Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad mellan "filmbas" och "musikbas"?

380 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 12 juni 2012 - 13:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Ehhh fan, Kram på er grabbar och mumla inte mer om det där nu... :)

Ni förstår ju varandra egentligen, bara det att många känslor verkar vara involverade i detta samtalsämne...


OBS!! världens grötigaste inlägg skrivet som hastigast på jobbet... ^_^
hoppas ni överlever...

För att vara lite OnTopic, så tycker jag följande:

Att EN bas sällan klarara av någon.... och inte är vare sig lämpad till film eller musik.... alltså inte lämpad att spela upp ljud då det inte kommer låta något bra... inte ens enkla toner låter som man vill at dom ska göra!
Men ingen regel utan undantag, det FINNS fall då EN subb är lika bra eller till och med bättre än två, men det är i vissa knepiga rum och extrema undantag..

TVÅ basar kan klara av det mesta om man bara placerar dom väl och kapaciteten är sådan att dom inte disstar tråkigt under drift.

men man ska ju ha FYRA st, då jäflar kan man börja göra grejer ;)


När vi nu har klargjort detta, så säger jag såhär:

Att sålänge en subwoofer/ basmodul (eller kalla det vad ni vill) gör sitt jobb, alltså återger dom frekvenser som vi vill återge utan innanbördes förskjuting i tiden (utan eftersläpningar) och utan efterklingning eller andra resonanta betenden.
Då spelar den subwoffern alla frekvenser lika bra ner till den punkt där den inte längre orkar leverera i en nivå som är att räkan till "nytto ljud".
Därunder så gör den ju inget bra jobb längre...

Så två subbar kan återge t.ex. 20Hz olika bra... trots identisk tonkurvemätning !
En med eftersläpning och en utan, den med eftersläpning kommer att uppfattas som seg och den utan kommer bara uppfattas som naturlig och musikalisk :)

sedan kan man tänka på att:
Om en subba har ett F3 (-3dB) på 20Hz i rum så kan man antingen räkna den som användbar ner till strax under 20Hz om man inte har så stora krav på lågfrekvent återgivning. (den har ju trots allt tappar 3dB vid 20Hz, och har alltså redan börjat falla något där över så om man räknar med -6dB som användbar respons så kan man antagligen tillgodoräkna sig 18Hz som användbart)

Har man stora krav på lågfrekvent återgivning så skulle man säga att den subben spelar ner till strax över 20Hz, vilket är på tok för dåligt... där under så har den ju tappat massor redan nere vid 18Hz...

jag vill gärna ha F3 på 15Hz eller under... idag har jag antagligen ett F3 på närmare 13Hz, det är bra !

Jag anser därför att en subb som har ett F3 på 20Hz är oacceptabel... det kan fungera bra till en del musik, typ hårdrock och viss annan musik som inte har något att erbjuda ner i frekvens i alla fall...

Personer som hört "musik subbar" och "film subbar" har helt enkelt hört dåliga subbar som inte klarar av att återge frekvenserna tidkorrekt, utan eftersläpning och resonanser...
Och om man Dessutom ! ska försöka konstruera subban att spela låga frekvenser samtidigt som den har alla dessa problem så hamnar grundtonerna till dom resonanta poblemen så långt ner och eftersläpningen blir så förstärkt att resultatet blir en "seg" bas som inte har något "udd" i ljudet.

En bas som är kraftigt beskuren neråt ( inte spelar något vidare djupt) den kommer trotts samma problem att uplevas som "snabbare", dels eftersom avsagnad av låga frekvenser kan ge den upplevelsen ur ett psukoakustisk perspektiv, men framförallt för att eftersläpningen och grundtonen för resonansen hamnar högre upp och förstärker intrycket av en "snabb" bas...


Men båda dessa subbarna, kan ju bli mer eller mindre katastrofalt dåliga ljudförmedlare med bättre eller sämre placering i rummet, och har man bara EN subb så blir det ju nästan onödigt att försöka utvärdeta hur den låter...
Det är liksom dömt att misslyckas med det hela...
Det bästa man kan göra med EN subb är att lira den gemensamt med frontarna för att "fylla i" och placera subben där den "hörs minst". (förenklat, finns en tanke bakom hur man bör placera den då)
Och INTE dela frontarna och låta en endaste subb ta hand om allt själv...
Då kan man få den mest välspelande subb att bli en "film subb" eller en "musik subb" bara genom att placera den på olika tokiga vis i rummet...


En BRA modul/ subba, den spelar inte bas alls, den LÅTER inte... utan återger toner så som dom ska låta, med minimal förvrägning och sådanna finns det jävligt dåligt med !
Men placerar man alltså denna suveräna ensamma subb i ett rum och dessutom helt galet så blir det sällan bra i alla fall... man får massor med problem med rummet som ställer till det.

Men värst blir det om man tar en subb som i sig själv är dålig, som typ valfri subb i stort sätt...


Jag kan faktiskt bara säga att jag hört TVÅ kommersiella subbar som spelat musik och inte "spelat bas"...

det är SVS PB12 och PB13!

Så, någon av dessa är det man ska ha om man letar subb... sedan finns det kanske andra som jag inte hört...
men inget annat har övertygat...

Slutligen kan jag säga att det finns Jääääte många oliak parametrar som spelar in hur en subb upplevs...
och om vi dessutom räknar in antalet subbar och rummet + deras placering och hur rummet då påverkar återgivningen...
ja ekvationen blir sådan att svaret inte låter sig skrivas på detta sättet...

Det enda man med säkerhet kan säga är att om en subb uppfyller följande kriterier så ÄR den bra till ALLT!

1: Bredbandig (går djupt i frekvens placerad i rum)
2: Har låg disst (allmänna disstfenomen, här ingår övertoner och resonanser + IM-disstortion)
3: spelar med låg tidsförskjutning vid alla användbara frekvenser

edit: kan tillägga att jag har hört två olika REL subbar som låter helt okey, dock inte lika bra som SVS !
men, dom är väll ett allternativ antar jag...

