Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor

9329 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#9301

Postad 15 mars 2024 - 22:21

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0

Gillar att timeline epgn är tillbaka i Allente appen på Apple TV! Om ni nu bara kunde fixa zappningen med pil upp/ ner så den beter sig lika som den gör på Android tv. Som det är nu måste man vänta till gui försvinner , otroligt störande. @niklas kan du be dom fixa tack För att återskapa: byt kanal med pil upp vänta till gui dyker upp försök byta kanal, går ej förrän gui försvunnit . En sökfunktion i epgn hade varit trevligt med

@niklas fått någon återkoppling från utvecklarna när zappning med pil upp/ner på Apple TV kan fixas utan att behöva vänta på att gui försvinner ? Funkar ju på Android tv så borde ju vara lika på Apple TV . I övrigt så funkar Tvos appen rätt bra . Älskar att det går snabbt att starta en kanal och få bild jmf med hur det var längre tillbaka och att epg bilderna inte längre laggar lika mkt ( inte perfekt än dock ) Forfarande så önskar man ju 5,1 ljud från skyshowtime och med rätt fps. Trist att allt är stereo och 50fps . En sökfunktion på epg hade varit trevligt med som nu är det bara sök på play funktionerna .
Om bara utvecklarna kunde ta emot förslag så skulle detta kunna bli bästa appen på marknaden .

Förmodligen ingen som bryr sig, men förslag från en annan app jag använder så funkar det så här när live tv spelas:
-pil upp/ ner =byta kanal
-pil höger = kanal epg för den kanalen som spelas (både tidigare program och kommande, med möjlighet att spela upp arkiv ( gui på höger sida av skärmen)
-pil vänster = mini timeline epg , 3 rader synligt med möjlighet att bläddra upp/ ner. Ok =prg info/ byta kanal / starta arkiv ( gui i nedre delen av skärmen)
-enter = gui
-enter långtryck = liten kanallista över live tv ( större delen av skärmen visar live tv) ok = byta kanal (gui nedre delen av skärmen)

kan bistå med bilder om någon utvecklare mot förmodan skulle vara intresserad

Redigerat av 22mc, 15 mars 2024 - 23:27.


#9302

Postad 19 mars 2024 - 08:59

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2 232 inlägg
  • 1

Niklas!

 

Väldigt tråkigt att höra, personligen kan jag känna att det känns ganska dåligt. Ni har en hårdvara som utan problem klarar Netflix (flera andra boxar med Broadcom 72180 klarar Netflix i 4k). Att ni inte fixar så Atmos stödet funkar är även det riktigt svagt.

 

Ni inför er nya avgift "teknikavgift"... Jag förstår inte riktigt, tyvärr tycker jag att man upplevt att ni blivit lite sämre på kommunikation med vad som händer o det har varit ganska tätt med buggar. Vad är det för teknik vi får betala för? Vi betalar för en bra box med bra hårdvara, ni tar betalt, men vad är det ni tar betalt för? Missförstå mig rätt här, men det är ganska dåligt att ni inte kan fixa Netflix stödet... det är den marknadsledande streamingtjänsten?

 

Jag kan tycka att du Niklas har skött supporten väldigt bra, men... det känns som det blivit sämre. Ska det fortsätta så här så blir det nog en renodlad Streamingtjänst nästa gång för mig. Ska jag köra vidare så får ni faktiskt lägga på ett kol o leverera bättre.

 

Jag var väldigt positiv till Allente 1 boxen från början, men nu får ni faktisk skärpa er!

Hej

Gällande Netflix så har jag tyvärr ingen mer information, men vill vara öppen och säga att det inte är något som är nära en lösning. Tar som sagt gärna feedback kring kommunikationen, vad vi kan göra bättre där.
 

Ang sändnings och tekniknikavgiften, det är lite utanför mitt kompetensområde att förklara detta i detalj så jag har tagit hjälp av ett par kollegor med nedan förklaring.  
 
Alla kunder ska ha fått information där vi förklarar vad som ligger bakom avgiften men vi förtydligar gärna! Informationen vi refererar till finns här: allente.se/avgift och så här svarar vi på vad avgiften täcker: 
 
”Avgiften täcker delar av de kostnader vi har relaterat till sändning, produktutveckling och säkerhet. Det omfattar: 
 
Sändning - t ex satellitutsändningar och ökad datatrafik för streamade tv-kanaler 
 
Produktutveckling - teknisk utveckling och förbättring av våra tjänster (t ex appar) 
 
Säkerhet - kryptering, monitorering och anti-piracy” 
 
Punkt 1. Olika typer av sändningskostnader är en stor utgiftspost för oss, som har ökat med 10% bara under förra året.  
 
