Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är denna clouding acceptabel?

100 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 26 januari 2010 - 08:23

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Att Samsung hävdar att garantin inte gäller lär ju kvitta. Det här är ett ursprungsfel och Konsumentköpslagen gäller. Det är hos Mediamarkt du har köpt TVn och det är först och främst gentemot dem du ska agera.

Om Mediamarkt nekar att ta tillbaka TVn, vänd dig till Konsumentombudsmannen, sånt här skulle jag aldrig acceptera.


Finns det LCD-tillverkare som tycker att ojämn bakbelysning är ett ursprungsfel?

#52

Postad 26 januari 2010 - 08:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag köpte själv en 7070 i mellandagarna. Jag noterade när den var uppackad att den hade novemberreleasen av firmware, så man kan anta att även hårdvaran är tämligen ny. Jag lider absolut inte av clouding trots att TV:n står på många timmar i sträck i ett rum där det eldas på ordentligt. Visst går det att i vissa situationer, svarta bilder och i ett nedsläckt rum se antydningar till svag clouding, men absolut inget störande.
Kan det vara så att senare tillverkade exemplar är modifierade till det bättre?


Det är snarare du som är förlåtande till ojämn bakbelysning. För mig är svärta så viktig så att den måste vara jämn och extremt djup.

#53

Postad 26 januari 2010 - 12:38

stafli
  • stafli
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Det är snarare du som är förlåtande till ojämn bakbelysning. För mig är svärta så viktig så att den måste vara jämn och extremt djup.


Möjligen (tillhör jag en minoritet eller en majoritet?). Min TV uppvisar dock inte symptom som ens är i närheten av vad de bifogade bilderna visar.

#54

Postad 26 januari 2010 - 13:27

Izak80
  • Izak80
  • Lärjunge

  • 379 inlägg
  • 0
Trist historia det här daxxar och jag lider med dig. De enda du kan hoppas på är "goodwill", att säljaren/avdelningchefen för tvn förstår hur illa det är ställt samt hur missnöjd du är med ditt köp. Detta är en av orsakerna varför jag köper på nätet, då har man iallafall 14 dagars öppet köp enligt distansköpslagen. Det var på detta sätt jag kunde returnera A656'an jag köpte i våras som dock var betydligt mindre drabbad av Clouding än din, det räckte dock för mig. Det enda råd jag kan ge dig är att ta med bilder på din tv (de som du visade i detta forum t.ex.) som du sedan visar upp för avdelsningchefen på den Mediamarkt butik där du köpte tvn. Stå på dig det finns alltid en chans.

#55

Postad 26 januari 2010 - 15:48

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0
Trist.

Lite clouding får man ju räkna med på LCD, är väl därför inget garantifel enligt branschen. Problemet är att det kan variera i styrka mellan olika skärmar, och de stackare som råkar få överjävlig clouding inte kan klaga.

Lärdomen tycker jag är att man som kund är "skyldig" att göra ordentlig research INNAN köp. Åk till ett par små hifi-butiker och få demo av i regel kunnig personal på i regel kalibrerade skärmar i lugn ljusdämpad miljö. Då avslöjas alla halvdana skärmar. Det finns gott om såna, även år 2010. Och högt prissatta kan de vara.

#56

Postad 26 januari 2010 - 16:02

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0
Ja men vad hjälper det att kolla runt på tvmodeller i butik när det i mångt och mycket handlar om att ha tur att få ett exemplar utan problem. Sen är förstås risken mindre att få en tv med buzzing eller andra problem ju bättre märke/modell man väljer. Själv gjorde jag reseach i två år innan mitt förra tv-inköp då dessa tv:n i butik var kanon men mina första två exemplar hade rejäla problem :)

#57

Postad 26 januari 2010 - 18:08

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Precis som när plasma tillverkare försöker friskriva sig från inbränningsproblem...

Viktigast är att köpa från nätet så man kan skicka tillbaka..

#58

Postad 26 januari 2010 - 18:38

MacScott
  • MacScott
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Finns det några andra som har provat med fläkt bakom tv:n? Jag har en ue46b8050 som ser precis ut som i bilden under vissa omständigheter, t.ex. precis efter att jag trycker "content" knappen precis innan huvudmenym till content visas. Nästan som om LED:arna lyser en sekund före huvudmenyn syns. Då ser det förfärligt ut. För vanligt tittande (tex. 2.35:1 film) så är bakjlusblödningen inte alls lika tydligt men syns ju i mörkt rum. För 16:9 då syns ingenting. För 4:3 så ser man lite på de svarta kanterna...

