Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo DV-HD805

102 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Onkyo DV-HD805 (DVD-spelare) 2 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 09 juni 2007 - 10:24

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
"Apparently Onkyo expects to launch the DV-HD805 this autumn, and it will be based on the Toshiba HD-XA2 player -- with a few yet to be mentioned tweaks. We are excited to see another HD DVD player on the market, but we hope it's not just a re-badge of the HD-AX2."

Är den för amerikanska och /eller för den europeiska marknaden? Hur som helst är den alltså på väg.

Ska bli intressant hurvida denna överträffar Toshiba HD-XA2 som i sin tur överträffade årets "product of the year": Toshiba HD-XA1.

Tillsammans med deras kommande Reon-VX HQV® baserade receiver TX-SR875 och TX-NR905 kan man nästan dra slutsatsen av att även denna HD DVD spelare också bör ha motsvarande video processor som just Toshiba HD-XA2 har, men vi får se.

Engadget
* 1080p
* HDMI 1.3a
* Dolby® TrueHD
* DTS®-HD Master Audio
* Dolby® Digital Plus
* DTS®-HD
* Deep Color
* 24p output
* High Quality DVD upscaling via chipset HQV Reon VX
* Ethernet Port for internet connectivity, HD DVD advanced content and firmware updates
* Price: $899
* Available: Fall 2007

Disc Capacity 1
HD-DVD Capability
DTS®, Dolby® Digital, Digital Audio Output
Streaming Audio Output -Dolby Digital Plus®, Dolby TrueHD®, DTS-HD®
2 Channel -192/24-Bit Wolfson
5.1 Channel -192/24-Bit Burr-Brown
2:3 Pulldown
Video DAC - 297 MHz/12-Bit (NSV)
Dynamic Range Control
Video Black Level Control
Digital Outputs -1 Optical/1 Coaxial
Analog Audio Output
CD-R/RW Playback Capability
DVD-R/RW Playback Capability*
S-Video Output
Built-in HD Scaler -HQV Reon-VX
HDMI (up to 1080p)
Supports 1080p/24Hz Video
Programmed Memory Playback
Multichannel Output (5.1 channel)
8-Language Soundtrack Capability
Dimmable Display
Remote Control

Bifogad fil(er)


Redigerat av Audio Code 3, 15 november 2007 - 13:20.


#2

Postad 09 juni 2007 - 10:39

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Ja, det ska onekligen bli spännande att se vad den kommer att prestera. Är det för övrigt någon som vet om t.ex Denon eller Yamaha har ngt på gång inom HD-DVD eller BD?

Redigerat av khalnur, 09 juni 2007 - 10:40.


#3

Postad 09 juni 2007 - 11:51

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

We are excited to see another HD DVD player on the market, but we hope it's not just a re-badge of the HD-AX2."

<{POST_SNAPBACK}>

By the way, it seems the Onkyo people have a similar view of the whole Blu-ray/HD DVD thing: the company will launch an HD DVD player in the Autumn, but while the DV-HD805 (above) is based on Toshiba's HD-XA2, it will have some tweaking on the audio and SD video side, making it what the company calls 'a very good DVD player with HD DVD support.'
http://whathifi.co.u...s-at-onkyo.aspx

#4

Postad 10 augusti 2007 - 06:21

diabolo
  • diabolo
  • Mästare

  • 3 548 inlägg
  • 0
ONKYO Introduces its First HD DVD Player, Including High-Bit-Rate and Lossless Audio Streaming via HDMI 1.3a

08/09/07 - ONKYO USA has announced the launch of its first HD-DVD player, the DV-HD805. This player has been introduced to realize the potential of high-definition HD DVD content. It is also one of the first HD DVD players to take advantage of high-bit-rate audio streaming via HDMI version 1.3a. The DV-HD805 will be available in the fall of 2007.
The DV-HD805 is designed to partner with Onkyo’s 2007 A/V receiver line-up. Both the HD DVD player and the A/V receivers feature HDMI version 1.3a connections, making the combination of these components the perfect platform for high-definition 1080p video images. It also nicely complements Onkyo’s A/V receivers by streaming of the new lossless surround sound formats, Dolby® TrueHD and DTS®-HD Master Audio, as well as two “lossy” formats, Dolby® Digital Plus and DTS®-HD High Resolution Audio.

The Onkyo DV-HD805 has the capability to support different frame rates, including playback at 24 frames per second, which is the native frame rate of the original sources for most HD content. This ensures that the user will be able to experience the playback of films recorded to HD DVD with the smoothest, most stable reproduction possible.

HDMI version 1.3a allows the DV-HD805 to offer the full potential of high-definition 1080p video (the native resolution of HD DVD discs). Furthermore, HDMI version 1.3a enables Deep Color™ technology to improve color tones and achieve finer color gradation. Also, when connected with the new Onkyo HDMI version 1.3a A/V receivers, the DV-HD805 is capable of high-bit-rate audio streaming output. Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio surround sound codecs enable bit-for-bit reproduction of the studio master meaning that this player is capable of the highest clarity and most advanced realism from movie soundtracks. It also has the capability to provide Dolby Digital Plus and DTS-HD High Resolution Audio bit stream data.

HD DVD specifications allow for the inclusion of web-enabled network connectivity to develop new and unique content such as additional materials and bonus features. In addition to downloading content, HD DVD users also have the ability to upload content and interact with providers, to participate in interactive polls for example. Compared to other media formats, HD DVD is advanced in this capacity. The DV-HD805 includes an Ethernet port to allow users access to these capabilities, as well as enable the user to easily download any future firmware updates.

Recognized as the leading video processing technology in the home theater industry, the DV-HD805’s onboard HQV Reon VX video processing chipset provides exceptionally precise video scaling (to 720p, 1080i or 1080p). When used with the standard-definition DVD format, HQV Reon VX enables viewers to enjoy superior video quality at the native resolution of the connected high-definition display. HQV Reon VX processing also eliminates or substantially reduces video noise for improved video reproduction.

