Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Film på bio - kan det bli värre?

138 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 december 2002 - 12:09

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
Halloj!

Jag och damen var på TTT igår (Filmstaden, Västerås Salong 8).

Och jag vill bara passa på att tacka alla inblandade för att ni på ett berömmansvärt sätt bevisat (återigen) att mina investeringar i hemmabion är SÅ JÄKLA VÄRT DET.

Det prasslas i oändlighet, folk pratar osv osv osv.

Sedan det tekniska...
Ljudet var INTE i par med hemmaanläggningen, ihålig dialog, fattig bas, allmänt burkigt ljud.
Det enda jag saknar hemma är bildens detaljrikedom och svärta (men det kommer) - med en LCD-projje blir det inte hundra tyvärr.

Men på det hela så är film i en helt annan liga i hemmabion, än på våra salonger i Västerås.

Det var nästan så att man satt och irriterade sig på folket bakom som knaprade hårt godis under HELA filmen, istället för att njuta av de underbara scenerna.

Kan man inte få köpa en screenerdvd av herr Jackson att köra hemma nästa jul?

/J - hata biografer [:)!]

#2

Postad 31 december 2002 - 12:29

Unregistered071db336
  • Unregistered071db336
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Instämmer! Bio suger... var oxå och såg TTT med 40 kids som lekte med sina mobiltelefoner, kastade popcorn och skulle på toaletten hela tiden..... Nä usch bio é bäst hemma.....

#3

Postad 31 december 2002 - 12:59

PsyCor
  • PsyCor
  • Veteran

  • 2 402 inlägg
  • 0
Synd att ni hade dåliga erfarenheter. När jag var och såg den på Rigoletto 1 (sthlm) så var ljudet undertbart!! Inte en enda person som väsnades, förutom lite skratt när det passade sig.

Helt underbara bas-gångar som skadade sätena. Inte alls burkig dialog som det var på bion där jag bor. Surround-kanalerna fick jobba på bra också...

Det jag ville säga med detta inlägg är att man inte ska dissa att gå på bio p.g.a. en enda dålig erfarenhet. Sen om man går på en "dålig" bio så får man ju räkna ut att upplevelsen inte är 100%-ig...

#4

Postad 31 december 2002 - 13:02

Unregistered957af5bf
  • Unregistered957af5bf
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Har upplevt detsamma. Sen finns biografen Royal i Malmö med 682 platser och har Sveriges största biografduk på 198 kvadrat. Royal kan visa film i 16, 35 och 70 mm. format.

Så om ni har vägarna förbi Malmö så boka en biljett för en garanterat fett upplevelse.

#5

Postad 31 december 2002 - 13:13

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0
Bio suger!
Hembio rockar!

#6

Postad 31 december 2002 - 13:19

Unregistered9ba6ecf0
  • Unregistered9ba6ecf0
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Det var likadant för mig när jag var på TTT (Filmstaden Sal1 Linköping). Ljudet kändes väldigt fattigt. Kände knappt av surround allt kom framifrån kändes det som och nästan bara diskant!

Lite besviken på det men filmen var kanon!

#7

Postad 31 december 2002 - 13:23

Unregistered2ce48e19
  • Unregistered2ce48e19
  • Forumräv

  • 615 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by sandstream71
Bio suger!
Hembio rockar!


Håller helt med !!

Jag var och såg sagan om ringen och förutom att ljudet var riktigt dåligt var det några längre bak i salongen som roade sig med att kasta karameller på de som satt framför.
I stället för at njuta av filmen satt man bara och var mer eller mindre arg större delen av föreställningen.

Nej, bättre då att vänta och se filmen i lugn och ro hemma.
Behållningen blir så mycket större.

