Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tips-tråd för bärbara datorer *

333 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 20 augusti 2007 - 18:34

fidde78
  • fidde78
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0

Hej Andreas och tack för en bra guide.

Jag letar efter en bärbar dator som jag ska med mig ut på min australienresa men även en vettig dator efter man kommit hem (ej till spel, det tar ps3:an hand om). Först började jag titta på datorer på 7000 kr nivån men som vanligt så hittar man bättre och roligare saker ju mer man söker och prislappen ökar därefter. Nu är jag inne på dessa tre https://www.prisjakt...2,151731,208975 och är jäkligt sugen att slå till på någon utav dem. 
Frågan är den om det är värt att lägga massa extra för en vaio? Vad jag kan se är det ingen större skilldand mellan HP'n och FZ11s förutom processorn och ett bra mycket bättre pris på HP'n (dock är det ju SIBA som säljer och jag har bestämt mig att aldrig mera handla på det skitstället..)
Vaio VGN-C2Z har ju fördelen att vara liten och lätt men samtidigt är den ju inte så mycket att hurra över när man väl kommit hem ?
Hemma så kommer jag koppla via HDMI till tv'n och köra 1080p, det kommer inte vara något problem va?


Tack för svar
/joel

<{POST_SNAPBACK}>


Hej!

jag köpte hp dv 6540 för ca 1 vecka sedan, är ganska nöjd med datorn förutom att strömadaptern har ett konstigt ljud, har testat två adaptrar och bytt ut datorn en gång men det har inte hjälp, HP säger själva att det inte skall höras något från adaptern så får väl se om de kan lösa det problemet.
Är annars nöjd med datorn, har faktiskt inte använt den särskilt mycket ännu, men alla jag pratat med säger att det är mycket data för pengarna.
Själv hade jag tänkt lägga ca 7000 på en, men det ökades på allt eftersom man vill ha lite fler "grejer" på den.

Lite nyfiken på varför du inte handlar på siba något mer?

M.v.H Fidde

#152

Postad 23 augusti 2007 - 14:33

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
det är nog inge större problem fidde78, har hört att min också har ett konstigt ljud när jag lägger örat mot. Har dock fått det på senare tid, men det är oftast när jag använt den länge som ljudet kommer. någon som vet om det är okej att den låter lite grann? låter din väldigt mkt och direkt från början eller?

#153

Postad 23 augusti 2007 - 19:00

fidde78
  • fidde78
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0

det är nog inge större problem fidde78, har hört att min också har ett konstigt ljud när jag lägger örat mot. Har dock fått det på senare tid, men det är oftast när jag använt den länge som ljudet kommer. någon som vet om det är okej att den låter lite grann? låter din väldigt mkt och direkt från början eller?

<{POST_SNAPBACK}>



Så fort den blir varm så börjar den "pipa" eller "surra" men det jobbiga är att jag inte behöver lägga örat till den, utan det hörs när "dosan" ligger en bit ifrån.

#154

Postad 27 augusti 2007 - 11:08

Wizeguy
  • Wizeguy
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Tänkte höra om det är normalt att batteriet drar ur sig själv mellan 10-12% bara över natten ?
stänger jag av datan på kvällen ,å sen tar ut strömsladden så är min nivå 88-90% på morgonen efter .
Trots om jag stänger av wlanet så är det samma junk :P

Har en ny HP pavilion fyi

#155

Postad 27 augusti 2007 - 21:03

fidde78
  • fidde78
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0

Tänkte höra om det är normalt att batteriet drar ur sig själv mellan 10-12% bara över natten ?
stänger jag av datan på kvällen ,å sen tar ut strömsladden så är min nivå 88-90% på morgonen efter .
Trots om jag stänger av wlanet så är det samma junk  :)

Har en ny HP pavilion fyi

<{POST_SNAPBACK}>


Ringde Hp förra veckan och frågade just detta, och enligt dem så är det helt i sin ordning, så ska det vara, beroende på kopplingarna på batteriet som ligger emot så drar det ström.
personligen tycker jag att det är jäkligt märkligt, gäller att inte ha datorn avstängd en längre tid och sen behöva den, då är batteriet slut.....

#156

Postad 29 augusti 2007 - 19:24

noggerblack
  • noggerblack
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Här kommer lite egna åsikter om min dator en HP Pavilion 15,4 " med 1 GB ram 1,6 GHZ core 2 duo, GeForce Go 7400 Grafikkort och 120 GB hårddisk. En dator likt denna fås för runt 8000 - 10 000 kr.

Datorn funkar perfekt som mediacenter när jag kopplar in den till min 42" Samsung Plasma TV. Det är välgt lätt att få in bild det är bara att klona bildskärmen och ställa in upplösningen. Bilden blir faktist riktigt bra.

Hårddisk utrymmet tycker jag är lagom på 120 GB då jag föredrar att ha externa hårddiskar med mina bilder och musik på.

