Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson EH-TW3200 *

2454 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Epson EH-TW3200 (Projektorer) 6 8,65 (109) Inga priser
28 relaterade trådar
Överföra bilden trådlöst från Tv-spel och dator till projektorn? (7 inlägg) 5 år sedan
Försäkrings ärende Byta Epson 3200 mot Epson 6700. (2 inlägg) 6 år sedan
Epson tw 3200 begagnad eller en ny Epson tw 6100? (43 inlägg) 7 år sedan
Benq W1300 eller Epson EH-TW3200 (2 inlägg) 9 år sedan
Projektor vs TV till vardagsrum (123 inlägg) 9 år sedan
Benq w1070 vs. Epson EH-TW3200 (56 inlägg) 10 år sedan
Är hög kontrast bortkastat i ljust vardagrum? (15 inlägg) 10 år sedan
Epson TW3200, kan man koppla in ljud på nåt sätt? (9 inlägg) 10 år sedan
Visning av projektor - Örebro, Karlstad & Västerås (6 inlägg) 10 år sedan
Epson EH-TW3200 VS Epson EH-TW3600? (9 inlägg) 10 år sedan
3D glasögon alternativ till Epson tw5900/tw6000 (52 inlägg) 10 år sedan
Skärm eller duk/proj, Hjälp. (2 inlägg) 10 år sedan
Vilka projektorer i 10.000 kronorsklassen skall jag börja kolla på? (8 inlägg) 11 år sedan
TW-3200 kommer att ersättas! (26 inlägg) 11 år sedan
Hjälp vid köp av första projektorn (54 inlägg) 11 år sedan
Sony VW 50 vs EPSON Tw3200 (0 inlägg) 11 år sedan
Röd prick i bilden på Epson EH-TW3200 (28 inlägg) 12 år sedan
Sanyo PLV-Z800 VS Epson EH-TW3200 (11 inlägg) 12 år sedan
Epson EH-TW3200 vs. Mitsubishi HC3200 bra och dåligt? (19 inlägg) 12 år sedan
Dam i nöd ! (14 inlägg) 12 år sedan
Projektorköp (1 inlägg) 12 år sedan
Tips på projektor ~10k (19 inlägg) 13 år sedan
TW3600 vs TW3200 (14 inlägg) 13 år sedan
Inget blacker-than-black (18 inlägg) 13 år sedan
Val av 1080-projektor (21 inlägg) 13 år sedan
Epson tw-2900 vs tw3200 (3 inlägg) 13 år sedan
Epson EH-TW3200, EH-TW3600 eller Panasonic AE 4000 (45 inlägg) 13 år sedan
Köpråd (4 inlägg) 13 år sedan

#1501

Postad 24 maj 2012 - 22:31

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Kanon det! Vore superschysst! Projektorn jag har nu är min tredje 3200. Har fått den utbytt två gånger och de två senaste har haft "blåskenet". Den första var helgad med rött runt allt nere i högerhörnet.

Det är som sagt var väldigt farligt när man väl börjar syna en såpass här billig projektor ända ut i sömmarna. Man kommer hitta fel, det är nästan oundvikligt. En projektor utan fel hittar du inte på denna sidan <20k strecket. Så länge man är inom DOA-tiden som du verkar vara så är det ju bara att byta och byta tills du hittar en som är 100% felfri, men jag tror det blir svårt, om man synar ordentligt så hittas felen.

Du får gärna komma hit och syna ner min också. Empa säger att han inte har några fel, det tror jag inte på, förrän jag får se den.

Redigerat av Falcy, 24 maj 2012 - 22:32.


#1502

Postad 25 maj 2012 - 04:59

Unregistered726722a6
  • Unregistered726722a6
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Tack för alla svar förresten Falcy och Fredrik11 mm!

Jag bor också i Karlstad. Men de avvikelserna du har i ditt galleri har inget med lensshift att göra vad jag förstår, utan är en eller flera pixelförskjutningar i din LCD-panel. Jag har också den förskjutningen(en vänster + en ner) på min och den finns på i stort sett alla apparater, om man vågar titta lite noga bara. :)


Kolla mitt tidigare inlägg nedan. :)

En liten fråga till er som har en så'n här. Lyser det lila ur utblåset närmast optiken på era också? Jag är kanske lite för petig men det blir lite blåaktigt på bilden där det är hög kontrastskillnad. Alltså kanten på vitt intill svart blir blå-lila. Tänkte prova att rotera projektorn 180 grader och sätta upp en hylla på väggen istället för takfäste och se om fenomenet blir mindre tydligt om man lensshiftar åt andra hållet.

Har testat nu och fenomenet byter bara plats beroende på vilket håll man lensshiftar. Även vänster och höger. Finns det någon som inte får bildfenomen när de lensshiftar!? Är min defekt? Utan lensshift är bilden näst intill perfekt.


Så mitt fel verkar vara pixelförskjutning, men det verkar bli något optiskt fenomen som visar sig som utsmetning vid lensshift.