Punkt 2. Den tekniska utvecklingen går allt snabbare, vilket kräver en hög standard när det gäller produktutveckling. Självklart vill vi att alla våra kunder ska ha en välfungerande hårdvara. Vår box, som du refererar till i din fråga, är som du säger en bra hårdvara men det krävs också att vi hänger med i utvecklingen för att våra hårdvaror och appar ska hålla en god standard över tid.  
 
Punkt 3. Det är också viktigt för oss att skydda såväl våra kunders personliga data som vårt innehåll från cyberattacker och piracy. Som du säkert känner till är detta ett allt mer frekvent gissel för många branscher, inklusive vår. Vi lägger allt mer tid, pengar och resurser på att skydda både innehållet och våra kunder. Trots att vi ständigt jobbar med att hålla dem tillbaka, kan cyberangreppen dessutom leda till en del tillfälliga störningar, vilket gör det ännu viktigare (och mer kostsamt) att stoppa dem.  
 
Sammantaget så täcker sändnings- och teknikavgiften bara en del av våra faktiska kostnader för allt vi nämner ovan. Och då detta är lika viktigt för alla, oberoende av paket, tar vi ut det som en separat avgift (till skillnad från då våra ökade kostnader är innehållsrelaterade och faller ut olika beroende på tv-paket). 
 

Mvh
Niklas
 



#9303

Postad 19 mars 2024 - 12:10

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

En stor orsak för mig att ha kvar Allente är Viasat History (dvs riktig historia och inte något reality-krafs).

Netflix eller inte är ingen stor grej för mig, vi har en AppleTV för seriös streaming.

Sedan hittade jag Formel 1 på Vsport Ultra HD, trevligt :-)

 

Men det som verkligen stör mig med Allente-1 är bristen på 5.1 ljud. Se på nyproducerade Star Trek serier i 2.0... nej.

 

BTW. Att boxen bara har en coax-ingång är lite synd med.



#9304

Postad 21 mars 2024 - 07:48

storbacken29
  • storbacken29
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

Varför går inte Auroa Tegarden att spela in som serie ?

 

Sven Åke


Är det någon som får M037 på Alliente 1 boxen ?

 

Sven Åke



#9305

Postad 21 mars 2024 - 08:58

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0

Hej Niklas!

 

När jag började som kund hos er på Canal Digital numera Allente så var ett av skälen att ni lanserade Oneplace, en "öppen" box som skulle ge oss möjlighet att köra "lite vad vi ville bland appar" inom Android TV-sfären. Jättebra tyckte jag, problem var ju bara att LG:s Oneplace box var alldeles för underdimensionerad för detta, den var inte riktigt anpassad för verkligheten. Ni/du kämpade som sjutton med boxen o visade att ni inte gav er och fick visa prov på att lyssna och återkomma med vad som var på gång. Många var vi kunder som fick skäll (förstående/icke-förstående flickvänner o fruar tyckte vi var dumma i huvet som inte slängde ut boxen). Men nånstans hoppades man att det skulle lösas och ni på supporten ingav ett visst hopp. Men sen... kom nyheten: Ny box på gång, den här gången ska vi dimensionera den på ett annat sätt så den inte samma skit som Oneplace...

 

När jag fick den så var det himmelsvidd skillnad, annan hastighet o mycket stabilare, det kändes hoppfullt.

 

Sen hände nå konstigt, det kändes som boxen bara övergavs tillsammans med oss kunder. Det blev fler buggar o mer bekymmer. Visst ni hade säkert ruskigt mycket att göra, men det är en enkel förklaring o rätt dålig ur kundperspektiv. Men nu är vi här:

 

2-år har gått och vad händer... ganska mycket ingenting. Är det troligt att vi som köper era abonnemang är teknik/TV/Hemmabio intresserade? Jajjamen, men det verkar strunta i. Det som skulle kunna ha varit en "home-run" för er med ny hårdvara o bra möjligheter har ni slarvat bort. Ska ni göra era paket o era erbjudanden intressanta så får ni ju supportera era produkter. Allente 1 hade kunnat bli ett stort argument för att välja Allente... men ni väljer ingenting o diskussionerna går återigen högt om att byta leverantör. Hur vill ni ha det, skärpning!