Jag är fortfarande obestämd om detta med bakljusblödning stör mig tillräckligt att lämna tillbaka tv:n. När jag tittar på en kompis äldre CCFL bakbelyst Samsung så kan jag säga att bakjusblödningen är minst lika stark om inte starkare men uniform. Det som gör det speciellt synligt på våra LED kantbelyst apparaterna är att blödningen är inte alls uniform. Jag antar att när Samsumg mäter kontrast så väljer de området mitt på panelen där blödningen är minst :-)

Däremot så har jag också en dödpixel som jag upptäckte nyss som gör att jag kommer nog att lämna tillbaka tv:n (jag är förtfarande inom 30 dagars öppetköpsperioden). Problemet just nu är att det är svårt att hitta en ersättningsapparat. De ue46b8050 som finns på några få affärer just nu är nog apparater som kunder har redan lämnat tillbaka för att de inte kunde stå ut med bakljusbödningen ??

#59

Postad 26 januari 2010 - 19:11

Filmälskarenn
  • Filmälskarenn
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Gör som någon föreslog tidigare i tråden, åk ut med TV:n och stå på dig. Säg att du vill tala med butiks chefen omgående och att det för dig inte finns några alternativ annat än att få den reklamerad, anser de inte att det är fel på den borde de ju kunna sälja den vidare, verkar ju logiskt. Visst kan du få stå där med lång näsa men de flesta kunder som ryter i brukar få rätt framför de med försiktig framtoning. Hota inte direkt utan tryck mer på hur viktigt detta med bildkvalitet är för dig samt föreslå att du köper en ny tv av dem(om du kan tänka dig något de säljer förståss)

hoppas att det ordnar sig

#60

Postad 26 januari 2010 - 19:18

mattiasj
  • mattiasj
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

säljaren har faktisk rätt att i första hand försöka avhjälpa felet, enligt branchpraxis som ARN stöjder så har säljaren 3st försök att avhjälpa samma fel och 4st försök att avhjälpa olika fel.

Skall man vara petig krävs det numera att säljaren kan bevisa att avhjälpande av felet kan ske till vesäntligt lägre kostnad för denne, än den åtgärd som köparen önskar.

#61

Postad 26 januari 2010 - 20:00

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0

Ja men vad hjälper det att kolla runt på tvmodeller i butik när det i mångt och mycket handlar om att ha tur att få ett exemplar utan problem.

Nej iofs.
Men olika märken verkar vara olika stabila.
En viktig lärdom är väl att även en tv för 18 000 kan ha svagheter som om den kostade 5 000.
Jag orkar inte dra det där igen med att LED är LCD och den stora skillnaden är prislappen.

#62

Postad 26 januari 2010 - 20:15

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

  • 904 inlägg
  • 0
Skulle se detta som ett rent funktionsnedsättande, vilket man som kund absolut inte skall behöva dras med. En sån TV köper man ju bla för "svärtan" (mer blå i mina ögon) är bättre än många andra modeller. Svärtan är en av TV:n viktigaste funktioner.

Denna clouding är ju inte direkt någon "feature" och skulle därmed också vara ganska enkelt att reklamera. Att Samsung inte åtar sig detta är väl ganska självklart, med tanke på att de vet hur tekniken ter sig, men att hälften av konsumenterna inte har en aning om hur en bra bild skall se ut.

Hade själv en gammal PX70 som hade sviktande svärta, vilket jag kunde lära mig att leva med (eftersom en Pioneer var på ingång), men detta är ju löjligt. Om inte detta löser sig blir jag mäkta förvånad faktiskt.

Och får du TV:n krediterad, var då en smart (och påläst konsument) och köp dig en riktigt rejäl plasma istället för dyra och dåliga LCD-alternativ!

Lycka till :)

#63

Postad 26 januari 2010 - 23:15

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Finns det LCD-tillverkare som tycker att ojämn bakbelysning är ett ursprungsfel?

Ingen aning. Men om det är ens i närheten av så allvarligt fel som på bilderna i den här tråden, så borde det betraktas som det och jag tror man kan få rätt om man är beredd att kämpa lite (vilket man inte borde behöva göra).

#64

Postad 27 januari 2010 - 06:57

Grensman
  • Grensman
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Fick våran panel bytt igår, men det hjälpte inte, fortfarande samma fel. Men stå på dig, det tänker jag göra. Inte fan ska man behöva stå ut med detta när man betalat 20k för en tv. Jag tänker hårdköra den nu nån månad igen innan jag pratar med dom igen. Så jag verkligen har testat den. Men som sagt, felet finns där och det är inget man ska behöva stå ut med som kund. Om nu inte Samsung vill hjälpa dig, vilket jag tycker är lustigt för de har kommit på direkten när jag pratat med dom, så prata med Media Markt igen. De måste ju hjälpa dig, för detta ska man ju inte behöva stå ut med.

Och om nu Samsung säger att detta inte är ett fel som täcks av garanti, så tycker jag fasiken de borde upplysa om det i sen tekniska specifikation av tvn!

#65

Postad 27 januari 2010 - 17:03

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0

Inte fan ska man behöva stå ut med detta när man betalat 20k för en tv

Folk måste inse att den inte är värd 20k.

Det finns annat att köpa.

#66

Postad 27 januari 2010 - 17:25

Grensman
  • Grensman
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Ja, jag ångrar detta. Jag inser det i efterhand. Men det är ju tur att det finns kloka människor som dig som aldrig köper fel!

