Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-Ray med DLNA

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 juli 2014 - 15:48

osimb04
  • osimb04
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Satt å letade efter en mediaspelare och av en slump hittade jag att vissa Blu-Ray spelare hade DLNA :D
Då jag har behovet av både en mediaspelare och en Blu-Ray spelare. Men har bara plats till en av dom. Då den ska sitta bakom TVn, för att slippa massa kablar och annat på väggen.

Nu till min fråga...
Ni som äger en BR-spelare (med DLNA) hur fungerar det att spela upp filmer etc. från en NAS?
Är inte i behov av att kunna surfa.

Plus i kanten om den har:
  • Netflix eller liknande tjänst
  • Styrning via App (iPhone) har för mig att jag sett det någonstans

Det enda jag hittat här på forumet är äldre resensioner om BR-spelare med DLNA - Där de flesta verkar säga att det är skit... :(

Och tyvärr så finns det ingen vettig handlare där jag bor som jag kan gå in och känna å klämma på sakerna...

#2

Postad 08 juli 2014 - 21:58

osimb04
  • osimb04
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Nån måste ju ha provat...

#3

Postad 11 juli 2014 - 22:36

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Jag har ju en Oppo, och iofs spelar inte jag från min nas med DLNA, dock från en Serviio instans på min server. Fungerar kanonbra. Sväljer de flesta format, klarar subtitles, olika ljudspår, osv.

Dock, något att beakta, ovanstående features beror både på vilken spelar, och på vilken server du har. Allt som är DLNA klarar inte nödvändigtvis samma saker. Men jag kan säga att sen jag skaffade min Oppo, så har min HTPC gått tillbaka in i arbetsrummet då jag ändå aldrig spelar pc-spel på projjen utan på min arbetsstation och 30"aren istället.

Tror även att Netflix har en app för nyare versioner av Oppo'n, och ja, det finns app till den.

#4

Postad 11 juli 2014 - 23:17

Unregisteredadd40455
  • Unregisteredadd40455
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Har en billig jävel jag köpte på Elgiganten för ett tag sedan, en Sony, tyvärr stödjer den bara HD ljuden i 2 kanal av nån skum anledning, men den har DNLA stöd men jag kör Plex på servern och det lyckas den plocka upp utan några problem. Har även stöd för Netflix i den då den har ett app system. Allt det för under 1000kr. Vettig om man bara vill ha i sovrummet tex och inte behov av det stora formaten. Vad som är intressant är att den klarar av att spela upp DTS och vanlig Dolby Digital i 5.1 ljud men som sagt DTS HD-MA eller TrueHD nermixar den till stereo. Om den ens stödjer båda dem, minns inte den står mest och samlar damm numera då jag har BluRay i datorn och en PS3a i andra rummet. (PS3 klarar också av DNLA men till skillnad mot min BluRay så har den inga svårigheter att spela upp alla ljudformaten utan problem och är därmed ett bättre köp även om man bara skall ha den till att spela upp film med)

#5

Postad 12 juli 2014 - 07:56

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0
FilmNerden: Klart den stödjer DTS-MA och TrueHD men om den inte har analoga utgångar så måste du ha en receiver med HDMI för att få ut det i mer än 2.0 om du skickar ljudet via Bitstream alternativt om du låter spelaren avkoda ljudet och då skickar ut det som PCM.

#6

Postad 12 juli 2014 - 12:51

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Det finns nog ingen blurayspelare som får plats bakom en tv på väggen hur som helst. Lättast är väl att du använder en liten mediaspelare som kör xbmc och rippar alla skivor.

#7

Postad 13 juli 2014 - 02:34

Unregisteredadd40455
  • Unregisteredadd40455
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

FilmNerden: Klart den stödjer DTS-MA och TrueHD men om den inte har analoga utgångar så måste du ha en receiver med HDMI för att få ut det i mer än 2.0 om du skickar ljudet via Bitstream alternativt om du låter spelaren avkoda ljudet och då skickar ut det som PCM.


Ja jag vet att den skall ha stöd för det, aldrig riktigt fått det fungera rätt hur jag än försökt. Den används inte ändå som sagt så det är inget jag orkar djupdyka i vidare. En sån här är det i alla fall http://www.sony.se/e...elare/bdp-s3100 köpte den på elgiganten för ett halvår sedan.

Edit: Jag gjorde en djupdykning i manualen bara för att jag blev för nyfiken på varför jag inte fått det att funka, visade sig att jag hade ställt ljudmixningen på PCM istället för Auto och av nån anledning mixade den ner 7.1 ljudet till 2.0 ljud. Slängde i Star Trek Into the Darkness och vips hoppade 7.1 signalen igång och receivern kände av det på rätt sätt. Så tack Tomanista för att jag hade fel :)

Redigerat av Unregisteredadd40455, 13 juli 2014 - 03:10.


#8

Postad 13 juli 2014 - 08:18

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0
Bra, nu har du en ursäkt att se om en massa filmer :D

#9

Postad 14 juli 2014 - 14:04

osimb04
  • osimb04
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Det finns nog ingen blurayspelare som får plats bakom en tv på väggen hur som helst. Lättast är väl att du använder en liten mediaspelare som kör xbmc och rippar alla skivor.


Allt får plats om man bara vill :D

Har funderat på att köra en mediaspelare men svårigheten blir då att alla filmer måste rippas och det vill jag helst slippa...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.