Sådär, nu vet ni vad jag tycker :)
Ha det gött boys ! :P

Infected Mushroom har mig veterligen bas nedåt 20hz i många låtar så den subben passar inte ens till musik i det avseendet =) Discomusik däremot skulle den funka bra till =)


Dom har många låtar som går mycket djupare än 20Hz... :)

Redigerat av DVD-ai, 12 juni 2012 - 14:14.


#252

Postad 12 juni 2012 - 13:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
vänta nu... om mätkurvan på basåtergivningen är densamma på två subbar så borde dom väl också återge ljudet likadant? det är ju ljudet man mäter

#253

Postad 12 juni 2012 - 13:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
på en vanlig frekvens mätning så ser du inte något annat än återgivningen någon tiondels sekund åt gången vid varje frekvens, du ser inte resonanta problem eller eftersläpning om du inte vet hur du ska mäta och dessutom hur du ska tolka mätnignen.

Så, nej, bara för att en frekvensmätning med svep och ett kort hasdfönster säger en sak så kan du INTE utläsa alla hörbara faktorer ur den.

är mycket mer invecklat än så tyvärr...

du måste göra massor med olika mätnignar och tolka dom rätt för att kunna få en hel bild :)

Men nu handlade inte tråden om det, utan om "musik och film subbar" och jag hävdar att det FINNS !
Men att det egentligen bara är jävligt dåliga konstruktioner i dom flesta fall... och ofta placerade helt upp åt väggarna fel i rummet också !
OCH spelande ensamma som sista spiken i kistan...

allting fel... och det låter därefter....


Med bra subbar, gärna 2st eller fler och placerade rätt så finns inte begreppen "musiksubb och filmsubb" längre...

Redigerat av DVD-ai, 12 juni 2012 - 13:34.


#254

Postad 12 juni 2012 - 13:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
bäst är att lyssna !

#255

Postad 12 juni 2012 - 14:58

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

bäst är att lyssna !

Oj! Kompromisslöst var bara förnamnet. Anar att ett par vanliga golvare som spelar ner till 35Hz inte är mycket att hänga i julgranen för dig då. :)

Men, skall detta tolkas som att det är lika bra att låta bli sub om man inte kan uppfylla dessa kriterier? Är det helt enkelt så att subben förstör mer än den tillför om den inte funkar så som du beskriver? Personligen har jag aldrig tyckt att en sub funkar, eller behövs, till varken musik eller film. I ett par välspelande golvare får jag både det djup och den kontroll jag eftersträvar. I de fall jag hört monstruösa subbar har det bara stört mig. Nu är det ju förstås enbart en smakfråga. Och dessutom har jag mycket begränsad erfarenhet av subbar.
Men vad är egentligen vitsen med en sub som inte spelar djupare än högtalarna? De flesta i vettig prisklass spelar ju ner till ca 35Hz, alltså samma som mina högtalare. Eller är det så att mina högtalare faller brantare under 35 Hz än en sub gör?

#256

Postad 12 juni 2012 - 15:01

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Jag håller med David. Med en budget på 3000-5000 som dom flesta har går det inte att få en baslåda som spelar starkt, djupt, har blixtsnabbt transientsvar, och dessutom är liten som ett mjölkpaket som tanterna ofta kräver.

Just transientsvaret anser jag vara betydligt viktigare till musik än till film. Speciellt om man är hårdrockare.
Nu kommer säkert någon börja tjata om att det finns hårdrocksmusik i film också, och ja, det gör det, men det är oftast kringliggande ljud också. Som t.ex en dialog eller en Harley Davidson som mullrar. Det finns dessutom synintryck från bilden som tar en del fokus från musiken.
Det anser jag inte alls är samma sak som att sitta och lyssna på musik i tvåkanal.
Det lär dessutom finnas betydligt färre filmer som har stenhård dödsmetall med dubbeltramp, än det finns baslösa filmer som farbror Karlsson hävdar.

Anledningen att jag undrar är att jag körde fyra sonosubs under en längre tid, och jag upplevde aldrig att dom hade tillkortakommanden till film, men till musik var dom inget vidare. Speciellt då det blev extremt snabba baskaggar.

Jag skulle gärna ta emot lite exempel på filmer där det finns extremt snabba transienter som inte kan hanteras av i princip vilken baslåda som helst.

#257

Postad 12 juni 2012 - 15:02

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
DVD-ai har en fråga skulle det gå att använda divan´s förvaringsutrymme som jag har i soffan som basfälla? Volymen i förvaringsutrymmet är på ca 350L. Soffan står ca 70cm från bakvägg in i rummet och tar upp nästan hela rumsbredden. Rummet i sig är 330cm långt och 280cm brett.

Mvh

#258

Postad 12 juni 2012 - 15:03

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Oj! Kompromisslöst var bara förnamnet. Anar att ett par vanliga golvare som spelar ner till 35Hz inte är mycket att hänga i julgranen för dig då. :)

Men, skall detta tolkas som att det är lika bra att låta bli sub om man inte kan uppfylla dessa kriterier? Är det helt enkelt så att subben förstör mer än den tillför om den inte funkar så som du beskriver? Personligen har jag aldrig tyckt att en sub funkar, eller behövs, till varken musik eller film. I ett par välspelande golvare får jag både det djup och den kontroll jag eftersträvar. I de fall jag hört monstruösa subbar har det bara stört mig. Nu är det ju förstås enbart en smakfråga. Och dessutom har jag mycket begränsad erfarenhet av subbar.
Men vad är egentligen vitsen med en sub som inte spelar djupare än högtalarna? De flesta i vettig prisklass spelar ju ner till ca 35Hz, alltså samma som mina högtalare. Eller är det så att mina högtalare faller brantare under 35 Hz än en sub gör?


