Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

skulle jag märka skillnad med ett slutsteg?

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 februari 2015 - 22:47

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0

som rubrik lyder så funderar jag över om jag skall köpa mig ett steg till mina Cerwin Vega V-15F och undrar om det kommer bli nån märkbar skillnad mot min yamaha 2030?

visst om jag går och köper ett värsting steg med massa watt å grejer men är egentligen ute efter ett äldre NAD steg eftersom jag gillar "soundet" ur dom äldre maskinerna och har sneglat lite på ett nad 2240pe och ett 2150 har jag för mig det var.

dom är kanske inte några direkt muskelberg men kanske räcker då mina cw är rätt lättdrivna men min 2030 har ju lite power i sig också, så kanske lite pengar i sjön med ett såpass litet steg och kanske skall vänta tills ett lite starkare steg kommer ut som 216 eller nåt?

 

vad tror ni?



#2

Postad 16 februari 2015 - 23:16

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

För att göra någon skillnad alls så är Nad 216THX minimum om du gillar just detta märke.

 

Dock känns det som att Rotel RB1070 & Vincent SP-331 är strömstarkare (ampere) och vanliga på begagnat marknaden.



#3

Postad 16 februari 2015 - 23:22

toffmeister
  • toffmeister
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Jag undrar lite samma sak, fast med mina nyinköpta Dynaudio Excite X32 och min Yamaha RX-V773...

 

Hur vet man vilket slutsteg man ska kika på lixom?



#4

Postad 17 februari 2015 - 00:53

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0

För att göra någon skillnad alls så är Nad 216THX minimum om du gillar just detta märke.

 

Dock känns det som att Rotel RB1070 & Vincent SP-331 är strömstarkare (ampere) och vanliga på begagnat marknaden.

 

ok. men mina CW är knappast nåt som är svårdrivet men det kanske inte direkt är nåt som man skall lägga tyngd på?

får ju mkt bra ljud med min 2030, inget fel på det men vill se om jag kan få lite mer kräm ur basen på dom med ett externt slutsteg.

vill inte ha ett klass-d steg eller nåt(låter så stelt) utan ett a+b steg med varmt gravdjupt ljud och skall köpa ett mono block till min center sen med var det tänkt, om jag hittar nåt som passar till min övriga utrustning(vill ju inte att det skall se ut som ett fel pusslat pussel i fronten). när jag köpt den vill säga, en cerwin vega där med.



#5

Postad 17 februari 2015 - 12:15

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

 

ok. men mina CW är knappast nåt som är svårdrivet men det kanske inte direkt är nåt som man skall lägga tyngd på?

får ju mkt bra ljud med min 2030, inget fel på det men vill se om jag kan få lite mer kräm ur basen på dom med ett externt slutsteg.

vill inte ha ett klass-d steg eller nåt(låter så stelt) utan ett a+b steg med varmt gravdjupt ljud och skall köpa ett mono block till min center sen med var det tänkt, om jag hittar nåt som passar till min övriga utrustning(vill ju inte att det skall se ut som ett fel pusslat pussel i fronten). när jag köpt den vill säga, en cerwin vega där med.

 

Skillnaden med steg enligt mig själv är att du får bättre djup på basen från låg volym och sedan när man höjer får man mer klipp och punsh.

 

Ljudet blir aldrig vasst på sinnes sjuka nivåer.

 

Men detta uppfatta jag först med Emotiva XPA steget. (200 Watt 8 ohm per kanal.)

 

Men med mer lättdrivna burkar som dina så tror jag att du ska få samma känsla med 130-150 watt per kanal för att uppfatta samma sak.



#6

Postad 17 februari 2015 - 12:56

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0

 

Skillnaden med steg enligt mig själv är att du får bättre djup på basen från låg volym och sedan när man höjer får man mer klipp och punsh.

 

Ljudet blir aldrig vasst på sinnes sjuka nivåer.

 

Men detta uppfatta jag först med Emotiva XPA steget. (200 Watt 8 ohm per kanal.)

 

Men med mer lättdrivna burkar som dina så tror jag att du ska få samma känsla med 130-150 watt per kanal för att uppfatta samma sak.

 

ok. tack för dina intryck och upplevelser om detta.

skall kolla närmre på ett NAD 214 och ett kenwood basic m1 men även ha NAD 2240 i åtanke.



#7

Postad 17 februari 2015 - 18:24

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Effekten kan ju knappast var ett problem i detta fallet om det stämmer som jag just läst att känsligheten är 102dB. Du borde kunna blåsa ut rutorna med mindre än 100W. Mitt råd är att gå på ljudkaraktären istället för effekten.

"Möjligen kan du pilla till/justera frekvensgången för 2030:an så att du får fram det sound du vill ha?"