#8

Postad 31 december 2002 - 13:41

Radiohandlarn
  • Radiohandlarn
  • Beroende

  • 1 219 inlägg
  • 0
Håller med övriga. Sist jag var på bio var för nästan 3 år sedan då jag gick med min dotter för att kolla på Tigers Film.
T.om. hon, fast hon då bara var 2,5 år klagade på att ljudet var dåligt! Inte att det var för högt utan att hon hade svårt att höra vad dom sa. Kunde bara hålla med henne, vår lokala biograf här i Hallstahammar har en extremt dåligt ljud.
Nu tittar vi bara på film hemma. Billigare, bättre bild, bättre ljud och mycket mysigare.
[:D]

#9

Postad 31 december 2002 - 13:48

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Nuförtiden går jag endast på bio om jag (eller flickvännen) har gratisbiljetter - annars är det hembio som gäller...

#10

Postad 31 december 2002 - 14:19

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Jag tycker också att bio har tappat all charm...
Det är bara en massa väsen, mobiltelefoner, chips, godis och fan och hans moster... Jag brukar undra om någon i salongen över huvud taget är intresserad av filmen? Jag tycker inte det verkar vara så.

Så jag håller med sandstream71, bio suger och hembio rockar...
Och gud nåde den som har en mobil som ringer under mina föreställningar, det blir livstids portning och förnedring...
(Finns dom någon mer i denna värld som verkligen HATAR mobiltelefon? Isf kan ni få vara med i min klubb.)

#11

Postad 31 december 2002 - 14:39

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
Jag upptäckte en sak till igår - jag är überallergisk mot prassliga godispåsar.

/J

#12

Postad 31 december 2002 - 14:41

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
...och den fruktansvärda stressen ut DIREKT när filmens eftertexter börjar rulla.

[:D!]

/J

#13

Postad 31 december 2002 - 14:43

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Japp, jag håller vid min signatur... [:D]

#14

Postad 31 december 2002 - 16:57

Unregistered6598c45f
  • Unregistered6598c45f
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
SecretAgentMan + Sputnik.HBG m fl >> Håller med till 1000%[8][}:)][:D)]

Gott Nytt
tillönskas

Dano.HBG[;)]

#15

Postad 01 januari 2003 - 13:28

Unregistereda7a17d2a
  • Unregistereda7a17d2a
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Jag tycker synd om er som inte längre gillar bio, kanske skall ni väga in närheten till en bra biograf nästa gång ni flyttar.

Ser iofs flest filmer hemma på min 120" duk och bra ljud men känslan att sitta på en bra biograf (Royal i Malmö tex) och se LOTR eller Star Wars med stor bild, kanonljud och en vuxen publik som uppskattar filmen lika mycket som du är det inte någon hemmabio som slår. Att se alla människor med förväntan i ögonen som står i foajen med popcorn och att sen tränga sig in i mitten av raden och slå sig ner i en röd sammetsfåtölj, det är fortfarande det perfekta sättet att se på film för mig.

Har ni ingen sådan biograf i närheten där ni bor, skriv till ägaren och klaga...eller flytta.

#16

Postad 01 januari 2003 - 17:00

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
Det skulle aldrig falla mig in att flytta för att få närmare till en bra biosalong... [8)]

Visst är det en speciell känsla att gå på bio, men den bleknar illa kvickt när det börjar prasslas med 60 godispåsar samtidigt...

Jag personligen ser hellre en bra film hemma än på bio, varför skulle det vara synd om mig?

[:)]

/J

#17

Postad 01 januari 2003 - 22:25

Unregisteredd5c16aad
  • Unregisteredd5c16aad
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0
Det är så ###### högt ljud på bio tycker jag så jag kollar hellre på film hemma!!!!

#18

Postad 01 januari 2003 - 22:37

Lokpest
  • Lokpest
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
-

Redigerat av Lokpest, 22 februari 2011 - 22:40.