The DV-HD805 will be available in the fall of 2007 at a suggested retail price of $899.

#5

Postad 12 augusti 2007 - 20:01

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Grymt, så jäkla grymt paket denna skulle vara tillsammans med de senaste Onkyo Receivarna.

All four home cinema receivers offer full HDMI 1.3a compatibility, including internal decoding for DTS-HD, Dolby TrueHD and Dolby Digital Plus All four receivers feature a comprehensive range of audio and video connections, including HDMI 1.3a switching for three (TX-SR705 and TX-SR805) or four (TX-SR875 and TX-NR905) HDMI sources. Each receiver is capable of accommodating single-cable pure-digital audio and video transfer from HDMI sources, including 1080p and Deep-Color capability.

Two of the new models, the Onkyo TX-SR875 and TX-NR905, are the first home cinema receiver models to include Silicon Optix's acclaimed Reon-VX HQV video processing - IC chip-based technology which provides the receivers with state-of-the-art video scaling and deinterlacing capabilities, including upscaling of all video sources to 1080p for output over the HDMI connection. Additionally, all video sources are upconverted to HD output via the units' component video outputs to accommodate video displays lacking an HDMI input. And for simplified setup, all of the models incorporate Audyssey Multi-EQ room acoustics correction, which uses an included microphone to detect and configure speakers in the room..

Prices vary from £600 to £1400.

Bifogad fil(er)



#6

Postad 12 augusti 2007 - 21:33

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0
Grattis till den den första kompletta HD DVD-spelaren.

#7

Postad 12 augusti 2007 - 21:38

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Fet kombination med dem stärkarna riktigt snygga alltså, men hu vad dyr
den kombinationen kommer vara i Sverige..

Dock klarar ja mig bra med min nuvarande setup i min lägenhet,
kan ju inte gärna spränga ljudvallen så att säga, och 1080P 24 som sagt
tar jag med stor nypa salt men i framtiden så nån gång..i komb med NY tv..

nu är det cash till filmer som gäller..

#8

Postad 13 augusti 2007 - 13:14

random111
  • random111
  • Forumräv

  • 922 inlägg
  • 0

Once again, marketing material from the hardware manufacturers is misleading. Onkyo outright claims that their upcoming DV-HD805 HD DVD player offers "streaming of the new lossless surround sound formats, Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio, as well as two 'lossy' formats, Dolby Digital Plus and DTS®-HD High Resolution Audio." Sure, the player will be able to transmit the bitstreams of those formats, but only if the disc is authored in Basic mode, which no HD DVDs are, a fact they conveniently neglect to mention.

Stämmer detta?

Källa: High-Def Digest

#9

Postad 13 augusti 2007 - 16:41

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Once again, marketing material from the hardware manufacturers is misleading. Onkyo outright claims that their upcoming DV-HD805 HD DVD player offers "streaming of the new lossless surround sound formats, Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio, as well as two 'lossy' formats, Dolby Digital Plus and DTS®-HD High Resolution Audio." Sure, the player will be able to transmit the bitstreams of those formats, but only if the disc is authored in Basic mode, which no HD DVDs are, a fact they conveniently neglect to mention.

Stämmer detta?

Källa: High-Def Digest

<{POST_SNAPBACK}>


Om du går in i forumtråden på High-Def Digest som är kopplad till artikeln du länkar till så debatteras detta fram och tillbaka. Läs och försök förstå. :)

forumtråd

Redigerat av hassesolo, 13 augusti 2007 - 16:42.


#10

Postad 20 augusti 2007 - 15:00

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Onkyo DV-HD805 HD DVD Player

Prices: $899 MSRP (North America) / € 999 RRP (Germany & Austria)

Retail Availability: Fall 2007 (North America and Europe) / October 2007 (Germany & Austria)

Analog Devices 297 MHz/12-bit NSV video DAC to support 4x oversampling for output via component video.
Wolfson and Burr-Brown 192 kHz/24-bit audio DACs
5.1-channel & 2-channel analog outputs
HDMI v1.3a
Bi-Directional RS-232 port
High-bit-rate audio streaming via HDMI version 1.3a
Supports 24 frames per second Playback - This ensures that the user will be able to experience the playback of films recorded to HD DVD with an ultra-smooth, stable video resolution.
Ethernet Port for web-enabled features found on HD DVD discs and for further firmware updates.
HQV Reon VX video processing chipset provides exceptionally precise DVD video scaling (to 720p, 1080i or 1080p)

Onkyo Europe has officially mentioned that this HD DVD player, DV-HD805, along with A/V Receivers TX-NR905 and TX-SR875 will be some of its product highlights at the IFA 2007 held in Berlin, from 31st August to 5th September.

#11

Postad 20 augusti 2007 - 23:11

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Wow! 805:an verkar ju även vara en seriös DVD-spelare och CD-spelare också. Funderar på att komplettera min Marantz DV-7001 med en sådan.

Tror ni förresten att denna maskin klarar MP3 / WMA samt DivX / XviD?

Redigerat av Audiovector, 15 oktober 2007 - 14:05.


#12

Postad 21 augusti 2007 - 07:53

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Prices: $899 MSRP (North America) / € 999 RRP (Germany & Austria)


Någon som kan förklara detta för mig?
$899 = 6333SEK
€999 = 9461SEK

Varför blir den 3100SEK dyrare i Europa? Ok, högre moms. Men det kan väl inte vara hela förklaringen. Eller? :)

#13

Postad 21 augusti 2007 - 07:59

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
I det amerikanska priset är det inte med någon moms alls så där tillkommer det 8-10% om man skall jämföra priserna rakt av. Dock bor du i usa så är det en smal sak att undvika momsen.

