Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Försteg och slutsteg, inverkan på ljudet?

255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 19 januari 2012 - 13:16

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

+1 på mongo

På både NIklas F och Mongo. Båda har exakt lika rätt.

#102

Postad 19 januari 2012 - 15:52

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Det gör ofta en enorm skillnad. Sen är det billigt om man jämför mot vad många lägger på overksamma eller extremt små skillnader när de köper försteg, slutsteg, DACar eller kablar.

Iordningställandet av ditt rum har väl knappast varit billigt? Har du ett hum om var det kan ligga i pengar ungefär?

#103

Postad 19 januari 2012 - 17:37

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Generella Karlsson... kan du inte se saker ur andras perspektiv ngn gång?

Sen det att DU jämt tycker och påstår att allt annat än RB1090, Ino, och grava akustikbehandlingar enligt ritning av IÖ är bäst, stämmer för dig kanske.

MEN, inte för väldigt många andra utav oss.. vad du anser är ett perfekt ljud bara för att du "VET" att akustikbehandlingen är gjord, innebär absolut inte att DET ÄR ett bättre ljud, än tex en annan persons anläggning som verkligen inte är akustikbehandlad för mer än en vardagsrumsmatta..

Du får gärna tro att allt du skriver och påstår är sant, men så är det tyvärr inte Karlsson.. det är bara din egna inbillade sanning, sanningen är helt individuell från person till person.

Iordningställandet av ditt rum har väl knappast varit billigt? Har du ett hum om var det kan ligga i pengar ungefär?


Ja här snackar vi relativt stora summor pengar, tänk vad mkt trevliga kablar, försteg, källa osv man kunnat köpa för dom pengarna istället... plus ett par snygga akustikplattor med ett trevligt motiv på :) :lol:

#104

Postad 20 januari 2012 - 17:39

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Medverkande i tråden, tänk på var TOPIC är! Har rensat bort många inlägg nu som är way off topic.

#105

Postad 20 januari 2012 - 17:49

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
Jag själv använder mig av ungefär samma akustikåtgärd som herr karlsson...dvs diffusera bak och dämpa fram och resultatet är mkt trevligt får jag lov att erkänna :wub:

Men lik förbannat hör jag skillnad på en enkel reciver och min mclaren och så är det bara.
jag har ägt såpass mkt grejer genom åren men testat/lånat ännu mer och jag har då definitivt hört skillnad mellan olika försteg-slutsteg-mediauppspelare-kablar, sen är visserligen inte skillnaderna alltid jättestora.

Det jag dock märkt av som är det absolut viktigaste oavsett pris och oavsett pappars prestanda.....det är matchning i hela kedjan inkl akustik och det är en matchning som är helt subjektiv....tänk om alla kunde lägga ner såpass tid o ork att hitta sin grej istället för att lyssna på neutralitets jägare som bara är negativa till allt o alla.

Redigerat av robert293, 20 januari 2012 - 17:56.


#106

Postad 20 januari 2012 - 18:40

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Välformulerat och riktigt bra skrivet Robert.

Sund syn på det hela, helt enkelt:-)

#107

Postad 20 januari 2012 - 18:40

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
+1 Robert. Det ena utesluter inte det andra. :)

#108

Postad 21 januari 2012 - 13:55

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0
+1 Robert


samma sak själv ganska bra akustikbehandlat rum men likförbannat hör jag i vissa fall stora skillnader på elektroniken och tillomed kablar men i andra fall en väldigt liten skillnad..

att rummet har stor inverkan på ljudet är en självklarhet och man vinner mycket på akustikbehandling...

men skillnad på elektroniken är oxo ganska stor...

gäller att hitta rätt kombination av komponenter som tillsammans då höjer upplevelsen...

#109

Postad 21 januari 2012 - 14:52

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Härligt att höra gubbar! :) underbar HiFi-Lördag efter dessa kloka ord!

#110

Postad 21 januari 2012 - 15:46

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Medverkande i tråden, tänk på var TOPIC är! Har rensat bort många inlägg nu som är way off topic.

Visste inte att någon kunde dra oss i öronen när vi skenar i väg. Det var ju bra :) . Instämmer med ovanstående och hoppas att diskussionen kan hållas på denna trevliga nivå i fortsättningen.

#111

Postad 21 januari 2012 - 18:03

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Dolde ett par inlägg som inte tillförde tråden något.

#112

Postad 21 januari 2012 - 18:19

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Dolde ett par inlägg som inte tillförde tråden något.

Men nolltolerans är kanske att ta i ,eller?

#113

Postad 21 januari 2012 - 19:00

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Det handlar inte om nolltolerans. Jag dolde inlägg som jag ansåg var provocerande och skulle leda till bråk. Det var dessutom inlägg som inte heller direkt hade något med tråden att göra.

#114

Postad 21 januari 2012 - 19:14

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Nu sitter jag här med ett ljud jag överlag är mycket nöjd över. Dock har jag allvarliga funderingar på att, främst av estetiska skäl snygga till det i sterobänken. Funderar på att köpa ett försteg i form av Krell KAV-280p då det estetiskt sett skulle matcha mitt slutseg (Krell KAV-2250). Dock har man ju hört mycket om att Krell ska ha ett kallt ljud. I dagsläget skulle jag inte kunna tänka mig att klassificera mitt ljud som kallt, utan mer som varmt och väldigt behagligt. Så min fundering är lite om mitt slutseg redan har "tillfört kyla" och att ljudets värme inte kommer förändras särskilt mycket, eller om det är tvärt om, alltså att försteget som kommer tillföra ett kallare ljud. Presenterar här mitt system: Squeezebox Classic, digital ut/ DAC Harmony design DA9 senaste rev/försteg Cairn Nanda - North Face / slutseg Krell KAV - 2250 / högtalare B&W XT4.
Vad kommer att hända med mitt ljud om jag nu byter Nanda mot 280p tros?