#19

Postad 02 januari 2003 - 17:35

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Ska passa på att skriva om en rolig sak som jag läste i Nerikes Allehanda (jag bor i Örebro) för ett tag sedan. Det hela var "Dagens Ris" resp. "Dagens Ros". Det var på Filmstaden här i Örebro den 20 december det hela utspelade sig. Några unga killar satt mitt i salongen kunde inte hålla tyst trots flera gliringar från andra i salongen (salongen var Saga1 som tar 317 personer). Killarna fortsatte att prata och sk*t tydligen helt i att de andra sa att de skulle hålla k*ften.
En kille som satt på raden framför dem ställde sig upp efter några minuter och vände sig om och tömde sin stora cola i den "högljuddaste" killens knä. Folk jublade och denna kille fick "Dagens Ros".
Gissa vilka som fick "Dagens Ris".... [:)][:D]

Grymt bra gjort tycker jag! Så himla respektlöst att sitta och prata då flera hundra, i detta fall, har betalat dyra pengar för att se filmen.

#20

Postad 02 januari 2003 - 17:42

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Petesapie: Hahaha, va underbart! [:)]

Jag har för övrigt varit på Filmstaden i Örebro ett x-antal gånger (min flickvän bodde i Örebro innan hon flyttade hit till Stockholm) - en ganska behaglig biograf, måste jag säga...

#21

Postad 03 januari 2003 - 05:47

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
håller med hemliga agenten, filmstaden i Vås suger fett. Ofta stökig miljö och de som jobbar där bryr sig inte ett dugg om det. Ljudet är sådär men oftast för lågt enligt mig. Stolarna är lika sköna som ett igelkottaskinn och de små salongerna är så fjuttiga att de inte ens borde få kallas biografsalonger.
Nä tacka vet jag Prisma, DET var en riktig biosalong. Glömmer aldrig när jag va och såg SW VI där, WOW!!

#22

Postad 05 januari 2003 - 23:40

Topper
  • Topper
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
tycker fortfarande att gå på bio är kul bara råkat ut för 3 incidenter under alla biobesök iofs den 3 incidenten var nog värst kollade på sagan om de 2 tornen och hade ett sällskap längst till vänster om mig som måste i princip snackat sig igenom hela filmen o inte var det om filmen utan dom satt o snacka ungefär som man gör på en pub tror det var handgeämg på g antal gånger under filmens lopp bland flera biobesäkare som tröttnade på pladdret det var inte kul..

men att folk ruttnar på lite godispapper under filmens gång ge er det hör till..

#23

Postad 06 januari 2003 - 22:23

Unregisteredd943ac24
  • Unregisteredd943ac24
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Kaninte mer än att hålla me, film är bäst hemma!

#24

Postad 07 januari 2003 - 22:39

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Varför lägger man dyra pengar på en egen hembio? Jo därför att film hemma slår allt. Har inte varit på bio på snart 5 år och tänker heller aldrig gå om de inte är gratis eller någon bjuder mig, lägger hellre pengarna på dvd filmer istället. Och de bästa med bio hemma är att jag själv väljer när jag vill se film.[url="http://"https://www.minhembio.com/show.asp?user=guggen"]MIN HEMBIO[/url] [url="http://"https://www.minhembio.com/film.asp?user=guggen"]MINA FILMER[/url]

#25

Postad 08 januari 2003 - 12:31

Topper
  • Topper
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
skillnad om man har råd med ett biohemma system och inte guggen :(

tror jag sagt det tidigare hade jag haft råd och skaffa det jag vill skaffa så skulle inte jag heller gå på bio det är ett faktum..

#26

Postad 08 januari 2003 - 14:56

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Och? Dom flesta här inne har ju en egen hembio, man behöver inte lägga en förmögenhet för att få bättre hemma en på bio.[url="http://"https://www.minhembio.com/show.asp?user=guggen"]MIN HEMBIO[/url] [url="http://"https://www.minhembio.com/film.asp?user=guggen"]MINA FILMER[/url]

#27

Postad 08 januari 2003 - 16:11

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Förstår inte småglinen som betalar 100:- bara för att få snacka skit med polarna och skicka sms. Är det inte billigare att gå till t.ex McD istället?