#8

Postad 17 februari 2015 - 19:08

Chrille_0171
  • Chrille_0171
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Jag körde med 2st Nad 216 till mina Ve-15 (modellen efter dina, se mitt galleri) och det lät helt ok. Det är rätt stor skillnad mellan ett och två steg om du vill spela högt. Med min gamla Onkyo lät dom bra på moderata nivåer med ganska "blöt" bas som blev värre när volymen steg, basarna började "vandra" inåt/ utåt. Med ett steg blev det mycket bättre stuns och det "blöta" blev bättre, men fortfarande vid högre volymer "vandrade" basarna. Med 2 steg blev nog så bra det var möjligt, Basarna rörde sig väldigt kontrollerat och allt lär väldigt rent. Och det gick att spela mycket högt. Med "rätt" musik gick det att spela Full volym= öronbedövande för mig. Även då slog basarna kontrollerat :)  

 

Jag har Nad:arna kvar och driver ett par Dali 909 med samma bravur. Lite lägre än Cv pga lägre känslighet men högt nog.

Jag tror att det kvittar om du kör 2st 214 eller 216. 240w/8ohm resp. 400w/8ohm bryggat.

 

Happy hunting!



#9

Postad 17 februari 2015 - 21:57

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0

Effekten kan ju knappast var ett problem i detta fallet om det stämmer som jag just läst att känsligheten är 102dB. Du borde kunna blåsa ut rutorna med mindre än 100W. Mitt råd är att gå på ljudkaraktären istället för effekten.

"Möjligen kan du pilla till/justera frekvensgången för 2030:an så att du får fram det sound du vill ha?"

 

 

jag har ändrat i EQ på min 2030 men inget slår ljudet ur dom äldre NAD tycker jag och känns som det borde bli bättre med externt steg för drivning av högtalare. om inte annat så borde det i alla fall bli bättre kontroll på ljudet och basgången tycker man.

är inte ute efter att spela så det blöder ur öronen eller att spela sönder rutorna. är ute efter att få bättre kontroll på ljudet och få tungt ljud i låg volym med. min yamma gör ett bra jobb men kan ju bara bli bättre. eller?



#10

Postad 17 februari 2015 - 22:08

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Min NAD C372 drev CLS-12 med bravur. Gillar NAD skarpt men har mer och mer börjat kika mot class D och Rotel. Tror inte jag kommer höra någon som helst skillnad i lägenheten mellan C372 och en RB-1572 men det fantastiska utseendet och minskad värme är svårt att tacka nej till.. Jobbar fortfarande på att motivera prisskillnaden dock, haha.



#11

Postad 18 februari 2015 - 01:36

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0

Min NAD C372 drev CLS-12 med bravur. Gillar NAD skarpt men har mer och mer börjat kika mot class D och Rotel. Tror inte jag kommer höra någon som helst skillnad i lägenheten mellan C372 och en RB-1572 men det fantastiska utseendet och minskad värme är svårt att tacka nej till.. Jobbar fortfarande på att motivera prisskillnaden dock, haha.

 

 

ja, klass-d är bra och strömstarkt/effektivt men vill ha det goa från dom äldre stegen.

kommer bli ett nad steg men skall bara hitta ett som faller mig i smaken.



#12

Postad 18 februari 2015 - 15:10

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0

en annan sak som jag tänkt på är hur det funkar med yamahans EQ vid inkoppling av steg.

kommer signalen bli behandlad av EQ eller gå helt obehandlad till steget?



#13

Postad 18 februari 2015 - 15:47

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Jag skulle chansa på att det bara är slutsteget man kopplar förbi, all processing av ljudet som yamahan gör sker i försteget och kommer därför att vara precis som vanligt.

 

Men frågan är väl om man inte egentligen är ute efter en EQ om man vill att det ska låta annorlunda? På låga nivåer ska det väl ändå inte vara någon skillnad mellan olika slutsteg som inte är dåliga.



#14

Postad 18 februari 2015 - 18:17

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

Du kommer att få de effekter av försteget som du själv ställer in, möjligen har du ett läge "Stereo Direct" eller något med liknande benämning där du kopplar förbi tonkontollerna i försteget. Annars är de med i matchen...

 

Personligen skulle jag tittat på en 2-kanals integrerad förstärkare med processor ingång, där får du sannolikt ett betydligt bättre stereoljud då du inte bara ökar effekten utan får dessutom ett betydligt bättre försteg.
Helt övertygad om att en beg. förstärkare av bättre märke skulle koppla ett järngrepp om dessa basar. Vi snackar ju om en extremt lättdriven högtalare.
Har dålig koll på om NAD har någon sådan, men det finns gott om andra minst lika bra fabrikat som har.