En subwoofer som spelar ner till 35Hz är ingen SUBwoofer. Det är en woofer. ;)

#259

Postad 12 juni 2012 - 15:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Oj! Kompromisslöst var bara förnamnet. Anar att ett par vanliga golvare som spelar ner till 35Hz inte är mycket att hänga i julgranen för dig då. :)

Men, skall detta tolkas som att det är lika bra att låta bli sub om man inte kan uppfylla dessa kriterier? är det helt enkelt så att subben förstör mer än den tillför om den inte funkar så som du beskriver? Personligen har jag aldrig tyckt att en sub funkar, eller behövs, till varken musik eller film. I ett par välspelande golvare får jag både det djup och den kontroll jag eftersträvar. I de fall jag hört monstruösa subbar har det bara stört mig. Nu är det ju förstås enbart en smakfråga. Och dessutom har jag mycket begränsad erfarenhet av subbar.
Men vad är egentligen vitsen med en sub som inte spelar djupare än högtalarna? De flesta i vettig prisklass spelar ju ner till ca 35Hz, alltså samma som mina högtalare. Eller är det så att mina högtalare faller brantare under 35 Hz än en sub gör?


Ja, läggg pengarna på bättre frontar i stället,
Eller köp 2st SVSPB12 eller 13 ;)
Placera dom "rätt" i rummet och dela frontarna vid ca 80Hz och du har en bra grund !

#260

Postad 12 juni 2012 - 15:13

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 1

Att EN bas sällan klarara av någon.... och inte är vare sig lämpad till film eller musik.... alltså inte lämpad att spela upp ljud då det inte kommer låta något bra... inte ens enkla toner låter som man vill at dom ska göra!



Du verkar ju ha rätt bra koll, men ovanstående grova generalisering håller jag inte alls med om. Att två/fyra subwoofers oftast är bättre håller jag med om, men det går absolut att få ett bra ljud ur en ensam subwoofer också. Allt handlar om installation! Två subwoofers kan dölja vardera enskild subwoofers problem i återgivningen. Bäst blir det först när båda basarna är fintrimmade individuellt för att spela rena toner och integrera väl med de andra högtalarna systemet.

Vissa verkar tro att en ensam subwoofer kräver massa pill för att få till. Men om man kör två är det bara att ställa en i varje hörn och sen är det klart. Det är inte min erfarenhet. En sub är enklare att installera än två. Två kan däremot bli klart bättre än en, eftersom elementen belastas mindre och det blir en jämnare spridning i rummet.

/ j

#261

Postad 12 juni 2012 - 15:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

En subwoofer som spelar ner till 35Hz är ingen SUBwoofer. Det är en woofer. ;)

Som sagt, jag har ju ingen större erfarenhet i ämnet. :blush: Men de jag tittat på ligger från ca. 30Hz ner till 20Hz, och nog kallar de dessa för subwoofers i alla fall. Men du var kanske sarkartisk.. Är man van vid ner mot 15Hz förstår jag att det verkar futtigt med 35Hz. :)

#262

Postad 12 juni 2012 - 15:21

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Som sagt, jag har ju ingen större erfarenhet i ämnet. :blush: Men de jag tittat på ligger från ca. 30Hz ner till 20Hz, och nog kallar de dessa för subwoofers i alla fall. Men du var kanske sarkartisk.. Är man van vid ner mot 15Hz förstår jag att det verkar futtigt med 35Hz. :)

Det är nog inte så många köpelådor som bara går ner till 35Hz va...?
Är det i det absoluta superbudgetsegmentet då eller...?

#263

Postad 12 juni 2012 - 15:43

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Det är nog inte så många köpelådor som bara går ner till 35Hz va...?
Är det i det absoluta superbudgetsegmentet då eller...?

Nej för tusan. System Audios billigaste sub (3800Kr.) går ner till 40Hz, deras mellanprissub(6500) 30Hz, och deras dyraste (9000Kr.) till 22. Välrenommerade Velodyne MiniVee för 6500kr exempelvis till 28. Så här ser det nog oftast ut i vettiga prisklasser, alltså de jag och förmodligen många andra är hänvisade till. :)

#264

Postad 12 juni 2012 - 15:56

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0
Eler så bygger man själv,
seas l22rn4x i 45l avstämd till 22Hz spelar ner till 20, duger bra för de flesta, kanske kan duga till hyfsad köksradioanläggning för dvd-ai. 8)
kostar 700:- för element och 500:- för mdf, verktyg har man redan :)
Hyffsat prisvärt!

#265

Postad 12 juni 2012 - 17:11

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Eler så bygger man själv,
seas l22rn4x i 45l avstämd till 22Hz spelar ner till 20, duger bra för de flesta, kanske kan duga till hyfsad köksradioanläggning för dvd-ai. 8)
kostar 700:- för element och 500:- för mdf, verktyg har man redan :)
Hyffsat prisvärt!


Annars köper man fyra LMS 5400 Ultra och fyra QSC PL380. Verktyg har man ju redan. :D

#266

Postad 12 juni 2012 - 17:16

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
.........

Redigerat av film-fanatiker, 12 juni 2012 - 18:48.


#267

Postad 12 juni 2012 - 18:17

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Du verkar ju ha rätt bra koll, men ovanstående grova generalisering håller jag inte alls med om. Att två/fyra subwoofers oftast är bättre håller jag med om, men det går absolut att få ett bra ljud ur en ensam subwoofer också. Allt handlar om installation! Två subwoofers kan dölja vardera enskild subwoofers problem i återgivningen. Bäst blir det först när båda basarna är fintrimmade individuellt för att spela rena toner och integrera väl med de andra högtalarna systemet.

Vissa verkar tro att en ensam subwoofer kräver massa pill för att få till. Men om man kör två är det bara att ställa en i varje hörn och sen är det klart. Det är inte min erfarenhet. En sub är enklare att installera än två. Två kan däremot bli klart bättre än en, eftersom elementen belastas mindre och det blir en jämnare spridning i rummet.