#28

Postad 08 januari 2003 - 17:09

Topper
  • Topper
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
iofs...
Men det jag säger att har man ingen hemmabio så är bio bättre och det där med inte kostar beror ju på vilken standard du vill ha på grejorna och samtidigt kanske jag har svårt och förstå varför folk som har fina hembio utrustningar går på bio kan ju vara att man inte får plats hemma kanske...

quote:Originally posted by Guggen
Och? Dom flesta här inne har ju en egen hembio, man behöver inte lägga en förmögenhet för att få bättre hemma en på bio.[url="http://"https://www.minhembio.com/show.asp?user=guggen"]MIN HEMBIO[/url] [url="http://"https://www.minhembio.com/film.asp?user=guggen"]MINA FILMER[/url]

#29

Postad 09 januari 2003 - 02:00

Unregistered5881bfb4
  • Unregistered5881bfb4
  • Lärjunge

  • 360 inlägg
  • 0
Tja eller att man vill se en film som inte kommit på DVD än? Ta t.ex. LOTR TTT som man är så illa tvungen att se på bio om man inte vill vänta i ett halvår till ett år innan den kommer på DVD...

Jag måste också säga att det beror mycket på vilken biograf man går på och vilken tid man går...
Rigoletto salong 1 är faktiskt riktigt bra! Bra komfort, stor bild och bra ljud...
Sture å andra sidan som jag var på sist har bra komfort, men väldigt dålig bild och ljud!!

Det går ju att kolla upp en hel del info om biografer/salonger. T.ex. på SF/Sandrews biograferna kan man ju kolla antal platser och vilka salonger som har Dolby Digital/DTS osv!

Inte så konstigt att det blir dåligt ljud om man går på Nisses bio salong 18 med dolby stereo...

#30

Postad 09 januari 2003 - 15:23

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

  • 1 046 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by oberon
...se alla människor med förväntan i ögonen som står i foajen med popcorn och att sen tränga sig in i mitten av raden och slå sig ner i en röd sammetsfåtölj...

Visst, det är en speciell känsla.
Där jag bor brukar det inte vara nå´t stort problem m kidsen eller prassel. Men ljud å bild är ju så dåligt. Bättre hemma !!!

#31

Postad 09 januari 2003 - 16:44

Unregistered614a6af2
  • Unregistered614a6af2
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Var och såg TTT i måndags på Rigoletto 1 i sthlm. Som någon skrev innan så är det en bra salong, men vad spelar det för roll när det sitter 6st (totala idioter som bevisade att det finns folk med lägre IQ än dammråttorna i hörnet) och pratade genom hela filmen och var allmänt högljudda. 1 timme in i filmen vänder sig min fru om (som var asförbannad) och säger åt dom att dom borde vara tysta då de satt bland folk som ville se filmen. Då svarar en av dom "va sa du??", HÅLL KÄFTEN!!! skriker frugan tillbaka. Dom var tysta i ca 30s sen börjar en av dom att skaka på sin popcornlåda i flera minuter och sen började dom snacka igen. Har aldrig känt ett större sug efter en projektor som efter denna kväll. Filmen blev helt förstörd och nu börjar man fundera på om man ska chansa och gå igen eller så får man vänta tills den kommer på DVD.

Så jäkla typiskt att det händer på en film som man längtat efter i 1 år...

Det mest tragiska med detta är inte att filmen blev förstörd utan vetskapen om att det finns folk med sådan total brist på respekt för andra så man vet inte om man ska skratta eller gråta.

//Nilzson

#32

Postad 09 januari 2003 - 17:09

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Det är nästan att man blir förbannad bara av att läsa om sånt här! [:)!]

