Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Passiva subwoofers.

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 februari 2015 - 18:33

Apkalopsen
  • Apkalopsen
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hallå hallå.

 

Har några frågor jag hade behövt få hjälp med.

Med mitt nuvarande Hifi system så tycker jag basåtergivningen blir lite klen.

Har följande:

Receiver: Rotel RA-1570

Cd - Spelare: Rotel RCD-1570

Vinylspelare: Rega RP1 Performance

Högtalare:Canton Chrono 509 DC

 

Har tittat lite på XTZ's passiva subbar 99W12. 18P och möjligtvis köpa till XTZ's subförstärkare SUB AMP 1 som komplement till dessa då jag vill ha 2 av ovanstående subbar.

 

Jag bara antar att man kopplar in SUB AMP-förstärkaren in i Pre-out utgången i förstärkaren och sen ställer in allt som man vill på sub förstärkaren. Rätta mig om jag har fel.

MEN om man exempelvis tycker det ser snyggare ut med ett rotel slutsteg i form av Rotel RB-1562 ihop med allt annat..förstår självklart att man inte kan ställa in subbarna med detta slutsteg inkopplat till subbarna, men finns det andra sätt att kringgå detta?

 

Eller andra vettiga lösningar som INTE involverar att byta högtalare då jag är väldigt nöjd med dom jag har.

 

Tack på förhand.

 

Länkar:

Receiver: http://www.rotel.com...ails.htm?Id=509

 

Passiv subwoofer: http://www.xtz.se/se...18p-high-glossy

 

Subwooferförstärkare: http://www.xtz.se/se...ronik/sub-amp-1

 

Stereo slutsteg: http://www.rotel.com...ails.htm?Id=479


Redigerat av Apkalopsen, 25 februari 2015 - 18:34.


#2

Postad 26 februari 2015 - 12:57

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Köp ett Behringer inuke med DSP ist. Har det själv till mina W12.18P. Hade sub amp 1 innan och det fungerade ju iofs men roligare med lite mer kraft och inställningsmöjligheter.

#3

Postad 07 mars 2015 - 15:14

Apkalopsen
  • Apkalopsen
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Verkar trevliga steg det där.
Knasig fråga..men om jag kopplar in en sådan Behringer in i min Rotel stärkare med XLR kontakter (vad jag kunde utläsa var det så man kunde koppla in den)
Borde det inte bli så att ljudet från passiva subarna inte dyker upp när man spelar CD eller vinyl? (Är rätt seg i huvudet nu och läser och skriver från mobilen just nu..)
För XLR uttagen på min förstärkare är ju till en separat ljudkälla så att säga.
Tacksam för mer assistans till en nybörjare.

#4

Postad 07 mars 2015 - 15:22

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Mitt inuke-steg sitter kopplat med vanlig rca med en adapter på slutet: rca-hona till mono-tele. En sån här:
http://www.kjell.com...-3mm-rca-p39191
 
Du borde kunna ställa in i receivern om basen ska spela med i stereokällor också eller inte.
 
Edit: Fast så var det ju inte alls. Det är ju en stereoreceiver du har. Det bästa blir nog att köpa ett delningsfilter (typ minidsp eller en ful Behringer) och koppla den där den där bryggan sitter mellan pre out 2 och main in.

 

Om du inte vill skaffa ett delningsfilter så är nog det näst bästa att du bara kopplar på inuken på vanliga pre out (rca) och använder dspn i inuken för att dela av och anpassa till dina canton.


Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 07 mars 2015 - 15:33.


#5

Postad 07 mars 2015 - 18:50

Apkalopsen
  • Apkalopsen
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jo delningsfilter modellen funderade jag också på.

Men borde det inte egentligen då funka med stereo slutsteget jag länkade ovan? Att ha det för att driva subwoofersen? Visst att jag tappar inställningsfunktioner på det sättet men det ser ju snyggt ut också med samma märke rätt igenom.

#6

Postad 07 mars 2015 - 20:53

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0

Ett RB-1582 är ett dyrt och onödigt fint steg för att driva basar. Satsa på ett pa-steg.