Det är som sagt var väldigt farligt när man väl börjar syna en såpass här billig projektor ända ut i sömmarna. Man kommer hitta fel, det är nästan oundvikligt. En projektor utan fel hittar du inte på denna sidan <20k strecket. Så länge man är inom DOA-tiden som du verkar vara så är det ju bara att byta och byta tills du hittar en som är 100% felfri, men jag tror det blir svårt, om man synar ordentligt så hittas felen.

Du får gärna komma hit och syna ner min också. Empa säger att han inte har några fel, det tror jag inte på, förrän jag får se den.


Ja det är ju det. Hur petig man får vara egentligen... Men som sagt så vet jag ju inte hur det kan se ut i bästa fall, och som du säger så kanske man ska försöka få en perfekt när man fortfarande är under DOA-tiden. Har 14 dagar kvar på den. Det bästa med min nuvarande är att den är tystast av de tre jag haft. Undrar hur många gånger man kan byta projektor för dessa fel? Kanske får ta mig en tur till Karlstad och ta mig en kik...

Redigerat av Unregistered726722a6, 25 maj 2012 - 05:07.


#1503

Postad 25 maj 2012 - 08:58

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Empa säger att han inte har några fel, det tror jag inte på, förrän jag får se den.


För att förtydliga så sa jag inte att min inte har några fel, jag har inte märkt av dom bara :)

#1504

Postad 27 maj 2012 - 21:41

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Tänkte att man ev. kunde testa denna som en förstaprojektor när den är så billig o allt. Problemet är bara att jag endast har 3,5-3,6m ifrån duk till bakvägg. Jag undrar hur nära projektorn kan stå bakvägg ( tänkte var den har utblåset )? Om jag kan köra den direkt mot bakvägg, hur stor bild kan jag få då på, med tanke på att projektorn verkar uppta nästan 4dm?

Om jag matar in 3,2m här= http://www.projector...culator-pro.htm så får jag en bild på ca. 80 tum ( kanske 79 tum eller så ifall man ska vara exakt ).

Det skulle ev. kunna vara ok, speciellt som en 80 tums tv är rätt så dyr. Funderar lite på det här paketet: http://www.netonnet....-w/163663.4849/

Kanske att man skulle ta en gråmålad duk eftersom svärtan är såppas dålig på dessa projektorer vad jag förstår, men det får väl bli såhär, så kan jag ju ha kvar den vita duken o byta projektor om jag inte blir nöjd, för jag har läst att gråa dukar kan påverka färgerna lite negativt? En sista fråga bara, om jag bara får 80 tum i bild, kommer det se mycket konstigt ut då på en 90 tums duk, jag menar, kommer den duken som är kvar i kanterna lysa och förstöra allting?

#1505

Postad 27 maj 2012 - 22:02

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Sen tänkte jag om man kör 4:3 material, då blir det ju också vitt i kanterna. Är detta ödesdigert för svärtan?

#1506

Postad 27 maj 2012 - 22:05

morango
  • morango
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Tänkte att man ev. kunde testa denna som en förstaprojektor när den är så billig o allt. Problemet är bara att jag endast har 3,5-3,6m ifrån duk till bakvägg. Jag undrar hur nära projektorn kan stå bakvägg ( tänkte var den har utblåset )? Om jag kan köra den direkt mot bakvägg, hur stor bild kan jag få då på, med tanke på att projektorn verkar uppta nästan 4dm?

Om jag matar in 3,2m här= http://www.projector...culator-pro.htm så får jag en bild på ca. 80 tum ( kanske 79 tum eller så ifall man ska vara exakt ).

Det skulle ev. kunna vara ok, speciellt som en 80 tums tv är rätt så dyr. Funderar lite på det här paketet: http://www.netonnet....-w/163663.4849/

Kanske att man skulle ta en gråmålad duk eftersom svärtan är såppas dålig på dessa projektorer vad jag förstår, men det får väl bli såhär, så kan jag ju ha kvar den vita duken o byta projektor om jag inte blir nöjd, för jag har läst att gråa dukar kan påverka färgerna lite negativt? En sista fråga bara, om jag bara får 80 tum i bild, kommer det se mycket konstigt ut då på en 90 tums duk, jag menar, kommer den duken som är kvar i kanterna lysa och förstöra allting?




edit: sorry såg inte 4:3 format..

Redigerat av morango, 27 maj 2012 - 22:05.


#1507

Postad 27 maj 2012 - 23:46

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

En sista fråga bara, om jag bara får 80 tum i bild, kommer det se mycket konstigt ut då på en 90 tums duk, jag menar, kommer den duken som är kvar i kanterna lysa och förstöra allting?


Ja det blir inte så bra, men det är väl bara att zooma in lite och köra på 90" istället? På ett avstånd av 3.2 meter kan du få en bild på mellan 51 och 107" enligt din länk. :)

#1508

Postad 28 maj 2012 - 13:05

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Tack för svaret, B8.

Jag så på AVS forum att dom köper filter till denna projektor för att göra det svarta svartare! http://www.avforums....-eh-tw3200.html Vad tror ni om detta, någon som kör med det? Man kan ju testa, är ju inte alls dyrt tydlien.

#1509

Postad 29 maj 2012 - 10:08

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Tack för svaret, B8.