/ j

Helt okey att du inte håller med. :)

Men jag anser att du har fel i att inte hålla med om i alla fall en av sakerna du skriver, efter som jag ju skrev att det finns undantag då det KAN gå att få ill det. Så har jag ju inte sagt att det "inte går" det hänger helt på rummet i fråga om det "går" eller inte...
Hur rummet är beskaffat :)
Men att det rent gennerellt är klart, för att inte säga extremt mycket sämre än multipla subbar i alla normala rum, av orsaker som jag delvis varit inne på redan, men kan ta på lite mer ingående hur jag anser att saker hänger ihopp.

Det handlar inte om att dölja subbarnas problem, utan att få dom att jobba med rummet på så vis att eu han bli av med resonanserna i rummets olika dimmensioner :)
Och DET är INTE att göra med en subb...
Enbast i rum med väldigt "egna" beteenden så kan det vara en fördel med EN subb.

Men nästa uteslutande inte...

Så detta är en helt annan diskussion som handlar om akusik snarare om subbans eget betende.
Du kan inte dölja en dålig subba brister genom att lägga till flera likadana dåliga subbar...
Du kan avhjälpa problemen som rummet ställer till med och dessutom få ner vissa av dom disstorsionstyper som subben lider av (med hjälp av att varje subb jobbar mindre).
Men samtidigt som rummets negativa påverkan blir mindre så ökar ofta hörbarheten av subbens egna brister.
Rummet "maskerar" ju betenden hos subben genom att själv "bete sig" så att säga...
Resulatet blir dock antagligen en förbättring om du får till placeringen väl då akustiken är så otroligt viktig för hur det låter...
Att även om subbens egna fel blir tydligare så ger bortfallet av rummets dumheter att helheten blir en förbättring :)

Men jag säger inte att det inte GÅR att få det att låta "helt okey" med EN subb även i ett normalt rum.
Men jag tycker att "helt okey" är förkastligt dåligt i Sådant fall...
Jag står inte ut med alla dom akutiska problem som det helt utan undantag ställer till med... Och inte går att möblera bort med endast en subb.

Integreringen till övriga högtalare är inget jätte problem alls, oavsett antal subbar, om dom bra är placerade någorlunda vettigt i förhållande till frontarna..
Men integreringen i rummet är där det faller och DET är enligt mig minst lika viktigt...
Utan den så kan man inte få till en återgivning som är naturlig, så är det bara...

Sedan får alla tycka vad dom vill för mig så jag säger inte att någon måste tycka som jag om detta.

Men då måste jag fråga vilka kompetenta bassystem du hört ?
Med noga utplacerade subbar för att arbeta MED rummet på rätt sätt?

Och inte bara sytem med subbar placerade där men tycker att dom borde vara...
För det kan bli lika illa som med en subb eller till och med sämre !
Om man ser till att placera som optimalt dåligt :P

Redigerat av DVD-ai, 12 juni 2012 - 18:27.


#268

Postad 12 juni 2012 - 18:22

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...För att vara lite OnTopic, så tycker jag följande:

Att EN bas sällan klarara av någon.... och inte är vare sig lämpad till film eller musik.... alltså inte lämpad att spela upp ljud då det inte kommer låta något bra... inte ens enkla toner låter som man vill at dom ska göra!


Snarare är det så att med en sub får man generellt en betydligt mindre sweetspot, men det finns egentligen ingenting alls som säger att man i en given lyssningsposition får "bättre bas" med två eller flera subbar, förutom att respektive belastas mindre vid en given lyssningsvolym.

...två subbar kan återge t.ex. 20Hz olika bra... trots identisk tonkurvemätning !
En med eftersläpning och en utan, den med eftersläpning kommer att uppfattas som seg och den utan kommer bara uppfattas som naturlig och musikalisk :)


Riktigt, men varför sätta likhetstecken mellan "seg" och "filmisk", vilket jag uppfattar att du insinuerar med din formulering.

...En bas som är kraftigt beskuren neråt ( inte spelar något vidare djupt) den kommer trotts samma problem att uplevas som "snabbare", dels eftersom avsagnad av låga frekvenser kan ge den upplevelsen ur ett psukoakustisk perspektiv, men framförallt för att eftersläpningen och grundtonen för resonansen hamnar högre upp och förstärker intrycket av en "snabb" bas...


Håller inte med.

"Eftersläpningen och grundtonen för resonansen" hamnar knappast högre upp för att man skär de lägsta frekvenserna, och intrycket blir snarare "tunnare" än "snabbare" bas helt enkelt.

...har man bara EN subb så blir det ju nästan onödigt att försöka utvärdeta hur den låter...
Det är liksom dömt att misslyckas med det hela...
Det bästa man kan göra med EN subb är att lira den gemensamt med frontarna för att "fylla i" och placera subben där den "hörs minst". (förenklat, finns en tanke bakom hur man bör placera den då)
Och INTE dela frontarna och låta en endaste subb ta hand om allt själv...
Då kan man få den mest välspelande subb att bli en "film subb" eller en "musik subb" bara genom att placera den på olika tokiga vis i rummet...


Förutfattade meningar (och flum) skulle jag vilja säga. Fler subbar ger framförallt möjlighet till högre ljudtryck i basen, och i vissa lägen jämnare bas i en större del av rummet, men samtidigt risk för interferens och utsläckning vid fler frekvenser än med bara en sub.

...nu handlade inte tråden om det, utan om "musik och film subbar" och jag hävdar att det FINNS !
Men att det egentligen bara är jävligt dåliga konstruktioner i dom flesta fall... och ofta placerade helt upp åt väggarna fel i rummet också !

Med bra subbar, gärna 2st eller fler och placerade rätt så finns inte begreppen "musiksubb och filmsubb" längre...


Ditt resonemang förutsätter viss typ av musik och viss typ av filmljud, och just detta faktum gör att generaliseringen haltar kraftigt och faktiskt saknar relevans.

...Just transientsvaret anser jag vara betydligt viktigare till musik än till film. Speciellt om man är hårdrockare...


Det beror som du själv är inne på väldigt mycket på typ av filmjud och musik.
En "snabb" sub är bättre på allt, under förutsättning att den också går lågt i frekvens.