#115

Postad 21 januari 2012 - 21:04

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Nu sitter jag här med ett ljud jag överlag är mycket nöjd över. Dock har jag allvarliga funderingar på att, främst av estetiska skäl snygga till det i sterobänken. Funderar på att köpa ett försteg i form av Krell KAV-280p då det estetiskt sett skulle matcha mitt slutseg (Krell KAV-2250). Dock har man ju hört mycket om att Krell ska ha ett kallt ljud. I dagsläget skulle jag inte kunna tänka mig att klassificera mitt ljud som kallt, utan mer som varmt och väldigt behagligt. Så min fundering är lite om mitt slutseg redan har "tillfört kyla" och att ljudets värme inte kommer förändras särskilt mycket, eller om det är tvärt om, alltså att försteget som kommer tillföra ett kallare ljud. Presenterar här mitt system: Squeezebox Classic, digital ut/ DAC Harmony design DA9 senaste rev/försteg Cairn Nanda - North Face / slutseg Krell KAV - 2250 / högtalare B&W XT4.
Vad kommer att hända med mitt ljud om jag nu byter Nanda mot 280p tros?


jag tror att det bara är du som kan svara på detta i framtiden.
men rent vissuelt är det ju en toppen matchning.

#116

Postad 22 januari 2012 - 00:53

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Men generellt vad det gäller till exempel Krell som anses ligga åt det kalla hållet, vad beror detta på? Färgning från försteg eller slutsteg eller ligger det till största del i en av komponenterna? Är det något specifikt i konstruktionen som ger detta resultat?

#117

Postad 22 januari 2012 - 14:02

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Det lilla jag har hört på krell så skulle jag inte kalla det kallt. Jag skulle kalla det neutralt och väldigt korrekt utan att det färgar speciellt mycket.
Tror att du kimmer att bli nöjd över att köpa det försteget.

MVH
Fredrik

#118

Postad 25 januari 2012 - 18:29

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Förr höll jag inte med Karlsson så mkt,men nu kan jag säga att jag håller med han till iaf 95%. Inbillning är faktiskt en stor del i den upplevda skillnaden mellan olika apparater,men jag hävdar inte att det aldrig finns skillnad,för jag har också hört skillnad mellan vissa saker. Hur en apparat ser ut,vad den kostar osv har stor inverkan på hur vi upplever ljudet. Klart som fan man hör skillnad om man köper en kabel för 30000,man VILL ju höra skillnad just pga priset. Annars skulle ju köpet var ett onödigt och dessutom dyrt köp..

Jag själv har gjort en sådan miss. Jag har nu pioneer S1ex,Audio analogue maestro duecento samt Audionet Art G3. Cdspelaren där,ångrar jag att jag köpte. Mäter jag med Dbmätare så jag spelar lika starkt så är det ytterst svårt o höra skillnad på den och min gamla minidiscspelare. Priset skiljer endast 70000 mellan dessa apparater,och den ena komprimerar dessutom hårt. Jag hör skillnad,men det är minimalt.

Har en annan anekdot att berätta,som är lite skum faktiskt. Min kusin köpte nyligen en SVS sub,och ville jag skulle komma o hälsa på o lyssna på underverket,då han var tämligen nöjd. Visst,jag åkte dit.. jag hade aldrig hört hans anläggning tidigare heller,inte ens utan sub. nåväl,han spelade lite låtar med bra bas i,och ja det lät väl ok tyckte jag då. O han sa att det oj det var sån skillnad. Jag gick fram till basen för o kolla konutslaget. Noterade då att den inte rörde sig alls. Suben var tyst.. En inställning i hans försteg gjorde att den bara lät på film :) Rätt kul. Han hörde en skillnad som till 200% inte existerade,eftersom suben inte lät ÖHT.. Han är en sån person som i vanliga fall hör skillnad på ALLT, även strömkablar nästintill. Mäkta förvånad blev han när han upptäckte att allt var inbillning bara. Sen fick vi igång suben,då blev det skillnad såklart,men att han hörde en skillnad som inte fanns bevisar ganska hårt hur hjärnan kan spela spratt med en. Därmed inte sagt att all elektronik låter lika rakt över,för det gör den inte. Men hjärnan spelar spratt, så är det.

Beträffande akustiken så märkte jag en otrolig försämring när jag flyttade från hus till lägenhet med mina grejer. Låter som 2 olika anläggningar. Har dämpat med gardiner o tjocka mattor vilket gjorde det mkt bättre,men inte i närheten av husljudet. Allt det här magiska i en riktigt bra anläggning,när högtalarna försvinner o kvar står artisten,ljudet hörs bakom o ch på sidorna,i taket osv försvann HELT i lägenheten. Sånt var förut supertydligt. Lite kom tillbaka när jag dämpade,men säkert 70% fattas..

#119

Postad 25 januari 2012 - 18:59

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Detta med inbildning eller placebo är en jättestor sak som alla påverkas olika av och olika i olika tillfällen. De finns de som drar åt båda hållen.

I läkemedelstest finns de individer som känner skillnad när det inte finns någon fysisk skillnad att mäta och tvärt om. De som inte känner skillnad fast det finns sådan...

Tror helt klart att det är lika när det gäller hifi. Vissa överdriver skillnaden, vissa underskattar den. Det är det som är det kluriga med hifi. (sj är jag inte tex imponerad av B&W 802D med Classé elektronik på klubben, medans ett par Sonus faber jag lyssnade på några dagar senare med betydligt billigare setup lät underbart, är det placebo eller ej... Vet inte. Men jag vet vad jag tyckte iaf och kan därmed bara förmedla det som jag upplevde)

Jag tror helt klart att det är skillnader på mycket inom hifi, men att det samtidigt finns många skrönor. Därför tycker jag att man ska i den mån man kan fara och testa själv...