#67

Postad 27 januari 2010 - 19:48

stenene
  • stenene
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Är clouding något som är allmänt förekommande på större LCD apparater och särskilt de med LED eller är det märkesberoende. Kan någon beskriva hur clouding uppkommer och varför det uppstår fläckvis.

#68

Postad 27 januari 2010 - 23:59

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0

Ja, jag ångrar detta. Jag inser det i efterhand. Men det är ju tur att det finns kloka människor som dig som aldrig köper fel!

Hehe man har nog köpt på sig en del onödigt genom åren

Platt-tv tyckte jag dock handlade om så jäkla mycket pengar och man byter ju inte så ofta, så visst blev det en hel del research före köp, man vill ju bli nöjd samt har inte obegränsat med pengar direkt.

Tycker inte det är ett dugg konstigt att folk handlar såna där LCD:er med nya lampor, det lanseras ju som en ny teknik (förbannad lögn!) och skärmar avslöjar inte vad de går för på stormarknaderna.

Hoppas du får hjälp att byta den, gå på chefen och säg som det är, vad du tycker.

#69

Postad 28 januari 2010 - 03:25

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

  • 1 073 inlägg
  • 0
Att bilden överdriver cloudingproblemet råder det ju ingen tvekan om då den är överexponerad men likt förbaskat så ser man ju att problemen är stora. Då jag sett en hel del på sonens 52" samsung LED/LCD så måste jag säga att jag är förvånad, har inte upplevt clouding som ett problem, däremot så finns det annat som gör att jag är glad att jag sitter på en pioplasma hemma :D

Har tyvärr inget annat råd att ge än allt som skrivits...

#70

Postad 01 februari 2010 - 17:09

KennyStarfighter
  • KennyStarfighter
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

Tack för alla svar och tips!

Här kommer en liten uppdatering om läget:

Samtalet till MediaMarkt.
Ringer först MediaMarkt, får prata med någon säljare eller liknande som är allmänt otrevlig och inte vidare tillmötesgående. Jag säger hur det ligger till och får svaret att jag ska ta det med Samsung eller köra in TVn till butik där de sen skickar vidare TVn till Samsung för att se om de tycker det är något fel på den. Något annat sätt att reklamera fanns det tydligen inte enligt henne.

Eftersom jag bor inom ett område där Samsung har "prestige-service" alltså kör hem till mig och lagar TVn kändes det dumt att köra in den till MediaMarkt och vara utan TV i ett antal veckor, så jag säger lugnt hej då och bestämmer mig för att försöka med Samsung.

Samtalet till Samsung.
Får prata med en trevlig kille på Supporten som är mycket tillmötesgående och förstår mitt problem. Han säger att de nyligen fått direktiv om att clouding samt backlight bleeding INTE LÄNGRE GÄLLER PÅ GARANTIN. Men eftersom han är så förstående så skickar han mig vidare till någon högre upp på lönelistan. Denna kvinna jag pratar med, också hon förstående med mitt problem känner till detta direktiv och väljer ändå att skicka vidare ärendet till någon ännu högre upp på lönelistan och ska tydligen ringa mig när hon får svar.

Hon ringde mig idag för några timmar sedan med svaret och detta är inget de kommer att åtgärda, fortfarande mycket trevlig och hon förslog också någon ombudsman eller vad hon kallade det. Men jag antar att hon menade ARN eller något liknande.

VARNING CLOUDING/BACKLIGHT BLEEDING GÄLLER INTE LÄNGRE PÅ GARANTIN PÅ ERAN SAMSUNG APPARATER!!!!!!!
Japp ville bara få det ur mig. Att de svinen (inte ni trevliga på supporten eller ni andra på Samsung som inte tog detta beslut) som bestämde detta väljer att ta bort garantin för att FÖR MÅNGA ringer in och klagar och vill BYTA PANEL. Visst låter det ändå lite rimligt? Många har samma fel, istället för att åtgärda felet tar vi och lyfter bort det ur garantin. Svineri på högsta nivå.

Så nu har jag fått det ur mig och kommer vara hur trevlig som helst.

Vad bör jag göra? Jag vill nu häva köpet och reklamera varan i första hand då det är långt ifrån säkert att de kommer kunna åtgärda detta fel vad jag har hört om tidigare erfarenhet. Olyckligtvis har jag redan betalt hela TVn och jag undrar nu hur jag fortsätter härifrån?

Tack för all hjälp kan få.

Mvh


Verkar som om Samsungs service är bara blaj. mycket löften och lite verklighet...
https://www.minhembi...howtopic=255138

Jag kan säga att efter detta kommer jag i alla fall inte köpa Samsung pga den "bra garantin och servicen".
Om jag vetat om detta vet jag att jag hade valt en V10:an i stället. För service på pappret, spelar ingen roll när den är dålig.