Priserna på sådan här elektronik är generellt betydligt lägre i usa. Jag vet inte varför men det är alltid lika irriterande när man jamför priser.

#14

Postad 21 augusti 2007 - 08:04

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
I sverige kan man ju lägga till ett par tusen till säkert 10-11 K

#15

Postad 21 augusti 2007 - 08:08

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

I sverige kan man ju lägga till ett par tusen till säkert 10-11 K

<{POST_SNAPBACK}>


Så du menar att denna spelare kommer att kosta typ 4000-5000 mer här än i staterna?!?!

Fårsenu... Moms 25%, tull typ 3.5%...
6333*1,25*1,035=8200.- exkl frakt.

Åsså tillkommer en 110v till 230v trafo.

#16

Postad 31 augusti 2007 - 12:23

diabolo
  • diabolo
  • Mästare

  • 3 548 inlägg
  • 0
http://www.dvdtimes....contentid=65748

Meanwhile, Onkyo's DV-HD805 wil be anticipated by fans looking for a high-end solution. Onkyo's player will be the first available for the HD DVD format which allows High-Bit-Rate audio streaming via HDMI - for the maximum high def audio experience, with supported amps.

Bifogad fil  protectedimage1.jpg   166,76K   20 Antal nerladdningar

#17

Postad 01 september 2007 - 01:42

diabolo
  • diabolo
  • Mästare

  • 3 548 inlägg
  • 0
Postad bild

Postad bild

Postad bild

#18

Postad 01 september 2007 - 05:05

diabolo
  • diabolo
  • Mästare

  • 3 548 inlägg
  • 0
Postad bild

#19

Postad 01 september 2007 - 07:24

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Onkyo's player will be the first available for the HD DVD format which allows High-Bit-Rate audio streaming via HDMI - for the maximum high def audio experience, with supported amps.

<{POST_SNAPBACK}>


För att inte lura någon stackare ska man väl rimligen säga att det är helt onödigt att "streama" några HD-ljudformat för det kommer inte att fungera som avses här.

Det där är bara en slogan som egentligen inte är viktig, men som låter cool för den oinvigde potentielle HD-konsumenten.

MVH
/Chuck

#20

Postad 01 september 2007 - 08:06

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Onkyo's player will be the first available for the HD DVD format which allows High-Bit-Rate audio streaming via HDMI - for the maximum high def audio experience, with supported amps.

<{POST_SNAPBACK}>


För att inte lura någon stackare ska man väl rimligen säga att det är helt onödigt att "streama" några HD-ljudformat för det kommer inte att fungera som avses här.

Det där är bara en slogan som egentligen inte är viktig, men som låter cool för den oinvigde potentielle HD-konsumenten.

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har själv beställt en Toshiba HD-XE1 och den ska också stödja High-Bit-Rate audio streaming den får även stöd för 1080p/24. Detta kommer att ske genom en firmwareuppgradering denna månad...
Har läst har ej hittat länken, att det ska vara möjligt att skicka de nya ljudformaten till en receiver om man avaktiverar den interaktiva ljudspåret som pip och kommentarer. Vet nu inte om det är möjligt. Själv så hoppas jag att det går att skicka ljudet till en receiver med befintliga HD-DVD filmer.
Jag vill ju ha nytta av min nya receiver en Onkyo 805 som klarar alla de nya ljudformaten...

#21

Postad 01 september 2007 - 08:44

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Jag har själv beställt en Toshiba HD-XE1 och den ska också stödja High-Bit-Rate audio streaming den får även stöd för 1080p/24. Detta kommer att ske genom en firmwareuppgradering denna månad...
Har läst har ej hittat länken, att det ska vara möjligt att skicka de nya ljudformaten till en receiver om man avaktiverar den interaktiva ljudspåret som pip och kommentarer. Vet nu inte om det är möjligt. Själv så hoppas jag att det går att skicka ljudet till en receiver med befintliga HD-DVD filmer.
Jag vill ju ha nytta av min nya receiver en Onkyo 805 som klarar alla de nya ljudformaten...

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, dessa argument har framförts. Men så vitt jag vet funkar det inte så lätt. Är skivan för HD-DVD en sk "advanced content" så kan man av den informationen jag har sett inte bara flagga av och sedan skicka bitstream.

Till och med Dolby skriver ju att de skivor som eventuellt kommer tillåta att rådata skickas till receivern/försteget kommer i så fall utgöra en minoritet.

MVH
/Chuck

#22

Postad 01 september 2007 - 08:52

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Jag har själv beställt en Toshiba HD-XE1 och den ska också stödja High-Bit-Rate audio streaming den får även stöd för 1080p/24. Detta kommer att ske genom en firmwareuppgradering denna månad...
Har läst har ej hittat länken, att det ska vara möjligt att skicka de nya ljudformaten till en receiver om man avaktiverar den interaktiva ljudspåret som pip och kommentarer. Vet nu inte om det är möjligt. Själv så hoppas jag att det går att skicka ljudet till en receiver med befintliga HD-DVD filmer.
Jag vill ju ha nytta av min nya receiver en Onkyo 805 som klarar alla de nya ljudformaten...

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, dessa argument har framförts. Men så vitt jag vet funkar det inte så lätt. Är skivan för HD-DVD en sk "advanced content" så kan man av den informationen jag har sett inte bara flagga av och sedan skicka bitstream.

Till och med Dolby skriver ju att de skivor som eventuellt kommer tillåta att rådata skickas till receivern/försteget kommer i så fall utgöra en minoritet.