Nu till vad grafikkortet och ramet presterar. 1 GB ram är lite lite om du ska spela lite mera grafikkrävande spel då GeForce Go tar 128 mb från ram minnet vid behov. Vid spel som CS, äldre strategispel och sportspel som FIFA och NHL funkar det utmärkt med 1 GB ram men vid mer krävande spel är det bra om man har lite mera ram (Går att spela spelen men ej bå några bra grafikinställningar blir mest low och medium inställningar).

OBS! jag själv är jättenöjd med denna datorn och hur grafikkortet presterar men för er som har höga krav på grafiken i nyare spel bör ni gå upp ett snäpp på listan som finns i början av tråden, likt trådskaparen har skrivit.

Summa kardemumma är en bärbar dator med dessa tekniska specifikationerna är bra dator för dig som vill surfa, lyssna musik, spela spel (dock inte på några höga grafikinställningar på nyare spel) och använda som mediacenter.

#157

Postad 31 augusti 2007 - 20:36

Viktor17
  • Viktor17
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej.
Detta svaret kanske redan finns.

Men finns det något bärbar dator runt 7000kr som går att spela på ?

Mycket tacksam för svar.


Måste berömma Andreas för en bra grafikkorts guide.

Men atix1250 är det ett bra kort. kan inte hitta det i listorna.

ATI Mobility Radeon HD X2400 XT går det att spela med det kortet ?
Mvh Viktor

Redigerat av Viktor17, 01 september 2007 - 14:26.


#158

Postad 03 september 2007 - 16:24

Dario_91_g
  • Dario_91_g
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hallå där !

Hade tänkt köpa denna dator https://www.prisjakt...kt.php?e=204839 . Men är inte helt riktigt säker på om den är en bra spel dator. Någon som kan svara?

Redigerat av Dario_91_g, 03 september 2007 - 16:28.


#159

Postad 03 september 2007 - 17:38

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
Jag vet bara att Acer märket ska man se upp med noga. Kolla vad du har för garanti o vad det innebär för dig. Många som valt Acer säger iallafall att de aldrig skulle välja en Acer igen. Någon som har Acer kanske kan svara? ;)

#160

Postad 03 september 2007 - 18:48

fidde78
  • fidde78
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0
Jag är i leta dator taget igen, lämnade tillbaka min HP idag, kunde inte leva med "surret" från "transformatorn" ljudet drev mig till vansinne, var inte heller nöjd med batteri tiden i datorn.
Så mu är man tillbax på ruta 1 igen, leta bärbar....Tips?

#161

Postad 03 september 2007 - 19:17

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
Vilken HP var det du hade?

#162

Postad 03 september 2007 - 19:43

fidde78
  • fidde78
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0

Vilken HP var det du hade?

<{POST_SNAPBACK}>



Hade en dv6540 men den är ett minne blott.

#163

Postad 04 september 2007 - 19:16

Dario_91_g
  • Dario_91_g
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
http://www.sweclocke...?postid=7641300 :)

Redigerat av Dario_91_g, 04 september 2007 - 19:17.


#164

Postad 08 september 2007 - 14:04

IrishMan
  • IrishMan
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Grym tråd det här, hoppas någon (Andreas) kan ge mig tips på en lämplig laptop!

Kommer mest att använda datorn till att surfa, samt lyssna på musik och se film (dvs koppla till hembion). Kan hända att det blir ett och annat (äldre) spel ibland också, så jag vill passa på att köpa en dator med prestanda i nivå för att kunna spela Half-Life 2 utan större problem (vilket inte var fallet med min förra 5 år gamla stationära dator.) Dock osäker på vad det behövs för grafikkort för detta?

Mina (minimi-)krav är följande:

* Internminne: 1GB (så klart gärna storre/utbyggbart)
* Hårddisk: 80 GB (men gärna 120 GB)
* Grafikkort: Tillräckligt för att se film (på inkopplad platt-tv) samt spela Half-Life 2 (på extern skärm). Ska även klara av Vista.
* Bildskärm: Runt 15" (flexibel på det området, kommer mestadels att köra med extern skärm). Vill dock gärna att det ska vara en widescreen.
* Vikt: Inte så viktigt (bara den inte är extremt tung.)
* Batteritid: Inte så viktigt (bara den inte är extremt kort.)
* Nätverk: Trådlöst
* Utgångar: S/PDIF för ljud, VGA för bild. (Skadar såklart inte med DVI/HDMI, men min uppfattning är att det inte finns så mycket sådant i den prisklass jag tänkt mig.)
* Processor: Inte så viktigt (bara den klarar av Vista, filmer och mindre spel.)
* Optiska enheter: CD/DVD-brännare önskas.
* Operativsystem: Vista
* Pris: Absolut inget över 10000kr! Gärna mycket billigare...6000-7000kr skulle sitta bra om det möjligt.

Tacksam för alla förslag!

#165

Postad 11 september 2007 - 11:35

lifter
  • lifter
  • Veteran

  • 1 542 inlägg
  • 0
Jag har en acer farrari 3200.