#15

Postad 18 februari 2015 - 21:37

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0

Betydligt bättre stereoljud?



#16

Postad 18 februari 2015 - 22:26

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0

Du kommer att få de effekter av försteget som du själv ställer in, möjligen har du ett läge "Stereo Direct" eller något med liknande benämning där du kopplar förbi tonkontollerna i försteget. Annars är de med i matchen...

 

Personligen skulle jag tittat på en 2-kanals integrerad förstärkare med processor ingång, där får du sannolikt ett betydligt bättre stereoljud då du inte bara ökar effekten utan får dessutom ett betydligt bättre försteg.
Helt övertygad om att en beg. förstärkare av bättre märke skulle koppla ett järngrepp om dessa basar. Vi snackar ju om en extremt lättdriven högtalare.
Har dålig koll på om NAD har någon sådan, men det finns gott om andra minst lika bra fabrikat som har.

 

menar du att jag skall koppla in den receivern från min 2030 från min pre-out till t.ex cd-in på en receiver med egen volym kontroll(som man självklart sätter på en lagom nivå och sedan låter den vara där)?

den tanken har slagit mig, att till ex ta en äldre NAD eller nåt annat märke med fm mottagare mm och använda den som ett "slutsteg" men frågan är om det är så optimalt



#17

Postad 19 februari 2015 - 13:42

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Istället för att gissa, anta och köpa ett begagnat halvdyrt för- eller slutsteg, gå till någon hifi-affär och låna ett fint och dyrt slutsteg och ett fint och dyrt försteg. 

 

Testa lite olika kombinationer och se om din bas blir bättre kontrollerad. Om den inte blir det så kanske du borde titta på andra grejer att förbättra.



#18

Postad 19 februari 2015 - 14:55

uffe t
  • uffe t
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Jag skulle köra på Blåtands förslag med en integrerad förstärkare som har Processor ingång. Då kopplar du front ut från Yamahan till processor in i förstärkaren.

När du lyssnar/ser på bio så används förstärkarens slutsteg som slutsteg till frontarna. När du sedan ska fin lyssna så kopplar du om förstärkaren och får ett bättre 2-kanalsljud.

Sedan bror det ju på i vilken nivå förstärkaren är i.

 

Jag kör själv så.

Det jag märkt är att bioludet blir lite bättre med förstärkarens slutsteg som kraft till frontarna. Den väsentliga skillnaden kommer när du kör hela förstärkaren i 2-kanal. För- och slutsteg.. Utan att veta så beror det nog på att försteget i integrerade förstärkaren är bättre än i bioreceivern.



#19

Postad 19 februari 2015 - 17:34

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Utveckla blåtandsförslag?

#20

Postad 19 februari 2015 - 18:30

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 2

Betydligt bättre stereoljud?

Du hörde rätt, prova själv..



#21

Postad 20 februari 2015 - 08:13

uffe t
  • uffe t
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Blåtands förslag, vad jag förstår, säger att en stereoförstärkare ger bättre ljud i just stereo än en bioreceiver. Kombinationen ger ett bra bioljud i flerkanal med slutsteget från stereoförstärkaren till frontarna. Och ett renodlat stereo ljud i 2-kanal.

 

Om man ska få "lika" bra ljud i stereo som flerkanal så, är min uppfattning, att man måste upp i kvalitet/pris i framförallt förstegsdelen.

Jag är kanske ute och cyklar, men min uppfattning är så.

 

När jag bytte min Onkyo till Nuforce så blev det ett rejält lyft i ljud i flerkanal. Det enda som ändrats är från Onkyos försteg till Nuforce AVP18s försteg.

Sedan har jag inte provat Nuforce kombon i stereo än. Kör fortfarande med min MBL i stereo och som slutsteg till fronthögtalarna.



#22

Postad 20 februari 2015 - 08:49

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Jag tar tillbaka min fråga. Missade att en hade alias Blåtand. Trodde man syftade på något annat.

#23

Postad 20 februari 2015 - 10:25

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0

har så svårt att hitta något med lite styrka.

marknaden på dom äldre NAD är inte så stor, dom som finns ute ligger på 30-70w i 8ohm och bill helst upp i 100w i alla fall. nu brukar ju nad vara rätt bra på att ha kraft när man vrider på och deras watt angivelser är väl kontinuerlig ström och inte vad den klarar att pressa till. minns min första som hade spec på 95w 8ohm men fy tusan vad den hade power, drev allt möjligt med den utan en minsta antydan till dist eller nåt.



#24

Postad 20 februari 2015 - 10:44

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Jag tvivlar på att du behöver bättre slutsteg till dina CW än vad du har i din 2030.