Jag så på AVS forum att dom köper filter till denna projektor för att göra det svarta svartare! http://www.avforums....-eh-tw3200.html Vad tror ni om detta, någon som kör med det? Man kan ju testa, är ju inte alls dyrt tydlien.


Hmm... hade varit värt att testa :) Vart i sverige kan man köpa ett sånt, och som passar 3200an? :)

#1510

Postad 29 maj 2012 - 16:02

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Jag har beställt ett på prov ifrån det här stället: http://s.dealextreme...html?sort=Price

Kolla gärna AVS tråden för mer info. Tror det var ett 62mm ND2 som jag la beställning på, o det går på istort 50 riksdaler inkl. frakt.

#1511

Postad 29 maj 2012 - 16:16

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Har bara en sista fråga innan jag lägger in en beställning på projektorn, och det hur man ska placera den.
Taket resonerar jag är för högt, lär väl vara 2,4m och eftersom jag kör en liten bild med duken rätt långt ned, så antar jag att lensshiften ej räcker till?

Så det finns egentligen två o kanske tre alternativ, antingen att ha den i en stringhylla som jag tänkte ha bakom mig på väggen, men eftersom den är 36cm djup+ att det krävs extra för sladdar+ev. fläktning så kommer framdelen av projektorn utanför hyllan.

Nej, en väggupphängning är väl det enda?( rätta mig om jag har fel ) ...såvida jag inte vill ha projektorn på ett litet bord bredvid fåtöljen. Vilket väggfäste ska jag välja? Passar detta tror ni: http://www.netonnet....3s/149396.3158/

#1512

Postad 29 maj 2012 - 17:34

fredrik11
  • fredrik11
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Har bara en sista fråga innan jag lägger in en beställning på projektorn, och det hur man ska placera den.
Taket resonerar jag är för högt, lär väl vara 2,4m och eftersom jag kör en liten bild med duken rätt långt ned, så antar jag att lensshiften ej räcker till?

Så det finns egentligen två o kanske tre alternativ, antingen att ha den i en stringhylla som jag tänkte ha bakom mig på väggen, men eftersom den är 36cm djup+ att det krävs extra för sladdar+ev. fläktning så kommer framdelen av projektorn utanför hyllan.

Nej, en väggupphängning är väl det enda?( rätta mig om jag har fel ) ...såvida jag inte vill ha projektorn på ett litet bord bredvid fåtöljen. Vilket väggfäste ska jag välja? Passar detta tror ni: http://www.netonnet....3s/149396.3158/


Annars finns ju VM Acoustics (S1tror jag den heter) som passar perfekt till denna projektorn. Har en själv och är toknöjd, lite dyr men snygg.

#1513

Postad 29 maj 2012 - 17:37

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Den här eftersom den är 40cm djup kan också vara ett alternativ: http://www.ikea.com/...ducts/60134049/

Frågan är bara hur man kan få oojektor att ligga stilla?

Fint förslag med Hifiklubbens hylla. Den kostade dock några hundra mer än den jag efter ditt meddelande länkade från Ikea. Men hur får du projjen att ligga still? (ursäkta om frågan är dum, har inte ägt nån projektor ).

Ändrat. glöm det där med att ligga still, ser ju på din bild att det verkar stabilt, verkar ju gjord för projjen...

Redigerat av projectoro, 29 maj 2012 - 17:41.


#1514

Postad 29 maj 2012 - 20:39

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0
Jag har min TW-3600 på en IKEA Lack vägghylla, men den modellen har utgått (bild finns i mitt galleri). Borde funka väl så bra med denna Bestå. Jag har inte fixerat projektorn på hyllan, den står still ändå. Har ställt den så att fötterna står kant i kant med framkant på hyllan, då är det lätt att komma rätt efter man rengjort filtret eller så. Har dock funderat på att sätta något vid fötterna som fixerar projektorn.

Redigerat av Erik_N, 29 maj 2012 - 20:42.


#1515

Postad 01 juni 2012 - 17:58

morango
  • morango
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag fick hem min TW-3200 idag. Kör igång den, blå lampa vid 'powerknappen' lyser i ett par sekunder. Sedan börjar varningslampan för värmen att blinka fläktarna går igång och projektorn slår av sig.

Inte mycket att göra förutom att vänta på måndagen och Epsons support antar jag?

#1516

Postad 01 juni 2012 - 18:02

fredrik11
  • fredrik11
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Jag fick hem min TW-3200 idag. Kör igång den, blå lampa vid 'powerknappen' lyser i ett par sekunder. Sedan börjar varningslampan för värmen att blinka fläktarna går igång och projektorn slår av sig.

Inte mycket att göra förutom att vänta på måndagen och Epsons support antar jag?


Nej fy fan va drygt! Lider med dig....

#1517

Postad 01 juni 2012 - 19:22

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Hur får man ljud ur denna? Tänkte testa innan jag kopplar in högtalarna.

Jaja, det fanns tydligen inget ljud i projjen.

Redigerat av projectoro, 01 juni 2012 - 19:28.