...Vissa verkar tro att en ensam subwoofer kräver massa pill för att få till. Men om man kör två är det bara att ställa en i varje hörn och sen är det klart. Det är inte min erfarenhet. En sub är enklare att installera än två. Två kan däremot bli klart bättre än en, eftersom elementen belastas mindre och det blir en jämnare spridning i rummet.


Instämmer.

#269

Postad 12 juni 2012 - 18:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Orkar inte kommentera då jag inte är så intresserad av att disskutera saken, helt enkelt för att jag inte brur mig så mycket om vad andra tycker och anser :)

Det jag har skrivit är så jag ser på saken och ta det för vad det är ;)

Men jag kan kommentera att jag inte tycker att liknelsen mellan "filmbas" och "seg bas" är något bra alls...
Utan det är skrivet med "" just för att jag inte tycker det...
Men dom flesta kallar "seg bas" ( bas med mycket eftersläpningar, högt GD) för film bas.
Därför så skrev jag så, alltså inget som jag själv anser...
Utan skrivet utefter vad ANDRA anser vara en film subb eller en musik subb... det tråden handlar om.

Jag tyckte det framgick tydligt att jag anser alla basar som inte gör som jag vill, vara skit och inte fungerande till vare sig film, musik eller ens testtoner... :P

Ha de gött boys !

Jag har annat för mig, jag har lovat mig själv att inte gräva mig in i disskussioner om saker i trådarna på forumet... när jag ju inte har lust eller intresse för det...

Jag är dock kontaktbar för den som verkligen har intresset :)
Dock så kräver nästan detta papper och penna, om den intresserade bor i stockholmsområdet och gillar god öl så skulle man ju kunna träffas och så får jag förklara varför jag tycker som jag tycker ur ett tekniskt perspektiv.
Varför jag tycker som jag tycker ur ett praktiskt perspektiv (Hur det låter) det är bara att lyssna sig till...

Redigerat av DVD-ai, 12 juni 2012 - 18:49.


#270

Postad 12 juni 2012 - 19:02

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Orkar inte kommentera då jag inte är så intresserad av att disskutera saken, helt enkelt för att jag inte brur mig så mycket om vad andra tycker och anser :)

...dom flesta kallar "seg bas" ( bas med mycket eftersläpningar, högt GD) för film bas.
Därför så skrev jag så, alltså inget som jag själv anser...
Utan skrivet utefter vad ANDRA anser vara en film subb eller en musik subb... det tråden handlar om.

...jag har lovat mig själv att inte gräva mig in i disskussioner om saker i trådarna på forumet... när jag ju inte har lust eller intresse för det...


Vill man inte veta vad andra tycker så är ett forum rena minfältet... :D

Kassa basar är alltd kassa, och känner förresten igen det där sista du skriver.
Har ofta lovat mig sjäv samma sak, men det är ju samtidigt både givande och roligt...

Tack för en givande diskussion hur som helst!

#271

Postad 12 juni 2012 - 20:33

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
O jag fick inga exempel på filmer som innehåller så snabba transienter att dom inte kan spelas upp av i princip vilken baslåda som helst...

#272

Postad 13 juni 2012 - 06:27

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Om man fick önska så hade Krakataus katastrofala vulkanutbrott på 1800-talet varit rena drömmen att få spela in med modern ljudutrustning. Det sägs att ljudvågorna gick tre varv runt jorden. Om man ställer sin inspelningsutrustning 50-60 mil från en sådan knall så lär det nog bli en rätt schysst bas.

Märkligt nog brukar låga frekvenser ge bäst intryck ju längre från man står. Varför är det så? Filtreras höga frekvenser av luften och lämnar de gottaste frekvenserna kvar när basvågen kommer?

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 13 juni 2012 - 06:27.


#273

Postad 13 juni 2012 - 06:35

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Inläggen är som vanligt extrema. Jag anser en bil vara en bil endast om den har ett vrid på minst 800nm och 750Hk alltså är det typ königsegg endast som klassas som bil. Allt annat är kompromisser.

Lika med en sub, de måste vara +- 3 dB ned till 10 Hz helst DC annars woofers.Givetvis i 120dB minst.

Är hela branschen fel ute så bör ni väl ta fram en egen produkt och marknadsföra som THE SUBWOOFER.
Det finns många som är okay även över 20 Hz.

Tycker synd om de som är här sällan och tar era råd som lag....

(PB13U är extremt bra men inte bäst på allt anser jag fortfarande. Dock prisvärd. Men hur som helst är den lite åt det extrema hållet egentligen.)

Redigerat av Daniel_75, 13 juni 2012 - 07:05.


#274

Postad 13 juni 2012 - 08:45

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Inläggen är som vanligt extrema. Jag anser en bil vara en bil endast om den har ett vrid på minst 800nm och 750Hk alltså är det typ königsegg endast som klassas som bil. Allt annat är kompromisser.

Lika med en sub, de måste vara +- 3 dB ned till 10 Hz helst DC annars woofers.Givetvis i 120dB minst.

Är hela branschen fel ute så bör ni väl ta fram en egen produkt och marknadsföra som THE SUBWOOFER.
Det finns många som är okay även över 20 Hz.

Tycker synd om de som är här sällan och tar era råd som lag....

(PB13U är extremt bra men inte bäst på allt anser jag fortfarande. Dock prisvärd. Men hur som helst är den lite åt det extrema hållet egentligen.)


Var börjar den första suboktaven...?

#275

Postad 13 juni 2012 - 09:11

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0

Annars köper man fyra LMS 5400 Ultra och fyra QSC PL380. Verktyg har man ju redan. :D


Funkar den lika bra till musik som film? B)

#276

Postad 13 juni 2012 - 11:48

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Funkar den lika bra till musik som film? B)


Det kan du ge dej FAN på. ;)

#277

Postad 13 juni 2012 - 12:10

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Det kan du ge dej FAN på. ;)

Får man lov att fråga vad dina basar kostar? :huh:

#278

Postad 13 juni 2012 - 12:13

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Får man lov att fråga vad dina basar kostar? :huh:

Måste man fråga har man inte råd... ;)

Men baselementen ligger på ca 6.500 kr st.