#33

Postad 09 januari 2003 - 17:58

Unregistered5881bfb4
  • Unregistered5881bfb4
  • Lärjunge

  • 360 inlägg
  • 0
nilzson: Jo tack du jag känner igen det där!! Man får väl säga att vi hade TUR när vi såg LOTR TTT på Rigoletto att det inte var så många som pratade under filmen utan bara 'lite grann då och då' med diverse personer som ska gå på toa mitt i filmen, godisprassel osv... det är väl så bra som går att få på bio ;-(

Värre var det på Sture häromdan, då var det en gammal gubbe bakom som satt och pratade med sin tant genom hela filmen (vilket som tur var spelade mindre roll eftersom filmen i sig var värdelös). Eller gången innan det när vi såg nya Bond, då satt en barnfamilj med två småbarn precis framför oss och frågade sina föräldrar om filmens handling hela filmen igenom!

Det 'komiska' är att vi den gången faktiskt tog oss tid att klaga i kassan och tyckte att vi borde få någon typ av kompensation för att vi fick filmen förstörd, det var först då man insåg hur mycket SF bryr sig!! De sa nämligen att de inte kunde göra något eftersom vi såg klart på filmen. Enligt dem borde vi ha gått ut mitt i filmen och klagat, DÅ hade dom kanske kunnat tänka sig att gå in och säga till de som inte var tysta, för att vi sen då ska gå in och 'njuta' av resten av filmen....

Gaaah säger jag bara! Snacka om total kundignorans! Vi ska alltså gå ut mitt i filmen och störa alla övriga biobesökare på köpet, missa en kvart av filmen medans dom går in och stör alla andra IGEN när dom försöker säga till ett par personer att hålla tyst, och sen ska vi alltså gå in igen och försöka se klart resten av filmen... och det tror dom skulle ge en bättre filmupplevelse???
Jag säger bara det, hoppas hela biobranschen dör ut så filmerna kommer direkt på DVD i framtiden så man slipper skiten...

#34

Postad 12 januari 2003 - 23:00

Unregistered9fd1e11b
  • Unregistered9fd1e11b
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med alla om att film gör sig bäst hemma, visst det är riktigt härligt att få uppleva Rigoletto 1:ans stora duk och fina ljudanläggning, men det är ju som sagt bara om man inte blir störd hela tiden. Senast i mellandagarna så var jag och sambon iväg till SF Sergel för att kolla Harry Potter - heml. kammare - och självklart var det några idioter, 5-6 st yngre killar som skulle göra väsen av sig, till slut kom 2 ur personalen och sa till, men självklart så störde de under hela filmen ändå [;)!]

Så det blir inte mycket bio för mig längre, tidigare så var jag ofta på bio men under förra året såg jag bara 3 filmer och en hel massa dvd:s [8D]

#35

Postad 14 januari 2003 - 09:27

Unregisteredcdfa2218
  • Unregisteredcdfa2218
  • Lärjunge

  • 423 inlägg
  • 0
Hehe, jag vet jag hatar också alla idioter på bio men ibland så hjälper det att sucka jätte högt precis i örat på dom som tjatar så håller dom tyst eller sparka på deras stol! Men bilden på bio är bäst!

#36

Postad 17 januari 2003 - 01:50

Unregistereda3b1b087
  • Unregistereda3b1b087
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Senaste filmen jag såg på bio var första Harry Potter filmen, säger en del!

#37

Postad 18 januari 2003 - 00:46

Unregistered3aa86ad0
  • Unregistered3aa86ad0
  • Användare

  • 166 inlägg
  • 0
Har ej upplevt en riktig hembio mewn nå är väll bio en klass för sig?

[:)]

#38

Postad 19 januari 2003 - 16:58

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0
Film på "bio" blir ju givetvis inte bättre än salongen man tittar i. Har varit i dåliga salonger med fladdrande liten bild och medelmåttigt ljud, men många bra också.

När jag skulle se TTT med ett gäng andra så valde jag medvetet Salong 4 på filmstaden i Lund eftersom jag vet att det är en mycket bra salong. Mycket stor och bra bild i förhållande till salongen. Ljudet går nästan inte att bara kalla "snyggt" eller så, det bara finns där runtom en utan att man tänker på det så mycket, och det låter precis som man förväntar sig från filmen. Allt från dialog till explosioner låter precis som det borde, och med rätt volym. Bättre betyg kan man väl knappast ge.