 

Det finns ett antal saker som behöver fixas, det jag tycker är viktigast:

 

- Buggar, fixa den förbannade "ingen bild" buggen, man ska inte behöva starta om boxen var o varannan dag

- Spela från början är oxå klart skakig... vad händer?

- Rensa cachen, om ni vill att vi ska hålla på med det gör då en app som ligger mer direkt i menyn...

- Atmos stödet måste komma, likaså HDR

- Självklart ska boxen ha Netflix stöd, allt stöd i hårdvaran finns

 

Genom att göra boxen relevant så får ni trognare kunder som kommer snacka gott om er.

 

Apropå era avgifter så är det ju så att kostar att distribuera TV, men ni kan inte bara lasta på nya avgifter o höjningar o sen satsar ni inte på eran egna box, det säger ju sig självt. Det blir ju lite lättare att motivera avgifter om ni kan peka på att ni förbättrar någonting gång emellanåt. Som det varit nu är det ju lite lätt pinsamt.

 

Vad gäller information så skulle jag vilja ha info om vilka rättningar som ligger i nya FW släpp, jag skulle också vilja ha info "på kort o lång sikt" vad ni satsar på med boxen, tex Atmos, HDR, Netflix osv... Visa att ni gör nåt för era avgifter.

 

Som jag nämnde så kommer jag kika på alternativ om det inte sker en förändring.


Redigerat av Kanelbulle, 21 mars 2024 - 09:25.


#9306

Postad 21 mars 2024 - 10:08

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0

För mig är de obegripligt med alla boxar och dess problem. Är det bara Sappa som har en CA-modul idag? Då flyttar problemet bort från dessa boxar och till apparaterna med CA-modul och kort i dem. Där har problemet för mig inte varit i samma omfattning som alla dessa boxar har.



#9307

Postad 21 mars 2024 - 12:22

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 1
Håller med dig Kanelbulle till 100%

Dessutom saknas fortfarande time-shift funktionen som utlovades vid lansering av Allente 1.

Dyra reklamkampanjer säljer inte på långa vägar så mycket som mun till mun från nöjda kunder.

#9308

Postad 21 mars 2024 - 12:29

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Är det inte dags att allente släpper kravet på pairing så att man kan använda egna boxar och ca-moduler. Allt går ju att streama nu, men det är bekvämare att se på programmen via satellit och man är då heller inte beroende av bredband.



#9309

Postad 21 mars 2024 - 15:07

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 584 inlägg
  • 0

Allente har väl en egen CA-modul?



#9310

Postad 21 mars 2024 - 15:12

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 1

Allente har väl en egen CA-modul?

Ja, men den måste pairas med ett kort. Det minskar flexibiliteten  Har man redan en conaxca-modul kan den inte användas om man vill se alla kanaler. 



#9311

Postad 21 mars 2024 - 16:16

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Finns ju inte så mycket intressanta kanaler kvar så att använda TV:ns inbyggda mottagare funkar bra, jag har gjort det länge.

 

Men pga alla de senaste ändringarna kommer det krävas ett riktigt lågt pris erbjudande för att jag ska vara kvar som kund.

 

Jag har tillgång till boxer/tele2:s app just nu och för TV-tittande är den helt överlägsen Allentes buggiga långsamma skräp.



#9312

Postad 21 mars 2024 - 16:23

storbacken29
  • storbacken29
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

Allente skrev

produktutveckling - teknisk utveckling och förbättring av våra tjänster (t ex appar)

 

Borde man då inte ha testrutiner när man utvecklar?

Det hade alla fall vi på jobbet!

 

för närvarande är jag inne på min 3e box (1sta fick jag betala  fullt för) och 3e hård-disk

 

för man har inte kunnat lösa mina problem med inspelningar ( M037 svårt att prat med HD)

 

igår kom et nytt problem efter en paus i en uppspelning av inspelat material

då började ALLENTE lysa 2-3 ggr /minut

ingen fungerade mer än att stänga av

 

jag väntar fortfarande på att dom skall komma  tillbaka med en lösning

 

Sven Åke



#9313

Postad 21 mars 2024 - 21:26

PattePPP
  • PattePPP
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

När man läser alla inlägg om problem med de nya boxarna så häpnar man. Jag använder Smart boxen med parabol sedan många år tillbaka och jag tycker den fungerar bra. En mottagare inte så mycket mer.  De nya boxarna verkar inte bli bättre. Ni som har de nya boxarna (efter Smart boxen) var/hur/upplever ni problem ? Segt ? problem med appar ? Hur upplever ni mottagningen via parabol med de nyare mottagarna?