Men nu hoppas jag mest att:

Borotech har fått en uppfattning vad han ska göra med tanke på frågeställningen.
Hoppas att du hittar ett försteg du är nöjd med och att det matchar resterande av anläggningen :)

#120

Postad 26 januari 2012 - 16:10

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Detta med inbildning eller placebo är en jättestor sak som alla påverkas olika av och olika i olika tillfällen. De finns de som drar åt båda hållen.

I läkemedelstest finns de individer som känner skillnad när det inte finns någon fysisk skillnad att mäta och tvärt om. De som inte känner skillnad fast det finns sådan...

Tror helt klart att det är lika när det gäller hifi. Vissa överdriver skillnaden, vissa underskattar den. Det är det som är det kluriga med hifi. (sj är jag inte tex imponerad av B&W 802D med Classé elektronik på klubben, medans ett par Sonus faber jag lyssnade på några dagar senare med betydligt billigare setup lät underbart, är det placebo eller ej... Vet inte. Men jag vet vad jag tyckte iaf och kan därmed bara förmedla det som jag upplevde)

Jag tror helt klart att det är skillnader på mycket inom hifi, men att det samtidigt finns många skrönor. Därför tycker jag att man ska i den mån man kan fara och testa själv...

Men nu hoppas jag mest att:

Borotech har fått en uppfattning vad han ska göra med tanke på frågeställningen.
Hoppas att du hittar ett försteg du är nöjd med och att det matchar resterande av anläggningen :)

Intressant fråga du berörde där med den billigare kontra dyrare anläggningen och placebo. Du hade alltså tanken att det kunde vara placebo som fick dig att föredra den billigare. Om man vill att den billigare skall vara bättre än den dyrare så borde det ju vara samma sak som i det omvända fallet. För egen del är jag dock 99% säker på att den billigare faktiskt lät bättre av olika skäl såsom tex. rumsakustik eller inspelningskvalitet på musiken, om det inte var samma skiva.

Redigerat av laddie15, 26 januari 2012 - 16:13.


#121

Postad 26 januari 2012 - 19:29

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Nej det var samma skiva faktiskt. Men helt olika rum osv. Men det jag ville lyfta upp är att placebo inte bara går åt ett håll som många verkar tro.
Placebo handlar om förväntningar och vad man tror. Placebo har även en effekt om man misstänker men inte vet säkert om det är placebo. Rätt svårt att förklart men hoppas att ni förstår.

Det jag ville lyfta var att placebo kan även vara en anledning varför vissa individer inte hör skillnad på olika försteg/slutsteg/högtalare osv. Det måste inte vara placebo för man hör skillnad.

Sen som student kan jag säga att sonus uppsättningen är en dröm som ligger långt bort känns det som, även om man iaf har en hyfsad anläggning nu...

#122

Postad 27 januari 2012 - 09:20

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Nej det var samma skiva faktiskt. Men helt olika rum osv. Men det jag ville lyfta upp är att placebo inte bara går åt ett håll som många verkar tro.
Placebo handlar om förväntningar och vad man tror. Placebo har även en effekt om man misstänker men inte vet säkert om det är placebo. Rätt svårt att förklart men hoppas att ni förstår.

Det jag ville lyfta var att placebo kan även vara en anledning varför vissa individer inte hör skillnad på olika försteg/slutsteg/högtalare osv. Det måste inte vara placebo för man hör skillnad.

Absolut. Det är därför man har kontrollerade tester och mäter. Om de entydligt pekar åt ett håll så...

#123

Postad 27 januari 2012 - 10:21

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Nej det var samma skiva faktiskt. Men helt olika rum osv. Men det jag ville lyfta upp är att placebo inte bara går åt ett håll som många verkar tro.
Placebo handlar om förväntningar och vad man tror. Placebo har även en effekt om man misstänker men inte vet säkert om det är placebo. Rätt svårt att förklart men hoppas att ni förstår.

Det jag ville lyfta var att placebo kan även vara en anledning varför vissa individer inte hör skillnad på olika försteg/slutsteg/högtalare osv. Det måste inte vara placebo för man hör skillnad.

Sen som student kan jag säga att sonus uppsättningen är en dröm som ligger långt bort känns det som, även om man iaf har en hyfsad anläggning nu...

Vet inte vad placebo ordagrant kan översättas till. Men vad gäller den berömda sockerpillan är det mycket lätt att förstå varför det fungerar. Den psykiska hälsan är ju ingen föraktlig del av människans välmående...

Vad gäller hifi skulle jag faktiskt vilja påstå att placebo oftast har en ganska liten betydelse. Jag har själv aldrig upplevt att den påverkat det allra minsta. Men så är jag så att säga "sunt skeptisk" alltid när jag utvärderar. Dessutom lånar jag alltid neutrala öron från min hustru och mina barn. Våra intryck har alltid stämt överens, men framförallt barnen prioriterar annorlunda än jag, vill oftast ha mer bas.

Att inte ha råd har ju den positiva effekten att man får drömma. Tids nog får du råd och då blir det desto roligare. :)

#124

Postad 27 januari 2012 - 12:43

nisse82
  • nisse82
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Jag själv använder mig av ungefär samma akustikåtgärd som herr karlsson...dvs diffusera bak och dämpa fram och resultatet är mkt trevligt får jag lov att erkänna :wub:

Men lik förbannat hör jag skillnad på en enkel reciver och min mclaren och så är det bara.
jag har ägt såpass mkt grejer genom åren men testat/lånat ännu mer och jag har då definitivt hört skillnad mellan olika försteg-slutsteg-mediauppspelare-kablar, sen är visserligen inte skillnaderna alltid jättestora.

Det jag dock märkt av som är det absolut viktigaste oavsett pris och oavsett pappars prestanda.....det är matchning i hela kedjan inkl akustik och det är en matchning som är helt subjektiv....tänk om alla kunde lägga ner såpass tid o ork att hitta sin grej istället för att lyssna på neutralitets jägare som bara är negativa till allt o alla.