Dock håller jag med om att det är lite av ett lotteri om man hamnar med några störiga typer eller inte. Fast för det allra mesta jag jag klarat mig iaf.

#39

Postad 19 januari 2003 - 17:39

Unregisteredcc8cbd94
  • Unregisteredcc8cbd94
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Att se en film på bio ger ju en speciell dimension på en film, även om hemmabion är bra.
Enda nackdelen med en biograf tycker jag är att de alltid har så obekväma fåtöljer, i alla fall om man är lite längre än medel (1.84). Då är det mycket bekvämare hemma i soffan... :)

#40

Postad 19 januari 2003 - 18:11

Unregisteredea930997
  • Unregisteredea930997
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Inte är det nåt fel på vanlig bio bara man slipper alla som pratar under filmen osv. Men däremot är det lite roligt när alla skriker till om det händer nåt spännande B>

#41

Postad 26 januari 2003 - 23:29

Unregistered79d623bf
  • Unregistered79d623bf
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Stor filmer vill man ju helst se på bio, men jag brukar vänta med att gå ett par månader så slipper man alla dryga j-vlar som prasslar med godis påsar och snackar, mobiltelefoner som ringer, etc. Har inte sett LOTR:TTT ännu, men ska gå och se den om 2 veckor för då har dom flesta redan sett den. Förhoppningsvis så får vi sitta i en helt tom salong för oss själva, ahh skönt att ha en hel egen bio salong för sig själv utan irriterande störmoment :)

#42

Postad 27 januari 2003 - 00:11

Chris72
  • Chris72
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Det är bara att konstatera. Det finns bio och så finns det bio. Tyvärr gör man ingen skillnad på namnet, trots att det är en rejäl klasskillnad biografer emellan.

Min erfarenhet är att många biografer satsat på kvantitet, medan ett fåtal på kvalitet. Royal i Malmö är en enligt min uppfattning mycket bra biograf. Ljudet är i toppklass. Filmpalatset i Bromölla är till och med snäppet bättre! En helt sanslös filmupplevelse varje gång! (..kan berätta att Bromölla ligger på gränsen mellan Skåne och Blekinge.)

Tyvärr hjälper varken större filmduk eller bättre ljudsystem mot stökiga kids, filmsnackare och "idioter som trummar foten mot ryggstödet framför".

Kuriosa för den nyfikna: http://www.filmpalatset.se (Webbsidan gör dock inte biografen rättvisa).

#43

Postad 27 januari 2003 - 03:36

gemeni
  • gemeni
  • Lärjunge

  • 375 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Chris72
Det är bara att konstatera. Det finns bio och så finns det bio. Tyvärr gör man ingen skillnad på namnet, trots att det är en rejäl klasskillnad biografer emellan.

Min erfarenhet är att många biografer satsat på kvantitet, medan ett fåtal på kvalitet. Royal i Malmö är en enligt min uppfattning mycket bra biograf. Ljudet är i toppklass. Filmpalatset i Bromölla är till och med snäppet bättre! En helt sanslös filmupplevelse varje gång! (..kan berätta att Bromölla ligger på gränsen mellan Skåne och Blekinge.)

Tyvärr hjälper varken större filmduk eller bättre ljudsystem mot stökiga kids, filmsnackare och "idioter som trummar foten mot ryggstödet framför".

Kuriosa för den nyfikna: http://www.filmpalatset.se (Webbsidan gör dock inte biografen rättvisa).


Snygg beskrivning av bild och ljud på Filmpalatset, synd bara att inte flera biografer beskriver hur deras ljud är uppbyggt.

Då hade man kunnat välja och inte som nu få gissa sig till vilken som låter bra. För det finns en hel del biografer med uselt ljud.
Kanske någon kan öppna en tråd med beskrivning av vilka biografer som har bäst ljud och bild.

