ekon 11 september 2012 - 10:59 skrev:
Okej tack för svaret!
Är det såhär jag ska koppla då (se bild)?
Det här inlägget har ändrats av Glen Benton 11 september 2012 - 11:51
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter produkter
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
10 relaterade trådar
Skickat 11 september 2012 - 11:48
4 till 8 ohm ska inte vara något problem för något substeg. Men 8 ohm är en lättare last för stärkaren... Så om du ska köra två per steg så satsa på 8 ohm varianten och parallelkoppla. Okej tack för svaret! Är det såhär jag ska koppla då (se bild)? Det här inlägget har ändrats av Glen Benton 11 september 2012 - 11:51 Skickat 18 september 2012 - 21:47
Tänkte skaffa mig en gammal Harman Kardon pm 645 - http://www.harmankar...ual/PM645om.pdf
Men jag börjar fundera på om kraften verkligen kommer räcka ur den? Det är en 8 Ohms basspump jag tänkt driva. Sen undrar jag om det är till phono ingången på denna förstärkare jag ska koppla från den första förstärkaren (subutgång)? Skickat 07 oktober 2012 - 17:17
Det var kul att resultatet blev så bra med en Basspump III och en 1,25kg vikt så jag tänkte varför inte ta moddningen ett steg längre (eller fler!) och koppla ihop 4 st Basspump III med 2 st 2,5kg vikter! Och det blev faktiskt bra! Folk som tittade när jag byggde undrade vad jag tillverkade för kärnreaktor. Det är en jäkla kraft i den kan jag säga. Har monterat den så den skakar soffan i sidled vilket man märker om man tänker på det men annars är det som vilken buttkicker som helst. Den går nog inte lika djupt som Buttkicker LFE men den har kraft så det räcker! Lite småknepig att bygga men det var det värt. Sen är den helt tyst också jämfört med en LFE som ger ifrån sig ett litet skorrande ljud (har lämnat tillbaka produkten och fått en ny så jag tror tyvärr det är såhär de ska vara). Hörs när det är hög bas och övrigt ljud nedtonat tex vissa scener i filmer och vissa effekter i spel. Hur som, denna monstermodd av Basspump III låter inget.
De sitter varannan vänd mot varandra som sagt och ja de som är "inverterade" är fasvända/omvänd polaritet så de åker åt samma håll som de "rättvända". Det blev en väldigt mjuk och kraftig skakeffekt. Jag satte de så pga att det var enklast. Lite rädd att det skulle bli för styvt men det blev bra. Testade att vända de så alla satt åt samma håll men det kändes lite sämre. Inte samma goa känsla. Det var mycket knepigare att sätta ihop också. Har 4 gängstänger genom hela ekipaget. En av dom går igenom mitten. Det som håller fast skivorna innuti, de som flyttas/vibrerar, i varandra och stången är några gummifötter (köpta på clasohlson). Sitter mellan alla Basspumps och mellan Basspumps och vikter. Ger en slags stabilitet. Funkar säkert med vad som (använde stora muttrar till föregående moddning). Det är bara distanser så det blir en stum enhet i mitten av allt som kan åka fram och tillbaka. Har dragit åt allt med låsmuttrar. Nu sitter den i en av våra soffor i spel- och filmrummet på jobbet. Folk gillar det! I andra soffan sitter det 4st 1,25kg moddar (de från mitt första inlägg). Ska nog bygga om de 4 till ännu ett monster. Man kanske skulle kalla den Basspump IV? Skickat 11 oktober 2012 - 18:27
Vad tror ni, kan jag köpa en enkel förstärkare enligt nedan bild (pris ca 250sek), och koppla enligt följande:
En Onkyo TX-NR609 med 2st subutgångar, på nr 1 sitter min vanliga subb, och på 2:an tänkta jag sätta en RCA-kabel med en Y-splitter, som jag sen kopplar in i nedan stärkare på AUDIO INPUT. Sätter de två rumpskakarna 4ohm, en på varje högtalarutgång, och monterar de på undersidan av soffan. Skulle det funka tro?