#25

Postad 20 februari 2015 - 13:22

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0

Jag tvivlar på att du behöver bättre slutsteg till dina CW än vad du har i din 2030.

 

 

ja lite så men kan ju bara bli bättre? eller? funderar på ett steg som levererar 130w 8ohm och är av den äldre sorten så jag får det "soundet" jag strävar efter.



#26

Postad 20 februari 2015 - 17:40

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Tror du att du skulle kunna beskriva hur soundet du vill ha skiljer sig från soundet du har nu?

 

Om du vill ha lite mer punch i basen föreslår jag eq med inställningen + 3 dB@50 Hz, q=0,8

Om du vill ha en lite mer avgrundsdjup bas föreslår jag en eq med inställningen +3 dB@20Hz, q=0,8

Om du vill ha ett lite öppnare ljud föreslår jag en eq med inställningen +3 dB@5000 Hz, q=0,5

 

Om du däremot vill att det ska låta nästan precis likadant fast med möjlighet att spela mycket starkare utan att det blir missljud kanske ett nytt starkare slutsteg skulle kunna vara någonting. Men om du inte spelar så starkt att steget klipper så är det nog högtalarnas dist du hör (om det faktiskt låter illa när du spelar starkt). Om man vill påverka hur det låter även på lägre nivå är det bättre att byta högtalare.

 

_______________________

 

Förlåt om jag är elak, men att säga att man vill ha ett nytt slutsteg för att man vill att det ska låta annorlunda är att förlöjliga slutstegstillverkare. Dom har ju alla som målsättning att deras slutsteg ska påverka ljudet så lite som möjligt.



#27

Postad 20 februari 2015 - 20:23

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0

Tror du att du skulle kunna beskriva hur soundet du vill ha skiljer sig från soundet du har nu?

 

Om du vill ha lite mer punch i basen föreslår jag eq med inställningen + 3 dB@50 Hz, q=0,8

Om du vill ha en lite mer avgrundsdjup bas föreslår jag en eq med inställningen +3 dB@20Hz, q=0,8

Om du vill ha ett lite öppnare ljud föreslår jag en eq med inställningen +3 dB@5000 Hz, q=0,5

 

Om du däremot vill att det ska låta nästan precis likadant fast med möjlighet att spela mycket starkare utan att det blir missljud kanske ett nytt starkare slutsteg skulle kunna vara någonting. Men om du inte spelar så starkt att steget klipper så är det nog högtalarnas dist du hör (om det faktiskt låter illa när du spelar starkt). Om man vill påverka hur det låter även på lägre nivå är det bättre att byta högtalare.

 

_______________________

 

Förlåt om jag är elak, men att säga att man vill ha ett nytt slutsteg för att man vill att det ska låta annorlunda är att förlöjliga slutstegstillverkare. Dom har ju alla som målsättning att deras slutsteg ska påverka ljudet så lite som möjligt.

 

 

jag förstår vad du menar och nej, det är ej elakt. snarare så har det blivit ett missförstånd.

såklart att det skall användas för den extra kraften vid högre volymer, likaså lägre.

köper ju inte ett steg bara för att det skall bli annat ljud, då är det bättre att byta receiver.

 

vill ha tryck på både låg och hög volym med bra kontroll och inte tappa dynamiken/kraften vid högre påfrestningar. soundet menar jag att jag vill ha just det, bra "sound" vid hög volym och dov härlig bas.

har ändrat i min EQ på yamman och det är bra där nu, så nu är det bara den extra effekten som fattas.

man kan säga så här, det är samma sak som att trimma sin bil. man använder inte alltid den extra kraften man fått. men när man väl gör det så kommer leendet fram och vetskapen om att man kan göra det om lusten faller in är tillfredsställande.



#28

Postad 21 februari 2015 - 10:56

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

 

 

jag förstår vad du menar och nej, det är ej elakt. snarare så har det blivit ett missförstånd.

såklart att det skall användas för den extra kraften vid högre volymer, likaså lägre.

köper ju inte ett steg bara för att det skall bli annat ljud, då är det bättre att byta receiver.

 

vill ha tryck på både låg och hög volym med bra kontroll och inte tappa dynamiken/kraften vid högre påfrestningar. soundet menar jag att jag vill ha just det, bra "sound" vid hög volym och dov härlig bas.

har ändrat i min EQ på yamman och det är bra där nu, så nu är det bara den extra effekten som fattas.

man kan säga så här, det är samma sak som att trimma sin bil. man använder inte alltid den extra kraften man fått. men när man väl gör det så kommer leendet fram och vetskapen om att man kan göra det om lusten faller in är tillfredsställande.

Så bra. :) Jag trodde ett tag du var en av dom som ville ha nytt slutsteg för att du inte var nöjd med ljudets karaktär på normala nivåer.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.