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

Hela ljudbiten angående de nya ljudformaten är väldigt förvirrande. Det lär visa sig ifall man kan skicka ljudet till en receiver för behandling...
Ifall det inte går så får man hoppas på att nya filmer tillåter detta.
Skulle det inte gå att skicka hd-ljud till en förstärkare när man spelar upp HD-DVD eller Blu-ray filmer så är det ett stort fiasko!
Vad ska man då med nya receivers till som stödjer nya ljudformat?
Sedan att både HD-DVD spelare och t.ex. Denons Blu-ray spelare har High-Bit-Rate audio streaming, vad ska man då ha denna finess till?

#23

Postad 01 september 2007 - 09:06

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Hela ljudbiten angående de nya ljudformaten är väldigt förvirrande. Det lär visa sig ifall man kan skicka ljudet till en receiver för behandling...
Ifall det inte går så får man hoppas på att nya filmer tillåter detta.
Skulle det inte gå att skicka hd-ljud till en förstärkare när man spelar upp HD-DVD eller Blu-ray filmer så är det ett stort fiasko!
Vad ska man då med nya receivers till som stödjer nya ljudformat?
Sedan att både HD-DVD spelare och t.ex. Denons Blu-ray spelare har High-Bit-Rate audio streaming, vad ska man då ha denna finess till?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag håller med din första mening, helt klart är det förvirrande och att informationen är synnerligen bristfällig.

Ska jag vara ärlig tror jag faktiskt att det är så mörkt som jag beskriver det, att skicka rådata till sreceivern kommer inte fungera, oavsett hur man bär sig åt med majoriteten av skivorna. Och det är inget jag kokat ihop själv utan den informationen är så vitt jag vet ganska vedertagen och stödjs av i princip samtliga som är duktiga på den här biten. Är skivan "advanced" på HD-DVD eller Version 1.1 eller högre på BluRay så MÅSTE avkodningen ske i spelaren, thats it.

Att man sedan kan tycka att tillverkarna är lätt oetiska i marknadsföringen är en annan femma. Det verkar helt enkelt finnas ett glapp mellan tillverkare av hårdvaran och de som utvecklar formaten. Men det är klart att hårvarutillverkarna vet vad som kommer att ske, men i det här läget spelar dom nog bara dumma och implementerar en funktion som alla andra tillverkare också har, även om funktionen knappast blir använd i verkligheten.

MVH
/Chuck

#24

Postad 01 september 2007 - 09:18

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Seriöst.

Är det ingen som tänkt på vilken, ursäkta uttrycket, skitprodukt det här är OM det nu blir som det verkar att spelaren ska sköta avkodningen då den INTE innehåller en endaste "HD-ljuddekoder" utan helt bygger på att skicka bitstream till receivern...?

Snacka om att besvikelsen skulle nå nya höjder, då står man där med en kedja som är helt ny, men inte kan få fram högupplöst ljud till högtalarna i alla fall. :(

MVH
/Chuck

#25

Postad 01 september 2007 - 09:27

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Seriöst.

Är det ingen som tänkt på vilken, ursäkta uttrycket, skitprodukt det här är OM det nu blir som det verkar att spelaren ska sköta avkodningen då den INTE innehåller en endaste "HD-ljuddekoder" utan helt bygger på att skicka bitstream till receivern...?

Snacka om att besvikelsen skulle nå nya höjder, då står man där med en kedja som är helt ny, men inte kan få fram högupplöst ljud till högtalarna i alla fall.  :(

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

Usch, får verkligen hoppas på att det inte blir så illa....

#26

Postad 01 september 2007 - 12:01

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0
Vad det betyder är att avkodningen tar de nya receivrarna hand om, tex onkyos 875, precis vad alla har gått och väntat på.

#27

Postad 01 september 2007 - 13:19

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Vad det betyder är att avkodningen tar de nya receivrarna hand om, tex onkyos 875, precis vad alla har gått och väntat på.

<{POST_SNAPBACK}>


Och hur ska det gå till menar du?

MVH
/Chuck

#28

Postad 01 september 2007 - 14:43

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0
ONKYO Introduces its First HD DVD Player, Including High-Bit-Rate and Lossless Audio Streaming via HDMI 1.3a

Ingen av dagens spelare levererar HD-audio via HDMI, omvandligen tas om hand av dekodern spelaren och skickas LPCM till receivern.

Detta ÄR vad alla väntat på, DTS HD MA & DD HD via HDMI!

Redigerat av Unregistered76636631, 01 september 2007 - 14:44.


#29

Postad 01 september 2007 - 14:46

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Ja, men inga skivor idag som är "advanced" är ju flaggade för att kunna läsas av och skickas som bitstream....?

HD via HDMI har det väl varit hela tiden, inget nytt under solen där.

MVH
/Chuck

#30

Postad 01 september 2007 - 14:50

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Ingen av dagens spelare levererar HD-audio via HDMI, omvandligen tas om hand av dekodern spelaren och skickas LPCM till receivern.

Detta ÄR vad alla väntat på, DTS HD MA & DD HD via HDMI!

<{POST_SNAPBACK}>

För min del duger det utmärkt med att få lossless-formaten avkodade i spelaren och skickade som PCM till förstärkaren över hdmi.

#31

Postad 01 september 2007 - 14:50

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0

Ja, men inga skivor idag som är "advanced" är ju flaggade för att kunna läsas av och skickas som bitstream....?

HD via HDMI har det väl varit hela tiden, inget nytt under solen där.

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>


HD via HDMI har du fel i. Går endast med 5.1 analoga kablar idag. Som sagt detta är vad alla väntat på HD via HDMI. Du blandar ihop det med paketerad LPCM.

#32

Postad 01 september 2007 - 14:52

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

HD via HDMI har du fel i.  Går endast med 5.1 analoga kablar idag.

<{POST_SNAPBACK}>

Stämmer detta verkligen?

#33

Postad 01 september 2007 - 14:53

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0

Ingen av dagens spelare levererar HD-audio via HDMI, omvandligen tas om hand av dekodern spelaren och skickas LPCM till receivern.