#1518

Postad 01 juni 2012 - 19:46

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Det var tamigfasiken tv klass på projjen projicerad mot tapeten, men svärtan vet jag inte hur det blir med. Körde några minuter No country for old men och o början när förtexterna mot svart bakgrund kom upp så blev det ju helt genomskinligt! Men i blandade scener tycker jag det var godkänt svart, men i början som sagt var det inget kul alls.

#1519

Postad 01 juni 2012 - 20:05

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Svartnivån är ju beroende av både projektor, inställningar på projektorn, rum, mörkläggning samt duk, så frågan är hur de andra perimetrarna var... :)

Sen är ju 3200 absolut inte svärtmonster, men ändå, mycket kan spela in.

#1520

Postad 01 juni 2012 - 20:12

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Rätt nedsläckt, dock har jag inte köpt rullgardin ännu utan kör med persienner ( men solen hade ju gått ned o drog för gardinerna också ), så det var inte kolsvart. Alla andra ljus var släckta o dörren stängd. Tapeten är medelmörk.

Ja, såhär kan det inte se ut, genomskinligt som sagt, inte denna fina svarta färg.

Knepigt dock att jag inte sr några såna här lysande pixlar eller liknande fenomen, för et var jag helt inställd på att jag skulle. Men det kommer väl med svärtan om nu den nånsin gör sig gällande, annars får det väl bli en JVC 350 ändå kanske.

Redigerat av projectoro, 01 juni 2012 - 20:19.


#1521

Postad 01 juni 2012 - 21:40

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Alla har ju olika "kravnivåer" också. Vad hade du för inställningar? Det är ju ganska brutal skillnad på svartnivån på cinema eco kontra dynamic normal till exempel. "Hyfsat" nedsläckt kan ju förstöra en del det med...

Men absolut, smaken är ju som baken, väldigt många har uppenbarligen inga som helst problem med svärtan på en TW3200 ens i ett hyfsat dåligt rum, medan andra inte ens kan tänka sig att leva med den i ett helt svart rum med en högkontrastduk. Alla är vi olika. Därför man alltid ska försöka kolla så mycket som möjligt innan man köper... ;)

#1522

Postad 01 juni 2012 - 23:04

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Ja, jag såg det nu att man skulle ha Cinema läget på och det blev tydligt bättre, och nu när det är helt mörkt ute så är bilden ännu bättre. Klart också som du säger att det man har olika kravnivåer. Dock så får man väl se med den vita duken hur det blir, kanske ännu sämre svärta än på min relativt mörka tapet, borde ju vara som så...

Men som sagt i blandade scenner bryr jag mig inte, men när det ska vara nedsläckt vill jag ha det nedsläckt. Men sen så börjar nog jag som alla andra att vänja mig vid LCD svärta, för jag märker att jag kan få ont över ögonen om bilden blir för mörk, så känns det ialla fall.

Sen så måste jag säga att bilden inte kändes speciellt stor men mycket lagom. Har en 32 o en 37 o detta blir ju större men inget man tänker på så mycket kanske. som man kan tro. Ska ju "endast" köra med 81" också till att börja med. Tänkte på 90" först eftersom många av er säger att det är bättre att köra lite större, men eftersom jag inte är så van stor bild, så får det bli 81" till att börja med ialla fall. 81" 16:9 på ~3,35m ögonavstånd. Ska bli intressant att dra på lite riktig film i Technicolour snart o se hur det ser ut med LCD proj!

Alltså få reda på hur LCD projjar kan hantera varma färger.

Redigerat av projectoro, 01 juni 2012 - 23:07.


#1523

Postad 02 juni 2012 - 08:33

Unregistered726722a6
  • Unregistered726722a6
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Var och hämtade min fjärde 3200 mot DOA-nummer i torsdags. Pixelföskjutning och röd fläck vid mörk bild på den nya. Ska det vara så svårt att justera in paneler mot varandra!? Inget man kan göra själv? Dags för en femte....

#1524

Postad 02 juni 2012 - 10:54

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Sen så måste jag säga att bilden inte kändes speciellt stor


Här har du svaret på varför:

81" 16:9 på ~3,35m ögonavstånd.

;)

THX rekommenderar exempelvis en 110" stor bild på det tittavståndet, så nä, så stor borde den inte vara. Men om du tycker det är lagom så är det väl perfekt för dig. :)

Angående svärtan så ge det en ordentlig omgång med ett par filmer. Kvarstår din känsla så kanske det är läge att byta projektor helt enkelt. Men dra en ordentlig repa genom inställningarna först också och kolla så du har rätt på blacker than black osv. (en kalibreringsskiva är inte dumt att ha).

#1525

Postad 03 juni 2012 - 07:39

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Ja, jag såg det nu att man skulle ha Cinema läget på och det blev tydligt bättre, och nu när det är helt mörkt ute så är bilden ännu bättre. Klart också som du säger att det man har olika kravnivåer.

Jag tror inte du har för höga krav. Utan det är ju inställningar och mörkläggning som är ditt "problem". Det märks ju tydligt att du inte är riktigt insatt och ändå dissar projektorn. Har man inte koll på Dynamic Normal och Cinema Eco så ska man nog inte ge sig på att dissa en projektor. :)
Ett tips, när du fått duken. Kör DVE HD, en "justeringsskiva", som hjälper dig att få en mer korrekt nivå av ljus/kontrast/färg.
Var bor du? Finns du i Karlstad området så har jag skivan och då kan jag hjälpa dig med det.