#71

Postad 01 februari 2010 - 17:40

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

  • 1 703 inlägg
  • 0
trist med clouding

montera fläktar är nästan ett måste
ni har väl ingen clouding vid uppstart va?
alltså är det värmerelaterat.

alt2 är att dra ner backlight belysningen men då försvinner ju mycket av den grymma kontrasten.
5 på backlight ger ju fortfarande klart mer kontrast än en vanlig LCD så det funkar ju ändå.

om man vill pilla ännu mer så kan man justera skruvarna på panelen så det blir jämnt tryck runtom
mina var olika hårt dragna.

jag har märkt en lustig grej och det är att det är olika mycket clouding vid olika ingångar
möjligt att dimmingen inte funkar optimalt på alla ingångar?
på min ger HDMI2 ingången ingen clouding alls medans PC/DVI ingången på HDMI1 ger märkbar clouding
samma inställningar på båda ingångarna.

prova att flytta runt ingångarna och kolla om det blir bättre eller sämre

#72

Postad 01 februari 2010 - 19:16

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

  • 1 257 inlägg
  • 0

Sorry om jag inte var tydlig med att det var en Samsung UE46b7050 som det gäller, samt att det är samsung support.

Jag köpte denna TV på mediemarkt för lite mer än 1 månad sedan, att skicka tillbaka tvn är ju inte det lättaste då. :D


Har inte mediamarkt öppet köp? Eller har den tiden redan passerat?

#73

Postad 02 februari 2010 - 20:48

AckeOfSweden
  • AckeOfSweden
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Du har rätt att reklamera en vara.



Reklamation/Fel på varan

Samma rätt att reklamera gäller när du handlar på Internet som i en vanlig butik. Du har 3 års reklamationsrätt. Reklamerar du inom 2 månader efter att du har upptäckt felet på varan är det alltid i rätt tid.

När du reklamerar varan meddelar du säljaren att det är fel på varan. Du måste också berätta varför den är felaktig.

Om varan är felaktig finns det ett antal alternativ som du kan ha rätt till enligt konsumentköplagen. Du kan

* kräva att felet rättas till
* kräva omleverans av en ny, felfri vara
* få prisavdrag
* få ersättning för reparation
* häva köpet och få pengar tillbaka
* hålla inne betalning
* få skadestånd


Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Tänk på att reklamationsrätten kan vara kortare om du har handlat från ett annat EU-land. Inom EU är reklamationsrätten minst 2 år. Om du har handlat utanför EU kan du inte räkna med att ha någon reklamationsrätt över huvud taget.

När du reklamerar en vara du har köpt på Internet ska säljaren stå för returfrakten.

Läs mer om de olika alternativen och när du har rätt till vilket i artikeln Fel på varan som du hittar i rutan till höger.


http://www.konsument...onFel-pa-varan/


Men ett tips är att vända dig till konsument snubbe där du bor..
kommer fasen inte ihåg vad de hette men

edit

Häva köpet
Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

läs mer här
http://www.konsument...t/Fel-pa-varan/


Surt som fan. Lider med dig.
Är det inte som så att den lagen gäller enbart om det gäller ett service ärende eller om det är något fel på tv.
Och om inte Samsung anser att det inte är fel på tv så kan ju inte Media Markt göra något, dom kan ju inte hålla på och byta ut massa tv apparater om inte MM kan få igen pengarna någon annanstanns.
Fråga om dom inte kan byta din tv mott deras demo ex i butiken om du tycker där är minder clouding på den.
MM har inte öppet köp

Redigerat av AckeOfSweden, 02 februari 2010 - 20:48.


#74

Postad 02 februari 2010 - 23:20

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Surt som fan. Lider med dig.
Är det inte som så att den lagen gäller enbart om det gäller ett service ärende eller om det är något fel på tv.
Och om inte Samsung anser att det inte är fel på tv så kan ju inte Media Markt göra något, dom kan ju inte hålla på och byta ut massa tv apparater om inte MM kan få igen pengarna någon annanstanns.
Fråga om dom inte kan byta din tv mott deras demo ex i butiken om du tycker där är minder clouding på den.
MM har inte öppet köp

Det har ingen betydelse vad Samsung tycker. Kunden har MediaMarkt eller annan affär som motpart och det är mot den affären man ska driva ärendet. MediaMarkt (eller annan) har ett ansvar enligt KKL, det kan de inte slippa ifrån genom att skylla på leverantören. Krav på leverantören får de ta själva, det ska inte slutkund behöva strida för.

#75

Postad 03 februari 2010 - 08:56

AckeOfSweden
  • AckeOfSweden
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Det har ingen betydelse vad Samsung tycker. Kunden har MediaMarkt eller annan affär som motpart och det är mot den affären man ska driva ärendet. MediaMarkt (eller annan) har ett ansvar enligt KKL, det kan de inte slippa ifrån genom att skylla på leverantören. Krav på leverantören får de ta själva, det ska inte slutkund behöva strida för.