Detta ÄR vad alla väntat på, DTS HD MA & DD HD via HDMI!

<{POST_SNAPBACK}>

För min del duger det utmärkt med att få lossless-formaten avkodade i spelaren och skickade som PCM till förstärkaren över hdmi.

<{POST_SNAPBACK}>


Absolut, skillnaden är väl att det blir som det är idag med DVD och AVR. Tänk om alla skulle fibbla med 5.1 kablar för att kunna köra multikanal! Pjåkigt va?

Digitala opt./coax bandbredden är för liten för de nya HD formaten.

#34

Postad 01 september 2007 - 14:56

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0

HD via HDMI har du fel i.  Går endast med 5.1 analoga kablar idag.

<{POST_SNAPBACK}>

Stämmer detta verkligen?

<{POST_SNAPBACK}>


Yep. Men de nya HD-spelarna som kan streama HD-audio via HDMI är runt hörnet. När man först släppte HD-spelarna kunde ju ingen receiver omkoda HD signalen utom i PCM (LPCM) formatet.

#35

Postad 01 september 2007 - 15:09

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

HD via HDMI har du fel i.  Går endast med 5.1 analoga kablar idag. Som sagt detta är vad alla väntat på HD via HDMI. Du blandar ihop det med paketerad LPCM.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag vet inte vad du pratar om riktigt...

"Riktig HD" via HDMI och PCM har varit verklighet ett bra tag, och kommer antagligen vara normen för en lång stund framöver.

Jag tror inte du är insatt i hur det verkligen fungerar med mixningen av skivor med "advanced content".

Skillnaden mellan att avkoda i spelaren och skicka via PCM/HDMI och att spelaren skickar bitstream och låter receivern avkoda är INGEN. Förutom att det senare inte går med i princip ALLA HD-DVD skivor i dagsläget, och antgligen inte med framtida BluRay-skivor i Version 1.1 och högre när de får ordning på sin interaktivitet.

MVH
/Chuck

#36

Postad 01 september 2007 - 15:15

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0

HD via HDMI har du fel i.  Går endast med 5.1 analoga kablar idag. Som sagt detta är vad alla väntat på HD via HDMI. Du blandar ihop det med paketerad LPCM.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag vet inte vad du pratar om riktigt...

"Riktig HD" via HDMI och PCM har varit verklighet ett bra tag, och kommer antagligen vara normen för en lång stund framöver.

Jag tror inte du är insatt i hur det verkligen fungerar med mixningen av skivor med "advanced content".

Skillnaden mellan att avkoda i spelaren och skicka via PCM/HDMI och att spelaren skickar bitstream och låter receivern avkoda är INGEN. Förutom att det senare inte går med i princip ALLA HD-DVD skivor i dagsläget, och antgligen inte med framtida BluRay-skivor i Version 1.1 och högre när de får ordning på sin interaktivitet.

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>


Än en gång, du missar poängen med tråden. Onkyos HD-805 är bland de första nya HD-spelarna att streama de nya HD formaten via HDMI till nya generationens receiver.

Det är detta som alla väntat på en HD-spelare som kan detta!!!!!!

Sen att man kan få PCM över HDMI till en 1.1 receiver är väl ingen nyhet.

#37

Postad 01 september 2007 - 15:24

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Än en gång, du missar poängen med tråden. Onkyos HD-805 är bland de första nya HD-spelarna att streama de nya HD formaten via HDMI till nya generationens receiver.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, Du missar det faktum att det INTE fungerar så i verkligheten. Med dagens titlar så finns det ingen möjlighet att läsa av och "streama" för avkodning i någon ny generations receiver. Oavsett vad Onkyo eller någon annan påstår.

Det är detta som alla väntat på en HD-spelare som kan detta!!!!!!

Ja ha, men vad spelar det för roll om spelaren kan detta om skivan INTE tillåter det att ske?

Sen att man kan få PCM över HDMI till en 1.1 receiver är väl ingen nyhet.

Nej, och det är det som kommer vara standard framöver om inget extraordinärt inträffar inom den närmsta tiden med sättet man lägger ljud på skivorna.

Alltså, det finns en liten möjlighet att det här med avkodning i receivern kommer att fungera. Det förutsätter dock att skivan är flaggad för det, alltså att man i menyn går in och stänger av vissa funktioner. Det är dock inte standard idag, och lär möta stort motstånd bland filmbolagen då MYCKET stora summor lagts på just möjligheten till interaktivitet osv. Det är alltså en önskan från de som gör skivorna att mixningen skall ske i spelaren, också en önskan från organisationen bakom HD-DVD då avkodning i spelaren är STANDARD.

MVH
/Chuck

#38

Postad 01 september 2007 - 15:28

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

HD via HDMI har du fel i.  Går endast med 5.1 analoga kablar idag. Som sagt detta är vad alla väntat på HD via HDMI. Du blandar ihop det med paketerad LPCM.

<{POST_SNAPBACK}>


Så du menar att packetarad information skickad via PCM i tex formatet Dolby True HD inte är HD-ljud...?

MVH
/Chuck

#39

Postad 01 september 2007 - 15:30

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Sen att man kan få PCM över HDMI till en 1.1 receiver är väl ingen nyhet.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok. Hur kom det sig att du skrev "HD via HDMI har du fel i. Går endast med 5.1 analoga kablar idag." ett par inlägg högre upp om du visste att det du skrev var fel?

När det gäller att skicka HD-ljudet i bitstream över hdmi är det som Chuck mycket riktigt skriver upp till hur skivan är kodad.

#40

Postad 01 september 2007 - 15:31

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0
Framtiden är hdmi 1.3 och de nya HD-formaten. Inte PCM till en HDMI receiver. Även om det funkar och kommer att funka länge!

Peace.