Mini-stärkare.jpg 112,97K
2 Antal nedladdningar* Specifikationer: * Output Power: 180W + 180W * RMS Power Output: 30W * Peak Maximum Power Output (PMPO): 180W * Input Power: 12V 6A DC * Input Sensitivity: 200mv * Input Impedance: 47K * Speaker Impedance: 4 Ohm to 16 Ohm * Frequency Reponse: 20Hz to 20KHz * Min. THD: <0.005% * Signal/Noise Ratio: >100dB Skickat 22 oktober 2012 - 15:22
Har beställt 2 st Bass Pumper III 8ohm, min fråga är? orkar min Denon Avr-1910 driva dom i zon 2?
http://www.prisjakt....kt.php?p=456277 Skickat 23 oktober 2012 - 14:30
Jag installerade två st modifierade hos en kompis och vi driver dom med en liten Basetech AP-2100:
![]() http://www.conrad.se..._content=372204 Uteffekt (RMS) 2 x 10 W Antal kanaler/princip) 2 kanaler Uteffekt (max.) 2 x 50 W Det kanske ger er en referens på vad som funkar. Basspumps är väldigt lätta att driva. Man kan ta nästan vad som. Med det där slutsteget så skakar det på bra men det finns två hakar: 1. Den är gjord för att installeras i bil så den har inget nätadapter (ska installeras direkt på batteriet). Detta löste jag genom att köpa en dc adapter som man trixade ihop med sladdarna från slutsteget. Bara kapa och löda ihop. Bra om man har en strömbrytare också annars står den på hela tiden då själva slutsteget inte har någon egen knapp. Enkel lösning är strömbrytare med fjärrkontroll direkt i eluttaget (typ Nexa). 2. Det inbyggda filtret är rätt klent så man får vibrationer när folk pratar vilket inte är så önskvärt i min värld i alla fall. Kraften finns åtminstone. Kör nu på ett aktivt delningsfilter för sub vilket löste röst-problemet. Vet inte om jag rekommenderar detta då det är lite pill men funkar gör det och det kostar inte så värst mycket. Finns säkert enklare lösningar. Skickat 30 oktober 2012 - 22:54
Jag köpte mig en liten förstärkare Muse M50 via E-bay för 500:-, den är fantastisk (och snygg)!! Kopplade sen två Bass Pumpers 4 ohm till den, och hämtade ljudet från min Onkyo TX-NR609's andra sub-utgång, så jag bara får ut basen till skakarna. Annars blir det som för cet ovan, de skakar för allt sorts ljud, vilket inte är så kul, och så skulle det bli om jag kopplade de via zon2 också (då skulle det även bli en viss fördröjning). Jag är mycket nöjd med den här lösningen, man kan få det att skaka ordentligt!
Jag kunde inte heller montera skakarna direkt på soffan då den är heltäckt undertill (se bild). Då skruvade jag fast en bräda under, och satte skakarna på den, och hela soffan blev nu en ända stor baslåda, effektfullt!! (Muse M50 har en effekt på 50W RMS, vilket passar skakarna perfekt)
DSC_0215.jpg 2,3MB
8 Antal nedladdningar
Muse-M50.jpg 32,97K
8 Antal nedladdningar
Det här inlägget har ändrats av Nicce70 30 oktober 2012 - 22:59 Skickat 31 oktober 2012 - 17:08 Skickat 23 november 2012 - 19:46
Hade dessa soffskakare ensamma tidigare dvs utan subwoofer och de fungerade utmärkt. Nu efter jag lagt till subwoofern så försvann skaket, vart?