Självklart ligger det i Media Markts intresse, dom har ju också regler att följa. Och det handlar om lite goodwill.
Men just detta ärrende specifik går ju inte under KKL, tyvärr. Så det är upp till butiken.
Hoppas det kommer att lösa sig. Som någon sa tidigare. Ring till varuhuschefen eller försäljningschefen i butiken så tror jag nog det kommer att lösa sig. Det gjorde jag när jag inte var nöjd och då fixade det sig.

Redigerat av AckeOfSweden, 03 februari 2010 - 08:57.


#76

Postad 03 februari 2010 - 10:08

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
Väldigt trist, och jag lider med dig.

MEN...

Att över en månad efter inköp komma och kräva återköp när tillverkaren anser att det inte är fel på TVn är väl inte helt realistiskt?

Varför testade du den inte ordentligt och kontaktade MM tidigare?

Hade du köpt den hos Elgiganten hade du ex kunnat returnera den inom en månad kostnadsfritt om du bytt till en annan modell, alternativt till 10% avdrag vid återköp. Jag vet inte men MM lär ju ha nåt liknande.

Sen tycker även jag att det är skit att man ska få en sån där bajsmacka när man lagt ut 20kkr på en ny fin TV. Men just när det gäller så mycket pengar (iaf är det mkt pengar för mig) är det väl än viktigare att testa TVn ordentligt direkt efter köp.

Redigerat av bran, 03 februari 2010 - 10:08.


#77

Postad 03 februari 2010 - 10:23

Grensman
  • Grensman
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte hur det är med trådskaparens clouding. Men på vår tv syntes det inget till att börja med utan började synas efter kanske 1½ månad. Och då är det ju lite sent att lämna tillbaka den på öppet köp. Nu har vi haft tur verkar det som för Samsung har aldrig sagt att vi får leva med det utan de har snällt bytt panel åt oss. Nu väntar vi på vår tredje service på den. Och räknar väl inte med att det kommer att funka denna gången heller. Så blir att reklamera den sen. Och i vårt fall så kan jag inte se varför de skulle neka oss att göra det när vi fått ha den på service och de inte har kunnat lösa felet. Antagligen så har väl Samsung lagt in det i sin "detta-får-ni-leva-med"-lista nu på sistone och kan därför inte helt plötsligt börja neka oss service. Men tycker verkligen att MediaMarkt borde ha lite good will i kroppen och hjälpa trådskaparen. Om det sen är en ny samsung led-lcd eller en ny produkt är väl upp till dom. Men på nåt sätt ska man ju kunna lösa det. I värsta fall får man ju ta det till konsumentombudsmannen för hjälp.

#78

Postad 03 februari 2010 - 17:53

daxxar
  • daxxar
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
För er som undrar hur jag gjorde.

Jag gav upp, och monterade dit en fläkt. Hjälper något på de två nedersta fläckarna. Får väl lära mig att leva med det. Inget mera Samsung säger jag bara.

Mvh

#79

Postad 03 februari 2010 - 19:48

zaph0d
  • zaph0d
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

För er som undrar hur jag gjorde.

Jag gav upp, och monterade dit en fläkt. Hjälper något på de två nedersta fläckarna. Får väl lära mig att leva med det. Inget mera Samsung säger jag bara.

Mvh


Varför gav du upp?? Skulle utan tvekan åka med Tv:n raka vägen till Mediamarkt och krävt att få den utbytt.
Detta måste väl vara nåt som man har rätt att göra ifall man är så uppenbart missnöjd med produkten. Öppet köp...?

#80

Postad 03 februari 2010 - 21:19

waterboy66
  • waterboy66
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Jag har följt hela tråden angående clouding på samsung leds, vill köpa men vill inte sitta de kommande 3 åren med en tv jag inte är 100 % nöjd med...

Kan det vara så att olika leveranser/versioner av tv:n är olika bra? Dom som produceras idag, är dom lika dåliga som dom som gjordes för ett ½år sen?

#81

Postad 03 februari 2010 - 22:07

daxxar
  • daxxar
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Varför gav du upp?? Skulle utan tvekan åka med Tv:n raka vägen till Mediamarkt och krävt att få den utbytt.
Detta måste väl vara nåt som man har rätt att göra ifall man är så uppenbart missnöjd med produkten. Öppet köp...?


Jag blev bara så trött på allt att det kändes som om nu skiter jag i detta. Har även trixat med inställningarna så pass mycket + fläkten vilket gör att cloudingen är bättre än vad den är på bilderna. Syns i stort sett bara i kolsvarta scener i mörkt rum numera.


Jag har följt hela tråden angående clouding på samsung leds, vill köpa men vill inte sitta de kommande 3 åren med en tv jag inte är 100 % nöjd med...

Kan det vara så att olika leveranser/versioner av tv:n är olika bra? Dom som produceras idag, är dom lika dåliga som dom som gjordes för ett ½år sen?


