Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nordost Sort Kones

2 svar i tråden

Skickat 11 april 2013 - 09:28

Undrar om någon inne på forumet har erfarenheter av att använda Nordost Sort Kones under sin elektronik i stereoracket? Vilka upplevda fördelar/nackdelar finns med dessa? Har tänkt använda dem under mitt linjesteg (Audio Research LS17) och RIAA- steg (Audio Research PH5), alltså lite småkänslig rörelektronik som behöver lite mer vibrationsdämpning för att blomma ut helt.

Vilken modell av Sort Kones ger mest för pengarna? Finns det möjligtvis någon annan typ av dämpfötter som kan vara lämpliga att titta på innan man slår till på Sort Kones? Tips på detta tas emot tacksamt!

Det här inlägget har ändrats av GyroSE 11 april 2013 - 09:47

Skickat 07 maj 2013 - 10:10

• Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 502 inlägg
" Seriösa skivspelare bör redan ha ett flytande upphängt innerchassie som standard. Det har då en resonansfrekvens som är klart lägre än tonarmsresonansen. Att införa ett tredje svängningssystem i serie skulle misslyckas om det inte hade resonansfrekvens lägre än 1 till 2 Hz. En skivspelare med plintkonstruktion som står på hårda fötter skulle dock kunna förbättras med anpassade audiofilfötter. "
Citerat från SD-Design, som håller på med dämpfötter. Deras dämpfötter för subwoofers har jag egen erfarenhet av och där fungerade de väldigt bra.

Under elektronik har jag dock svårt att se några större fördelar.

Det här inlägget har ändrats av Falcy 07 maj 2013 - 10:12

Skickat 08 maj 2013 - 05:49

Under rörelektronik gör det definitivt en skillnad då sådan teknik är mer känslig för vibrationer. När det gäller RIAA- steg så är de känsliga oavsett om vi snackar transistor- eller rörvarianter. Övrig elektronik utom möjligtvis CD- spelare behöver ingen extradämpning än vad de ordinarie apparatfötterna erbjuder enl mina erfarenheter. Har själv testat SD- Designs produkter ett flertal gånger med mycket gott resultat

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Riktigt läckra blev dom på Memento stativen ;)
    Hifi_Perka
    2013-05-25 00:42:26
  • Bättre än så här blir det inte :P
    Hifi_Perka
    2013-05-25 00:36:08
  • Här har jag monterat de två duklagrena i fästskenan.
    Mistermister
    2013-05-24 22:15:30
  • Jag satte först fast ramen med ståltråd
    Mistermister
    2013-05-24 22:14:09
  • Nu är dukramen på plats
    Mistermister
    2013-05-24 22:12:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.