Slutstegen ligger på dryga 30.000 kr st.

Redigerat av masse70, 13 juni 2012 - 12:18.


#279

Postad 13 juni 2012 - 12:23

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Måste man fråga har man inte råd... ;)

Men baselementen ligger på ca 6.500 kr st.

Slutstegen ligger på dryga 30.000 kr st.

Wow ^_^

#280

Postad 13 juni 2012 - 13:55

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Måste man fråga har man inte råd... ;)

Men baselementen ligger på ca 6.500 kr st.

Slutstegen ligger på dryga 30.000 kr st.


Baselementen kostar dryga 10 styck hem till dörren. Svindyr frakt. Sen tull och moms på hela skiten.

#281

Postad 13 juni 2012 - 15:36

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Baselementen kostar dryga 10 styck hem till dörren. Svindyr frakt. Sen tull och moms på hela skiten.

Hur djupt går dom basarna? :huh:

#282

Postad 13 juni 2012 - 16:12

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Erkänn Baker, det är trimmade Rumble 8'or du kör med :P

#283

Postad 13 juni 2012 - 16:14

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Var börjar den första suboktaven...?


Det där är en intressant fråga, och ofta nämns frekvenser uppåt 90Hz som gräns för sub-bas.
Kanske för att brytfrekvensen för aktiv delning ofta ligger i den trakten.

Själv vill jag nog mena att de lägsta grundtonerna i "normal musik" är en lämpligare gräns, dvs allt under ca 40Hz.

Låga E på en traditionell bas ligger på ca 41Hz, och A0 på t ex en flygel visserligen vid 27,5Hz, men det är huvudsakligen övertoner man hör då...

#284

Postad 13 juni 2012 - 17:02

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Hur djupt går dom basarna? :huh:


Precis hur djupt som helst. :)
Det som är intressant är ju hur långt ner man har användning av ljudtrycket.
I mitt rum tror jag att jag har användbar output ner till runt 10Hz.
I ett rum med stenväggar skulle dom gå en hel del längre ner, men jag skulle då istället få en massa problem med resonanser. Det har jag inte mycket idag. :)


Erkänn Baker, det är trimmade Rumble 8'or du kör med :P


Japp !! :D

Storleksjämförelse med en standard PA-tolvtummare. :)

Bifogad fil  M1570024.JPG   46,68K   2 Antal nerladdningar

I frontarna sitter det niotummare. :)


Bifogad fil  M1730010.JPG   39,48K   2 Antal nerladdningar

#285

Postad 13 juni 2012 - 17:27

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
kan det vara möjligt med ett system som är värre hästspark än hasses? jag måste våldsgästa om jag är.. eh... SÖDERÖVER någongång :D

#286

Postad 13 juni 2012 - 18:15

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

kan det vara möjligt med ett system som är värre hästspark än hasses? jag måste våldsgästa om jag är.. eh... SÖDERÖVER någongång :D


Mina motsvarar ungefär Ino Infra Y-20. Hasse har Profundus. Alltså Portat. Det blir lite annorlunda. Men ja. Jag har betydligt kompetentare bassystem. Dock MYCKET sämre rum.

Redigerat av Bakerman, 13 juni 2012 - 18:17.


#287

Postad 13 juni 2012 - 21:08

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Precis hur djupt som helst. :)
Det som är intressant är ju hur långt ner man har användning av ljudtrycket.
I mitt rum tror jag att jag har användbar output ner till runt 10Hz.
I ett rum med stenväggar skulle dom gå en hel del längre ner, men jag skulle då istället få en massa problem med resonanser. Det har jag inte mycket idag. :)




Japp !! :D

Storleksjämförelse med en standard PA-tolvtummare. :)

Bifogad fil  M1570024.JPG   46,68K   2 Antal nerladdningar

I frontarna sitter det niotummare. :)


Bifogad fil  M1730010.JPG   39,48K   2 Antal nerladdningar

Wow!! O.O
Är det mycket så djupa frekvenser (heter det så?) i filmer? Som vi stackare som inte har så bra basar missar... :ph34r:

#288

Postad 13 juni 2012 - 21:25

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Wow!! O.O
Är det mycket så djupa frekvenser (heter det så?) i filmer? Som vi stackare som inte har så bra basar missar... :ph34r:


Njaa... det finns inte jättemånga filmer med frekvenser under 20hz, och inte alls många med frekvenser under 10hz. Vid runt 15hz går det för övrigt inte höra ljudet, men det går att känna =) Monsterbas-systemet ovan handlar inte bara om att nå djupa toner, utan snarare mer om ljudtryck, och som Bakerman och några andra basnarkomaner på forumet skulle kalla det... headroom =)

#289

Postad 13 juni 2012 - 21:29

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Njaa... det finns inte jättemånga filmer med frekvenser under 20hz, och inte alls många med frekvenser under 10hz. Vid runt 15hz går det för övrigt inte höra ljudet, men det går att känna =) Monsterbas-systemet ovan handlar inte bara om att nå djupa toner, utan snarare mer om ljudtryck, och som Bakerman och några andra basnarkomaner på forumet skulle kalla det... headroom =)

Okej, tack för att du svarade! :)

Då måste jag också fråga, vilken är den bästa basen i världen?

#290

Postad 13 juni 2012 - 21:41

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0

Precis hur djupt som helst. :)
Det som är intressant är ju hur långt ner man har användning av ljudtrycket.
I mitt rum tror jag att jag har användbar output ner till runt 10Hz.
I ett rum med stenväggar skulle dom gå en hel del längre ner, men jag skulle då istället få en massa problem med resonanser. Det har jag inte



Japp !! :D

Storleksjämförelse med en standard PA-tolvtummare. :)

Bifogad fil  M1570024.JPG   46,68K   2 Antal nerladdningar

I frontarna sitter det niotummare. :)


Bifogad fil  M1730010.JPG   39,48K   2 Antal nerladdningar


Ja de är verkligen brutala de där rackarna! :)

Redigerat av Unregistered95265801, 13 juni 2012 - 21:44.