Vad du gör köp inte denna tv. Jag fick min tv med den senaste firmwaren som kom ut 11/11 - 09 vilket bordet betyda att min tv tillverkades åtminstone tidigast i november. Har du 17k att spendera köp en plasma eller LCD med CCFL-belysning. Eller köp min tv för 15k :)

#82

Postad 03 februari 2010 - 23:35

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0
Ge inte upp! Konsumentverket hjälper dig om dem vägrar byta ut felet. Allt som kostar 1000 och upppåt åtar dem sig med att hjälpa dig gratis så att de blir fart på affären!
Har inte läst allt.

#83

Postad 04 februari 2010 - 08:45

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0

Detta måste väl vara nåt som man har rätt att göra ifall man är så uppenbart missnöjd med produkten. Öppet köp...?

Nej det är inte säkert, men visst borde man reklamera om man är så missnöjd.

Inte för att vara dryg men visst kan man handla i butiker som lämnar Öppet köp men många verkar ha som fritidsnöje att åka till Elgiganten och blunda och peka, åka hem och leka med tv:n i 29 dagar, och sen åka och lämna tillbaka. Kan ju bli många modeller som ska avverkas innan man blir nöjd. Jag tycker det är ännu viktigare att göra ordentlig research FÖRE köp. Läs i veckor (månader) på bra forum (men sålla bort dravlet), åk runt till några hifi-butiker, läs proffsrecensioner (där kan man ofta hitta svagheterna för just den modellen).

Jag skulle först prata med chefen för butiken, därefter kontakta kommunens konsumentvägledare (om den inte har blivit nedlagd) och ge det någon vecka, därefter ARN.

#84

Postad 04 februari 2010 - 09:12

waterboy66
  • waterboy66
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Nej det är inte säkert, men visst borde man reklamera om man är så missnöjd.

Inte för att vara dryg men visst kan man handla i butiker som lämnar Öppet köp men många verkar ha som fritidsnöje att åka till Elgiganten och blunda och peka, åka hem och leka med tv:n i 29 dagar, och sen åka och lämna tillbaka. Kan ju bli många modeller som ska avverkas innan man blir nöjd. Jag tycker det är ännu viktigare att göra ordentlig research FÖRE köp. Läs i veckor (månader) på bra forum (men sålla bort dravlet), åk runt till några hifi-butiker, läs proffsrecensioner (där kan man ofta hitta svagheterna för just den modellen).

Jag skulle först prata med chefen för butiken, därefter kontakta kommunens konsumentvägledare (om den inte har blivit nedlagd) och ge det någon vecka, därefter ARN.


I just det här fallet så har väl just proffsrecensioner hypat denna modell... säger tydligen inte alltiid hela sanningen!

#85

Postad 04 februari 2010 - 12:22

AckeOfSweden
  • AckeOfSweden
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Nej det är inte säkert, men visst borde man reklamera om man är så missnöjd.

Inte för att vara dryg men visst kan man handla i butiker som lämnar Öppet köp men många verkar ha som fritidsnöje att åka till Elgiganten och blunda och peka, åka hem och leka med tv:n i 29 dagar, och sen åka och lämna tillbaka. Kan ju bli många modeller som ska avverkas innan man blir nöjd. Jag tycker det är ännu viktigare att göra ordentlig research FÖRE köp. Läs i veckor (månader) på bra forum (men sålla bort dravlet), åk runt till några hifi-butiker, läs proffsrecensioner (där kan man ofta hitta svagheterna för just den modellen).

Jag skulle först prata med chefen för butiken, därefter kontakta kommunens konsumentvägledare (om den inte har blivit nedlagd) och ge det någon vecka, därefter ARN.


Det är nog därför inte MM har det. För att systemet på Öppetköp missbrukas av väldigt många.
Sedan har ju elgiganten haft jätte mycket problem med att efter att folk har haft en produkt på öppetköp så packar dom in den snyggt och säljer den till ordinariepris. Har varit stora skriverier i tidningen om detta och just giganten. Läs bara denna artikelen

#86

Postad 04 februari 2010 - 15:39

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0
Ja men vad ska de göra. Allt kan ju inte reas bort i fyndhörnan.

Sen tycker jag inte synd om butiken på något sätt - de säljer säkerligen en jäkla massa på grund av det generösa Öppet köp-villkoret. Och majoriteten av kunderna utnyttjar aldrig Öppet köp. Så det är en konkurrensfördel som boostar försäljningen.

#87

Postad 05 februari 2010 - 06:35

Grensman
  • Grensman
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Nu inväntar jag tredje service på vår tv. Sista gången blev det ännu värre. Så jag var upp till elgiganten på eftermiddagen och hörde om reklamationen och så sen. Och de sa att det kommer inte vara några problem och var mycket tillmötesgående. Jag nämnde även att Samsung sagt att man inte kommer få den till 100% perfekt bild och får således nöja sig med lite fläckar. Han sa bara att det var skitsnack och att jag bara skulle komma in med underlag för vad de har gjort på service, panelbyte i mitt fall.

Så för oss verkar det som att det kommer lösa sig smidigt! Jag tycker att du daxxar borde kämpa vidare! Nöj dig inte med att sätta fläktar, isf kan ta mig fasiken Samsung komma och göra det åt dig!