Alla kablar är "lite bättre" dvs inte den som föjde med subwoofern utan 100-200 kr från kjell.com utom y-kabeln till skakarnas förstärkare vilket är den enklaste varianten och har alltid varit redan då när skakarna fungerade. Har även kopplat loss subwoofern men skaket kom inte tillbaka, skakarna fungerar dock fortfarande det går att lyssna på radio på dem men de får inte någon som helst signal tydligen från receivern. Kan det vara den automatiska inställningsfunktionen (MCACC) som på något sätt har eliminerat skakarna? Skickat 24 november 2012 - 13:10
Ja subwoofern funkar. Har kopplat från pre out i receivern (Pioneer VSX-521) med en Y-kabel och därifrån med varsin separat kabel till subwoofern och förstärkaren. Tidigare, innan subwoofern, gick kabeln från pre out till skakarnas förstärkare och då funkade de. Har provat på att koppla utan subwoofer så som det var innan men skakarna vaknar inte till liv.
Skickat 30 november 2012 - 15:46
Har fundering på att testa med två st till min soffa. Jag har redan skak osv i soffan tack vare mina subbar, men tänkte att de skadar inte med lite mer fysisk känsla till film
Paket med två st baspump III och slutsteg från ljudfokus.se: http://www.ljudfokus...-basspump/5200/ Soffan jag har: http://www.jysk.se/1...a/catalog-sales Jag vet att tålamod är en dygd men är det ingen som har några förslag? Vore väldigt tacksam om nån som själv moterat i såna här kan ge mig lite kött på benen då jag själv har noll koll på just såna här rumpskakare o var de ska placeras. Det här inlägget har ändrats av film-fanatiker 01 december 2012 - 16:37 Skickat 03 december 2012 - 00:23
Ska försöka ta ett par bilder av soffan imorn
Det här inlägget har ändrats av film-fanatiker 03 december 2012 - 00:23 Skickat 03 december 2012 - 08:58
Ja det är jobbigt med stora soffor...
Men jag kan ju passa på och säga att jag har testat alla möjliga monteringar i olika soffor och skak får man alltid, och så länge man har 2st så känns det som att man kan få ut tillräckligt oavsett vart man skruvar fast dem. Skickat 03 december 2012 - 14:51
Tack för tipset
Mvh Skickat 01 januari 2013 - 21:16
film-fanatiker, ta en titt på sida 10 här i tråden. Mitt långa inlägg. Där har jag skrivit om monteringstips. Det är min samlade uppfattning från flera olika håll och kanter. Det står även i manualen för Buttkicker LFE. Nu har du inte samma sorts rumpskakare men de bygger på samma princip så monteringen är lika. Själv har jag satt fast min på liknande sätt och det kakar bra! Även ställt soffan på dämpfötter.
Här är en annan som recenserat en Buttkicker LFE (liknande montering): http://www.hometheat...tall-review.htm Enda tråkiga med LFE är att den är snordyr. Den ger även i från sig ett litet missljud som i alla fall jag stör mig en del på. Märks dock oftast inte men ibland och då är det riktigt störigt. Riktigt bra rumpskakare i övrigt. Skickat 07 januari 2013 - 01:13
Hej alla shaker älskare =)
Sitter och funderar på om man ska beställa några stycken för att testa, blir dock inte riktigt klok hur jag ska koppla in det i just mitt system. Har en Onkyo TX-SR703E som receiver. Har ett XTZ Sub Amp 1 DSP på som jag kör subben på (XTZ 12.18P). På det steget är där ju då 1 kanal ledig, Kan jag använda mig av denna eller bör jag lösa det på något annat sätt? Vilken Impedans bör jag välja på skakarna, samt hur kopplas dem bäst? Vill ju inte det ska skaka hela tiden utan när det blir lite lägre bas. EDIT: Kan tilläggas att jag kör 2.1 så det finns ju en hel del ledigt på receivern om det underlättar. Sen måste det ju givetvis gå att stänga av dom så man inte behöver ha dom igång alltid. EDIT2: Efter att ha läst alla sidor har jag nu lagt beställning. Detta efter att ha läst Arcspin's utomordentliga guide, då det är likadant för mig. Ska bli enormt skoj o testa dessa. Det här inlägget har ändrats av MWehlin 07 januari 2013 - 04:28 Skickat 07 januari 2013 - 01:19
Jag ska skaffa basspumpar o driva dom med en äldre stereoförstärkare, men det jag funderar på är inkopplingen mellan min reciver och den äldre förstärkaren.