Angående svärtan så ge det en ordentlig omgång med ett par filmer. Kvarstår din känsla så kanske det är läge att byta projektor helt enkelt. Men dra en ordentlig repa genom inställningarna först också och kolla så du har rätt på blacker than black osv. (en kalibreringsskiva är inte dumt att ha).

En ordentlig omgång filmer och en justering med DVE. Och korrekt mörkläggning.
Finns ingen projektor som är bra om det är ljust i rummet, inte heller denna.

Redigerat av Falcy, 03 juni 2012 - 07:41.


#1526

Postad 03 juni 2012 - 12:27

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Så sant som det är sagt!

#1527

Postad 03 juni 2012 - 12:58

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0
Jag har visserligen en TW3600 men skillnaderna lär inte vara enorma. Mitt rum går att mörklägga bra samt har svart tak och gråa väggar, släpper jag in lite ljus fördärvar det svärtan rätt snabbt. Precis som föregående skribenter så är jag övertygad om att det handlar om att få till ett bra rum och rätt inställningar för att det ska bli bra.

Kan citera det den som kalibrerade min projektor skrev på ett annat forum:

Projektorn gav generösa inställningsmöjligheter även om CMS:en betedde sig dock ganska mystiskt. Det blev rätt mycket ologiska justeringar här för att nå dit man ville. Det resulterade som tur var inte i någon bandning eller förstörde andra parametrar, så resultatet blev bra även om reglagen blev omställda ganska ordentligt. Som Erik nämnde var grön inte möjlig att få till korrekt, men jag tycker vi hittade en bra kompromiss.

Däremot var gråskala och gammatracking väldigt fin redan i sina grundinställningar och krävde endast lite finputs för att få riktigt bra prestanda.

Slutresultatet blev en ljusstyrka på 14 ftL och vältrackande gamma på 2.3. Med bra skärpa, utmärkt ljus/reflektionskontroll i rummet och en Studiotek ST130 G3 så är det imponerande vad en 15k-projje kan prestera! Tycker Erik gjort helt rätt prioriteringar med att satsa stort på rum och duk. Då har varenda projje bästa förutsättningar att prestera optimalt.


I en annan kommentar påpekar samma person att svärtan inte når riktigt den nivån som man kan få med vissa andra projektorer, men med rätt förutsättningar blir det ändå bra.

För den som är intresserad kan hela inlägget läsas här.

#1528

Postad 04 juni 2012 - 01:41

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Jag tror inte du har för höga krav. Utan det är ju inställningar och mörkläggning som är ditt "problem". Det märks ju tydligt att du inte är riktigt insatt och ändå dissar projektorn. Har man inte koll på Dynamic Normal och Cinema Eco så ska man nog inte ge sig på att dissa en projektor. :)
Ett tips, när du fått duken. Kör DVE HD, en "justeringsskiva", som hjälper dig att få en mer korrekt nivå av ljus/kontrast/färg.
Var bor du? Finns du i Karlstad området så har jag skivan och då kan jag hjälpa dig med det.

En ordentlig omgång filmer och en justering med DVE. Och korrekt mörkläggning.
Finns ingen projektor som är bra om det är ljust i rummet, inte heller denna.



Tack för erbjudandet, dock så är jag lite privat med vart jag bor, det kan ju vara ett litet ställe...
Sen vad gäller projektorns bild skriver jag nog ändå vad jag känner för, sedan om det är missvisande får andra bedöma. Den enda inställningen jag gjort är att kryssa för Cinema mode.

Det enda direkt pinsamma hittills var i början av Apocalypse now redux, i början när Sheen ligger o tänker och bilden liksom blir genomskinlig. Det var inte bra alls... Den scenen ska jag ta mig an så fort jag fått hem duken och fixa den så bra jag kan.

Förresten, DVD tycker jag är i princip lika bra som blu-ray, men det beror väl på utgåva förstås. Trodde att blu-ray skulle vara klart bättre.

#1529

Postad 04 juni 2012 - 05:58

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0
Du får självfallet tycka vad du vill, men om det du tycker grundas på bilden du sett från en projektor som varken fått ett vettigt rum eller korrekta inställningar så får du nog vara beredd på att ditt tyckande ifrågasätts..... :rolleyes:

Jag gjorde det projektorförsäljaren (och flera andra) sa att jag behövde göra för att få bra bild, och jag blev nöjd med bilden. :)

#1530

Postad 04 juni 2012 - 09:09

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Förresten, DVD tycker jag är i princip lika bra som blu-ray,


:blink:
Det här får jag inte ihop riktigt, först låter det som du ändå har relativt höga krav på bilden, men sen likställer du mer eller mindre BD och DVD. Inget illa menat, men det låter lite roligt. :)

#1531

Postad 04 juni 2012 - 10:14

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Sen vad gäller projektorns bild skriver jag nog ändå vad jag känner för, sedan om det är missvisande får andra bedöma. Den enda inställningen jag gjort är att kryssa för Cinema mode.

