Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tips-tråd för bärbara datorer *

333 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 december 2006 - 03:07

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0
Detta är den officiella tråden för bärbara datorer. Informationen kommer att utökas efter hand.


Innehållsförteckning


1. Vad ska jag använda datorn till?

1.1. Ordbehandling, surf och de flesta program.
1.2. Film och multimedia
1.3. Spel
1.4. Portabilitet
2. Bärbar vs Stationär
3. Hårdvara

3.1. Minne
3.2. Processor
3.3. Grafikkort
3.3.1. Integrerade grafikkort
3.3.2. Lågpresterande grafikkort
3.3.3. Mellanpresterande grafikkort
3.3.4. Högpresterande grafikkort
3.3.5. Toppresterande grafikkort
3.3.6. Vilket grafikkort är lämpligt för mig?
3.3.7. Vanliga frågor om grafikkort
4. Ytterliggare läsning


1. Vad ska jag använda datorn till?

Det allra viktigaste vid ett datorköp är att ta reda på vad man ska använda datorn till. En "bra dator" behöver inte vara en bra dator för dig eftersom olika datorer är bra på olika saker. Man kanske råkar köpa en dator som inte alls klarar av det man tänkt använda den till eller så kanske man köper en onödigt dyr dator trots att man inte behöver all prestanda.

Här kommer några viktiga saker att tänka på beroende på vad man ska använda datorn till.


1.1 Ordbehandling, surf och de flesta program.

Dessa användningsområden kräver väldigt lite av datorn och alla dagens datorer klarar av detta. Är detta det enda man ska göra så är det inget speciellt krav på prestandan.


1.2 Film och multimedia

Ska man titta på film på datorn så kan det vara bra att ha en lite större skärm, tex 17". Nackdelen med en större skärm är dock att vikten ökar. 15,4" fungerar bra det med om det är viktigt att hålla nere vikten.

Ska man koppla in datorn till en TV så gäller det att titta upp så datorn har rätt anslutningsmöjligheter. För traditionella TV-apparater krävs det att datorn har "TV-ut", det anges ibland som "S-video". Det går även att använda denna utgång för nyare platta TV-apparater men för bäst bildkvalité rekommenderas VGA, DVI eller HDMI. Tänk dock på att det är olika från apparat till apparat vilken av dessa ingångar som är lämpligast. Sedan så får man tänka på att grafikkort från andra tillverkare än ATI och Nvidia inte alltid stödjer Widescreen-upplösningar. Har man problem att få till Widescreen-upplösningar så kan man använda sig av programmet Powerstrip. Tänk dock på att grafikkort från Intel, S3 och VIA kan ställa till med problem när man kopplar in datorn mot sin TV via VGA eller DVI. Så undvik dessa grafikkort.

Idag finns det även en del bärbara med inbyggt TV-kort så man kan titta på TV på sin bärbara, det går även att köpa till TV-kort i efterhand om man vill ha det.

Vill man koppla in datorn till en surroundförstärkare och få ut surroundljud är det viktigt att datorn har en S/PDIF-utgång för surroundljud.


1.3. Spel

Att spela spel är bland det tyngsta man kan göra på en dator därför är det viktigt att fråga sig själv vilka spel man ska spela. För äldre spel och "barnspel" så är kraven oftast inte så stora men på nyare spel så ställs det stora krav på prestandan. Det viktigaste är att datorn har ett bra grafikkort som är lämpligt för spel, det näst viktigaste är att datorn har mycket arbetsminne, minst 1GB är rekommenderat. För grafikkort se det avsnittet längre ned. Tänk även på att datorer med grafikkort för spel oftast väger mer och att batteritiden förkortas vid spel.


1.4. Portabilitet

Vill man ha en liten och lätt dator så finns det idag många bärbara i 2kgs-klassen. Oftast har dessa väldigt bra batteritid men samtidigt så har de mindre skärm och grafikkort som inte är lämpligt för spel. Sedan så kostar det lite mer än bärbara i normal storlek. Bär man ofta omkring på sin dator så


2. Bärbar vs Stationär

Idag är det många som köper en bärbar dator trots att de inte har någon behov av det. Fördelen med en bärbar är givetvis just att man enkelt kan flytta med sig den och att den inte tar upp så stor plats. Nackdelen med en bärbar är att den kostar mer än en stationär, den är svårare att uppgradera, den har större chans att gå sönder bara efter några år och att den inte är lika ergonomisk att arbeta framför. Är det inget måste att köpa en bärbar så är det därför troligen bättre att köpa en stationär dator.


3. Hårdvara


3.1 Minne
Minst 512MB i arbetsminne rekommenderas. Kör man många program samtidigt så rekommenderas minst 1GB. För nyare spel så är 1GB minimumkravet.

Tänk även på att bärbara datorer bara har en eller två minnesplatser. Om du tänkt köpa till extra minne till din bärbara kolla då upp om du har någon ledig minnesplats, det är inte ovanligt att alla minnesplatser är upptagna. Har man tex tänkt att uppgradera från 512MB till 1GB genom att lägga till en till modul på 512MB så blir det kanske inte som man tänkt sig. Man kanske redan har 2st 256MB-moduler i datorn. Då får man helt plötsligt 768MB (512MB+256MB) eftersom man måste ersätta en av de befintliga modulerna. I det fallet kanske det hade varit bättre att köpa en 1GB-modul och få 1280MB (1GB+256MB).



3.2 Processor


3.3 Grafikkort

Jag har delat in grafikkorten i flera olika grupper baserat på prestandan. Under varje grupp listar vi grafikkorten i prestandaordning där vi börjar med det lägst presterande grafikkortet.

3.3.1 Integrerade grafikkort https://www.prisjakt...kmoms#prodlista

Intel Extreme Graphics
Intel GMA 900
Intel GMA 950
Via Unichrome Pro
SiS M661MX
SiS M760GX
ATI Radeon Xpress 1100
ATI Radeon Xpress 200M
ATI Radeon Xpress 1150
Nvidia GeForce Go 6100
Nvidia GeForce Go 6150


Fördelar:
Låg strömförbrukning
Låg värmeutveckling

Nackdelar:
Väldigt låg prestanda

Användningsområden:
Det mesta förutom spel. (Klarar dock enklare "barnspel" och en del äldre spel).




3.3.2 Lågpresterande grafikkort https://www.prisjakt...kmoms#prodlista


Nvidia GeForce Go 6200
Nvidia GeForce Go 6250
ATI Mobility Radeon X300
Nvidia GeForce Go 7200
Nvidia GeForce Go 7300
ATI Mobility Radeon X1300

Fördelar:
Ganska låg strömförbrukning
Låg värmeutveckling


Nackdelar:
Ganska låg prestanda

Användningsområden:
Det mesta, klarar även vissa spel.


3.3.3 Mellanpresterande grafikkort https://www.prisjakt...kmoms#prodlista


Nvidia GeForce Go 6400
ATI Mobility Radeon X600
Nvidia GeForce Go 7400
ATI Mobility Radeon X1400


Fördelar:
Klarar de flesta spel

Nackdelar:


Användningsområdet:
Allt möjligt, inkl de flesta spel.