All sorts matchning som du här nämner är ju egentligen att leta produkter som färgar ljudet så att dina andra produkters svagheter slätas ut och att resultatet ska bli bra, enligt dig. Jag är nog mer på Karlssons linje att välja transparenta grejer så långt det går. Och sedan, ifall man vill ha det färgat på något sätt, väljer att ha det så på en produkt istället för att leta ihop delar som ska passa i ett smått osynligt pussel.
Inget ont om att vissa vill ha ljudet färgat och andra helt transparent. Det är rent subjektivt och får var man och kvinna välja bäst de själva vill.

Nåväl, för att svara på frågan så anser jag att det är klar ljudlig skillnad mellan olika försteg och slutsteg. Dock kan skillnaderna ibland vara obefintliga.

#125

Postad 27 januari 2012 - 13:11

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Vad gäller hifi skulle jag faktiskt vilja påstå att placebo oftast har en ganska liten betydelse. Jag har själv aldrig upplevt att den påverkat det allra minsta.

Jag vill hävda att största delen av hela hifi hobbyn är byggd på placebo! Skulle man kontrollera alla påstående så skulle de flesta visa sig vara inbillning.
Och att du inte upplevt det är inte konstigt, man vet inte om det själv när man inbillar sig. Men jag kan sätta en månadslön att du ofta har inbillat dig saker, på samma sätt som vi alla gör det.

#126

Postad 27 januari 2012 - 13:17

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag vill hävda att största delen av hela hifi hobbyn är byggd på placebo! Skulle man kontrollera alla påstående så skulle de flesta visa sig vara inbillning.
Och att du inte upplevt det är inte konstigt, man vet inte om det själv när man inbillar sig. Men jag kan sätta en månadslön att du ofta har inbillat dig saker, på samma sätt som vi alla gör det.

Jo, på ett sätt håller jag med dig till hundra procent. När det låter så bra att man tror man har musikerna i rummet, då är det högst sannolikt inbillning. :) Vad tjänar du?

#127

Postad 27 januari 2012 - 17:12

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0

Absolut. Det är därför man har kontrollerade tester och mäter. Om de entydligt pekar åt ett håll så...

Ja fast det är sällan tidningar, vi, butiker osv har kontrollerade tester.
Men i läkemedelsvärlden är det alltid dubbel blind test. Det innebär att försökspersonen och den som administerar medicinen och den som sammanställer resultaten inte vet om vilken medicin de fått. De får normalt bara ett löpnummer som inte kan avkådas utan avkådningsnyckeln som normalt finns inlåst som enbart en eller två individer har tillgång till.
Så i detta med hifi påverkar nog placebo. Men i olika grad så klart.

Vet inte vad placebo ordagrant kan översättas till. Men vad gäller den berömda sockerpillan är det mycket lätt att förstå varför det fungerar. Den psykiska hälsan är ju ingen föraktlig del av människans välmående...

Vad gäller hifi skulle jag faktiskt vilja påstå att placebo oftast har en ganska liten betydelse. Jag har själv aldrig upplevt att den påverkat det allra minsta. Men så är jag så att säga "sunt skeptisk" alltid när jag utvärderar. Dessutom lånar jag alltid neutrala öron från min hustru och mina barn. Våra intryck har alltid stämt överens, men framförallt barnen prioriterar annorlunda än jag, vill oftast ha mer bas.

Att inte ha råd har ju den positiva effekten att man får drömma. Tids nog får du råd och då blir det desto roligare. :)

Placebo handlar om att man tror att man får en effekt och därför upplever den. Denna effekt är mycket stark och kan även påverka fysikaliska funktioner till viss del. Tex. Om du tror att du får en medicin som är blodtryckssänkande kommer ditt blodtryck att sjunka. Men kanske inte riktigt lika mycket som de som fått den riktiga medicinen.
Så visst är det bra med den psykiska delen hos människor. Tex lever normalt cancerpatienter som tror de kan besegra cancern längre, mår bättre och klara sig bättre. Så den har possitiva effekter med.

Vad gäller dina neutrala öron så är det inte en placebo effekt utan man anser att det man hör alltid är normalt. Så man normaliserar mot det man anser är normalt och därför försöker hjärnan anse att "jaget" är normen. Tex anser svenskar att laktos-intolerans är onormalt. Medans det i själva verket är svenskarna som är onormala i världen då vi tål laktos.

Vad gäller drömmarna så är Martin Logan mitt mål. Tror att mitt slutsteg ska klara av att driva några av deras mindre modeller iaf :) Kommer nog bli nöjd den dagen... Men dit är det en bit... Fast det är klart. Man ska inte ha brotom i denna värd ;)

Jag vill hävda att största delen av hela hifi hobbyn är byggd på placebo! Skulle man kontrollera alla påstående så skulle de flesta visa sig vara inbillning.
Och att du inte upplevt det är inte konstigt, man vet inte om det själv när man inbillar sig. Men jag kan sätta en månadslön att du ofta har inbillat dig saker, på samma sätt som vi alla gör det.


Nja jag tror att hela HIFI hobbyn bygger på att människor vill lyssna på bra musik på en bra anläggning som de själva trivs med och tycker är det bästa de vet :)

#128

Postad 27 januari 2012 - 21:06

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
krozz det sista du skrev där... mkt bra skrivet.

#129

Postad 27 januari 2012 - 21:11

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Förr höll jag inte med Karlsson så mkt,men nu kan jag säga att jag håller med han till iaf 95%. Inbillning är faktiskt en stor del i den upplevda skillnaden mellan olika apparater,men jag hävdar inte att det aldrig finns skillnad,för jag har också hört skillnad mellan vissa saker. Hur en apparat ser ut,vad den kostar osv har stor inverkan på hur vi upplever ljudet. Klart som fan man hör skillnad om man köper en kabel för 30000,man VILL ju höra skillnad just pga priset. Annars skulle ju köpet var ett onödigt och dessutom dyrt köp..

