Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ett till Teliaäventyr

3 svar i tråden

Skickat 09 februari 2012 - 09:21

I början av Januari fick jag ett erbjudande om en ny lägenhet med snabb inflytt, redan i månadsskiftet. Jag kontaktade Telia och frågade om jag slapp uppsägningstider och avgifter om jag tog med mig bredbandet från dem, förutsatt att det gick att byta mellan fiber och kopparbaserad tjänst.

Inga problem, men jag skulle få 24 månaders bindningstid. Nåja, de hade ju den bästa prestandan i området, även om de var dyrare, så visst. Kör på det.
Efter ett kort tag kontaktade de mig och sa att en annan tjänst blockerar kopplingen så de kan inte koppla in mitt bredband (2-3v kvar till inflytt). Det är inte så konstigt svarade jag, det bor ju nån i lägenheten nu och han har ju troligen sagt upp sitt bredband till månadsskiftet. De skulle hålla koll på det och återkomma när det närmade sig.

Jag plockade ut bredbandet och installerade det samma dag som det skulle vara inkopplat och inte helt förvånande så funkade det inte. Jag fick ett sms om att jag skulle kontakta Telia och efter ett kort samtal så sa de att det fortfarande fanns en blockerande tjänst på min adress. Värt att nämna är att det endast finns min lägenhet på den aktuella adressen.

Här börjar det som irriterar mig. Då en annan tjänst blockerar så ber de MIG att ringa runt till den tidigare hyresgästen och se till så att hans bredband är uppsagt, detta gör jag och de (bredbandsbolaget) bekräftade att tjänsten var uppsagt och teknikerna har kopplat ur den dagen innan.
Ringer tillbaks till Telia och berättar detta men nej, det finns fortfarande nått som blockerar telelinjen. Jag berättar att jag ringt bredbandsbolaget och de bekräftat att den är urkopplad men nej, det köper de inte. Jag ringer runt igen och får det åter igen bekräftat. Tillbaks till Telia och nej, det är blockat.
Men bredbandsbolaget har ju bekräftat 2ggr att deras tjänst är urkopplad ju!
Nu kläcker de ur sig att det inte är bredbandsbolaget som blockar utan ett annat bolag.
-Jaha, vilket då? Frågar jag.
-Det kan vi inte berätta.
-Skojar du? Jag har beställt en tjänst av er, ni säger att nått blockar det men ni vägrar att berätta vilka samt begär att jag ska ringa runt och lösa det åt er?
-Ja, vi har ingen kontakt med våra konkurrenter.
-Men detta kan ju inte vara första gången detta händer?
-Nej, det stämmer.

Förbannad kollar jag med förra gästen igen och nä, han har endast haft bredband och telefon via BBB men däremot har han haft kabelTV via Tele2s kabelnät.
Jag kollade med dem och efter att ha fått förklarat att de olika näten inte har nått med varandra att göra så bekräftade han trots det att även detta var uppsagt och avslutat.

Igen ringer jag till Telia och upprepar detta.
-Ja! Det är Tele2 som blockar. Berättar nu tjejen i supporten.
-Men de har levererat TV via kabelnätet så de KAN inte blocka.
-Jo, det är de som blockar, du får kolla med dem.
-Men åter igen. Det var kabelTV.
-Jaha, vi kan skicka ut en tekniker och kolla men vi lovar inget. Vi kan som sagt inte göra nått.

Efter detta ringer jag kundtjänst och ber att få häva min beställning då de inte kan leverera vad de lovat och att de skickar en retursedel. De berättar att de då går tillbaks till mitt tidigare abonnemang och ger mig tre månaders uppsägningstid och fakturerar mig ca 1200:- för den tiden.

Efter det ringer jag fakturaavdelningen och påpekar att jag faktiskt bett att få flytta med mig min tjänst och att jag tycker att det är lite fel att få uppsägningstid för att de inte kan leverara tjänsten de har lovat.
- Vi kan visst leverera men det är ju blockat av en annan tjänst. Svarar killen i supporten.
- Nej, jag bor på denna adressen, jag har ingen tjänst, fram till i förrgår var bredbandsbolaget inkopplat, de har kopplat ur och nu säger ni att Tele2 blockar och att ni inte kan koppla in. Detta trots att BBB har vart inkopplade och Tele2 INTE har varit det.

Ja, det ligger en Tele2-koppling från -09 (NU säger dom det....).

Det hela slutar med att det inte är deras fel, att de inte kan göra nått och jag får leka support. Och till sist att jag fortfarande får mina tre månaders uppsägningstid.

Nu hade jag ju fått uppsägningstid om jag valt nått annat ändå, men efter att de sagt att de ska leverara och sedan låtit mig jaga runt i telefonköer under två dagar för att sedan EFTER att jag tröttnat och sagt upp tjänsten säger att det ligger en koppling från -09 är ju lite kasst.

Eller har jag fel?

Skickat 14 februari 2012 - 08:12

Efter tre samtal med olika personer på fakturering så var det helt plötsligt självklart att fakturan skulle strykas.

Skickat 18 februari 2012 - 17:01

Visa inläggCallMeNobody 14 februari 2012 - 08:12 skrev:

Efter tre samtal med olika personer på fakturering så var det helt plötsligt självklart att fakturan skulle strykas.

Fattar inte att du orkar med Telia, enda sättet att få hjälp numera är via Fairshopping. Aldrig mer Telia frivilligt för min del, tyvärr har de monopol i min bostadsrätt, så får ha med dem att gör hur som.

Skickat 20 februari 2012 - 07:29

Det rörde sig om totalt 1400:- vilket i samband med flytt är extra mycket pengar så orden fanns. Dock har jag nu en Tele2-lina på 100/10 som levererar 98,7/9,85 vilket är bra nära det utlovade :).
Jag har även numera allvarliga funderingar på att byta mitt mobilabbonemang från Telia till t.ex. Tele2.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.