3.3.4 Högpresterande grafikkort https://www.prisjakt...kmoms#prodlista

Nvidia GeForce Go 6600
ATI Mobility Radeon X700
Nvidia GeForce Go 6800
Nvidia GeForce Go 7600
ATI Mobility Radeon X1600
ATI Mobility Radeon X1700
Nvidia GeForce Go 7700
Nvidia GeForce Go 7600GT

Fördelar:
Klarar alla spel

Nackdelar:
Lite högre strömförbrukning

Användningsområden:
Allt inkl spel med lite högre grafikinställningar.



3.3.5 Toppresterande grafikkort https://www.prisjakt...kmoms#prodlista

Nvidia GeForce Go 7800
ATI Mobility Radeon X1800
Nvidia GeForce Go 7900GS
Nvidia GeForce Go 7800GTX
ATI Mobility Radeon X1800XT
Nvidia GeForce Go 7900GTX
Nvidia GeForce Go 7950GTX

Fördelar:
Väldigt bra prestanda i spel

Nackdelar:
Hög strömförbrukning och hög vikt

Användningsområden:
Spel och allt där portabiliteten inte är viktig. Dessa datorer väger oftast minst 4kg.



3.3.6 Vilket grafikkort är lämpligt för mig?

Du spelar inte spel.
Du vill ha bästa möjliga batteritid.
Du vill ha bästa möjliga portabilitet.
- Välj en dator med integrerat grafikkort.

Du spelar spel ibland men kan nöja dig med längre grafikinställningar.
Du spelar inte de senaste och de allra tyngsta spelen.
- Välj en dator med lågpresterande grafikkort.

Du spelar spel ibland men vill ha medelmåttiga grafikinställningar utan att lägga för mycket pengar.
Du har inget krav på att spela de allra tyngsta spelen.
- Välj en dator med mellanpresterande grafikkort.

Du spelar mycket och vill ha lite högre grafikinställningar.
Du vill kunna spela alla spel.
Du kan offra lite portabilitet och batteritid.
- Välj en dator med högpresterande grafikkort.

Du vill ha bästa möjliga grafikinställningar i spel men portabilitet och batteritid är mindre viktigt.
- Välj en dator med toppresterande grafikkort.

Du vill ha bästa möjliga grafikinställningar i spel men det är inget krav på att den är bärbar
- Välj en stationär dator, man får mycket mer prestanda för pengarna.




3.3.7. Vanliga frågor om grafikkort

1. Är ett grafikkort med 512MB i minne alltid bättre än ett med 256MB i minne?
Nej, mängden minne på ett grafikkort säger ingenting om grafikkortets prestanda. Det viktigaste är vilken modell det är på grafikkortet. Har man två kort av samma modell kan dock kortet med mer grafikminne ha högre prestanda. Mängden grafikminne används ofta som försäljningsargument i reklamblad och annonser trots att det inte säger något om grafikkortets prestanda. Det finns grafikkort med 128MB i minne som är bättre än grafikkort med 512MB i minne.

2. Kan en bra processor ersätta ett dåligt grafikkort?
Nej, grafikkortet är oftast flaskhalsen i spel. En bättre processor tar inte bort denna flaskhals.


4. Ytterliggare läsning
Prestandajämförelser mellan olika grafikkort för bärbara finns här:
http://www.notebookc...s-2.1275.0.html
http://forum.noteboo...ead.php?t=39568

Redigerat av Andreas, 27 december 2006 - 18:43.


#2

Postad 12 januari 2007 - 13:13

Unregistered2b0eda46
  • Unregistered2b0eda46
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Mycket bra skrivet! Du kan dock lägga till X1900 under 3.3.5 Toppresterande grafikkort. :)

#3

Postad 16 januari 2007 - 17:23

rasmus_vafaan
  • rasmus_vafaan
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Underbar guide. Jag var datorkunnig innan och visste mycket om olika grafikkort o så vidare men det var väldigt bra att få se dem i en sådan här lista som du har gjort. Eftersom du verkar vara så otroligt duktig på datorer så undrar jag om du vill hjälpa mig med rekommendationer.

Jag vill ha:

Den ska vara Bärbar!

Den ska vara lätt att uppgradera, tex uppgradera RAM minnet (helst uppgraderbart till 4 GB) och OM DET FINNS så ska det gå att uppgradera tex ljudkortet utan att behöva ta bort hela moderskortet.. fast då kanske man måste ha stationär och det vill jag inte. det viktigaste är att det finns uppgraderingsmöjligheter på RAM minnet.

Processor: Någon Dual Core

minst 1 GB RAM (helst 2 GB)

Högpresterande grafikkort (ett utav de som du har under högpresterande grafikkort på din lista)
men det behöver inte vara topppresterande

Anslutningar: DVI ut, TV ut, firewire, VGA ut, S/PDIF-utgång(eftersom jag har ett soround system till min dator. USB 2.0 (minst 2 st, helst 4)

Ljudkort: helst Intel® High Definition Audio, eller ljudkort som stödjer: Dobly Digital Pro logic 2, DTS 96/24

Datorskärm: 17"

Trådlöst nätverk

OBS! jag bryr mig inte om tex vikt och annat som jag inte nämnt ovan...

Jag skulle vilja ha det du rekomderar i dessa prisklasser:

0 kr - 11 000 kr , 11 000 kr -16000 kr, 16000 kr - 25000 kr, 25000 kr och uppåt.

Jag vill såklart ha en så billig dator som möjligt men kraven jag har ovan är viktiga. Om du har tid och vill hjälpa till att hitta den perfekta datorn till mig vore jag ytterst tacksam men förstår givetvis om du inte finner tiden.

/ Rasmus

#4

Postad 16 januari 2007 - 17:56

rasmus_vafaan
  • rasmus_vafaan
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
En snabb fråga bara:


1 x SP/DIF (optisk) delas med hörlursuttaget

betyder det att datorn har en S/PDIF-utgång för surroundljud.


Tacksam för svar/ Rasmus

#5

Postad 17 januari 2007 - 20:28

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

En snabb fråga bara:


1 x SP/DIF (optisk) delas med hörlursuttaget

betyder det att datorn har en S/PDIF-utgång för surroundljud.


Tacksam för svar/ Rasmus

<{POST_SNAPBACK}>


Japp men du kan inte använda hörlurar samtidigt som du använder S/PDIF.

#6

Postad 17 januari 2007 - 20:39

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

Underbar guide. Jag var datorkunnig innan och visste mycket om olika grafikkort o så vidare men det var väldigt bra att få se dem i en sådan här lista som du har gjort. Eftersom du verkar vara så otroligt duktig på datorer så undrar jag om du vill hjälpa mig med rekommendationer.

Jag vill ha:

Den ska vara Bärbar!

Den ska vara lätt att uppgradera, tex uppgradera RAM minnet (helst uppgraderbart till 4 GB) och OM DET FINNS så ska det gå att uppgradera tex ljudkortet utan att behöva ta bort hela moderskortet.. fast då kanske man måste ha stationär och det vill jag inte. det viktigaste är att det finns uppgraderingsmöjligheter på RAM minnet.