Jag själv har gjort en sådan miss. Jag har nu pioneer S1ex,Audio analogue maestro duecento samt Audionet Art G3. Cdspelaren där,ångrar jag att jag köpte. Mäter jag med Dbmätare så jag spelar lika starkt så är det ytterst svårt o höra skillnad på den och min gamla minidiscspelare. Priset skiljer endast 70000 mellan dessa apparater,och den ena komprimerar dessutom hårt. Jag hör skillnad,men det är minimalt.

Har en annan anekdot att berätta,som är lite skum faktiskt. Min kusin köpte nyligen en SVS sub,och ville jag skulle komma o hälsa på o lyssna på underverket,då han var tämligen nöjd. Visst,jag åkte dit.. jag hade aldrig hört hans anläggning tidigare heller,inte ens utan sub. nåväl,han spelade lite låtar med bra bas i,och ja det lät väl ok tyckte jag då. O han sa att det oj det var sån skillnad. Jag gick fram till basen för o kolla konutslaget. Noterade då att den inte rörde sig alls. Suben var tyst.. En inställning i hans försteg gjorde att den bara lät på film :) Rätt kul. Han hörde en skillnad som till 200% inte existerade,eftersom suben inte lät ÖHT.. Han är en sån person som i vanliga fall hör skillnad på ALLT, även strömkablar nästintill. Mäkta förvånad blev han när han upptäckte att allt var inbillning bara. Sen fick vi igång suben,då blev det skillnad såklart,men att han hörde en skillnad som inte fanns bevisar ganska hårt hur hjärnan kan spela spratt med en. Därmed inte sagt att all elektronik låter lika rakt över,för det gör den inte. Men hjärnan spelar spratt, så är det.

Beträffande akustiken så märkte jag en otrolig försämring när jag flyttade från hus till lägenhet med mina grejer. Låter som 2 olika anläggningar. Har dämpat med gardiner o tjocka mattor vilket gjorde det mkt bättre,men inte i närheten av husljudet. Allt det här magiska i en riktigt bra anläggning,när högtalarna försvinner o kvar står artisten,ljudet hörs bakom o ch på sidorna,i taket osv försvann HELT i lägenheten. Sånt var förut supertydligt. Lite kom tillbaka när jag dämpade,men säkert 70% fattas..


då ska du nog testa att byta ut duecento:n till en denon reciver och återkom sen.

#130

Postad 27 januari 2012 - 21:30

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Bråka på Ni. Jag har två uppsättningar rör till min förförstärkare. ^_^

Köpet av en bättre begagnad rörpre är det bästa jag gjort sedan jag
införskaffade en av världens bästa högtalare.

Efter dagsform kan jag med rören välja hur kvällen ska låta.

Trissegubbar: suckers! ;)

#131

Postad 27 januari 2012 - 21:40

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0
Det känns som det är ett mindre krig i den här tråden. Jag håller med "Bongo Mongo" om att det viktigaste är att det låter bra fast det kan det göra med ett trissesteg också ;)
Skål på er :)

#132

Postad 27 januari 2012 - 23:41

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Bråka på Ni. Jag har två uppsättningar rör till min förförstärkare. ^_^

Köpet av en bättre begagnad rörpre är det bästa jag gjort sedan jag
införskaffade en av världens bästa högtalare.

Efter dagsform kan jag med rören välja hur kvällen ska låta.

Trissegubbar: suckers! ;)

Vad är det för högtalare du skaffat? Nu blir man ju nyfiken! :) Trissegubbbe = trivselgubbe, i alla fall om det går i klass A. :wub:

#133

Postad 27 januari 2012 - 23:47

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ja fast det är sällan tidningar, vi, butiker osv har kontrollerade tester.
Men i läkemedelsvärlden är det alltid dubbel blind test. Det innebär att försökspersonen och den som administerar medicinen och den som sammanställer resultaten inte vet om vilken medicin de fått. De får normalt bara ett löpnummer som inte kan avkådas utan avkådningsnyckeln som normalt finns inlåst som enbart en eller två individer har tillgång till.
Så i detta med hifi påverkar nog placebo. Men i olika grad så klart.


Placebo handlar om att man tror att man får en effekt och därför upplever den. Denna effekt är mycket stark och kan även påverka fysikaliska funktioner till viss del. Tex. Om du tror att du får en medicin som är blodtryckssänkande kommer ditt blodtryck att sjunka. Men kanske inte riktigt lika mycket som de som fått den riktiga medicinen.
Så visst är det bra med den psykiska delen hos människor. Tex lever normalt cancerpatienter som tror de kan besegra cancern längre, mår bättre och klara sig bättre. Så den har possitiva effekter med.

Vad gäller dina neutrala öron så är det inte en placebo effekt utan man anser att det man hör alltid är normalt. Så man normaliserar mot det man anser är normalt och därför försöker hjärnan anse att "jaget" är normen. Tex anser svenskar att laktos-intolerans är onormalt. Medans det i själva verket är svenskarna som är onormala i världen då vi tål laktos.

Vad gäller drömmarna så är Martin Logan mitt mål. Tror att mitt slutsteg ska klara av att driva några av deras mindre modeller iaf :) Kommer nog bli nöjd den dagen... Men dit är det en bit... Fast det är klart. Man ska inte ha brotom i denna värd ;)


Nja jag tror att hela HIFI hobbyn bygger på att människor vill lyssna på bra musik på en bra anläggning som de själva trivs med och tycker är det bästa de vet :)

Just precis så är det. Tack. :) (syftade alltså på sista raden). Martin Logan är ju inget dåligt mål. Spelar med en transientsnabbhet/lätthet man inte trodde var möjlig innan man hörde ett par. Väl värda att vänta på.

Redigerat av laddie15, 27 januari 2012 - 23:57.


