:12

Skickat 07 september 2008 - 22:15

Hudiksvall, men har iaf mailat digiswe.

Får se i morgon då, men om den ingår och jag har stöd för lågnivå och min iPod, then it's a go :)

Skickat 07 september 2008 - 22:17

Josasp Sep 7 2008, 23:15 skrev:

Hudiksvall, men har iaf mailat digiswe.

Får se i morgon då, men om den ingår och jag har stöd för lågnivå och min iPod, then it's a go :)
Det är väl bara att hålla tummarna då =)
Digiswe tror jag dock inte kan sin sak dock... Maila Alpine Sverige istället! Det är ju dom du köper av i alla fall =)

Det här inlägget har ändrats av jollek 07 september 2008 - 22:17

Skickat 07 september 2008 - 22:19

Du har nog rätt i att digiswe inte kan sin sak men dom kan iaf kolla vad som ingår i paketet.

Mailar Alpine ochså då :)

Skickat 08 september 2008 - 09:01

Professor_Kalkyl Sep 7 2008, 22:50 skrev:

Lever på studiebidrag jag med, men snart har jag ändå ett framsystem för 1695:- i bilen, jag har redan en H/U som när jag köpte den gick på ofantliga 3500, har sedan (nuvarande) framsystem, baslåda och slutsteg för nämre 5500

Vad har du för HU ? :P

Det här inlägget har ändrats av DVD-ai 08 september 2008 - 09:02

Skickat 08 september 2008 - 11:25

jollek Sep 7 2008, 22:57 skrev:

Problemet är inte att folk har för lite pengar när dom köper grejer utan att dom har för höga förväntningar, Professorn =)

Mina förväntningar av Peerless Def. kittet; ska i alla fall låta bättre än Pioneer TS/E176C

DVD-ai Sep 8 2008, 10:01 skrev:

Vad har du för HU ? :P

Panasonic CQC-7305N, går på typ 2200 nu för tiden :D

Skickat 08 september 2008 - 17:04

Professor_Kalkyl Sep 8 2008, 12:25 skrev:

Mina förväntningar av Peerless Def. kittet; ska i alla fall låta bättre än Pioneer TS/E176C
Alla gånger! Syftade bara i allmänhet på att folk tror att X antal hundrallappr är mycket, och förväntar sig jäkligt mycket ur det också eftersom de "Handlat dyra grejer". Bara för att man går från No-Name-sektionen till att köpa något ur budgetklassen så blir det inte guld och gröna skogar. Syftar inte på dig Josasp, och sorry för Off Topic

Skickat 08 september 2008 - 17:45

jollek Sep 8 2008, 18:04 skrev:

Alla gånger! Syftade bara i allmänhet på att folk tror att X antal hundrallappr är mycket, och förväntar sig jäkligt mycket ur det också eftersom de "Handlat dyra grejer". Bara för att man går från No-Name-sektionen till att köpa något ur budgetklassen så blir det inte guld och gröna skogar. Syftar inte på dig Josasp, och sorry för Off Topic

Kombinera det med folk som t.ex. köper
http://www.biltrivsel.se/node/22007 <- till hatthyllan
http://www.biltrivsel.se/node/22004 <- till bakdörrarna
http://www.biltrivsel.se/node/22006 <- till framdörrarna
Skiter i att "döda" original diskanterna i instrumentbrädan eller de som sitter i koaxerna som ska monteras i framdörrarna... Sen driver allt på en gammal Clarion bandare från mitten av nittiotalet.
Behöver jag säga att det blir lite skrikigt (dock när jag stängde av Loudness, drogner basen till +1 och diskanten till -1, så lät det inte dåligt, där med inte sagt att det lät bra heller...).

Men jo nog förstår jag vad du menar Jollek och visst är det vanligt förekommande. Hoppas dock fortfarande att mina Peerless låter bättre än Pioneer TS/E176C :P

Skickat 10 september 2008 - 20:57

Med begränsad budget..., kolla begagnat, finns hur mycket som helst.
Ska det tvunget vara nytt, kolla Kenwood, bra ljud, vettiga finesser, billigt men plastigt....

Skickat 10 september 2008 - 21:30

Ska köra på en iDA-X300

Jo men ska jag köpa beggat ska det inte vara över internet, och jag har kollat blocket gävleborg i 1,5år nu utan något vettigt till bra pris :)

EDIT: Kör på en iDA-X300 nu, låter super via lågnivå men inte allt stark via hög nivå. Men för de pengarna ska jag inte klaga :) Superbra iPod interface verkligen! sjukt bra radio och USBn är supersnabb.

Det här inlägget har ändrats av Josasp 27 november 2008 - 21:24

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Ny förstärkare och högtalare
    TDLG30RTL
    2013-06-19 21:35:07
  • R2-D2 beväpnad
    Benkke
    2013-06-19 20:29:30
  • R2-D2
    Benkke
    2013-06-19 20:07:28
  • Framtida ljudrum
    Gubbas83
    2013-06-19 19:41:09
  • Dressade PB13-Ultra
    cbjorkman
    2013-06-19 12:48:04
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.