Processor: Någon Dual Core

minst 1 GB RAM (helst 2 GB)

Högpresterande grafikkort (ett utav de som du har under högpresterande grafikkort på din lista)
men det behöver inte vara topppresterande

Anslutningar: DVI ut, TV ut, firewire, VGA ut, S/PDIF-utgång(eftersom jag har ett soround system till min dator. USB 2.0 (minst 2 st, helst 4)

Ljudkort: helst Intel® High Definition Audio, eller ljudkort som stödjer: Dobly Digital Pro logic 2, DTS 96/24

Datorskärm: 17"

Trådlöst nätverk

OBS! jag bryr mig inte om tex vikt och annat som jag inte nämnt ovan...

Jag skulle vilja ha det du rekomderar i dessa prisklasser:

0 kr  - 11 000 kr , 11 000 kr -16000 kr, 16000 kr - 25000 kr, 25000 kr och uppåt.

Jag vill såklart ha en så billig dator som möjligt men kraven jag har ovan är viktiga. Om du har tid och vill hjälpa till att hitta den perfekta datorn till mig vore jag ytterst tacksam men förstår givetvis om du inte finner tiden.

/ Rasmus

<{POST_SNAPBACK}>


Knappar man in dina krav på Prisjakt får man fram följande datorer:

https://www.prisjakt...kt_pris_inkmoms

De flesta datorerna med Mobility Radeon X1800 upplever jag som väldigt prisvärda. Enda undantaget är väl de som kostar över 22000kr. Då är det bättre att ta en Dell XPS med 7950GTX.

Några bra köp i olika prisklasser:


Vet inte exakt vad som gäller för detta specialerbjudande från IT-service (det för 8262kr)









Men jag har inte kollat vilka som har stöd för S/PDIF då vi inte har den egenskapen med på Prisjakt. Jag har dock funderat på att införa den så jag kanske gör det när jag har lite tid över.

Redigerat av Andreas, 17 januari 2007 - 20:42.


#7

Postad 17 januari 2007 - 20:46

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

Mycket bra skrivet! Du kan dock lägga till X1900 under 3.3.5 Toppresterande grafikkort. :(

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för tipset. Jag hittar dock inga prestandatester så det är svårt att säga vart bland de toppresterande grafikkortet som jag ska placera det :)

#8

Postad 17 januari 2007 - 20:50

Unregistered8a254399
  • Unregistered8a254399
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Kanske lägga till en punkt om grafikminne, i vissa annonser med bärbara står det 512mb minne och 128mb grafikminne (delat). Vilket innebär att grafikkortet snor åt sig 128mb och lämnar 384mb till arbetsminne, vilket är väldigt lite om man kör WinXP (om man senare vill uppgradera till Vista blir det nog inte bättre).

#9

Postad 18 januari 2007 - 12:28

syse
  • syse
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Hej.

Bra guid.

Är i köpa bärbart tankar just nu, och ska köpa en dator som håller ett tag framöver.

Spelar inte alltid de snaste spelen, men ibland händer det att man fastnar för ett lite mer grafikkrävande spel. Var förra året helt lost på BF2.

Min tanke är att jag skall köpa en bärbar med grafikkort i "högprestanda" eller "mellanprestanda" klassen. Men vet inte om jag gör ett misstag där? Om jag senare vill uppgradera till ett bättre grafikkort, går det på bärbara lika lätt som på en stationär?

har aldrig kört med bärbar förut så jag vet inte så mycket om möjligheten.
Bästa tipset bär man vill ha en bra speldator som är lätt att uppgradera och man inte vill läga för mycket pengar (8000-11000kr) är väl att köpa en stationär. Men det är inte aktuellt för mig då jag kommer att använda den för mycket annat också, som kräver mobilitet.

tacksam för svar....är alltid så lost när man ska lägga ut halva kvartalsinkomsten på underhållning. tog mig 4 månader på forumet att köpa LCD tv =)

#10

Postad 19 januari 2007 - 17:34

Unregistered33598
  • Unregistered33598
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Hej andreas jag har en liten fråga som jag inte hitter svar på någonstans, jag har en HP Pavilion dv9091 med ett utag som heter expansion port3 vad kan man tänkas koppla in där? du får ursäkta om man e lite bakom flötet.

#11

Postad 20 januari 2007 - 12:17

rasmus_vafaan
  • rasmus_vafaan
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hej igen,

Tackar för senaste svaret.

Du har en väldigt bra guide för grafikkorten, men under processorer hittar jag inget. Vad jag har förstått så är dual core den bästa typen av processorer (om inte quad core kommer snart till även bärbara) men det är väl olika prestenda även för olika dual core? Finns det till och med single core med bättre prestanda än vissa dual core?

Vore tacksam för en liknande lista över processorer som du redan har över grafikkort :)


Tack för att du tar dig tid att svara :D / Rasmus

#12

Postad 23 januari 2007 - 00:37

Unregisteredd6fd98d2
  • Unregisteredd6fd98d2
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0
Ska man ta ur batteriet när man kör med strömadaptern när batteriet är fulladdat?
Har läst både att man ska ta ur och låta det sitta kvar eftersom man bara förlorar några procent per år.

#13

Postad 23 januari 2007 - 14:22

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Ska man ta ur batteriet när man kör med strömadaptern när batteriet är fulladdat?
Har läst både att man ska ta ur och låta det sitta kvar eftersom man bara förlorar några procent per år.

<{POST_SNAPBACK}>


Det är en hemsk myt. iallfall om du köper en ny dator ska inte batteriet bli sämre när du kör från adaptern. Dock så blir batterier alltid sämre med tiden oavsett om du använder den eller inte.

#14

Postad 23 januari 2007 - 15:27

Unregisteredd6fd98d2
  • Unregisteredd6fd98d2
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

Ska man ta ur batteriet när man kör med strömadaptern när batteriet är fulladdat?
Har läst både att man ska ta ur och låta det sitta kvar eftersom man bara förlorar några procent per år.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är en hemsk myt. iallfall om du köper en ny dator ska inte batteriet bli sämre när du kör från adaptern. Dock så blir batterier alltid sämre med tiden oavsett om du använder den eller inte.

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar. Då var det problemet löst :)

#15

Postad 24 januari 2007 - 20:19

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

Hej igen,

Tackar för senaste svaret.

Du har en väldigt bra guide för grafikkorten, men under processorer hittar jag inget. Vad jag har förstått så är dual core den bästa typen av processorer (om inte quad core kommer snart till även bärbara) men det är väl olika prestenda även för olika dual core? Finns det till och med single core med bättre prestanda än vissa dual core?

Vore tacksam för en liknande lista över processorer som du redan har över grafikkort  :)


Tack för att du tar dig tid att svara :) / Rasmus

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har bara inte hunnit så långt då jag inte haft tid över. :D

Men generellt kan man säga att dual-core-processorerna rankas i följande ordning (bäst överst):

Intel Core 2 Duo
Intel Core Duo
AMD Turion 64 X2

Sedan beror det ju även på klockfrekvensen. Men vilken processor som man behöver beror ju på vad man ska använda datorn till. För många ändamål blir det ingen skillnad om man väljer en Intel Core 2 Duo T5500 (1,66GHz) eller en Intel Core 2 Duo T7200 (2,0GHz).