Det är en rätt cool dator, snygg som få och prestanda (mätt efter 2004 års mått) riktigt bra.
Men jag kommer aldrig någonsin skaffa en acer igen. Det första jag tänkte på när jag började använda den va värmeutvecklingen (den blir varm utöver det vanliga) och det dröjde kanske ett år innan det började bli ett problem. Spelande är helt uteslutet då den blir så varm så den helt enkelt stänger av sig, riktigt drygt och det gör ju att den skulle kunna ha vilken prestanda som helst då det kvittar om det liks förbannat inte går att använda den.

Nu har Adobe släppt Photoshop CS3 och min ferrari börjar dra sina sista suckar med på tok för lite kylande luft och jag har börjat se mig om efter en ny dator, tänkte gå på laptop igen då släpbart är attraktivt.

Det jag ska använda den till mest är tung bildredigering i både Photoshop och Illustrator samtidigt, jag behöver även en dator som kan ha webb, musik och andra program igång samtidigt utan problem eller långa renderingstider.

Jag har verit helt utanför svängen vad det gäller datorer och märker nu att jag verkligen inte har någon koll längre, därför vänder jag mig till er mina forumvänner, vad skulle ni rekomendera till mig?

#166

Postad 12 september 2007 - 16:38

virtuase
  • virtuase
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Man kanske kan få lite hjälp med val av en bärbar. Jag har tänkt att använda den mest i skolan. Vi kommer arbeta i både xp och linux så jag får väl installera båda. Sedan kommer det vara mycket programmering osv.

Självklart vill jag också att den skall gå att ha lite kul i. Har tänkt lägga runt 7000kr, någon som e lite mediacenter anpassad kanske inte vore fel. Ser väldigt mycket film.

(Vet framförallt inte vilka märken man kan lite på och vilka som är prisvärda)

#167

Postad 15 september 2007 - 22:50

IrishMan
  • IrishMan
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Är lite småsugen på en hp pavilion dv6515:
http://h10010.www1.h...18194.html#null

Intel® Core™ 2 Duo-processor T5450 (1,67GHz)
2 GB RAM
NVIDIA® GeForce™ 8400M (Upp till 895 MB totalt grafikminne med 128 MB dedikerat)

Som jag har förstått det är detta grafikkort inte optimalt för att spela spel, men iaf bättre än de flesta "inbyggda" varianter.
Då jag inte är ute efter att spela de nyaste och mest krävande spelen behöver jag heller inte någon superprestanda, dock skulle jag gärna vilja kunna spela några av mina gamla spel (varav Half-Life 2 är det mest krävande) utan större problem.

Tror ni att prestandan på dv6515 räcker till för att spela Half-Life 2 smärtfritt?

Några andra omdömmen/synpunkter på denna laptop?

#168

Postad 17 september 2007 - 21:20

dani_geo
  • dani_geo
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej Alla ni som verkar vara proffs på datorer. Söker som många andra efter en bra bärbar och hittat många bra jag jämfört mellan, pris klasserna har legat på 7000- c:a 9000kr.
Jag är ute efter nån 15" men dem flesta har en uppläsning på 1280x800. Alla bärbara 15" tummare verkar ha det, MEN hur blir det om man kopplar den bärbara till en extern skärm som är på 17" och har upplösning 1440x900. Blir det något bra resultat eller tappar det skärpa eller annat?

som ni ser amatören behöver er hjälp.

Sen har jag en till fråga som kanske inte har med tråden att göra. Ska man välja Mac bärbar framför PC.
Det finns ju en hel del nackdelar med windows.

om ni vill så maila mig ert svar på [email protected] så skulle jag vara jättetacksam.

#169

Postad 17 september 2007 - 21:25

dani_geo
  • dani_geo
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej Alla ni som verkar vara proffs på datorer. Söker som många andra efter en bra bärbar och hittat många bra jag jämfört mellan, pris klasserna har legat på 7000- c:a 9000kr.
Jag är ute efter nån 15" men dem flesta har en uppläsning på 1280x800. Alla bärbara 15" tummare verkar ha det, MEN hur blir det om man kopplar den bärbara till en extern skärm som är på 17" och har upplösning 1440x900. Blir det något bra resultat eller tappar det skärpa eller annat?

som ni ser amatören behöver er hjälp.

Sen har jag en till fråga som kanske inte har med tråden att göra. Ska man välja Mac bärbar framför PC.
Det finns ju en hel del nackdelar med windows.

om ni vill så maila mig ert svar på [email protected] så skulle jag vara jättetacksam

#170

Postad 18 september 2007 - 11:34

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
Ang. Mac el. PC kan jag ge lite kommentarer om, eftersom jag använder pc hemma och mac på jobbet. Jag har alltid använt pc, så Mac är lite nytt för mig.
Kan säga så här mycket att anledningen att välja Mac det är väl designen på hårdvara etc och kanske att det "sägs" att operativsystemet Mac Osx är mycket säkrare än Windows. Och om du ska använda Mac:en till grafisk/text produktion eller som server. Annars finns det ju inte mycket spel, program och sånt till Mac:en.
Det visuella i operativsystemet(flygande fönster, swisch och swoosch) kan du generera i Windows Vista, och även i Win XP.

