Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Game ansöker om konkurs

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 mars 2012 - 15:07

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlägg
  • 0
http://www.bbc.co.uk...siness-17512143

#2

Postad 26 mars 2012 - 15:11

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Lika bra, jag kommer inte sakna deras överprisade sortiment iaf.

Med tanke på deras allt annat än goda rykte bla utomlands har dom nog grävt sin egen grav.


#3

Postad 26 mars 2012 - 15:29

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlägg
  • 0
Tycker de hade överlag bättre priser än Gamestop på begagnade och nya spel. Sen är det alltid bra med konkurrens, om Game försvinner här hemma är Gamestop ensama på täppan med begagnathandeln av spel i butik.

#4

Postad 26 mars 2012 - 15:51

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
De blev för stora i käften helt enkelt. Nu hoppas vi på att gamestop går samma öde till mötes.

#5

Postad 26 mars 2012 - 16:00

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

De blev för stora i käften helt enkelt. Nu hoppas vi på att gamestop går samma öde till mötes.

+1

För mig är Game och Gamestop pest eller kolera, båda är lika dåliga och har samma prisfilosofi, dvs ta så mycket betalt det bara går.

Kan i mitt liv förstå varför man inte lika gärna handlar från andra betydligt billigare nätbutiker istället, speciellt när det gäller spel.

#6

Postad 26 mars 2012 - 16:10

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

Kan i mitt liv förstå varför man inte lika gärna handlar från andra betydligt billigare nätbutiker istället, speciellt när det gäller spel.

Det är pågrund av den mentaliteten det snart bara finns restauranger inne i city i många städer. "Mycket billigare på internet!!"

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 26 mars 2012 - 16:11.


#7

Postad 26 mars 2012 - 16:19

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Skulle det vara en nackdel vad gäller spel eller?

Snarare tvärtom, eller vill du klämma på fodralet innan du köper det?

Klart som korvspad man hellre köper där det är billigare, vore konstigt annars.

#8

Postad 26 mars 2012 - 17:41

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Jag tror inte ngn butik som bara koncentrerar sig på att sälja en enda produkt kommer överleva i framtiden.
Det är dömt att misslyckas när man bara säljer spelprodukter. Man måste sälja andra grejjer också.

#9

Postad 26 mars 2012 - 18:28

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Möjligt att så är fallet, men vad som också är fallet är att oavsett vad du än säljer kommer du aldrig att överleva om du inte har konkurrenskraftiga priser på dina produkter heller.

#10

Postad 26 mars 2012 - 18:45

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Framförallt så överlever du inte om du ställer orimliga krav på de som distribuerar produkterna till dig ;)

#11

Postad 26 mars 2012 - 18:46

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0
En kompis handla mycket spel på både Game och Gamestop och han köpte Modern Warefare 2 för 729kr nytt till PS3 och jag har frågat han varför han inte beställer från internet men han säger att han vill ha spelen direkt och köpa de över disk men han har börjat förboka spel iallafall från Webhallen då jag och en annan har försökt få han att inse att det kanske är bättre att handla från en billigare butik. Sedan så impulshandlar han mycket han kan gå in och titta i butikerna när han har vägarna förbi och om han hittar nått han vill ha så köper han det.

Game och Gamestop ligger ju också sju och fem mil bort också så det blir ännu dyrare och frakten ligger på en bråkdel av det kostar i bensin.

Redigerat av Juhan, 26 mars 2012 - 18:50.


#12

Postad 26 mars 2012 - 19:19

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Tycker de är trist om alla spelbutiker försvinner .
Men å andra sidan tar de ju såna hutlösa priser för nya spel och ger så lite om man byter in spel så de känns som att man dragit ner brallorna å bitit i i spelfodralet när man går därifrån så jag undviker det i de längsta :-)

För att inte tala om tex steam som tar mer för ett nedladdat spel än att köpa ett fysiskt ex på nätet .

Får nästan hjärnblödning :ph34r:

#13

Postad 26 mars 2012 - 19:29

Unregistered5bb908bc
  • Unregistered5bb908bc
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0
Man behöver ju inte på handla på nätet om man vill ha billigare spel, man går ju till Giganten eller MM. Priskrig! :D

#14

Postad 26 mars 2012 - 20:05

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Man behöver ju inte på handla på nätet om man vill ha billigare spel, man går ju till Giganten eller MM. Priskrig! :D

Exakt, nåt tom jag glömde nu, men ack så sant.

För övrigt vad gäller fysiskt köpta spel vs Steam kan jag tom tycka att det kan vara värt 50:- extra just för att slippa ha en fysisk skiva och för den smidighet det innebär. Oavsett hur många ggr du ominstallerar din dator eller kanske bara lånar någon annans är det bara att ladda ner och köra utan att hålla reda på cd-keys och automatisk patchning etc.