#41

Postad 01 september 2007 - 15:42

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Framtiden är hdmi 1.3 och de nya HD-formaten. Inte PCM till en HDMI receiver. Även om det funkar och kommer att funka länge!

Peace.

<{POST_SNAPBACK}>


PCM skickat via HDMI kan inkludera ALLA de funktioner och ljudupplsöningar/HD-ljudformat och jada jada du kan tänka dig.

Du har missförstått hur det hela fungerar tror jag. Det spelar INGEN roll hur man väljar att överföra, avkoda i spelaren-skicka som PCM-behandlas av receivern, eller läsas av som bistream-skickas till receivern för avkodning. Resultatet blir EXAKT samma sak, har inget med HD eller inte att göra, det du hör i högtalarna kommer vara identiskt.

Saken ör bara den att bitstream av ljudet för avkodning i receivern stödjs inte av några titlar och går emot det som är tänkt av HD-DVD. Det skall väl inte vara någon nyhet direkt, tom Dolby skriver det ju på sin hemsida...

Ensuring Compatibility Between Next-Generation High-Definition Disc Players and Your A/V System

In addition, it will be necessary to select HD discs in which the content maker has permitted the core 5.1 or 7.1 audio bitstreams to bypass the player’s mixing process and be sent directly to the digital outputs of the player. We expect that certain HD discs will permit this, but they may represent a minority of titles. In the end, the sound quality will be essentially the same as that of audio decoded within the player as PCM signals and transported through a current-generation HDMI connection to the A/V receiver.


MVH
/Chuck

#42

Postad 01 september 2007 - 16:01

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0
[quote name='Chuck' date='Sep 1 2007, 16:42 ']

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

PCM skickat via HDMI kan inkludera ALLA de funktioner och ljudupplsöningar/HD-ljudformat och jada jada du kan tänka dig.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Nope, du får inte ut DTS HD MA via PCM.

You can enjoy DTS-HD Master audio by upgrading to a Blu-ray Disc or HD-DVD player with DTS-HD Advanced Digital Out and new AV Receiver with DTS-HD Master Audio decoding. Simply connect the player and receiver with an HDMI cable. The DTS-HD bit stream will pass through the player and HDMI cable to be decoded by the AV receiver. Both player and AV receiver will need to be equipped with new HDMI Version 1.3* outputs and inputs. This way you can enjoy DTS-HD Master Audio at up to 7.1 channels at 96 k/24 bit sound that is bit-for-bit identical to the studio master.




Om DTS HD MA:
DTS-HD Master Audio is capable of delivering audio that is bit-for-bit identical to the studio master and at super high variable bit rates -- 24.5 Mbps on Blu-ray discs and 18.0 Mbps on HD-DVD. This bit stream is so fast and the transfer rate is so high that it can deliver 7.1 audio channels with 96k/24-bit sound identical to the original. With DTS-HD Master Audio, consumers will be able to experience movies and music, exactly as the artist intended: Clear, pure, and uncompromised.

Skillnaden mot DTS HD:

DTS-HD High Resolution Audio can deliver up to 7.1 channels of sound that is virtually indistinguishable from the original. DTS-HD High Resolution Audio delivers audio at high constant bit rates superior to standard DVDs -- 6.0 Mbps on Blu-ray Discs and 3.0 Mbps on HD DVD -- to produce outstanding sound quality. It is capable of delivering up to 7.1 channels at 96k/24-bit depth resolution and allows content creators to deliver rich, high definition audio on movies where disc space may not allow for DTS-HD Master Audio.


från www.dts.com

#43

Postad 01 september 2007 - 16:20

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Nope, du får inte ut DTS HD MA via PCM.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, har du ens läst på DTS hemsida?

You can enjoy DTS-HD Master Audio and DTS-HD High Resolution Audio if you have a new Blu-ray Disc or HD-DVD player with a DTS-HD Audio decoder built into the player. The audio will be decoded inside the player and passed to the receiver in two different ways.

HDMI 1.1 or 1.2 Connection

In this scenario, the high definition player would output the audio as an uncompressed 6 to 8 channel linear PCM digital audio stream. You will need a player with a built-in DTS-HD Decoder, and both player and AV Receiver need to include HDMI version 1.1 or 1.2* outputs/inputs. HDMI stands for High Definition Multimedia Interface, and is a single-cable connection designed to accommodate digital multi channel audio and video. Simply connect the HDMI cable from the output of the player to the HDMI input of the AV Receiver. The DTS decoder inside the AV Receiver will "ignore" the Linear PCM stream and pass the audio stream on to your receiver's digital-to-analog converters and then on to the 5.1 or 7.1 amplifier. This way you can enjoy DTS-HD Master Audio that is a bit-for-bit identical to the studio master.


Ditt påstående är med andra ord fel.

Fortfarande har du nog inte insett problematiken att inga skivor idag som är advanced kan skickas som bitstream.

MVH
/Chuck

#44

Postad 01 september 2007 - 16:44

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0
Nu när vi kommi såhär långt, så undrar man varför du är skeptisk till onkyos HD 805. Om den nu streamar HD-formaten till receivern så alla med nya receivers kan köra via HDMI 1.3 (OBS EJ PCM)
varför är det en oseriös produkt?

#45

Postad 01 september 2007 - 16:57

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Nu när vi kommi såhär långt, så undrar man varför du är skeptisk till onkyos HD 805. Om den nu streamar HD-formaten till receivern så alla med nya receivers kan köra via HDMI 1.3 (OBS EJ PCM)
varför är det en oseriös produkt?

<{POST_SNAPBACK}>


Vi tar det en gång till.

Titlarna i HD-DVD som är "advanced content" (vilket är mer eller mindre 100%) är ju INTE flaggade för att kunna skicka ljudet via bitstream, så hur ska spelaren kunna göra det? Det är frågan jag ställer till dig?