Jag hade kört med PC, men är du sugen på en Mac - se om du kan testa en mac först, då får du lite förståelse om du gillar den eller ej.

#171

Postad 21 september 2007 - 01:19

Leanderzon
  • Leanderzon
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Är grymt sugen på denna datorn!


Någon som sett den IRL eller som har några spontana kommentarer, skriv!

Har dock inte sett speciellt många bilder på den, så jag vore tacksam om någon skullle kunna leta fram en sådan.

Leanderzon

#172

Postad 23 september 2007 - 21:11

Edhunter
  • Edhunter
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Sitter och funderar på en bärbar dator runt 7000:- sträcket till att redigera lite film med. Är det något speciellt man bör kolla på då? Minne är väll aldrig dumt att ha men just med val av processor, vad är det som skiljer Intel C2D mot AMDs Turion X2 eller vad den nu heter?

#173

Postad 21 oktober 2007 - 16:13

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

Vilken HP var det du hade?

<{POST_SNAPBACK}>



Hade en dv6540 men den är ett minne blott.

<{POST_SNAPBACK}>


Vad hände? Ledsna du och köpte en ny helt enkelt? Missnöjd? :) Har nästan en likadan, DV9540 är supernöjd med den!

Redigerat av Mr_nygren, 21 oktober 2007 - 16:14.


#174

Postad 26 oktober 2007 - 12:19

Unregistered44125522
  • Unregistered44125522
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej,

Är det någon som kan säga något om detta urval av 12 datorer? https://www.prisjakt...php?k=s10789561 Problem, surrande, etc. Finns det något man bör veta om dem innan man köper en, eller kan man i princip ta vilken som helst?

Jag är lite sugen på LG E500-G.APHHV eftersom jag gillar utseendet. Någon som har erfarenhet av denna?

#175

Postad 26 oktober 2007 - 12:40

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
jag hänger på tråden här..

Jag är ute efter en bärbar dator i segmentet upptill 10k.
Ska användas uteslutande till min programmering och surfande.
Vill dock ha trådlöst nätverk, bluetooth och webcam integrerat för videokonferenser.

Valet o kvalet blir gällande vista, och då gällande hur mycket ram och vilken processor man ska investera i. Kommer köra xp i början då visual studio inte funkar så bra på vista ännu. Men i framtiden kommer jag uppgradera, trots att jag är lite neg. för vista för tillfället.. =)

några tips? Ska man köpa en billig med lite ram och uppgradera själv kanske?
Alla tips och ideer uppskattas. Kommer dock köpa datorn de närmsta dagarna, så man har den inom någon vecka.
Ska på kurs snart, och tänkte ta datorn med mig.

Datorn kommer inte ersätta min stationära, då denna är svårslagen med sin 24" full-hd skärm, 4096mb ram, 900gb hd bla bla. Ni förstår nog vad jag menar.. =)

#176

Postad 09 november 2007 - 17:05

Unregistered89dde3f0
  • Unregistered89dde3f0
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Ger tråden lite konstgjord andning och hoppas på att den väcks till liv igen.

Är ute efter en ny bärbar som kommer ersätta min stationära som dör vilken dag som helst. Jag hade tänkt tänkt använda datorn främst till att spela upp film och serier i bättre kvalitet 720 - 1080. Den kommer även användas som surfdator, musikspelare och ev. kommer jag köra lite spel på den. Kommer köpa en LCD tv samtidigt som ska lira ihop med datorn.

Önskvärt är:

Dual core
14" och uppåt
2gb ram
Anslutningar ut: gärna HDMI, DVI el. VGA
Ett bra grafikkort.
120gb eller mer hd
Vikt spelar ingen större roll.

Jag har kollat på Zepto Znote 6324W som ligger bra i pris men bara har VGA ut. Asus C90S verkar vara en grym maskin. HP har en del intressanta modeller. Asusen ligger på smärtgränsen vad gäller pris dvs ca: 12500:-

Någon som har ngt bra tips?

#177

Postad 15 november 2007 - 13:44

Pada
  • Pada
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Tack för en bra tråd.

Ska köpa mig en bärbar dator och vill gärna ha svar på några frågor samt få tips på några produkter.
I dagsläget har jag en stationär dator och min bror har en bärbar dator, vi har inget trådlöst internet vilket känns lite dumt då man inte kan utnyttja laptopens riktiga funktion (smidigheten - friheten). Funderar själv på att skaffa en laptop nu och vill ha en dator som jag kan använda för musik/film och för Internet behandling och vanliga program, dvs. speldator är inget som står speciellt högt i kurs även om det kan vara ett litet plus i kanten ifall man lyckas hitta en till bra pris med ett bra grafikkort. Jag sitter väldigt mycket framför datorn och vill då ha en skärm som gärna har en bra upplösning och är klar, dvs. vill inte sitta och anstränga ögonen för mycket. 15.4 Wide hade varit det optimala men som sagt en bra och klar upplösning.

Hur ska jag kunna använda trådlöst internet till mina två bärbara datorer samt att kunna ha kvar min stationära dator och kunna ha Internet på denna med?