För att ett enskilt program ska kunna dra nytta av en dual-core så krävs det att programmet har stöd för det. Annars kan programmet bara använda ena kärnan. I dessa fall kan en singel-core vara snabbare men det gäller bara om prestandan för en singel-core-processor är snabbare än en kärna hos den dual-core man jämför med.

Men fördelen med en dual-core är ju att man kan köra flera program samtidigt och operativsystemet delar automatiskt upp belastningen mellan kärnorna.

#16

Postad 24 januari 2007 - 20:24

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

Hej andreas jag har en liten fråga som jag inte hitter svar på någonstans, jag har en HP Pavilion dv9091 med ett utag som heter expansion port3 vad kan man tänkas koppla in där?  du får ursäkta om man e lite bakom flötet.

<{POST_SNAPBACK}>


Den används för att koppla in datorn till en dockningsstation. Här ser du en bild, kontakten som sticker ut på vänster sida av datorn sitter i den porten:
Postad bild

Redigerat av Andreas, 24 januari 2007 - 20:26.


#17

Postad 26 januari 2007 - 12:50

rasmus_vafaan
  • rasmus_vafaan
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hej igen,

Om man vill använda sin tv till att titta på teve... Du har skrivit lite om det i din guide. Skulle du kanske kunna förklara det lite bättre? Tex vad krävs för att titta på TV (1, 2 och kanal 4) med sin dator. Ett tv-kort? och i så fall ansluter man bara tv kortet så fungerar det att se på teve eller krävs det något mer?

Fungerar Pinnacle PCTV?

Fungerar det här: http://www.free-internet-tv.com/

Vad jag är ute efter är att slippa köpa en ny teve utan istället köpa en dator som jag kan använda som teve, 2 flugor i en smäll alltså. (min gamla teve slängde jag idag då den var helt paj)

Jag är intresserad av att få några fler kanaler än exempelvis 1,2 och 4, gärna typ eurosport osv...

/Rasmus

#18

Postad 26 januari 2007 - 13:42

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

Hej igen,

Om man vill använda sin tv till att titta på teve... Du har skrivit lite om det i din guide. Skulle du kanske kunna förklara det lite bättre? Tex vad krävs för att titta på TV (1, 2 och kanal 4) med sin dator. Ett tv-kort? och i så fall ansluter man bara tv kortet så fungerar det att se på teve eller krävs det något mer?

Fungerar Pinnacle PCTV?

Fungerar det här: http://www.free-internet-tv.com/

Vad jag är ute efter är att slippa köpa en ny teve utan istället köpa en dator som jag kan använda som teve, 2 flugor i en smäll alltså. (min gamla teve slängde jag idag då den var helt paj)

Jag är intresserad av att få några fler kanaler än exempelvis 1,2 och 4, gärna typ eurosport osv...

/Rasmus

<{POST_SNAPBACK}>

Hej!

Du behöver ett TV-kort som passar till din dator och den typ av TV-mottagning du har i din bostad. Har du en bärbar så går det med TV-kort av typen USB, PC-Card eller ExpressCard, har du en stationär så går det bra med interna TV-kort av typen PCI och PCI-Express eller externa av typen USB.

Sedan måste TV-kortet passa med din TV-mottagning, har du digital mottagning så måste du även ha ett boxerabonnemang för att få in fler kanaler än de fria kanalerna. Det kräver då att ditt TV-kort har en kortplats för boxerkortet. Det är inte alla kort som har det.

Har du analog mottagning så fungerar vilket analogt kort som helst.

Free-Internet-TV har jag aldrig hört talas om tidigare så jag kan tyvärr inte uttala mig om det.

#19

Postad 26 januari 2007 - 15:55

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Tjena Andreas.

Sitter här och funderar över ett nytt köp av en bärbar dator då jag inte har plats för min stationära längre. Jag har läst dina tips om bärbara datorer och behöver lite tips på prisvärda alternativ.

Har tänkt mig en dator med:
1gb minne
60-100gb hårddisk
Grafikkort som ligger i mellanpresterande klassen. Just för om man blir sugen att lira lite och att det ska flyta på någorlunda.
minst 15"

Prisklass: 5000kr-10000kr


// Crabban

Redigerat av Crabban, 26 januari 2007 - 19:40.


#20

Postad 12 februari 2007 - 23:17

vincent_a
  • vincent_a
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
La ett inlägg i forumet, men såg att man kunde svara här också.

Tänkte köpa en Laptop men har inte den blekaste aning om vad jag ska titta efter. Läste igenom Andreas inlägg med grafikkort etc, men jag vill samtidigt inte betala för mer än vad jag behöver. Jag letar hur som helst efter en Laptop som klarar av "WoW" helt felfritt, och det vanliga - Musik, film etc. Inbyggt modem så man kan surfa utan sladd hade vart bra också. 17" skärm hade varit guld också. Min inneboende har en typ av Vaio som verkar hur bra som helst, så något åt det hållet? Vill helst ligga under 15.000.

Om någon kunde peka ut en annons på till exempel siba.se, elgiganten.se etc så jag vet ungefär vad jag ska kolla efter så hade jag vart väldigt tacksam. När det gäller spel så antar jag att det är främst grafikkortet man ska kolla efter, samt intern-minnet?

Tacksam för svar!

#21

Postad 15 februari 2007 - 12:46

LillenKillen
  • LillenKillen
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Hey Guys!

Sitter här och läser, och denna tråden kommer passa mig galant!

Sitter med en ganska ny dator nu, den är 3 månader, och jag är jäkligt nöjd med den!
Dock undrar jag hur det är när man kopplar den till en stereo med 3,5mm till RCA? Vanligt analogt ljud alltså!? Hur är det med jorden? en bärbar dator är ju inte jordad? Har inte pengar att köpa en DAC just nu, men det är väl ett framtida projekt! Men just nu så när jag har kopplat min dator till stereon och mätte med en multimeter så får jag lite jordfel! Kan man koppla ifrån datorn och stereon på jorden på något sätt?

#22

Postad 21 februari 2007 - 22:30

Unregistered86dc31ab
  • Unregistered86dc31ab
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hejsan, jag undrar om en bärbar dator med grafikkortet Mobility™ Radeon® X700 kan köra hd-material till en plasma. Det finns blandannat dvi-i och s-video som utgångar på datorn

Tack på förhand

//jocke

Redigerat av Unregistered86dc31ab, 21 februari 2007 - 22:33.


#23

Postad 01 mars 2007 - 11:57

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

La ett inlägg i forumet, men såg att man kunde svara här också.

Tänkte köpa en Laptop men har inte den blekaste aning om vad jag ska titta efter. Läste igenom Andreas inlägg med grafikkort etc, men jag vill samtidigt inte betala för mer än vad jag behöver. Jag letar hur som helst efter en Laptop som klarar av "WoW" helt felfritt, och det vanliga - Musik, film etc. Inbyggt modem så man kan surfa utan sladd hade vart bra också. 17" skärm hade varit guld också. Min inneboende har en typ av Vaio som verkar hur bra som helst, så något åt det hållet? Vill helst ligga under 15.000.