#88

Postad 05 februari 2010 - 07:19

oliven
  • oliven
  • Beroende

  • 1 347 inlägg
  • 0
Gäller nog att ha lite tur med vem man träffar när det gäller såna här ärenden, hur serviceinriktad personen är som tar emot såna här problem.

#89

Postad 05 februari 2010 - 08:51

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0
Det låter på Sir Duke och en del andra som om att alla som får problem med sina tv:n har läst på dåligt och köpt en tv som inte är värd priset och så vidare. Själv läste jag på detta forum i ca 2 års tid innan jag köpte min första LCD och likförbannat hade jag oturen att få dåliga exemplar av en tv som många andra var väldigt nöjd med och fick byta ut 2 st exemplar av denna LCD innan jag fick en som fungerade bra (Fast med lite buzzing som jag väljer att stå ut med).

Det känns djävligt trist att det ska vara rena lotteriet att köpa ny tv år 2010 men visst kan man undvika en del fallgropar genom att försöka läsa på mycket och handla från företag där man tycker att man får bra service.

Själv kan jag fortfarande inte hitta min nya 50-tums plasma och OS närmar sig men såna problem tar jag i en annan tråd :)

#90

Postad 05 februari 2010 - 11:03

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0
LED-LCD är för högt prissatt i förhållande till de bildprestanda den ger, ja.

Reklamen är vilseledande, samt det går inte att bedöma skärmar i majoriteten av butikerna, eftersom det är helt fel miljö och de i regel är felinställda.

Min stora poäng är att det finns något som är bättre än att handla på öppet köp och bättre än att vara en fena på att reklamera, och det är att göra ordentlig research innan köpet vilket betyder att besöka några hifibutiker och hårdtesta skärmarna live med olika material och olika inställningar samt få demo, samt läsa på om svagheter i så många proffstester man kan komma över.

Problem kan man alltid råka få ändå om man har otur med sitt exemplar och då skall man reklamera till butikschefen, annars till konsumentvägledaren, annars till tempelriddaren. Lev om ordentligt, inte stå där med mössan i handen, ni har ju gett säljaren en jäkla massa pengar och då följer det med ett ansvar att varan presterar som utlovat.

Funkar inte detta får man försöka vänja sig och stå ut med problemet. Men innan dess ska man ta strid om man känner sig lurad.

#91

Postad 01 mars 2010 - 18:29

marw77
  • marw77
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Har lite problem med detta men eftersom är känslig för detaljer så störs jag av detta fenomen. Min Sambo har inte ens märkt problemet.
Hur som helst så mejlade jag Samsung och fick detta ett svar att jag skulle ställa om i inställningarna. Sagt och gjort så gjorde jag det och Standard lägen blev märkbart bättra. Dock inte helt bra men efter en kväll tittande så stördes jag inte av det.

Så här skall det vara inställt.
Bild läge Film
Bakgrundsljus 4*
Kontrast 73
Ljusstyrka 46
Skärpa 0
Färg 48
Ton (G/R) G 48/ R 52

Avancerade inställningar
Svärtningsnivå AV
Dynamisk Kontast AV
Gamma 1
Färgområde Auto
Vitbalans 0
Kantförbättring AV

Vitbalans
R-Offset 24
G-Offset 25
B-Offset 22
R-Gain 20
G-Gain 25
B-Gain 29

Bildalternativ
Färgton Varm2
Storlek Auto Wide
Brus redicering Av
100HZ Motion Plus Custom**
Endast Blå AV

Inställnings menyn (kugghjulet)
Spelläge AV
Energispar AV





Bild läge Standard
Bakgrundsljus 1*
Kontrast 91
Ljusstyrka 44
Skärpa 9
Färg 48
Ton (G/R) 48/ R 52

Avancerade inställningar
Svärtningsnivå AV
Dynamisk Kontast AV
Gamma 0
Färgområde Personligt
Vitbalans 0
Kantförbättring AV

Färgområde (personlig)
Röd Auto 46 | 0 | 0
Grön Auto 32 | 52 | 18
Blå Auto 0 | 12 | 50
Gul Auto 49 | 51 | 16
Cyan Auto 23 | 53 | 53
Magenta Auto 43 | 16 | 43

Vitbalans
R-Offset 26
G-Offset 26
B-Offset 26
R-Gain 46
G-Gain 31
B-Gain 0

Bildalternativ
Färgton Normal
Storlek Auto Wide
Brus Av
100HZ Motion Plus (Utgråat)
Endast Blå AV

Inställnings menyn (kugghjulet)
Spelläge AV
Energispar AV

#92

Postad 08 mars 2010 - 15:15

sparta
  • sparta
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Det är helt sjukt att man som kund skall behöva göra "special inställningar" på sin nyköpta LED TV för att den skall leverera en tillfredställande bild !

Köper man en ny TV så skall den funka med alla inställningsval annars får väl Samsung plocka bort bildinställningsmöjligheten för kunden och endast ha ett läge...