MAX PRIS för laptopen jag är ute efter är 6000 kronor,

Tack på förhand :)

#178

Postad 26 november 2007 - 03:10

pray4jesus
  • pray4jesus
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hejsan Andreas.
Jag är ute efter en bärbar dator att främst spela poker på(många bord samtidigt), problemet är att när jag filtrerar sökningen efter mina krav så finns ingen dator kvar:D
Kraven är:
helst 19 tum skärm
minst1680 upplösning
minst 200 gb hårddisk
bra grafik kort, vill kunna spela t.wx nhl 07
gärna inbyggd kamera(inget krav)
gärna lätt(inget krav)

Jag hittade en 17 tums som matchade men jag tror att 1680 upplösningen på en 17 tum gör att poker-borden blir så små att man knappt ser korten.
Det va i alla fall den hära:
https://www.prisjakt...kt.php?e=154555

Jag har även hört att man kan bygga ihop en bärbar själv efter egna krav, någon som kan det? Och skulle det gå att fixa en bärbar precis efter mina krav? Isåfall hur/var? Vore ju drömmen, priset är det minst viktiga.

mvh

#179

Postad 26 november 2007 - 21:17

Andreas
  • Andreas
  • Expert

  • 493 inlägg
  • 0

Hejsan Andreas.
Jag är ute efter en bärbar dator att främst spela poker på(många bord samtidigt), problemet är att när jag filtrerar sökningen efter mina krav så finns ingen dator kvar:D
Kraven är:
helst 19 tum skärm
minst1680 upplösning
minst 200 gb hårddisk
bra grafik kort, vill kunna spela t.wx nhl 07
gärna inbyggd kamera(inget krav)
gärna lätt(inget krav)

Jag hittade en 17 tums som matchade men jag tror att 1680 upplösningen på en 17 tum gör att poker-borden blir så små att man knappt ser korten.
Det va i alla fall den hära:
https://www.prisjakt...kt.php?e=154555

Jag har även hört att man kan bygga ihop en bärbar själv efter egna krav, någon som kan det? Och skulle det gå att fixa en bärbar precis efter mina krav? Isåfall hur/var? Vore ju drömmen, priset är det minst viktiga.

mvh


Hej!
LG har ett par datorer som skulle kunna passa dig:



Sen vet jag inte vad du menar med "bra grafikkort". GeForce 8600M GT är helt klart ett bra grafikkort för att vara till bärbara datorer.

Hurvida 1680x1050 blir för litet på en 17" är väldigt individuellt. Jag körde tidigare 1400x1050 på en 14" som har ännu mindre bildpunkter och jag hade inget problem med det MEN det var många andra som tyckte att det såg litet ut. Sen finns det ju även 15,4" med 1920x1200 och det är ännu mindre.

Vill man ha en stor skärm till sin bärbara dator så går det tyvärr inte att få så låg vikt.

#180

Postad 27 november 2007 - 22:26

pray4jesus
  • pray4jesus
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Hejsan Andreas.
Jag är ute efter en bärbar dator att främst spela poker på(många bord samtidigt), problemet är att när jag filtrerar sökningen efter mina krav så finns ingen dator kvar:D
Kraven är:
helst 19 tum skärm
minst1680 upplösning
minst 200 gb hårddisk
bra grafik kort, vill kunna spela t.wx nhl 07
gärna inbyggd kamera(inget krav)
gärna lätt(inget krav)

Jag hittade en 17 tums som matchade men jag tror att 1680 upplösningen på en 17 tum gör att poker-borden blir så små att man knappt ser korten.
Det va i alla fall den hära:
https://www.prisjakt...kt.php?e=154555

Jag har även hört att man kan bygga ihop en bärbar själv efter egna krav, någon som kan det? Och skulle det gå att fixa en bärbar precis efter mina krav? Isåfall hur/var? Vore ju drömmen, priset är det minst viktiga.

mvh


Hej!
LG har ett par datorer som skulle kunna passa dig:



Sen vet jag inte vad du menar med "bra grafikkort". GeForce 8600M GT är helt klart ett bra grafikkort för att vara till bärbara datorer.

Hurvida 1680x1050 blir för litet på en 17" är väldigt individuellt. Jag körde tidigare 1400x1050 på en 14" som har ännu mindre bildpunkter och jag hade inget problem med det MEN det var många andra som tyckte att det såg litet ut. Sen finns det ju även 15,4" med 1920x1200 och det är ännu mindre.

Vill man ha en stor skärm till sin bärbara dator så går det tyvärr inte att få så låg vikt.