Har du svaret på den så posta den gärna, jag sitter inte på alla information här men du verkar ha missat hela grejen hur ljudet ligger mixat på skivan och hur interaktiviteten fungerar.

Så jag är skeptisk hur man skall kunna njuta av tex DTS HD MA ( det finns några titlar som har det idag) när spelaren omöjligt kan skicka det som bitstream för att skivan inte är gjord för att stödja det. Lösningen på problemet är att avkoda i spelaren, något som varit intentionen hela tiden, men eftersom tillverkarna är så heta på att dekaltrimma sina receivers har mer eller mindre ALLA fått det här om bakfoten.

Det är MYCKET möjligt att vi i framtiden kommer se skivor som tillåter att man skickar som bitstream för avkodning i extern dekoder. Dock kommer det kräva att man avsäger dig hela interaktivitetsprylen något som filmbolagen lagt stora summer och energi för att få till. I dagsläget finns mig veterligen INGA sådana titlar där man tillåts avstå från dessa funktioner och ENDAST läsa av datan och skicka som bitstream.

Är du med?

MVH
/Chuck

#46

Postad 01 september 2007 - 18:49

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0
Den verkar riktigt kompetent denna spelare! :wub:
Hade inte haft något emot en 7.1 analog utgång iofs då min nuvarande stärkare ej har HDMI men har 7.1-ingång. Menmen, stärkaren skall bytas ut förr eller senare ändå...

...och 1080P 24 som sagt tar jag med stor nypa salt...

<{POST_SNAPBACK}>

Varför då? Eller kanske rättare sagt, VAD är det du tar med en nypa salt?

I sverige kan man ju lägga till ett par tusen till säkert 10-11 K

<{POST_SNAPBACK}>

Tror jag också. Svedala-priser på elektronik är sinnessjuka och man blir grön av avund när man ser $-priserna. :D

Seriöst.

Är det ingen som tänkt på vilken, ursäkta uttrycket, skitprodukt det här är OM det nu blir som det verkar att spelaren ska sköta avkodningen då den INTE innehåller en endaste "HD-ljuddekoder" utan helt bygger på att skicka bitstream till receivern...?

<{POST_SNAPBACK}>

Knappast kan de gjort en sådan "blunder"!!!
Detta är ju en hi-end produkt så det klart det kommer funka...

#47

Postad 01 september 2007 - 23:20

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

  • 1 038 inlägg
  • 0
[/quote]

Det är MYCKET möjligt att vi i framtiden kommer se skivor som tillåter att man skickar som bitstream för avkodning i extern dekoder. Dock kommer det kräva att man avsäger dig hela interaktivitetsprylen något som filmbolagen lagt stora summer och energi för att få till. I dagsläget finns mig veterligen INGA sådana titlar där man tillåts avstå från dessa funktioner och ENDAST läsa av datan och skicka som bitstream.

Är du med?

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Då är ju frågan varför t.ex Toshiba skulle tillåta det då en av huvudatraktionerna med HD DVD just är interaktiviteten. Toshiba skröt ju om just den fördelen mot Blu Ray på IFA-mässan. Man kan ju undra varför även Toshiba nämner att deras nya spelare skickar ljudet bitstream till förstärkaren om de vet att funktionen inte fungerar?

#48

Postad 02 september 2007 - 00:08

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Knappast kan de gjort en sådan "blunder"!!!
Detta är ju en hi-end produkt så det klart det kommer funka...

<{POST_SNAPBACK}>


Vi får väl se.

Jag ser den här Onkyon som dekaltrimmad Toshiba HD-XE1, verkar inte vara något som egentligen skiljer dessa åt, förotum priset. Vad som är High-End förbigår mig faktiskt.

MVH
/Chuck

#49

Postad 02 september 2007 - 00:20

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Då är ju frågan varför t.ex Toshiba skulle tillåta det då en av huvudatraktionerna med HD DVD just är interaktiviteten. Toshiba skröt ju om just den fördelen mot Blu Ray på IFA-mässan. Man kan ju undra varför även Toshiba nämner att deras nya spelare skickar ljudet bitstream till förstärkaren om de vet att funktionen inte fungerar?

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, det är frågan.

Jag citerar Amir Majidimehr Corporate Vice President, Consumer Media Technology Group

As what the "hope" was, of course, it was for in player mixing. Content owners go through significant expense to create the interactive content. If everyone went and made bypass the default, it would all be for not. But no one would lose their HD DVD logo for putting in an option for bitstream output (with the default being decode in player).


Vi får se vad som händer. Jag tror inte att man skippar en hel massa features som ingår i specifikationen bara för att några har fått för sig att de vill avkoda i en receiver, när det inte finns någon som helst poäng med det. Större under har ju dock skett...

MVH
/Chuck

#50

Postad 02 september 2007 - 11:39

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

In addition to HDMI's current ability to support high-bandwidth uncompressed digital audio and all currently-available compressed formats (such as Dolby Digital and DTS), HDMI 1.3 adds additional support for new lossless compressed digital audio formats Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio.

Perhaps the single most confusing aspect of HDMI 1.3 is its support for high-resolution audio formats such as Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, and DTS-HD, all of which require more bandwidth (and copy protection) than can be transmitted over the old digital coaxial or Toslink optical audio connections that were sufficient for Standard-Def DVD. If using one of those cable types, the HD DVD or Blu-ray player will downconvert the DD+, TrueHD, or DTS-HD signal to standard Dolby Digital or DTS quality. In order to benefit from the full high-resolution quality of these formats, the player must be connected by either HDMI or multi-channel analog. For the purposes of this article, we're obviously going to focus on the HDMI transmission method.