 

Min lösning just nu är min gamla smart box + AppleTV 4k. Hur gör ni andra ?



#9314

Postad 21 mars 2024 - 21:32

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 867 inlägg
  • 0
Ang Discovery+ och HBO sammanslagning.

Vad händer om man har både Discovery+ via Allente och HBO årsabonnemang. Vilken tjänst flyttas över? Flyttas HBO över så kommer jag behöva betala för det, så det är ju viktigt att dom kollar vilka som kör Discovery+ via Allente tex.

Redigerat av Karl-Johan, 21 mars 2024 - 21:35.


#9315

Postad 22 mars 2024 - 06:37

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0

Ang Discovery+ och HBO sammanslagning.

Vad händer om man har både Discovery+ via Allente och HBO årsabonnemang. Vilken tjänst flyttas över? Flyttas HBO över så kommer jag behöva betala för det, så det är ju viktigt att dom kollar vilka som kör Discovery+ via Allente tex.

 

Befintliga HBO Max-kunder kommer att kunna upptäcka den nya upplevelsen på Max samtidigt som de behåller sina nuvarande profiler och visningshistorik, medan de fortsätter sin resa på Max. I vissa fall, beroende på enhet eller operativsystem, kommer HBO Max-appen automatiskt att uppdateras till Max-appen. I andra fall, när användare öppnar sin HBO Max-app, kommer de att uppmanas att ladda ner den nya appen för Max, så att de kan börja utforska den nya plattformen med bara några klick. Discovery+ och Eurosport premium SVOD-kunder kommer att få information i sinom tid om hur de kan teckna ett abonnemang för Max.

 

Jag tolkar det som att det är Discovery som kommer flyttas över.



#9316

Postad 22 mars 2024 - 14:38

hofwing
  • hofwing
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Befintliga HBO Max-kunder kommer att kunna upptäcka den nya upplevelsen på Max samtidigt som de behåller sina nuvarande profiler och visningshistorik, medan de fortsätter sin resa på Max. I vissa fall, beroende på enhet eller operativsystem, kommer HBO Max-appen automatiskt att uppdateras till Max-appen. I andra fall, när användare öppnar sin HBO Max-app, kommer de att uppmanas att ladda ner den nya appen för Max, så att de kan börja utforska den nya plattformen med bara några klick. Discovery+ och Eurosport premium SVOD-kunder kommer att få information i sinom tid om hur de kan teckna ett abonnemang för Max.

 

Jag tolkar det som att det är Discovery som kommer flyttas över.

Tror inte det kommer hända något, Discovery+ ska fortfarande finnas kvar som en egen tjänst även om Max kommer få en del av innehållet därifrån:

 

Vad händer om jag abonnerar på både Max och discovery+?

När Max tjänsten lanseras, kommer HBO Max prenumeranter kunna installera Max appen och streama HBO Max samt discovery+ innehåll på Max tjänsten. discovery+ kommer fortfarande att fortsätta som en fristående tjänst.

För mer information om Max kan man besöka help.hbomax.com/max.

 

discovery+ | Här är vad du behöver veta angående Max lanseringen och din discovery+ prenumeration: (discoveryplus.com)



#9317

Postad 22 mars 2024 - 16:34

storbacken29
  • storbacken29
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

ja då har man suttit med Allente supporten igen

 

Har inget abonnemang på Viaplay säger Viaplay appen när man kommer in !

trots att jag har Viaplay

 

inte nog med det  så vid ett tidigare tillfälle en av en av felsökningarna så tyckte

sopporten jag inte hade tillräckligt bra signal

men det visade sig att det var BOXEN som uppträde konstigt

och nu skall dom ha 1050:- för det

 

undra hur många timmar man har pratat med supporten?

det är många i alla fall

 

Sven Åke



#9318

Postad 23 mars 2024 - 10:40

storbacken29
  • storbacken29
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

när gäller motorsport tror gäller ändra sporter också så får man ju

spela in en massa program efter för att vara säker att få med hela

för man har funktion att se från början , men man har ju INTE se till SLUTET

 

så i dag när jag set F1 kvalet  så var det dags att städat

 

jag märkte att boxen (Allente 1) var trög när jag tog bort några av dess extra program

sedan gick på toa

 

när jag kom till baka så var det ALLENTE över hela TVn

 

detta är 3e gången denna veckan (senast i går kväll)

ingen fungerar, man ser att den tar emot fjärrkontrollen signaler för det blinkar

på boxen

 

så det enda som hjälper är att slå strömmen

 

den fungerade mycket bättre när man släppte den även om det fans fel då

Sven Åke'

editet

men man har ju INTE se till SLUTET

detta fans på gamla video bandspelar !