Tack för svaret Andreas.
Just nu Pavilion HDX9050 mest intressant. Fick upp ögonen för den igårkväll, upplösningen är mkt viktigare än t.ex vikt. Jag undrar om man bör vänta till juldagarna med att handla eller tror du det blir några prissänkningar på bärbara datorer i den klassen?
Mvh/jonas

#181

Postad 28 november 2007 - 23:42

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0
Hej grabbar o tjejer,
Är det någon av er som testat HP Pavilion DV9645? Finns bl a på Expert där jag har 10% rabatt så det är ju intressant: http://www.expert.se...aspx?id=1536259

#182

Postad 10 december 2007 - 00:22

Unregistered1ab12904
  • Unregistered1ab12904
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med några tips på bra bärbar dator. Den kommer användas till enstaka spelande. Men inget extra krävande, då används den stationära. Men det klart att grafiken får gärna vara fin och det får flyta på när man väl spelar ett spel (ex. wow). Datorn kommer även användas till att kolla på film på någon gång då och då. Kommer mest användas i bilen som gps navigator troligen (Så smidigheten är possitiv). Även vanliga sysslor som surfning och musik. Men det läste jag att man inte behöver något speciellt till. Vill inte ha någon Fujutsi-Siemens skit eller Compaq bös. Ett krav är att den har trådlöst nätverk och att den inte tar 1 år på sig vid uppstarten av kalkylatorn :D

Tacksam för alla tips jag kan få.

#183

Postad 15 december 2007 - 13:50

Putte1982
  • Putte1982
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hejsan! tänkte höra om andreas eller någon annan kan hjälpa mig!?

jag ska köpa en bärbar dator, men det finns ju så enormt stort utbud..svårt att veta vilken man ska ha

jag kommer att använda datorn främst till att koppla in den till Tvn o titta på film och lyssna på musik samt spela poker, surfa mm...

kraven jag har:

-15,4 tums wide skärm
-det ska gå att titta på filmer jag har på hårddisken utan att det hackar
-kunna ha igång flera saker samtidigt t.ex fem pokerbord, musik mm
-trådlöst nätvärk(wlan)
datorn får kosta max 10 000..helst billigare om det finns=)

skulle vara tacksam om någon kan rekomendera bärbara datorer som stämmer överens med mina krav

tack på förhand

//Patrick

#184

Postad 19 december 2007 - 23:10

WaarHog
  • WaarHog
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej alla

Kan ngn hjälpa mig?

När jag tankar med sladden inkopplad mellan routen och laptopen så fungerar det utmärkt.
När jag kopplar bort sladden och kör trådlöst fungerar internet utmärkt men några minuter efter jag sätter på något av de nerladdningsprogram som finns så stängs internet av.

Har fått lite info att det handlar om det trådlösa nätverkskortet att jag ska sätta ngt på disabled men hittar inte vart.
Ngt med att den inte kan ta emot så mycket information på en gång?!
(Intel® Wireless WiFi Link 4965AGN)



Plz help me :P

#185

Postad 19 december 2007 - 23:26

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
Det beror på om du har Vista eller kör XP. Det kan bero på fel i Intels drivrutiner för Vista. Läs t.ex http://www.mydigital...t-off-randomly/
Obs ovanstående gäller kanske bara wireless-3945abg.
Följ/läs på eget bevåg.
Se om du kan hitta nya drivrutiner på Intels hemsida till nätverkskortet speciellt för ditt operativsystem. De kan ha lagt ut en fix.
Har du Windows XP kan du ju se om det finns någon strömsparar funktion för nätverkskortet(när man inte surfar stängs kortet av) som du ska disabla.

#186

Postad 23 december 2007 - 23:01

dunde
  • dunde
  • Mästare

  • 3 094 inlägg
  • 0

Hej alla

Kan ngn hjälpa mig?

När jag tankar med sladden inkopplad mellan routen och laptopen så fungerar det utmärkt.
När jag kopplar bort sladden och kör trådlöst fungerar internet utmärkt men några minuter efter jag sätter på något av de nerladdningsprogram som finns så stängs internet av.

Har fått lite info att det handlar om det trådlösa nätverkskortet att jag ska sätta ngt på disabled men hittar inte vart.
Ngt med att den inte kan ta emot så mycket information på en gång?!
(Intel® Wireless WiFi Link 4965AGN)



Plz help me :)


Ärligt talat så hoppas jag att ingen hjälper dig då du postar ovidkommande frågor i den här tipstråden. Förhoppningsvis så kommer en moderator att rensa bort ditt jidder och mitt svar...

#187

Postad 24 december 2007 - 01:00

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
Kan man spela rätt grafisk tunga spel med de nya bärbara datorerna nu, som typ HP Pavillion 9665 och de HP som har HDMI utgångar? Eller de klarar inte av spel som Assasin Creed, Unreal Tournament 3 etc? För nu talas det om att de bärbara datorerna ska ersätta de stationära. Tänkte bara fråga hur någon upplevt att spela på de bärbara datorerna som är köpta nu (om man kan ha hög upplösning, flyter spelen bra, hänger skärmen med etc etc) - så man inte står där och har köpt en bärbar dator och ändå behöver en stationär dator.