Givetvis får du skriva mer eller mindre vad du vill. Jag tänker inte censurera. :) Men när det du skriver inte är riktigt korrekt så måste ju andra få skriva att du har fel. Jag har själv den här projektorn, i ett ljust rum. Och det blir ingen bra bild när det är dagsljus. Men när mörkret faller så blir också bilden riktigt bra. Har du ett mörkt rum och bilden ändå blir pinsamt grådassig är det något annat fel. Inställningar t.ex.

Förresten, DVD tycker jag är i princip lika bra som blu-ray, men det beror väl på utgåva förstås. Trodde att blu-ray skulle vara klart bättre.

Återigen, du får givetvis tycka vad du vill. Men när du kommer med ett så här direkt felaktigt påstående så faller din trovärdighet rätt enormt. Det kan säkert finnas några BD som är likvärdiga en DVD, men att du skulle ha lyckats träffa alla de dåliga BD-släppen är osannolikt.

Du behöver hjälp med att justera inställningarna. Har du ett någerlunda mörkt rum så kommer du att få en helt OK bild, jag anser inte att TW-3200 har grådassig bild när det är mörkt i rummet. Den har inte den bästa svärta jag sett men den är bättre än "grådassig", det kan jag lova. Och ser du ingen skillnad på DVD kontra BD så är dina krav inte direkt höga.

Redigerat av Falcy, 04 juni 2012 - 10:16.


#1532

Postad 04 juni 2012 - 16:17

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Ni har säkert rätt. Som sagt det enda direkt konstiga hittills har varit i början av Apocalypse filmen, kanske är en svår scen vad vet jag. Men när jag får duken så ska jag se om de blir bättre.

Vad gäller DVD o blu-ray så har jag mest DVD filmer, men jag har kört No country for old men på blu-ray, sen så spelade jag upp Fargo på DVD. Det såg jag ingen sklillnad på, men sen har jag inte perfekt syn heller. Vad gäller svartnivå o varma färger i bilden tycker jag det är viktigt, men det är kanske godkänt på den punkten hittills, dock inte scenen som jag beskrev.

Man får ju också tänka på att spelarn skalar upp DVD, sen om de blir bättre eller ej vet jag inte, men mina ögon lurar det ialla fall.

#1533

Postad 04 juni 2012 - 20:36

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Jag ser skillnad mellan tv sändning, dvd, bd och bd-3d utan problem! Tv sändning med sd ser ut som lite halvdålig dvd medan dvd ser helt ok ut, sen kommer bd då kan man snacka om bra o fin bild och slutligen bd-3d är en jäkla upplevelse iomed 3d effekterna. Inte alla som uppskattar de men ändå vem bryr sig!!! Nåja fattar inte att du ej ser skillnad mellan dvd och bd, men men bra för dig då slipper du köpa bd och kan köpa extremt billiga dvd istället ;)

#1534

Postad 04 juni 2012 - 20:43

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0
När ett par kompisar var hemma för ett tag sen och jag skulle visa vad grejerna gick för med Avatar så blev det lite fel.... Satte i filmen och så direkt på filmbolagets logga i början att det var något som inte stämde. Kollade då i boxen och såg att jag satt i DVD istället för BD! :blush:

Bytte skiva och det blev stor skillnad som även kompisarna såg direkt. Fast jag har inte nån spelare med bra uppskalning, har man en Oppo eller så kanske det är mindre skillnad? :unsure:

#1535

Postad 04 juni 2012 - 20:45

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Jag ser skillnad mellan tv sändning, dvd, bd och bd-3d utan problem! Tv sändning med sd ser ut som lite halvdålig dvd medan dvd ser helt ok ut, sen kommer bd då kan man snacka om bra o fin bild och slutligen bd-3d är en jäkla upplevelse iomed 3d effekterna. Inte alla som uppskattar de men ändå vem bryr sig!!! Nåja fattar inte att du ej ser skillnad mellan dvd och bd, men men bra för dig då slipper du köpa bd och kan köpa extremt billiga dvd istället ;)


Jag ser skillnad på uppskalad DVD ( spelad i blu-ray spelare ) och DVD sprelad i DVD spelare på en 37" tv. Dock så tänkte jag inte på att det var nån märkbar skillnad mellan Fargo DVD ( uppskalad ) och No contry for old men på 3,35m 81 tum på projkektor

#1536

Postad 04 juni 2012 - 21:03

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Jag ser skillnad på uppskalad DVD ( spelad i blu-ray spelare ) och DVD sprelad i DVD spelare på en 37" tv.


Fast har tv:n högre upplösning än SD-formatet (vilket jag antar den har), så sker ju en uppskalning av DVD:n oavsett vilken spelare du spelar den i. Antingen skalar DVD-spelaren eller TV:n upp filmen. En display kan aldrig visa något i lägre upplösning än dess egen (om inte något i kedjan är konstigt inställt och DVD:n visas som en mindre bild i TV:n med svart ram runt hela).