#44

Postad 08 februari 2003 - 18:08

Unregistered6111fbff
  • Unregistered6111fbff
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Är det bara jag som vill halvligga när film avnjuts? Soffa med schäslong eller fällbar fåtölj gör att man slipper träsmak. Hellre hembio än vanlig således. [:D]

#45

Postad 10 februari 2003 - 20:19

Unregistered0cb853f5
  • Unregistered0cb853f5
  • Lärjunge

  • 405 inlägg
  • 0
Föredrar också att kolla på film hemma men vissa filmer måste man ju se på bio t.ex Star Wars, Sagan om ringen m.m.

En gång när jag och några kompisar skulle gå på bio så gick vi och käkade lite mat och drack några öl innan på O'learys. Efter det så gick vi till bion och satte vi oss på våra platser längst fram (självklart). Först reklam och alla snackade i salongen, ja visst. Men sen när filmen börjar så är det några som fortfarande sitter och pratar. Nu är det så bra när man har druckit lite att man blir så modig. Jag vänder mig om och säger:

-Nu får ni f-n hålla käften!

Efter det var det knäpptyst i hela salongen hela filmen, inte ens godisprassel hördes. En riktigt bra filmupplevelse må jag säga. Fast annars när man inte har druckit lite är man ju inte lika modig tyvärr.

#46

Postad 11 februari 2003 - 15:13

Unregisterede5a320f4
  • Unregisterede5a320f4
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag har märkt att de stora blå hårda godisarna
(ni vet de där med blåbärssmak), är synnerligen effektiva för att tysta
högljudda och irriterande biobesökare.

Det var några grabbar som satt och kacklade en hel film så jag tappade humöret och kastade allt vad jag orkade en ovan nämnd godsak i huvudet på en av dem.

Ingen såg vem som kastade, men de förstod vinken och var knäpptyst resten av filmen [:)]

#47

Postad 11 februari 2003 - 15:44

Unregistered67fb9b50
  • Unregistered67fb9b50
  • Veteran

  • 1 665 inlägg
  • 0
Fattar inte varför de ens säljer prasslande påsar till bion... borde vara prasserfritt... nånfrån SF här?!?! [:)][:D]

#48

Postad 14 februari 2003 - 18:19

Unregistered296bd6d8
  • Unregistered296bd6d8
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Visst är det fett att gå på bio, synd bara att man måste ha proppar i om man ska kunna njuta avslappnat under hela filmen.

Jag var och såg "two towers" på Filmstaden i Gävle. Dom spelade så attans högt att jag knappt kunde vara i salongen. Detta faktum plus frenetiskt pappersprassel från en äldre dam på raden bakom övertygade mig om att jag måste skaffa en projektor omgående. Tyvärr är man ju så ivrig att se nya filmer att man likförbannat inte kan hejda sig antar jag.

"Film skall ses på bio", jag håller med, men det skall vara en bio av klass - en hembio. :)

#49

Postad 14 februari 2003 - 18:23

Unregistered296bd6d8
  • Unregistered296bd6d8
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Visst är det fett att gå på bio, synd bara att man måste ha proppar i om man ska kunna njuta avslappnat under hela filmen.

Jag var och såg "two towers" på Filmstaden i Gävle. Dom spelade så attans högt att jag knappt kunde vara i salongen. Detta faktum plus frenetiskt pappersprassel från en äldre dam på raden bakom övertygade mig om att jag måste skaffa en projektor omgående. Tyvärr är man ju så ivrig att se nya filmer att man likförbannat inte kan hejda sig antar jag.

"Film skall ses på bio", jag håller med, men det skall vara en bio av klass - en hembio. :)

#50

Postad 15 februari 2003 - 00:39

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Jag och tjejen kom precis hem från Filmstaden i Kista (vi såg Kopps i salong 3, kl.21:20-föreställningen) och jag måste säga att det var tystare än vanligt (tror jag) med prasslandet, tisslandet och tasslandet... Hmmm...
Men, film är fortfarande bäst hemma, enligt mig (och min anläggning)... [:)]



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.