#188

Postad 30 december 2007 - 22:03

dunde
  • dunde
  • Mästare

  • 3 094 inlägg
  • 0

Kan man spela rätt grafisk tunga spel med de nya bärbara datorerna nu, som typ HP Pavillion 9665 och de HP som har HDMI utgångar? Eller de klarar inte av spel som Assasin Creed, Unreal Tournament 3 etc? För nu talas det om att de bärbara datorerna ska ersätta de stationära. Tänkte bara fråga hur någon upplevt att spela på de bärbara datorerna som är köpta nu (om man kan ha hög upplösning, flyter spelen bra, hänger skärmen med etc etc) - så man inte står där och har köpt en bärbar dator och ändå behöver en stationär dator.

Beror ju lite på hur krävande man är. Jag tycker inte att en bärbar kan ersätta en stationär. Min nuvarande stationära med 4 GB RAM + Q6600 och 8800GT och 22" är en bra spelmaskin för ca 10k. Motsvarande laptop finns inte att köpa för pengar och skulle man försöka komma så nära det går så hamnar man på ca 30k och då är prestandan rejält mycket sämre.

Därför kan inte en laptop ersätta en stationär för mig. Det blir billigare att köpa en liten laptop + en grym stationär än en laptop som ändå inte kan ersätta någon av dem.

#189

Postad 04 januari 2008 - 08:17

Unregisteredc072be9b
  • Unregisteredc072be9b
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Tjenare,

Trevlig trad!

Dom senaste tre aren har jag anvant en mac sa jag har absolut noll koll pa PC-varlden och behover darfor lite hjalp. Jag ar pa jakt efter en ny barbar dator som skall anvandas i jobbet.

Nar jag jobbar ar jag ofta ute pa resande fot sa i forsta hand prioriterar jag tva saker:

- lag vikt ~ liten storlek
- lang betteritid

Det ska inte koras nagra tunga program eller spelas pa den, mao prestanda ar inte viktigt.

Jag har kikat lite pa Lenovo ThinkPad X61 och Dell Latitude D430.

Budget 10 till 15k.

Ar det nagon har som kan tipsa om en bra maskin eller nagot annat som ar vart att tanka pa vid ett kop?

Mvh

Martin

#190

Postad 04 januari 2008 - 08:42

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Tjenare,

Trevlig trad!

Dom senaste tre aren har jag anvant en mac sa jag har absolut noll koll pa PC-varlden och behover darfor lite hjalp. Jag ar pa jakt efter en ny barbar dator som skall anvandas i jobbet.

Nar jag jobbar ar jag ofta ute pa resande fot sa i forsta hand prioriterar jag tva saker:

- lag vikt ~ liten storlek
- lang betteritid

Det ska inte koras nagra tunga program eller spelas pa den, mao prestanda ar inte viktigt.

Jag har kikat lite pa Lenovo ThinkPad X61 och Dell Latitude D430.

Budget 10 till 15k.

Ar det nagon har som kan tipsa om en bra maskin eller nagot annat som ar vart att tanka pa vid ett kop?

Mvh
Martin


Har haft en Thinkpad X60s privat och använder D420 i jobbet, nu är ju detta föregångarna till de du nänmner men det ska inte skilja mycket mellan dem. Jag gillade Thinkpaden bäst, bättre skärm (icke widescreen), bättre kvalitetskänsla, den kändes smidigare. Med högkapacitets batteriet får du upp till 8timmar batteritid.

Har även klämt lite på Asus, Acer och HP's 12" modeller men de kändes så plastiga och osmidiga jämfört med Thinkpaden.

#191

Postad 04 januari 2008 - 09:17

Unregisteredc072be9b
  • Unregisteredc072be9b
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Har haft en Thinkpad X60s privat och använder D420 i jobbet, nu är ju detta föregångarna till de du nänmner men det ska inte skilja mycket mellan dem. Jag gillade Thinkpaden bäst, bättre skärm (icke widescreen), bättre kvalitetskänsla, den kändes smidigare. Med högkapacitets batteriet får du upp till 8timmar batteritid.

Har även klämt lite på Asus, Acer och HP's 12" modeller men de kändes så plastiga och osmidiga jämfört med Thinkpaden.


Tack for ditt snabba svar Mr_Empa!

Min uppfatting ar ungefar den samma som din gallande dessa tva. Men du foredrog X60ans skarm , har det bara med skillnaden i formatet att gora, eller ar den i dina ogon generellt sett battre?

Vilken tycker du ar tystast?

Ska ge mig ut idag efter jobbet och titta och kanna lite pa dassa tva (en kompis har D420an).

Atta timmarst standby, me like

M

#192

Postad 04 januari 2008 - 09:37

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
Jag tänkte bara höra om det är någon som spelar nya spel på t.ex HP:s Pavilion serie 9 eller 6 eller Dells XPS bärbara? Någon som testat? Datorerna ska vara kraftfulla men funkar de att spela med?

#193

Postad 04 januari 2008 - 18:33

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Tack for ditt snabba svar Mr_Empa!

Min uppfatting ar ungefar den samma som din gallande dessa tva. Men du foredrog X60ans skarm , har det bara med skillnaden i formatet att gora, eller ar den i dina ogon generellt sett battre?

Vilken tycker du ar tystast?