Dock så tänkte jag inte på att det var nån märkbar skillnad mellan Fargo DVD ( uppskalad ) och No contry for old men på 3,35m 81 tum på projkektor


För det mesta brukar det ju vara uppenbara skillnader, men det finns såklart undantag. Har du möjlighet så kan det ju vara kul att jämföra samma film någon gång. Tor säkert du börjar inse de rätt stora skillnaderna efter ett tag när du börjar känna din display lite bättre.

#1537

Postad 04 juni 2012 - 21:12

projectoro
  • projectoro
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Fast har tv:n högre upplösning än SD-formatet (vilket jag antar den har), så sker ju en uppskalning av DVD:n oavsett vilken spelare du spelar den i. Antingen skalar DVD-spelaren eller TV:n upp filmen. En display kan aldrig visa något i lägre upplösning än dess egen (om inte något i kedjan är konstigt inställt och DVD:n visas som en mindre bild i TV:n med svart ram runt hela).



För det mesta brukar det ju vara uppenbara skillnader, men det finns såklart undantag. Har du möjlighet så kan det ju vara kul att jämföra samma film någon gång. Tor säkert du börjar inse de rätt stora skillnaderna efter ett tag när du börjar känna din display lite bättre.


Absolut, jag utesluter inga skillnader, rapporterar endast vad sett hittills. Men visst, om jag tänker noga efter så kanske bilden på No country for old men upplevdes lite jämnare än Fargo, det är det mesta jag kan komma med.

Det där med uppskalningen vet jag inget om och jag förväntar aldrig mig att folk ska tro mig, men min uppfattning är den att att jag får bättre bild av samma film ( DVD ) i min Blu-ray spelare gentemot min kanske 7-8 år gamla DVD spelare. Teven är full HD.

#1538

Postad 04 juni 2012 - 21:47

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Det där med uppskalningen vet jag inget om och jag förväntar aldrig mig att folk ska tro mig, men min uppfattning är den att att jag får bättre bild av samma film ( DVD ) i min Blu-ray spelare gentemot min kanske 7-8 år gamla DVD spelare. Teven är full HD.


Ja det säger jag inte emot, det enda jag ville påpeka var att bilden skalas upp oavsett om du kör den i din BD-spelare eller om du kör den i din DVD-spelare.

#1539

Postad 05 juni 2012 - 06:22

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Så, då har jag fått tillbaks min projektor från service i England. Det var dammkort på den gröna panelen som behövde avlägsnas.
Den hämtades runt middagstid på tisdagen och på fredagen var en annan vid min dörr, tyvärr brydde sig DHL inte om att ringa innan de levererade så jag kunde inte ta emot den hemma när de var där strax efter tolv. Förjlden blev att de körde tillbaks den till Landvetter och gjorde ett nytt försök igår.

Alla dammkorn verkar vara borta men min ansträngning att hålla själva projektorn i toppskick under ett år var visst helt i onödan. Enheten jag fick tillbaks har så dålig lensshift att om man försöker flytta bilden horisontellt så "ramlar" bilden rakt ner runt 2-3cm innan den flyttar sig åt sidan så man får hålla på att kompensera hit och dit vid minsta lilla rörelse. Just det ja, den har svårt att stanna kvar på rätt plats vid små justeringar utan trillar lätt tillbaks till ursprungsläget om man försöker flytta en cm eller så.

Det sagt så är de ju fullt bruklig och alternativet att få tillbaks samma enhet och därmed vänta flera veckor hade ju inte vart kul.

Lamptiden stod på noll, om det innebär att det är en ny lampa i eller att de har nollat räknaren vid service har jag ingen aning om, nån som vet?

#1540

Postad 05 juni 2012 - 11:01

fredrik11
  • fredrik11
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Så, då har jag fått tillbaks min projektor från service i England. Det var dammkort på den gröna panelen som behövde avlägsnas. Den hämtades runt middagstid på tisdagen och på fredagen var en annan vid min dörr, tyvärr brydde sig DHL inte om att ringa innan de levererade så jag kunde inte ta emot den hemma när de var där strax efter tolv. Förjlden blev att de körde tillbaks den till Landvetter och gjorde ett nytt försök igår. Alla dammkorn verkar vara borta men min ansträngning att hålla själva projektorn i toppskick under ett år var visst helt i onödan. Enheten jag fick tillbaks har så dålig lensshift att om man försöker flytta bilden horisontellt så "ramlar" bilden rakt ner runt 2-3cm innan den flyttar sig åt sidan så man får hålla på att kompensera hit och dit vid minsta lilla rörelse. Just det ja, den har svårt att stanna kvar på rätt plats vid små justeringar utan trillar lätt tillbaks till ursprungsläget om man försöker flytta en cm eller så. Det sagt så är de ju fullt bruklig och alternativet att få tillbaks samma enhet och därmed vänta flera veckor hade ju inte vart kul. Lamptiden stod på noll, om det innebär att det är en ny lampa i eller att de har nollat räknaren vid service har jag ingen aning om, nån som vet?


Min utbytes är precis som din, så fort man ska justera linsen "ramlar" den ner flera cm. Men efter en stunds pillande får man till det om man har tur. Jag tror nog att dom nollat räknaren på din, fast vem vet. Den jag fick hade gått 1500h :unsure: (den jag skickade in hade gått ca300 om jag inte minns fel)

#1541

Postad 05 juni 2012 - 13:03

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Ja, min hade gått 1500h på mindre än ett år så jag hoppas att den jag fick har gått mindre, nollning eller ej.
Oavsett så har man ju 3årsgarantin på lampan.