 

 

 

(Säger killen som driver sina basar med ett RB-991)



#7

Postad 07 mars 2015 - 21:50

pickepock
  • pickepock
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 1

Ett RB-1582 är ett dyrt och onödigt fint steg för att driva basar. Satsa på ett pa-steg.

 

 

 

(Säger killen som driver sina basar med ett RB-991)

 

Faller inte dom flesta Pa-steg rätt kraftigt under 20hz?

+ att man får fläktmodda dom för att ha dom i ett vardagsrum?



#8

Postad 08 mars 2015 - 08:52

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jo delningsfilter modellen funderade jag också på.

Men borde det inte egentligen då funka med stereo slutsteget jag länkade ovan? Att ha det för att driva subwoofersen? Visst att jag tappar inställningsfunktioner på det sättet men det ser ju snyggt ut också med samma märke rätt igenom.

Skit i hur snyggt det kommer se ut. Det viktigaste är hur det funkar. Delningsfiltret kommer se till att dina fronthögtalare inte belastas med tung bas.



#9

Postad 09 mars 2015 - 21:51

Apkalopsen
  • Apkalopsen
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Eftersom användandet utav delningsfilter nämnts nu ett gäng gånger så tar jag gärna emot tips på vettiga sådana också.



#10

Postad 09 mars 2015 - 22:14

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0

Då RA-1570 har pre-out/main-in-bygling på baksidan blir det ypperligt med ett externt filter.

Jag föreslår en miniDSP 2x4 med 2.1advanced plugin inställd på 0.9V, så har du all möjlighet i världen att EQa både toppar och bas.

 

Men ett t.amp eller inuke-steg är fortfarande mer prisvärt än RB-steget. Och jag skulle vilja veta vilka PA-steg som faller kraftigt under 20Hz och INTE gör det "by design".



#11

Postad 10 mars 2015 - 16:13

Apkalopsen
  • Apkalopsen
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Så..ifall man nu införskaffar en MiniDSP..hur kopplar man in den i förstärkaren och vad kopplas in vart och så vidare?
Har en vag aning men vill vara extra säker.
En steg-för-steg beskrivning hade varit uppskattat om någon rar själ orkar skriva en sådan.



#12

Postad 10 mars 2015 - 18:07

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Där bak på din förstärkare kopplar du "pre out 2" till ingångarna på minidsp. Från minidsp kopplar du ett sladdpar tillbaka till "Main in" och ett par till förstärkaren som driver basarna.

 

Sen ska du bestämma dig för vilken minidsp du ska välja också, antingen balanserad eller obalanserad. Den obalanserade [edit: balanserade] har fördelen att den kan ta emot och skicka ut en starkare signal utan att klippa. Jag har en obalanserade men upplever ingen begränsning även fast den skickar ut max 0,9V och min förstärkare behöver 1,1V för att maxas har jag för mig.

 

Om du köper ett PA-steg kan det kanske vara en fördel att kunna skicka ut en balanserad signal, men behöver inte vara det. Inuke fungerar ju bra med en rca till tele-adapter till exempel.


Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 11 mars 2015 - 09:51.


#13

Postad 10 mars 2015 - 19:02

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0

Tarzan menar nog det är den balanserade som kan köra 2V ut, inte den obalanserade.

Den obalanserade kan ta dock 2V in genom att man byglar in en dämpning, men det är som sagt 0.9V-versionen du "ska" beställa.



#14

Postad 11 mars 2015 - 09:50

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Tarzan menar nog det är den balanserade som kan köra 2V ut, inte den obalanserade.

Den obalanserade kan ta dock 2V in genom att man byglar in en dämpning, men det är som sagt 0.9V-versionen du "ska" beställa.

Precis så ja. Det är tur att du kan läsa vad jag menar istället för vad jag skriver. 



#15

Postad 12 mars 2015 - 14:23

Apkalopsen
  • Apkalopsen
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Okej, har fått många vettiga tips och detta uppskattas varmt. Tack.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.