Ska ge mig ut idag efter jobbet och titta och kanna lite pa dassa tva (en kompis har D420an).

Atta timmarst standby, me like

M


Skärmskillnad, ja det är nog dött lopp, men jag kommer aldrig överens med upplösningen på Dell'ens widescreen skärm, kör 1200x800 men tycker ändå att det känns suddigt, nej då föredrar jag X60 icke widescreen när det är så litet som 12".

Tystast... Ja ingen av dem för speciellt mycket väsen från fläkten men D420, hdd tycker jag låter mer när den jobbar.
Läste lite tester också innan jag köpte X60s och vad jag kommer ihåg så var den nästan snabbare i allt jämfört med D420.

Tänk på att D420 är absolut ingen dålig maskin, det finns mååånga modeller som är sämre, det är bara det att X60s är bättre (i mitt tycke då :unsure: )

Tänk på att 8 timmar är specat, så är det förmodligen med lägsta brightness på skärmen och att datorn bara står på. De på jobbet med högkapacitet's batterier till sina D420 säger att det håller ca. 5-6 timmar när det är nytt. Fördelen med D420 högkapacitet är att det sticker ut fram så det fungerar lite som handledsstöd, jag gillar det skarpt, medan andra inte gör det.

Hoppas det var lite till hjälp iaf ;)

Lycka till!

#194

Postad 07 januari 2008 - 15:46

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Vad är det för skillnad på VGA, XGA och alla knepiga förkortningar?

#195

Postad 10 januari 2008 - 19:31

David_9209
  • David_9209
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tjena!
Jag är ute efter en bärbar dator som fungerar både som en arbetsdator och lite spel dator.(Tänker mest på WoW)
Har hittat denna dator, den hade fått någon bra recension på någon hemsida jag flummade på. Han sade t.ex, att den fungerar OK för spel. Men jag skulle vilja ha era komentarer. Jag har inte så hög budget, 6-8000kr, inte mer - kanske 500kr eller något, men inte flera tusen.

http://www.dustinhom...5010113733.aspx
Är den jag funderar på. Är tacksam för alla svar.

/Mvh - David

#196

Postad 12 januari 2008 - 17:22

busk
  • busk
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Tjena!
Jag är ute efter en bärbar dator som fungerar både som en arbetsdator och lite spel dator.(Tänker mest på WoW)
Har hittat denna dator, den hade fått någon bra recension på någon hemsida jag flummade på. Han sade t.ex, att den fungerar OK för spel. Men jag skulle vilja ha era komentarer. Jag har inte så hög budget, 6-8000kr, inte mer - kanske 500kr eller något, men inte flera tusen.

http://www.dustinhom...5010113733.aspx
Är den jag funderar på. Är tacksam för alla svar.

/Mvh - David


hej

här har du två förslag från zepto http://www.zepto.se/...?notebookid=674

jag själv tänkte mig en den nya Asus G2SG-7R013J eller Asus G1SN ****** som skymtas på CES 2008 mässan ;)
dyrt men ack så läckra...bör ju hålla ett tag klart sänkta Toshiba satellite x200 med sli grafik är säkert inte dålig :wub:

#197

Postad 12 januari 2008 - 21:45

David_9209
  • David_9209
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tackar så mkt, jag ska kolla in dom :mellow:



-/Mvh David

Redigerat av David_9209, 12 januari 2008 - 21:45.


#198

Postad 14 januari 2008 - 09:57

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
Jag har tittat på ASUS F5VL (15.4" WXGA,ATI X2300,Dual-Core T2330, 2 GB, 160GB, DVD±RW,WLAN,VHP) på komplett.se. 6495 kr.
Tittar mest på en dator till min pappa, han ska surfa & lyssna på musik och kanske se någon film då o då, samt bränna skivor.
Kommer denna dator att vara mer än tillräckligt? Kravet är att datorn ska vara snabbare än en Pentium M 1.60GHz (gammal dator ej C2D) samt så ljudlös som möjligt.

#199

Postad 14 januari 2008 - 10:11

Lemur
  • Lemur
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Jag tänkte bara höra om det är någon som spelar nya spel på t.ex HP:s Pavilion serie 9 eller 6 eller Dells XPS bärbara? Någon som testat? Datorerna ska vara kraftfulla men funkar de att spela med?


Jodu, jag sitter med en DELL XPS M2010, spelar både WoW, UT, AC och det smider så det står härliga till.
Det som kan vara lite knepigt är att den blir rätt varm efter en stund, det har jag dock löst med ett fläktställ från Clas Ohlson, 200 spänn kostar det och är hyffsat tyst med, spelar iofs oftast med headset men ändå.
DOCK skulle jag vilja komma med en liten invändning mot det där med bärbar, det är INTE en bärbar dator det är en i bästa fall släpbar dator... Men en riktigt snygg släpbar...

Redigerat av Lemur, 14 januari 2008 - 10:24.


#200

Postad 14 januari 2008 - 11:16

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
Priset för den Dell XPS M2010 var saftigt. Det finns kanske en billigare XPS för 10 000 kr som kan klara spel?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.