Om någon kunde peka ut en annons på till exempel siba.se, elgiganten.se etc så jag vet ungefär vad jag ska kolla efter så hade jag vart väldigt tacksam. När det gäller spel så antar jag att det är främst grafikkortet man ska kolla efter, samt intern-minnet?

Tacksam för svar!

<{POST_SNAPBACK}>


Kolla på denna:


Håll muspekaren över det blåa plustecknet vid Dustin Home så kommer det upp en variant med 2GB i minne. Den är ett bra köp och kostar dessutom under 10000kr. Men kan du tänka dig att lägga upp till 15000kr så kan du även kolla på denna:

Den har bättre grafikkort. Men levereras bara med 1GB så du får köpa till 1GB extra om du vill ha 2GB.

Japp när det gäller spel så är det främst grafikkortet och internminnet. Dock är wow ett spel som använder processorn rätt mycket. Det gäller även andra MMORPGs. Men båda dessa datorer som jag länkat till har väldigt bra processorer.

#24

Postad 01 mars 2007 - 12:13

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

Hejsan, jag undrar om en bärbar dator med grafikkortet Mobility™ Radeon® X700 kan köra hd-material till en plasma. Det finns blandannat dvi-i och s-video som utgångar på datorn

Tack på förhand

//jocke

<{POST_SNAPBACK}>


Det är svårt att säga utan att veta mer detaljer. HD-material kan vara kodat i olika format och dessa format har olika krav på din dators prestanda. Det är främst processorn som belastas när man kör HD-material men nyare grafikkort kan hjälpa till och avkoda materialet. Ditt grafikkort har dock inte stöd för detta.

Sen finns det ju olika format på HD-material. Jag gissar på att din dator klarar 720p i MPEG-2-format. Men för att veta om den klarar högre upplösningar och tyngre format så måste jag veta vilken processor det sitter i datorn.

Sen beror det lite på vilka upplösningar din dator kan leverera via DVI-utgången och om din Plasma kan ta emot dessa upplösningar via HDMI/DVI-ingången.

#25

Postad 01 mars 2007 - 13:53

syse
  • syse
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Kolla på denna:



Håll muspekaren över det blåa plustecknet vid Dustin Home så kommer det upp en variant med 2GB i minne. Den är ett bra köp och kostar dessutom under 10000kr. Men kan du tänka dig att lägga upp till 15000kr så kan du även kolla på denna:

Den har bättre grafikkort. Men levereras bara med 1GB så du får köpa till 1GB extra om du vill ha 2GB.

Japp när det gäller spel så är det främst grafikkortet och internminnet. Dock är wow ett spel som använder processorn rätt mycket. Det gäller även andra MMORPGs. Men båda dessa datorer som jag länkat till har väldigt bra processorer.

<{POST_SNAPBACK}>



Hej andreas

Har kollat på precis de två datorerna som du nämner här, ville har ett grafikkort som är i "topprestanda" klassen och då ramlade jag över FS xi1546 som det är ett jäkligt bra pris på.
har dock sneglat på den hp:n som du nämner men den har inte lika bra graffekort, och jag vill ha ett bra.

Min fråga är nu hur du tror att x1800 kortet klarar sig i ett spel som BF2 och BF 2142, det är de spelen jag spelar nu, men kommer antagligen att spela andra spel också. Vet ju att nvidia korten (som det är i hp:n) är mer komplatibla med BF spelen. Tror du att trots att nvidia 7600go är ett sämre graffeklort än x1800 skulle klara BF spelen bättre?

Kanske svår fråga att svara på men....
Vad tycker du själv om priset på FS xi1546:n? är det inte väldigt prisvärt?

Redigerat av syse, 01 mars 2007 - 13:54.


#26

Postad 02 mars 2007 - 17:42

Unregistered86dc31ab
  • Unregistered86dc31ab
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hejsan

Processorn på datorn ska vara en Intel Pentium M 1.73GHz. Har en länk med info om datorn här : http://www.fujitsu-s...9/321597266.pdf . Funkar det att köra lite Hd-material med den? Tvn har en upplösning på 1366 * 768.
Har provat att köra upp Hd-versionen ice age 2 till tvn och det funkade bra. Fast jag var tvungen att ha i strömkabeln till datorn för annars så laggade det.
Går det att uppgradera datorn annars eller är det för dyrt?

Mvh Jocke

Redigerat av Unregistered86dc31ab, 05 mars 2007 - 14:17.


#27

Postad 06 mars 2007 - 01:46

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

Kolla på denna:



Håll muspekaren över det blåa plustecknet vid Dustin Home så kommer det upp en variant med 2GB i minne. Den är ett bra köp och kostar dessutom under 10000kr. Men kan du tänka dig att lägga upp till 15000kr så kan du även kolla på denna:

Den har bättre grafikkort. Men levereras bara med 1GB så du får köpa till 1GB extra om du vill ha 2GB.

Japp när det gäller spel så är det främst grafikkortet och internminnet. Dock är wow ett spel som använder processorn rätt mycket. Det gäller även andra MMORPGs. Men båda dessa datorer som jag länkat till har väldigt bra processorer.

<{POST_SNAPBACK}>



Hej andreas

Har kollat på precis de två datorerna som du nämner här, ville har ett grafikkort som är i "topprestanda" klassen och då ramlade jag över FS xi1546 som det är ett jäkligt bra pris på.
har dock sneglat på den hp:n som du nämner men den har inte lika bra graffekort, och jag vill ha ett bra.

Min fråga är nu hur du tror att x1800 kortet klarar sig i ett spel som BF2 och BF 2142, det är de spelen jag spelar nu, men kommer antagligen att spela andra spel också. Vet ju att nvidia korten (som det är i hp:n) är mer komplatibla med BF spelen. Tror du att trots att nvidia 7600go är ett sämre graffeklort än x1800 skulle klara BF spelen bättre?

Kanske svår fråga att svara på men....
Vad tycker du själv om priset på FS xi1546:n? är det inte väldigt prisvärt?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker att Xi1546 är väldigt prisvärd. Sen vet jag inte hur det är med kompabiliteten i de där spelen men prestandamässigt är grafikkortet väldigt bra för att sitta i en bärbar.

#28

Postad 06 mars 2007 - 01:48

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

Hejsan

Processorn på datorn ska vara en Intel Pentium M 1.73GHz. Har en länk med info om datorn här : http://www.fujitsu-s...9/321597266.pdf . Funkar det att köra lite Hd-material med den? Tvn har en upplösning på 1366 * 768.
Har provat att köra upp Hd-versionen ice age 2 till tvn och det funkade bra. Fast jag var tvungen att ha i strömkabeln till datorn för annars så laggade det.
Går det att uppgradera datorn annars eller är det för dyrt?

Mvh Jocke

<{POST_SNAPBACK}>


HD-material finns i olika format och upplösningar. 720p i MPEG2 eller WMV borde väl fungera. Högre upplösning eller andra format kan ställa till med problem.