#291

Postad 13 juni 2012 - 22:30

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
För att kunna återge infra med bibehållet ljudtryck och låg dist krävs det stora slutna bassystem.
Spela 35Hz i 120dB med lika hög dist som dom flesta köpelådorna är jättelätt. Spela 10Hz i 120dB med hyfsat låg dist är skitsvårt. Till det krävs bra element i en bra låda, drivet av ett bra slutsteg, i ett bra rum.

Konarean x Xmax (slaglängd) / på 1000 berättar hur mycket luft ett element flyttar.
Det handlar om att flytta luft. Nere vid 10Hz måste man flytta extremt mycket luft för att få någon användbar output.

Man kan flytta mycket luft genom att ha många mindre element, eller flera större. Dyrt blir det oavsett.

För dom som tror att det inte finns många filmer med bas under 20Hz så är det inte så om man håller sej hyfsat uppdaterad. Som dom allra flesta av oss gör.
Det finns bas under 20Hz i princip varenda action, äventyr och sci-fi-film som görs idag. Mer eller mindre.
Det är dessutom ganska vanligt i animerade filmer.

För den som är nyfiken så finns det en lista som är sammanställd på riktigt bra basfilmer :)

http://www.avsforum....requency-charts

Okej, tack för att du svarade! :)

Då måste jag också fråga, vilken är den bästa basen i världen?


Efter 39 sidor på ett grannforum med betydligt högre kompetens på detta forum, har ingen ännu kommit på ett bättre element än just TC Sounds LMS 5400 Ultra. ;)

#292

Postad 13 juni 2012 - 22:42

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

För att kunna återge infra med bibehållet ljudtryck och låg dist krävs det stora slutna bassystem.
Spela 35Hz i 120dB med lika hög dist som dom flesta köpelådorna är jättelätt. Spela 10Hz i 120dB med hyfsat låg dist är skitsvårt. Till det krävs bra element i en bra låda, drivet av ett bra slutsteg, i ett bra rum.

Konarean x Xmax (slaglängd) / på 1000 berättar hur mycket luft ett element flyttar.
Det handlar om att flytta luft. Nere vid 10Hz måste man flytta extremt mycket luft för att få någon användbar output.

Man kan flytta mycket luft genom att ha många mindre element, eller flera större. Dyrt blir det oavsett.

För dom som tror att det inte finns många filmer med bas under 20Hz så är det inte så om man håller sej hyfsat uppdaterad. Som dom allra flesta av oss gör.
Det finns bas under 20Hz i princip varenda action, äventyr och sci-fi-film som görs idag. Mer eller mindre.
Det är dessutom ganska vanligt i animerade filmer.

För den som är nyfiken så finns det en lista som är sammanställd på riktigt bra basfilmer :)

http://www.avsforum....requency-charts



Efter 39 sidor på ett grannforum med betydligt högre kompetens på detta forum, har ingen ännu kommit på ett bättre element än just TC Sounds LMS 5400 Ultra. ;)

Den listan tackar man för! Jag har letat efter filmer med mycket bas :)

Då den här tråden är ganska OT, ställer jag några OT-frågor till :);

Är det stor skillnad i ljud på dvd och blue-ray?

Vilken typ av bas är det i "Bass I love you"? (Finns det något program man kan lägga in låtar i för att se hur många herz dom olika tonerna är?)

När jag spelar "Bass I love you" i mina Cv-högtalare "dansar" dom jättemycket (när dom är inkopplade till min reciever, Denon AVR-1912, och dom gånger dom har varit inkopplade till slutsteget)

När jag tog med slutsteget (på 120w i 8ohm, om det har någon betydelse?) till en kompis och kopplade in till hans Dali högtalare så "dansade" dom mycket, men när han senare kopplade in dom till sin Onkyo 609 så dansar dom ingenting, även med basen på max. Vad är anledningen till det?

Det blev lite rörigt nu, hoppas ni fattar! :)

#293

Postad 13 juni 2012 - 23:54

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

Annars köper man fyra LMS 5400 Ultra och fyra QSC PL380. Verktyg har man ju redan. :D


Har hört att det ska vara lite mesigt med bara fyra basar... B)

























:P :P :P

#294

Postad 14 juni 2012 - 07:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Den listan tackar man för! Jag har letat efter filmer med mycket bas :)

Då den här tråden är ganska OT, ställer jag några OT-frågor till :);

Är det stor skillnad i ljud på dvd och blue-ray?

Vilken typ av bas är det i "Bass I love you"? (Finns det något program man kan lägga in låtar i för att se hur många herz dom olika tonerna är?)

När jag spelar "Bass I love you" i mina Cv-högtalare "dansar" dom jättemycket (när dom är inkopplade till min reciever, Denon AVR-1912, och dom gånger dom har varit inkopplade till slutsteget)

När jag tog med slutsteget (på 120w i 8ohm, om det har någon betydelse?) till en kompis och kopplade in till hans Dali högtalare så "dansade" dom mycket, men när han senare kopplade in dom till sin Onkyo 609 så dansar dom ingenting, även med basen på max. Vad är anledningen till det?

Det blev lite rörigt nu, hoppas ni fattar! :)


Bass i love you går inte att spela på något system, för den är så dålig att jag inet står ut... :P

Men mycket av basen där ligger väldigt lågt ja... vet inte hur lågt för har inte testat den sedan jag fick mina nya subbor...

Något som går lågt OCH är lite rolig att lyssna på är låten: Krumelur - Warm Swarm
Den finns på spotify !