Näää, skitsnack från Samsung och MediaMarkt som skyller på sin leverantör. Instämmer med föregående talare att man som kund inte skall behöva ta stridigheter med Samsung utan Mediamarkt bör fixa detta som säljare.

Anlita en konsumentombudsman och visa/spela upp felet för han/hon i ett mörkt rum så lovar jag att även person som är förmodligen är van vid sin rör tv kommer att tycka att det är oaceptabellt! :)


Vem fan nöjer sig med en 20k tv där det ser ut som att någon lyser med ficklampr i varje hörn av tv mot centrum ??

Tillbaks med skiten o kan dom inte fixa det så skall man ha pengar tillbaks, punkt slut!

#93

Postad 24 mars 2010 - 13:17

christian84
  • christian84
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
ringde nyligen någon idiot på samsung och sa att jag ville att dom skulle kolla på min tv som har cloudingproblem, då sa han att dom fått order från verkstaden att inte ta imot cloudingproblem. ?? va!! sa att jag nästan betalat 20 000 för tvn och att det inte ska vara så då man köper en sån dyr tv!

då sa han sa att dom kunde ta in tvn men att om dom inte hittar nåt fel så skulle jag få betala 2000kr för felsökningen (kostnadsförlag)eller vad han sa.

ni som sitter i samma sitts har ni gjort nåt? löst det på nått sätt?
har köpt min tv på MM är det någon ide att ringa dom?

/Christian!

#94

Postad 24 mars 2010 - 13:29

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Det är helt sjukt att man som kund skall behöva göra "special inställningar" på sin nyköpta LED TV för att den skall leverera en tillfredställande bild !

Detta gäller alla typer av skärmar. Det är omöjligt att ha en skärm som ger perfekt bild i alla lägen, såvida inte skärmen i sig kan mäta vitbalans och ljus i omgivningen. Min Sony klarar av att mäta ljuset, men vitbalans går den bet på. De som köper Samsung väljer ofta TV utifrån design och inte bildkvalitet :) Kalibrering är nyckeln till bra bild och det går inte att göra direkt från en fabrik. Sätt er in i ämnet istället och få en bildupplevelse värd namnet ;)

#95

Postad 24 mars 2010 - 18:28

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
ett tips. köp inte en lcd. plasma är bättre

#96

Postad 24 mars 2010 - 18:58

Salmonboy
  • Salmonboy
  • Forumräv

  • 904 inlägg
  • 0

ett tips. köp inte en lcd. plasma är bättre

Även jag är plasma-förespråkare (av naturliga skäl), men detta inlägg var ganska intetsägande faktiskt. Vad jag skulle rekommendera är att INTE köpa de allra tunnaste LCD:erna, pga värmerelaterade problem (och av bristfälligheten i bilden).

#97

Postad 24 mars 2010 - 18:59

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Detta gäller alla typer av skärmar. Det är omöjligt att ha en skärm som ger perfekt bild i alla lägen, såvida inte skärmen i sig kan mäta vitbalans och ljus i omgivningen. Min Sony klarar av att mäta ljuset, men vitbalans går den bet på. De som köper Samsung väljer ofta TV utifrån design och inte bildkvalitet :) Kalibrering är nyckeln till bra bild och det går inte att göra direkt från en fabrik. Sätt er in i ämnet istället och få en bildupplevelse värd namnet ;)

Detta har inget med kalibrering att göra utan är en undermålig konstruktion.

#98

Postad 24 mars 2010 - 19:49

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

  • 1 811 inlägg
  • 0
Cloudingen var bara för mycket även om det är LCD. Tycker inte du ska acceptera detta. Byt om möjligt till annat märke om du vill. Jag har gett upp om samsung. Reklamerade min Samsung-LCD och fick möjlighet att byta till en annan vara och det blev en Panasonic plasma.

Redigerat av Unregistered6df60672, 24 mars 2010 - 19:52.


#99

Postad 24 mars 2010 - 23:12

AndreasDahl
  • AndreasDahl
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Riktigt tråkigt att läsa detta. Hoppas du tar upp fighten igen och vinner.
Är själv på jakt efter en ny TV och har fastnat för en Samsung LCD (Dock inte LED, och endast 40''). Men man blir ju mycket tveksam efter att ha läst detta..
Går det att se detta felet tidigt (inom första veckan) om man till exempel visar en helt svart bild, eller är det något som endast kommer med tiden?

Redigerat av AndreasDahl, 24 mars 2010 - 23:13.


#100

Postad 25 mars 2010 - 12:14

deeyay
  • deeyay
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Går det att se detta felet tidigt (inom första veckan) om man till exempel visar en helt svart bild, eller är det något som endast kommer med tiden?


Om en TV har problem med clouding så tror jag man ser tendenser till det redan från början, låt tv'n stå på i några timmar först bara för det är när den blir varm som det syns som bäst på svart bakgrund. Min samsung hade inget från början och efter ca. 4 månaders intensiv användning så visar den inga tendenser till det heller.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.