#29

Postad 06 mars 2007 - 19:14

Unregistered86dc31ab
  • Unregistered86dc31ab
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
ok tack,

Vad är det för problem du pratar om, kan något hända?
Jag får väl köpa en ny dator sen men jag har inte lust att slänga ut 15000kr + för en dator. Får kanske bli en htpc senare kanske.

Mvh jocke

#30

Postad 06 mars 2007 - 20:33

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

ok tack,

Vad är det för problem du pratar om, kan något hända?
Jag får väl köpa en ny dator sen men jag har inte lust att slänga ut 15000kr + för en dator. Får kanske bli en htpc senare kanske.

Mvh jocke

<{POST_SNAPBACK}>


Kör du en film som är för tung för din dator så hackar det. Hur mycket det hackar beror på alla faktorer som spelar in, format, kvalité, upplösning, etc. Så det enda som händer är att det helt enkelt inte går att kolla på dessa filmer eftersom det hackar för mycket.

#31

Postad 09 mars 2007 - 16:42

Unregistered30c89705
  • Unregistered30c89705
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hej!
Jag funderar pa denna Lg Vad tycker ni? Ar den prisvard? Nagot att tanka pa nar man koper barbart? Jag ar i Thailand nu men skall hem om en vecka och tankte handla en med en gang och tyckte att denna var billig och mycket prisvard? Det enda var att den inte har en dvi utgang. Hur blir skillnaden om man anvander vgan istallet till lcdn?
Tacksam for svar!! :)

#32

Postad 12 mars 2007 - 16:56

Nosewise
  • Nosewise
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
HJÄLP!!!!

Jag har läst allt som jag kan hitta om bärbara daorer, men trots detta känns det som om jag inte kan hitta den specifika dator jag är ute efter!!

Jag behöver:

Minst 15,4 skärm
Minst 1gb ramminne
Minst 120gb hd
Trådlöst nätverk
Dvdläsare/brännare
Hyfsat bra grafikkort

Gärna blåtand el. Ir

Men budgeten är max 10k!!

Några förslag från alla er experter?

// Camilla

#33

Postad 20 mars 2007 - 13:44

Unregistered30c89705
  • Unregistered30c89705
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Oj. Ar traden dod eller?! :)

#34

Postad 02 april 2007 - 15:17

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

Oj. Ar traden dod eller?! :D

<{POST_SNAPBACK}>

Tråden är inte död. Jag hade bara glömt att prenumerera på tråden. Svar kommer inom kort. :)

#35

Postad 11 april 2007 - 11:23

Fastiz
  • Fastiz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hej Andreas!

Har letat och letat men hittar inte vad jag söker inom bärbara datorer du kanske kan ge mig lite tips om vad jag ska ha.

Jag är ständigt på resande fot och har tröttnat på min blyklump till bärbar dator.

Jag söker nu en liten dator som kraftpaket jag kan ha med mig till och från ställen jag besöker.
Önskar att den ska vara så liten och väga så lite som möjligt. Om det finns så en Oled skärm är ju inte dumt, litet å bra.
En total vikt på helst under 2kg.

Den bör att ett Directx 10 grafik kort med helst ha två (DVI) utgångar för externa skärmar om möjligt HDTV-utgång och minst 512mb grafik minne.

Inte något krav på Optisk enhet men det vore ju bra med en minst en dvd brännare som klarar dvdrw 8x skivor.

CPU core 2 duo eller bättre och minst 1gb ram minne.

Flash diskarna tar väl mindre plats än 2,5" och är snabbare och ger mindre värmeutveckling. Kanske också tar mindre ström också?

Operativ Windows Vista Ultimate

Vore också trevligt med minst 5.1 ljud.

Helst en PCMCIA (PC-Card) plats också.

Som du förstår söker jag bara någon liten låda som jag kan koppla in extern utrustning till för att kunna hantera kraftfulla program om spel. Men det ska ju även gå att jobba på den som en vanlig bärbar dator när man väntar på flygplatserna, för att svara lite mail och strösurfa eventuellt kolla någon film.

Som alla andra vill man ju också ha så lång batteri tid som möjligt. :)

Vad finns det för mig?

Tack på förhand.

#36

Postad 11 april 2007 - 17:50

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

  • 771 inlägg
  • 0

Den bör att ett Directx 10 grafik kort med helst ha två (DVI) utgångar för externa skärmar om möjligt HDTV-utgång och minst 512mb grafik minne.

<{POST_SNAPBACK}>


Finns det bärbara med Directx 10 kort? :)

Redigerat av Anthon. A., 11 april 2007 - 17:51.


#37

Postad 11 april 2007 - 20:14

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

Hej Andreas!

Har letat och letat men hittar inte vad jag söker inom bärbara datorer du kanske kan ge mig lite tips om vad jag ska ha.

Jag är ständigt på resande fot och har tröttnat på min blyklump till bärbar dator.

Jag söker nu en liten dator som kraftpaket jag kan ha med mig till och från ställen jag besöker.
Önskar att den ska vara så liten och väga så lite som möjligt. Om det finns så en Oled skärm är ju inte dumt, litet å bra.
En total vikt på helst under 2kg.

Den bör att ett Directx 10 grafik kort med helst ha två (DVI) utgångar för externa skärmar om möjligt HDTV-utgång och minst 512mb grafik minne.

Inte något krav på Optisk enhet men det vore ju bra med en minst en dvd brännare som klarar dvdrw 8x skivor.

CPU core 2 duo eller bättre och minst 1gb ram minne.

Flash diskarna tar väl mindre plats än 2,5" och är snabbare och ger mindre värmeutveckling. Kanske också tar mindre ström också?

Operativ Windows Vista Ultimate

Vore också trevligt med minst 5.1 ljud.

Helst en PCMCIA (PC-Card) plats också.

Som du förstår söker jag bara någon liten låda som jag kan koppla in extern utrustning till för att kunna hantera kraftfulla program om spel.  Men det ska ju även gå att jobba på den som en vanlig bärbar dator när man väntar på flygplatserna, för att svara lite mail och strösurfa eventuellt kolla någon film.

Som alla andra vill man ju också ha så lång batteri tid som möjligt. :(

Vad finns det för mig?

Tack på förhand.

<{POST_SNAPBACK}>


Hej!

Det är inga dåliga krav du har :D

Tyvärr måste jag säga att varken OLED-skärmar eller grafikkort med stöd för DirectX10 finns att få tag på än.

ATI har två DX10-grafikkort för bärbara på gång - X2300 HD (observera HD) och X2600.
X2300 (utan HD-ändelsen) finns men det har inte stöd för DX10.

OLED-skärmar för bärbara ser vi nog inte detta år, kanske inte ens nästa år.

Sedan så är det svårt eller rättare sagt omöjligt att få en lätt laptop som har ett kraftfullt grafikkort. Kraftigare grafikkort kräver nämligen bättre kylning, mer plats och mer strömförsörjning i form av större batteri. Bra batteritid är också en sak som inte heller går bra ihop med ett kraftfullt grafikkort. Då dagens grafikkort kan dra mer än alla övriga komponenter i datorn tillsammans.