#1542

Postad 07 juni 2012 - 08:24

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Håller på kollar efter en ny projj åt svågern. Epson får mycket positivt i tester men det mesta snacket i trådarna här på minhembio handlar om problem, garantier och sånt. Törs man köpa en Epson ?

[Edit] För att inte göra någon lessen: Det skrivs mycket bra om Epson i tester, och jag såg nån rätt bra när jag kollade in projjar för ett par år sen för egen uppgradering. Alltså: vi vet att bilden är bra, och frågan är om det är så illa med felutfall som det ser ut i trådarna...

Redigerat av AAKEE, 07 juni 2012 - 10:13.


#1543

Postad 07 juni 2012 - 12:40

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Problemet är just att de säljs i stora kvantiteter och då blir det många som också kan få problem, de som inte skriver är de som inte haft problem med sina. Men det jag ser fel på hos Epson är just vid service att man ej får tillbaka sin egen utan de kör med ett utbytes system, som kan leda till att man får en sämre tillbaka än den man skickade. Sen är det nog många som fått bra projektorer tillbaka med, men tyvärr brukar inte de som har lyckats få bra service skriva utan de sitter lugna hemma och ser film istället :)

#1544

Postad 12 juni 2012 - 15:06

Unregistered726722a6
  • Unregistered726722a6
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
För informations skull så har jag nu varit och hämtat min femte 3200:a. Denna är mycket bättre än de tidigare. Knappt en hel pixelrads förskjutning åt något håll så denna är nog så bra det blir. Hade problem med den och var på väg att hämta en sjätte men hittade felet själv. Det var skuggbild bakom allt som hade hög kontrastskillnad och det blev värre ju längre ner på bilden man kollade. Det visade sig att zoomreglaget glappade mot "zoomlinsen" så den ställde sig snett med detta som följd när den hamnade i ett konstigt mellanläge. Ingen dret att jag hittede det och slipper åka en femte gång för att hämta en ny. Trägen vinner! Känns som man har koll på alla bildfenomen som blir på denna modell nu! Tack för allas info och idéer!

Redigerat av Unregistered726722a6, 12 juni 2012 - 15:10.


#1545

Postad 27 juni 2012 - 14:29

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Det verkar som om min "nya" utbytesprojje har en lös/vobblande fläkt så det blir kanske att skicka in den igen.
När man väl har fått ett fel på en produkt så kan man lika gärna spamma in den för minsta lilla legitima fel så man sedan kan få byta den helt istället.

#1546

Postad 29 juni 2012 - 19:12

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0

Finns ingen projektor som är bra om det är ljust i rummet, inte heller denna.


Jojjomensan, med en React duk blir det hur bra som helst även nu på sommaren utan att ens dra ner persiennerna.
Jag var lite skeptiskt i vintras när jag köpte den svindyra duken men nu förstår jag...

#1547

Postad 29 juni 2012 - 23:58

fredrik11
  • fredrik11
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Jojjomensan, med en React duk blir det hur bra som helst även nu på sommaren utan att ens dra ner persiennerna.
Jag var lite skeptiskt i vintras när jag köpte den svindyra duken men nu förstår jag...


Fan va grymt, då e det man ska satsa på, efter högtalare samt förstärkare då..... :)

#1548

Postad 30 juni 2012 - 08:03

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Jojjomensan, med en React duk blir det hur bra som helst även nu på sommaren utan att ens dra ner persiennerna. Jag var lite skeptiskt i vintras när jag köpte den svindyra duken men nu förstår jag...

Ska villigt erkänna att jag inte sett den in action men jag har oerhört svårt att tro på det du skriver.

Var bor du? Så man ev kan få titta på denna skapelse.

Redigerat av Falcy, 30 juni 2012 - 08:05.


#1549

Postad 30 juni 2012 - 11:08

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Ska villigt erkänna att jag inte sett den in action men jag har oerhört svårt att tro på det du skriver.

Var bor du? Så man ev kan få titta på denna skapelse.


Helt utan att dra för fönstren skulle inte gå här, men trots att jag dragit för så är rummet väldigt ljust såhär års. Ändå har jag precis dragit av ett avsnitt av The Pacific på min Firehawk utan större problem.

Självklart får man offra en del av bildkvaliteten och dra på ett lite sämre höglampsläge, men det funkar! :)

#1550

Postad 30 juni 2012 - 20:25

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 1

Jojjomensan, med en React duk blir det hur bra som helst även nu på sommaren utan att ens dra ner persiennerna.
Jag var lite skeptiskt i vintras när jag köpte den svindyra duken men nu förstår jag...

Tvivlar inte en sekund på detta! Slipper man direkt sol in på duken fungerar HCdukar i alla väder :)!!!
Sitter själv och glor både morgon och eftermiddag/kväll utan problem. Fast när solen står in genom fönsterna så måste rullgardinen närmast duken fällas ner.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.