#15

Postad 26 mars 2012 - 20:38

ipad-2
  • ipad-2
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Dat var synd att de kk, det är bättre med fler aktörer i farten, med risk, för få säljande butiker kommer priset att öka istället.

#16

Postad 26 mars 2012 - 20:49

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Dat var synd att de kk, det är bättre med fler aktörer i farten, med risk, för få säljande butiker kommer priset att öka istället.

Där håller jag inte med alls, de var om något en prishöjande faktor på marknaden.

Redigerat av masse70, 26 mars 2012 - 20:50.


#17

Postad 26 mars 2012 - 20:54

ipad-2
  • ipad-2
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Någon annan aktör kommer att ta del av deras andel, vad händer när MM och Elgiganten har krigat färdigt och vi står där med en vinnare. Man kan bara spekulera, men jag tror att kriget som varit måste någon bekosta, det blir vi konsumenter.

#18

Postad 26 mars 2012 - 20:59

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ett nedladdat spel ska ju fasen inte kosta mer än ett fysiskt ex online..

Sjukt mycket kostnader som kapas

#19

Postad 26 mars 2012 - 21:03

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Är övertygad om att du målar upp en bild som inte stämmer. Idag säljs dessutom mer och mer spel via digital distribution vilket garanterat är framtiden och nåt som bara kommer växa.

Jag ser inte varför det skulle ett hot mot varken pris eller konkurrens. Säljs något för dyrt kommer det inte heller kunna säljas, dvs självreglerande.

Detta är inte ett dugg annorlunda mot det som hände och händer med alla gamla fysiska skivbutiker. Och där verkar de flesta redan accepterat, anammat och tom hyllat utvecklingen som tex med Spotify.

Kan skivindustrin anpassa sig och så deras kunder med deras goda minne kan nog också vi gamers göra det.

Redigerat av masse70, 26 mars 2012 - 21:05.


#20

Postad 26 mars 2012 - 21:03

ipad-2
  • ipad-2
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Ett nedladdat spel ska ju fasen inte kosta mer än ett fysiskt ex online..

Sjukt mycket kostnader som kapas


Det håller jag med om, men du får inte glömma den kostsamma biten, det kostar allt en slant att driva en handel på nätet. De som är webutvecklare har förstånd att ta betalt :rolleyes: Men man tänker miljövänligt när man laddar ner!

Redigerat av ipad-2, 26 mars 2012 - 21:05.


#21

Postad 26 mars 2012 - 21:07

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

+1

För mig är Game och Gamestop pest eller kolera, båda är lika dåliga och har samma prisfilosofi, dvs ta så mycket betalt det bara går.

Kan i mitt liv förstå varför man inte lika gärna handlar från andra betydligt billigare nätbutiker istället, speciellt när det gäller spel.


Ojdå, vilken konstig filosofi, ta betalt så mkt det bara går...

Självklart ska man ta betalt så mkt det BARA GÅR. Går det inte får man väl sänka, svårare än så är det knappast.

G

#22

Postad 26 mars 2012 - 21:13

ipad-2
  • ipad-2
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Självklart ska man ta betalt så mkt det BARA GÅR. Går det inte får man väl sänka, svårare än så är det knappast.

G


Precis, det sista rear man ut, men tjänar likväl en slant, man måste tänka på sin överlevnad :D

#23

Postad 26 mars 2012 - 22:28

Unregisteredddb310e6
  • Unregisteredddb310e6
  • Mästare

  • 2 625 inlägg
  • 0
Jag fattar inte hur man kan ha sådant tunnelseende. Vill man inte ha någon service och inte bryr sig om hur lång leveranstid man får eller ha en smidig möjlighet att returnera varan så beställ då från det billigaste stället som går att hitta. Men låt bli att idiotförklara personer som värdesätter snabba leveranstider eller den service man kan få när man handlar över disk. För många är detta värt dom extra kronorna det kostar.

Enligt din logik, masse70, så borde ju alla kedjor förutom den som erbjuder det absolut billigaste priset gå i konkurs. Jag trodde att en fri marknad innebar att man fick välja själv var man ville handla, men så kanske inte är fallet?

Sen för att va ontopic: Om nu Game har misskött sig gentemot distributörer så är ju det en annan femma och något som är oerhört klantigt. Då har dom ju verkligen skjutit sig själva i foten.