En snabb processor och mycket minne går dock att få på en liten och lätt bärbar. 5.1-ljud och PCMCIA är inte heller något större problem tror jag. Dock håller PCMCIA (Cardbus) på att bytas ut mot den nyare standarden ExpressCard.

Om man vill ha ett kraftfullt grafikkort så måste du helt enkelt välja en tung/normaltung bärbar.
Dock har Asus en produkt på gång som heter XG Station där man kan plugga in vanligt ett externt grafikkort. Det går att läsa lite om det här:
http://mikrodatorn.i.../2.1030/1.90698
http://www.nordichar...yhet,12406.html
Men även den har sina nackdelar.

Övriga krav går att ordna förutom dubbla DVI-utgångar, det har jag inte sett någon bärbar som har. Men vill du ha en dator som passar alla krav så får du helt enkelt vänta några år eller lätta lite på kraven :huh:

Hälsningar
Andreas

#38

Postad 11 april 2007 - 20:23

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

HJÄLP!!!!

Jag har läst allt som jag kan hitta om bärbara daorer, men trots detta känns det som om jag inte kan hitta den specifika dator jag är ute efter!!

Jag behöver:

Minst 15,4 skärm
Minst 1gb ramminne
Minst 120gb hd
Trådlöst nätverk
Dvdläsare/brännare
Hyfsat bra grafikkort

Gärna blåtand el. Ir

Men budgeten är max 10k!!

Några förslag från alla er experter?

// Camilla

<{POST_SNAPBACK}>

Personligen hade jag tagit denna:

Klicka på bilden här ovan.
Sen kan du håll muspekaren över det blåa plustecknet vid Dustin Home så får du upp en bärbar med 1GB i minne extra. Dock har den bara 100GB hårddiskutrymme så den uppfyller inte riktigt dina krav. Men annars är den väldigt prisvärd.

Annars finns det ju dessa datorer (filtrerat efter dina krav):
https://www.prisjakt....php?k=s5178514
Vilken du bör välja beror lite på vad du ska ha datorn till.

Redigerat av Andreas, 11 april 2007 - 20:25.


#39

Postad 11 april 2007 - 20:28

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

Hej!
Jag funderar pa denna Lg Vad tycker ni? Ar den prisvard? Nagot att tanka pa nar man koper barbart? Jag ar i Thailand nu men skall hem om en vecka och tankte handla en med en gang och tyckte att denna var billig och mycket prisvard? Det enda var att den inte har en dvi utgang. Hur blir skillnaden om man anvander vgan istallet till lcdn?
Tacksam for svar!! :D

<{POST_SNAPBACK}>

Antar att du redan åkt hem från Thailand men jag tänkte svara på inlägget ändå.

Den känns rätt prisvärd men jag tycker HPn jag länkar till i inlägget ovan är bättre. Frågan är väl dock vilket pris som fanns i Thailand.

Om du ska ha DVI eller VGA hänger på din LCD. DVI är lite bättre för datorbildskärmar men skillnaden är väldigt liten om man inte har en professionell skärm. För LCD-TVs så är det väldigt olika från modell till modell om man ska ha VGA eller DVI för att få bäst bild.

Redigerat av Andreas, 11 april 2007 - 20:29.


#40

Postad 12 april 2007 - 11:16

Fastiz
  • Fastiz
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Hej!

Det är inga dåliga krav du har :D

Tyvärr måste jag säga att varken OLED-skärmar eller grafikkort med stöd för DirectX10 finns att få tag på än.

OLED-skärmar för bärbara ser vi nog inte detta år, kanske inte ens nästa år. Men vill du ha en dator som passar alla krav så får du helt enkelt vänta några år eller lätta lite på kraven <_<

Hälsningar
Andreas

<{POST_SNAPBACK}>


Hej Andreas!

Tycker det är tråkigt att man som konsumet alltid får vänta på att marknadens ska erbjuda det man vill ha. Tänkt om det kunde vara så att marknaden ampassade sig till kunderna å att det inte var tvärt om. :(

Å denna väntan, man väntar och väntar sedan efter ett långt tag så kommer det en likvärdig produkt man ville ha för något årsedan. Bara att då har det ju kommit nya produkter som ersätter det man tidigare vill ha. Så då får man vänta igen tills det är någon slår ihop en bra kombination.
Det är en oändlig loop.
:huh:
Klandrar inte någon bara jobbit att det är så.

#41

Postad 20 april 2007 - 00:35

trollett
  • trollett
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Har du tid får du gärna fylla i punkten om processorer också, vore väldigt tacksam för det! :)

#42

Postad 21 april 2007 - 01:25

Unregistered1184
  • Unregistered1184
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej Andreas.

Jag och alla andra uppskattar verkligen din tid och din kunskap och nu undrar jag vad du tror om den här datorn. Det är en dator som jag främst skall kunna använda till skrivande och filmtittande men även ibland till spel, kanske inte de mest höprestandaspelen. Det som jag gillar med denna datorn är att det är "separata" siffertangenter vilket är bra vid räkningsdags och liknande.

Datorn jag tänker på är Packard Bell MX67-O-043 och jag vet inte mycket om varken märket Packard Bell eller om processorer eller liknade. Verkar detta vara en prisvärd och bra dator för mina behov? Priset är 8990:-. Väldigt tacksam för snabbt svar då jag är ibehov av en dator inom de närmsta veckorna.



Processor
-Processortyp Intel® CoreT Duo T2250
-Hastighet 1.73 GHz

Internminne
-Typ DDR2
-RAM-minne 1024 MB
-RAM uppgraderingsbar till 2048 MB

Hårddisk
-Hårddisktyp SATA
-Hårddiskstorlek 160 GB

Skärm
-Skärmstorlek 15.4
-Skärmformat Widescreen

Grafikkort
-Grafikkortstyp nVidia Geforce Go 7400 Integrerat
-Grafikkortsminne 348 MB

Optiska enheter
-CD/DVD DVD±RW DL

Kommunikation
-Bluetooth Ja
-Kortplatser 1x ExpressCard slot
-Läsare minneskort 4 antal kort
-Modem Inbyggt
-Nätverk, inbyggt 10/100
-WLAN 802.11b/g

Anslutningar
-FireWire® (IEEE® 1394) Ja
-TV-utgång Ja
-USB/antal portar 4
-Övr. anslutning 1xDVI

Övrigt
-Diskettenhet Nej
-Högtalare Ja

-Operativsystem Windows Vista Home Premium
Vikt 2,8 kg
Mått 35x360x263 mm

Redigerat av Unregistered1184, 21 april 2007 - 21:23.


#43

Postad 21 april 2007 - 21:37

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

Hej Andreas.

Jag och alla andra uppskattar verkligen din tid och din kunskap och nu undrar jag vad du tror om den här datorn. Det är en dator som  jag främst skall kunna använda till skrivande och filmtittande men även ibland till spel, kanske inte de mest höprestandaspelen. Det som jag gillar med denna datorn är att det är "separata" siffertangenter vilket är bra vid räkningsdags och liknande.