Dom flesta subbar kan inte spela dom frekvenserna alls knappt... ligger så lågt under grundnivån at tdet bara blir löjligt...
Och dom flersta bottnar väldigt snabbt också !
eller så har dom ett HP filter och klarar sig... men spelar fortfarande inte dom frekvenserna så det är fusk ;)

skulle tro den mesta energin i den låter ligger runt 10Hz och med ordentligt hög amplitud dessutom! på dom mest extrema ställena i låten behöver man inte spela speciellt högt för att saker hemma ska börja röra på sig.

Precis hur djupt som helst. :)
Det som är intressant är ju hur långt ner man har användning av ljudtrycket.
I mitt rum tror jag att jag har användbar output ner till runt 10Hz.
I ett rum med stenväggar skulle dom gå en hel del längre ner, men jag skulle då istället få en massa problem med resonanser. Det har jag inte mycket idag. :)




Japp !! :D

Storleksjämförelse med en standard PA-tolvtummare. :)

Bifogad fil  M1570024.JPG   46,68K   2 Antal nerladdningar

I frontarna sitter det niotummare. :)


Bifogad fil  M1730010.JPG   39,48K   2 Antal nerladdningar


Ja det e riktiga bjässar :)

har du fått till återgivningen nu ?
har du fixat så att du har Infra nu, med EQ eller vad blev lösningen ?

Och 10Hz är härligt, vid 10Hz så knakar det och brakar i väggarna här hemma :D

#295

Postad 14 juni 2012 - 07:31

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Bass i love you går inte att spela på något system, för den är så dålig att jag inet står ut... :P


Håller med... kan det för övrigt bli mer fjortis än Bass i love you? Måste verkligen vara den i särklass sämsta låten som gjorts.

#296

Postad 14 juni 2012 - 08:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Håller med... kan det för övrigt bli mer fjortis än Bass i love you? Måste verkligen vara den i särklass sämsta låten som gjorts.


Hehe, ja nej jag har svårt att komma på NÅGOT oavsett genre som jag faktiskt tycker är sämre.... :mellow:

jag lyssnar helre på 5 minuter av det här faktiskt, på den nivån är det...
http://www.youtube.c...h?v=wZZ7oFKsKzY

#297

Postad 14 juni 2012 - 09:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
jag tycker om bass i love you. det är en riktigt bra komposition mellan djupbas och lugn musik i ett. nu är det inget jag lyssnar på, absolut inte, men låten är ändå inte hemsk.

undrar vad man får betala om man vill ha den här effekten i ett vanligt lite mindre biorum:
http://www.youtube.c...feature=related

fyrdubbla bakers system? =D

#298

Postad 14 juni 2012 - 09:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
En hel del, men man kan ju "fuska" lite genom att bygga rummet fördelaktigt för just "bas mörch" genom att ha samtliga väggar och tak/ golv i betång, så lite absorbtion som möjligt i rummet och dessutom placera modulerna för maximal effektivitet.
sedan får man börja skyffla på med portade moduler som "bara" spelar så lågt som man anser sig behöva för att få den där upplevelsen och ändå ha maximal effektivitet åter igen...
Och så får man hålla på tills att man når motsvarande upplevelse i kring dörröppningen. :)

På videon så är det tämligen höga frekvenser som orsakar det där, inga låga frekvenser så en högt avstämd portad låda är att föredra och så tar man den och koppierar upp den i massor ! :P

då har man något som kan göra samma sak och i rätt antal också i stooooora rum, men spela musik kan dom inte... :P

Redigerat av DVD-ai, 14 juni 2012 - 09:41.


#299

Postad 14 juni 2012 - 09:41

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Bass i love you går inte att spela på något system, för den är så dålig att jag inet står ut... :P

Men mycket av basen där ligger väldigt lågt ja... vet inte hur lågt för har inte testat den sedan jag fick mina nya subbor...

Något som går lågt OCH är lite rolig att lyssna på är låten: Krumelur - Warm Swarm
Den finns på spotify !

Dom flesta subbar kan inte spela dom frekvenserna alls knappt... ligger så lågt under grundnivån at tdet bara blir löjligt...
Och dom flersta bottnar väldigt snabbt också !
eller så har dom ett HP filter och klarar sig... men spelar fortfarande inte dom frekvenserna så det är fusk ;)

skulle tro den mesta energin i den låter ligger runt 10Hz och med ordentligt hög amplitud dessutom! på dom mest extrema ställena i låten behöver man inte spela speciellt högt för att saker hemma ska börja röra på sig.



Ja det e riktiga bjässar :)

har du fått till återgivningen nu ?
har du fixat så att du har Infra nu, med EQ eller vad blev lösningen ?

Och 10Hz är härligt, vid 10Hz så knakar det och brakar i väggarna här hemma :D

Okej, tack för svaret! Håller med om att "Bass I love you" är helt underbart fantastiskt dålig, men jag tycker ibland att det är tufft att se basarna dansa :P

Men frågan kvarstår, varför dansar inte min kompis Dali-högtalare när dom är inkopplade till Onkyo 609? Dom dansade när dom var inkopplade till ett slutsteg...

Och vad är egentligen anledningen till att det börjar knaka i hyllor på andra sidan av rummet när man lyssnar på t.ex. "How we do"-The Game? Eller när man kör något test på youtube, en ton går från 1-150hz på ~1,5min, så hör man knappt inget ljud, men det bara börjar skaka i fönsterna...

Detta är antagligen ganska tröga frågor, men jag vill lära mig! :P

Tack!

#300

Postad 14 juni 2012 - 09:45

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

fyrdubbla bakers system? =D


Det räcker inte i ett rum. Tyvärr... :(

Ja det e riktiga bjässar :)

har du fått till återgivningen nu ?
har du fixat så att du har Infra nu, med EQ eller vad blev lösningen ?

Och 10Hz är härligt, vid 10Hz så knakar det och brakar i väggarna här hemma :D


Det låter bra. Det går ganska djupt. Kan bara mäta ner till 16, men dit ner har jag i alla fall full malla.
Komorok skulle ta en tripp ner till mej i sommar har han lovat. Mecka mini-DSP. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.