#134

Postad 28 januari 2012 - 11:09

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Nja jag tror att hela HIFI hobbyn bygger på att människor vill lyssna på bra musik på en bra anläggning som de själva trivs med och tycker är det bästa de vet :)

Absolut och det håller jag med om. :)

#135

Postad 28 januari 2012 - 12:45

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Haha, fick en släng av Hifi hybris igen. Men Ni tog det för vad det är. Fint det! ^_^

Rörpre och kraftfullt trisse slutsteg funkar bra för mig. Två uppsättningar rör
som är varandras motsatser. De rör som distar friskt är bra när jag kör mina gamla
punk och New Wave vinyler. För handen på hjärtat, så är de väl inte alla gånger
några under av välljud. :P

#136

Postad 29 januari 2012 - 23:49

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
En sak jag finner fascinerande är hur produktvalet går till. Det är inte utan att jag blir skeptisk mot urvalskriterierna när man köper en CD-spelare för 70.000 kronor - för att därefter konstatera att den låter ungefär likadant som MiniDiscen man hade innan.

För min del har detta inte så mycket med inbillning att göra - det handlar om en trasslig urvalsmetod.

Om jag spekulerar på en ny signalkälla för 70.000 kronor är det något jag skulle spendera mycket tid med att utvärdera. Först blir det till att leta upp så mycket information som möjligt om den. Därefter blir det en lyssningsutvärdering och den får absolut ta sin tid, detta då det är nödvändigt att i detalj fastställa hur den låter och om det är värt pengarna.

Det viktiga dock är helheten - d.v.s allting värderat, kvalitet, driftsäkerhet, ljudkvalitet, funktioner, handhavande m.m.

För egen del prioriterar jag följande:

1. Handhavande.
2. Kvalitet/driftsäkerhet.
3. Ljudkvalitet.
4. Funktionalitet.

En produkt faller bort om den har ett frustrerande handhavande, låg byggkvalitet (plast!) och andra egenheter som gör användningen frustrerande. Ljudkvaliteten är viktig, men kan inte uppväga brister på annat håll.

En annan regel är att ju mer produkten kostar, desto mer omfattande utvärdering krävs före köp. Detta inkluderar jämförelse med andra produkter och då får man ha ett öppet sinne och lyssna kritiskt.

Som jag ser på saken handlar "felköp" om brister i utvärderingsprocessen. Köper man en apparat för tiotusentals kronor och sedan konstaterar att den låter ungefär likadant som en apparat för några tusenlappar - ja, då har ju helt klart någonting gått fel vid utvärderingen. Troligen har man inte varit tillräckligt noga eller haft en kravspecifikation som avvikit eller varit otydlig.

Det går också att bli fundersam över de ljudmässiga referenserna, risken för en bristfällig referensram finns onekligen.

För min del är det helt uppenbart att s.k "felköp" och "omvändelser" i grunden handlar om bristfälliga urvalsprocedurer. För min del är det självklart att tröska igenom ett större utbud av signalkällor innan beslut fattas.

Vill man sedan vara riktigt detaljerad kör man naturligtvis med ett par hörlurar och sin lurförstärkare då man utvärderar, på så vis har all rumsproblematik eliminerats (det är vad jag gör vid utvärdering av signalkällor).

#137

Postad 30 januari 2012 - 10:46

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Ja någonstans måste det ju ha gått extremt snett om man köper en så dyr apparat på så lösa grunder. :wacko:

#138

Postad 30 januari 2012 - 12:08

DanneA
  • DanneA
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
För att återgå till trådskaparens egentliga fråga som inte avhandlar rumsakustik då... ;-)
Xtz har väl inga tonkontroller om jag minns rätt? Då borde väl en förförstärkare, eller en reciever med pre out, med tonkontroller hjälpa honom så att han kan vrida upp basen när han ska spela med sina partyhögtalare?

Mvh
D

#139

Postad 30 januari 2012 - 15:05

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Min uppfattning är tveklöst att man först köper en apparat efter bristfällig utvärdering, därefter vid något tillfälle konstateras att den inte var det underverk som påstods - och så sker "omvändelse" - d.v.s "inbillningen lurade mig att köpa X" - och därefter är det inbillningens fel alltihop.

För det är ju självfallet så att så fort man lyssnar öppet låter den där saken för 70.000 kronor så exceptionellt bra, att kejsaren är naken kan enbart upptäckas via ett BT.

Nej, omvändelse i efterhand, d.v.s att man "upptäckt" att apparaten låter identiskt med en annan apparat innebär enbart att något gick snett vid utvärderingen.

#140

Postad 30 januari 2012 - 15:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

För att återgå till trådskaparens egentliga fråga som inte avhandlar rumsakustik då... ;-)
Xtz har väl inga tonkontroller om jag minns rätt? Då borde väl en förförstärkare, eller en reciever med pre out, med tonkontroller hjälpa honom så att han kan vrida upp basen när han ska spela med sina partyhögtalare?

Mvh
D

Det funkar ju förvisso, mina ungar gör så (både hissad bas och loudness helst). Men det blir ju knappast någon högkvalitativ bas man får. Djupet får man men utan hastighet i anslagen(i de nyvunna lägre registren alltså). Nej det kan man tyvärr bara åstadkomma genom bättre högtalare eller förstärkare.

#141

Postad 04 februari 2012 - 17:32

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Min utvärdering av Audioneten var att jag testade den innan köp hemma hos mig,med min anläggning.
Skillnaden var då jättestor mot min gamla cdspelare,Marantz Sa 15S1. Så stor att jag kände att det verkligen var värt dom pengarna den kostade. Jag köpte spelaren,var fortfarande lika nöjd.

En dag fick jag för mig att testa o byta tillbaka till Marantzen. Det lät då jättemkt sämre. Kom då att tänka på att vissa spelare kan ha hög utnivå,och mätte därför med min DBmätare skillnaden. Det skiljde 3 db har jag för mig. När jag justerat volymen så jag spelade lika starkt på båda,försvann skillnaden mellan spelarna nästan helt. Jämförde jag sen med minidiscen,så hade den ännu lägre utnivå än marantzen,när detta var justerat så var det ytterst svårt att höra skillnad mellan den och Audionet,som bevisligen i alla tester är en referensspelare av RANG.