#24

Postad 27 mars 2012 - 10:16

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0
Varför ska man köpa ett spel som är ett halvår gammalt som kostar 699kr nytt och 599kr begagnat när man kan köpa det på nätet för en tredjedel av priset där det är två-tre dagars leverans plus att det är bara att ringa eller skicka iväg ett mail om det är fel på produkten och skicka tillbaka den till frisvar adress så det kostar inget i frakt eller få en fraktsedeln hemskickat med post en två dagar eller få fraktsedeln mailad.

Sedan så är produkten alltid plomberad det den inte alltid är på dessa spelbutiker då man kan få en produkt som folk har lämnat tillbaka.

#25

Postad 27 mars 2012 - 10:48

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Jag har för mig att GAME tog betalt för hyllplats. Så ville man exponera sina produkter blev det väldigt dyrt. Undrar hur det påverkade prislappen?

#26

Postad 27 mars 2012 - 11:47

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlägg
  • 0

Varför ska man köpa ett spel som är ett halvår gammalt som kostar 699kr nytt och 599kr begagnat när man kan köpa det på nätet för en tredjedel av priset där det är två-tre dagars leverans plus att det är bara att ringa eller skicka iväg ett mail om det är fel på produkten och skicka tillbaka den till frisvar adress så det kostar inget i frakt eller få en fraktsedeln hemskickat med post en två dagar eller få fraktsedeln mailad.


Vilken värld lever du i? Helt löjligt vinklat...
På Game kunde jag gå in med två spel jag köpt för 50kr st och byta till mig ett helt nytt spel. Var kan du det på nätet? På Game kunde jag lätt lämna in ett nytt spel och få två begagnade tillbaks. På Game kunde jag köpa ett spel att spela i en månad och sen lämna tillbaks och få hela summan på presentkort tillbaks.

#27

Postad 27 mars 2012 - 11:50

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0

Vilken värld lever du i? Helt löjligt vinklat...
På Game kunde jag gå in med två spel jag köpt för 50kr st och byta till mig ett helt nytt spel. Var kan du det på nätet? På Game kunde jag lätt lämna in ett nytt spel och få två begagnade tillbaks. På Game kunde jag köpa ett spel att spela i en månad och sen lämna tillbaks och få hela summan på presentkort tillbaks.


Helt vinklat är det inte. Det är ju allmänt känt att de tar hutlösa priser på både nya som begagnade spel.

#28

Postad 27 mars 2012 - 16:23

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Vilken värld lever du i? Helt löjligt vinklat...
På Game kunde jag gå in med två spel jag köpt för 50kr st och byta till mig ett helt nytt spel. Var kan du det på nätet? På Game kunde jag lätt lämna in ett nytt spel och få två begagnade tillbaks. På Game kunde jag köpa ett spel att spela i en månad och sen lämna tillbaks och få hela summan på presentkort tillbaks.


Jag baserar det på alla gånger jag har varit in i någon Game butik och tittat runt men då har jag ingen koll på deras inbrytningsregler men min gamla Xbox kommer från Game då jag bytte en drös med Gamecube spel jag hade mot en Xbox. Men för det mesta så behåller jag alla mina spel det är vissa som jag byter in och då brukar jag skicka de till Spelbutiken och så får man points för de att handla nya spel. Men jag skickar bara in spel om jag är absolut säker på att det här spelet kommer jag aldrig mer att spela och att jag får någorlunda med points för spelet. 1 poäng= 10kr.

#29

Postad 28 mars 2012 - 22:20

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
För egen del ser jag inget som helst konstigt med GAME. Kan dock tycka det är lite tråkigt att de går i KK. Jag är en person som gärna impulsköper ett spel som jag hittar i en butik, förutsatt att spelet tilltalar mig. Priset är inte alltid det väsentliga för mig mig. Jag har dock full respekt för dom som väljer att köpa spel via nätbutiker där man tankar ner spelet. Det är upp till var och en hur man vill göra helt enkelt. Nu får jag nöja mig med Gamestop framöver vilket ändå är helt ok för mig.

G

#30

Postad 28 mars 2012 - 23:01

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

För övrigt vad gäller fysiskt köpta spel vs Steam kan jag tom tycka att det kan vara värt 50:- extra just för att slippa ha en fysisk skiva och för den smidighet det innebär.

Jag tycker också det är rätt smidigt, nu sist köpte jag BF3 + B2K från CDON för 249:-. Ett alldeles lagom pris.
Det jag inte håller med om är att det skulle vara OK att spelen är dyrare om man köper de online. Det är helt obefogat.
Utgivarna slipper trycka manualer, skivor och fodral t.ex. Man sparar på miljön. Det borde gynna den som köper online, inte tvärtom vara dyrare än den fysiska varan, då är något fel enligt mig.