Redigerat av storbacken29, 23 mars 2024 - 14:02.


#9319

Postad 23 mars 2024 - 13:38

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Enklare att logga på viaplay-appen och köra det därifrån än att hålla på att spela in.



#9320

Postad 23 mars 2024 - 14:12

storbacken29
  • storbacken29
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

"Enklare att logga på viaplay-appen och köra det därifrån än att hålla på att spela in."

 

ja det är bara det att när jag startar Viaplay appen SÅ HAR JAG inget ABONEMANG

 

Men det får nog bli en lösning än Allente

Jag har varit kund sedan hyr boxarna

 

innan dom började med pairing så körde jag med en VU+ DU box (LAGLIGT kort)

utan några problem

sedan kom one place boxen och då började problemen

då föreslog dom byte till allente 1 boxen

som fungera något så när i börja

men nu åker den snart ut om inte kommer med lösning

 

 

Sven Åke



#9321

Postad 23 mars 2024 - 14:52

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 1

Det är nog enklare att dem löser inloggningen till Viaplay åt dig än att du får en fungerande box.

Jag har varit kund i snart 25 år men de nya priserna och utbudet lockar inte alls längre.



#9322

Postad 23 mars 2024 - 15:03

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Så här svarar de på Facebook när ngn frågade om Netflix-app:

 

Hej xxxx,

Anledningen till detta är att vi inte har några som helst avtal med Netflix längre, och det leder till inga rätigheter alls till att på något sätt sända deras utbud, det är tyvärr heller inget som är planerat att ändras men jag förstå att de är irriterande.
Mvh Albin
Allente kundservice


#9323

Postad 26 mars 2024 - 21:59

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Hr börjat få störningar i inspelningar i min One Place. Delar av bilden smetas ut till och från. Har formaterat hårddisken utan att det blivit bättre. Frågan är om det är hårddisken eller boxen som är problemet. 


Redigerat av Huddingebo, 26 mars 2024 - 21:59.


#9324

Postad 26 mars 2024 - 23:23

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Den här förbannade "ingen bild" buggen... Två gånger har jag fått starta om idag! 😵

#9325

Postad Igår, 07:31

storbacken29
  • storbacken29
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

JA då har boxen helt lagt av

det började precis som  som jag skrev om den 23/3

skillnaden var denna gång var det 5-6 gånger med strömbrytaren

och sedan kommer det fram en rosa artig bild

 

på TVn kolla de jag att gå in någon meny och den visade svart/vit så den var OK

då startade jag om Boxen (Allente1) för se om det skulle kunna hjälpa

nu är den död

 

Sven Åke



#9326

Postad Igår, 07:53

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Jag skriver som tidigare. Ta bort pairing och låt folk välja vilken box man vill ha. Det finns ett antal bra boxar utan CI+, men med vanliga conax kortläsare. 



#9327

Postad Igår, 08:59

storbacken29
  • storbacken29
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

jag lyckades få igång boxen igen

Med att byta strömförsörjning från gammal allente 1 box

 

men den blir

 Ja tänk när körde VU+ DUO4 boxen (lagligt ) HELT UTAN problem

 

 

Sven Åke



#9328

Postad Igår, 09:21

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Det var nån box förr där strömadaptern var för klen,hade antennkille här som (då CD) stod för. Efter massa mätande konstaterades att signalen var perfekt,huvudbry!! Hämtade då en adapter med mer kräm då funkade det perfekt. Kan kanske hjälpa att prova en adapter som ger nåra watt mer.



#9329

Postad Igår, 18:00

storbacken29
  • storbacken29
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

när jag pratade med kundservice så kunde han INTE gör något

för det var ju INGET PÅGÅENDE FEL !

 

motvilligt skickade han en ny ström försörjning

 

ja nu får man börja titta på andra alternativ

 

Sven Åke



#9330

Postad Igår, 18:33

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Där Storbacken mfl är anledningen till att jag skriver här. Även om jag vet att det inte löser något alls.

Men det gör det inte heller med att prata med Allentes kundservice som enbart svarar utifrån formulär och helt utan kunskap.

Eftersom jag själv anställt bra många personer genom årens lopp ser man att det bara är headcount utan kunskap för att fylla platserna billigast.



2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.