Nästan Alla skillnader jag hörde var pga att jag helt enkelt spelade starkare med Audionet utan att veta om det.
Den lilla skillnaden i volym gör sjuuukt mkt för hur ljudet upplevs,speciellt när man inte vet om att en höjning finns.
Jag har enligt Jörgen på Ultimate ett bra lyssningsöra,och dessutom fullgod hörsel. Utvärderingen var det inget fel på. Felet var att jag inte lyssnade på Karlsson,för jag minns att han varnade för att vissa spelare kan ha hög utnivå. Jag trodde inte på att det kunde upplevas som det gjorde. Jag hade fel.

Varför ska jag byta ut duecenton mot en Denon?
Förstärkarn är jag nöjd med.
Det är cdspelaren jag ångrar lite.
Har testat med en Proson stärkare som vissa skriver så mkt gott om här.Rv 4200.
Det lät förskräckligt. Även min dåvarande sambo som har 40% hörsel och var på övervåningen undrade vad som var fel med stereon när jag spelade med Proson. Hon visste alltså inte om att jag bytt stärkare. Ett blindtest kan man säga :) Så med just den stärken så lät det skit med mina högtalare.

#142

Postad 04 februari 2012 - 18:11

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Nästan Alla skillnader jag hörde var pga att jag helt enkelt spelade starkare med Audionet utan att veta om det.
Den lilla skillnaden i volym gör sjuuukt mkt för hur ljudet upplevs,speciellt när man inte vet om att en höjning finns.

Detta tåls att upprepa. Jag kommer ihåg får ett antal år sedan när jag jämförde två olika utgåvor av en skiva. Tyckte ena var klart bättre med vassare bas och "klarare" ljud. Sen kom jag på att jag glömt och "normalisera" ljudvolymen till samma. När jag gjorde detta så försvann alla skillnader och det visade sig sen att det var exakt samma utgåva, bara olika "volym".
Detta var fast jag själv visste om vad skillnaden mellan olika prylar/låtar kan påverka.

#143

Postad 04 februari 2012 - 18:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Detta tåls att upprepa. Jag kommer ihåg får ett antal år sedan när jag jämförde två olika utgåvor av en skiva. Tyckte ena var klart bättre med vassare bas och "klarare" ljud. Sen kom jag på att jag glömt och "normalisera" ljudvolymen till samma. När jag gjorde detta så försvann alla skillnader och det visade sig sen att det var exakt samma utgåva, bara olika "volym".
Detta var fast jag själv visste om vad skillnaden mellan olika prylar/låtar kan påverka.

Håller helt med om detta, tål verkligen att upprepas. Det blir ju en aning billigare att skruva upp volymen än att köpa nya prylar... :)

#144

Postad 09 februari 2012 - 03:51

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Här kommer min synpunkt på det här. Har precis slutfört ett litet test hemma i mitt vardagsrum mellan tre olika högtalare och tre olika slutsteg, samt en extern DAC (Digital/analog omvanlare). Jag blev väldigt överraskad över ljudskillnaderna kan jag meddela så det där att man inte hör skillnad är bara bullshit.
Jag testade Arcam AVR-600, Primare i22 (tror den heter så) och Sherbourn PT-7020 försteg med ett femkanalssteg.
Musiken kördes främst via displayporten på datorn (Macbook pro) in till HDMI-porten på steget, samt med en extern USB DAC (Musical fidelity M1DAC).

Högtalarna som testades var Definitive Technology Mythos ST (inbyggd aktiv sub), Audiovector Si3 signature och Triangle Genése Quartet.

Körde via Sherbourn HDMI först då jag hade den elektroniken hemma ett par veckor tidigare än det andra. Lite besviken på ljudet men trodde det berodde på inte inspelade högtalare. Efter det provade jag att koppla in DACen och på så sätt hoppa över DACen i Sherbourn. Skillnaden på ljud var enorm! Det gick från platt och trist till livfullt och dynamiskt.
Testade den externa DACen på alla tre steg med snarlika resultat. Provade så att köra HDMI via Arcamen och fick ytterliggare lyft i ljudet. Den DACen måste vara helt grym och det var även steget jag gick för.
Så i mina ögon gör ett försteg enormt mycket för ljudet beroende på vad det sitter för DAC i. Däremot löser det inte problem med dålig bas för det är ofta rumsrelaterat. Där kan en försteg med rumskalibrering ha mycket att säga till om. Vid dålig bas så släcks den ut av rummet och kalibreringen kan hjälpa till att förhindra detta.

Mitt förslag är att låna hem försteg/receiver med rumskalibrering samt kanske även prova en extern DAC för att höra skillnaderna.
Och skillnaderna mellan olika försteg kan vara enorm. Testade med en kompis som intygar detsamma. Ingen av oss är inbitna audiofiler. Jag ska bara bygga en grym hembio med bra tvåkanalslyssning.

Mvh
Johan

#145

Postad 09 februari 2012 - 06:22

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Jag blev väldigt överraskad över ljudskillnaderna kan jag meddela så det där att man inte hör skillnad är bara bullshit.

Mitt svar är att det kan vara så men det är stor chans att det kan beror på något annat. Som detta t ex http://www.youtube.c...d6MHlo_iA#t=72s

#146

Postad 09 februari 2012 - 08:15

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Mitt svar är att det kan vara så men det är stor chans att det kan beror på något annat. Som detta t ex http://www.youtube.c...d6MHlo_iA#t=72s


Instämmer i det! Självklart är det inte säkert att det är någon skillnad, men kommentaren var riktad mot de som hävdar att elektroniken inte har betydelse. Har precis skaffat M1DAC till min M1HPA hörlursförstärkare (som har inbyggd DAC) och det är som dag och natt. Nästan skrattretande skillnad som vem som helst hade hört. Delvis beror det på att bitarna inte kommer fram i rätt tid (jitter). Örat är ju jättekänsligt för tidsskillnader. Och självklart hur kapabel DACen är att göra om en digital signal till analog.