Jag har två sub out på min reciver, är det bara att koppla en vanlig 2xRCA mellan recivern och förstärkaren eller är det bättre att skaffa en y splitt och bara använda ena sub out? Skickat 07 januari 2013 - 08:20
Det finns ingen anledning att använda båda. Om de är sammankopplade internt så kan du ju använda den lediga utgången, om de är separerade från varandra så aktiverar du bara den andra utgången utan att ha kört någon autokalibrering (då slipper du rumskompensering som ändå inte behövs till basshakers).
EDIT: Jag menar alltså utan att köra någon ny autokalibrering, inte att man inte ska ha någon alls. Det här inlägget har ändrats av ekon 07 januari 2013 - 08:21 Skickat 07 januari 2013 - 15:10
Det finns ingen anledning att använda båda. Om de är sammankopplade internt så kan du ju använda den lediga utgången, om de är separerade från varandra så aktiverar du bara den andra utgången utan att ha kört någon autokalibrering (då slipper du rumskompensering som ändå inte behövs till basshakers). EDIT: Jag menar alltså utan att köra någon ny autokalibrering, inte att man inte ska ha någon alls. Ok, men då kan man ju säga att det inte finns nån anledning att inte använda båda, så slipper jag köpa en y splitt =)... Skickat 08 januari 2013 - 19:42
Har fått hem pumparna och satt dit dom men ännu inte kört i "skarpt läge".
Kör på Arcspins guide på sid. 8 men är en sak jag inte förstår. Han har länkat samman Zone 2 med VCR IN på sin Onkyo då han kopplat Sub --> VCR IN. Jag har RCA från TV till receiver på VIDEO1 IN och har alltså inte fler ingångar där. Jag skulle ju vilja länka VIDEO1 till Zone 2 men har ingen ingång till det. Antar att man kör Sub-utgången för att få rätt frekvenser. Såg nu att han förmodligen kör HDMI mellan TV o Receiver, men den möjligheten har inte jag..... Så hur bör jag göra? Jag kan inte länka VIDEO1 direkt till Zone2 för då kommer pumparna köra fullregister!?! Många dumma frågor blir det..... Det här inlägget har ändrats av MWehlin 08 januari 2013 - 19:48 Skickat 10 januari 2013 - 22:48
varför funkar inte mina Basspumps?
köpte detta paket: http://www.ljudfokus...string=basspump Måste både left och right på steget vara inkopplat med en y-kabel mot förstärkaren eller räcker det med left eller right? händer ingenting med pumpsen har kopplat sub-out på stärkaren ==> steget left in (även testat right) kopplat pumpsen + ==> stegets + och - ==> stegets minus vad kan vara fel? Skickat 23 januari 2013 - 23:15
moddade precis mina basspumps med 1.25kg vikter. Var först skeptiskt till resultatet men tweakade lite i förstärkaren och måste säga att jag är mäkta imponerad, lite orolig att de ska lossna för det rycker något grymt när det blir djupbas.
Skillnader: Transformers - när optimus prime talade förut som vibrerade mina konstant, visst det var coolt för han har så djup röst men det kanske är lite väl tidigt? nu vibrerar de ytterst lite när han pratar men det är kännbart. Har 4st basspumps i min soffa och den är delbar (man kan plocka av hörnet, bilder finns i albumet) bytte endast ut två stycken för att känna skillnaden, och de moddade börjar skaka senare men skakar som mest djupare där de andra knappt skakar alls. Det är som att man har skjutit vibrationskurvan lägre i HZ'en. Allt som allt är jag riktigt nöjd, tycker det är lätt värt pengarna! Skickat 27 januari 2013 - 21:11
Japp det gör go nytta med lite skak i soffan Du kan se mitt svar på skillnaden här. Huruvida dina 4 moddade skulle vara sämre/bättre än BBP vågar jag dock inte svara på. http://www.minhembio...1 1 användare läser den här trådenMedlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0 |
Detta forum sponsras av
|