Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Utomhushögtalare

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad Igår, 14:55

m9fingers
  • m9fingers
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Hej,

 

Jag skulle behöva hjälp att välja utomhushögtalare till min fritidsbostad samt vilket "system" jag skall satsa på.

 

Jag är ingen audiofil men gillar att det inte låter dåligt, såklart. Så jag är ute efter något i en lagom prisklass, eller kanske till och med budget-variant i det här forumets perspektiv. Däremot vet jag inte exakt vad som man ska leta efter nu för tiden, då jag inte tittat aktivt på högtalare på flera år samt att det nu finns det en hel del "smarta" högtalare.

 

Idén är att sätta upp 2 högtalare under ett större tak (ca 12x3m), utomhus, som är över en ännu lite större altan (ca 12x6m). Jag tänker att det skall vara stereohögtalare men om det förenklar det hela är det ok med två mono högtalare. I framtiden kommer jag utöka med två högtalare till på andra sidan av huset (även det utomhus).

 

Inomhus kommer jag ha en soundbar med en sub till min TV. Jag kommer troligtvis skaffa en högtalare till utöver TV-ljudet. Jag vill kunna välja att spela samma musik på alla högtalarna och bara ha ett system för att styra dem allihopa, när jag lyssnar på musik.

 

Som exempel, i vår primära bostad har jag 2st Google Home högtalare + en hemmabioanläggning av Bose. Där uppnår jag samma syfte rätt enkelt med hjälp av en chrome cast som jag har i Bose-systemet och skapar en högtalargrupp (även om jag har problem med att det inte går att fördröja synkningen av ljudet till Bose med mer än 200 ms så det är visst osynk mellan rummen).

 

Jag kan ju göra samma sak i fritidsbostaden. Men hur får jag ihop det med utomhusthögtalarna då? Då behöver jag en förstärkare (?), som jag kan ha inomhus och dra kablar ut till högtalarna, eller smarta högtalare som är gjorda för att vara utomhus. Är det då en chrome cast som gäller, eller finns det andra system att rekommendera som är enkelt att samköra med en soundbar där jag också använder chromecast eller något annat?

 

Senaste åren har väl Sonos blivit populära inom området, men deras utomhushögtalare är bara "dumma" högtalare som man ändå behöver en Sonos-specifik förstärkare till, om jag förstått det rätt. Känns som man betalar onödigt dyrt för vad jag är ute efter då, samt att jag binder mig till Sonos och behöver då också ha Sonoshögtalare till TVn för att få ihop det?

 

Det är primärt utomhushögtalare med tillhörande förstärkare, om det behövs, som jag letar efter nu. Men jag vill inte låsa in mig i något system som gör att jag är väldigt bunden i mitt framtida val av soundbar eller andra högtalare, framförallt om de valen är dyra, då kommer det dröja innan jag kommer mig för att utöka med högtalare inomhus, vilket känns trist.

 

Jag hade väl hoppats kunna ligga under 10k SEK för utomhuslösningen med 2 högtalare. Jag har t.ex. kikat på de här högtalarna: https://www.hifiklub...talare/bwam1bk/

Men vad behöver jag för förstärkare till dem? Jag behöver verkligen ingen värstingförstärkare, bara den klarar av att spela dom två högtalarna, och eventuellt två till i framtiden. Och koppla in in chromecast(???).



#2

Postad Igår, 19:47

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
Har inte lyssnat på dem själv, men har du sett dessa?

https://www.litheaud...kers/06610.html

Fel länk. Denna skulle det vara: https://www.litheaud...ker-active.html

Redigerat av Iwarsson, Igår, 19:51.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.