#31

Postad 29 mars 2012 - 07:43

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Digital downloads är dyrare för att distributörerna vägrar sälja dem om de är billigare än i butik. De har avtal som säger att de inte får lov att sälja digital downloads billigare än vad det kostar i butik.

#32

Postad 29 mars 2012 - 08:35

Unregisteredd0294629
  • Unregisteredd0294629
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
... med andra ord vill de äta hela kakan av fördelarna.

#33

Postad 29 mars 2012 - 11:43

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Digital downloads är dyrare för att distributörerna vägrar sälja dem om de är billigare än i butik. De har avtal som säger att de inte får lov att sälja digital downloads billigare än vad det kostar i butik.

Källa på det? Det låter ju helt knasigt om du frågar mig.

#34

Postad 29 mars 2012 - 11:55

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Game levde på äldre som köpte presenter till barn och på lättlurade barn som ville bränna månadspengen. Galet höga priser hade de. Morfar ville ha nåt trevligt julklappsspel till barnbarnet så han går in på Game och köper något för 499 som kostar 99 på nätet...

#35

Postad 29 mars 2012 - 14:34

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Källa på det? Det låter ju helt knasigt om du frågar mig.


Detaljhandeln står för försäljning av hårdvara så det är inte orimligt att man försöker hålla sig väl med distributörerna.
Har hört (läst) den orsaken på flera olika ställen, men aldrig från någon av utgivarna. Känsligt område kanske?

#36

Postad 29 mars 2012 - 15:14

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0
Fördelen med pressade originalskivor är att de håller resten av livet om man förvarar de bra och inte repar skivorna då materialet på skivan pressas dit fysiskt så det är skrivit i sten så att säga.

Om du Steam eller någon annan distributör av nerladdat skulle lägga ner då är det tuff shit om man inte har alla spel på hårddisken.

#37

Postad 30 mars 2012 - 07:14

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0

Jag tycker också det är rätt smidigt, nu sist köpte jag BF3 + B2K från CDON för 249:-. Ett alldeles lagom pris. Det jag inte håller med om är att det skulle vara OK att spelen är dyrare om man köper de online. Det är helt obefogat. Utgivarna slipper trycka manualer, skivor och fodral t.ex. Man sparar på miljön. Det borde gynna den som köper online, inte tvärtom vara dyrare än den fysiska varan, då är något fel enligt mig.


Allt som är miljövänligt är ju dyrare ;)

#38

Postad 02 april 2012 - 17:27

hakko504
  • hakko504
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0
För att nu återgå till ursprungliga ämnet så verkar GAME ha blivit uppköpt av ett investmentbolag som heter OpCapita, så förutom de butiker som lades ned redan i förra veckan så verkar resten av GAME vara räddat, i alla fall för stunden.


http://www.telegraph...ame-stores.html

#39

Postad 03 april 2012 - 14:34

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

  • 1 115 inlägg
  • 0

Fördelen med pressade originalskivor är att de håller resten av livet om man förvarar de bra och inte repar skivorna då materialet på skivan pressas dit fysiskt så det är skrivit i sten så att säga.

Om du Steam eller någon annan distributör av nerladdat skulle lägga ner då är det tuff shit om man inte har alla spel på hårddisken.

Nackdelen med spel idag är ju att alla mer eller mindre har drm-skydd, varav vissa varianter kräver att vissa företag finns kvar ändå. För egen del har jag spel som kräver steam-aktivering och steam-inloggning trots att spelen är köpta på skiva. Eller så finns det ex-vis EA-spel där du måste kontakta deras servrar och logga in för att få tillgång till allt material. Så det känns inte som att man är mycket säkrare med spel på skiva idag. Det enda som är säkert är om det är drm-fritt.

#40

Postad 03 april 2012 - 17:05

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Nackdelen med spel idag är ju att alla mer eller mindre har drm-skydd, varav vissa varianter kräver att vissa företag finns kvar ändå. För egen del har jag spel som kräver steam-aktivering och steam-inloggning trots att spelen är köpta på skiva. Eller så finns det ex-vis EA-spel där du måste kontakta deras servrar och logga in för att få tillgång till allt material. Så det känns inte som att man är mycket säkrare med spel på skiva idag. Det enda som är säkert är om det är drm-fritt.


Nu menar jag ju konsolerna för jag spelar ju aldrig på PC då jag inte vet hur många år sedan jag spelade sist på PCn.

Men det där drm skydden är ju väldigt lätt att komma undan det är ju bara att ladda hem en crack så är problemet ur världen, det är väl inte så farligt? Alla drm skydd knäcks ju ändå på nolltid och det tycker jag är väldigt bra.

#41

Postad 03 april 2012 - 17:07

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Trodde det var rekonstruktion av Game, men inte konkurs?

I vilket fall tråkigt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.