Datorn jag tänker på är Packard Bell MX67-O-043 och jag vet inte mycket om varken märket Packard Bell eller om processorer eller liknade. Verkar detta vara en prisvärd och bra dator för mina behov? Priset är 8990:-.  Väldigt tacksam för snabbt svar då jag är ibehov av en dator inom de närmsta veckorna.



Processor
-Processortyp Intel® CoreT Duo T2250 
-Hastighet 1.73 GHz 

Internminne
-Typ DDR2 
-RAM-minne 1024 MB 
-RAM uppgraderingsbar till 2048 MB 

Hårddisk
-Hårddisktyp SATA 
-Hårddiskstorlek 160 GB 

Skärm
-Skärmstorlek 15.4 
-Skärmformat Widescreen 

Grafikkort
-Grafikkortstyp nVidia Geforce Go 7400 Integrerat 
-Grafikkortsminne 348 MB 

Optiska enheter
-CD/DVD DVD±RW DL 

Kommunikation
-Bluetooth Ja 
-Kortplatser 1x ExpressCard slot 
-Läsare minneskort 4 antal kort 
-Modem Inbyggt 
-Nätverk, inbyggt 10/100 
-WLAN 802.11b/g 

Anslutningar
-FireWire® (IEEE® 1394) Ja 
-TV-utgång Ja 
-USB/antal portar 4 
-Övr. anslutning 1xDVI 

Övrigt
-Diskettenhet Nej 
-Högtalare Ja 

-Operativsystem Windows Vista Home Premium 
Vikt 2,8 kg
Mått 35x360x263 mm

<{POST_SNAPBACK}>


Tjena!

Personligen tycker jag att Packard Bell håller lite lägre kvalité än flera andra tillverkare.

Men det är väl också därför datorn är förhållandevis billig för prestandan.

Om vikten inte är jätteviktig så är nog tycker jag att denna dator är mer prisvärd:
Den har bättre processor, bättre grafikkort, större skärm men nackdelen är mindre hårddisk och högre vikt. Den har numeriskt tangentbord precis som datorn du tittat på.

Men anser du att hårddiskutrymme och vikt går före spelprestanda och stor skärm så ta den du tittat på. Annars finns det fler alternativ:

https://www.prisjakt...7,158311,167155

Men vad man bör välja beror på vad man prioriterar.

#44

Postad 25 april 2007 - 20:53

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
Halloj!!! Har en liten fråga om vilken dator ja ska välja av dessa 3

https://www.prisjakt...3,163481,159653

Det ja tänker på är vilken prosessor som är bäst av

Processormodell Intel Core 2 Duo T5600 Intel Core Duo T2250 AMD Turion 64 X2 TL-56

det är väl egentligen bara de ja undrar..!!

och kanske om fujitsu är tystare än acern..!!?? vilken tycker du ja ska välja..
Hp går bort pga haft 2 hp som crashat.. <_<

#45

Postad 25 april 2007 - 23:34

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

Halloj!!! Har en liten fråga om vilken dator ja ska välja av dessa 3

https://www.prisjakt...3,163481,159653

Det ja tänker på är vilken prosessor som är bäst av

Processormodell    Intel Core 2 Duo T5600        Intel Core Duo T2250        AMD Turion 64 X2 TL-56

det är väl egentligen bara de ja undrar..!!

och kanske om fujitsu är tystare än acern..!!?? vilken tycker du ja ska välja..
Hp går bort pga haft 2 hp som crashat.. <_<

<{POST_SNAPBACK}>


Tjena!

Intel Core 2 Duo T5600 är bäst av processorerna men det är ingen märkvärdig skillnad mellan dem. <_<

Tänk även på att Fujitsun har större skärm (och väger mer) ifall det är något som påverkar ditt val.

#46

Postad 01 maj 2007 - 00:00

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
Jo de där med skärmen var ju kasst.. villl ha en 15 eller 15.4skärm..
du vet ingen dator som är lik denna http://www.dustinhom...odID=5010097498
med ett x1800 grafikkort..lär behövas när man kör hd filmer eller vet du nån annan dator med ungefär samma grafikkort o helst dvi eller hdmi utgång!!!?? ;)

#47

Postad 03 maj 2007 - 18:27

stemas
  • stemas
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej hej, skulle vilja ha lite tips i datordjungeln jag med. Jag ska åka utomlands i några månader och tänkte köpa med mig en bärbar dator. Sen när jag kommer hem tänkte jag ha den som dvd/mediaspelare till min Panasonic TH-42PV60.

Har inga krav att ha den som speldator eller liknande, så prestandan behöver inte vara så hög. har en rätt tight budget också, så tänkte sätta ett tak på 7 tusen. Så billig och prisvärd är det viktigaste.

Kommer alltså användas till; Surfa på internet, kolla på film på datorn, kolla film på TVn.

Schysst ljudkort är iof ett rätt stort plus.

Blir det stor skillnad om man använder VGA eller dvi utgång för schysst bild till plasman?

Tacksam för svar :o

#48

Postad 13 maj 2007 - 14:25

rasmus_vafaan
  • rasmus_vafaan
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hej,

jag har nu kommit till två datorer.

Jag baserar mitt val av dator på tre kriterier egentligen:

Processor ( jag vill ha en 2,0 Ghz Dual Core)

RAM-minne (minst 1024 mb, helst 2048 mb)

Grafikprocessor

Jag har hittat dessa två datorer som jag tycker passar in i mina kriterier samt har ett väldigt bra pris:

https://www.prisjakt...kt.php?e=164536 ( bättre prestanda men är det värt det? )

https://www.prisjakt...kt.php?e=137500 ( enastående pris 9 995 kr )

Vad jag undrar är egentligen om 3695 kr extra är värt att betala för att gå från:

Mobility Radeon X1600....................Mobility Radeon X1700
1024 mb RAM-minne.......................2048 mb RAM-minne


Eller kan det vara så att skillnaden mellan grafikprocessorerna är så pass liten att det inte är värt det utan istället kanske jag bara ska köpa till 1 GB till den billigare datorn så att enda skillnaden blir grafikprocessorn.

Tacksam för snabba svar då jag gärna köper nytt snart! :P

#49

Postad 13 maj 2007 - 15:46

rasmus_vafaan
  • rasmus_vafaan
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
snabb fråga:

om man köper en dator utan operativsystem, hur fungerar det då?

kan man använda datorn utan att köpa till ett operativsystem?

Stämmer detta:

För att få datorn att fungera installerar man den med en operativ-cd skiva. Innan man gjort detta är datorn oanvändbar. Fösta gången man använder en dator, "installerar" man datorn genom att mata in en operativsystem cd skiva i den och sedan tex döpa datorn och välja språk.


Tackar

#50

Postad 13 maj 2007 - 15:55

rasmus_vafaan
  • rasmus_vafaan
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
ett operativsystem följer alltid med på en cd-skiva va? fungerar denna cd-skiva att använda till alla datorer så länge prestandan på datorn är tillräckligt bra eller är cd-skivan bunden till en viss dator?

Tacksam för svar/ Rasmus

Redigerat av rasmus_vafaan, 13 maj 2007 - 15:57.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.