#147

Postad 09 februari 2012 - 09:42

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0

Instämmer i det! Självklart är det inte säkert att det är någon skillnad, men kommentaren var riktad mot de som hävdar att elektroniken inte har betydelse. Har precis skaffat M1DAC till min M1HPA hörlursförstärkare (som har inbyggd DAC) och det är som dag och natt. Nästan skrattretande skillnad som vem som helst hade hört. Delvis beror det på att bitarna inte kommer fram i rätt tid (jitter). Örat är ju jättekänsligt för tidsskillnader. Och självklart hur kapabel DACen är att göra om en digital signal till analog.


Ja öronen är oerhört känsliga för olika tidsskillnader i neuronaktivitet. Detta används av öronen för att bestämma från vilket håll som ljudet kommer ifrån. Om höger kanal är lite långsammare på att avkoda ljudet kommer det att förvrängas så att det låter som om artisterna står mer åt vänster än rakt fram.

Jitter som du skriver trodde jag iaf var då signalen förvrängs genom att tex inte all information i bitraten kommer fram i den jämna följd som den ska komma med. Detta kompenseras då av dacen genom att den beräknar biten utifrån vad som var senast. (exakt hur det funkar kan jag inte svara på då jag inte vet det. Säkert någon är som kan det...)

I din text ovan kan man tro att örats känslighet för tidsskillnader och jitter hör ihop vilket inte är fallet.
Sen anser jag att man akn höra skillnader i ljud.

MVH
Fredrik

#148

Postad 09 februari 2012 - 10:32

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Här står det lite om jitter http://en.wikipedia.org/wiki/Jitter. Jitter betyder kort och gott oönskad variation från en periodisk signal, vilket du skrev och samma som jag menade i det tidigare inlägget. Beroende på hur bra DACen är kan den korrigera signalen som kommer in. De lite dyrare har en intern klocka och klockar om den inkommande signalen. Sen kan jag inte svara på exakt vad det är som gör att vissa låter bättre än andra och hur mycket just jitter påverkar.
Skiter i det också utan lyssnar bara :). Jag köper det som låter bäst i mina öron helt enkelt.

Kanske skrev det där med jitter och känslighet för ljudskillnader lite klantigt. Blandade väl ihop ljudfördröjning med jitter.
Menade att örat är känsligt för jitter pga att det helt enkelt låter sämre av den enkla anledningen att den analoga signalen som DACen producerar inte helt stämmer med det som egentligen var på CDskivan eller annat medium. Pågår alltid ett krig om det påverkar eller inte :).
I min lilla logiska värld är alla ändringar av signalen en försämring jämfört med originalet. Men det är ingen tvekan om att en bra DAC låter otroligt mycket bättre än en halvbra. Sen skiter jag i varför.

#149

Postad 09 februari 2012 - 11:46

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Enkelt sett är det så att jitter är precis som du skriver förlust av signal.

Den förlorade signalen tolkas av en dac som i sin tur lämnar en analog signal som spelas upp.
Om man har jitter i den digitala signalen (som det i regel finns) så ska dacen fylla i detta tomrum med någon information i den analoga kurvan, dacen slutar inte skicka signal då den får jitter. Hur bra detta görs beror på dacen.

Det örat hör är därför inte fördröjningar i ljudet (som örat är mycket känsligt för, precis som du sa) utan det är variation i ljudstyrka och variation i frekvens. Det som händer med kurvan är att den kanske för en litet kort ögonblick går för fort (högre frekvens) har för hög amplitut (ljud-höjning) eller tvärt om.

Så vad är då slutsatsen.
Örat är känsligt för fördröjningar mellan höger och vänster öra, ja. Men det har inget med jitter att göra. Det är därför man har något som kallas "sweet spot"

En dac kan sköta avkodningen mellan digital och analog omvanling olika bra beroende på hur den bearbetar sig förbi jitter i den digitala signalen. Det finns olika skillnader på dacar, om man sen hör skillnad eller ej är upp till var och en.

Örat uppfattar i grunden små tryckförändringar som registreras. Om dessa tryckförändringar kommer i samma takt hela tiden och sedan helt plötsligt kommer i en lite förändrad takt (tex pga jitter i en digital signal) kommer örat i de flesta fall att uppfatta denna förändring. Klart det finns genetiska förändringar mellan olika personer som påverkar hur bra man uppfattar dessa förändringar men de flesta kan höra skillnader mellan tryckförändringar även när de är små förändringar både i intensitet och frekvens.



PS!
kommer inte ihåg exakt fysiken men tror att det var så en analog signal arbetade. Frekvens täthet och amplitud. Sen finns det andra varianter av signaler som varierar på andra sätt så klart. Tex skillnaden mellan AM och FM radio, ni som är intresserade av sådant kan kolla in frekvenskurvor osv på dem...

MVH
Fredrik

#150

Postad 09 februari 2012 - 13:36

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Instämmer i det! Självklart är det inte säkert att det är någon skillnad, men kommentaren var riktad mot de som hävdar att elektroniken inte har betydelse. Har precis skaffat M1DAC till min M1HPA hörlursförstärkare (som har inbyggd DAC) och det är som dag och natt. Nästan skrattretande skillnad som vem som helst hade hört. Delvis beror det på att bitarna inte kommer fram i rätt tid (jitter). Örat är ju jättekänsligt för tidsskillnader. Och självklart hur kapabel DACen är att göra om en digital signal till analog.

Det jag vill visa med klippet är att så länge man inte gör en noggrann nivåmatchning, så kan man inte utesluta eller veta om vad ev upplevda skillnaden beror på.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.