As I sat down to write out a detailed explanation of how the audio formats are handled on both Blu-ray and HD DVD, I realized that I would probably never be able to summarize the situation nearly as concisely or eloquently as this description from AVSForum member Sanjay Durani, which is reprinted here with permission:

First let's clarify some nomenclature. Dolby and DTS have both introduced new audio codecs. The lossy ones are DD+ (Dolby Digital Plus) and DTS-HD (High Definition). The lossless codecs are Dolby TrueHD and DTS-HD MA (Master Audio).

Think of Dolby TrueHD and DTS-HD MA as zipping a computer file to save space. None of the data is discarded, just packed more efficiently to take up less storage space. When you unzip the file, 100% of the data is still there, and you get a bit-for-bit copy of the original.

If you had a zipped document that you wanted to send me on disc, you would have two choices. You could unzip it on your computer before putting it on the disc. Or you could send it to me as a zipped file (would take up less space on the disc) and I could unzip it on my computer. Either way, I end up with the exact same document, down to the last letter.

Likewise, decoding (unpacking) a soundtrack in the player or in the receiver will yield the exact same results. It's not like high end receivers have a special secret version of TrueHD decoding reserved for them that cheap players aren't allowed to have. It's just format decoding. If certain audio data is flagged for the left front channel, then decoding in the worlds most expensive receiver won't place that data somehow "more" into the left front channel than decoding in the world's cheapest player.

Going back to the zipped document analogy. If you wanted to change anything in the document, from simple correction of spelling mistakes to complex re-formatting for a better look, you would first need to unzip that document. You wouldn't be able to manipulate it while it was still zipped.

Similarly, everything a receiver does to the soundtrack, up to and including D/A conversion, requires the soundtrack to be in uncompressed PCM form. In fact, when you send your receiver a DD or DTS bitstream, the first thing it does is decompress the soundtrack to linear PCM. Only then can it apply things like bass management, time alignment, etc.

Soundtracks on HD DVD (and eventually on Blu-ray, when it goes interactive) operate very differently than they do on DVD. With current DVDs, you need entirely separate soundtracks for things like foreign languages and filmmaker's commentary. This is actually a pretty wasteful approach.

With HD DVD, soundtracks can be authored in the 'Advanced' mode, which allows multiple content streams to be live-mixed (mixed in real time). You don't need another soundtrack for foreign languages. Just swap out the English centre channel stream with one of the foreign centre channel streams. You don't need another soundtrack for commentary. Just reduce the level of the main soundtrack and mix in the commentary stream. Same with button sounds and other interactive features, like picture-in-picture.

Just like editing the document requires unzipping the file first, doing any of this live-mixing to the soundtrack requires decoding it to linear PCM first. This is why it has to be done in the player. They're not going to transmit every option to your receiver, just one soundtrack. You choose what you want to hear, it is mixed in the player (i.e. the soundtrack you want to hear is literally built in real time inside the player) and transmitted as a final mix to your receiver.

Current HDMI allows 8 channels of 96/24 PCM to be transmitted (more than enough resolution for any soundtrack), but not the new codecs in their native form. When HDMI 1.3 arrives, it will allow the new codecs mentioned above to be transmitted in their native bitstream, but only if they were authored in 'Basic' mode (no interactivity). If the soundtrack was authored in Advanced mode, then it cannot be transmitted in undecoded form; decoding in the player is mandatory because of live mixing.

So far, all HD DVD soundtracks have been authored in Advanced mode. Which means nothing will change when new receivers arrive on the market. Despite having HDMI 1.3 transmission and decoders built into the receiver, decoding will still have to take place in the player.

Currently, Blu-ray discs are authored in Basic mode, since they haven't gotten interactivity yet. As soon as BD Java is up and working, they'll all be authored in Advanced mode too. At that point, what are the decoders in the receivers going to do? Decode the relatively few BD titles that were released before interactivity? Most of those titles will be re-issued anyway.

Personally, I'm glad that decoding is shifting to the player. I wish it had always been that way. Since receivers need the data in PCM form anyway, that's what every player should be outputting (irrespective of what format is used to store the data on the disc). As mentioned before, when new audio codecs and formats arrive, you'll have to buy a new player. But as long as the players keep outputting the audio in PCM form, current receivers will always remain compatible with anything that shows up in the future. How elegant is that!


Once again, marketing material from the hardware manufacturers is misleading. Onkyo outright claims that their upcoming DV-HD805 HD DVD player offers "streaming of the new lossless surround sound formats, Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio, as well as two 'lossy' formats, Dolby Digital Plus and DTS®-HD High Resolution Audio." Sure, the player will be able to transmit the bitstreams of those formats, but only if the disc is authored in Basic mode, which no HD DVDs are, a fact they conveniently neglect to mention.

So, after all that, what does HDMI 1.3 truly gain the HD DVD or Blu-ray consumer that couldn't be gotten from any of the previous existing versions of HDMI? Frankly, not a lot. 1.3 offers the ability to transmit extended color ranges that don't even exist in the source, and makes available the delivery of raw audio bitstreams that are better off decoded inside the player first anyway, after which they can be (and currently are with great success) transmitted as uncompressed PCM by any version of HDMI. Honestly, the only real innovation that HDMI 1.3 allows for is the enhanced lip sync correction feature, and there's no indication of when or how that might be implemented.

If you were buying a new HDTV or A/V receiver right now and wanted to feel thoroughly future-proofed, it certainly couldn't hurt to make sure that they're HDMI 1.3 compliant, but there's no reason to feel nervous or cheated if they aren't. At the present time, for all practical applications, any version of HDMI is perfectly capable of transmitting the best that Blu-ray or HD DVD offers just as well as any other. Unfortunately, HDMI 1.3 is more hype than substance.


Källa:
http://www.avforums....ad.php?t=613659

Bara att inse att dekodern i förstärkaren inte kommer att användas mycket alls.

Redigerat av Audiovector, 02 september 2007 - 11:40.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.